1-
ابن كثير، اسماعيل ، السيرة النبويه ، ج 4، ص 495.
2-
معاويه و حزب اموى و عائشه و طلحه و زبير با تمسك به همين مطلب ،
جنگ جمل و صفين را بر مسلمين تحميل كركه و خونهاى فراوان بر زمين
ريختند.
3-
سوره طور: آيه 30 - 31.
4-
ابن هشام ، عبدالملك ، سيرة النبوية ، ج 4، ص 28 - 11؛ طبرى ،
محمد، تاريخ ، ج 3، ص 42 - 36؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 1، ص 609
- 606.
5-
ابن سعد، الطبقات الكبرى ، ج 1. ص 165؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج
1، ص 635.
6-
ابن هشام ، عبدالملك ، السيرة النبوية ، ج 4، ص 288؛ ابن اثير، على
، الكامل فى التاريخ ، ج 2، ص 5؛ طبرى ، محمد، تاريخ طبرى ، ج 3، ص
184؛ ابن سعد، محمد، الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 189.
7-
ابن سعد، محمد، الطبقات الكبرى ، ج 1، ص 260؛ مجلسى ، محمد باقر،
بحارالانوار، ج 2، ص 389؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 2، ص 656 -654؛ ابن
اثير على ، الكامل ، ج 1، ص 593.
8-
سوره شصت و سوم .
9-
ابن قتيبه دينورى ، عبدالله ، الامامة والسيامة ، ج 1، ص 23؛ كحاله
، عمر رضا، اعلام النساء، ج 3، ص 127.
10- ابن سعد، محمد، الطبقات الكبرى ، ج 3، ص 343؛ مسعودى ، على ،
مروج الذهب ، ج 2، ص 338.
11- طبرى ، محمد ابن جرير، تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 304؛ ابن قتيبه ،
عبدالله ، الامامة ، و السياسة ، ج 1، ص 185.
12- ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 512.
13- ابن اثير،على ، الكامل فى التاريخ ، ج 1، ص 488؛ جوينى خراسانى
؛ ابراهيم ؛ فرائد السمطين ، ص 85؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 2، ص 320.
14- سبحانى ، جعفر، فروغ ولايت ، ص 140.
15- لكنهوى ، مير حامد حسين ، عبقات الانوار، ج 9، ص 304 -280؛
امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 2، ص 34.
فقال له قم يا على فاننى |
|
رضيتك من بعدى اماما و هاديا |
فمن كنت مولاه فهذا وليه |
|
فكونوا له اتباع صدق موليا |
16- علامه امينى ، الغدير، ج 1، ص 72 -14.
17- الغدير ص 158 - 152. براى مطالعه بيشتر در مورد متن حديث غدير
و دلالت آن بر رهبرى و امامت على (ع) به الغدير، ج 1، مراجعه شود.
18- ابن سعد، محمد، الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 244 - 242؛ بخارى محمد
ابن اسماعيل ، الجامع الصحيح ، ج 1، ص 57، حديث 1144؛ طبرى ، محمد ابن
جرير، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 193 - 192؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص
7. اين بحث بطور مفصل ترى در متن كتاب خواهد آمد.
19- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 12، ص 79 -78.
20- ابو نعيم اصفهانى ، احمد، حلية الاولياء، ج 1، ص 63؛ امينى ،
عبدالحسين ، الغدير، ج 8، ص 87.
21- ((هو ولى مؤ من بعدى
)).
قندوزى حنفى ، سليمان ، ينابيع الموده ، ص 53 - 52؛ جوينى خراسانى ،
ابراهيم ، فرائد المسطين ، ص 56؛ مناوى ، عبدالرؤ ف ، كنوز الحقايق ، ص
201 و 203.
22- جوينى خراسانى ، ابراهيم ، فرائد السمطين ، ص 141.
23- فرائد السمطين ، ص 157.
24- فرائد السمطين ، ص 197؛ ابو نعميم اصفهانى ، احمد، حلية
الاولياء، ج 1، ص 63؛ علامه امينى ، عبدالحسين در الغدير، ج 7، ص 176
رواياتى كه نص بر نصب امام على (ع) از ناحيه پيامبر (ص) به عنوان خليفه
بعد از خود، مى باشد آورده است .
25- حاكم محمد، المستدرك ، ج 3، ص 121؛ اين اثير، على ، الكامل فى
التاريخ ، ج 1، ص 484؛ خطيب بغدادى ، احمد، تاريخ بغداد، ج 1، ص 134.
26- حاكم ، محمد، المستدرك ، ج 3، ص 134.
27- سيد رضى ، نهج البلاغه ، خطبه 127.
