200- ابن حزم ، على بن احمد، الفصل فى الملل و النحل ، ج 4، ص 235.
201- مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 3، ص 21 و 22؛ نصر بن مزاحم ،
وقعة صفين ، ص 119.
202- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 22.
203- ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 27؛ طبرى ، تاريخ
الطبرى ، ج 4، ص 233؛ سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 181.
204- طبرى ، تاريخ ، ج 4، ص 229؛ ابن قتيبه ، عبدالله ، الامامة و
السياسة ، ج 1، ص 24؛ ابى الفداء، اسماعيل ، تاريخ ، ج 1، ص 175؛
مسعودى ، على ، اثبات الوصيه ، ص 112.
205- ابن عبدربه ، العقد الفريد، ج 4، ص 247؛ بلاذرى ، احمد، انساب
الاشراف ، ج 1، ص 587. شبيه آن را حلبى در السيرة ، ج 4، ص 360 آورده
است .
206- طبرى ، محمد، تاريخ الطبرى ، ج 3، ص 207.
207- ابن كثير، اسماعيل ، السيرة النبويه ، ج 4، ص 495.
208- مسعودى ، التنبيه و الاشراف ، ص 250، يعقوبى ، احمد، تاريخ
يعقوبى ، ص 126؛ ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 14، بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 1، ص 586؛ ابى الفداء، اسماعيل ، تاريخ ابى الفداء،
ج 1، ص 165؛ ابن جوزى ، تذكرة الخواص ، ص 60 و 61.
209- مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2، ص 316؛ طبرى ، تاريخ طبرى ، ج 3،
ص 208 به نقل از زهرى ؛ ابن اعثم ، احمد، الفتوح ، ص 8؛ حلبى ، على ،
السيرة الحلبيه ، ج 3، ص 360.
210- ابن حزم ، على ابن احمد، الفصل فى الملل و النحل ، ج 4، ص
235.
211- ابن اثير، الكامل فى التاريخ ، ج 2، ص 10.
212- ابن حجر عسقلانى ، تهذيب التهذيب ، ج 4، ص 293.
213- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 1، ص 587.
214- براى مطالعه ، درباره متن و ميزان صحت اين روايات به الغدير ج
5، ص 375-297 و نيز ج 8، ص 41، ص 41 -36.
215- ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 11؛ ابن ابى الجديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 11.
216- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 11، ص 14؛ كحاله ، عمر
رضا، اعلام النساء، ج 4، ص 114.
217- سليم ابن قيس هلالى ، اسرار آل محمد (ص)، حديث 4؛ ابن ابى
الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 11، ص 14. طبرسى در احتجاج ، ج 1، ص 188
نيز به اين مطلب اشاره مى كند.
218- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ،ج 2، ص 47.
219- ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 12؛ كحاله ، عمر رضا،
اعلام النساء، ج 4، ص 114؛ طبرسى ، على ، الاحتجاج ، ج 1، ص 184. مشابه
اين سخن را اما در جواب عباس عمومى خود كه بلافاصله بعد از فوت پيامبر
(ص) خواستار بيعت با على (ع) شد، بيان داشته است . ابن ابى الحديد، شرح
نهج البلاغه ، ج 2، ص 48.
220- ابن هشام ، عبدالملك ، السيرة النبوية ، ج 2، ص 314؛ طبرى ،
تاريخ ، ج 3، ص 213؛ ابن اثير، على الكامل ، ج 2، ص 9،
221- ابى الفداء، اسماعيل ، تاريخ ، ص 160؛ طبرى ، محمد، تاريخ
طبرى ، ج 3، ص 211؛ ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 2، ص 273.
222- ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 2، ص 273؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن
تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 62 و ص 63؛ محب طبرى ، احمد، الرياض النضره ، ج
1، ص 237؛ ابن هشام ، عبدالملك ، السيرة ، ج 4، ص 314؛ ابن اثير، على ،
الكامل ، ج 2، ص 9؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 213.
223- ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 2، ص 273؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن
تاريخ ، ج 2، ق 2، ص 62 و ص 63؛ محب طبرى ، احمد، الرياض النضره ، ج
1، ص 237؛ ابن هشام ، عبدالملك ، السيرة ، ج 4، ص 314؛ ابن اثير، على ،
الكامل ، ج 2، ص 9؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 213.
