زندگانى حضرت زهرا (عليهاالسلام ) جلد اول
ترجمه و تحقيق از جلد ۴۳ بحارالانوار

علامه محمد باقر مجلسى
مترجم و محقق: محمد روحانى زمان آبادى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۵ -


481- تعداد كمى از مصادر و مدارك آن را در پاورقى حديث شماره 106 بيان كرده ام .
482- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 370 و 371.
483- حلية الاولياء، ج 2 ص 42.
484- و مراجعه شود به :
امالى شيخ صدوق ، ص 393، 394 شماره 18
بحارالانوار، ج 39 ص 278
بحارالانوار، ج 43 ص 78.
485- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 371.
486- و مراجعه شود به :
معانى الاخبار، ص 107
دلائل الامامة ، ص 54
امالى صدوق ، ص 109 ح 7
روضة الواعظين ، ج 1 ص 149.
487- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 371.
488- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 371.
489- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 379 به نقل از:
1. سنن ترمذى
2. الابانة : ابن بطة عكبرى
3. اخبار فاطمة ابوعلى صولى
4. تاريخ خراسان : سلامى .
490- سنن ترمذى ، ج 5 ص 701 شماره 3874.
491- مراجعه شود به :
بحارالانوار، ج 43 ص 103
بحارالانوار، ج 35 ص 230
بحارالانوار، ج 101 ص 87
بحارالانوار، ج 37 ص 40
بحارالانوار، ج 40 ص 120
بحارالانوار، ج 32 ص 268
بحارالانوار، ج 43 ص 23.
492- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 379 به نقل از:
1. فضائل العشرة : ابوالسعادات
2. فضائل الصحابه : سمعانى .
493- و مراجعه شود به :
المعجم الكبير، ج 22 ص 403 شماره 1007
مناقب خوارزمى ، ص 65 و 66 و شماره 36
مسند احمد، ج 5 ص 204
سنن ترمذى ، ج 5 ص 678 شماره 3819
تاريخ بغداد، ج 9 ص 62
مستدرك حاكم ، ج 2 ص 452 شماره 3562
مسند الطيالسى ، ص 88 شماره 633
مقتل الحسين ، ج 1 ص 56
ذخائرالعقبى ، ص 35 و 215
صواعق المحرقة ، ص 189
كنزالعمال ، ج 12 ص 108 شماره 34218
منتخب كنزالعمال ، ج 5 ص 129
مسند فاطمة الزهراء، ص 55 شماره 99
الجامع الصغير، ج 1 ص 30
اتحاف السائل ، ص 28
بحارالانوار، ج 43 ص 38
بحارالانوار، ج 43 ص 68
بحارالانوار، ج 43 ص 280
بحارالانوار، ج 43 ص 299.
494- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 379، به نقل از سنن ترمذى .
495- سنن ترمذى ، ج 5 ص 689 شماره 3868.
496- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 379 به نقل از:
1. قوت القلوب ، ابوطالب مكى
2. اربعين : ابوصالح مؤ ذن
3. فضائل الصحابه : احمد بن حنبل .
497- و مراجعه شود به :
مسند حميدى ، ج 1 ص 22 شماره 38
خصائص نسائى ، ص 125
كفاية الطالب ، ص 308 و 309
مقتل الحسين ، ج 1 ص 68 و 69
سنن ابن شعبه خراسانى ، ج 3 ص 167
فضائل فاطمة الزهراء: ابن شاهين ، ص 46
اسدالغابة ، ج 5 ص 522
ذخائرالعقبى ، ص 29
تذكرة الخواص ، ص 275 و 276
مجمع الزوائد، ج 2 ص 202
المعجم الاوسط، طبرانى ، به نقل سيوطى در مسند الزهراء
مسند فاطمة الزهراء، ص 56 شماره 106
نظم دررالسمطين ، ص 183
دلائل النبوة : بيهقى ، به نقل زرندى در نظم دررالسمطين
صواعق المحرقة ، ص 189
ترجمة اميرالمؤ منين من تاريخ دمشق ، ج 1 ص 228 شماره 292
المعجم الكبير، ج 11 ص 55 شماره 11063
الفائق زمخشرى ، ج 1 ص 269
فرائد السمطين ، ج 2 ص 91
كنزالعمال ، ج 13 ص 117 شماره 36379
منتخب كنزالعمال ، ج 5 ص 39 و 397.
498- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 379.
499- معجم الصحابه : بغوى ، ص 141 / خطى
نظم دررالسمطين ، ص 176
منتخب تاريخ دمشق ، ج 1 ص 289
فضائل ابن شاهين ، ص 10 / خطى
صحيح بخارى 7 ج 5 ص 21 و 29
كتاب الشفاء، قاضى عياضى مغربى ، ج 2 ص 22
خصائص نسائى ، ص 35
صفة الصفوة ، ج 2 ص 5
التبصرة : ابن جوزى ، ج 1 ص 452
فيض القدير، ج 4 ص 421
مصنف ابن ابى شيبه ، به نقل كنزالعمال از آن .
500- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 380.
501- و مراجعه شود به :
مشكاة المصابيح ، ج 3 ص 255
البيان و التعريف : ابن حمزه حسينى حنفى ، ج 1 ص 270، به نقل از مسلم ، بخارى ، نسائى ، ابوداود و احمد بن حنبل
محاضرات الادباء، ج 4 ص 479
اتحاف السادة المتقين ، ج 7 ص 281
بحارالانوار، ج 37 ص 66
بحارالانوار، ج 37 ص 68
بحارالانوار، ج 43 ص 76
بحارالانوار، ج 22 ص 36، شبيه به آن .
502- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 380.
503- و مراجعه شود به :
بحارالانوار، ج 27 ص 62
بحارالانوار، ج 28 ص 303
بحارالانوار، ج 36 ص 288
بحارالانوار، ج 36 ص 308
بحارالانوار، ج 43 ص 76
بحارالانوار، ج 43 ص 171
بحارالانوار، ج 43 ص 199
بحارالانوار، ج 43 ص 202
بحارالانوار، ج 43 ص 204
بحارالانوار، ج 67 ص 3.
504- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 380.
505- صحيح مسلم ، ج 7 ص 141.
506- حلية الاولياء، ج 2 ص 40.
507- و مراجعه شود به :
سنن ترمذى ، ج 5 ص 689 شماره 3867
خصائص نسائى ، ص 120 و 121
مسند احمد، ج 4 ص 328
تذكرة الخواص ، ص 279
مقتل الحسين ، ج 1 ص 53
اسدالغابة ، ج 5 ص 521
انساب الاشراف ، ج 2 ص 403
فضائل ابن شاهين ، ص 41
مراءة الجنان ، ج 1 ص 61
تذكرة الحفاظ، ج 2 ص 734 شماره 735 هشتاد و يك دهم
ذخائرالعقبى ، ص 37
صفة الصفوة ، ج 2 ص 5
مصابيح السنة ، ج 4 ص 185 شماره 4799
تهذيب التهذيب ، ج 12 ص 441 شماره 2861
اصابة ، ج 4 ص 366
المعجم الكبير، ج 22 ص 404 شماره 1010 و 1011
مشكاة المصابيح ، ج 3 ص 255
البداية و النهاية ، ج 6 ص 333
الخلفاء الراشدون ، ص 22
مسند فاطمة الزهراء، ص 59 شماره 124
صواعق المحرقة ، ص 188
نظم دررالسمطين ، ص 176
الثغور الباسمة ، ص 36
بحارالانوار، ج 37 ص 66
بحارالانوار، ج 37 ص 67
بحارالانوار، ج 71 ص 95.
508- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 380.
509- و مراجعه شود به :
امالى شيخ مفيد، ص 260 م 31 ح 2
امالى طوسى ، ص 24
بشارة المصطفى ، ص 70 و 178 و 219
المحتضر، ص 136
اغانى ، ج 8 ص 307
امالى شيخ صدوق ، ص 394 ذيل شماره 18
التبصير فى الدين : ابن طاهر اسفرائينى (471 ه )، ص 166 و 161
صواعق المحرقة ، ص 230
وسيلة المآل ، ص 200
الشرف المؤ بد، ص 93
ينابيع المودة ، ص 171 و 173
جلاءالعيون ، ج 1 ص 133
كامل بهائى ، ج 1 ص 91
بحارالانوار، ج 22 ص 348 ضمن شماره 63، به لفظ: ... فاطمة امهما ابنتى يسوؤ نى ما ساءها، و يسرنى ما سرها
بحارالانوار، ج 27 ص 63 ضمن شماره 21، به لفظ: ... فاطمة بضعة منى ، و هى روحى التى بين جنبى ، و يسوؤ نى ما ساءها، و يسرنى ما سرها
بحارالانوار، ج 37 ص 77 ضمن شماره 43
بحارالانوار، ج 37 ص 58 ضمن شماره 52، به لفظ: ... يا على ! ان فاطمة بضعة منى و نور عينى و ثمرة فؤ ادى ، يسوؤ نى ما ساءها، و يسرنى ما سرها
بحارالانوار، ج 91 ص 21 ضمن شماره 16
اختصاص ، ص 223
اعتقادات صدوق ، ص 114.
510- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 380.
511- و مراجعه شود به :
امالى شيخ مفيد، ص 260 م 31 ح 2
امالى شيخ طوسى ، ج 2 ص 628
بشارة المصطفى ، ص 70
المحتضر، ص 26
بحارالانوار، ج 43 ضمن شماره 41، به نقل از ابوسعيد خدرى : كانت فاطمة من اءعز الناس على رسول الله صلى الله عليه و آله
بحارالانوار، ج 43 ص 60 ضمن شماره 51، به نقل از ابوسعيد خدرى : كانت فاطمة اءعز الناس عليه
بحارالانوار، 37 ص 104 ضمن شماره 7، به نقل از ابوسعيد
بحارالانوار، ج 21 ص 277، به نقل از ابن عباس ، قتاده و حسن بصرى : فاطمة اءعز الناس عليه و اءقربهم الى قلبه
بحارالانوار، ج 93 ص 148 ضمن شماره 25، از ابوسعيد خدرى
تفسير فرات كوفى ، ص 84 ضمن شماره 60، از ابوسعيد
ذخائرالعقبى ، ص 46
اربعين الطوال : ابن عساكر، به نقل ذخائرالعقبى
كشف الغمة ، ج 2 ص 96
مجمع البيان ، ج 2 ص 451.
512- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 380.
