تمامى اعمال عبادى شريعت مقدس، جدا از صور ظاهرى، داراى اسرار و رازهاى شگفتانگيزى
است كه مؤمنان به ميزان سعه وجوديشان از آن بهرهمند مىگردند.
از امام صادق عليهالسلام سؤال شد : منظور از »قوّت« كه در آيه شريفه »خُذُوا ما
آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ« آمده، چيست ؟ آيا مراد »قوّت جسمى« است يا »قوّت قلبى«؟] -
آنچه را به شما (از دستورات و فرامين الهى) دادهايم با اطمينان و قوّت بگيريد.
بقره 63 [
حضرت در پاسخ فرمودند: قوّت در هر دو قلمرو منظور است.
] - عن اسحاق بن عمّار و يونس قالا : سألنا أبا عبداللَّه عليهالسلام من قول
اللَّه تعالى : »خُذُوا ... أَقُوَّةٌ فِى الْاَبْدانِ أَو قُوَّةٌ فِى الْقَلْبِ ؟
قال عليهالسلام: فيهِما جَميعاً. »المحاسن، كتاب مصابيح الظلم، ص 261، ح 319« [
آنچه در قلمرو جسم و بدنِ مكلّف است، همان احكام و آداب يك فريضه است كه بيان آن به
عهده »فقه« است و آنچه در قلمرو قلب اوست، همان اسرار و بطون يك فريضه است كه تبيين
آن به عهده »فقهِ فقه« است.
از اينرو اين قلب آدمى است كه به شهودِ عينى يك فريضه و اسرار نهانى يك عبادت
مىرسد و به درك آنچه كه چشمان ظاهرى از نظاره آن عاجزند، نائل مىشود.
»حجّ« نيز - كه از اعظم و اهمّ عبادات الهى است - از اين اصل اصيل مستثنى نيست.
زيارت بيت اللَّه الحرام، صورت و قشر و ظاهرى دارد كه همان »مناسك حجّ« است و »علم
شريف فقه« آن را تبيين نموده است، و سيرت و مغز و باطنى دارد كه - فى الجمله - همان
»سير الى اللَّه و سلوك الى جناب اللَّه - عزّوجلّ« است كه »فقه اللَّه الاكبر« آن
را تشريح كرده است.