1- سوره زمره آيه 30.
2- مناقب ابن شهر اشرب ج - 1 - ص
234.
3- تفسير الميزان ج 20 ص 378.
4- البداية والنهايه لابن كثير ج - 5
- 6 (صلى الله عليه و آله ) 323 چاپ 1966 بيروت .
5- ج - 2 ص 302 - دارصار + طبرى ج 2
- ص 205 - بيروت ، العلميه + روض الانف در تفسير سيرة نبويه ابن هشام ج
3 - 4 - ص 231 حجة الوداع - دارالفكر + حياة محمد: محمد مصطفى المراغى
ص 462.
6- الغدير ج - 1 ص 11 مراجعه شود به
مدارك خطبه غدير.
7- سيرة المصطفى هاشم معروف ص 709 -
دارالقلم به نقل از شرح نهج ابن ابى الحويد ج 3 - 190 - 189.
8- تاريخ ابن ايثر ج 2، ص 318 - دار
صادر.
9- تاريخ طبرى ج 2، ص 226.
10- البداية و النهاية ابن كثير، ج 5
- 6، ص 224، بيروت .
11- سيرة المصطفى ، هاشم معروف ، ص
708، دارالقلم بيروت .
12- تاريخ طبرى ، ج 2/226، چاپ بيروت
.
13- البداية و النهاية ، ابن كثير، ج
5، ص 224 - 225.
14- حياة محمد: محمد مصطفى المراعى ،
ص 471.
15- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 206.
16- ج 4، ص 247.
17- كامل ابن اثير، ج 2، ص 318، دار
صادر.
18- سيرة المصطفى هاشم معروف به نقل
از شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 3، ص 190 - 189.
19- جزء سوم از جلد اول ، ص 413.
20- كامل ابن اثير، ج 2، ص 317.
21- ابنى به ضم همزه و سكون باء و
فتح نون : جايگاهى است در شام ، و ناحيه است در (بلقاء) بين عسقلان و
رملة در نزديكى موتة جايى كه زيد بن حارثه و عبدالله بن رواحة و جعفر
بن ابيطالب شهيد شدند.
22- (جرف )، محل است در سه مايلى
مدينه ، در راه شام ، مراصد اطلاعليه السلام
23- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 321، چاپ
دار صادر بيروت .
24- پيامبر هرگز قدرت تكلم را از دست
نداد و تا آخرين لحظة مى فرمود: الى الرفيق الاعلى ، حياة محمد، ص 477،
محمد حسنين هيكل .
25- طبقات ابن سعد، ج دوم ، ق اول ،
ص 137 - 136، چاپ ليدن و چاپ بيروت ، ج دوم ، ص 191 - 189.
26- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 321 -
317.
27- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 224، چاپ
بيروت .
28- حياة محمد، ص 467.
29- البداية و النهاية ، ابن كثير، ج
5، ص 222.
30- شرح نهج البلاغة ، ابن ابى
الحديد، ج 17، ص 177.
31- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 191.
32- شرح نهج ابن ابى الحديد، ج 17، ص
182 - 183.
33- كتاب المغازى ، ج 3، ص 1118، چاپ
اعلمى ، بيروت .
34- شرح نهج البلاغة ، ابن ابى
الحديد، ج 17، ص 182.
35- همان مدرك ، ص 183.
36- شرح نهج البلاغه ، بن ابى
الحديد، ج 1، ص 159، چاپ كتب العلمية بيروت .
37- مغازى واقدى ، ج 3، ص 1120.
38- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 17، ص 182.
39- سيره حلبية ، ج 3، ص 207، چاپ
بيروت تراث العربى .
40- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 225.
41- المراجعات ، مراجعه 92، ص 321.
42- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 318،
كامل طبرى ، ج 2، ص 225.
43- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 9،ص 197.
44- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 1، ص 161.
45- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 17، ص 176 و 180 و 190، دارالكتب العلمية بيروت .
46- همان مدرك .
47- شرح نهج البلاغه ، ج 17 ص 176 و
180 و 190.