513- مستدرك حاكم ، ج 3 ص 168 شماره 4734: حدثنا ابوسهل اءحمد بن محمد بن زياد بن القطان ببغداد، حدثنا اسماعيل بن اسحاق القاضى ، حدثنا اسحاق بن محمد الفروى ، حدثنا عبدالله بن جعفر الزاهرى ، عن جعفر بن محمد، عن عبدالله بن اءبى رافع ، عن المسور بن مخرمة ، عن رسول الله صلى الله عليه و آله
514- حلية الاولياء ج 3 ص 206 به نقل از:
ابن شهاب زهرى
ابن ابى مليكه ، ليث بن سعد
على بن الحسين السجاد عليه السلام
مسور بن مخرمة
515- و مراجعه شود به :
تعليق الزينة : ابوحاتم احمد بن حمدان رازى (322 ه ) ج 2 ص 132
مجمع الزوائد، ج 9 ص 203
المطالب العالية ، ج 4 ص 67
الجامع الكبير: سيوطى ج 3 ص 127
المعجم الكبير، ج 20 ص 26 شماره 30
مسند احمد، ج 4 ص 332
مسند فاطمة الزهراء، ص 58 شماره 121
المعجم الكبير، ج 22 ص 405 شماره 1014
بحارالانوار، ج 43 ص 26 شماره 26
بحارالانوار، ج 43 ص 54 ضمن شماره 48
بحارالانوار، ج 46 ص 320 ب 8 شماره 1
بحارالانوار، ج 71 ص 95 ذيل شماره 25
بحارالانوار، ج 71 ص 95 ذيل شماره 25
قرب الاسناد، ص 112 و 113 شماره 389: عمر بن عبدالعزيز: ان رسول الله صلى الله عليه و آله كان يقول : انما فاطمة شجنة منى ، يسرنى ما سرها و يسوؤ نى ما ساءها، فاءنا اءتبع سرور رسول الله صلى الله عليه و آله و اءتقى مساءته
معانى الاخبار، ص 302 و 303 ذيل شماره 1، به نقل از قاسم بن سلام
كشف الغمة ، ج 2 ص 93: عن جعفر بن محمد قال : قال رسول الله صلى الله عليه و آله : ان فاطمة شجنة منى ، يسخطنى ما اءسخطها، و يرضينى ما اءرضاها
جلاءالعيون ، ج 1 ص 135
مراءة العقول ، ج 5 ص 317
عوالم العلوم ، ج 11 ص 52 ضمن شماره 2
عوالم العلوم ، ج 11 ص 54 شماره 8
كنزالعمال ، ج 12 ص 111 شماره 34240
منتخب كنزالعمال ، ج 5 ص 97.
516- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 380.
517- و مراجعه شود به :
قرب الاسناد، ص 112 و 113 شماره 389
اغانى ، ج 8 ص 307، به نقل از سعيد بن ابان ، از عمر بن عبدالعزيز
تجديدالاغانى ، ج 3 ص 1092
صواعق المحرقة ، ص 230
ينابيع المودة ، ص 173
الشرف المؤ بد، ص 93
وسيلة المآل ، ص 200
عوالم العلوم ، ج 11 ص 52 و 53 ضمن شماره 2
بحارالانوار، ج 43 ص 54.
518- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 380.
519- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 380 و 381 به نقل از:
اربعين ابن المؤ ذن
فضائل الصحابه سمعانى .
520- و مراجعه شود به :
اسدالغابة ، ج 5 ص 522
جواهرالبحار: نبهانى ، ج 2 ص 172
مقتل الحسين ، ج 1 ص 63
الاختيار لتعطيل المختار: مجدالدين موصلى (683 ه )، ج 3 ص 155
بحارالانوار، ج 37 ص 70.
521- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 381.
522- و مراجعه شود به :
اتحاف السائل ، ص 26 از بريده و عايشه
الجوهرة ، ص 16
التبرالمذاب ، ص 115
سير اعلام النبلاء، ج 2 ص 16
تاريخ ‌الاسلام ، ج 3 ص 46، و ج 2 ص 92
تاريخ قضاة الاندلس : ابن الحسن جذامى نباهى (793 ه ) ص 28
صحيح ابن حبان ، ج 9 ص 53 شماره 6914
سنن ابن داود، ج 5 ص 700 شماره 3872
مصابيح السنة ، ج 3 ص 285 شماره 3633
استيعاب ، ج 2 ص 71
الادب المفرد، ص 252 و 244
مستدرك حاكم ، ج 3 ص 174 شماره 4753
سنن بيهقى ، ج 7 ص 101
عقدالفريد، ج 2 ص 3
مقتل الحسين ، ج 1 ص 54
ذخائرالعقبى ، ص 40 و 41
نظم دررالسمطين ، ص 180
جامع الاصول ، ج 10 ص 86
مشكاة المصابيح ، ج 3 ص 550
فتح البارى ، ج 8 ص 111
الشرف المؤ بد، ص 53
الاتحاف زبيدى ، ج 10 ص 396
مشارق الانوار: حمزاوى ، ص 62
تفريح الاحباب فى مناقب الال و الاصحاب : ابن عبدالعلى قرشى (بعد 409 ه )، ص 409
البركة فى فضل السعى و الحركة : محمد بن عبدالرحمان وصائى ، ص 100.
