سياهترين هفته تاريخ

على محدث (بندرريگى )

- پى ‏نوشتها -
- ۳ -


501- فتح البارى ج 7 ص 12 به نقل الغدير ج 3 / 209.
502- قول المسلم ص 16 به نقل الغدير 3 ص 210.
503- 2 و 485 - سيره حلبيه ج 3 / ص 347.
504- سيره حلبيه ج 3 / ص 347.
505- سيره حلبية ج 3 / 346، و بسيارى از ارباب حديث و آثار.
506- سيره حلبية ، ج 3، ص 346.
507- همان مدرك ص 346.
508- همان مدرك .
509- ظاهرا برداشت حلبى از واژه (خوخة ) روزنة است ، و در كوچك ، زيرا از در كوچك نيز مى شود عبور كرد، و به دليل نداشتن راه ديگر عبور على از مسجد آزاد بوده ، و ديگران به دليل راه ديگر از اين امتياز محروم شده اند و لذا ما نيز (خوخة ) را طبق نظر حلبى به روزنة ترجمه نموده ايم ، و خواسته اند به اين گونه فضيلتى براى على قائل نشوند.
510- سيره حلبية ج 3 / ص 347 / 346.
511- سير حلبية ، ج 3 ص 347 - 346.
512- النهاية : ابن اثير واژه (خوخ ).
513- ابن كثير ج - 1- ص 501 تفسير. و تاريخ طبرى ج 2 ص 229 و غيره .
514- (( انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا: )) سوره احزاب 33.
515- ابو نعيم در فضائل صحابة اين حديث را استخراج نموده است .
516- سنن بيهقى ج 7 ص 65 + سيره حلبية ج 3 / ص 347.
517- سنن بيهقى ج 7 - ص 65.
518- دلائل الصدق ج 2 ص 264.
519- كنزالعمال ج 6 ص 408. به نقل دلائل الصدق ج 2 ص 265.
520- به نقل از دلائل الصدق ج 2 ص 262.
521- تهذيب التهذيب ابن حجر به نقل دلائل ج 1 ص 55.
522- دلائل الصدق ج 1 ص 55.
523- بخارى ج 4 باب هجرة النبى ص 253 و ص 190 - دارالفكر.
524- دلائل الصدق ج 1 ص 21.
525- جامع ترمذى ج 5 - المناقب باب 62 حديث - 3795 ص 278.
526- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 11 ص 49.
527- حموى در معجم الادباء، ج 1، ص 80، در ترجمه طبرى گويد: طبرى كتابى دارد در فضائل على عليه السلام كه در آغاز آن در مورد صحت حديث غدير بحث نموده ، و پس از آن در فضائل حضرت سخن مى گويد، و اين كتاب به پايان نرسيد، به نقل الغدير، ج 1، ص 152.
528- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 1، ص 236.
529- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 1، ص 236.
530- مناقب شهر آشوب ، ص 237.
531- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 13، ص 33و 34.
532- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 230 بيروت .
533- بحارالانوار مجلسى ، ج 6، انتشارات معارف اسلاميه تهران ، ص 784.
534- سيره نبويه ابن هشام ، ج 4، ص 652.
535- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 322.
536- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 322.
537- سيره نبويه ابن هشام ، ج 4، ص 653 و 654 + طبقات ابن سعد، ج 2، ص 215.
538- سيره نبويه ابن هشام ، ج 4، ص 653و654 + طبقات ابن سعد، ج 2، ص 215.
539- طبقات ، ج 2، ص 223.
540- البداية و النهاية ابن كثير، ج 5، ص 235.
541- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 215.
542- طبقات ابن سعد، ج 2 ص 216.
543- طبقات ابن سعد، ج 2 ص 217.
544- طبقات ابن سعد، ج 2 ص 218.
545- طبقات ابن سعد، ج 2 ص 219.
546- طبقات ابن سعد، ج 2 ص 220.
547- طبقات ابن سعد، ج 2 ص 220.
548- طبقات ابن سعد، ج 2 ص 222.
549- طبقات ابن سعد، ج 2 ص 223.
550- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 230.
551- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 220 + سيره نبويه ابن هشام ، ج 4، ص 652.
552- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 230و مناقب .
553- عمدة القارى ، ج 7، ص 592، به نقل از الغدير، ج 3، ص 214.
554- و آنچه مسلم است ، خواندن نماز روز وفات بوده است چنانچه ابن ابى الحديد گويد به هر حال تفاوتى ندارد زيرا بعد از نسبت هذيان بوده است : مؤ لف .
555- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 220.
556- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 9،ص 197.
557- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 9، ص 198.
558- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 218.
559- طبرى ، ج 2 / ص 231 + طبقات ابن سعد، ج 2، ص 215 + سيره نبويه ابن هشام ، ج 4، ص 653
560- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 24.