48- شرح نهج البلاغه ج 17 ص 176 و
180 190.
49- طبرى ، ج 2، ص 224، چاپ بيروت ،
دارالكتب .
50- ج 3، ص 184.
51- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 317، دار
صادر بيروت .
52- ج 4، ص 257.
53- سيرة النبوية ، ابن هشام ، ج 4،
ص 300.
54- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 189 و همه
تواريخ .
55- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 6، ص 52، دار احياء الكتب العربية .
56- در آينده خواهيم ديد كه چگونه
دستور رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم را بى هيچ عذرى به تاءخير
انداختند و يكى از همين دستورات شركت عمر در سپاه اسامة بود كه ابوبكر
او را نزد خود نگهداشت .
57- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 334، دار
صادر، شرح نهج البلاغه ، ابن ابى الحديد، ج 17، ص 183، به نقل از طبرى
.
58- طبقات ، ج 2، ص 191.
59- المراجعات ، سيد عبدالحسين شرف
الدين ، مراجعه شماره 91.
60- سوره حشر، آيه 7.
61- سوره نساء، آيه 61.
62- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 6، ص 52 به بعد، دارالكتب بيروت + ملل و نحل شهرستانى ، ج 1،
ص 23، به نقل سيد عبد الحسين شرف الدين : اجتهاد و نص ، ص 19.
63- سيرة المصطفى ، هاشم معروف ، ص
714.
64- تاريخ طبرى ج 2، ص 225، دارالكتب
بيروت .
65- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 321.
66- شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص 160.
67- سيره ابن هشام ، ج 4، ص 300.
68- طبقات ابن سعد، ج 2، ق 2، ص 41،
چاپ ليدن .
69- المراجعات ، سيد عبدالحسين شرف
الدين به نقل از شيخ الاسلام البشرى ، مراجعه 91، و ديگر مدارك تاريخى
كه گذشت .
70- حياة محمد، ص 468، 470.
71- المراجعات ، سيد عبدالحسين شرف
الدين ، شماره 91.
72- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 17، ص 176.
73- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد
ج 17 ص 176.
74- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 17، 195، دارالكتب بيروت .
75- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 224 - 226،
دارالكتب بيروت ، كامل ابن اثير، ج 2، ص 318، دارصادر.
76- حياة محمد، ص 487، محمد حسنين
هيكل .
77- طبقات ابن سعد، ج 2، ق 2، ص 137،
ليدن .
78- البداية و النهاية ، ابن كثير، ج
6، ص 304.
79- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 245،
دارالكتب .
80- كامل ابن اثير، ج 2، ص 334، دار
صادر.
81- سيره حلبيه ، ج 3، ص 209.
82- چنانچه عبدالجبار قاضى القضاة در
ضمن دفاعيه از تاءخير در اجراى فرمان گفت : تاءخير اجراى ماءموريت سپاه
اسامة به دليل حضور كسانى كه صلاحيت رهبرى آينده را دارند واجب است .
زيرا رهبرى اهميت آن بيش از انجام ماءموريت سپاه است : شرح نهج البلاغه
ابن ابى الحديد، ج 17، ص 176.
83- به فصل اول همين كتاب مراجعه
شود.
84- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 224 - 226،
دارالكتب بيروت ، كامل ابن اثير، ج 2، ص 318، دار صادر.
85- حياة محمد، ص 468.
86- سيرة المصطفى ، هاشم معروف ، ص
706.
87- البداية و النهاية ، ابن كثير، ج
6، ص 35.
88- علت تاءخير چيز ديگرى است ، و آن
اينكه تحت فرمان جوانى قرار گرفتن براى مردان كهن سخت دشوار است ، و
لذا مى بينيم بالاخرة عمر خود را از سپاه اسامة جدا مى كند، گرچه او و
ابوبكر تا زنده بودند، اسامة را امير خود مى ناميدند، شرح نهج البلاغه
، ابن ابى الحديد، ج 6، ص 52، دارالكتب .
89- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 17، ص 176، دارالكتب بيروت .
90- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 17، ص 179، دارالكتب بيروت .
