با سالكان وادى نور

آيت اللّه حاج شيخ قدرت اللّه نجفى قمشه اى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۲ -


565- حديد: 3.
566- حديد: 4.
567- ايشان در بند 8 مقدمه اين كتاب مى نويسد: واللّه ثم واللّه لو صارت اطباق السماوات اوراقا و اشجار الاءرضين اءقلاما و البحور السبعة - مع المحيط - مدادا والجن و الانس و الملك كتابا لايمكنهم شرح عشر من عشير ماشاهدت من المعارف الالهيه و الحقايق الربّانيه ....
568- اشاره است به قضيه اى كه در كتب شيعه و سنى نقل شده كه هنگام فوت پيامبر بزرگوار اسلام صلّى اللّه و عليه و آله و سلّم ، حضرت امر فرمود: قلم و دواتى حاضر كنيد تا چيزى برايتان بنويسم تا گمراه نشويد. عمربن الخطاب مانع شد و گفت : درد بر پيامبر غلبه كرده ، ما قرآن داريم حسبنا كتاب اللّه . بحارالانوار، ج 2، ص 473، ح 21، از صحيح بخارى و مسلم .
569- مجمع البحرين ، ج 2، ماده عقل .
570- غررالحكم ، ص 50، ح 330، باب العقل غاية الفضائل .
571- انبياء: 10.
572- زخرف : 3.
573- رعد: 4. نحل : 67.
574- انفال : 22.
575- يونس : 100.
576- فرقان : 44.
577- يونس : 42.
578- اشاره است به حديث امام كاظم عليه السّلام كه فرمود: ((انّ للّه على الناس حجتين حجة ظاهره و حجة باطنه فاما الظاهره فالرسل و الاءنبياء و الائمه و اءما الباطنه فالعقول )) كافى ، ج 1، ص 16، ح 12، كتاب العقل و الجهل .
579- غررالحكم ، ص 157، ح 2966، باب اعمل لآخرتك .
580- غررالحكم ، ص 232، ح 4615، باب شرافة النفس .
581- همان ، ص 232، ح 4629، باب معرفة النفس .
582- غررالحكم ، ص 239، ح 4841، باب تهذيب النفس .
583- نهج البلاغه ، خطبه 86، عظة النفس .
584- غررالحكم ، ص 223، ح 4657، باب جهل النفس .
585- همان ، ص 237، ح 4767، باب اصلاح النفس .
586- همان ، ص 232، ح 4632، باب معرفة النفس .
587- نهج البلاغة ، حكمت 208.
588- غررالحكم ، ص 232، ح 4644، باب معرفة النفس و علائمه .
589- غررالحكم ، ص 234، ح 4708، باب معرفة المرء بعيبه و نهج البلاغه خطبه 157 حث على التقوى .
590- همان ، ص 527، ح 373، باب افضل العقل و كماله .
591- نهج البلاغه ، خطبه 114، و فيها مواعظ للناس .
592- غررالحكم ، ص 233، ح 4658، باب جهل النفس .
593- نهج البلاغه ، نامه 53، به مالك اشتر.
594- غررالحكم ، ص 233، ح 4660، باب جهل النفس .
595- نهج البلاغه ، خطبه 223، ذيل آيه ((يا اءيها الاءنسان ماغرك )) انفطار/ 6.
596- غررالحكم ، ص 233، ح 4663، باب جهل النفس ، قريب به اين مضمون است .
597- نهج البلاغه ، خطبه 220، فى وصف السالك .
598- غررالحكم ، ص 232، ح 4634، باب معرفة النفس .
599- نهج البلاغه ، نامه 69، به حارث همدانى .
600- غررالحكم ، ص 233، ح 4661، باب جهل النفس .
601- در غررالحكم اين حديث به عنوان سه حديث جداگانه در سه باب مستقل نقل شده است ، ص 83، ح 1314، باب وحدته و غناه تعالى و ص 232، ح 4635، باب معرفة النفس و ص 139، ح 2440؛ باب الزهد فى الدنيا.
602- همان ، ص 232، ح 4636، باب معرفة النفس .
603- همان ، ص 233، ح 4662، باب جهل النفس .
604- همان ، ص 232، ح 4637، باب معرفة النفس .
605- غررالحكم ، ص 232، ح 4639، باب معرفة النفس .
606- همان ، ص 233، ح 4663، باب جهل النفس .
607- همان ، ص 233، ح 4654، باب معرفة النفس .
608- همان ، ص 232، ح 4638، باب معرفة النفس .
609- نهج البلاغه ، نامه 47، وصيته عليه السّلام للحسن و الحسين عليهم السّلام .
610- غررالحكم ، ص 233، ح 4666، باب عرفان القدر.
611- همان ، ص 233، ح 4664، باب جهل النفس .
612- غررالحكم ، ص 232، ح 4640، باب معرفة النفس .
613- همان ، ص 232، ح 4641، باب معرفة النفس .
614- غررالحكم ، ص 240، ح 4849، باب تهذيب النفس .
615- نهج البلاغه ، خطبه 87 در بيان صفات متقين و فساق .
616- غررالحكم ، ص 233، ح 4665، باب جهل النفس .
617- نهج البلاغه ، خطبه 90، در خداشناسى ، اندرزهاى حكيمانه .
618- بحارالانوار، ج 67، ص 64، ح 1، عن النبى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم .
619- بحارالانوار، ج 58، ص 85.
620- حكمت الهى ، ج 2، عام و خاص ، فص 33، ص 51.
621- اشاره است به رواياتى كه از آن جمله مى باشد حديثى از امام رضا عليه السّلام در توحيد كه حضرت فرمود: ((خلقه اللّه الخلق حجاب بينه و بينهم )) بحارالانوار، ج 4، ص 228، ح 3.
622- يونس : 62 - 64.
623- كافى ، ج 2، ص 27، ح 1، باب الاسلام قبل الايمان ، از امام صادق عليه السّلام .
624- احزاب : 41 و 40.
625- احزاب : 70.
626- حشر: 18.
627- جمعه : 9.
628- تحريم : 6.
629- منافقون : 9.
630- تحريم : 8.
631- صف : 14.
632- تغابن : 14.
633- ممتحنه : 13.
634- محمد: 7.
635- نساء: 59.
636- حجرات : 11.
637- بقره : 178.
638- احزاب : 56.
639- احزاب : 69.
640- نور: 21.
641- حج : 77.