28- ابن هشام ، عبدالملك ، السيرة النبويه ، ج 1، ص 281؛ حاكم
حسكانى ، عبيدالله ، شواهد التنزيب ج 1، ص 125؛ ابن جوزى ، يوسف تذكرة
الخواص ، ص 13؛ كوفى ، محمد ابن سليمان ، مناقب الامام اميرالمؤ منين ،
ج 1، ص 152؛ ابن عساكر، على ، ترجمة الامام اميرالمؤ منين من تاريخ
دمشق ، ج 1، ص 41 تا ص 111 كه روايات زيادى را جمع آورى كرده است ؛
مجلسى ، محمد باقر، بحارالانوار، ج 38، ص 288 تا ص 200؛ طبرى ، محمد،
تاريخ ، ج 2، ص 310؛ مسعودى ، على ، مروج الذهب ، مروج الذهب ، ج 2، ص
291.
29- ابن الاثير، على ، الكامل فى التاريخ ، ج 1، ص 488؛ صدوق ،
محمد، الخصال ، ج 2، ص 366.
30- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 2، ص 312؛ ابن هشام ، عبدالملك ،
السيرة النبويه ، ج 1، ص 281.
31- سيد رضى ، نهج البلاغه ، ج 192.
32- سوره انفال : آيه 30.
33- ابن هشام ، عبدالملك ، السيرة النبويه ، ج 2، ص 125 - 123؛ ابن
اثير، على ، الكامل فى التاريخ ، ج 1، ص 516؛ ابن سعد، محمد، الطبقات ،
ج 1، ص 228؛ حاكم حسكانى ، عبيدالله ، شواهد التنزيل ، ج 1، ص 125 تا
129؛ ابن جوزى ، يوسف ، تذكرة الخواص ، ص 16 و 34 و 35؛ صدوق ، محمد
الخصال ، ج 2، ص 367.
34- بقره :آيه 207.
35- براى مطالعه مدارك نزول آيه در مورد امام به كتب ذيل مراجعه
شود: قرطبى ، محمد، الجامع لاحكام القرآن ، ج 3، ص 21؛ ابن ابى الحديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 13، ص 262؛ طوسى ، محمد ابن جعفر شيخ الطائفه ،
الامالى ، ص 252؛ علامه مجلسى ، محمد باقر، بحارالانوار، ج 39، ص 40
و ج 19، ص 64؛ حاكم حسكانى ، عبيدالله ، شواهد التنزيل ، ج 1، ص 132 -
128؛ ابن جوزى ، يوسف ، تذكرة الخواص ، ص 35.
36- سيوطى ، جلال الدين ، الدر المنثور، ج 3، ص 180؛ مجلسى ، محمد
باقر، بحار الانوار، ج 19، ص 63؛ حاكم حسكانى ، عبيدالله ، شواهد
التنزيل ، ج 1، ص 131؛ طباطبائى ، محمد حسين ، الميزان ، ج 9، ص 82؛
ديوان امام على (ع)، ص 213.
37- ابن هشام ، عبدالملك ، السيرة النبويه ، ج 2، ص 268؛ طبرسى ،
ابو على فضل الحسن ، مجمع البيان ج 2، ص 527؛ قمى ، شيخ عباس ، منتهى
الامال ، ج 1، ص 117 - 116.
38- واقدى ، المغازى ، ج 1، ص 152: وى 49 نفر از مقتولين را نام مى
برد كه 22 نفر از آنان به دست امام على (ع) به هلاكت رسيدند.
39- ابن اثير، على ، الكامل ، فى التاريخ ، ج 1، ص 551؛ طبرى ،
محمد، تاريخ ، ج 2، ص 514؛ ابن ابى الحديد، نهج البلاغه ، ج 13، ص 293؛
ابن جوزى ، يوسف ، تذكرة الخواص ، ص 26، از كلام وى بر مى آيد كه اين
جمله در جنگ بدر و احد و خيبر نازل شده است .
40- آل عمران ، آيه 153.
41- واقدى ، محمد، المغازى ، ج 1، ص 237.
42- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 15، ص 23.
43- ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 553؛ طبرى ، محمد، ج 2، ص
517؛ ابن هشام ، عبدالملك ، السيره ، ج 3، ص 46.
44- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 2، ص 522.
45- واقدى ، محمد، المغازى ، ج 1، ص 237؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 15، ص 20.
46- حاكم ، محمد، المستدرك ، ج 3، ص 29. براى روشن شدن فرار اين سه
به كتاب : الصحيح من سيرة النبى الاعظم ، ج 4، ص 249 - 243 مراجعه شود.
47- صدوق ، محمد، الخصال ، ج 2، ص 368.
48- صدوق ، محمد، الخصال ، ج 2، ص 368.
49- واقدى ، محمد، المغازى ، ج 1، ص 470 تعبير وى چنين است :
((گويا بر سرهاى مسلمين پرنده نشسته بود
))؛
ابن عساكر، على ، ترجمه الامام على ، ج 1، ص 169؛ صدوق ، الخصال ، ج 2،
ص 368.
50- ((برز الايمان كله الى الشرك كله
)) ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 13، ص
285؛ قاضى تسترى ، سيد نورالله ، احقاق الحق ، ج 6 ص 9.