91- سوره احزاب ، آيه 53.
92- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 17، ص 189، دارالكتب .
93- سوره نجم ، آيه 3.
94- سوره حشر آيه 7.
95- مغازى ، ج 3، ص 1121.
96- شرح نهج البلاغه ، ج 17، ص 189،
دارالكتب .
97- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 335، دار
صادر بيروت ، و ديگر تواريخ ، البداية و النهاية ، ج 6، ص 305.
98- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 6، ص 52، دارالكتب .
99- همان مدرك .
100- تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 117.
101- مغازى ، ج 3، ص 1121.
102- همان مدرك .
103- به فصل (22 و 32) مراجعه شود.
104- حياة محمد، ص 487.
105- تاريخ ابن كثير، ج 2، ص 335.
106- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 335.
107- طبقات ابن سعد، ج 2، ق 1، ص
137.
108- البداية و النهاية ، ابن كثير،
ج 6، ص 305.
109- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 246.
110- تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 117.
111- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 176، دارالكتب .
112- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 17، ص 189.
113- به كتاب فتنه ، اثرى در دست چاپ
مراجعه شود.
114- شرح نهج البلاغه ، ج 17، ص 190.
115- اسامة بعد از رحلت پيامبر اكرم
صلى الله عليه و آله و سلم عظمت پيدا مى كند، اما قبل از رحلت متهم به
جوانى مى شود.
116- المغازى ، ج 3، ص 1122.
117- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 246،
دارالكتب .
118- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 335،
طبرى ، ج 2، ص 246.
119- مغازى ، ج 3، ص 1123.
120- حياة محمد، ص 487، هيكل ، مغازى
، ج 3، ص 1122.
121- المغازى ، ج 3، ص 1124.
122- المغازى ، ج 3، ص 1123 - 1124.
123- طبرى ، ج 2، ص 224 - 225.
124- طبرى ، ج 2، ص 245.
125- همان مدرك ، ص 246.
126- سيره نبوية ، ابن هشام ، ج 4، ص
650 - 651.
127- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 317 -
321 و 335.
128- همان مدرك ، ص 335.
129- المغازى ، ج 3، ص 1117.
130- همان مدرك ، ص 1122.
131- همان مدرك ، ص 1123.
132- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 190 و
191، چاپ بيروت .
133- همان مدرك .
134- تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 103.
135- حياة محمد، ص 468.
136- پيشگفتار، المغازى ، ج 1، ص 14.
137- المغازى ، ج 3، ص 1117.
138- المغازى ، ج 2، ص 758، محمد بن
عمرو واقدى .
139- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 246، تاريخ
ابن اثير، ج 2، ص 335، دار صادر.
140- ابن هشام ، چهار عنوان را از
سيره ابن اسحاق حذف نموده است كه اين مورد از آن موارد چهارگونه نمى
باشد، مراجعه شود به مقدمه ابن هشام .
141- سيره ابن هشام ، ج 4، ص 641 و
650.
142- در فصل خطبه هاى پيامبر از آن
ياد خواهيم نمود.
143- همان مدرك .
144- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3، ص
234، و طبرى ، ج 2، ص 227، دارالكتب .
145- بحارالانوار، ج 6، ص 785، به
نقل سيرة المصطفى ، هاشم معروف ، 710.
146- طبرى ، ج 2 و ص 226.
147- صحيح بخارى ، ج 3، (5 - 6)، ص
140، باب مرضى النبى و وفاته .
148- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 206.
149- سيره حلبيه ، ج 3، ص 264.
150- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 260،
بيروت ، و ج 2، ق 2، ص 49، ليدن .
151- صحيح مسلم ، كتاب الوصية ، ج 3،
حديث 19، ص 1257، بخارى ، ج 3 (6-5)، باب مرض النبى ، و ابن ابى
الحديد، ج 2 و ص 54 به نقل صحيحين و طبقات .
152- البداية و النهاية ، ج 5، ص 282
- 284.
153- طبقات ابن سعد، ج 2، ق 2، ص 49،
ليدن .