523- مناقب آل ابى طالب ، ج 3 ص 381 به نقل از:
فضائل الشعرة : ابوالسعادات
اربعين : ابن المؤ ذن
524- و مراجعه شود به :
اتحاف السائل ، ص 84، به نقل از طبرانى و ابونعيم
سنن بيهقى ، ج 1 ص 26
ذخائرالعقبى ، ص 37 و 51
مشكاة المصابيح ، ج 2 ص 499
مستدرك حاكم ، ج 1 ص 664 شماره 1798
مستدرك حاكم ، ج 3 ص 169 شماره 4739
مقتل الحسين ، ج 1 ص 56
نظم دررالسمطين ، ص 177
تحفة الاشراف ، يوسف بن زكى ، ج 2 ص 131
وسيلة المآل ، ص 79
مسند احمد بن حنبل ، ج 5 ص 275
مختصر سنن ابن داوود، منذرى ، (656 ه )، ج 6 ص 108
ينابيع المودة ، ص 198 و 200
بحارالانوار، ج 43 ص 20
بحارالانوار، ج 70 ص 86.
525- مناقب آل ابى طالب ، ج 3 ص 381.
526- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 381، به نقل از كتاب اخبار فاطمة تاءليف ابوعلى صولى (بعد 353 ه ).
527- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 381.
528- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3، ص 382، به نقل از عقدالفريد.
529- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 382.
530- و مراجعه شود به :
بحارالانوار، ج 43 ص 55
بحارالانوار، ج 43 ص 55
بحارالانوار، ج 43 ص 78
بحارالانوار، ج 18 ص 350
بحارالانوار، ج 37 ص 81
بحارالانوار، ج 8 ص 190.
531- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 383.
532- و مراجعه شود به :
تاريخ بغداد، ج 5 ص 87
مقتل الحسين ، ج 1 ص 63
ذخائرالعقبى ، ص 36
ميزان الاعتدال ، ج 1 ص 38
ميزان الاعتدال ، ج 2 ص 84
نظم دررالسمطين ، ص 177
لسان الميزان ، ج 5 ص 160
مجمع الزوائد، ج 9 ص 202
مجمع الزوائد، ج 9 ص 205
فيض القدير، ج 5 ص 176
بحارالانوار، ج 37 ص 64 شماره 36
بحارالانوار، ج 8 ص 120 و 142 و 178
بحارالانوار، ج 18 ص 315 شماره 27
بحارالانوار، ج 18 ص 364 شماره 68
المحتضر، ص 135
معانى الاخبار، ص 396 شماره 53
تفسير قمى ، ج 1 ص 365
مجمع البيان ، ج 6 ص 291
تفسير عياشى ، ج 2 ص 212 شماره 46
تاءويل الايات الظاهرة ، ج 1 ص 236 شماره 15
جلاءالعيون ، ج 1 ص 121
تفسير نورالثقلين ، ج 2 ص 502
تفسير نورالثقلين ، ج 3 ص 131
تفسير البرهان ، ج 2 ص 292 شماره 3
مستدرك حاكم ، ج 3 ص 169 شماره 4738
كنزالعمال ، ج 12 ص 109 شماره 34228
مناقب ابن مغازلى ، ص 359 شماره 407
مفتاح النجا، ص 98
اعراب ثلاثين سورة من القرآن ، ص 120
توحيد، ج 1 ص 118 ح 1
احتجاج ، ج 2 ص 189
امالى شيخ صدوق ، ص 373 ح 7
علل الشرايع ، ج 1 ص 183 ج 1 و 2.
533- ظاهرا شخص معترض كه حسادت مى ورزيده ، عايشه بوده است .
534- مناقب آل ابى طالب ، ج 3 ص 383.
535- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 383.
536- مزمل ، 9.
537- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 372.
538- زمر، 65.
539- انبياء، 22.
540- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 373.
541- و مراجعه شود به :
بحارالانوار، ج 81 ص 134.
542- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 377.
543- و مراجعه شود به :
الفردوس ، ج 1 ص 81
مقتل الحسين ، ج 1 ص 76
لسان الميزان ، ج 4 ص 16 شماره 34
التدوين ، ج 1 ص 457
ميزان الاعتدال ، ج 2 ص 131 شماره 5057
الفصول المهمة ، ص 145
نظم دررالسمطين ، ص 180
عوالم العلوم ، ج 11 ص 66 شماره 5
اتحاف السائل ، ص 73 شماره 35
كنزالعمال ، ج 12 ص 110 شماره 34234
مسند فاطمة الزهراء، ص 57 شماره 115.
544- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 372.
545- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 372.
546- براى اين حديث مصادر فراوانى وجود دارد و برخى از آنها را در پاورقى حديث شماره 58 از اين مجموعه معرفى نموده ايم .
547- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 373 به نقل از:
شرف النبى : ابوسعيد خرگوشى
فضائل العشرة : ابوصالح مؤ ذن
الابانة : ابوعبدالله عكبرى
كتاب الديانة : محمود اسفرائينى .
