آشنائى با علوم حديث

على نصيرى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۱ -


1- اصول كافى ، ج 1.
2- اصول كافى ، ج 2.
3- كافى ، ج 1، ص 32. براى آگاهى بيشتر از تبيين اين روايت ر.ك : شرح اصول كافى از صدرذ المتاءلهين ، ج 2، ص 37؛ التعليقه على كتاب الكافى ، ص 66 - 67.
4- مسند احمد بن حنبل ، ج 4، ص 131؛ فتح القدير، ج 2، ص 2 118.
5- العين ، ج 3، ص 117.
6- مفردات راغب ، ص 110.
7- نهج البلاغه ، نامه 31.
8- مفردات راغب ، ص 110.
9- المصباح المنير، ج 1، ص 124.
10- مجمع البحرين ، ج 1، ص 371.
11- سوره تحريم ، آيه 3.
12- سوره نساء، آيه 78.
13- سوره طور، آيه 34.
14- سوره نجم ، آيه 59.
15- علم الحديث و دراية الحديث ، ص 9.
16- فوح البلدان ، ص 39.
17- سوره غاشيه ، آيه 1.
18- مفردات راغب ، ص 110.
19- سوره سباء، آيه 19.
20- فتح البارى فى شرح صحيح البخارى ، ج 1، ص 173.
21- تدريب الراوى ، ج 1، ص 23.
22- مقباس الهداية ، ج 1، ص 57.
23- قوانين الاصول ، ص 409.
24- الحديث و المحدثون ، ص 19 - 9.
25- القاموس المحيط، ج 2، ص 54؛ مختار الصحاح ، ص 169.
26- لسان العرب ، ج 13، ص 225.
27- براى تفصيل بيشتر ر.ك : المختصر الوجيز فى علوم الحديث ، ص 18 - 15.
28- المختصر الوجيز فى علوم الحديث ، ص 16؛ وسائل الشيعه ، ج 1، ص 431.
29- علوم الحديث و مصطلحه ، ص 19.
30- اين ديدگاه ما عكس نظريه اى است كه صبحى صالح ارائه كرده است ، او معتقد است كه حديث ، اعم از سنت است و سنت مخصوص افعال و سيره پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) است . علوم الحديث و مصطلحه ، ص 116.
31- الصحاح ، ج 6، ص 2364؛ لسان العرب ، ج 14، ص 347.
32- الصحاح ، ج 6، ص 2364؛ لسان العرب ، ج 14، ص 347.
33- لسان العرب ، ج 4، ص 226؛ مجمع البحرين ، ج 3، ص 281؛ النهاية فى غريب الاثر، ج 2، ص ‍ 6.
34- تاج العروس ، ج 3، ص 166.
35- المصباح المنير، ج 1، ص 122.
36- المنطق ، ص 52.
37- المنطق ، ص 53.
38- مجمع البحرين ، ج 2، ص 266؛ المختصر الوجيز فى علوم الحديث ، ص 20 - 19؛ الرعاية فى علم الدرايد، ص 58.
39- تدريب الراوى ، ج 1، ص 42؛ مختصر مقباس الهداية ، ص 11؛ علوم الحديث و مصطلحه ، ص ‍ 121.
40- المختصر الوجيز فى علوم الحديث ، ص 19؛ مختصر مقباس الهدايه ، ص 12.
41- تاج العروس ، ج 10، ص 13.
42- الصحاح ، ج 2، ص 575؛ تاج العروس ، ج 3، ص 5.
43- سوره يس ، آيه 12.
44- الصحاح ، ج 2، ص 575.
45- الرعاية فى علم الدراية ، ص 51.
46- علوم الحديث و مصطلحه ، ص 122؛ اصول الحديث ، علومه و مصطلحه ، ص 28.
47- براى نمونه ر.ك : مناقب امير مؤ منان ، ج 1، ص 142 و 266؛ الا حاد و المثانى ، ج 1، ص 36؛ تنوير الحوالك ، ص 147؛ فتح البارى ، ج 6، ص 355، مقدمه ابن صلاح ، ص 182.
48- الجواهر السنيه فى الاحاديث القدسيه ، ص 175.
49- دراية الحديث ، ص 13؛ معجم لغة الفقهاء، ص 177؛ فيض القدير، ج 4، ص 615.
50- الرواشح السماويه ، ص 205؛ فيض القدير، ج 4، ص 615.
51- دراية الحديث ، ص 14 - 13.
52- براى تفصيل بيشتر ر.ك : قوانين الاصول ، ص 409؛ دراسات فى علم الدراية ، ص 13؛ معجم الفاظ الفقه الجعفرى ص 155؛ اصطلاحات الاصول ، ص 141؛ علم حديث ، ص 23.
