مسند نويسى در تاريخ حديث

دكتر سيد كاظم طباطبائى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۲ -


345- ابن حجر, تهذيب التهذيب , 9/15 ـ 16.

346- الـذهـبـى , مـيـزان الاعتدال , 3/447 درباره او نك : ابن ابى حاتم , 3/2/187, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/581.
347- دربـاره اوصـاف ايـن نسخه و گواهيهاى سماع محدثان نك : الطرسوسى , مسند عبداللّه بن عمر, تحقيق احمد راتب عرموش ,صص 11 ـ 16.
348- نك : پيشين , ص 19 , 49.
349- الزركلى , 4/108, مديرشانه چى , علم الحديث , ص 20.
350- نك : الطرسوسى , پيشين , ص 13 (تصوير صفحه آغاز دستنوشته مورد نظر).
351- الالبانى , ص 132, سزگين , 1/1/289.
352- الذهبى , تذكرة ا لحفاظ, 2/594.
353- الالبانى , ص 21 , 185, سزگين , 1/1/290.
354- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/629 ـ 630, نيز نك : ابن ابى يعلى , طبقات الحنابله , 1/120.
355- عجاج الخطيب , اصول الحديث , صص 403 ـ 404.
356- يـاقـوت الـحـمـوى , مـعجم الادبا, 2/368, كاتب چلبى , 2/1679, قس : صبحى الصالح , علوم الحديث , ص 305.
357- سزگين , 1/1/297.
358- الزركلى , 4/119.
359- تذكرة الحفاظ , 2/569.
360- البغدادى , ايضاح المكنون , 2/482, همو, هدية العارفين , 1/651.
361- تذكرة الحفاظ, 2/621 ـ 622.
362- الخطيب البغدادى , 6/284, الذهبى , پيشين , 2/625, الزركلى , 1/310.
363- هدية العارفين , 1/207 ـ 208.
364- الذهبى , ميزان الاعتدال , 1/442, همو, تذكرة الحفاظ , 2/620, كاتب چلبى , 2/1678, 1682, 1685.
365- الـخطيب البغدادى , 8/218 ـ 219, الذهبى , ميزان الاعتدال , همان جا, همو, تذكرة الحفاظ , همان جا.
366- المطالب العاليه , 1/3 ـ 4.
367- القول المسدد, ص 12 نيز نك : سزگين , 1/1/311.
368- كاتب چلبى , 1/6.
369- السيوطى , جامع الاحاديث , 1/6 ـ 8 و 13 ـ 14.
370- سزگين , 1/1/311.
371- الالبانى , ص 251, سزگين , همان جا.
372- ابونعيم , ذكر اخبار اصبهان , 1/212.
373- كاتب چلبى , 2/1679.
374- الالبانى , ص 358, سزگين , 1/1/312.
375- ابـن ابـى حاتم , 3/1/196, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/622 ـ 623, قس : همو, ميزان الاعتدال , 3/143.
376- كاتب چلبى , 2/1685, البغدادى , هدية العارفين , 1/674.
377- سزگين , 1/1/314.
378- ابونعيم , ذكر اخبار اصبهان , 1/100, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/640 ـ 641.
379- كاتب چلبى , 2/1678.
380- الالبانى , ص 18.
382- الذهبى , تذكرة الحفاظ , 2/596 ـ 597.
383- الالبانى , ص 231.
384- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/680 ـ 681.
385- ابن حجر, تقريب التهذيب , 1/179.
386- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/679, قس : كاتب چلبى , 2/1684.
387- سزگين , 1/3/232 ـ 233.
388- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/675, نيز نك : البغدادى , هدية العارفين , 1/246.
389- ابونعيم , ذكر اخبار اصبهان , 2/112, الذهبى , پيشين , 2/690, البغدادى , پيشين , 1/513.
390- ابن النديم , الفهرست , ص 288 در آن جا درباره شهرت او به كجى آمده كه ابومسلم در بصره خـانـه اى از گچ و آجر ساخت و به هنگام ساختن پيوسته به كارگران مى گفت : گچ گچ , يعنى گچ به كار ببريد و اين گفته براو مانده كجى [ عربى شده گچى ] ناميده شداما در منابع ديگر او را مـنـسوب به جايى به نام ((زير كج )) در خوزستان يا كش در ماورا النهر پنداشته اند نك : ياقوت الحموى ,معجم البلدان , 4/438, 462.
391- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/620 ـ 621.
392- ابن النديم , ص 292 و ترجمه فارسى آن , ص 427.
393- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/663, ابن حجر, تهذيب التهذيب , 1/62, همو, تقريب التهذيب , 1/22 .
394- دربـاره ويـژگـيـهـاى ايـن دسـتـنوشته نك : الالبانى , ص 141, سزگين , 1/1/317, ابوبكر المروزى , مسند ابى بكر الصديق , مقدمه مصحح , صص 6 ـ 8, 13 ـ 27.
395- ابوبكر المروزى , پيشين , مقدمه مصحح , صص 7 ـ 8.
396- سزگين , 1/1/317.
397- ابن حجر, تهذيب التهذيب 1/2, كحاله 2/8.
398- بزار بر وزن عطار به زبان بغداديان به معناى فروشنده روغن بزرك (دانه كتان ) است وى را از آن جهت كه روغن بزرك مى فروخته ,بزار ناميده اند (صفى پورى , منتهى الارب , ذيل ماده بزر).
399- ابونعيم , ذكراخبار اصبهان , 1/104, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/654.
400- الذهبى ميزان الاعتدال , 1/124, همو, تذكرة الحفاظ, همان جا.