51- حاكم ، محمد، المستدرك ، ج 3، ص 34؛ و علامه مجلسى ، محمد
باقر، بحارالانوار، ج 20، ص 216؛ حاكم حسكانى عبيدالله ، شواهد التنزيل
، ج 2، ص 13؛ قاضى تسترى ، سيد نور الله ، احقاق الحق ، ج 6، ص 6-9.
52- بخارى ، محمد، الصحيح ، ج 3، ص 137 و 138؛ سيوطى ، جلال الدين
، تاريخ الخلفاء، ص 200؛ حاكم ، محمد، المستدرك ، ج 3، ص 41 - 39؛
ابن جوزى ، يوسف ، تذكرة الخواص ، ص 27- 24؛ قندوزى حنفى ، سليمان ،
ينابيع الموده ، ج 1، ص 46؛ ابن عساكر، على ، ترجمه الامام على ، ج 1،
ص 181 - 174؛ ابونعيم اصفهانى ، احمد، حلية الاولياء، ج 1، ص 62.
53- آل عمران ، آيه 61.
54- سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 200؛ ابن جوزى يوسف ،
تذكرة الخواص ، ص 14؛ زمخشرى ، محمود، الكشاف ، ج 1، ص 368؛ قرطبى ،
محمد، الجامع لاحكام القرآن ، ج 4 ص 104؛ فخر رازى ، محمد، التفسير
الكبير، ج 8، ص 80.
55- قندوزى حنفى ، ينابيع المودة ، ج 1 ص 51-50. روايات زيادى از
كتب فريقين به اين مضمون آمده است نظير
((على
منى و انا من على
)) مجلسى ، محمد باقر،
بحارالانوار، ج 38، ص 329-295؛
56- حاكم ، محمد، المستدرك ، ج 3، ص 16-15؛ ابن عساكر، على ترجمة
الامام على ، ج 1، ص 117؛ قندوزى حنفى ، سليمان ، ينابيع الموده ، ج
1، ص 55؛ ابن جوزى ، يوسف تذكرة الخواص ، ص 200؛ مجلس ، محمد باقر،
بحارالانوار، ج 38، ص 330.
57- اربلى ، على ، كشف الغمة ، ج 1، ص 108؛ ابن سعد، محمد، الطبقات
، ج 8، ص 19.
58- ابن عبد ربه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 147.
59- احمدى ، على ، مكاتيب الرسول ، ج 1، ص 89-59؛ ابن عبدر ربه ،
احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 155.
60- ابن جوزى ، يوسف ، تذكرة الخواص ، ص 44؛ طبرى ، احمد، ذخائر
العقبى ، ص 83.
61- متقى هندى ، على ، كنز العمال ، ج 11، ص 605. و طبق نقل ديگر:
((اكثرهم علما
))
62- كنز العمال ، ص 614.
63- كنز العمال ، ص 600.
64- سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 203.
65- امينى ، عبدالحسين ، الغدير، ج 3، ص 99-95. به نقل از كتب اهل
سنت .
66- الغدير.
67- الغدير.
68- الغدير.
69- الغدير.
70- سيد رضى ، نهج البلاغه ، ج 205.
71- قندوزى ، سليمان ، ينابيع الموده ، ج 1، ص 65؛ ابن ابى الحديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 283 و ج 6، ص 70 و ج 13، ص 108 وى اضافه مى
كند كه امام بارها اين جمله را بيان مى نمود؛ سيد رضى ، نهج البلاغه ،
خطبه 93؛ محمودى ، محمد باقر، نهج السعاده ، ج 6، ص 627 به نقل از
چندين كتب معتبر؛ سيوطى ، جلال الدين ، الاتقان ، ج 2، ص 222.
72- سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 203؛ ابن ابى الحديد،
شرح نهج البلاغه ج 7، ص 46 و ج 13، ص 106.
73- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ج 12 ص 82.
74- سيوطى ، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 199.
75- ابن جوزى ، يوسف ، تذكرة الخواص ، ص 13؛ حافظ ابن سليمان ،
مناقب الام اميرالمؤ منين ، ج 1، ص 557.
76- اشاره است به آيه 54 از سوره مائده كه در شاءن امام على (ع)
وارد شده اشت . به تفاسير مراجعه شود.
77- اشاره است به حديث منزلت كه پيامبر (ص) درباره على (ع) فرمود:
((انت منى بمنزلة هرون من موسى
)): طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 104؛ ابن اثير، على ، الكامل ،
ج 1، ص 636.
78- اشاره به داستان غدير.
79- قندوزى ، سليمان ، ينابيع الموده ، ج 1، ص 67؛ ديوان امام على
(ع)، ص 413.
80- ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 14.
81- هلالى ، سليم ابن قيس ، اسرار آل محمد (ص)،ص 182 و 243.
82- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 53.