53- براى تفصيل بيشتر ر.ك : كشف المراد، ص 348؛ الشفاء، ص 441 - 443.
54- براى آگاهى بيشتر از دلايل عصمت پيامبر عليهم السلام ر.ك : كشف المراد، ص 349 - 350؛ الالهيات ، ج 2، ص 144 - 188.
55- سوره بقره ، آيه 213.
56- سوره نور، آيه 51.
57- سوره احزاب ، آيه 36.
58- سوره نساء، آيه 65.
59- سوره نساء، آيه 80.
60- سوره نساء، آيه 59.
61- سوره احزاب ، آيه 36.
62- سوره حجرات ، آيه 1.
63- سوره نجم ، آيه 3.
64- سوره آل عمران ، آيه 31.
65- سوره شورى ، آيه 52 و 53.
66- سوره احزاب ، آيه 21.
67- البته قرآن در سوره توبه آيه 14 توضيح مى دهد كه استغفار ابراهيم (عليه السلام ) تا زمانى بود كه براى پدرش تعيين كرده بود و همينكه به دشمن بودن او با خداوند اطمينان يافت از او تبرى جست براى تفصيل بيشتر ر.ك : تفسير الصافى ، ج 5، ص 162؛ التبيان ، ج 9، ص 580.
68- سوره حشر، آيه 7.
69- براى تفصيل بيشتر ر.ك : الاحكام ، ج 4، ص 554 564؛ المستصطفى ، ج 1، ص 203.
70- براى تفصيل بيشتر ر.ك : فرائد الاءصول ، ج 1، ص 75 - 101؛ كفاية الاصول ، ج 2، ص 68 - 77.
71- كافى ، ج 1، ص 96.
72- بحارالانوار، ج 79، ص 335؛ السنن الكبرى ، ج 2، ص 345.
73- فتح البارى ، ج 1، ص 193؛ فيض القدير، ج 1، ص 100.
74- براى تفصيل بيشتر ر.ك : كافى ، كتاب الحجة ، باب هاى معرفة الامام و الرد اليه ، فرض طاعة الائمة ؛ ان الائمه ولاة اءمر الله و خزنة علمه و...
75- براى تفصيل بيشتر ر.ك : كشف المراد، ص 364.
76- كافى ، ج 8، ص 107، معانى الاخبار، ص 74.
77- سوره مائده ، آيه 55.
78- سوره مائده آيه 67.
79- سوره نساء، آيه 59.
80- تبيان ، ج 3، ص 236؛ مجمع البيان ، ج 3، ص 114، الميزان ، ج 4، ص 391 - 392.
81- جامع البيان ، ج 5، ص 202؛ الجامع لاءحكام القرآن الكريم ، ج 5، ص 259 - 260.
82- الميزان ، ج 4، ص 394 - 400.
83- كافى ، ج 1، ص 187.
84- سوره بقره ، آيه 143.
85- كافى ، ج 1، ص 190.
86- كافى ، ج 1، ص 190.
87- براى تفصيل بيشتر ر.ك : الميزان ، ج 16، ص 309 - 313؛ مجمع البيان ، ج 8، ص 156 - 158.
88- كافى ، ج 8، ص 105؛ معانى الاخبار، ص 74.
89- در روايتى كه با طرق و مضامين نزديك به هم ، از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) نقل شده چنين آمده است : عن جابر بن سمرة قال : سمعت النبى (صلى الله عليه و آله و سلم ) يقول : ((اءلا ان الاسلام لايزال عزيزا الى اثنى عشر خليفة ، ثم قال كلمة لم اءفهمها. فقلت لاءبى : ما قال ؟ قال : كلهم من قريش . جابر بن سمرة مى گويد: از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) شنيدم كه فرمود: ((بدانيد اسلام هماره سرافراز خواهد بود تا زمانى كه دوازده جانشين باشد)). آنگاه كلمه اى فرمود كه من نفهميدم و به پدرم گفتم : چه فرمود؟ گفت : پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: همه آنان از قريش اند. اين روايت در بسيارى از منابع اهل سنت آمده است و از ديدگاه هر محقق منصفى جز بر ائمه عليهم السلام قابل انطباق نيست . براى تفصيل بيشتر ر.ك : صحيح بخارى ، ج 8، ص 127؛ صحيح مسلم ، ج 6، ص 403، مسلم اين روايت را به شش طريق آورده است ؛ مسند احمد بن حنبل ، ج 5، ص 87 - 108. در اين كتاب طرق و مضامين مختلف اين حديث به طور مفصل آمده است . براى آگاهى از توجيهات عالمان اهل سنت درباره اين حديث ر.ك : فتح البارى ، ج 13، ص ‍ 181 - 186؛ شرح مسلم ، ج 12، ص 201 - 203.