548- و مراجعه شود به :
مستدرك حاكم ، ج 3 ص 167 شماره 4730
المعجم الكبير، ج 22 ص 401 شماره 1001
التدوين ، ج 3 ص 42 / از چاپ جديد اين كتاب در بيروت حذف شده است
اسدالغابة ، ج 5 ص 522
ذخائرالعقبى ، ص 29
كفاية الطالب ، ص 219
ميزان الاعتدال ، ج 2 ص 72
اخبارالدول ، ص 87
خصائص الكبرى : سيوطى ، ج 2 ص 265
اصابة ، ج 4 ص 366
نظم دررالسمطين ، ص 177
كنزالعمال ، ج 13 ص 96
كنزالعمال ، ج 16 ص 280
تهذيب التهذيب ، ج 12 ص 441
كنوزالحقائق ، ص 32
ينابيع المودة ، ص 173 و 179 و 198
رشفة الصادى ، ص 61
مناقب ابن مغازلى ، ص 351 و 352
المدهش ، ص 129
مسند فاطمة الزهراء، ص 74 شماره 186
الذرية الطاهرة : محمد بن احمد انصارى ، ج 2 ص 762
عيون الاخبار فى مناقب الاخيار، ص 46
تهذيب الكمال ، ج 22 ص 144
ترجمة الامام الحسن من تاريخ دمشق ، ص 137
تقريب المعارف ، ص 141
انيس المؤ منين ، ص 54
نفحات اللاهوت ، ص 79
الدمعة الساكبة ، ج 3 ص 62.
549- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 376، به نقل از مناقب ابن مردويه .
550- مناقب آل ابى طالب ، ج 3 ص 376.
551- دهر، 13.
552- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 385.
553- و شبيه به آن را به نقل از سلمان فارسى رحمه الله به شماره 89 از اين مجموعه نقل كرده ايم .
554- مناقب آل ابى طالب ، ج 3 ص 385.
555- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 385.
556- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 385 و 386.
557- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 386.
558- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 386.
559- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 387.
560- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 387 و 388.
561- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 388.
562- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 407.
563- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 408 410، اين كلمات همگى به ابن شهر (588 ه ) تعلق دارد و در برخى بخشها نيز داراى نارساييها و اشكالاتى مى باشد ولى ما آن را عينا ترجمه مى كنيم و براى مراعات اختصار از شرح يا نقد آن خوددارى مى نماييم .
564- سوره آل عمران ، 45.
565- سوره زخرف ، 28.
566- سوره آل عمران ، 37.
567- سوره مريم ، 24.
568- سوره تحريم ، 12.
569- سوره مريم ، 25 و 26.
570- سوره آل عمران ، 42.
571- سوره بقره ، 47.
572- سوره آل عمران ، 110.
573- سوره بقره ، 33 و 34.
574- سوره آل عمران ، 42.
575- سوره آل عمران ، 37.
576- سوره نساء، 78.
577- سوره تحريم ، 12.
578- سوره احزاب ، 33.
579- در اينجا منظور حضرت عيسى عليه السلام مى باشد.
580- فضائل ابن شاذان ، ص 147.
581- تنبيه الخواطر، ج 2 ص 230.
582- كشف الغمة ، ج 2 ص 76.
583- كشف الغمة ، ج 2 ص 76.
584- مسند احمد بن حنبل ، ج 3 ص 135.
585- مقصود از ((حسبك )) كفايت در مقام اقتدا مى باشد يعنى بهترين الگوهاى شما براى اقتدا و پيروى اين چهار زن مى باشند.
586- و مراجعه شود به :
مشكل الاثار، ج 1 ص 48
مستدرك حاكم ، ج 3 ص 171 شماره 4745
استيعاب ، ج 2 ص 750
تفسير بغوى ، ج 1 ص 291
مناقب ابن مغازلى ، ص 363
المعجم الكبير، ج 22 ص 402
المعجم الكبير، ج 23 ص 7
العرائس ، ص 156 / خطى
تهذيب الكمال ، ج 22 ص 143
اتمام الدراية : سيوطى ، ص 18
التدوين ، ج 1 ص 482
سير اعلام النبلاء، ج 2 ص 126 و 127
قصص الانبياء: ابن كثير، ج 2 ص 375
مرقاة المفاتيح ، ج 11 ص 406
البداية و النهاية ، ج 2 ص 61
الاصابة ، ج 4 ص 366
تهذيب و التهذيب ، ج 12 ص 441
مشكاة المصابيح ، ج 3 ص 268
تفسير خازن بغدادى (725 ه )، ج 1 ص 291
الفصول المهمة ، ص 127
تفسير ابن كثير، ج 1 ص 370
روضة الاحباب : حسينى شيرازى هروى ص 665 / خطى
صحيح ابن حبان ، ج 9 ص 71 شماره 6964
مصابيح السنة ، ج 4 ص 202 شماره 4850
سنن ترمذى ، ج 5 ص 703 شماره 3878
مواردالطمآن : هيثمى ، ص 549 شماره 2222
كفاية الطالب ، ص 363
اسدالغابة ، ج 5 ص 437
مجمع الزوائد، ج 9 ص 223
تفسير طبرى ، ج 3 ص 180
تاريخ بغداد، ج 7 ص 184
ذخائرالعقبى ، ص 44
احياءالعلوم ، ج 2 ص 294.
587- كشف الغمة ، ج 2 ص 76.
588- كشف الغمة ، ج 2 ص 76.
589- و مراجعه شود به :
فضائل الصحابه ، ج 2 ص 760 شماره 1336
مستدرك حاكم ، ج 3 ص 205 شماره 4853
المعجم الكبير، ج 23 ص 7 شماره 2
استيعاب ، ج 2 ص 750
نظم دررالسمطين ، ص 178
الفصول المهمة ، ص 145
تهذيب التهذيب ، ج 12 ص 441 شماره 2861
البداية و النهاية ، ج 2 ص 61
مجمع الزوائد، ج 9 ص 223
قصص الانبياء: ابن كثير، ج 2 ص 378
طرح التثريب : زين الدين ابوالفضل (826 ه )، ص 149
وسيلة المآل ، ص 80
شرح ابن ابى الحديد، ج 2 ص 591
التبصير فى الدين : اسفرائينى (471 ه ) ص 161.