401- القاسمى , الفضل المبين , ص 320, قس : الزركلى , 1/189.
402- السيوطى , تدريب الراوى , 1/144 (زيرنويس مصحح ), 1/174.
403- سزگين , 1/1/316.
404- حبيب الرحمن الاعظمى , مقدمه برمسند حميدى , 1/22.
405- كاتب چلبى , 2/1682.
406- سزگين , همان جا.
407- عبدالمعطى امين قلعجى , مقدمه بر جامع المسانيد, ابن كثير, ص 122.
408- الـسبكى , طبقات الشافعيه , 2/246 ـ 247, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/650 ـ 653, ابن حجر, تهذيب التهذيب , 9/489 ـ 490,همو, تقريب التهذيب , 2/213.
409- براى آگاهى بيشتر درباره اين دستنوشته وديگر آثار او نك : سزگين , 1/3/197 ـ 198.
410- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/686, كاتب چلبى , 2/1685.
411- الذهبى , همان جا.
412- الذهبى , پيشين , 2/562.
413- كاتب چلبى , 2/1684.
414- ابـن الـنـديـم , ص 287 و تـرجـمـه آن , ص 421, الـذهـبـى , ميزان الاعتدال , 3/607, همو, تذكرة الحفاظ, 2/662.
415- ابونعيم , ذكر اخبار اصبهان , 1/117 نيز نك : الذهبى , تذكرة الحفاظ , 1/751.
416- الذهبى , پيشين , 2/692, كاتب چلبى , 2/1685.
417- الذهبى , پيشين , 2/696.
418- الاشبيلى , فهرسه , ص 143.
419- السيوطى , تدريب الراوى , 2/364, همو, حسن المحاضره , 1/349 ـ 350, كاتب چلبى , 2/1684 .
420- ياقوت الحموى , معجم البلدان , 5/282, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/700 ـ 701.
421- الذهبى , همان جا.
422- اسد حيدر, 1/560 ـ 561.
423- الـذهـبى , تذكرة الحفاظ, 2/703, القاسمى , الفضل المبين , ص 330 , كاتب چلبى , 2/1682, البغدادى , ايضاح المكنون , 2/482.
703- 705.
425- سزگين , 1/1/332.
426- سزگين , همان جا.
427- ابن حجر , المطالب العاليه , 1/4.
428- براى آگاهى بيشتر نك : سزگين , همان جا.
429- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/701, البغدادى , هدية العارفين , 2/198.
430- ابوموسى المدينى , خصائص المسند, ص 21.
431- الذهبى , تذكرة الحفاظ , 2/705 ـ 706.
432-- ابونعيم , ذكر اخبار اصبهان , 2/114 قس : الكتانى , الرسالة المستطرفة , ص 54.
433- البغدادى , هدية العارفين , 1/199.
434- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/702.
435- پيشين , 2/752ـ753 نيز نك : كاتب چلبى , 2/1683, البغدادى , ايضاح المكنون , 2/482,.
436- ابن حجر, المطالب العاليه , 1/4.
437- نك : سزگين , 1/1/335ـ336.
438- الالبانى , ص 289 , سزگين , همان جا.
439- ابونعيم , ذكراخبار اصبهان , 2/334.
440- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/784.
441- البغدادى , ايضاح المكنون , 2/483.
442- ابونعيم , همان جا, الذهبى , همان جا.
443- براى آگاهى از زندگى و احوال طبرى نك : الخطيب البغدادى , 2/162ـ169.
444- ـ الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/713 نيز نك :. . 706. ر ,پ پ ج. درس ,ذچدژپ ح ر چخححچرردح ش ح ذب ,اآتثج ت ,ددرچ ذش س پ. آ. ب . .
445- سزگين , 1/2/196.
446- محمد جواد الحسينى الجلالى , ((المسند)) (2), نورعلم , ش 5 (شهريور 1363 ), ص 140.
447- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/719ـ720.
448- سزگين , 1/1/339.
449- الخطيب البغدادى , 2/169 نيز: الذهبى , تذكرة الحفاظ , 2/767.
450- الذهبى , پيشين , 2/766ـ767, البغدادى , هدية العارفين , 2/30.
451- الالبانى , ص 302 درباره سلفى نك : ابن خلكان , وفيات الاعيان , 1/105.
452- الـذهـبـى , تذكرة الحفاظ, 3/791, البغدادى , ايضاح المكنون , 2/481, همو, هدية العارفين , 2/30.
453- الـخـطـيـب البغدادى , 9/464, الذهبى , تذكرة الحفاظ , 2/770, البغدادى , هدية العارفين , 1/444.
454- الذهبى , پيشين , 2/768.
456- الذهبى , پيشين , 2/769, همو, ميزان الاعتدال , 2/435.
457- الخطيب البغدادى , همان جا, سزگين , 1/1/344.
458- نك : ميزان الاعتدال , 2/433ـ436, همو, تذكرة الحفاظ, 2/771ـ772.
459- سزگين , 1/1/345.
460- سزگين , همان جا براى آگاهى بيشتر درباره آثار او نك : البغدادى , هدية العارفين , 2/444, سـزگـيـن , 1/1/343ـ345 461- ابـن الـنديم , صص 288ـ289 و ترجمه آن , ص 423, البغدادى , هدية العارفين , 1/444.
462- الخطيب البغدادى , 10/111.
463- الذهبى , ميزان الاعتدال , 2/492ـ493, همو, تذكرة الحفاظ, 2/739.
464- الالبانى , ص 237.