224- ابن سعد، الطبقات ، ج 2، ص 305؛ طبرى ، تاريخ ، ج 3، ص 213.
225- عسكرى ، سيدمرتضى ، ويژگيها و ديدگاههاى دو مكتب در اسلام ، ج
1، ص 190 به نقل از متقى هندى ، على ، كنزالعمال ، ج 3، ص 140.
226- اين شعار با ذكر منابع در مقدمه آمده است .
227- سليم ابن قيس هلالى ، اسرار آل محمد(ص) - حديث 4.
228- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ،ج 6، ص 167؛ امينى ،
عبدالحسين ، الغدير ج 1، ص 159 به نقل از منابع اهل سنت .
229- جوينى خراسانى ، ابراهيم ، فرائد السمطين ، ص 315-314؛ سليم
بن قيس ، اسرار آل محمد (ص)، حديث 4؛ ابن عساكر در ترجمة الامام على من
تاريخ دمشق ، ج 2، ص 30-5 مناشدات امام به حديث غدير را آورده است .
230- ((لهم خصائص حق الولاية
)): ج 2.
231- ((الان اذ رجع الحق الى اهله و نقل
منقله )): ((لهم خصائص حق
الولاية )): ج 2.
232- نهج البلاغه ، خطبه 6.
233- نهج البلاغه ، ج 172.
234- ابن ابى الحديد، اعتراض كننده را (كه در شورا حضور داشته )
سعد ابن ابى وقاص مى داند؛ ولى از اماميه نقل مى كند كه شخص معترض ،
ابوعبيده جراح و در روز سقيفه بوده است . ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 9، ص 305.
235- سيد رضى ، نهج البلاغه ، كلمات قصار، ش 22؛ ابن ابى الحديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 195 و ج 18، ص 133-132.
236- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 9، ص 306 و 307.
237- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 140 و ج 9، ص 306.
238- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 9، ص 306.، ج 12، ص 46.
239- سيد رضى ، نهج البلاغه ، خ 100.
240- نهج البلاغه ، خ 2.
241- نهج البلاغه ، خ 109.
242- نهج البلاغه ، خ 239.
243- نهج البلاغه ، خ 154.
244- نهج البلاغه ، خطبه 3؛ ابن جوزى ، يوسف ، تذكرة الخواص ، ص
124؛ طبرسى ، على ، الاحتجاج ، ج 1، ص 452.
245- نهج البلاغه ، خ 93.
246- ابن قيبه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 11 و12؛ ابن ابى
الحديد، شرح نهج البلاغه ، ص 11 و 12؛ طبرسى ، على ، الاحتجاج ، ج 1، ص
184-183.
247- سيوطى ، جلال الدين ، الاتقان ، ج 2، ص 222؛
248- ابن حزم نيز در الفصل فى الملل و النحل ، ج 4، ص 231 همين
توجيه را آورده است .
249- سورة عبس ، آيه 31.
250- قرطبى ، محمد، الجامع لاحكام القرآن ، ج 19، ص 223؛ سيوطى ،
جلال الدين ، جلال الدين ، الدر المنثور، ج 1، ص 317؛ ابن كثير،
اسماعيل ، ج 1، ص 6؛ زمخشرى ، محمود، الكشاف ، ج 4، ص 704.
251- قرطبى ، محمد، الجامع لاحكام القرآن ، ج 19، ص 223؛ سيوطى ،
جلال الدين ، جلال الدين ، الدر المنثور، ج 1، ص 317؛ ابن كثير،
اسماعيل ، ج 1، ص 6؛ زمخشرى ، محمود، الكشاف ، ج 4، ص 704.
252- نساء، آيه آخر.
253- سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 108؛ طبرى ، محمد،
تفسير ج 3، ص 191 و 192 و ج 4، ص 29؛ ابن كثير، اسماعيل ، تفسير، ج 1،
ص 470.
254- سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 108؛ طبرى ، محمد،
تفسير ج 3، ص 191 و 192 و ج 4، ص 29؛ ابن كثير، اسماعيل ، تفسير، ج 1،
ص 470.
255- ابن كثير، اسماعيل ، تفسير، ج 1، ص 607؛ حاكم ، محمد،
المستدرك ، ج 2، ص 332؛ طبرى ، محمد، تفسير، ج 3، ص 192 و 193 و ج 4، ص
29.
256- قرطبى ، محمد، الجامع ، ج 5، ص 77.