154- اين مطلب از جهات متعددى مورد
اشكال است مشورت كردن پيامبر صلى الله عليه واله و سلم يا اسامة و على
عليه السلام به خاطر يك اتهام كه از سوى منافقى صورت گرفته باشد، در
مورد طلاق همسر خود، و سؤ ال از جاريه كه گفتار جاريه در اين گونه
موارد حجت نبوده و تنها موجب اجراى حد بر جارية مى شود و چگونه جاريه
اى را كه مرتكب گناهى نشده است ، پيشنهاد زدن او را به رسول خدا صلى
الله عليه و اله و سلم مى دهد، كه در اثر شكنجه ناچار شود به دروغ سخنى
بگويد، سيره حلبيه و دحلانية مطالبى در اين مورد بيان داشته اند كه
همگى دور از واقع و خلاف عقل است . ممكن است منافقين از احساس عايشه
سوء استفاده نموده و چنين مطالبى را به گوش عايشه رسانده باشند.
155- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 9، ص 199 - 192.
156- سخن 156 شرح نهج البلاغه ، ابن
ابى الحديد، ج 9، ص 189.
157- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 260.
158- البداية و النهاية ، ابن كثير،
ج 5، ص 228.
159- صحيح مسلم ، ج 4، ص 1875، فضائل
الصحابه .
160- طبرى ، ج 2 و ص 240، دارالكتب ،
طبقات ج 2، ق 2، ص 44، ليدان .
161- البداية والنهايه ابن كثير ج 5،
ص 238، + طبقات ج 2، ق 2، ص 45.
162- المراجعات ، ص 257، پاورقى 2،
چاپ هفدهم مصر.
163- طبقات ابن سعد، ج 2، ق 2، ص 51،
ليدن + كنز العمال ، ج 4، ص 55.
164- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 262، چاپ
بيروت ، باب كسانى كه گفته پيامبر صلى الله عليه واله و سلم در دامان
على بدرود زندگى گفت .
165- كنزالعمال ، ج 4، حديث 170، ص
60.
166- البداية و النهاية ، ابن كثير،
ج 5، ص 284.
167- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 314 -
316 بيروت .
168- البداية و النهاية ، ج 5، ص
274.
169- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 237؛ +
حيات محمد، ص 475؛ + سيره حلبيه ، ج 3، ص 54.
170- اشاره به دو آيه قرآن راجع به
ارث سليمان و...
171- طبقات ، ج 2، ص 315.
172- طبقات ابن سعد، ج 2، ق 2، ص 61
و 63، ليدن .
173- كنز العمال ، ج 4، ص 54؛ مستدرك
حاكم ، ج 3، ص 59؛ تلخيص ذهبى ؛ استيعاب بيوگرافى على عليه السلام ؛
مستدرك ، ج 3، ص 111؛ كنز، ج 3، ص 155، حديث 2583؛ كنز، ج 6، ص 393؛ اى
على تو غسل دهنده و كفن كننده من مى باشى ؛ مسند احمد بن حنبل ، پاورقى
ص 145.
174- كنز العمال ، ج 6، ص 155، ص
404، ص 153، ص 155؛ مسند احمد بن حنبل ، ج 4، ص 164.
175- صحيح مسلم ، ج 3، ص 1256، باب
الوصية ، حديث 16 و 17؛ بخارى ، ج 3، ص 6 - 5؛ باب مرض النبى ، ص 144؛
دارالفكر (با حذف : چرا مردم ماءمور به وصيت شده اند).
176- مسند احمد بن حنبل ، ج 5؛ حاشية
، ص 45؛ كنز العمال ، ج 6، ص 403.
177- نهج البلاغه ، خطبه ، 161، فيض
الاسلام در بخش احتجاج ، (10 - 5) شمار 3، از اين خطبه ياد خواهيم
نمود.
178- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 9، ص 248، ص 250.
179- همان مدرك ، ج 2، ص 53.
180- همان مدرك .
181- شرح نهج البلاغه ابن ابى
الحديد، ج 1، ص 190.