465- سزگين , 1/1/346, قس : الالبانى , همان جا.
466- ابن النديم , ص 288 و ترجمه فارسى آن , ص 423.
467- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/776.
468- الالبانى , ص 64, سزگين , 1/1/347.
469- الخطيب البغدادى , 3/401ـ402.
470- البغدادى , ايضاح المكنون , 2/482.
471- الذهبى , تذكرة ا لحفاظ, 3/823, ابن العماد, شذرات الذهب , 2/307.
472- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/829ـ831, نيز نك : همو, ميزان الاعتدال , 2/587.
473- براى آگاهى درباره آثار او نك : سزگين , 1/1/352ـ355.
474- البغدادى , هدية العارفين , 1/513, الزركلى , 3/324.
475- ابن النديم , ص 288 و ترجمه آن , ص 422.
476- الخطيب البغدادى , 3/310ـ311, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/828.
477- نك : سزگين , 1/1/359.
478- ابن النديم , همان جا.
479- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/848, كاتب چلبى , 2/1684, البغدادى , هدية العارفين , 2/512.
480- الذهبى , همان جا.
481- ابن حجر, المطالب العاليه , 1/4.
482- الالبانى , ص 316, سزگين , 1/1/364.
483- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/855, البغدادى , هدية العارفين , 1/679.
484- الذهبى , پيشين , 3/876, البغدادى , پيشين , 1/62.
485- كاتب چلبى , 2/1684.
486- الـخـطـيب البغدادى , 4/189ـ190, ابن ابى يعلى , طبقات الحنابله , 2/7ـ12, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/868.
487- الالبانى , صص 140ـ141, سزگين , 1/3/237.
488- الـخـطـيـب البغدادى , 8/388, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/882, البغدادى , هدية العارفين , 1/364.
489- سزگين , 1/1/377.
490- الخطيب البغدادى , 8/387ـ389, الذهبى , پيشين , 3/881ـ882.
491- البغدادى , هدية العارفين , 1/364.
492- الزركلى , 2/340.
493- الالبانى , ص 284, سزگين , 1/1/377.
494- ابـونـعـيـم , ذكـر اخـبـاراصـبـهـان , 1/199,الـذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/910, نيز:البغدادى , ايضاح المكنون , 2/482, همو, هدية العارفين , 1/6.
495- كشف الظنون , 2/1683.
496- درباره او وآثارش نك : الذهبى , تذكرة الحفاظ , 2/905, البغدادى , هدية العارفين , 1/270.
497- ابونعيم , ذكر اخبار اصبهان , 1/335.
498- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/913.
499- ابـن حـجـر, تـهـذيب التهذيب , 1/436, همو, القول المسدد, ص 26, المدراسى , ذيل القول المسدد, ص 78 و نيز: الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/913.
500- الذهبى , پيشين , 3/912, 914.
501- پيشين , 3/913ـ914.
502- محمدبن فتوح الحميدى , جذوة المقتبس , صص 88ـ89.
503- الاشبيلى , فهرسه , ص 143.
504- الذهبى , پيشين , 3/955ـ956.
505- كـاتـب چـلـبـى , 2/1684 قطيعى منسوب است به جايى در بغداد به نام ((قطيعة الرقيق )) (ياقوت , معجم البلدان ,4/377).
506- الزركلى , 1/107.
507- ابـونـعـيـم , ذكـر اخـبار اصبهان , 1/283, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/956, البغدادى , ايضاح المكنون , 2/482.
508- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/948, قس : القاسمى , الفضل المبين , ص 407.
509- الذهبى , پيشين , 3/947ـ949.
510- كاتب چلبى , 2/1685.
511- البغدادى , ايضاح المكنون , 2/481.
512- الـخـطـيـب الـبـغدادى , 7/234, ابن خلكان , وفيات الاعيان , 1/346ـ347, الذهبى , تذكرة الـحـفاظ , 3/1022ـ1023 513- الذهبى , همان جا گفتنى است كه حنزابه نام مادربزرگ پدرى او بوده است (ابن خلكان , 1/349).
514- كاتب چلبى , 2/1678, البغدادى , هدية العارفين , 2/59.
515- ابن العماد, شذرات الذهب , 3/164.
516- سزگين , 1/1/453 نيز نك :. 229. ر,پ پ . حس ژژ. خس ذ ,زحخخشحدرب.
517- البغدادى , همان جا.
518- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/1056.
519- الالبانى , ص 245, سزگين , 1/1/467.
520- الالبانى , ص 360, سزگين , 1/1/482 درباره او نك : ابن العماد, شذرات الذهب , 3/215.
521- تاريخ بغداد, 4/373ـ374 نيز: الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/1074.
522- الخطيب البغدادى , همان جا, الذهبى , همان جا, كاتب چلبى , 2/1682, سزگين 1/1/474.
523- حجة اللّه البالغه , ص 282.
524- پيشين , ص 284 قس : عبدالمنعم النمر, احاديث رسول اللّه كيف وصلت الينا, ص 127.
525- سزگين , 1/1/474 براى آگاهى درباره ديگر آثار او نك : سزگين , همان جا, الزركلى , 1/212 .
526- ابن خلكان , وفيات الاعيان , 4/616, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/1218ـ1221.
527- كـاتب چلبى , 1/599, صبحى الصالح , علوم الحديث , ص 41, مديرشانه چى , علم الحديث , ص 52.
528- كاتب چلبى , همان جا.
529- الالبانى , صص 258ـ259.
530- مـحمد جواد الحسينى الجلالى , مقاله ((المسند)) (2), نور علم , شماره 5 (شهريور 1363), ص 143.