257- طبرى ، تفسير، ج 4، ص 29.
258- متقى هندى ، على ، كنزالعمال ، ج 11، ص 26؛ بيهقى احمد، السنن
الكبرى ، ج 6، ص 255؛ دارمى ، عبدالله ، سنن الدارمى ، ج 1، ص 154.
259- سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 108.
260- امام مالك ، موطاء، ج 1، ص 335؛ امام احمد، مسند، ج 4، ص 224؛
بيهقى ، احمد، السنن الكبرى ، ج 6، ص 234؛ ابن ماجه ، محمد، سنن ، ج 3،
ص 162؛ ذهبى ، محمد، تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 2؛ دارمى ، عبدالله ، سنن
، ج 2، ص 359.
261- سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 114؛ ابن حجر عسقلانى
، الاصابة ، ج 2، ص 402؛ متقى هندى ، على ، كنزالعمال ، ج 11، ص 22.
262- نهج البلاغه ، خ 93.
263- بيهقى ، السنن الكبرى ، ج 8، ص 274-273.
264- سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 108-101.
265- علامه امينى ، الغدير، ج 7، ص 152.
266- امام احمد، مسند، ج 1، ص 14؛ متقى ، على ، كنزالعمال ، ج 5، ص
588.
267- مسعودى ، مروج الذهب ، ص 21 و 22؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 3، ص 189؛ طبرسى ، احمد، الاحتجاج ، ج 1، ص 436؛ نصر بن
مزاحم ، وقعة صفين ، ص 119 و 120؛ مجلسى ، محمدباقر، بحارالانوار، ج
33، ص 575.
268- ابن قبيبه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 100؛ يعقوبى ، احمد،
تاريخ ج 2، ص 182.
269- نهج البلاغه ، خ 3.
270- راغب اصفهانى ، حسين ، محاضرات الادباء، جلد 4، ص 478.
271- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 57.
272- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 16؛ ابن عبدالبر،
الاستيعاب ، در ترجمه عمر، حاشيه الاصابة ، ج 2، ص 469؛ ابن ابى
الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 12، ص 260؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص
228؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 158.
273- ابوبكر در سقيفه براى كوبيدن انصار گفت : مهاجرين اقوام
پيامبرند و براى تصدى خلافت بعد از او سزاوارترند. طبرى ، تاريخ ، ج 3،
ص 220؛ ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 7-6 عمر نيز براى تحكيم
بيعت با ابابكر به همين خويشاوندى استدلال نمود. طبرى ، تاريخ طبرى ، ج
3، ص 220؛ ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 7 و 8؛ ابن ابى
الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 38.
274- خود امام در نامه 28 نهج البلاغه اين مطلب را توضيح مى دهد.
275- ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 11، 12.
276- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 11 و 12.
277- مسعودى ، على ، اثبات الوصيه ، ص 110؛ محمودى ، محمدباقر، نهج
السعاده ، ج 1، ص 41. مشابه اين مطلب در نهج البلاغه ، خ 67 آمده است
كه امام (ع) در رد منطق اهل ، سقيفه فرمود: ((احتجوا
بالشجرة و اضاعوا الثمرة قريش عليه انصار به درخت رسالت استدلال كردند؛
ولى ميوه آن را كه اهل بيت اويند از بين بردند.))
278- نهج البلاغه ، خ 162.
279- نهج البلاغه ، خ 192.
280- نهج البلاغه ، نامه 28.
281- مجلسى ، محمدباقر، بحار، ج 34، ص 407.
282- ماوردى ، على ، الاحكام السلطانية ، ص 6.
283- امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 7، ص 143 و 143.
284- نهج البلاغه ، نامه 53.
285- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 139.
286- نهج البلاغه ، خ 131.
287- نهج البلاغه ، حكمت شماره 272.
288- نهج البلاغه ، خ 131. از امام على (ع) آمده است كه در ايام
خلافتش در مقام تحليل دوران خلفت فرمود: ((متوليان
امور قبل از من ، به كارهاى بزرگى دست زدند كه در آنها بر خلافت پيامبر
(ص) عمل نمودند و من اگر بخواهم مردم را مجبور بر ترك آن نموده و آن
امور را به مسير اصلى خودش باز گردانم مردم و لشكريانم از اطراف من
پراكنده مى شوند.)) طبرسى ، على ، الاحتجاج ، ج
1، ص 627.
289- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 49.
290- نهج البلاغه ،خ 163:
فانها كانت اثره شحت عليها نفوس قوم و سخت عنها نفوس آخرين .
291- نهج البلاغه ، نامه 45.
292- مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 360؛ ابن ابى الحديد، شرح
نهج البلاغه ، ج 8، ص 255.
293- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 20، ص 299.
294- نهج البلاغه ، خ 3 -
والله لقد تقمصها ابن ابى قحافه ... فصبرت و فى العين قذى و فى الحلق
شجا.
295- ابابكر مى گفت : ((اقيلونى فلست بخيركم
. مرا معاف داريد زيرا من بهترين شما نيستم )):
ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 169 مشابه آن را ابن قتيبه
نقل كرده است كه ابابكر مى گفت : ((مرا رها
سازيد)): الامامة و السياسية ، ج 1، ص 14.
296- نهج البلاغه ، خ 3.
297- نهج البلاغه ، خ 3.
298- عاملى ، جعفر مرتضى ، الصحيح من سيرة النبى ،ج 3، ص 249؛ ابن
جوزى ، ابوالفرج ، تاريخ عمر ابن الخطاب ، ص 37.
299- ابن سعد، الطبقات الكبرى ، ج 3، ص 199؛ ابن ابى الحديد، شرح
نهج البلاغه ، ج 6، ص 343؛ سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخفاء، ص 96؛
ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 79.
300- طبرى ، تاريخ ، ج 3، ص 428.
301- ابن عبد ربه ، العقد الفريد، ج 4، ص 61.
302- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 12، ص 73؛ متقى هندى ،
على ، كنزالعمال ، ج 3، ص 809.
303- مسلم ، صحيح ، ج 6، ص 179 و 180، كتاب الادب ؛ امينى ،
عبدالحسين ، الغدير، ج 6، ص 158.
304- ابن جوزى ، ابوالفرج ، تاريخ عمر بن الخطاب ، ص 57؛ سيوطى ،
جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 160؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ،
ج 1، ص 181؛ وى تازيانه عمر را ترسناكتر از شمشير حجاج بن يوسف مى
داند.
305- ابن حزم ، المحلى بالاثار، ج 8، ص 279 و 280؛ متقى هندى ، على
، كنزالعمال ، ج 11، ث 28؛ حر عاملى ، محمد، وسائل الشيعه ، ج 17، ص
426؛ كلينى ، محمد ابن يعقوب ، فروع كافى ، ج 7، ص 9؛ طوسى ، محمد ابن
الحسين ، تهذيب الاحكام ، ج 9، ص 248؛ شيخ صدوق ، محمد، من لا يحضره
الفقيه ، ج 4، ص 187.
306- ابن جوزى ، ابوالفرج ، تاريخ عمر ابن الخطاب ، ص 126.
307- ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 213.
308- متقى هندى ، على ، كنز العمال ، ج 15، ص 731؛ الاصابة ج 3، ص
606؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 181.
309- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 183؛ ابن جوزى ،
ابوالفرج ، تاريخ عمر ابن الخطاب ، ص 125.
310- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 12،ص 101.
311- هيثمى ، على ، مجمع الزوائد، ج 3، ص 191؛ متقى هندى ، على ،
كنزالعمال ، ج 8، ص 653.
312- امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 6، ص 283 به نقل از شرح مواهب
قسطلانى ، ج 8، ص 128. علامه امينى روايات استجاب روزه رجب را در
الغدير، ص 407 و ج 6، ص 282 از كتب اهل سنت نقل كرده است .
313- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 12، ص 102.
314- نهج البلاغه ، خ 3.
315- شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 181.
316- مسلم ، صحيح ، ج 6، ص 179 و 180.
317- ابن قتيبه ، دينورى ، عبدالله ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص
21.
318- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 7، ص 38؛ ماوردى ، على ،
الاحكام السلطانيه ، ص 200؛ متقى هندى ، على ، كنزالعمال ، ج 5، ص
593.
319- امام مالك ، موطاء، ج 2، ص 1؛ متقى هندى ، على ، كنزل العمال
، ج 11، ص 29: عمر به غير عرب ارث نمى داد مگر آنكه در سرزمين عرب
متولد شده باشند.