642- توبه : 119.
643- بحارالانوار، ج 39، ص 351، ح 24، عن على عليه السّلام .
644- توبه : 38.
645- توبه : 28.
646- بقره ، 278.
647- بقره : 279.
648- مثنوى مولوى ، دفتر اول ، تعظيم كردن ساحران موسى عليه السّلام را كه اول تو عصا بينداز.
649- مائده : 105.
650- مائده : 101.
651- انفال : 27.
652- انفال : 24.
653- انفال : 45.
654- انفال : 29.
655- انفال : 20.
656- مائده : 94.
657- مائده : 87.
658- مائده : 90.
659- آل عمران ، 102.
660- آل عمران : 13.
661- بقره : 275.
662- بقره ، 267.
663- بقره : 183.
664- بقره : 208.
665- بقره : 153.
666- بقره : 264.
667- مائده : 1.
668- نهج البلاغه ، خطبه 193، اين خطبه را حكيم الهى قمشه اى ، نقل ، ترجمه و به نظم درآورده است كه در بخش اول ديوان اشعار ايشان با عنوان نغمه الهى به چاپ رسيده است .
669- بقره : 165.
670- بحارالانوار، ج 8، ص 157، ح 98، باب 23.
671- مائده : 54.
672- مصباح الشريعه ، باب 92، فى حب اللّه تعالى ؛ بحارالانوار، ج 67، ص 23 ، ح 23، باب 43.
673- بحارالانوار، ج 67، ص 23 ، ذيل ح 23.
674- صف : 4.
675- آل عمران : 31.
676- بقره : 222.
677- بقره : 195.
678- آل عمران : 146.
679- آل عمران : 159.
680- مائده : 42. و حجرات : 9.
681- توبه : 4 و 7.
682- ديوان شمس تبريزى ، غزل 341.
683- تين : 4.
684- انشقاق : 6.
685- ذاريات : 56.
686- عبس : 17.
687- عصر: 1.
688- تين : 4.
689- قيامت : 5.
690- اشاره است به آيات شريفه احزاب : 72؛ معارج : 19؛ علق : 6؛ اسراء 67؛ نحل : 4؛ يس : 77؛ نساء: 28.
691- روم : 30.
692- محمد: 7.
693- انعام : 91؛ زمر: 67؛ حج : 74.
694- غررالحكم ، ص 233، ح 4666، باب عرفان القدر.
695- نهج البلاغه ، خطبه 1.
696- نساء: 113.
697- اشاره است به حديث ثقلين كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: ((انى تارك فيكم الثقلين كتاب اللّه حبل ممدود من السماء الى الارض ...)) بحار، ج 23، ص 106، ح 7.
698- اشاره است به رواياتى كه از امامان معصوم عليهم السّلام ذيل تفسير آيه شريفه ((و من يؤ ت الحكمة فقد اءوتى خيرا كثيرا)) بقره : 269، وارد شده است . بحارالانوار، ج 24، ص 86، ح 2 و 3.
699- بحارالانوار، ج 23، ص 89، ح 35، باب 4.
700- مضمون حديث رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است كه فرمود: ((اذا كان يوم القيمه وزن مداد العلماء بدماء الشهداء فيرجح مداد العلماء على دماء الشهداء)) بحارالانوار، ج 2، ص 16، ح 35.
701- كافى ، ج 1، ص 420، ح 42.
702- مستدرك الوسائل ، ج 11، ص 173، باب استحباب ملازمة الصفات الحميده ، ح 98.
703- كافى ، ج 4، ص 401، ح 1 و 2 باب دخول مكه .
704- يوسف : 106.
705- بحارالانوار، ج 4، ص 253، ح 6.
706- انعام : 112.
707- انفال : 60.
708- بحارالانوار، ج 95، ص 117، باب 6.
709- همان ، ج 45، ص 115، باب 39.
710- صافات : 24 و 25.
711- اسراء: 36.
712- صحيفه امام ، ج 3، ص 360 و 479.
713- بحارالانوار، ج 72، ص 38، ح 36.
714- توبه : 3.
715- كافى ، ج 1، ص 32، ح 1.
716- منازل السائرين ، باب اول از ابواب بدايات ، ص 17.
717- سباء: 46.
718- صف : 4.
719- اشاره است به صف : 10 و 11.
720- محمد: 31.
721- نساء: 95.
722- حج : 78.
723- فرقان : 52.
724- بحرالعلوم ، رساله سير و سلوك ، بخش اول ، مراحل جهاد، ص 60.
725- توبه : 24.
726- توبه : 41.
727- توبه : 73 و تحريم : 9.
728- عنكبوت : 6.
729- عنكبوت : 69.
730- توبه : 16.
731- آل عمران : 142.
732- كافى ، ج 5، ص 12، ح 3، باب وجوه الجهاد.
733- بحارالانوار، ج 67، ص 64، ح 1، عن النبى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم .
734- سحاب رحمت ، باب شهادت حضرت ابوالفضل العباس عليه السّلام ، ص 519. به نظر مى رسد يكى از علت هايى كه باعث شد حضرت ابوالفضل العباس عليه السّلام در شريعه آب ننوشد و ادب و احترام سيد و مولاى خويش امام حسين عليه السّلام و اولاد آن حضرت را نگهدارد و آب روى آب بريزد، وصيت و سفارشى باشد كه از پدر بزرگوارش امام على عليه السّلام به يادش آمد. آن حضرت در شب 21 ماه مبارك رمضان سال آخر عمر، ايشان را در آغوش گرفت و فرمود ((...ولدى اذا كان يوم عاشورا و دخلت المشرعه ايّاك اءن تشرب الماء و اءخوك الحسين عطشانا))؛ يعنى چون روز عاشورا فرارسد و داخل شريعه شوى ، مبادا آب بياشامى در حالى كه برادرت حسين تشنه است . محمدمهدى مازندرانى حائرى ، معالى السبطين ، فى احوال الحسن و الحسين ، ج 1، ص 455، آخر مجلس 21 فيما يتعلق بالعباس عليه السّلام .
735- مثنوى معنوى ، پايان دفتر سوم ، حكايت آن عشق و راز هجران .
736- چند بيتى از قصيده طغرائيه ، ديوان حكيم الهى قمشه اى ، نغمه عشاق ، ص 369.
737- تحريم : 6.
738- تلفيقى است از مطالب باب ازدواج حضرت فاطمه زهرا با حضرت على عليهما السّلام كه علامه مجلسى در جلاءالعيون نقل كرده است .