83- ابن عباس به امام على (ع) مى گفت :
((قريش
تو را دوست ندارند؛ زيرا (تنها) در جنگ بدر بسيارى از بهترين مردان
آنها را كشته اى .
))مشابه اين سخن از عثمان نيز
نقل شده است . شخصى از امام سجاد على بن الحسين پرسيد: چرا قريش على
(ع) را دوست ندارند؟ حضرت فرمود: زيرا گروه اول آنها را روانه جهنم
نموده و آخرين گروه از آنها را (در فتح مكه ) ذليل نمود. ابن عساكر،
على ، ترجمة الامام على ، ج 2، ص 229.
84- ابن جوزى حنفى ، يوسف ، تذكرة الخواص ، ص 30.
85- قاضى تسترى ، سيد نورالله ، احقاق الحق ، ج 6، ص 185؛ ابن ابى
الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 4، ص 107؛ ابن عساكر، على ، ترجمه الامام
على من تاريخ دمشق ، ج 2، ص 322 و 324. محشى محترم ابن حديث را از مسند
بزار و مجمع الزوائد و مجمع الزوائد و معجم الكبير طبرانى و فضائل احمد
ابن حنبل و ميزان الاعتدال ذهبى و مناقب خوارزمى و فرائد السمطين و
غاية المرام نقل كرده است ؛ متقى هندى ، على ، كنزالعمال ، ج 13، ص
176.
86- طبرى ، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 196؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 13، ص 33.
87- روايات نماز ابى بكر: ابن سعد، محمد، الطبقات الكبرى ، ج 2، ص
224-215؛ ابن كثير، اسماعيل ، السيرة النبويه ، ج 4، ص 467- 459؛ طبرى
، محمد، تاريخ ج 3، ص 198 -196.
88- ابن سعد، محمد، الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 190؛ ابن ابى الحديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 9 ص 196.
89- بخارى ، محمد ابن اسماعيل ، صحيح ، ج 1، حديث 664 و 713؛ ابن
جوزى ، ابوالفرج ، صفة الصفوه ، ج 1، ص 93 و94.
90- ابن سعد، الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 224 -215.
91- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 196، زينى دحلان ، السيرة ، حاشية
السيرة الحلبيه ، ج 3، ص 340؛ ابن جوزى ، ابوالفرج ، صفة الصفوة ، ج
1، ص 93.
92- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 9، ص 197.
93- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 13، ص 33.
94- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 9، ص 197 و 198.
95- ابن جوزى ، ابوالفرج ، صفة الصفوة ، ج 1، ص 97.
96- ابن سعد، الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 244 -242؛ بخارى ، محمد ابن
اسماعيل ، صحيح ، ج 1، ص 57، حديث 114؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ج 13 ص 31؛ طبرى ، محمد ابن جرير، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 193
-192؛ ابن اثير، على الكامل فى التاريخ ، ج 2، ص 7؛ ابن كثير، اسماعيل
، السيره النبويه ، ج 4، ص 451 - 450.
97- ابن سعد، الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 244 -242؛ بخارى ، محمد ابن
اسماعيل ، صحيح ، ج 1، ص 57، حديث 114؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ج 13 ص 31؛ طبرى ، محمد ابن جرير، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 193
-192؛ ابن اثير، على الكامل فى التاريخ ، ج 2، ص 7؛ ابن كثير، اسماعيل
، السيره النبويه ، ج 4، ص 451 - 450.
98- ابن سعد، الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 244 -242؛ بخارى ، محمد ابن
اسماعيل ، صحيح ، ج 1، ص 57، حديث 114؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ج 13 ص 31؛ طبرى ، محمد ابن جرير، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 193
-192؛ ابن اثير، على الكامل فى التاريخ ، ج 2، ص 7؛ ابن كثير، اسماعيل
، السيره النبويه ، ج 4، ص 451 - 450.
99- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 78-77. سخن عمر
كاملا صحيح است ؛ زيرا پيامبر (ص) بارها تمسك به عترت خود را مانع از
گمراهى مردم مى دانست و بنابر حديثى كه قبلا نقل كرديم ، پيامبر (ص) به
انصار فرمود:
((بعد از من به على تمسك جوئيد كه
گمراه نشويد
)) هنگام مرگ هم تصميم بر نوشتن
وصيتى داشت كه مانع از گمراه شدن مسلمين شود.
100- ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 2، ص 265.
101- ابن سعد، محمد، الطبقات ، ص 270-266.
102- ظطبرى ، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 201 و 220؛ ابن ابى الحديد، شرح
نهج البلاغه ، ج 2، ص 240؛ ابى الفدا، اسماعيل ، تاريخ ابى الفداء، ج
1، ص 164؛ زينى دحلان ، احمد، السيرة ، حاشيه السيرة ، الحلبيه ، ج 3،
ص 351؛ طبرى ، احمد، الرياض النضره ، ج 1، ص 143.