320- ماوردى ، على ، الاحكام السلطانيه ، ص 200. ابن ابى الحديد در
شرح نهج البلاغه ، ج 12، ص 214 و يعقوبى در تاريخ ، ج 2، ص 153 و ابن
جوزى در تاريخ عمر بن الخطاب ، ص 185 و متقى هندى در كنز العمال ، ج 5،
ص 593 نيز در تقسيم بيت المال را آورده اند.
321- سيد رضى ، نهج البلاغه ، خ 224.
322- ابن اثير، على ، اسدالغابه ، ج 3، ص 423.
323- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 154؛ ابن طقطقى ، محمد، تاريخ
فخرى ، ص 114.
324- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 233 و 238؛ ابن عبد ربه ، احمد،
العقد الفريد، ج 4، ص 268؛ ابن كثير، اسماعيل ، البداية و النهايه ،
ج 7، ص 146.
325- نهج البلاغه ، نامه 28.
326- ابن عبدالبر، الاستيعاب ، ترجمه عثمان ، بلاذرى ، انساب
الاشراف ، ج 3، ص 4.
327- اين سخن عثمان سبب شد كه كارگزاران وى نيز بيت المال را مال
خدا بنامند و به دلخواه در آن تصرف كنند چنانچه معاويه آن را
((مال الله )) مى ناميد و
((ابن سوداء)) به اباذر
مى گفت : ((هدف معاويه از اين سخن اين است كه
همه اموال بيت المال را به خود اختصاص دهد.))
ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 251.
328- بلاذرى ، احمد انساب الاشراف ، ج 3، ص 4.
329- ابن حجر هيتمى ، احمد، الصواعق المحرقه ، ص 113؛ امينى ،
عبدالحسين ، الغدير، ج 8، ص 258.
330- ابن سعد، محمد، الطبقات الكبرى ، ج 3، ص 77. مسعودى ، در مروج
الذهب ، ج 2، ص 350. قيمت املاك عثمان او را يكصد هزار دينار مى داند
و مى افزايد كه شتران و گوسفندان فراوانى جاى گذشت .
331- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 196. به همين جهت
تا هنگام مرگ با او قطع رابطه نمود و حتى با او سخن نمى گفت . العقد
الفريد، ج 4، ص 286.
332- يعقوبى ، احمد، تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 166؛بلاذرى ، انساب
الاشراف ، ج 5، ص 27، 28، 38؛ ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 3، ص 62؛ ابن
حجر، احمد، الصواعق المرحة ، ص 113؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 256؛
سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 185؛ ابن اثير، على ، الكامل ،
ج 2، ص 237.
333- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 198؛ ابن عبدربه ،
احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 267.
334- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 256: وى مى افزايد: تمام غنائم
آفريقا را به خانواده حكم داد.
335- ابى الفداء، اسماعيل ، تاريخ ، ج 1، ص 178؛ ابن عبدربه ،
العقد الفريد، ج 4، ص 266؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص
198.
336- قاضى ابى يعلى ، محمد، الاحكام السطانية ، ج 1، ص 201.
337- يعقوبى ، تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 164؛ بلاذرى ، احمد، انساب
الاشراف ، ج 5، ص 28.
338- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 5، ص 28.
339- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، 198 و 199؛ ابن
عبدربه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 267؛ ابن اعثم ، احمد، الفتوح ، ص
316؛ ابن اعثم بخشش خليفه به وى را صد هزار درهم مى داند.
340- اين كلام عثمان را با سخن امام على (ع) مقايسه كن كه به عامل
خود در آذربايجان نوشت : ((فى يديك مال من مال
الله و انت من خزانه )) نهج البلاغه ، تامه 5؛
ابن عبدربه ، العقد الفريد، ج 4، ص 307 و به عبدالله ابن زمعه نوشت :
((ان هذا المال ليس لى و لا لك و انما هو فى ء
للمسلمين .)) نهج البلاغه ، خ 232.
341- يعقوبى ، تاريخ ، ج 2، ص 168.
342- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص 39. شبيه آن نيز در
ج 1، ص 199 آورده است .
343- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 198؛ بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 5، ص 52.
344- ابن كثير، اسماعيل ، البداية و النهاية ، ج 7، ص 152؛ طبرى ،
محمد، تاريخ ، ج 4، ص 256.
345- ابن حجر، الاصابة ، ج 1، ص 345 و 346؛ ابن ابى الحديد، شرح
نهج البلاغه ، ج 6، ص 149؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص
27.