590- كشف الغمة ، ج 2 ص 79.
591- مسند احمد، ج 6 ص 282.
592- و مراجعه شود به :
المعجم الكبير، ج 22 ص 417 420 شماره هاى 1031 1035
خصائص نسائى ، ص 117 و 118 و 119
صحيح بخارى ، ج 4 ص 203 و 204
طبقات ابن سعد، ج 8 ص 17
فضائل الصحابه ، ج 2 ص 754 شماره 1322
فضائل الصحابه ، ج 2 ص 562 شماره 1343
سنن ابن ماجه ، ج 1 ص 518 شماره 1621
شرح الاخبار، ج 3 ص 23 شماره 985
الذرية الطاهرة ، ص 141 شماره 177
الذرية الطاهرة ، ص 144 شماره 182
الذرية الطاهرة ، ص 146 و 147 شماره 185
مشكل الاثار، ج 1 ص 48
صحيح مسلم ، ج 7 ص 142
مسندالطلياسى ، ص 196 شماره 5217
سنن ترمذى ، ج 5 ص 700 شماره 3872
سنن ترمذى ، ج 5 ص 701 شماره 3872
مناقب ابن مغازلى ، ص 362 شماره 408
مصابيح السنة ، ج 4 ص 184 شماره 4798
تذكرة الخواص ، ص 278
امالى طوسى ، ص 343
اسدالغابة ، ج 5 ص 522
مقتل الحسين ، ج 1 ص 54
مناقب ابن شهر آشوب ، ج ، 3 ص 370
حلية الاولياء، ج 2 ص 5
صفة الصفوة ، ج 2 ص 5
روضة الواعظين ، ج 1 ص 150
ذخائرالعقبى ، ص 39
نظم دررالسمطين ، ص 178 و 179
البداية و النهاية ، ج 2 ص 61
كشف اليقين ، ص 355 و 356 شماره 418
الفصول المهمة ، ص 146
تاريخ ‌الاسلام ، ج 1 ص 307
بحارالانوار، ج 14 ص 80
بحارالانوار، ج 37 ص 80
بحارالانوار، ج 21 ص 279
بحارالانوار، ج 35 ص 231
بحارالانوار، ج 37 ص 68
بحارالانوار، ج 43 ص 25
بحارالانوار، ج 43 ص 181.
593- احتمالا مقصود عرضه تمام قرآن به صورت يكجا مى باشد.
594- كشف الغمة ، ج 2 ص 82 و 83.
595- سوره الصافات ، 125.
596- اكنون در لبنان واقع شده است .
597- ريشه اين نخل طويل بوده و در اعماق زمين فرو رفته از آب يا رطوبتهاى اعماق زمين استفاده مى كند.
598- كشف الغمة ، ج 2 ص 83.
599- و مراجعه شود به :
مستدرك حاكم ، ج 3 ص 166 شماره 4728
مستدرك حاكم ، ج 3 ص 175 شماره 4757
مناقب ابن مغازلى ، ص 355 و 402
مسائل على بن جعفر، ص 255 شماره 851
اسدالغابة ، ج 5 ص 523
كفاية الطالب ، ص 212
المدهش : سبط ابن جوزى ، ص 129
دلائل النبوة ، ابونعيم ، ص 531
صواعق المحرقة ، ص 188
مقتل الحسين ، ج 1 ص 55
تذكرة الخواص ، ص 320
تاريخ بغداد، ج 8 ص 141 و 148
لسان الميزان ، ج 2 ص 314 و 451
لسان الميزان ، ج 3 ص 237
تاج العروس ، ج 8 ص 174
ذخائرالعقبى ، ص 48
ميزان الاعتدال ، ج 2 ص 18 و 93
الفصول المهمة ، ص 127 و 129
نظم دررالسمطين ، ص 182
مجمع الزوائد، ج 6 ص 212
جواهرالبحار: نبهانى ، ج 1 ص 321 و 360
تنزيه الشريعة ، ج 1 ص 418
كنزالعمال ، ج 13 ص 91 و 93 و 95
بحارالانوار، ج 8 ص 54
بحارالانوار، ج 37 ص 70
بحارالانوار، ج 43 ص 219
بحارالانوار، ج 43 ص 220
بحارالانوار، ج 43 ص 224
بحارالانوار، ج 43 ص 226
بحارالانوار، ج 22 ص 491.
600- كشف الغمة ، ج 2 ص 83.
601- سوره احزاب ، 33.