90- الارشاد، ص 233، براى تفصيل بيشتر ر.ك : عسكرى ، نجم الدين ، حديث الثقلين ؛ محمدى رى شهرى ، محمد، اهل البيت فى الكتاب و السنة .
91- مسند احمد بن حنبل ، ج 3، ص 4 و 17؛ سنن دارمى ، ج 2، ص 432؛ المستدرك على الصحيحين ، ج 3، ص 148. صحيح مسلم ، ج 4، ص 36 - 37، براى (آگاهى بيشر از ساير منابع ر.ك : اهل البيت فى الكتاب و السنة ، ص 126.)
92- سوره علق ، آيه 5 - 1.
93- گفتار معروف پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) در اين باره چنين است : اطلبوا العلم و لو بالصين ؛ دانش را حتى اگر در چين باشد، فراگيريد)). شرح اصول كافى ، ج 1، ص 157؛ وسائل الشيعه ، ج ، ص 27، استاد معروف هاشم حسنى معتقد است : ((رفتن به چين در عصر پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) از رفتن به ماه در دوران ما سخت تر بوده است )). دراسات فى الحديث و المحدثين ، ص 19.
94- امام صادق (عليه السلام ) فرمود: ((طلب العمل فريضة على كل حال ؛ طلب دانش در هر حالى واجب است )). وسائل الشيعه ، ج 27، ص 27.
95- تعليم كتابت ، قرآن و... در برخى از روايات جزء حقوق فرزندان برشمرده شده است . كافى ، ج 6، ص 49؛ بحارالانوار، ج 71، ص 80.
96- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 22.
97- سوره توبه ، آيه 122. براى آگاهى از تفسير اين آيه ر.ك : جامع البيان ، ج 11، ص 89 - 92؛ التبيان ، ج 5، ص 321 - 323.
98- تاريخ ابن خلدون ، ج 2، ص 222؛ تاريخ طبرى ، ج 2، ص 293 - 295.
99- سوره صف ، آيه 9.
100- سوره نساء، آيه 79.
101- سوره انبياء، آيه 107.
102- علامه مجلسى پس از نقل روايات مختلف در اين زمينه مى نويسد: ((اين مضمون مشهور و مستفيض ميان خاصه و عامه است ، بلكه گفته شده كه متواتر است )). بحارالانوار، ج 2، ص 156؛ شيخ بهايى نيز نظير چنين گفتارى را در ضمن شرح اين روايت آورده است . الاربعين ، ص 506. 103- الخصال ، ص 541 - 543؛ علامه مجلسى ده روايت با مضامين مختلف در اين باره نقل كرده است . بحارالانوار، ج 2، ص 153 - 156.
104- براى آگاهى بيشتر از مفهوم حديث ر.ك : اربعين شيخ بهايى ، ص 503 - 507.
105- شيخ آغا بزرگ تهرانى ، پس از نقل گفتار علامه مجلسى و تاكيد بر اين نكته كه روشن ترين مصداق حفظ، كتابت حديث است ، مى نويسد: ((بدين سبب بسيارى از بزرگان با پيروى از اين سيره به تاليف كتابى كه در آن چهل حديث گرد آمده باشد، روى آوردند)). آنگاه ايشان 90 مورد از اءربعين نويسى را برشمرده است . ر.ك : الذريعة ، ج 1، ص 409 - 433.
106- كافى ، ج 1، ص 291، تحف العقول ، ص 34.
107- بحارالانوار، ج 74، ص 146؛ مسند اءحمد، ج 5، ص 183.
108- سوره انعام ، آيه 19.
109- تقييد العلم ، ص 72.
110- بحارالانوار، ج 76، ص 139؛ المستدرك على الصحيحين ، ج 1، ص 106.
111- صحيح بخارى ، ج 3، ص 95، ج 8، ص 38؛ صحيح مسلم ، ج 4، ص 110.
112- به نقل از تدوين السنة الشريفه ، ص 88.
113- امام محمد باقر (عليه السلام ) از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) چنين نقل كرده است : ((پيامبر اكريم (صلى الله عليه و آله و سلم ) به امير مؤ منان (عليه السلام ) فرمود: آنچه بر تو املاء مى كنم بنويس . على (عليه السلام ) عرض كرد: اى رسول خدا، آيا از فراموشى من بيم داريد؟ پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: من بر و از فراموشى هراسى ندارم . چه ، براى تو از خداوند درخواست كردم كه به تو حافظه فراموش ناپذير عطا كند، ليكن براى شريكان خود بنويس . على (عليه السلام ) عرض كرد: شريكان من كيستند اى رسول خدا؟ حضرت فرمود: فرزندان امامت ...)). امالى صدوق ، ص 327؛ بصائر الدرجات ، ص 147.