103- حلبى ، على ، السيره ، ج 3، ص 354؛ ابن هشام ، عبدالملك ،
السيرة ، ج 4، ص 306؛ طبرى ، محمد ابن جرير، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 200.
104- عمرو ابن قيس بن زائده كه بارها از طرف پيامبر (ص) به عنوان
سرپرست مدينه هنگام سفر حضرت تعيين گرديده بود آيه
و ما
محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل افان مات او قتل انقلبتم ...
(آل عمران / 144)؛ و آيه
((انك ميت و انهم ميتون
)) (زمر/ 30) را تلاوت مى كند؛ ولى عمر به آن
اعتناء نمى نمايد. ابن كثير، البداية و النهايه ، ج 5، ص 243.
105- ابن اثير، على ابن ابى الكرم ، الكامل فى التاريخ ، ج 2، ص
8-7؛ ابن كثير، اسماعيل ، السيرة النبويه ، ج 4، ص 453؛ زينى دحلان ،
احمد السيرة ، حاشيه الحلبيه ، ج 5، ص 243.
106- ابن اثير، على ابن ابى الكرم ، الكامل فى التاريخ ، ج 2، ص
8-7؛ ابن كثير، اسماعيل ، السيرة النبويه ، ج 4، ص 453؛ زينى دحلان ،
احمد السيرة ، حاشيه الحلبيه ، ج 5، ص 243.
107- ابن اثير، على ابن ابى الكرم ، الكامل فى التاريخ ، ج 2، ص
8-7؛ ابن كثير، اسماعيل ، السيرة النبويه ، ج 4، ص 453؛ زينى دحلان ،
احمد السيرة ، حاشيه الحلبيه ، ج 5، ص 243.
108- ابن سعد، الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 270-268؛ طبرى ، محمد،
تاريخ طبرى ، ج 3، ص 201؛ ابن اثير، على ، الكامل فى التاريخ ، ج 2،
ص 10؛ ابن هشام ، عبدالملك ، السيرة النبويه ، ج 4، 307؛ ابن كثير،
السيرة النبويه ، ج 4، ص 481 و نيز البداية و النهايه ، ج 5، ص 242.
109- ابن سعد، الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 267.
110- طبرى ، محمد ابن جرير، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 206؛ ابن اثير،
على ، الكامل ، ج 2، ص 12؛ ابن كثير، اسماعيل ، البداية و النهايه ، ج
5، ص 246.
111- طبرى ؛ محمد ابن جرير، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 219؛ ابن اثير،
على ، الكامل فى التاريخ ، ج 2، ص 13.
112- طبرى ، محمد ابن جرير، تاريخ الطبرى ، ج 3، ص 203.
113- طبرى محمد ابن جرير، تاريخ الطبرى ، ج 3، ص 202؛ ابن اثير،
على ، الكامل فى التاريخ ، ج 2، ص 14؛ ابن قتيبه دينورى ، عبدالله ،
الامامة و السياسة ، ج 1، ص 6 و 9؛حلبى ، على ، السيرة ، ج 3، ص 357.
114- طبرى ، محمد ابن جرير، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 203؛ ابن ابى
الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 39.
115- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 221؛ حلبى ، على ، السيرة
الحلبية ، ج 3، ص 358.
116- طبرى ، محمد ابن جرير، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 223.
117- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 40.
118- طبرى ، محمد، تاريخ الطبرى ، ج 3، ص 206 و 222 و 223؛ ابن عبد
ربه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 264؛ ابن هشام ، عبدالملك ، السيرة
النبوية ، ج 4، ص 311؛ ابن خلدون ، عبدالرحمن ، تاريخ ، ج 2، ق 2، ص
64؛ مفيد، محمد ابن نعمان ، مصنفات ، ج 1، ص 116؛ ابن جوزى ، يوسف ،
تذكرة الخواص ، ص 60؛ ابن قتيبه دينورى ، عبدالله ، الامامة و السياسة
، ج 2، ص 10؛ طبرسى ، على ، الاحتجاج ، ج 1، ص 179.
119- طبرى ، محمد ابن جرير، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 222؛ حلبى ، على ،
السيرة ، ج 3، ص 359.
120- طبرى ، محمد ابن جرير، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 206؛ ابن اثير،
على ، الكامل ، ج 2، ص 14؛ ابن قتيبه ، عبدالله ، الامامة و السيامة ،
ج 1، ص 10؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 39.
121- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 4، ص 223. عمر در زمان حكومت خود به
اين تهديد عمل كرد. فردى را به شام محل سكونت سعد براى ترور وى فرستاد.
سپس دستگاه حاكم آن ره به جن نسبت داد. ابن عدريه اندلسى ، احمد، العقد
الفريد، ج 4، ص 247.
122- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 56.
123- ابن جورى ، يوسف ، تذكرة الخواص ، ص 60؛ هلالى ، سليم ابن قيس
، اسرار آل محمد، ص 186؛ طبرسى ، على ، احتجاج ، ج 1، ص 192.