739- كافى ، ج 2، ص 78، ح 14، باب الورع .
740- اشاره است به كريمه ((ادع الى سبيل ربك بالحكمة و الموعظه الحسنة و جادلهم بالتى هى اءحسن ...)) نحل : 125.
741- توبه : 111.
742- ((و حج بيتك الحرام و قتلا فى سبيلك فوفق لنا)) از ادعيه امام سجاد عليه السّلام در شب هاى پايانى ماه رمضان . بحارالانوار، ج 95، ص 117.
743- بحارالانوار، ج 23، ص 223، باب 13.
744- ذاريات : 58.
745- نهج البلاغه ، حكمت 204.
746- بحارالانوار، ج 93، ص 125، ح 39 و 127، ح 48.
747- اشاره است به كريمه ((انّ فى خلق السماوات و الاءرض و...)) بقره : 164.
748- يوسف : 24.
749- ص : 82 و 83.
750- صافات : 160.
751- زمر: 3.
752- زمر: 11.
753- مريم : 51.
754- كافى ، ج 2، ص 293، باب رياء، ح 3.
755- همان ، ج 2، ص 295، ح 8.
756- كافى ، ج 2، ص 313، باب عُجب ، ح 3.
757- همان ، ج 2، ص 309، باب كبر، ح 1.
758- كافى ، ج 2، ص 307، باب حسد، ح 6.
759- نهج البلاغه ، خطبه 1.
760- بقره : 158.
761- حج : 32.
762- بقره : 158.
763- بحارالانوار، ج 20، ص 325.
764- كافى ، ج 2، ص 67، باب خوف و رجاء، ح 1.
765- كافى ، ج 2، ص 71، باب حسن الظن باللّه ، ح 1.
766- همان ، ج 2، ص 68، باب خوف و رجاء، ح 5.
767- همان ، ج 2، ص 71، ح 11. كتاب الايمان و الكفر.
768- بحارالانوار، ج 96، ص 44، ح 33 و ج 13، ص 11، ح 16.
769- حجرات : 13.
770- راجع به اين كه حضرت فاطمه زهرا عليها السّلام صاحب ولايت كليه الهيه بوده اند، شكى نيست و آيات و رواياتى بر اين معنا دلالت دارد. براى آشنايى با آيات و روايات داله بر اين موضوع ، به فصل دوازدهم كتاب جنة العاصمه ، علامه فقيد آية اللّه ميرجهانى ، ص 152 تا 165 مراجعه گردد.
771- علامه بزرگوار آيت اللّه ميرجهانى ، فصل هفتم كتاب جنة العاصمه را اختصاص داده است به رواياتى كه بيانگر نزول جبرئيل بعد از پيامبر بر حضرت صديقه كبرا عليها السّلام بوده و اين كه آن بزرگوار داراى كتاب بوده اند. براى آشنايى با چگونگى نزول مصحف براى آن حضرت و اين كه اين مصحف شريف اكنون نزد چه كسى است ، به صفحه 86 تا 90 جنة العاصمه و حديث چهارم قسمت پانزدهم از فصل دوم ، ص 184 چاپ قديم و 209 چاپ جديد جلد اول كتاب ولايت كليه ، علامه ميرجهانى مراجعه شود. ضمنا مؤ لف بزرگوار اين دو كتاب ، چند بيت شعر در اين رابطه سروده اند كه اكنون ذكر مى گردد به ص 58 جنة العاصمه مراجعه شود.

مصحف او تالى قرآن بود   آن چنان كو جسم و مصحف جان بود
شرح تحقيقى قرآن مبين   هست اين مصحف ز ربّ العالمين
محتوى در آن علومى بى حساب   هست از اسرار مبداء تا مآب
جمله اسرار ما اوحى در اوست   علم كل انبيا پيدا در اوست
ليك غير از صاحب علم كتاب   هيچ كس از آن نگيرد كامياب
وارث آن مصحف عالى مقام   بعد زهرا نيست كس غير از امام
براى يافتن اين روايات مى توان به جنة العاصمه ، ص 86؛ ولايت كليه ، ص 184 قديم و 209 جديد؛ كافى ، ج 1، ص 239، ح 1 و 2 و 3 و 4 و 5، باب فيه ذكرالصحيفه و...مراجعه كرد.
772- نحل : 97.
773- مريم : 51 و 52.
774- مريم : 41.
775- مريم : 56 و 57.
776- مريم : 54.
777- مريم : 58.
778- آل عمران : 96.
779- بقره : 125.
780- بقره : 127.
781- آل عمران : 97.
782- مائده : 97.
783- حج : 26.
784- بقره : 125.
785- نهج البلاغه ، خطبه 5، النهى عن الفتنه .
786- بقره : 200.
787- طه : 14.
788- كهف : 28.
789- نجم : 29.
790- حديد: 16.
791- جمعه : 9 و 10.
792- منافقون : 9.
793- احزاب : 41 - 43.
794- طه : 42.
795- طه : 124.
796- احزاب : 35.
797- مستدرك الوسائل ، ج 14، ص 256، ح 2، باب 71؛ نهج البلاغه ، خطبه 80، خطبه اى كه بعد از جنگ جمل ايراد فرمود.
798- حديد: 3.
799- مستدرك الوسائل ، ج 10، ص 34، ح 3، باب 18.
800- بقره : 199.
801- كافى ، ج 4، ص 66، ح 3، باب فضل شهر رمضان .
802- بحارالانوار، ج 96، ص 261، ح 37.
803- كافى ، ج 4، ص 224، ح 1، باب نادر.
804- بقره : 125.
805- اينكه خداوند هر گناهى حتى شرك را با توبه مى آمرزد از اطلاق آياتى چون كريمه ((انّ اللّه يغفر الذنوب جميعا)) زمر: 53 و بدون توبه از غيرشرك در مى گذرد از اطلاق آيه ((انّ اللّه لايغفر اءن يشرك و به يغفر مادون ذلك لمن يشاء...)) نساء: 116. فهميده مى شود.
806- نهج البلاغه ، خطبه 1.
807- كافى ، ج 2، ص 237، ح 25، باب المؤ من و علاماته ، با اندكى تفاوت از امام صادق عليه السّلام از رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم .
808- غررالحكم ، ص 83، ح 1314، باب وحدته و غناه و ص 232، ح 4635، باب معرفة النفس و ص 139، ح 2440، باب الزهد فى الدنيا.
