ميزان الحكمه جلد ۱۲

آيت الله محمد محمدى رى شهرى

- پى‏نوشت‏ها -


1 - منظور حسين بن قياماى واقفى است كه امامت حضرت رضا(ع ) راانكار مى كرد ـ حاشيه بحار.
2- اين بيت به عنوان ضرب المثل درباره كسى به كار مى رود كه بهترين آن چه را دارد به دوستش دهد و او را بر خود مقدم دارد.
مى گويد : اين مثل از عمروبن عدى لخمى , خواهرزاده جذيمه , است و او نخستين كسى است كه آن را گـفـته است و داستان از اين قراراست كه جذيمه در منزلى اتراق كرد و به افراد دستور داد برايش قارچ بچينند.
خـودشـان مـى خوردند و عمرو بهترين قارچى را كه مى يافت براى دايى خود مى آورد و خود هيچ نمى خورد و چون قارچ ها را نزد دايى خود آورد اين بيت را گفت ـ لسان العرب , ماده جنى .

3- ايـن روزها در جرايد آمده است كه : پزشكان فرمولى طبى كشف كرده اند كه مى توان به وسيله آن رنگ پوست انسان را تغيير داد,مثلا رنگ سياه را تبديل به سفيد كرد.
4- از جـمـلـه عـاداتـى كـه امروزه در ميان ملل متمدن اروپا و امريكا رايج مى باشد, اين است كه دختران پيش از ازدواج قانونى و رسيدن به سن قانونى بكارت خود را از دست مى دهند و آمار نشان داده كه حتى بعضى از آن ها توسط پدران و برادران خود ازاله بكارت مى شوند.
5- مونتسكيو در كتاب ((روح القوانين )).
6- در خبرى آمده است :.
اخنوخ است و نخستين كسى است كه خط نوشت .

ج11 , ص 60 , ح68 .

7- احقاف : جمع ((حقف )) است به معناى شنزار پست و بلند.
در قرآن ذكر شده واديى است ميان عمان و سرزمين مهره .

قولى : از عمان است تا حضرموت كه ريگستانى است مشرف بر دريادر ((شمر)).
الاطلاع ) ـ نقل از پاورقى الميزان .

8- دلـيـل بـر ايـمان آوردن جمعى از قوم ابراهيم به او, اين آيه شريفه است : ((در وجود ابراهيم و كـسـانـى كـه بـا او بـودنـد سرمشق نيكويى براى شما بود, زيرا كه به قوم خود گفتند : ما از شما بـيـزاريـم ))(مـمـتحنه / 4), و دليل بر اين كه ابراهيم پيش از رفتن به سرزمين مقدس با اين زن ازدواج كرده بود, اين است كه از پروردگار خودمى خواهد فرزند شايسته روزيش كند : ((و گفت : من به سوى پروردگارم مى روم , او مرا هدايت خواهد كرد.
شايستگان (فرزندى ) ارزانى دار)) (صافات / 100 ـ 99).
9- اين مطلب از دعايى كه در سوره ابراهيم از قول آن حضرت بيان شده است استفاده مى شود.
10- قرن : هر يك از دو گوشه جلو سر انسان , شاخ سر.
11- كـتـاب عـهـدين , چاپ بيروت , سال 1870, آن چه در اين چند فصل نقل كرده ايم براساس اين چاپ مى باشد.
12- اين كتاب در روزگار اسارت يهود در بابل , ميان آنان رواج داشته است .

13- بعضى از مورخان گفته اند ياجوج و ماجوج همان اقوامى هستند كه در قسمت شمالى آسيا, از تبت و چين گرفته تا اقيانوس منجمدشمالى و از ناحيه غرب تا بلاد تركستان , مى زيسته اند.
كتاب فاكهة الخلفا و تهذيب الاخلاق ابن مسكويه و رسائل اخوان الصفا نقل كرده اند.
14- به گفته تورات , ليه و راحيل همسران يعقوب و دختران ابان آرامى بودند و راحيل مادر يوسف در هنگام وضع حمل بنيامين ,درگذشت .

15- ايكه : مفرد ((ايك )) است به معناى انبوهى از درختان اراك و كنار.
برخى نيز آن را هرگونه بيشه انبوه و پردرخت دانسته اند ـ م .

16- زط : در منتهى الارب و اقرب الموارد آمده است كه نام طايفه اى ازهندوان و معرب جت است .

17- تورات از پدرزن موسى با نام يثرون كاهن مديان ياد مى كند.
18- يعنى آدميزاد دوست ندارد كه ديگرى در مزيتى از مزايا با اوهمرديف باشد.
19- چنان كه شهرستانى در ملل و نحل اين كار را كرده است .

20- نسخه عربى چاپ سال 1811 ميلادى .

بحث نقل مى كنيم از كتاب عهدين عربى مى آوريم .

21- تـعـمـيد نوعى غسل در ميان مسيحيان است كه به وسيله آن شخص غسل كننده از گناهان پاك مى شود.
فرايض كليساست .

22- نينوا يكى از شهرهاى بزرگ آشور بود و در كنار دجله قرار داشت .

23- نام شهرى است .

24- شهرى در سرزمين مقدس .

25- بـه هـر حال , مراد روايت اين است كه خداوند متعال داستان انبياى غيرعلنى را هرگز بازگو نـكـرده و نـامـشـان را هـم نـبـرده اسـت , بـرخلاف پيامبران علنى و شناخته شده كه قسمتى از سرگذشت آنان را بازگوكرده و نام بعضيشان را هم آورده است .

عبارت ((يعنى لم اسم .