346- دميرى ، كمال الدين ، حياة الحيوان ، ج 2، ص 399؛ حاكم ،
محمد، المستدرك ، ج 4، ص 526.
347- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 155.
348- سيوطى ، جلال الدين ، الدر المنثور، ج 6، ص 251؛ آلوسى ،
تفسير روح المعانى ، ج 29، ص 28.
349- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 199.
350- مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2، ص 360؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 2، ص 44 و 45.
351- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 209.
352- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 28.
353- ابن كثير، اسماعيل ، البداية و النهاية ، ج 7، ص 152؛ طبرى ،
محمد، تاريخ ، ج 4، ص 347.
354- يعقوبى ، ترايه يعقوبى ، ج 2، ص 166؛ ابن اثير، على ، الكامل
، ج 2، ص 237. مؤ لف الكامل مدعى است كه عثمان 15 غنائم افريقا را به
عبدالله داد.
355- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 199.
356- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 5، ص 49؛ ابن حجر، الاصابة ، ج 2،
ص 317؛ قرطبى ، محمد، الجامع لاحكام القرآن ، 7،ص 40؛ ابن هشام ،
عبدالملك ، السيرة النبوية ، ج 4، ص 51؛ حاكم نيشابورى ، مستدرك ، ج 3،
ص 107.
357- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 5، ص 28.
358- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 404.
359- براى مطالعه ، در مورد طلحه به منابع ذيل مراجعه شود: ابن
سعد، الطبقات الكبرى ، ج 3، ص 220؛ مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص
350.
360- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 7؛ طبرى ، محمد، تاريخ
، ج 4، ص 405؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 297؛ ابن ابى الحديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 161.
361- ابن سعد، محمد، الطبقات الكبرى ، ج 3، ص 136؛ مسعودى ، على ،
مروج الذهب ، ج 2، ص 350، مسعودى 132 مال وى را 000/84 دينار برآورد
كرده است .
362- يعقوبى ، احمد، تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 170. مؤ لف الاستيعال
نيز سخنانى شبيه ابن سعد و يعقوبى در مورد اموال وى دارد و مى افزايد:
عبدالرحمن به ام سلمه همسر پيامبر (ص) مى گفت : مى ترسم اموال زياد من
، مرا ورطه هلاكت بكشاند. حاشيه الاصابه ، ج 2، ص 396.
363- مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 358.
364- امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 8،ص 282 به نقل از بخارى ،
الجامع الصحيح .
365- ابن سعد، الطبقات الكبرى ، ج 3، ص 109.
366- مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2، ص 350.
367- ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 3، ص 149.
368- مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2، ص 350.
369- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 443؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج
2، ص 181.
370- مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 351.
371- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 260.
372- ابن عبدربه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 191؛ ابن اعثم ،
احمد، الفتوح ، ص 316.
373- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ص 2، ص 170.
374- نهج البلاغه ، خ 77.
375- مجلسى ، محمدباقر، بحار، ج 32، ص 26؛ طوسى ، محمد، امالى ، ج
2، مجلس 26، حديث آخر.
376- ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 3، ص 80.
377- مجلسى ، بحارالانوار، ج 32، ص 10؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 1، ص 276.
378- نهج البلاغه ، خ 30: ((استاثر فاساء
الاثرة .))
379- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1،ص 269؛ مجلسى ، محمد
باقر، ج 32، ص 16؛ سيد رضى ، نهج البلاغه ، خ 15 كه ذيل خطبه را آورده
است .
380- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1،ص 270؛ مسعودى ، على ،
مروج الذهب ، ج 2، ص 371.
381- محمودى ، نهج السعادة فى مستدرك نهج البلاغه ، ج 17، ص 212؛
ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 7،ص 38.
382- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 7، ص 37؛ مجلسى ،
محمدباقر، ج 32، ص 19-17؛ طوسى ، محمد ابن حسن ، امالى ، ذيل مجلسى 26.
امام گاهى اشاره مى نمود: اين اموال اگر از آن من بود آن را بطور مساوى
تقسيم مى كردم ، حال آنكه مال خداست . اين كلام را در پاسخ به كسانى
فرمود كه از روى دلسوزى پيشنهاد دادند كه فعلا مقدارى به مخالفين بيشتر
بده تا دهان آنها را با اين لقمه ها ببندى . نهج البلاغه ، خ 126.