124- مفيد، محمد، مصنفات ، ج 1، ص 116.
125- طبرى ، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 203؛ ابن قتيبه دينورى ، عبدالله
الامامة و السياسة ، ج 1، ص 11؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج
2، ص 21و ج 6، ص 11؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 124؛ ابن اثير،
على ، الكامل ، ج 2، ص 325؛ مفيد، محمد، مصنفات ، ج 13، ص 49؛ طبرسى ،
على ، الاحتجاج ، ج 1، ص 181.
126- ابن ابى الحديد، شرح نهج الكامل ، ج 1، ص 174.
127- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 219؛ هلالى ، سليم
ابن قيس ، اسرار آل محمد حديث شماره 3.
128- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 50.
129- ابن جوزى ، يوسف ، تذكرة الخواص ، ص 60 و61.
130- مانند آنچه ابن اعثم كوفى مى گويد: جملگى به اتفاق با ابى بكر
بيعت كردند و بر يكديگر سبقت مى نمودند و جمع مهاجر انصار بى اكراه و
انكار با وى بيعت كردند: الفتوح ، ص 6 و نيز سخن طبرى كه آورده است :
هيچ فردى از مهاجرين با بيعت با ابابكر مخالف نبود، تنها برخى از
مرتدين با وى مخالفت نمودند. تاريخ طبرى ، ج 3، ص 207.
131- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 426؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج
2، ص 76؛ مسعودى ، على ، التنبيه و الاشراف ، ص 254.
132- منطقه اى است كه اول حجاز و آخر شام محسوب مى شده است . رومى
بغدادى ، ياقوت ، معجم البلدان ، ج 3، ص 211.
133- ذهبى ، محمد، اسير اعلام النبلاء، ج 1، ص 10؛ طبرى ، تاريخ
الطبرى ، ج 4، ص 227؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 190؛
ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 23: مؤ لف اين كتاب آورده است
كه عمر در زمان مرگش گفت :
((اگر اباعبيده و يا
معاذ در قيد حيات بودند آنها را انتخاب مى كردم .
))
134- ذهبى ، محمد، سير اعلام النبلاء، ج 1، ص 15؛ ابن سعد، محمد،
الطبقات الكبرى ، ج 3، ص 412، مسعودى ، على ، مرج الذهب ، ج 2، ص
323؛ طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 427 و 597؛ ابن اثير، على ، الكامل ،
ج 2، ص 76 و 124.
135- ابن حجر عسقلانى ، احمد، الاصابة ، فى تمييز الصحابة ، ج 3، ص
426.
136- طبرى ، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 220؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 2، ص 38؛ ابن قتيبه ، عبدالله ، الامامة و السياسة ، ج 1،
ص 7.
137- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 190؛ طبرى ، تاريخ
طبرى ، ج 4، ص 227؛ مسعودى ، على ، اثبات الوصيه ، ص 111.
138- ابن عبدالبر، يوسف ، الاستيعاب فى معرفة الاصحاب ، حاشيه
الاصابه ، ج 2، ص 70؛ ابن سعد، محمد، الطبقات ، ج 3، ص 85.
139- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 16، ص 274؛ حلبى ، على ،
السيرة الحلبيه ، ج 3، ص 362؛ كحاله ، عمررضا، اعلام النساء، ج 4، ص
124.
140- توبه ، آيه 60.
141- عاملى ، شرف الدين ، الفصول المهمه فى تاءليف الامة ، ص 87.
142- طبرى ، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 275.
143- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 12، ص 58.
144- و از اين رو عده اى از اصحاب رسول خدا (ص) بيعت با ابى بكر را
بدون مشورت با مسلمين مى دانستند. ابن عبد ربه ، العقد الفريد، ج 4، ص
266.
145- طبرى ، تاريخ ، ج 3، ص 205؛ ابن ابى الحديد؛ شرح نهج البلاغه
، ج 2، ص 26؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 158؛ محب طبرى ، احمد،
الرياض النضرة ، ج 1، ص 233؛ حلبى ، على ، السيرة ، ج 3، ص 363؛ متقى
هندى ، على ، كنزالعمال ، ج 5، ص 649.
146- متقى هندى ، كنزالعمال ، ص 647 -648.
147- ماوردى ، على ، الاحكام السطانية ، ص 7-6.
148- صنعائى ، عبدالرزاق ، المصنف ، ج 7،ص 155.
149- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2،ص 33.
150- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 1، ص 587؛ و نيز دينورى ،
ابن قتيبه ، الامة و السياسة ، ج 1، ص 11؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 6، ص 11؛ طبرسى ، على ، الاحتجاج ، ج 1، ص 183.
151- رضى ، نهج البلاغه ، خطبه سوم .