531- نك : ياقوت , معجم الادبا, 1/248ـ249, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/1139.
532- ابـوالـبـقـا الـعـكـبـرى , اعـراب الـحـديث النبوى , تحقيق عبدالاله نبهان , ص 1 , الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/1343.
533- كاتب چلبى , 1/573, الزركلى , 3/317.
534- الكتانى , الرسالة المستطرفه , ص 176.
535- ابوالبقا العكبرى , پيشين , ص 1 (زير نويس مصحح ).
536- الكتانى , همان جا.
537- ابوالبقا العكبرى , همان جا.
538- كاتب چلبى , همان جا, الكتانى , همان جا.
539- ابوالبقا العكبرى , همان جا.
540- الذهبى , تذكرة الحفاظ , 4/1372ـ1373.
541- الالبانى , ص 354.
542- ابن رجب , الذيل على طبقات الحنابله , 2/239.
543- ابن رجب , پيشين , 2/236ـ240, الذهبى , تذكرة الحفاظ , 4/1405.
544- يـاقـوت , مـعـجـم الادبا, 7/104, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 4/1429, البغدادى , هدية العارفين 2/122.
545- ياقوت , پيشين , 7/103ـ104, الذهبى , پيشين , 4/1428ـ1429.
546- البغدادى , ايضاح المكنون , 2/481, همو, هدية العارفين , 1/788.
547- ابن حجر, الدرر الكامنه فى تراجم الماة الثامنه , 1/373, ابن العماد, شذرات الذهب , 6/231.
548- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 4/1508.
549- ابن كثير, جامع المسانيد, 1/10ـ11 و نيز نك : كاتب چلبى , 1/573.
550- ابن الجرزى , المصعد الاحمد, ص 39.
551- عبدالمعطى امين قلعجى , مقدمه جامع المسانيد, صص 236ـ239.
552- ابن الجرزى , پيشين , ص 40.
553- عبدالمعطى امين قلعجى , پيشين , صص 246ـ249.
554- پيشين , صص 262ـ265.
555- پيشين , ص 255.
556- پيشين , ص 256.
557- پيشين , ص 262, 267 براى آگاهى بيشتر درباره ويژگيهاى جامع المسانيد ابن كثير نك : عبدالمعطى امين قلعجى , پيشين , صص 251ـ259.
558- پيشين , ص 203, 247.
559- البغدادى , ايضاح المكنون , 2/482.
560- درباره آثار اونك : البغدادى , هدية العارفين , 2/170, الزركلى , 5/328.
561- الاعلام , 5/328.
562- كاتب چلبى , 2/1684.
563- پيشين , 2/1683.
564- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/624.
565- كشف الظنون , 1/574.
566- پيشين , 2/1682.
567- دانش پژوه , فهرست كتابخانه مركزى دانشگاه تهران , 8/21.
568- پيشين , همان جا.
569- كاتب چلبى , 2/1682.
570- الاشبيلى , فهرسه , ص 148.
571- ابن حجر, تقريب التهذيب , 1/471, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/480.
572- الاشبيلى , همان جا.
573- ابن حجر, تهذيب التهذيب , 4/170, السيوطى , تدريب الراوى , 2/363.
574- ابن حجر, پيشين , 4/169ـ173, الذهبى , تذكره الحفاظ, 2/591.
575- البغدادى , هدية العارفين , 1/207ـ208.
576- الذهبى , تذكره الحفاظ, 1/125, ابن حجر, تقريب التهذيب , 1/115.
577- الاشبيلى , فهرسه , ص 148.
578- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 1/137.
579- الذهبى , پيشين , 1/130, ابن حجر, تقريب التهذيب , 1/89.
580- الـسـيـوطى , تـدريـب الـراوى , 2/364, هـمو, حسن المحاضره , 1/349ـ350, كاتب چلبى , 2/1685, البغدادى , هدية العارفين ,1/56.
581- الاشبيلى , فهرسة , ص 145.
582- السيوطى , تدريب الراوى , 2/364.
583- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 1/141, ابن حجر, تقريب التهذيب , 2/275.
584- الاشبيلى , پيشين , صص 145ـ148.
585- پيشين , ص 146.
586- پيشين , صص 146ـ147.
587- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/759.
588- ابن حجر, لسان الميزان , 5/42.
589- ابن عساكر, تاريخ مدينه دمشق , 14/678.
590- الذهبى , سير اعلام النبلا, 14/310, همو, ميزان الاعتدال , 3/459.
591- ابن عساكر, همان جا, الذهبى , تذكرة الحفاظ , 2/759.
592- ابن خلكان , وفيات الاعيان , 4/352.
593- الخطيب البغدادى , 3/209ـ213, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/736ـ737.
594- سزگين , 1/1/340. . 706. ر ,پ پ ج. درج,ذچدژپ ح ر چخححچرردح ش ح ذب ,اآتثج ت ,ددرچ ذش س پ. آ. ب . ب.
595- .
596- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/889.
597- القاضى عياض , ترتيب المدارك , 3/335.
598- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/853ـ854.