114- صحيح بخارى ، ج 1، ص 37؛ و ج 7، ص 9؛ مسند احمد بن حنبل ، ج 1، ص 336.
115- الحديث و المحدثون ، ص 124.
116- امام صادق (عليه السلام ) فرمود: ((على (عليه السلام ) در دستگيره شمشير رسول خدا نوشته اى يافت ...)) كافى ، ج 7، ص 274.
117- بحارالانوار، ج 40، ص 133.
118- فؤ اد سزگين اين صحيفه را جزء نگاشته هاى حديثى عصر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله برشمرده است . ر.ك : تاريخ نگارش هاى عربى ، ص 123.
119- التشريع والفقه فى الاسلام تايخا و منهجا، ص 275؛ به نقل از مقاله تدوين حديث (3)، فصلنامه علوم حديث ش 3، ص 31.
120- معرفة النسخ و الصحف الحديثيه ، ص 179، به نقل از مقاله تدوين حديث (3).
121- مسند احمد بن حنبل ، ج 2، ص 158 به بعد.
122- تقييد العلم ، ص 84؛ المحدث الفاصل ، ص 366.
123- فؤ اد سزگين از صحيفه جابر عبدالله انصارى به عنوان نگاشته هاى عصر اموى و سده نخست ياد كرده است . ر.ك : تاريخ نگارش هاى عربى ، ص 123.
124- براى تفصيل بيشتر ر.ك : مقدمه معجم بحارالانوار، ج 1، ص 31 - 32؛ مقدمه وسائل الشيعه ، ج 1 ص 6 - 8؛ تاءسيس الشيعه ، ص 280 - 285.
125- بصائر الدرجات ، ص 187.
126- عمار، با يكى ديگر از راويان مى گويد: به امام صادق (عليه السلام ) گفتم : به هنگام داورى مستند شما چيست ؟ امام فرمود: ((حكم خدا و حكم داود و حكم محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) و هرگاه با چيزى روبه رو شويم كه در كتاب على (عليه السلام ) نيست ، روح القدس به ما القاء مى كند و خداوند الهام مى نمايد)). بحارالانوار، ج 25، ص 56.
127- مختلف الشيعه ، ج 9، ص 29.
128- بحارالانوار، ج 26، ص 34.
129- به نقل از دروس فى فقه الاماميه ، ص 190.
130- براى تفصيل بيشتر ر.ك : الخلاف ، ج 1، ص 132؛ المهذب ، ج 2، ص 31؛ السرائر، ج 3، ص 560؛ المعتبر، ج 1، ص 50 و 99؛ و...
131- براى تفصيل بيشتر ر.ك : مجمع الفائده ، ج 12، ص 513؛ زبدة البيان ، ص 485؛ كافى ، ج 1، ص ‍ 41؛ ج 2، ص 136 و ص 259 و 347؛ ج 8، ص 395؛ و... .
132- رجال نجاشى ، ص 306.
133- بصائر الدرجات ، ص 173.
134- دراسات فى الحديث و المحدثين ، ص 302.
135- معالم المدرستين ، ج 2، ص 32.
136- بصائر الدرجات ، ص 173.
137- بصائر الدرجات ، ص 173.
138- معالم المدرستين ، ج 2، ص 312.
139- معالم المدرستين ، ج 2، ص 364.
140- مناقب آل ابى طالب ، ج 3، ص 374؛ بصائر الدرجات ، ص 181.
141- الفهرست ، ص 30، هم چنين ر.ك : بحارالانوار، ج 28، ص 266. شگفت آن كه ابن نديم افزوده است : ((اين است ترتيب سوره ها در آن مصحف )) اما اين بخش از كتاب حذف شده است !
142- الاتقان فى علوم القرآن ، ج 1، ص 57.
143- التمهيد فى علوم القرآن ، ج 1، ص 290، به نقل از التسهيل علوم التنزيل ، ج 1، ص 4.
144- المسائل السرويه ، ص 79.
145- مناقب آل ابى طالب ، ج 1، ص 319؛ بحارالانوار، ج 40، ص 155.
146- تفسير عياشى ، ج 1، ص 14؛ تفسير صافى ، ج 1، ص 19.
147- ر.ك : مقدمه سيد رضى بر نهج البلاغه .