152- كلمه (ادلى ) از مصدر ادلاء مى باشد و امام اين كلمه را از
آيه 188 بقره اقتباس كرده است كه در مورد رشوه مى فرمايد:
و
لا تاكلوا اموالكم بينكم بالباطل و تداوا بها الى الحكام ابن
ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 162.
153- الامامة و السياسة ، ج 1، ص 14: ابابكر مى گفت :
((اقيلونى بيعتى
)) ابن
ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 168.
154- نام ابابكر عبدالله ابن عثمان بوده است .
155- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 5؛ طبرى ، محمد،
تاريخ ، ج 3، ص 429؛ ابن اثير، على ، الكامل ، ج 2، ص 80.
156- امام در خطبه سوم نهج البلاغه به اين مطلب اشاره مى كند:
((و مال الاخر لصهره .
))
ام كلثوم همسر عبدالرحمن ، خواهر عثمان بوده است . ابن سعد، محمد،
الطبقات ، ج 8، ص 231-229.
157- طبرى ، تاريخ طبرى ، ج 4، ص 233؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 1، ص 194؛ ابى الفداء، اسماعيل ، تاريخ ابى الفداء، ج 1، ص
175.
158- طبرى ، تاريخ طبرى ، ج 4، ص 238.
159- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 169.
160- ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 6.
161- ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 7.
162- ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 8.
163- طبرى ، تاريخ الطبرى ، ج 3، ص 202.
164- طبرى ، تاريخ ، ج 3، ص 205.
165- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 219؛ سليم ابن قيس
، اسرار آل محمد، حديث سوم ، در گفتار قبل قسمتى از جو خفقان و ارعاب
بيان شد.
166- مامقانى ، عبدالله ، تنقيح المقال ، ج 1، ص 199-198؛ ابن عبد
ربه ، العقد الفريد، ج 4، ص 247. وى تنها امام على (ع) و عباس و زبير
و سعد ابن عباده را نام مى برد؛ شرف الدين موسوى ، سيد عبدالحسين ،
الفصول المهمه ، ص 53؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 51 و
56؛ يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 124.
167- پيامبر (ص) دستور داد درهاى منازلى كه به مسجد باز مى شد
مسدود گردد؛ ولى تنها در خانه زهرا(س ) ره به حال خود رها نمود. ابن
ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 9، ص 173؛ اين جوزى ، يوسف ، تذكرة
الخواص ، ص 41.
168- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 56؛ يعقوبى ، احمد،
تاريخ ، ج 2، ص 126.
169- ابن قتيبه دينورى ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 12؛ طبرى ، ج
3، ص 202؛ هلالى ، سليم بن قيس ، اسرار آل محمد، ص 177؛ ابن ابى الحديد
شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 56.
170- ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، آل محمد، ص 177؛ ابن ابى
الحديد شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 56.
171- جنازه پيامبر (ص) كه در اول صبح دوشنبه رحلت نمود در شب
چهارشنبه به خاك سپرده شد. طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 217.
172- ابن قتيبه ، عبدالله ، الامامة و السياسه ، ج 1، ص 13؛ كحاله
، عمر رضا، اعلام النساء، ج 4، ص 114.
173- ابن قتيبه و كحاله ، هلالى ، سليم بن قيس ، اسرار آل محمد، ص
175.
174- بلاذرى ، احمد، انساب الاشراف ، ج 1، ص 587.
175- ابن عدريه ، احمد، العقد الفريد، ج 4، ص 247؛ ابى الفداء،
اسماعيل ، تاريخ ، ج 1، ص 165.
176- الامامة و السياسة ، ج 1، ص 13؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 2، ص 56.
177- دينورى ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 13؛ هلالى ، سليم ابن
قيس ، اسرار آل محمد، ص 179؛ كحاله ، رضا، اعلام النساء، ج 4، ص 115.
178- دينورى ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 13؛ هلالى ، سليم ابن
قيس ، اسرار آل محمد، ص 179؛ كحاله ، رضا، اعلام النساء، ج 4، ص 115.
179- طبرى ، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 202؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 2، ص 56؛ ابن قتيبه دينورى ، عبدالله ، الامامة و السياسة
، ج 1، ص 12.
180- ابن عبد ربه اندلسى ، احمد، العقدالفريد، ج 4، ص 247؛ ابى
الفداء، اسماعيل ، تاريخ ابى الفداء، ج 1، ص 165؛ كحاله ، عمر رضا،
اعلام النساء، ج 4، 114. بلاذرى نقل مى كند كه عمر گفت : آرى (آتش
آورده ام ) و اين عمل قوى تر است از آنچه پدرت آورده است : انساب
الاشراف ، ج 1، ص 586.
181- ابن عبد ربه اندلسى ، احمد، العقدالفريد، ج 4، ص 247؛ ابى
الفداء، اسماعيل ، تاريخ ابى الفداء، ج 1، ص 165؛ كحاله ، عمر رضا،
اعلام النساء، ج 4، 114. بلاذرى نقل مى كند كه عمر گفت : آرى (آتش
آورده ام ) و اين عمل قوى تر است از آنچه پدرت آورده است : انساب
الاشراف ، ج 1، ص 586.