809- ذاريات : 56.
810- مجمع البحرين ، ج 3، ص 92، ماده عبد. بانو اصفهانى نيز در تفسير اين آيه شريفه ، ليعبدون را به ليعرفون تفسير كرده است . محزن العرفان ، ج 6، ص 324.
811- بحارالانوار، ج 96، ص 252، ح 8.
812- بحارالانوار، ج 96، ص 261، ح 39.
813- مفاتيح الجنان ، زيارت آل يس .
814- كليات سعدى ، بيت 9 قصيده 7، بخش قصايد فارسى .
815- اشاره است به كريمه ((انّا عرضنا الامانة على السموات و الارض و الجبال ...)) احزاب : 74.
816- اشاره است به حديثى منقول در كافى ، ج 1، ص 30، ح 1، باب فرض العلم و وجوب طلبه .
817- نهج البلاغه ، حكمت : 205.
818- اشاره است به احاديث فراوانى كه نقل شده است ((كل عين باكية يوم القيمه الّا ثلاثة اءعين ...)) بحارالانوار، ج 74، ص ‍ 63، ح 4، و در روايتى هم آمده ((الّا اءربعة اءعين ...)) همان ، ج 46، ص 99، ح 88.
819- بحارالانوار، ج 12، ص 124، باب 6، درباره گريه حضرت ابراهيم خليل براى امام حسين عليه السّلام .
820- همان ، ج 44، ص 245، ح 44.
821- همان ، ج 44، ص 230، ح 13.
822- همان ، ج 44، ص 292، ح 37.
823- همان ، ج 98، ص 237، باب 18 و ص 320، باب 24.
824- براى آگاهى بيشتر از گريه انبياء الهى ، ملائكه ، آسمان و زمين و ثواب گريه بر امام حسين عليه السّلام به كتاب البكاء للحسين ، نوشته علامه فقيد آية اللّه سيّد حسن ميرجهانى مراجعه گردد.
825- واقعه : 10 و 11.
826- واقعه : 88 و 89.
827- بحارالانوار، ج 43، ص 261، ح 1.
828- انبياء: 107، و بحارالانوار، ج 97، ص 163، باب 2.
829- مضمون حديثى است كه در بحارالانوار، ج 36، ص 204، ح 8، و ج 91، ص 184، ح 1، باب 35 نقل شده است . كه رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمودند: ((انّه لمكتوب عن يمين عرش اللّه ، مصباح هدى و سفينة نجاة )).
830- راجع به اين عبارت در مقدمه كتاب الخصائص الحسينيه ، چاپ بيروت ، ص 14، مى نويسد: ((الحالة الرابعة فى الوسائل المتعلقة بالائمه عليهم السّلام فراءيت فى الحسين عليه السّلام خصوصية فى الوسيله الى اللّه اءتصف بسببها بانّه بالخصوص باب من اءبواب الجنة و سفينة للنجاة و مصباح للهدى فالنبى و الاءئمة عليهم السّلام كلهم اءبواب الجنان لكن باب الحسين اءوسع و كلهم سفن النجاة لكن سفينة الحسين مجراها فى اللجج الغامرة اءسرع و مرساها على السواحل المنجية اءيسرو...)). روايتى با چنين جملاتى ، خصوصا بخش پايانى آن يافت نشد.
831- ((ثم رفع عليه السّلام صوته و بصره الى السماء و عيناه قاطرتان كانّهما مزادتان و قال ...)) مستدرك الوسائل ، ج 10، ص ‍ 25، ح 5، باب 14، استحباب الوقوف بعرفات و بلدالامين در اعمال ماه ذوالحجة .
832- انبياء: 87.
833- بقره : 198.
834- نحل : 49.
835- حج : 18.
836- آل عمران : 113.
837- اعراف : 206.
838- انسان : 26.
839- حج : 77.
840- آل عمران : 43.
841- فتح : 29.
842- حجر: 98.
843- مريم : 58.
844- اشاره است به آيه شريفه ((و اءتممناها بعشر)) اعراف : 142.
845- مثنوى مولوى ، دفتر پنجم ، در تفاوت عقول از اصل فطرت ، در ادامه دارد: كام دنيا مرد را ناكام كرد.
846- اشاره است به حديث پيامبر بزرگوار اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه فرمود: (((يا على اءنت ... لو انّ عبدا عبداللّه الف عام ما قبل اللّه ذلك منه الّا بولايتك و ولاية الائمة من ولدك و ان ولايتك لاتقبل الا بالبراءة من اءعدائك و اعداء الائمة من ولدك ...))) بحارالانوار، ج 27، ص 200، ح 66، و روايات فراوانى كه در اين رابطه موجود است .
847- غررالحكم ، ص 233، ح 4666، باب عرفان القدر.
848- محمد: 7.
849- اعراف : 96.
850- اشاره است به آيه ((و تمت كلمة ربك صدقا وعدلا)) انعام : 115.
851- ديوان حكيم الهى قمشه اى ، غزل 328، غزل وحدت ، نغمه عشاق ، ص 720.
852- كافى ، ج 1، ص 117، ح 118، ح 9، باب معانى اسماء و مشتقاتش .
853- مثنوى معنوى ، دفتر پنجم ، در بيان مثل شيطان بر درگاه رحمان .
854- آل عمران : 14.
855- اشاره است به بحثى از منظومه كه حكيم ملاهادى سبزوارى فرموده است : ماليس موزونا لبعض من نغم ففى نظام الكل كل منتظم منظومه ، ج 2، ص 422، فى دفع شكوك عن الغاية ، غرر / 48.
856- بقره : 168 و 208.
857- آل عمران : 175.
858- نساء: 38.
859- نساء: 76.
860- اشاره است به كريمه ((... انّما يدعوا حزبه ليكونوا من اءصحاب السعير)) فاطر/ 6 و روايتى نيز در بحارالانوار، ج 67، از ص 40 - 43 نقل شده است .
861- محمد: 7.
862- نساء: 83.
863- نساء: 119 و 120.
864- مائده : 91.
865- انعام : 43.
866- اعراف : 27.
867- اعراف : 201.
868- اعراف : 200.
869- آل عمران : 155.
870- يوسف : 5.
871- حديثى با اين عبارت يافت نشد، لكن با توجه به اين كه در حديث آمده كه ((اءعدى عدوك نفسك اللتى بين جنبيك ))؛ دشمن ترين دشمنان انسان شيطان است ، مى توان گفت اين عبارت ناظر به روايت اءعدى عدوك است .