148- براى تفصيل بيشتر نك : حسينى عبدالزهراء، مصادر نهج البلاغه و اسانيده ؛ جعفرى ، محمد مهدى ، پژوهشى در اسناد و مدارك نهج البلاغه ؛ دانشنامه امام على (عليه السلام )، ج 12، مقاله : اسناد نهج البلاغه ، ص 93 - 117.
149- الذريعه ، ج 13، ص 345 و ج 15، ص 18؛ الصحيفه السجادية ، تحقيق : ابطحى ، ص 657؛ فتح الابواب ، ص 76.
150- اءعيان الشيعه ، ج 1، ص 638. هم چنين ر.ك : فتح الابواب ، ص 76.
151- براى آگاهى بيشتر ر.ك : الرسائل الرجاليه ، ص 561 - 620. آقاى محمد على ابطحى در پايان صحيفه سجاديه به صورت مسبوط اسناد و اجازات صحيفه را آورده است . ر.ك : الصحيفه السجاديه ، ص 630 - 686.
152- الذريعه ، ج 13، ص 346 - 359.
153- مقدمه معجم بحارالانوار، ص 47، به نقل از قاموس الرجال ، ج 1، ص 65.
154- مقدمه معجم بحارالانوار، ص 47، به نقل از قاموس الرجال ، ج 1، ص 46 - 47.
155- الذريعة ، ج 2، ص 126.
156- وسائل الشيعة ، ج 18، ص 59، 60، 71، 73؛ و... .
157- الذريعه ، ج 2، ص 129.
158- الذريعه ، ج 2، ص 129.
159- الذريعه ، ج 2، ص 129.
160- مقدمه معجم بحارالانوار، ص 48، به نقل از القواميس ، ص 73.
161- الذريعه ، ج 2، ص 134 - 135.
162- الذريعه ، ج 2، ص 135 - 167.
163- به نقل از پژوهشى در تاريخ حديث شيعه ، ص 195.
164- اين روستا در 38 كيلومترى جنوب غربى رى قرار دارد. ر.ك : معجم البلدان ، ج 4، ص 303، به نقل از مدقمه كافى ، ج 1، ص 9.
165- رجال نجاشى ، ص 266.
166- مقدمه معجم بحارالانوار، ص 63.
167- الكلينى و الكافى ، ص 52؛ علم حديث ، ص 261 - 263.
168- الفهرست ، ص 210د الكنى و الالقاب ، ج 3، ص 121.
169- براى تفصيل بيشتر ر.ك : الكلينى و الكافى ، ص 163.
170- براى شمار روايات كافى ارقام ديگرى مانند: 16121، يا 16000، يا 15176 نيز گفته شده است ، اما رقم 16199 مورد پذيرش بيشتر صاحب نظران است . ر.ك : مقدمه معجم بحارالانوار، ص 65.
171- براى شمار روايات كافى ارقام ديگرى مانند: 16121، يا 16000، يا 15176 نيز گفته شده است ، اما رقم 16199 مورد پذيرش بيشتر صاحب نظران است . ر.ك : مقدمه معجم بحارالانوار، ص 65. به نقل از لؤ لؤ ة البحرين ، ص 394؛ مرآة العقول ، ج 2، ص 437؛ گزيده كافى ، ج 1، ص 21؛ الذريعة ، ج 17، ص 245.
172- مقدمه كافى ج 1، ص 9.
173- پژوهشى در تايخ حديث شيعه ، ص 470.
174- مقدمه معجم بحارالانوار، ص 63.
175- پژوهشى در تاريخ حديث شيعه ، ص 470.
176- مقدمه كافى ، ج 1، ص 9.
177- وافى ، ج 1، ص 5.
178- براى تفصيل بيشتر ر.ك : الكلينى و الكافى ، ص 408 - 415؛ الذريعه ، ج 11، ص 302.
179- مقدمه معانى الاخبار، ص 72 - 73.
180- الكنى و الاءلقاب ، ج 1، ص 222.
181- مقدمه معانى الاخبار، ص 36.
182- پژوهشى در تاريخ حديث شيعه ، ص 499 - 500.
183- براى تفصيل بيشتر ر.ك : مقدمه معانى الاخبار، ص 68 - 72. در اين كتاب نام 27 تن از شاگردان و راويان شيخ آمده است .
184- مقدمه معانى الاخبار، ص 82.
185- مقدمه معانى الاخبار، 75.
186- شمار روايات من لا يحضر در چاپ جديد با تحقيق استاد على اكبر غفارى 5920 روايت است ، مقدمه معجم بحارالانوار، ص 68.
187- من لا يحضره الفقيه ، ج 1، ص 2.
188- من لا يحضره الفقيه ، ج 1، ص 5.
189- مقدمه النهايه ، به قلم : شيخ آغا بزرگ تهرانى ، ص 6.