561- شرح نهج البلاغه ، ج 2، ص 25 و 39
562- حياة محمد، ص 472 و تاريخ طبرى و سيره نبويه ابن هشام چنانچه گذشت
563- حياة محمد، ص 476 و ديگر مدارك
564- يك بار ديگر روايات گذشته را مرور نمايند.
565- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 13، ص 34.
566- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 13، ص 31 تاريخ ابن اثير 2، ص321 + سيره نبويه ابن هشام ، ج 4، ص 300 حياة محمد، ص 474،هيكل + طبرى ، ج 2، ص 229 + سيره جليله ، ج 3، ص ‍ 352
567- طبرى ، ج 2، ص 230.
568- طبرى ، ج 2، ص 236 - 235.
569- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 321.
570- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 229.
571- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 13، ص 32 - 31.
572- سيده جليله ، ج 3، ص 352.
573- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 236.
574- جلاء العيون مجلسى تحقيق شبر، ج 1، ص 90
575- جلاء العيون ، ج 1، ص 91 - 92 + سيرة المصطفى هاشم معروف ، ص 717.
576- البداية و النهاية ، ج 5، ص 226 + مسلم ، ج 4، ص 1905، حديث 99، فضائل فاطمه + طبقات ابن سعد، ج 2، ص 227 + ابن ماجة ، ج 1، ص 518
577- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 322 + الامام على ، ج 1، ص 123 عبدالفتاح عبدالمقصود سيره دحلانيه در پاورقى سيرة حلبية ، ج 3، ص 399 + دارمى ، ج 1، ص 37 + طبقات ابن سعد، ج 2، ص 247 + حياة محمد هيكل ، ص 474 + بخارى 3 (5 - 6) 138 + بخارى 2 (3 - 4)، ص 210 و...
578- و سائل الشيعه ، كتاب الاطمهة و الاشربة ، با 104 حديث 3
579- گويند: مسواك تر و تازه سبزى در دست داشت .
580- ابن اثير، ج 2، ص 322 + سيره نبويه ابن هشام ، ج 4، ص 6541 + البدايه ، ج 5، ص 226 شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، 13 / 35 + حياة محمد، ص 477 + بخارى ، ج 3، (5 - 6) ص 139 - 141 + طبرى ، ج 2، ص 231 و غيره ...
581- حياة محمد، ص 475، محمد حسين هيكل .
582- طبقات ابن سعد، ج 2 ص 237 و 238 و 239.
583- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 237 و 238 و 239.
584- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 237 و 238 و 239.
585- سيرة حلية ، ج 3، ص 353.
586- مناقب ابن شهراشوب ، ج 1، ص 237 - 236.
587- مناقب ابن شرآشوب ، ج 1، ص 236.
588- مناقب ابن شرآشوب ، ج 1، ص 336.
589- طبقات ، ج 2، ص 263.
590- طبقات ، ج 2، ص 263.
591- طبقات ، ج 2، ص 263.
592- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 262260.
593- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 262 - 260.
594- نهج البلاغه ، خطبه 195.
595- صحت اين گفتار تاءييد نشده است ، و ذكر آن فقط به منظور تاءييد، به جهت معروفيت آن بوده است .
596- آخرين روايتى كه در مورد على عليه السلام از طبقات بيان داشتيم .
597- اعيان الشيعه ، ج 2، ص 294، معارف بيروت .
598- در فصل پايانى (فاطمه در جبهه مخالف ، فدك ، از آن بحث خواهيم كرد.
599-سوره بقره ، آيه 180.
600- صحيح مسلم ، حديث ج 3، باب الوصيه ، حديث 16 و 17 ص 254 و صحيح بخارى باب مرض ‍ النبى ، ص ، وفاته ، با حذف (پس چرا...)
601- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 260.
602- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 361، الفاظ نازيبايى داشت از آن صرفنظر نمودم و صحيح مسلم و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد.
603- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 220 - 216.
604- فصل فاطمه در جبهه مخالف (فدك ).
605- كنزالعمال ، ج 6، ص 155، 404، 155، و 153و مسند احمد بن حنبل ، ج 4، ص 164.
606- عبدالرزاق اين روايت را از معمر از قتاده در جامع خود آورده است .
607- كنزالعمال ، ج 4، ص 60، حديث 1170.
608- سيره الرسول ،ص 162، سيد محسن الامين + بحار الانوار، ج 6، ص 786 + اعلام الوارى طبرسى ، ص 135
609- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 255 - 253
610- طبقات ابن سعد، ج 255 - 253
611- طبهاتن ابن سعد، ج 2، ص 255 - 253
612- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 255- 253.