872- مريم : 44.
873- نور: 21.
874- فرقان : 29.
875- فاطر: 6.
876- مجادله : 19.
877- مجادله : 9.
878- اعراف : 27.
879- كافى ، ج 2، ص 298، ح 6، باب طلب الرياسة .
880- توبه : 12.
881- اشاره است به دعاى قنوت نماز عيد فطر و قربان ، بحارالانوار، ج 87، ص 367، باب 1، ح 17.
882- بقره : 201.
883- اعلى : 16 و 17.
884- اشاره است به حديثى از مولا على عليه السّلام كه فرموده است : ((انّ قوما عبدوااللّه ...)) نهج البلاغة ، حكمت 227.
885- كليات شمس ، غزل 202.
886- اشاره است به بخشى از دعاى قنوت نمازهاى عيد فطر و قربان ((اللهم اءهل الكبرياء و العظمه ... و اءن تدخلنى فى كل خير اءدخلت فيه محمدا و آل محمد و اءن تخرجنى من كل سوء اءخرجت منه محمدا و آل محمد صلواتك عليه و عليهم اللّهم انى اءسئلك خير ما سئلك به عبادك الصالحون و اءعوذبك مما اءستعاذ منه عبادك المخلصون )).
887- كليات شمس ، غزل 116.
888- روايت است كه پيامبر بزرگوار اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: ((ما منكم الا و له شيطان ))؛((هيچ كسى نيست كه شيطانى نداشته باشد)) از حضرت سئوال شد: آيا شما هم شيطان داريد؟ حضرت فرمود: ((بله من به يارى خداوند شيطانم را مسلمانش كرده ام )) عوالى اللئالى ، ج 4، ص 97، ح 136.
889- اشاره است به حديثى از امام صادق عليه السّلام كه در جواب سائل فرمود: ((العقل ما عبد به الرحمن و اءكتسب به الجنان ...)) كافى ، ج 1، ص 11، ح 2 باب العقل و الجهل .
890- صافات : 107.
891- در اين مورد مى توان به سيّد محمد تقى مدرسى ، تفسير من هدى القرآن ، ج 11، ص 268 و نيز سيد ابراهيم بروجردى ، تفسير جامع ، ج 5، ص 518 و تفسير نورالثقلين ، ج 4، ص 429، همگى ذيل آيه مورد بحث مراجعه شود.
892- اشاره است به دعايى كه مستحب است هنگام تراشيدن سر در منى خوانده شود: ((اللّهم اءعطنى بكل شعرة نورا يوم القيمة ))؛ يعنى خدايا! عوض هر موئى نورى در قيامت به من عطا فرما. بحارالانوار، ج 73، ص 83، ح 1 و ج 96، ص 304، ح 9.
893- اشاره است به كريمه ((قل ما يعبؤ ابكم ربى لولا دعائكم ...)) فرقان : 77.
894- محجة البيضاء، ج 2، از ص 285 - 309.
895- عدة الداعى ، باب 2، در اسباب اجابت ، قسم اول در آن چه مربوط به وقت خاصى است . ح 45؛ بحارالانوار، ج 84، ص 166، ح 9.
896- عدة الداعى ، ص 55؛ بحارالانوار، ج 84، ص 166، ح 9.
897- كافى ، ج 2، ص 477، ح 3. كتاب الدعاء.
898- ابى بكر احمد الرازى الجصاص ، احكام القرآن ، ج 3، ص 45، ذيل آيه ((اءدعوا ربكم تضرعا و خفيه )) اعراف : 55، قال ابن عباس : لقد رؤ ى النبى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم عشية عرفة رافعا يديه يدعو حتى انّه ليرى ما تحت اءبطيه .
899- مستدرك الوسائل ، ج 4، ص 452، ح 2؛ صحيح مسلم ، ج 3، ص 24، كتاب الدعا.
900- اعراف : 55؛ عدة الداعى ، ص 159، باب 7، اظهارالخشوع .
901- بحارالانوار، ج 90، ص 340، باب 20، و ص 312، ح 39.
902- كافى ، ج 2، ص 479، باب الرغبة و الرهبة و التضرع و... .
903- ارشادالقلوب ، ج 1، ص 183، باب 51.
904- كافى ، ج 8، ص 42، ح 8 (روضه كافى ).
905- بحارالانوار، ج 90، ص 341، ذيل ح 12، باب 20؛ كافى ، ج 2، ص 502، ح 3.
906- كافى ، ج 2، ص 473، ح 1، بحارالانوار، ج 90، ص 305، ح 1.
907- بحارالانوار، ج 90، ص 305، ح 1، و ص 323، ح 39.
908- روايت است از رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه فرمود: ((انّ اللّه عزوجل يحب السائل اللحوح )) بحارالانوار، ج 90، ص 374،باب 24.
909- كافى ، ج 2، ص 484، ح 2، باب الثناء قبل الدعاء.
910- كافى ، ج 5، ص 117، ح 1، باب كسب النائحه .
911- بحارالانوار، ج 45، ص 42.
912- لهوف ، مسلك دوم در وصف قتال .
913- بحارالانوار، ج 45، ص 50.
914- لهوف ، مسلك دوم .
915- به كتاب فرهنگ سخنان امام حسين عليه السّلام ، محمد دشتى ؛ و سخنان حسين بن على از مدينه تا كربلا مراجعه شود.
916- واقعه قيام و انقلاب امام حسين عليه السّلام و چگونگى شهادت و اسارت از مدينه تا كربلا و از كربلا تا مدينه ، در مقاتل و كتاب هاى فراوانى نقل گرديده كه از آن جمله است كتاب نغمه حسينى كه حكيم الهى قمشه اى واقعه اين قيام را در آن مفصلا نقل كرده و به طور شيوا به نظم كشيده است . همچنين كتاب رمزالمصيبة از آيت اللّه سيّد محمود موسوى دهسرخى كه وقايع از مدينه تا مدينه در آن بيان شده و در سه جلد به چاپ رسيده است .
917- ((لولا تمريغ (تمزيج ) قلوبكم و تزيدكم فى الحديث لسمعتم ما اءسمع )) كنزالعمال ، چاپ بيروت ، ج 15، ص 643، ح 42542، فصل 2، الاكمال .