383- مجلسى ، محمدباقر، ج 32، ص 21؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 7، ص 41؛ نهج البلاغه ، خ 205.
384- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 8، ص 256؛ ابى الفداء،
تاريخ ابى الفداء، ج 1، ص 175. عثمان از اينكه برخى از صحابه با
تلاوت آيه 34 توبه ، وى و اطرافيانش را زراندوز معرفى كردند چنان
ناراحت شد كه اعلام كرد آيه در مورد اهل كتاب نازل شده است و از اين رو
مى خواست با خذف ((واو))
از ذيل آيه
ان
كثيرا من الاحبار و الرهبان لياءكلون اموال الناس بالباطل و يصدون عن
سبيل الله و الذين يكنزون الذهب ... آن را مختص به اهل كتاب
معرفى نمايد.د ابى ابن كعب اعلام كرد كه در صورت خذف ((واو))
من قيام مى كنم . آنگاه عثمان از حذف آن منصرف گشت . سيوطى ، الدر
المنثور، ج 3، ص 232.
385- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 3، ص 4.
386- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 149؛ طبرى ، محمد،
تاريخ ، ج 4، ص 365؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 286.
387- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 17؛ ابن ابى الحديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 87.
388- بلاذرى ، انساب الاشراف ، ج 5، ص 30.
389- سوره حجرات 49. ابن حجر در الاصابة ، ج 3، ص 637 و ابن اثير،
على ، اسدالغابه ، ج 5، ص 90 و ابن عبدالبر، الاستعاب ، حاشيه الاصابه
، ج 3، ص 633 تصريح مى كنند كه آيه ((ان جاءكم
فاسق بنباء...)) در شاءن وليد نازل شده است .
390- ابن عبدالبر، الاستيعاب ، چاپ شده در حاشيه الاصابة ، ج 3، ص
633؛ ابوالفرج اصفهانى ، على ، الغانى ، ج 5، ص 137؛ ابن اثير، على ،
اسدالغابه ، ج 5، ص 90؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص 33.
391- يعقوبى ، تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 165.
392- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 3، ص 19 و 20؛ بلاذرى ،
انساب الاشراف ، ج 5، ص 33؛ ابن عبدربه ، احمد، العقد الفريد، ج 2، ص
353؛ ابوالفرج اصفهانى ، على ، الاغانى ، ج 5، ص 143. آبرو ريزى وليد
به آنجا رسيد كه سعيد كه از طرف عثمان بعد از عزل وليد، حاكم كوفه گشت
، دستور داد كه منبر كوفه را بشويند تا وى بر آن سخنرانى نمايد: حاكم ،
محمد، مستدرك ، ج 3، ص 108، مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 354؛
ابن سعد، محمد، الطبقات الكبرى ، ج 5، ص 32.
393- يعقوبى ، احمد، تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 165؛ ابوالفرج اصفهانى
، على ، الاغانى ، ج 5، ص 149.
394- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 264؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج
2، ص 242.
395- ابن حجر، احمد، الاصابه ، ج 3، ص 61؛ ناگفته نماند كه ابن حجر
سن وى را هنگام رحلت رسول خدا در سال 11 ه كمتر از دو سال مى داند.
بنابر نظر او سن ابن عامر هنگام نصب وى از طرف عثمان در سال 29 هجرى ،
حدود 20 سال مى باشد. ابوحنيفه دينورى نيز وى را هنگام ولايت بصره
نوجوان مى شمرد. اخبار الطوال ، ص 175.
396- ابن سعد، الطبقات الكبرى ، ج 5، ص 32. مشابه اين سخن در مروج
الذهب ، ج 2، ص 354 آمده .
397- بخارى ، صحيح ، ج 2، ص 592؛ حاكم ، محمد، المستدرك ، ج 4، ص
526؛ بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 5، ص ابوهريره چون از حكومت مى
ترسيد نام آنها را نمى برد.
398- منابع آن در ذيل بخشش عثمان به حارث ابن حكم گذشت .
399- طبرى ، محمد، تاريخ طبرى ، ج 4، ص 362؛ ابن اثير، على ،
الكامل ، ج 2،ص 258؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ص 147؛ ابن
ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 147؛ بلاذرى ، احمد، انساب
الاشراف ، ج 5، ص 65.