599- ابوعبداللّه محمد بن ادريس شافعى پيشواى يكى از چهار مذهب فقهى معروف اهل سنت در سـال 150 قـمـرى در غزه (و به قولى در عسقلان يا يمن يا منى ) زاده شد در مكه باليد و در هفت سـالـگى قرآن و در ده سالگى موطا مالك را حفظ كرد وبه دست مسلم بن خالد زنجى (د 179 ق ) مـفـتى مكه , فقيه گشت سپس در مدينه ملازم مالك شد در سال 195 قمرى دوبار به بغداد آمد وچـنـدماهى در آن جا درنگ كرد شافعى در واپسين سالهاى زندگيش براى ترويج آرا و نظريات خـود بـه مـصر رفت در آن جا ضمن آموزش به بازنگرى و تكميل نوشته هايش پرداخت و كتابهاى الام و الـرسـالـه و... را بـر شـاگردانش املا كرد وى در سال 204 درهمان جا در گذشت احمدبن حـنـبـل او را احـيـاگـر ديـن در سـرآغـاز سـده سـوم مـى دانـد (ابـن حـجر, تهذيب التهذيب , 9/25ـ31,السيوطى , حسن المحاضره , 1/303ـ304). سـنيان شافعى را پايه گذار دانش اصول فقه مى دانند زيرا به عقيده آنان او نخستين بار الرساله را در ايـن موضوع نگاشته است (نك :ابوزهره , الشافعى : حياته وعصره , آراؤه و فقهه , صص 196ـ197, سـزگـين , 1/3/180) ولى دانشمندان شيعه اين را درست نمى دانند وبراين باورند كه نخستين بار امـام باقر(ع ) و پس از او امام صادق (ع ) قواعد اين علم را بر شاگردان خود املا كرده اند به عقيده مـحـقـقان شيعى هشام بن حكم (د 179 ق ) و پس از وى يونس بن عبدالرحمن از ياران ائمه (ع ), نخستين كسانى هستند كه دراين باره كتاب نوشته اند (الصدر, تاسيس الشيعه , ص 310, اسدحيدر, 204ـ105). فقه شافعى آميخته اى از فقه راى گرايان و فقه حديث گرايان است (ابوزهره , پيشين , ص /11, 27) اين فقه از دو راه به دست نسلهاى بعد رسيده : يكى از طريق شاگردانش و ديگر از طريق كتابها و آثـارى كـه نـوشـتـه يـا بـه شاگردانش املا كرده است (براى دستيابى به آگاهى تحليلى درباره زندگى علمى و آرا شافعى به كتاب الشافعى به خامه محمد ابوزهره رجوع شود).
600- اصـم در سال 247 قمرى به دنيا آمد و درسال 265 پدرش او را در پى دانش روانه سفر كرد در اثـنـاى اين سفر دراز اصفهان , مكه ,مصر, دمشق , كوفه , بغداد و را زير پانهاد واز محدثان بزرگ حـديـث آمـوخـت و در سـى سـالـگى به زادگاهش نيشابور بازگشت اندكى پس از بازگشت به نـاشـنوايى دچار شد و در خزان عمرش نابينا گشت حاكم و ابن منده و بسيارى ديگر ازاو روايت مـى كـنند حاكم اورابه راستى و درستى ستوده است ابن جوزى درباره او گويد: اصم 76 سال به حـديـث گـفتن اشتغال داشت در نتيجه پدران , فرزندان ونوادگان از او حديث شنيده اند به وى آثـارى هـم مـنسوب است كه چندان قابل اعتنا به نظر نمى رسد (الذهبى , تذكرة الحفاظ,3/860 ـ 864, الزركلى , 7/145, سزگين 1/1/371 ـ 372) 601- دراين باره نك : السيوطى , تدريب الراوى , 1/175, القاسمى , الفضل المبين , صص 259 ـ 260, 308 ـ 309, محمد زاهدالكوثرى , مقدمه ترتيب مسندالامام الشافعى , اثر محمد عابدالسندى , 1/06 بايد به خاطر داشت , در ميان شاگردان شافعى از كـس ديـگـرى بـه نـام ربيع بن سليمان جيزى هم ياد مى كنند آن ربيع را با اين ربيع كه راوى كـتابهاى شافعى است , نبايد اشتباه كرد(مثلانك : القاسمى , پيشين , ص 257) بنابراين هرگاه در مـقـام بـيان روايت آثار شافعى به طور مطلق از ربيع ياد شود, مقصود ربيع مرادى است نه جيزى (القاسمى , پيشين , صص 257ـ258, ابوزهره , پيشين , صص 164ـ165).
602- براى مثال زركلى مى نويسد: ((از كتابهاى او يكى مسند است )).
603- مـحـمد زاهد الكوثرى , مقدمه ترتيب مسندالامام الشافعى , اثر محمد عابد السندى ,1/6.
604- لازم به يادآورى است كه كتاب ((الام )) خود مشتمل بر كتابهايى چند است بنابراين , هريك از عنوانهاى بالا بخشى از كتاب يادشده را تشكيل مى دهد (سزگين , 1/3/185ـ186).
605- درباره او نك : الزركلى , الاعلام , 6/179ـ180.
606- محمد زاهد الكوثرى , پيشين , 1/6ـ7.
607- السيوطى , تدريب الراوى , 1/175, زيرنويس مصحح .
608- درباره ديگر شرحها و گزيده هاى آن نك : السيوطى , حسن المحاضره , 1/395, كاتب چلبى , 2/1683, سزگين , 1/3/187ـ188.
609- سزگين , 1/3/91.
610- محمدجواد الحسينى الجلالى , ((المسند)) (2), نورعلم , ش 5 (شهريور 1363), ص 142.
611- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/913.
612- پيشين , 3/913ـ915.
613- الاشبيلى , فهرسه , ص 149.
614- كشف الظنون , 2/1682.
615- ابونعيم , ذكر اخبار اصبهان , 2/327.