918- نهج البلاغه ، بندهايى از خطبه 192 كه به خطبه قاصعه معروف است و بزرگ ترين خطبه اى است كه از اميرالمؤ منين على عليه السّلام در نهج البلاغه آورده شده است . اين خطبه شريف را كه مضامين عالى و مطالب پُربارى دارد را يكى از اساتيد بزرگوار و فقهاى عالى قدر و نامى ، بسيار سليس ، شيوا و جالب شرح نموده كه به چاپ رسيده و در دسترس مى باشد.
919- قصيده صباحيه ، ديوان حكيم الهى قمشه اى ، ص 430، نغمه عشاق .
920- رعد: 28.
921- فتح : 4.
922- فجر: 30.
923- كليات شمس تبريزى ، غزل 3182.
924- نهج البلاغه ، نامه 203، فى التزهيد من الدنيا و الترغيب فى الآخرة .
925- حديد: 3.
926- بحارالانوار، ج 3، ص 264، ح 1021 از توحيد صدوق و كافى ، ج 1، ص 91، باب النسبه ، ح 3.
927- اسفار، ج 1، ص 404، فصل 3 مناقضه ادلة الزاعمين ان الوجود لايصلح للمعلولية .
928- فاطر: 10.
929- كليات شمس تبريزى ، غزل : 34.
930- توبه : 119.
931- انعام : 132.
932- احقاف : 19.
933- بحارالانوار، ج 4، ص 228، ح 1.
934- اشاره است به حديث امام سجاد عليه السّلام كه فرمود: ((انّه يكون فى آخر الزمان اءقوام متعمقون فاءنزل اللّه تعالى ، قل هو اللّه اءحد، اللّه الصمد و...)) همان ، ج 3، ص 263، ح 21.
935- مثنوى مولوى ، اول دفتر چهارم ، حكايت عاشقى كه از عسس بگريخت در باغى و معشوق را در آن جا يافت .
936- اشاره است به كريمه (( مااءصابك من حسنة فمن اللّه و مااءصابك من سيئة فمن نفسك )) نساء: 79.
937- بقره : 156.
938- كتاب لقاءاللّه ، باب تازيانه سلوك ص 141؛ كافى ، ج 8، ص 134، ح 103، حديث عيسى بن مريم ، با اندكى اختلاف .
939- در رساله لقاءاللّه ، باب قبح جفا با منعم ص 140 قريب به اين مضمون نقل شده است .
940- بحارالانوار، ج 84، ص 198، باب 12.
941- صافات : 109.
942- بقره : 124.
943- بقره : 125.
944- بقره : 126.
945- بقره : 135.
946- آل عمران : 33.
947- آل عمران : 95.
948- آل عمران : 68.
949- نساء: 125.
950- صافات : 83 و 84.
951- بحارالانوار، ج 12، ص 24، باب 2.
952- البرهان فى تفسير القرآن ، ج 5، ص 20 ذيل كريمه مورد بحث و اللوامع النورانيه ، ص 322.
953- بحارالانوار، ج 67، ص 54، ح 19، باب 44.
954- انبياء: 69.
955- اعلى : 19.
956- آل عمران : 97.
957- اشاره است به كريمه ((و من دخله كان آمنا)) آل عمران : 97.
958- راجع به نيت و درجه آن و آن چه بر نيت مترتب است مى توان به بحارالانوار، ج 67، ص 185، ذيل ح 1، باب 53، و آئين عشق ، ص 256 مراجعه نمود.
959- مستدرك الوسائل ، ج 9، ص 420، ح 4، باب 54.
960- بحارالانوار، ج 82، ص 279، باب 34.
961- اسراء: 7.
962- نهج البلاغه ، خطبه 193، معروف به خطبه همام .
963- انسان : 1.
964- بحارالانوار، ج 57، ص 328، باب 41.
965- مريم : 93 - 95.
966- منظومه حكمت ، ج 4، ص 379، الفريدة الرابعة فى الفلكيات .
967- حديد: 3.
968- الميزان ، ج 20، ص 198، ذيل 23: قيامت .
969- بحارالانوار، ج 22، ص 267، باب 5، ح 12.
970- كليات شمس تبريزى ، غزل 469.
971- الرحمن : 4.
972- كليات شمس ، غزل 65.
973- علق : 5.
974- حجر: 29، ص 72.
975- حجر: 29.
976- مائده : 84.
977- شعراء: 51.
978- سجده : 16.
979- بقره : 257.
980- احزاب : 43.
981- يونس : 62.
982- بحارالانوار، ج 7، ص 229، باب 8.
983- طلاق : 1؛ بقره : 229.
984- بحارالانوار، ج 72، ص 275، ح 8.
985- كافى ، ج 2، ص 113، ح 2، باب الصمت و حفظ اللسان .
986- نساء: 32.
987- احزاب : 58.
988- بحارالانوار، ج 90، ص 393، ح 2.
989- نهج البلاغه ، خطبه 16 و فيها يقسم الناس الى ثلاثة اءصناف .
990- حجرات : 11.
991- بحارالانوار، ج 70، ص 375، ح 92، از معانى الاخبار، ص 270، معنى الذنوب التى تغير النعم ، با مقدارى تفاوت .
992- يونس : 59.
993- بحارالانوار، ج 74، ص 86، باب 4، و ص 23، ح 6.
994- مائده : 2.
995- نساء: 50.
996- غررالحكم ، ص 321، ح 7443، باب ذم اذاعة السرّ.
997- صافات : 151 و 152.
998- اسراء: 23.
999- نساء: 37.
1000- كافى ، ج 7، ص 287، ح 1، باب الرجل يمسك الرجل فيقتله آخر.
1001- بحارالانوار، ج 71، ص 166، ح 29 عن على عليه السّلام .
1002- نساء: 94.
1003- بحارالانوار، ج 72، ص 52، ح 5.
1004- بقره : 264.
1005- نهج البلاغه ، نامه 69، به حارث همدانى .
1006- حج : 8.
1007- نساء: 36.
1008- اسراء: 53.
1009- حديد: 27.
1010- نساء: 148.
1011- بحارالانوار، ج 72، ص 151، ح 16.
1012- غررالحكم ، ص 263، ح 5655، باب الذله و نهج البلاغه ، حكمت 2 با اندكى تفاوت .
1013- كافى ، ج 2، ص 442، ح 4، باب اللمم .
1014- لقمان : 19.
1015- نساء: 112.