182- سوره زمره آيه 30.
183- آل عمران ، آيه 144.
184- نظرية الامامة ، لدى الشيعة
الاثنى عشرية ، ص 209، 222، نويسنده ياد شده مصرى و از برادران اهل سنت
است .
185- سوره نساء، آيه 59.
186- قواعد المرام فى علم الكلام :
ميثم البحرانى ، الامامة البحث الثانى ، نسخه خطى آن در كتابخانه آية
الله مرعشى در قم موجود است ؛ كشف المراد حلى (ره ) در شرح تجريد
الاعتقاد خواجه نصيرالدين طوسى ، المقصد الخامس فى الامامة ؛ شرح مواقف
ايجى .
187- المائدة ، آيه 55 - 54.
188- صحيح نسائى ؛ كتاب الجمع بين
الصحاح الست ؛ اسباب النزول واحدى ، حديث ابن عباس در تفسير اين آيه ؛
كنز العمال ، ج 6، ص 391، حديث 5991 و ص 405، حديث 6137؛ شرح تجريد
قوشچى مبحث امامت ؛ تفسير كبير ثعلبى در شاءن نزول آيه ياد شده .
189- الميزان فى تفسير القرآن ، در
ذيل تفسير اين آيه و همه كتب تفاسير و كتابهاى مناظرات كلامى و عقائدى
شيعه .
190- از قبيل آيه تبليغ و اكمال و
آياتى كه در شاءن اميرالمؤ منين على عليه السلام نازل شده است .
191- تاريخ طبرى ، ج 2، ص 229، و
تواريخ ديگر.
192- طبقات ابن سعد، ج 2، ص 246،
بيروت .
193- سيرة الرسول صلى الله عليه واله
وسلم ، سيد محسن امين ، ص 162؛ بحارالانوار، ج 6، ص 786؛ اعلام الورى ،
ص 135.
194- در فصل خطبه هاى پيامبر صلى
الله عليه واله و سلم از آن سخن خواهيم گفت .
195- به فصل سپاه اسامة مراجعه شود.
196- همان مدرك .
197- سوره مائده آيه 67.
198- سوره آيه .
199- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 303 -
304، تعداد جنگهايى كه پيامبر صلى الله عليه واله و سلم در آن شركت
داشته ، 27 و يا 26 و جنگهاى ديگر را 35 - 48 دانسته و مغازى ، ج 1، 27
و 47 دانسته است .
200- تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 115.
201- سوره الشعراء، آيه 214.
202- ج 1، ص 543- 542؛دار الكتب ،
كامل ابن اثير، ج 2، ص 63، 62،دار صادر؛ سيره حلبيه ، و تاريخ ابى
الفداء و شرح نهج البلاغه ، ابن ابى الحديد، و دهها مدرك ديگر.
203- المراجعات ، مراجعه 20، پاورقى
5.
204- ابوداوود و ديگر اصحاب سنن به
نقل المراجعات ، مراجعه 36؛ 2 در اين رابطه شود به مسند احمد بن حنبل ،
ج 4، ص 438، و حاكم و مستدرك ، ج 3، ص 111، و كنز العمال متقى هندى ، ج
6، ص 400، و ابن الى الحديد، و بسيارى ديگر از محدثين .
205- تاريخ ابن اثير، ج 2، ص 278،
چاپ دار صادر، و بسيارى از كتب حديث و تاريخ .
206- المراجعات ، ص 133؛ و افزون بر
مدارك فوق ، صحيح مسلم ، ج 4، ص 1870، فضائل الصحابه ، فضل على عليه
السلام ، حديث 30- 31- 32؛ صحيح بخارى ، ج 3، غزوه تبوك ، ص 129؛ و
ترمذى در صحيح و بزاز در مسند و.....
207- حديث 2544، ج 6، ص 154، كنز
العمال .
208- خصائص علويه ، نسائى ، ص 19.
209- حديث 29، 6، 32، 6، كنز العمال
.
210- مسند احمد بن حنبل مناقب على
عليه السلام در مورد برادرى اول ، و سيره حلبيه جزء دوم ، ص 26؛ و مؤ
اخاة دوم ، ج 2، ص 120 و غيره ....