182- مسعودى ، على ، اثبات الوصيه ، ص 110.
183- هلالى ، سليم ابن قيس ، اسرار آل محمد، ص 177؛ شهرستانى ،
محمد، الملل و النحل ،ج 1، ص 77. به نقل از نظام . به نقل از نظام . بى
احترامى به خانه وحى دستاويزى براى آيندگان شد بطورى كه عبدالله ابن
زبير، محمد ابن حنفيه و ابن عباس و گروهى ديگر را محاصره نمود و
هيزمهاى فراوانى براى آتش زدن آنها فراهم كرد. برادرش عروه براى اين
عمل ، به كار عمر در كنار خانه زهرا استدلال مى نمود: ابن ابى الحديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 20، ص 147؛ مسعودى مروج الذهب ، ج 3، ص 90.
184- هلالى ، سليم ابن قيس ، اسرار آل محمد، ص 177؛ شهرستانى ،
محمد، الملل و النحل ، ج 1، ص 77. به نقل از نظام . به نقل از نظام .
بى احترامى به خانه وحى دستاويزى براى آيندگان شد بطورى كه عبدالله ابن
زبير، محمد ابن حنفيه و ابن عباس و گروهى ديگر را محاصره نمود و
هيزمهاى فراوانى براى آتش زدن آنها فراهم كرد. برادرش عروه براى اين
عمل ، به كار عمر در كنار خانه زهرا استدلال مى نمود: ابن ابى الحديد،
شرح نهج البلاغه ، ج 20، ص 147؛ مسعودى مروج الذهب ، ج 3، ص 90.
185- يعقوبى ، احمد، تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 126.
186- دينورى ، عبدالله ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 11؛ يعقوبى ،
احمد، تاريخ ، ج 2، ص 124؛ طبرى ، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 203؛ ابن اثير،
على الكامل ، ج 2، ص 325.
187- يعقوبى ، احمد، تاريخ ، ج 2، ص 126.
188- طبرى ، محمد، تاريخ ، ج 3، ص 203؛ ابن ابى الحديد، شرح نهج
البلاغه ، ج 2، ص 50. معاويه در نامه سرزنش آميزى به امام (ع) مى
نويسد: آيا ياد دارى كه تو را چون شترى مهار كرده براى بيعت به مسجد مى
بردند؟ و امام (ع) در جواب نوشت : براى يك مؤ من ننگ نيست كه مظلوم
واقع شود. سيد رضى ، نهج البلاغه ، نامه 28؛ ابن مزاحم ، نصر، نصر،
وقعة صفين ، ص 87 و 88.
189- طبرى ، تاريخ طبرى ، ج 3، ص 203؛ طبرسى ، على ، الاحتجاج ، ج
1، ص 183.
190- ابن قتيبه ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 13؛ كحاله ؛ عمر رضا،
اعلام النساء، ج 4، ص 114.
191- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص
11؛ و ابن اعثم كوفى ، احمد، الفتوح ، ص 6 و 7؛ طبرسى ، على ، الاحتجاج
، ج 1، ص 182. امام (ع) در نامه به معاويه نيز به اين مطلب اشاره مى
كند كه اگر مهاجرين با استدلال به قرابت با پيامبر (ص) عليه انصار
استدلال كردند پس حكومت حق ما بوده است . نهج البلاغه نامه 28.
192- آيا واقعا مسن بودن فردى دليل بر اولويت او براى خلافت مى
گردد؟ مگر در بين صحابه پيامبر پيرتر از ابابكر وجود نداشت ؟ علامه
امينى در الغدير، ج 7، ص 270 نام چهل نفر از صحابه پيامبر كه از نظر
سنى بزرگتر از ابوبكر بودند را نام مى برد كه در بين آنها افرادى نظير
سلمان وجود دارند.
193- ابن وقتيبه ، الامة و السياسة ، ج 1، ص 11 و 12؛ ابن ابى
الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 6، ص 11 و ص 12؛ ابن اعثم كوفى ، احمد،
الفتوح ، ص 7.
194- مسعودى ، على ، مروج الذهب ، ج 2، ص 316. وى در اين سخن به
پايمال شدن حق امام (ع) اعتراف مى نمايد.
195- ابن اعثم كوفى ، احمد، الفتوح ، ص 8.
196- نصر ابن مزاحم ، وقعة صفين ، ص 90.
197- اعراف ، آيه 150.
198- ابن قتيبه ، عبدالله ، الامامة و السياسة ، ج 1، ص 130؛ هلالى
، سليم ابن قيس ، اسرار آل محمد، ص 180 و 186؛ مسعودى ، على ، اثبات
الوصيه ، ص 110.
199- مسعودى ، على ، اثبات الوصية ، ص 110.