616- الذهبى , ميزان الاعتدال , 4/242, سزگين 1/1/33.
617- الالبانى , صص 114ـ115, سزگين , 1/1/33.
618- درباره او نك : الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/991.
619- ابـن ابـى حـاتـم , 1/1/426, الـذهـبـى , مـيزان الاعتدال , 1/305, ابن حجر, تهذيب التهذيب , 1/431ـ432.
620- سزگين , 1/1/162, 424.
621- البخارى , 1/1/273, ابن ابى حاتم , 1/1/87, ابن حجر, تقريب التهذيب , 1/31, ابن كثير, البدايه والنهايه , 10/135, 145.
622- ابن كثير, پيشين , 10/137.
623- سزگين , 1/1/440.
624- سزگين , 1/1/171, الزركلى , 3/14.
625- الـذهـبـى , مـيـزان الاعـتـدال , 2/40, ابن حجر, تقريب التهذيب , 1/244 نيز نك : البخارى , 2/2/277, ابن ابى حاتم , 1/2/457.
627- الزركلى , 8/212, 3/14.
628- سزگين , همان جا.
629- البخارى , 3/1/218, ابن خلكان , 3/36, ابن حجر, تهذيب التهذيب , 6/71 ـ 74.
630- ابن ابى حاتم , 2/2/189, ابن حجر, همان جا.
631- ابن سعد, الطبقات , 7/518, ابن ابى حاتم , 2/2/190, الذهبى , ميزان الاعتدال , 2/521.
632- الترمذى , الجامع الصحيح , تحقيق احمدشاكر, 5/752 قس : ابن ابى حاتم , 2/2/189.
633- الالبانى , ص 130, 355, سزگين , 1/3/144.
634- الالبانى , ص 355.
635- جعفر شعار, مقاله ((ابن وهب )) در دايرة المعارف بزرگ اسلامى , 5/93.
636- دربـاره تـشـيـع عـبـدالرزاق نك : الذهبى , ميزان الاعتدال , 2/609ـ614, شهابى , ادوار فقه , 3/460ـ461.
637- الطوسى , رجال , ص 267 قس : الخويى , 10/13.
638- آغابزرگ الطهرانى , 21/27. قـس : مـحـمد جوادالحسينى الجلالى , ((المسند))(2), نورعلم , ش 5 (شهريور 1363), ص 135, رضااستادى , ((مسندالرضا)) در چهل مقاله , ص 157.
639- كشف الظنون , 2/1684.
640- تقريب التهذيب , 2/117.
641- براى نمونه نك : الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/417.
642- ابـن سـعـد, 6/413, ابـن ابـى حاتم , 2/2/160, الخطيب البغدادى , 10/66ـ71, الذهبى ,ميزان الاعتدال , 2/490.
643- تاريخ بغداد, 10/69.
644- الخطيب البغدادى , همان جا.
645- پيشين , 10/68 و نيز: الذهبى , ميزان الاعتدال , 2/490.
646- الذهبى , همان جا, همو, تذكرة الحفاظ, 2/433.
647- معرفة علوم الحديث , ص 53.
648- كاتب چلبى , 2/1711ـ1712.
649- ابن حجر, هدى السارى , ص 5 قس : ابن النديم , ص 285 و ترجمه آن , ص 417, الاشبيلى , فهرسه , ص 137, ابن حجر,المطالب العاليه , 1/3ـ4.
650- ابـن ابـى حـاتـم , 2/2/99, الـخطيب البغدادى , 10/29ـ32, الذهبى , 2/534ـ536, ابن حجر , تهذيب التهذيب , 5/294ـ296.
651- كشف الظنون , 2/1008 قس : همان كتاب , 2/1682.
652- محاسن الاصطلاح , ص 112 نيز نك : السيوطى , تدريب الراوى , 1/173.
653- السيوطى , همان جا, القاسمى , الفضل المبين , ص 299.
654- السيوطى , پيشين , 1/174, القاسمى , همان جا.
655- القاسمى , پيشين , ص 116 و نيز ص 113 همچنين نك : كاتب چلبى , 2/1682ـ1683.
656- السيوطى , پيشين , 1/174.
657- الـخـطـيـب البغدادى , 1/248ـ252, الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/731ـ734, الزركلى , 6/29, سزگين , 1/1/340ـ341.
658- ابوموسى المدينى , خصايص المسند, ص 21.
659- كشف الظنون , 2/1679.
660- الالبانى , صص 295ـ296.
661- ابن خلكان , 2/407ـ408, الذهبى , تذكرة الحفاظ , 3/779ـ780, ابن العماد , 2/274.
662- سزگين , 1/1/272.
663- ابوعوانه الاسفراينى , المسند الصحيح , 1/235ـ237 نيز نك : الزركلى , 8/196.
664- علوم الحديث , ص 308.
665- نـك : كـاتـب چـلـبـى , 2/1679, مدير شانه چى , علم الحديث , ص 61, محمدجواد الحسينى الجلالى , همان مقاله , ص 141,استادى , ((مسندالرضا)), در چهل مقاله , ص 153.
666- كشف الظنون , 2/1075.
667- احمدشاكر, شرح مسند احمد, 12/55ـ56.
669- نورالدين عتر, منهج النقد, ص 258, نيز نك : السيوطى , تدريب , 1/109, القاسمى , الفضل المبين , ص 328 گفتنى است بخش اول الاحسان سالها پيش زير عـنـوان صـحـيـح ابـن حـبـان بـه كـوشـش احـمـدشـاكـر چاپ شده و در سالهاى اخير هم به كوشش كمال يوسف الحوت با همان نام الاحسان به صورت كامل منتشر شده است .