211- سوره الحجر، آيه 47.
212- كنز العمال ، ج 5 حديث 919، و
بسيارى ديگر از محدثين و آثار نويسان ، المراجعات ، مراجعه 32.
213- مسند احمد بن حنبل ، ج 5، ص 31؛
منتخب كنز العمال ، در آخر حاشيه صفحه ياد شده .
214- ينابيع الموده ، باب 17، اخطب
خوارزم .
215- همان مدرك .
216- نظريه الامامه لدى الشيعه
الاثنى عشريه ، ص 224.
217- همان مدرك ، كتاب ياد شده تز
دكتراى احمد محمود صبحى است . كه در بسيارى از موارد انصاف را رعايت
كرده است .
218- سوره طه ، آيه 29.
219- سوره طه ، 36.
220- سوره اعراف ، آيه 7.
221- نظريه الامامه ، لدى الشيعه
الاثنى عشريه ، ص 229.
222- سوره طه ، آيه 29- 31.
223- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى
الحديد، ج 3، ص 211،دار الكتاب ؛ حديث الوزاره ، مجمع الزوائد الهيثمى
، ج 9، ص 121؛دار احياء الكتب العربى .
224- صواعق ، ابن حجر، فصل پنجم از
باب اول ، ص 25، شبهه يازدهم ؛ مستدرك حاكم ، ج 3، مناقب على عليه
السلام و باب زيد بن ارقم و صدها مدارك ديگر، براى اطلاع بيشتر به كتاب
الغدير مراجعه شود.
225- طبقات ابن سعد، ج 2، ق 2، ص 36-
37، ليدن ؛ طبرى ، ج 2، ص 228 - 229، بيروت ؛ البدايه و النهايه ، ابن
كثير، ج 5، ص 227، ابن اثير، ج 2، ص 320،دار صادر؛ حياه محمد، 474؛
صحيح مسلم ، ج 2، الوصيه ، حديث 22، ص 1295؛ بخارى ، ج 4 و باب قول
المريض قوموا على ؛ و همه كتابهايى كه بيمارى پيامبر اكرم را در هنگام
رحلت مطرح نموده اند.
226- مستدرك حاكم ، ص 107، از روايات
صحيح است كه حاكم آن را از مستدرك خود استخراج كرده .
227- ابن عساكر و غيره .
228- ابن عساكر، از آن ياد نموده است
.
229- صواعق ، فصل سوم ، باب نهم ،
اين حديث و سه حديث قبل را ذكر نموده است .
230- مدرك سابق ، به نقل المراجعات ،
مراجعه 49.
231- تفسير ثعلمبى سوره معارج ، سيره
حلبيه ، ص 274، ج 3؛ نظريه الامه لدى الشيعه ، ص 211.
232- صواعق ابن حجر، ص 25، مستدرك
حاكم ، ج 3، ص 109، مسند احمد بن حنبل ، ج 4، ص 372.
233- صواعق ابن حجر، ص 25، مستدرك
حاكم ، ج 3، ص 109، مسند احمن بن حنبل ، ج 4، ص 372.
234- الحافظ ابن حجر در كتاب
(الفتاوى الحديثه )، ص 86 گويد: ابن تيميه كسى است كه خداوند او را
بيچاره و گمراه و كور و كر ذليل نموده است ، و او كسى است كه دانشمندان
او را فاسد الحال و دروغ گفتار دانسته اند، و اگر كسى مايل است در اين
زمينه اطلاع حاصل كند، به او سفارش مى كنم به گفتار امام مجتهد كه
جلالت قدرش مورد اتفاق است ، ابى الحسن السبكى و فرزندش (التاج ) و شيخ
امام العز بن جماعه و هم دوره اى او و ديگران از مالكيه و حنفيه و
شافعيه مراجعه كند، و او تنها به صوفيه اعتراض ننموده ، بلكه در مورد
على بن ابى طالب و عمر نيز اعتراض دارد.... الغدير، ج 3، ص 217،دار
الكتاب بيروت .