1016- غررالحكم ، ص 320، ح 7414، فصل 8، در كتمان سرّ.
1017- مؤ منون : 3.
1018- غررالحكم ، ص 77، ح 1236، باب علائم الحمق و السفه .
1019- نهج البلاغه ، حكمت 82، در جواب سئوال هايى كه حضرت بسيار كوتاه بيان فرموده .
1020- نهج البلاغه ، نامه 47، وصية عليه السّلام للحسن و الحسين عليهما السّلام .
1021- بحارالانوار، ج 1، ص 222، ح 7، و نهج البلاغه حكمت 320.
1022- حجرات : 12.
1023- مائده : 101.
1024- نهج البلاغه ، حكمت 349.
1025- غررالحكم ، ص 226، ح 4599، ذم الغش فى النصيحه .
1026- همان ، ص 225، ح 4566، باب شرايط النصيحه .
1027- غررالحكم ، ص 447، ح 10249، فصل 6، حول الاعتذار.
1028- كافى ، ج 5، ص 107، ح 6، باب عمل السلطان .
1029- مستدرك الوسائل ، ج 17، ص 412، باب 4، عدم جو از تضييع حق المظلوم .
1030- بقره : 75.
1031- نهج البلاغه ، نامه 69، به حارث همدانى .
1032- بقره : 42.
1033- بحارالانوار، ج 73، ص 364، باب 67.
1034- نهج البلاغه ، خطبه 38. در علت نام نهادن شبهه ، به شبهه .
1035- نساء: 85.
1036- كافى ، ج 8 (روضه كافى ) ص 336، ح 529، حديث الفقهاء و العلماء.
1037- همان ، ج 2، ص 356، ح 1، باب التعبير.
1038- آل عمران : 7.
1039- بحارالانوار، ج 72، ص 223، باب 16، فى الغيبة .
1040- غررالحكم ، ص 212، ح 4110، باب ذم كثرة الكلام .
1041- بحارالانوار، ج 69، ص 209، ح 4، كنزالفوائد، ج 1، ص 149.
1042- غررالحكم ، ص 478، ح 10976، فصل 8، فى ذم التكليف .
1043- بحارالانوار، ج 12، ص 220، باب 9.
1044- انفال : 46.
1045- نهج البلاغه ، حكمت 35؛ غررالحكم ، ص 346، ح 9997، آداب المعاشره .
1046- نهج البلاغه ، حكمت 411؛ غررالحكم ، ص 47، ح 221، باب توقير العلماء.
1047- اعراف ، 124؛ طه : 71؛ شعراء: 49.
1048- كافى ، ج 2، ص 361، ح 1، باب التهمة و سوء الظى .
1049- بحارالانوار، ج 70، ص 294، ح 1.
1050- همان ، ج 74، ص 152، ح 84.
1051- انفال : 27.
1052- نساء: 105.
1053- نهج البلاغه ، حكمت 347.
1054- نهج البلاغه ، حكمت 243.
1055- محجة البيضاء، ج 5، كتاب آفات اللسان ، آفة 19، ص 285.
1056- يونس : 106.
1057- بحارالانوار، ج 7، ص 222، ح 136 و ج 89، ص 181، ح 15.
1058- نجم : 32.
1059- غررالحكم ، ص 223، ح 4507، باب الشماته و آثارها.
1060- مدثر: 45.
1061- غررالحكم ، ص 443، ح 10102، باب وظائف المستشير.
1062- مائده : 44 و 45 و 47 و 48.
1063- غررالحكم ، ص 223، ح 4495، باب ذم الفحش .
1064- اشاره است به حديث ((من تطبب اءو تبيطر فلياءخذ البرائة من وليه و الّا فهوله ضامن )) كافى ، ج 7، ص 365، ح 1، باب ضمان الطبيب .
1065- نحل : 105.
1066- انعام : 144؛ اعراف : 37؛ يونس : 17؛ كهف : 15.
1067- حج : 30.
1068- توبه : 77.
1069- يونس : 39.
1070- زمر: 32.
1071- بقره : 39.
1072- كافى ، ج 2، ص 325، ح 8، باب البذاء.
1073- بحارالانوار، ج 76، ص 221، ح 5 - 7.
1074- انعام : 108.
1075- يونس : 12 و 22 و 23؛ روم : 33؛ زمر: 11 و 49؛ عنكبوت : 65، لقمان : 32؛ اعراف : 189.
1076- هود: 46.
1077- بقره : 80.
1078- نهج البلاغه ، حكمت 186.
1079- بقره : 14.
1080- نهج البلاغة ، حكمت 422.
1081- بحارالانوار، ج 68، ص 9، ح 11، عن النبى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم .
1082- نهج البلاغة ، نامه 53، به مالك اشتر.
1083- نهج البلاغة ، خطبه 197.
1084- الضحى : 10.
1085- غررالحكم ، ص 213، ح 4149، باب خطر اللسان .
1086- همان ، ص 215، ح 4215، باب متفرقات .
1087- يونس : 106.
1088- شرح نهج البلاغه ، ج 20، ص 285، حكمت 263، حِكَم منسوبه به اميرالمؤ منين .
1089- نهج البلاغه ، نامه 31. وصاياشتى . هنگام بازگشت از جنگ صفين به امام مجتبى عليه السّلام نوشته است .
1090- كافى ، ج 1، ص 23، ح 15، كتاب عقل و جهل و ج 8، ص 268، ح 394.
1091- نهج البلاغة ، حكمت 349.
1092- كافى ، ج 1، ص 92، ح 2، باب النهى .
1093- بحارالانوار، ج 71، ص 297، ح 27.
1094- نهج البلاغة ، حكمت 471.
1095- قلم : 10 و 11.
1096- نهج البلاغه ، نامه 31 و صاياشتى .
1097- مجادله : 10.
1098- غررالحكم ، ص 223، ح 450، باب آثار الفحش .
1099- نهج البلاغة ، حكمت : 402.
1100- بحارالانوار، ج 73، ص 328، ح 1.
1101- غررالحكم ، ص 216، ح 4245 باب الصمت .
1102- بحارالانوار، ج 70، ص 394، ح 1، باب 143.
1103- غررالحكم ، ص 212، ح 4109، باب ذم كثرة الكلام .
1104- همان ، ص 212، ح 4129، باب رعاية الكلام .
1105- همان ، ص 461، ح 10547، باب ذم اللهو.
1106- نهج البلاغه ، نامه 28، نامه در جواب به معاويه .