190- خلاصة الاقوال ، ص 148؛ مقدمه النهايه ، ص 6.
191- مقدمه الخلاف ، ج 1، ص 8 9.
192- الكنى و الالقاب ، ج 2، ص 395.
193- الكنى و الالقاب ، ج 2، 395 - 396.
194- اين رقم بر اساس چاپ جديد است . اما سيد محسن جبل عاملى و شيخ آغا بزرگ تهرانى شمار روايات تهذيب را 13590 روايت دانسته اند. ر.ك : اعيان الشيعه ، ج 9، ص 161؛ الذريعة ، ج 4، ص ‍ 504.
195- مقدمه معجم بحارالانوار، ص 69.
196- تهذيب الاحكام ، ج 1، ص 2 - 3.
197- الاستبصار، ج 4، ص 450.
198- الاستبصار، ج 4، ص 451، شيخ طوسى پس از ذكر ابواب و روايات هر باب و جلد و مجموع آنها مى گويد: من ا نها را شمارش كردم تا فزونى و كاستى در آن ها رخ ندهد.
199- الاستبصار، ج 1، ص 43 و 44.
200- الاستبصار، ج 1، ص 43 و 44.
201- الاستبصار، ج 1، ص 44 و 45.
202- مقدمه معجم بحار الاءنوار، ج 1، ص 71.
203- الفوائد المدنيه ، ص 181.
204- وافى ، ج 1، ص 11.
205- سائل الشيعة ، ج 20، ص 96 - 104.
206- الحدائق الناضرة ، ج 1 ص 15 - 24.
207- هداية الاءبرار، ص 83 - 84؛ الفوائد المدنيه ، ص 176.
208- هداية الابرار، ص 56.
209- الفوائد المدنيه ، ص 183. براى آگاهى بيشتر از دلايل اخباريون بر قطعيت روايات اربعة ر.ك : مصادر الاستنباط بين الاءصوليين و الاءخباريين ، ص 111 - 119.
210- اختيار معرفة الرجال ، ج 2، ص 491؛ بحار الاءنوار، ج 64، ص 202.
211- بحار الاءنوار، ج 96 ص 264.
212- براى تفصيل بيشتر ر.ك : تلخيص مقباس الهداية ، ص 266 - 269، اصول الحديث ، ص 143.
213- معجم رجال الحديث ، ج 1، ص 103 - 104.
214- براى آگاهى بيشتر از نقد دلائل اخباريون ر.ك : مصادر الاستنباط بين الاصوليين و الاءخباريين ، ص ‍ 119ب 124.
215- الكنى و الاءلقاب ، ج 3، ص 148 - 149.
216- كتاب مفاخر اسلام . (علامه مجلسى بزرگمرد علم و دين )، ص 14 - 15. براى آگاهى از ماخذ شرح حال علامه مجلسى ر.ك : همين كتاب ، ص 14 15.
217- علامه مجلسى بزرگمرد علم و دين ، ص 15.
218- همان ، 360 - 425.
219- همان ، 360 - 425.
220- الفيض القدسى ، ضمن بحار الاءنوار، ج 105، ص 29.
221- مقدمه معجم الاءنوار، ص 99؛ زندگى نامه علامه مجلسى ، ج 2، ص 266. استاد على دوانى پس از نقل اين ادعا از سوى برخى كه گفته اند: بحار الانوار حاصل تلاش شاگردان علامه است نه خود او، با استناد به گفتار برخى از شاگردان علامه مجلسى ، از جمله سيد نعمة الله جزائرى به نقد آن پرداخته است . ر.ك : علامه مجلسى بزرگمرد علم و دين ، ص 175 - 182.
222- مقدمه معجم بحار الاءنوار، ص 87 - 98.
223- هداية الامة ، ج 1، ص ح ؛ وسائل الشيعة ، ج 1، ص 75.
224- وسائل الشيعة ، ج 1، ص 77.
225- به احتمال زياد تعظيم شاهان صفويه نسبت به عالمان شيعى و نيز دامنه اختلافات فرقه اى ميان شيعه و سنى كه در اثر اختلاف ميان دولت عثمان و صفوى در شهرهاى مختلف ايجاد شد، كه منجر به شهادت شهيد ثانى در سال 966 هجرى گرديد، از جمله عوامل مسافرت شيخ حر عاملى به ايران بوده است ، چنان كه پيش از او فرزند شهيد ثانى و صاحب مدارك الاءحكام (نوه شهيد)، محقق كركى صاحب جامع المقاصد و شيخ بهايى به ايران هجرت كرده بودند.
226- همان ، ص ط؛ وسائل الشيعه ، ج 1، ص 79.