602- و مراجعه شود به :
مسند احمد، ج 3 ص 259، به نقل از انس بن مالك
مسند احمد، ج 3 ص 285، از انس
مسند احمد، ج 6 ص 298
مستدرك حاكم ، ج 3 ص 172 شماره 4748
تفسير طبرى ، ج 22 ص 5 و 8
سنن بيهقى ، ج 2 ص 149
طبقات المحدثين ، ابن الشيخ (ق 4 ه )، به نقل از ابن شاذان
المتفق و المفترق : خطيب بغدادى ، ج 10 ص 151
ترجمة اميرالمؤ منين عليه السلام ، ج 1 ص 250
ترجمة اميرالمؤ منين عليه السلام ، ج 3 ص 11
شواهد التنزيل ، ج 2 ص 18 شماره 637
شواهد التنزيل ، ج 2 ص 20 شماره 638
شواهد التنزيل ، ج 2 ص 21 شماره 639 و 640
شواهد التنزيل ، ج 2 ص 22 شماره 641 644
المعجم الكبير، ج 3 ص 56 شماره 2671
انساب الاشراف ، 2 ص 104 شماره 38
مسند عبد بن حميد، ص 160
مصنف ابن ابى شيبه ، ج 6 ص 181 شماره 438
مناقب ابن مغازلى ، ص 77 و 301
جمع الجوامع ، ج 2 ص 272
سير اعلام النبلاء، ج 2 ص 134
سنن ترمذى ، ج 5 ص 352 شماره 3206
تفسير طبرى ، ج 22 ص 6
معرفة ما يجب لال البيت : مقريزى (845 ه ) ص 20
الكامل فى الرجال ، ج 5 ص 1842
اللوامع فى الجمع بين الصحاح و الجوامع : سبط ابن الجوزى ، ص 101
فضائل فاطمة الزهراء: ابن شاهين ، ص 39
اسدالغابة ، ج 5 ص 521 و 174 و 66
تاريخ الاسلام ، ج 2 ص 97
البداية و النهاية ، ج 8 ص 205
نزهة المجالس ، ج 2 ص 222
وفاء الوفاء، ج 1 ص 331 و 319
تلخيص المتشابه : خطيب بغدادى ، ج 1 ص 595
مختصر تاريخ دمشق ، ج 17 ص 136
الكامل فى الرجال ، ج 7 ص 2524
تاريخ دمشق ، ج 1 ص 251
مجمع الزوائد، ج 9 ص 121 و 168
القول الفصل : علوى بن طاهر، ص 229
البداية و النهاية ، ج 5 ص 321
ميزان الاعتدال ، ج 2 ص 17
كتاب الكنى : بخارى ، ص 25
مناقب اميرالمؤ منين : صنعانى كوفى ، ج 2 ص 174 شماره 652
مناقب خوارزمى ، ص 34
مسند طياليسى ، ج 8 ص 274
خصائص نسائى ، ص 4 و 16
احكام القرآن ، جصاص (370 ه )، ج 3 ص 443
تفسير الوصول : ابن ربيع ، ص 160
كفاية الطالب ، ص 232
مطالب السؤ ول ، ص 8
رياض النضرة ، ج 2 ص 188
فصول المهمة ، ص 8.
603- كشف الغمة ، ج 2 ص 84.
604- مكرر حديث شماره 145.
605- كشف الغمة ، ج 2 ص 88.
606- و مراجعه شود به :
مستدرك حاكم ، ج 3 ص 171 شماره 4744
مشكوة المصابيح ، ج 3 ص 258
نظم دررالسمطين ، ص 177
وسيلة المآل ، ص 78
المختار فى مناقب الاخيار، ص 56
المعجم الكبير، ج 22 ص 403 شماره 1008
المعجم الكبير، ج 22 ص 404 شماره 1009
الجوهرة ، ص 17
مسند فاطمة الزهراء، ص 64 شماره 54
تاريخ ‌الاسلام ، ج 3 ص 44
سير اعلام النبلاء، ج 2 ص 125
امالى شيخ طوسى ، ج 1 ص 340
بحارالانوار، ج 40 ص 120 ح 7
سنن ترمذى ، ج 5 ص 701 شماره 3874
استيعاب ، ج 2 ص 751
اسدالغابة ، ج 5 ص 522
الرياض النضرة ، ج 2 ص 162
ذخائرالعقبى ، ص 35
جامع الاصول ، ج 10 ص 81
مقتل الحسين ، ج 1 ص 57
تاريخ بغداد، ج 11 ص 430
ترجمة اميرالمؤ منين عليه السلام ، ج 2 ص 168 شماره 650 و 651
مسندالصحابه : رويانى ، ج 16 ص 8
خصائص نسائى ، ص 110.
607- كشف الغمة ، ج 2 ص 89، به نقل از تفسير ثعلبى .
608- كشف الغمة ، ج 2 ص 79، به نقل از تفسير ثعلبى .
609- و مراجعه شود به :
حلية الاولياء، ج 2 ص 42
مسند ابى يعلى ، ج 8 ص 153 شماره 4700
استيعاب ، ج 2 ص 751
مستدرك حاكم ، ج 3 ص 175 شماره 4756
مقتل الحسين ، ج 1 ص 56
ذخائرالعقبى ، ص 44
تاريخ ‌الاسلام ، ج 2 ص 95
نظم دررالسمطين ، ص 182
مجمع الزوائد، ج 9 ص 201
اكمال الرجال : خطيب تبريزى ، ص 735
المختار فى مناقب الاخيار، ص 56
الجوهرة ، ص 16
اتحاف السائل ، ص 28
مطالب العالية ، ج 4 ص 70
مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 379.