670- كاتب چلبى , 2/1003 قس : همو, 2/1075, 2/1400 براى آگاهى بيشتر درباره كتاب ابن حبان نك : حايرى , فهرست نسخه هاى عكسى كتابخانه آية اللّه مرعشى , 2/230ـ231.
671- محمدجواد الحسينى الجلالى , پيشين , ص 142, استادى , پيشين , ص 157.
672- ياقوت , معجم الادبا, 1/613.
673- الذهبى , ميزان الاعتدال , 3/506ـ508, همو, تذكرة الحفاظ, 3/920ـ922.
674- دربـاره ديـگر آثار او نك : سزگين , 1/1/380ـ383 همچنين درباره آثارى كه دانشمندان بر اسـاس كـتـاب الـمسند الصحيح على التقاسيم والانواع پديد آورده اند نك : كاتب چلبى , 1/1075, 2/1888, سزگين , همان جا.
675- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 3/988.
676- سزگين , 1/1/426 براى آگاهى درباره بخشى از آثار او كه هم اكنون موجود است , به همان جا رجوع شود.
677- الخطيب البغدادى , 11/268, الذهبى , پيشين , 3/988ـ989.
678- كـاتـب چـلبى , 2/1426, الزركلى , 5/40 قس : الذهبى , همان جا, البغدادى , ايضاح المكنون , 2/481.
679- كاتب چلبى , همان جا.
680- محمدجواد الحسينى الجلالى , مقاله پيشين , ص 143, استادى , مقاله پيشين , ص 159.
681- الالبانى , ص 215.
682- سزگين , 1/1/272.
683- كشف الظنون , 2/1683.
684- القرشى , مسند شمس الاخبار, 1/34.
685- پيشين , 1/35.
686- الذهبى , تذكرة الحفاظ, 2/585.
687- كاتب چلبى , 2/1205 (زير نويس ).
688- كـاتـب چـلـبـى , 1/1204ـ1205, اسـمـا حـمـصى , فهرس مخطوطات دارالكتب الظاهريه (علوم اللغة العربيه ), ص 106.
689- ابـن الـنـديـم , ص 287 و تـرجـمـه آن , ص 421 قس : ياقوت , معجم الادبا, 1/46, سزگين , 8/1/307.
690- اسما حمصى , همان جا, سزگين , 8/1/308.
691- الـذهـبـى , تـذكـرة الحفاظ, 2/584 براى آگاهى از نام استادان او نك : الخطيب البغدادى , 6/27ـ28, السبكى , طبقات الشافعيه ,2/256.
692- الذهبى , پيشين , 2/585.
693- الحاكم النيسابورى , معرفة علوم الحديث , ص 78.
694- تاريخ بغداد, 6/28.
695- ابن ابى يعلى , طبقات الحنابله , 1/89.
696- الذهبى , همان جا.
697- المامقانى , تنقيح المقال , 1/15.
698- كاتب چلبى , 2/1685 (زير نويس ).
699- كـاتـب چـلبى , 1/573, مدير شانه چى , علم الحديث , ص 59 قس : ابن كثير, جامع المسانيد, 1/10.
700- السيوطى , جامع الاحاديث , 1/6ـ7, 15ـ16.
701- اسد حيدر, 1/549.
702- پيشين , 1/560 ـ 561.
703- در دنباله همين بخش با اين مسندها آشنا خواهيم شد.
704- الـكلينى , الكافى (بخش اصول ), 1/52 ( كتاب فضل العلم , باب رواية الكتب , حديث ش 11) نيز نك : المجلسى , بحار,2/150.
705- الجوهرى , الصحاح , الزبيدى , تاج العروس , صفى پورى , منتهى الارب , ذيل ماده مورد نظر.
706- ابن شهر آشوب , معالم العلما, ص 3.
707- الفهرست , ص 279 و ترجمه آن , ص 410 نيز نك : ص 243, 276.
708- رجال , ص 104.
709- پيشين , ص 25 اين تعبير را در بسيارى جاهاى ديگر از اين كتاب مى توان ديد.
710- الفهرست , ص 2 و نيز ص 3.
711- پيشين , صص 488ـ489.
712- الطبرسى , اعلام الورى , به نقل از: آغابزرگ الطهرانى , 2/129 گفتنى است كه نگارنده خود ايـن عـبارت را در اعلام الورى نيافت احتمال دارد مرحوم تهرانى نسخه اى را در اختيار داشته كه اين عبارت در آن بوده است .
713- تعبيرات آنان را دراين باره در الذريعه (2/129ـ130) مى توان ديد.
714- محسن الامين , اعيان الشيعه , 1/140.
715- مجمع الرجال , 1/9 (زيرنويس ).
716- بحرالعلوم , رجال , 2/367, المامقانى , تنقيح المقال , 1/464.
717- الفوائد الرجاليه , ص 34, (همراه با رجال خاقانى ).
718- دراسة حول الاصول الاربعماة , ص 11.
719- رجال , ص 440.
720- پيشين , همان جا.
721- پيشين , ص 441.
722- پيشين , ص 480.
723- پيشين , ص 449.
724- پيشين , ص 517.
725- همان جا.
726- پيشين , ص 463.
727- الفهرست , ص 2 و نيز نك : ص 3.
728- قاموس الرجال , 1/64.
729- قاموس الرجال , 1/65.
730- الذريعه , 2/125ـ126.
731- محسن الامين , اعيان الشيعه , 1/140.
732- پيشين , همان جا.