و اما ابن حزم ، فقهاى هم دوره او اتفاق نظر دارند كه او گمراه است ، و
مردم را از نزديك شدن به كتابهاى او نهى نموده اند، چنانكه در لسان
الميزان ، ج 4، ص 200 آمده است ، و آلوسى در مورد او گويد: او گمراه و
گمراه كننده است ، تفسير آلوسى ، ج 21، ص 76، الغدير، ج 1، ص 323.
او در مورد قاتل امير المومنين على عليه السلام گويد: ابن ملجم بر اثر
اجتهاد و تشخيص خود به اين امر مبادرت نمود، در اين صورت فقط يك ثواب
به او داده مى شود، (زيرا در اجتهاد خود اشتباه كرده ، و مجتهدى كه در
اجتهاد خود اشتباه كند، يك ثواب دارد.) الغدير، ج 1 و ص 323. به نقل :
فقه المحلى ، ج 10، ص 428، و بعد قاتل امير المومنين را با قاتلان
عثمان مقايسه كرده گويد: قاتل امير المومنين همانند قاتلان عثمان
نيستند، زيرا در اينجا راهى براى اجتهاد وجود ندارد، چون عثمان كسى را
نكشت و يا كسى جنگ ننمود، و زناى محصنه انجام نداد، پس كشندگان او فاسق
بوده اند، زيرا خون حلالى را بر زمين ريختند و... ص 328، ج 1، الغدير،
نقل از كتاب مجتهد مخطئى ، ج 4، ص 161.
علامة امينى گويد: اجتهاد در مقابل نص صريح رسول الله كه قاتل اميرالمؤ
منين شقى ترين افراد روزگار است و اين حديث متواتر است ... ص 323 -
339، ج 1 الغدير مراجعه شود، گويد: چقدر تفاوت است بين ابن حزم و ابن
حجر كه او عمل قاتل على را توجيه مى كند، و اين يكى از ذكر نام قاتل
على عليه السلام در كتابش خوددارى مى ورزد، ص 328، ج 1، الغدير.
ابن حجر در كتاب تهذيب التهذيب ج 7، ص 3311 گويد: ابن حزم مردى فتاك ،
و از بقاياى خوارج است . ج 1، ص 328، الغدير.
235- مراجعه 60، المراجعات .
236- ص 221، نظرية الامامة ، و از ص
209 - 222، نظرية الامامة لدى الشيعة الاثنى عشرية ، تاءليف دكتر احمد
محمود صبحى .
237- مراجعه 60، المراجعات .
238- سيره حلبيه ، ج 3، ص 74 گويد:
اين حديث صحيح است با سلسله سندهاى صحيح و نيكويى روايت شده است و به
كسى كه در صحت آن ايراد كند توجهى نمى شود، مانند ابى داود و ابى حاتم
و اينكه (وال من والاه ) از جعليات است مردود مى باشد، زيرا بسيارى از
روايت آن را ذهبى صحيح دانسته است .
239- سوره مائده ، آيه 55.
240- سوره حديد، آيه 15.
241- سوره نساء، آيه 33.
242- سوره مائده ، آيه 60.
243- صحاح و همه فرهنگ هاى لغت .
244- صحاح و همه فرهنگ هاى لغت .
245- سوره مائده ، آيه 55.
246- سوره دخان ، آيه 41،
247- متن خطبه غدير از صواعق ابن
حجر، ص 25؛ مستدرك حاكم ، ج 3، ص 109 و 533 و بسيارى از مدارك معتبر در
بخشى ديگر در اين جهت سخن خواهيم گفت .
248- سيره حلبية ، ج 3، ص 274.
249- بيم پيامبر صلى الله عليه و آله
و سلم به دليل شناختى بود كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از
فرهنگ حاكم بر جامعه داشت ، و ما اين مطلب را كه بهانه اى براى تاءخير
اميرالمؤ منين از خلافت است ، در فصول بعدى مطرح خواهيم نمود.
250- سوره حشر، آيه 7.