613- اعيان الشيعه ، ج 1، ص 293، دار التعارف بيروت
614- اهل سنت حى على خير العمل را از اذان و اقامه حذف نموده اند
615- كشف الغمة ، ج 1، ص 15، بيروت
616- در اينكه دوشنبه از ماه ربيع الاول بوده است اختلاف است چنانچه بعد از اين خواهيم ديد
617- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 232
618- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 241، تاريخ تولد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم 17 ربيع الاول ، عام الفيل ، و بعثت 27 رجب طبق اقول معتبر شيعه است .
619- كشف الغمة ، ج 1، ص 19
620- كافى ، ج 8، ص 314، حديث 492
621- سيره جلية ، ج 3، ص 352
622- كشف الغمة ، ج 1، ص 20
623- كافى ، ج 8، ص 314، حديث 492
624- تهذيب ، ج 6، ص 2
625- تهذيب ، ج 6، ص 2
626- اعيان الشيعه ، ج 1، ص 295
627- الماغزى ، ج 3، ص 1120 + ابن اثير، ج 2، ص 323 + البداية و النهاية ، ج 5، ص 255 - 256 محمد رسول الله ، محمد رضا، ص 352 + طبقات ابن سعد، ج 2، - ق - 2 - ص 9- 57 - ليدن + طبرى ، ج 2، ص 232
628- البداية و النهاية ، ج 5، ص 255 + يعقوبى ، ج 2، ص 113
629- طبرى ، ج 2، ص 232
630- سيره حليه ، ج 3، ص 353، + البداية ، ج 5، ص 255 - 257
631- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 323
632- كشف الغمه ، ج 1، ص 20
633- البداية و النهاية ، ج 5، صض 256
634- حياة محمد، ص 477 به بعد
635- محمد رسول الله ، ص 352
636- و اينكه تاريخ وفات را 28 صفر دانسته اند به اعتبار دو روز مانده از ماهصفر است ، مؤ لف
637- كشف الغمه ، ج 1، ص 18
638- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 1، ص 238
639- طبرى ، ج 2، ص 228 + ابن اثير، ج 2، ص 320 + طبقات ابن سعد، ج 2، ص 257
640- سيره جلية ، ج 3، ص 355 641- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 1، ص 239
642- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 1، ص 239
643- البداية و النهاية ، ج 5، ص 261 + طبقات ابن سعد، ج 2، ص 281
644- ارشاد، ص 97
645- در آغاز اين بخش گذشت
646- حياة محمد، ص 484
647- البداية ، ج 5، ص 262 + حياة محمد، محمد حسنين هيكل ، ص 484
648- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 238 + حياة محمد، ص 458 + تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 332 + سنن ابن ماجة ج 1، ص 471 الجنائز، باب 10، حديث 1467 + طبقات ابن سعد، ج 2، ص 280 + جلاء العيون ، ج 1، ص 105 + يعقوبى ، ج 2، ص 114 با اندكى اختلاف + اعيان الشيعه ، ج 1، ص 295 + ابن هشام ، ج 4، ص 313 + سيره جليه ، ج 3، ص 355 و آثار ديگر
649- ارشاد مفيد، ص 100
650- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 281 - 277
651- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 238
652- سيره جلية ، ج 2، ص 355
653- جنازه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را رها كردند و درگير مسائل سقيفه بوده اند، چنانچه نوشته اند عايشه هنگامى متوجه شد پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را به خاك مى سپارند كه صداى بيل و كلنگ را شنيد، طبرى ، ج 2، ص 39.
654- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 1، ص 239
655- صحارى روستائى است در يمن
656- برد حبرة : پارچه اى از يمن - مجمع البحرين -
657- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 239
658- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 281 - 287
659- اعيان الشيعه ، ج 1، ص 295
660- زيرا مادر عبدالمطلب (سلمى ) از بنى نجار مدينه بود.
661- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 287
662- فصل زير سايبان .
663- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 278.
664- ارشاد مفيد، ص 100.
665- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 239 + طبقات ابن سعد، ج 2، ص 288 - 289
666- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 1، ص 239
667- طبقات ابن سعد، ج 3، ص 290.
668- سيره جلية ، ج 3، ص 356
669- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 1، ص 240
670- طبرى ، ج 2، ص 239 + طبقات ، ج 2، ص 292 و...
671- همه مدارك پيشين
672- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 239
673- ارشاد مفيد، ص 101، و ديگر آثار با اختلافاتى در گوركن و غيره
674- اعيان الشيعه ، ج 1، ص 295
675- مناقب ، ج 1، ص 239
676- تاريخابن اثير، ج 2، ص 322
677- ج 4، ص 664
678- طبقات ، ج 2، ص 304 و 305
679- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 232 و 238
680- طبرى ، ج 2، ص 239
681- طبرى ، ج 2، ص 238
682- طبرى ، ج 2، ص 233
683- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 13، ص 35.
684- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 232.
685- فصل سايبان بنى ساعده مراجعه شود.
686- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 304و 305.
687- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 304 و 305.
688- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 1، ص 240 - 242.
689- تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 142.
690- به فصل سخنان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مراجعه شود.
691- سابقا از آن سخن گفتيم .
692- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 328و آثار ديگر.
693- عقد الفريد، ج 3، ص 63، + شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 2، ص 230 + تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 328و +329 تاريخ طبرى ، ج 2، ص 242 + الامام على ، ج 1، ص 129، عبدالفتاح عبدالمقصود مصرى .
694- حياة محمد، محمد حسنين هيكل ، ص 164.
695- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 95و 94و ديگر آثار تاريخى .
696- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 95و 94و ديگر آثار تاريخى .
697- سوره نور، آيه 24-11.
698- صحيح مسلم ، ج 4، حديث 56 مسلسل 27700، ص 2129 - 1339+ بخارى ، شهادات ، باب دوم ، ج 3، ص 47و باب الافك ، ص 156 + بخارى ، ج 5، باب الافك ، ص 56.
699- صحيح بخارى ، ج 2، ص 224 و 225 به بخش هاى پيشين در همين كتاب مراجعه شود.
700- حديث كنف ، (كاغذ و قلم ) گذشت .
701- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 6، ص 43.
702- طبقات ابن سعد، ج 3، ق 1، ص 129، چاپ ليدن .
703- الامامة و السياسة ابن قتيبه ، ج 1، ص 10، چاپ (الفتوح الادبية ) مصر.
704- طبقات ابن سعد، ج 3، ص 182.
705- تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 153 + شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 8، ص 109.
706- ابن اثير، 2،ص 328.
707- تاريخ طبرى ، ج 2،ص 246 و ديگر آثار.
708- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 2، ص 23 و ديگر آثار، البته اگر (فلتة ) را به معناى ناگهانى بدانيم ،و ما در اين رابطه بعد از اين سخنى خواهيم داشت اگر وضعيت رساله اجازه دهد.
709- سند آن ذكر شد.
710- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 2، ص 37.
711-المبقريات الاسلامية ، حالات ابى بكر، ص 254، عباس محمود عقاد مصرى .
712- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 6، ص 218.
713-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 12،ص 79.
714- در همين كتاب گذشت فصل 8- 4.
715- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 329.
716-شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 219.
717- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 2، ص 33.
718- ابن اثير، ج 2، ص 161.
719- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 2، ص 47 - الامامة ، ابن قتيبه ، ص 18، ج اول ، مدرك ، آن پى گيرى شود.
720- خطبه حضرت زهراء عليهاالسلام پس از غضب فدك
721- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 6، ص 11 + الامامة و السياسة ابن قتيبة ، ج 1، ص 12، چاپ الفتوح الادبية مصر.
722- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 2، ص 32.
723- مروج الذهب ، مسعودى ، ج 2، ص 315 به نقل فدك صدر، ص 58.
724- طبقات ابن سعد، ج 3، ص 181.
725- طبقات ابن سعد، ج 3، ص 413.
726- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 559، حوادث سال 18 و طبقات ابن سعد، ج 3، ص 414.
727- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 2، ص 25.
728- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 541.
729- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 409.
730- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 6، ص 12و تاريخ ابن اثير، و طبرى .
731- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 165 ابن اثير و طبرى .
732- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 328.
733- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 328.
734- همان مدرك ، ص 329.
735- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 328 + طبرى ، ج 2، ص 243 + شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 6، ص 6 - 5.
736- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 327 + طبرى ، ج 2، ص 243.
737- طبرى ، ج 2، ص 235+ البدايه ، ج 5، ص 246.
738- طبرى ، ج 2، ص 242 + ابن اثير، ج 2، ص 327.
739- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 243.
740- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 243.
741- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 329.
742- تاريخ ابن اثير، ج 223 + ج 2، ص 242
743- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 329 + تاريخ طبرى ، ج 2، ص 243
744- عمر به ابن عباس مى گويد: عرب كراهت داشت كه نبوت و خلافت در يك خانواده باشد - ابن اثير، ج 3، ص 34، حوادث سال 23، در اينجا مى گويد: خويشان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم شايسته هستند، در حالى كه با ابن عباس ، خويشى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم وسلم ، را منتفى ميداند.
745- تاريخ ابن اثير، ج 2، 330 + تاريخ طبرى ، ج 2، ص 243
746- تاريخ ابن اثير، ج 2 ص 330 + تاريخ طبرى ، ص 243
747- البيان و التبيين ، ص 181، ج 3، به نقل از سقيفه محمد رضا مظفر، ص 7
748- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 246
749- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 330، و ديگر آثار
750- واقعا مردم دچار اشتباه شده بودند، در صفحات آينده خواهيم ديد، به بخش 8 - 2