610- كشف الغمة ، ج 2 ص 92، به نقل از كتاب مولد فاطمة شيخ صدوق ، شيخ عبدعلى جزايرى در تظلم الزهراء اين حديث را از قلائد الدرر تاءليف ابوالحسن واحدى بدين شرح نقل نموده است نن اشتاقت الجنة الى اءربع من النساء: مريم بنت عمران ، و آسية بنت مزاحم زوجة فرعون و خديجة بنت خويلد و فاطمة .
611- كشف الغمة ، ج 2 ص 92، به نقل از كتاب مولد فاطمة نوشته شيخ صدوق رحمه الله .
612- و مراجعه شود به :
مجمع الزوائد، ج 4 ص 255
مجمع الزوائد، ج 9 ص 202
اسعاف الراغبين : ابن صباغ ، ص 191
المختار فى مناقب الاخيار، ص 56
حلية الاولياء، ج 2 ص 40
حلية الاوليا، ج 2 ص 174
محجة البيضاء، ج 3 ص 104
مصباح الانوار، ص 224
مقتل الحسين ، ج 1 ص 62
مناقب ابن مغازلى ، ص 381 شماره 429
مكارم الاخلاق ، ص 267
مستدرك الوسائل ، ج 14 ص 289
دعائم الاسلام ، ج 2 ص 214
وسائل الشيعه ، ج 14 ص 43
كتاب الكبائر، ذهبى ، ص 71
كنزالعمال ، ج 8 ص 315
كنزالعمال ، ج 16 ص 601
بحارالانوار، ج 37 ص 69
بحارالانوار، ج 97 ص 238
بحارالانوار، ج 98 ص 36.
613- كشف الغمة ، ج 2 ص 93، به نقل از تفسير ابواسحاق ثعلبى .
614- و مراجعه شود به :
بحارالانوار، ج 43 ص 80
المحتضر، ص 133
مصباح الانوار، ص 225
نزهة المجالس ، ج 2 ص 228
ارشادالمهمة ، ص 128
ارشادالسارى ، ج 6 ص 144
الجامع الصغير، ص 269
كنوزالحقائق ، ص 44 و 103
منتخب الصحيحين ، ص 121، تاءليف نبهانى .
615- كشف الغمة ، ج 2 ص 93، به نقل از كتاب مولد فاطمة .
616- برخى از مصادر اين حديث را در پاورقى حديث شماره 125 آورده ايم .
617- كشف الغمة ، ج 2 ص 93، مكرر حديث شماره 174.
618- كشف الغمة ، ج 2 ص 93.
619- و مراجعه شود به :
صواعق المحرقة ، ص 185
كنزالعمال ، ج 13 ص 82
كنزالعمال ، ج 14 ص 3
تاريخ دمشق ، به نقل كنزالعمال و الصواعق
المسلسلات : ابن المفضل ، به نقل كنزالعمال از آن
الروض الازهر، ص 360.
620- كشف الغمة ، ج 2 ص 93، مكرر.
621- كشف الغمة ، ج 2 ص 93، مكرر.
622- كشف الغمة ، ج 2 ص 94.
623- سوره الحج ، 52.
624- اشاره به سوره هود، آيه 74.
625- و مراجعه شود به :
بحارالانوار، ج 26 ص 79
بحارالانوار، ج 43 ص 79.
626- در حالى كه در متن اصلى آيه ((و لا محدث )) وجود ندارد.
627- كشف الغمة ، ج 2 ص 97.
628- و مراجعه شود به :
تاريخ دمشق ، به نقل ارحج المطالب از آن
ارحج المطالب ، ص 247
تاريخ جرجان ، ص 128
مقتل الحسين ، ج 1 ص 70.
629- كشف الغمة ، ج 2 ص 98.
630- كشف الغمة ، ج 2 ص 122 و 123.
631- فضائل الاشهر الثلاثة ، ص 99 شماره 84.
632- بشارة المصطفى صلى الله عليه و آله ، ص 137 139.
633- تفسير فرات كوفى ، ص 83 شماره 60.
634- آل عمران ، 37
635- كشف الغمة ، ج 2 ص 95 97.
636- امالى شيخ طوسى ، ج 2 ص 626.
637- كافى ، ج 2 ص 667 شماره 6.
638- و مراجعه شود به :
كافى ، ج 6 ص 285 شماره 1
وسائل الشيعه ، ج 8 ص 487 شماره 3
الجنة الواقية ، ص 508.
639- كافى ، ج 5 ص 528 ح 5.
640- تفسير فرات ، ص 269 شماره 362.
641- الانبياء، 103.
642- الانبياء، 102.
643- كافى ، ج 1 ص 408 شماره 7.
644- صحيح آن ((يعفور)) است و منظور از ((عراق يعفور)) استخوان گوساله است كه اطراف آن انباشته از گوشت باشد.
645- يعنى اگر كسى غير از ما از آن غذا نخورده بود.
646- كافي ، جلد 3 ص 343 شماره 14.
647- و مراجعه شود به :
مصباح المبتدى ، ص 297
تهذيب شيخ طوسى ، ج 1 ص 164
المعتبر، ج 2 ص 248
مفتاح الفلاح ، ص 49
محجة البيضاء، ج 2 ص 348
وسائل الشيعه ، ج 4 ص 1024 شماره 8399.
648- تفسير فرات كوفى ، ص 298 شماره 403.
649- شعراء، 100 و 101.
650- شعراء، 102.
651- انعام ، 28.
652- سوره قدر، 1.
653- سوره قدر، 1.
654- مهج الدعوات ، ص 5.

next page