227- شيخ در امل الامل در شرح حال خود عناوين اين كتاب ها را بر شمرده است . ج 1، ص 142 - 145.
228- وسائل الشيعه ، ج 1، ص 88. مرحوم استاد مدير شانه چى با استناد به مقدمه وسائل چاپ اسلاميه تهران ، آورده است كه شيخ حر عاملى در تاءليف اين كتاب از 180 كتاب استفاده كرده است . علم الحديث ، ص 86.
229- علم الحديث ، ص 88.
230- همان ، ص 87، وسائل الشيعة ، ج 1، ص 95.
231- وسائل الشيعة ، ج 1، ص 95.
232- وسائل الشيعة ، ج 1، ص 95.
233- همان ، ص 7.
234- علامه طباطبايى در اين باره مى گويد: ((فقهاء شيعه سيصد سال است كه به اتفاق به اين كتاب مراجعه كرده و روايات آن را نقل و بدان استناد مى كنند و اين نيست مگر بخاطر حسن ترتيب كتاب و خوبى تبويب و گستره احاطه او به حديث از منابع روايى اهل بيت (عليه السلام )))، به نقل از مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 33.
235- الوائد الرضويه ، ج 1 ص 149 - 153.
236- مستدرك الوسائل ج 1 ص 2.
237- الفائد الرضويه ، ج 1، ص 152. براى محدث نورى 30 اثر شمرده شده است .
238- همان .
239- الكنى و الالقاب ، ج 2 ص 445.
240- الذريعة ، ج 21، ص 8.
241- همان .
242- شيخ آغا بزرگ ، تهرانى معتقد است خاتمه مستدرك خود مستقلا نفيس ترين كتاب به شمار مى رود كه مى تواند ما را از ساير كتب علم دراية الحديث و رجال بى نياز سازد. ر.ك : الذريعه ، ج 21، ص 8.
243- براى آگاهى بيشتر از شرح حال آية الله بروجردى ر.ك : عباس عابدى ، زندگينامه آية الله بروجردى ؛ فروغ فقاهت (يادنامه آية الله بروجردى ).
244- جامع احاديث الشيعه ، ج 1، ص ف - ث .
245- وافى ، ج 1، ص 18.
246- مقدمه تفسير الصافى ، ج 1، ص 5؛ الكنى و الالقاب ، ج 3، ص 39 - 41.
247- الكنى و الالقاب ، ج 3 ص 41.
248- الذريعة ، ج 25، ص 13.
249- وافى ، ج 1، ص 19 - 20.
250- الذريعة ، ج 13، ص 10.
251- امل الامل ، ج 1، ص 57؛ روضات الجنات ، ج 2، ص 296.
252- نتقى الجمان فى الاءحاديث الصحاح و الحسان ، ج ، ص 14.
253- همان ، ص 15.
254- همان ، ص 12 و 13.
255- همان ، ص 6.
256- منتقى الجمان ، ج 1، ص 2.
257- بحار الانوار، ج 57، ص 233.
258- وافى ، ج 1، ص 10.
259- علم الاصول تاءريخا و تطورا، ص 169.
260- نظير محمود ابوريه در اضواء على السنة المحمدية ، ص 121.
261- براى آگاهى بيشتر درباره گلدزيهر ر.ك : فرهنگ خاورشناسان ، ص 328 - 336.
262- صحيح بخارى ، ج 1، ص 54؛ صحيح مسلم ، ج 2، ص 16؛ مسند احمد بن حنبل ، ج 1، ص ‍ 355.
263- تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 5، تاريخ الاسلام الثقافى و السياسى ، ص 362 - 363.
264- تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 3؛ معالم المدرسين ، ج 2، ص 44.
265- تقييد العلم ، ص 50.
266- طبقات ابن سعد، ج 5، ص 140.
267- تقييد العلم ، ص 52.
268- تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 75؛ تدوين السنة الشريفه ، ص 436.
269- تاريخ مدينة دمشق ، ج 4، ص 500، كنز العمال ، ج 10، ص 293.
270- سنن ابن ماجه ، ج 1، ص 12؛ المستدرك على الصحيحين ، ج 1، ص 102.
271- تاريخ مدنية دمشق ، ج 67، ص 344؛ البداية و النهاية ، ج 8، 155.
272- از او نقل است كه گفت : هيچ كس را روا نيست كه حديثى را كه به روزگار ابوبكر و عمر نشنيده است ، گزارش كند الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 336.
273- الطبقات الكبرى ، ج 2، ص 336. براى آگاهى بيشتر از اقدام خلفاء در اين زمينه ر.ك : تدوين السنة الشريفه ، ص 423 - 436.