733- بـراى آگـاهـى از نـظـريـات آنان نك : آغابزرگ الطهرانى , 2/129, محمدحسين الحسينى جلالى , دراسة حول الاصول اربعماة , ص 12, المعجم المفهرس لالفاظ احاديث بحارالانوار, 1/48.
734- محمدحسين الحسينى الجلالى , پيشين , ص 11.
735- نك : پيشين , صص 12ـ24.
736- الذريعه , 2/130ـ131.
737- طباطبايى , شيعه در اسلام , صص 206 ـ 218.
738- المفيد, الارشاد, ص 254.
739- الـطهرانى , 2/131ـ133 نيز نك : محمد واعظ زاده , ((تحقيق درباره كتاب كافى ))(1), نامه آستان قدس , شماره دوم (دى ماه 1339خورشيدى ), صص 14ـ15.
740- آقا حسين الطباطبايى البروجردى , تجريد اسانيد الكافى و تنقيحها, 1/13ـ23.
741- اين طبقه بندى در بخش دوم از نظر خوانندگان گذشت .
742- المولى محمد تقى المجلسى , روضة المتقين , 1/86ـ87, اسد حيدر, 1/562, محسن الامين , اعيان الشيعه , 1/140.
743- ابن حجر, هدى السارى , صص 4ـ5.
744- ابوموسى المدينى , خصائص المسند, ص 21.
745- الـمـولـى مـحـمدتقى المجلسى , همان جا, آغابزرگ الطهرانى , 2/134, محمد واعظ زاده , تحقيق درباره كتاب كافى (1), همان مجله , ص 16.
746- الخويى , 1/23.
748- الاصول الستة عشر, صفحه الف ـ ب قس : محمد حسين الحسينى الجلالى , دراسة حول الاصول اربعماة , صص 30ـ31.
749- مـشـرق الـشـمـسـيـن , ص 3 و نيز نك : الفيض الكاشانى , الوافى , 1/22, ميرداماد, الرواشح السماويه , ص 99, آغابزرگ الطهرانى ,2/126ـ128.
750- مشرق الشمسين , ص 8 نيز نك : ميرداماد , پيشين , ص 98.
751- الفهرست , ص 275 و ترجمه آن , ص 403.
752- چـون حـجـاج قـصد دستگيرى و كشتن سليم را داشت گريخته و به ابان پناه آورده بود و چون وقت مرگش فرا رسيد به ابان گفت :تو حق بسيارى برمن دارى آنگاه كتاب مزبور را به وى داد تـا آن را بـراى آيـندگان روايت كند (ابن النديم , همان جا) گفتنى است كه ((مناوله يكى از راهـهـاى نقل حديث توسط شاگرد از استاد مى باشد و آن بدين گونه است كه استاد كتابى را به شاگرد داده , به وى اجازه نقل آن را مى دهد)) (مدير شانه چى , دراية الحديث , ص 136).
753- الـطـهـرانى , 2/152 ـ 159 و نيز نك : الصدر, تاسيس الشيعه , ص 282, سزگين , 1/3/261 ـ 262.
754- الطوسى , الفهرست , صص 5ـ7, ابن شهر آشوب , معالم العلما, ص 27, الطهرانى , 2/135.
755- الفهرست , صص 7ـ9, الطهرانى , 2/135.
756- الطوسى , رجال , ص 517, الطهرانى , 2/144.
757- الخويى , 3/385.
758- الطوسى , الفهرست , ص 73, الطهرانى , 2/144.
759- الطوسى , پيشين , ص 355, الطهرانى , 2/167.
760- الزركلى , 6/ 270.
761- الخويى , 16/48ـ51.
762- اسد حيدر, 1/550.
763- ونسينك , المعجم المفهرس , 8/247.
764- الطوسى , اختيارمعرفة الرجال , ص 390.
765- همو, رجال , ص 133, 274.
766- ابن حجر, الاصابه , 3/367.
767- الذهبى , ميزان الاعتدال , 3/16.
768- الذهبى , همان جا, همو, تذكرة الحفاظ, 1/354.
769- ونسينك , المعجم المفهرس , 8/182.
770- الطوسى , رجال , ص 229, الخويى , 11/86.
771- تنقيح المقال , 2/241ـ242.
772- همو, پيشين (من نتايج التنقيح ), 1/99.
773- الخويى , 11/85 (زير شماره 7506), 86 (زير شماره 7509) براى آگاهى بيشتر درباره تشيع عبيداللّه نك : اسد حيدر, 2/504.
774- السيوطى , تدريب الراوى , 2/154, القاسمى , الفضل المبين , ص 116.
775- الذهبى , ميزان الاعتدال , 4/392 نيز: همو, تذكرة الحفاظ, 2/423.
776- تذكرة الحفاظ , همان جا.
778- النجاشى , رجال , ص , 446, الطوسى , الفهرست , ص 361.
779- رجال , ص 517.
780- الطوسى , اختيار معرفة الرجال , ص 324.
781- المامقانى , تنقيح المقال (من نتايج التنقيح ), 1/165.
782- الخويى , 20/59.
783- السيوطى , تدريب الراوى , 2/154.
784- الذهبى , تذكرة الحفاظ, همان جا.
785- النجاشى , رجال , ص 407, الطوسى , الفهرست , ص 340.
786- برا ى نمونه نك : علم الهدى فيض , نضدالايضاح , ص 340 , المامقانى , تنقيح المقال , 3/252.
787- كشف الظنون 2/1682.
788- النجاشى , همان جا, علم الهدى فيض , همان جا, الخويى , 19/14.