1107- توبه : 12.
1108- حج : 51.
1109- كافى ، ج 2، ص 325، ح 10، باب البذاء.
1110- بحارالانوار، ج 73، ص 9، ح 35، باب 97.
1111- بقره : 224.
1112- قلم : 10.
1113- غررالحكم ، ص 477، ح 950، فصل 6، نقل الخبر.
1114- همان ، ص 267، ح 5792، باب الاصابة لعجول .
1115- حجرات : 6.
1116- يوسف : 106.
1117- غررالحكم ، ص 199، ح 2961، باب متفرقات .
1118- همان ، ص 224، 4515، باب الشماتة و آثارها.
1119- شرح نهج البلاغة ، ج 6، ص 330، فى المزاح .
1120- حجرات : 11.
1121- غررالحكم ، ص 253، ح 5298، باب الوفاء بالعهد.
1122- بقره : 42.
1123- بقره : 113.
1124- بقره : 165.
1125- نساء: 72.
1126- غررالحكم ، ص 48، ح 256، باب مواعظ للعلماء.
1127- حجرات : 12.
1128- توبه : 30.
1129- حج / 30.
1130- مستدرك الوسائل ، ج 13، ص 215، ح 18، باب 78.
1131- نهج البلاغة ، حكمت 400.
1132- همان ، خطبه 41، در تحذير از متابعت هوا و هوس .
1133- شهرستانى ملل و نحل ، ج 2، ص 30، مقدمه 4، در بيان نخستين شبهه و نزاعى كه در اسلام واقع شد؛ بحارالانوار، ج 22، ص ‍ 473، ح 21.
1134- بحارالانوار، ج 22، ص 73، ح 12.
1135- غررالحكم ، ص 213، ح 4152، باب خطر اللسان .
1136- كافى ، ج 2، ص 144، ح 2، باب التسليم .
1137- بقره : 217.
1138- غررالحكم ، ص 221، ح 4426، باب الغيبة و دمها.
1139- نهج البلاغه ، حكمت 198.
1140- نور: 19.
1141- نهج البلاغه ، خطبه 141، در نهى از شنيدن غيبت و فرق بين حق و باطل .
1142- فتح : 11.
1143- صف : 2.
1144- كافى ، ج 2، ص 301، ح 2، باب المراء و الخصومه .
1145- بحارالانوار، ج 72، ص 395، ح 15.
1146- غررالحكم ، ص 216، ح 454، باب آثار الصمت .
1147- همان ، ص 77، ح 1236، باب علائم الحمق .
1148- بحارالانوار، ج 71، ص 194، ح 19.
1149- اعراف : 38.
1150- نساء: 112.
1151- غررالحكم ، ص 215، ح 4201، باب فى الصف و الملق .
1152- كافى ، ج 2، ص 360، ح 6، باب السباب .
1153- كافى ، ج 2، ص 355، ح 4، باب من طلب عثرات المسلمين .
1154- غررالحكم ، ص 214، ح 4179، باب حفظ اللسان .
1155- آل عمران : 169.
1156- بحارالانوار، ج 22، ص 451، ح 6.
1157- بقره : 264.
1158- آيات فراوانى در قرآن مجيد وجود دارد كه منفى بافى را منع نموده است ، از جمله آن آيات است كريمه ((قتل الخراصون )) ذاريات : 10 و همچنين كريمه ((و المرجفون فى المدينة )) احزاب : 60 نيز روايات فراوانى ذيل اين دو كريمه و ديگر آيات شريفه قرآن كه در اين مورد است ، در تفاسير ديده مى شود.
1159- نساء: 85.
1160- كافى ، ج 2، ص 287، ح 1، باب استصغار الذنب .
1161- ابراهيم : 7.
1162- اسراء: 36.
1163- احزاب : 32.
1164- نور: 4.
1165- نساء: 78.
1166- اعراف : 176.
1167- بحارالانوار، ج 72، ص 260، ح 57.
1168- مائده : 54.
1169- توبه : 67.
1170- كهف : 23 و 24.
1171- بحار، ج 75، ص 250، باب 22.
1172- كافى ، ج 7، ص 243، ح 19، باب مايجب فيه التعزير.
1173- انعام : 68.
1174- كافى ، ج 2، ص 377، ح 7، باب مجالسة اهل المعاصى .
1175- مائده : 2.
1176- بحارالانوار، ج 72، ص 148، ح 3.
1177- درباره آفات زبان ، كتاب هاى مستقل فراوانى نگاشته شده و در دسترس مى باشد كه از آن جمله است كتاب نقش زبان در سرنوشت انسان نوشته آقاى مهدى فقيه ايمانى كه مطالب اين بخش با استفاده از آن تحرير يافته است . فيض كاشانى در جلد پنجم محجة البيضاء، بابى را به آفات اللسان اختصاص داده و بيست آفت براى زبان شمرده است كه در ضمن شمارش آفت ها، روايات جالب و فراوانى نقل كرده است به صفحه 190 تا 288 آن كتاب مراجعه شود.
1178- ابراهيم : 48.
1179- زمر: 69.
1180- بقره : 158.
1181- بحارالانوار، ج 74، ص 384، ح 9.
1182- الميزان ، ج 3، ص 95 و ج 7، ص 75 و ج 15، ص 435 و ج 17، ص 137 و ج 19، ص 231.
1183- مثنوى معنوى ، دفتر ششم ، حكايت سلطان محمود غزنوى و رفاقت او با دزدان .
1184- بحارالانوار، ج 24، ص 93، ح 6 و ج 82، ص 39، باب 23.
1185- فجر: 27 - 30.
1186- قمر: 55.
1187- انعام : 31.
1188- انعام : 154.
1189- كهف : 110.
1190- فصلت : 54.
1191- انشقاق : 6.
1192- بقره : 197.
1193- الهى نامه ، ص 44.
1194- بخشى از ((ساقى نامه )) بيست و هشت بيتى حكيم ملاهادى سبزوارى ، ديوان اسرار ص 183. ضمنا شادروان بهروز سلطانيان متخلص به ريجان ، از شعراى نامى شهرضا نيز غزلى به همين سبك و معنا سروده است كه در بخش انواع شعر در تعريف غزل ، كتاب آئين عشق به چاپ رسيده است .
1195- قصص : 24.
1196- فاطر: 15.
1197- عنكبوت : 69.
1198- آل عمران : 101.
1199- تغابن : 11.