274- توثيق السنة ، ص 46، به نقل از مقاله تدوين حديث 2 فصلنامه علوم حديث ، ش 2، ص 35.
275- دراسات فى الحديث النبوى و تايخ تدوينه ، ج 1، ص 80، به نقل از همان .
276- المستدرك ، ج 1، ص 127، مسند احمد بن حنبل ، ج 3، ص 12 و 21. براى تفصيل بيشتر ر.ك : تدوين السنة الشريفه ، ص 288 - 289.
277- براى تفصيل بيشتر ر.ك : تدوين السنه الشريفه ، ص 295.
278- سنن . بى داود، ج 2، ص 176.
279- تقييد العلم ، ص 35.
280- تقييد العلم ، ص 35.
281- مسند احمد بن حنبل ، ج 3، ص 13.
282- تقييد العلم ، ص 35.
283- براى آگاهى از اين نقدها ر.ك : تدوين السنة الشريفه ، ص 300 - 302.
284- براى آگاهى از اين نقدها ر.ك : تدوين السنه الشريفه ، ص 318، به نقل از تيسير الوصول ، ج 3، ص ‍ 177.
285- المستدرك على الصحيحين ، ج 1، ص 106.
286- تدريب الراوى ، ج 2، ص 62.
287- تدوين السنة الشريفه ، ص 88.
288- اضواء على السنة المحمديه ، ص 48.
289- سنن ترمذى ، ج 4، ص 146؛ كنز العمال ، ج 10، ص 245.
290- نهج البلاغه ، خطبه 22.
291- السنة قبل التدوين ، ص 306.
292- السنة قبل التدوين ، ص 306.
293- به نقل از: اضواء على السنة المحمدية ، ص 49 - 48.
294- علوم الحديث و مصطلحه ، ص 7 - 9.
295- تذكرة الحفاظ، ج 1، ص 5.
296- علوم الحديث و مصطلحه ، ص 39.
297- براى تفصيل بيشتر ر.ك : السنة و مكانتها من التشريع الاسلامى ، ص 75؛ السنة قبل التدوين ، ص ‍ 178 - 189؛ الحديث و المحدثون ص 480؛ لمحات من تاريخ السنة المشرفه ، ص 36. برخى از اين نويسندگان آغاز اختلاف و فرقه فرقه شدن مسلمانان را سال 35 هجرى و پس از كشته شدن عثمان دانسته اند و برخى همزمان با جنگ صفين و برخى نيز سال 40 هجرى پس از شهادت حضرت على (عليه السلام ) را آغاز پراكندگى مسلمانان دانسته اند.
298- شرف اصحاب الحديث ، ص 97 - 98، به نقل از مقاله تدوين حديث (5)، فصلنامه علوم حديث ، ش 6، ص 23.
299- مسند احمد، ج 3، ص 12 - 13.
300- تقييد العلم ، ص 49.
301- براى تفصيل بيشتر ر.ك : تدوين السنة الشريفه ، ص 317.
302- مقدمه ابن صلاح ، ص 119.
303- تقييد العلم ، ص 57.
304- اءدب الاملاء و الاستملاء، ص 146.
305- علوم الحديث و مصطلحه ، ص 20.
306- اءضواء على السنة المحمديه ، ص 53 - 54.
307- تاريخ الحديث و مناهج المحدثين ، ص 27.
308- سوره شعرا، آيه 214.
309- براى تفصيل بيشتر ر.ك : شيره حلبى ، ج 1، ص 321؛ بحارالانوار، ج 18، ص 163.
310- بهترين و جامع ترين منبع در بررسى ماجراى غدير كتاب گرانسنگ الغدير نگاشته علامه نستوه امينى است .
311- المراجعات ، ص 356.
312- براى آگاهى از اين ستايش ها ر.ك : موسوعة الامام على بن اءبى طالب ، ج 8، فصل هاى على از زبان قرآن ، از زبان پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) و از زبان خود.
313- درباره شجاعت و از خودگذشتگى آن حضرت در جنگ ها ر.ك : همان ، ج 9، ص 421 - 439.
314- الغدير، ج 3، ص 184؛ كنز العمال ، ج 11، ص 622.
315- قرب الاسناد، ص 26؛ المستدرك على الصحيحين ، ج 3، ص 129؛ المعجم الاوسط، ج 2، ص ‍ 328.
316- شرح نهج البلاغه ، ج 9، ص 310؛ تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 181.
317- شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 233، امالى شيخ طوسى ، ص 137.
318- قرب الاسناد، ص 8، خلاصه عبقات الانوار، ج 4، ص 44.
319- سوره مائده ، آيه 67.