سلفيه , بدعت يا مذهب ؟
نقدى بر مبانى وهابيت از ديدگاه اهل سنت

دكتر محمد سعيد رمضان البوط
ترجمه حسين صابرى

- پى‏نوشت‏ها -


یادداشت خادم کتابخانه:
کلماتی از انتهای بعضی پی نوشت ها در منبع اصلی وجود نداشتند.
آنها به همین صورت در اینجا آورده شده اند.
انشاءالله اگر به منبع کاملتری دسترسی پیدا نمودیم، این صفحه را تصحیح خواهیم کرد.

1- ر. ك . فتح البارى بشرح صحيح البخارى , چاپ الميمنيه , ج7 , ص 4.
2- اين حديث بدين لفظ, حديث مرفوع عبداللّه بن عمر و به روايت ترمذى است .
3- امـا در مورد رسول خدا(ص ) در حديث صحيحى نيامده كه او در ظرف يا ليوانى شيشه اى آب
4- بخارى اين حديث را در صحيح خود به نقل از انس آورده است .
5- ر. ك . ابن عبدالبر, الاستيعاب , ج4 , ص 150.
6- ر. ك . ابن سعد الطبقات , ج5 , ص 268.
7- ر. ك . سرخسى , المبسوط, ج3 , ص 153.
8- ابن سعد, الطبقات , چاپ ليدن , ج4 , ص 19.
9- قـبـلا متن كامل اين حديث كه با عبارت ((آنچه بر بنى اسرائيل گذشت بر امت من نيز خواهد
10- رجوع كنيد به همين حديث در ص 5. اين حديث به نقل از انس و مورد اتفاق است .
11- فتح البارى , ج13 , ص 106.
12- ضحى الاسلام , ج1 , ص 7.
13- ايـن حـديـث را بـخارى به صورت موقوف از على (ع ) روايت كرده , ولى ابومنصور ديلمى در
14- ابن كثير, البداية والنهاية , ج7 , ص 75 و پس از آن .
15- ابن الحاج , المدخل , ج4 , ص 105.
16- كتانى , عبدالحى , التراتيب الاداريه , ج2 , ص 66.
17- الاصابة , ج4 , ص 47.
18- بـخـارى , الـجـامـع الصحيح , باب ((فروش تصاوير موجودات فاقد روح )) و فتح البارى , ج4 ,
19- التراتيب الاداريه , ج2 , ص 159.
20- ابن الحاج , المدخل , ج4 , ص 166.
21- ترمذى , الشمائل همراه با شرح شيخ على قارى , ج1 , ص 239.
22- مقريزى , الخطط, چاپ بولاق , ج1 , ص 92.
23- ابن سعد, الطبقات , چاپ قاهره , ج4 , ص 200.
24- اسـتـاد يـحيى هاشم حسن فرغل , عوامل و اهداف نشاءة علم الكلام فى الاسلام به نقل از ابن
25- شاطبى , الاعتصام .
26- تاريخ طبرى , ج4 , ص 47.
27- ر. ك . ابن قيم , اعلام الموقعين , ج1 , ص 57 و 62.
28- بـه اقتضاى اظهارات مؤلف اين سطور چنين برمى آيد كه همين سخن جهم را دليلى بر نفى
29- نقل با تلخيص از مقدمه شيخ محمد زاهد الكوثرى بر تبيين كذب المفترى ابن عساكر, ص 9 ـ
30- مقصود ما از منطق در اينجا منطق عام و به معنى انديشه منظم و سازمان يافته است .
31- ر. ك . اعلام الموقعين , ج1 , ص 67 و پس از آن .
32- بديهى است كه مقصود ما از كلمه شيوه و قانون ((روش تحقيق )) نيست , چه , اين مفهوم كه
34- از همين جاست كه خداوند ما را به توجه دادن ذهن و به كارگيرى انديشه در ادله اعتقادى
35- ر. ك . غـزالى , المستصفى , چاپ بولاق , ج1 , ص 146. گفتنى است در همه احكامى كه اين جا
36- ر. ك . سيوطى , تدريب الراوى , ص 197.
37- شافعى , الرسالة , چاپ حلبى , به تحقيق احمد شاكر, ((باب استحسان )), ص 503, 507 و 508.
38- از ايـن قبيل است احاديث ((امت من بر گمراهى متفق نمى شوند)) ـ ابن ماجه اين حديث را
39- ترمذى و نيز ابوداوود اين حديث را به سند خود از اصحاب معاذ روايت كرده است . البته برخى
40- ر. ك . شافعى , الرسالة , ((باب علم )), ص 357.
41- همان ماخذ.
42- براى اطلاع بيشتر از جزئيات ادله متواتر و قطعى حاكى از اين كه خداوند بندگان خويش را
43- آنـچـه تـاكـنـون گذشت از آن حكايت دارد كه به عقيده مؤلف مسلمانان در دوران پس از
44- ابن جنى , الخصائص , ج2 , ص 142, و سيوطى , المزهر, چاپ بولاق , ج1 , ص 169.
45- الخصائص , ج2 , ص 447.
46- اسـنوى , مسلم الثبوت , ج1 , ص 202, شرح المنهاج , با تعليقات بخيت المطيعى , ج2 , ص 170,
47- بـنـابـرايـن مـعـنـى مـتداول و متعارف جملات فوق ـ به ترتيب ـ عبارتند از جنگ با شدت
48- ابن جنى , الخصائص , ج3 , ص 245.
49- براى اطلاع كاملتر از اين انواع رجوع كنيد به آمدى , الاحكام , ج3 , ص 126, محلى , شرح جمع
50- سيوطى , المزهر, ج1 , ص 56.
51- سرخسى , اصول , ج1 , ص 255, غزالى , المستصفى , ج2 , ص 193.
52- اسـنـوى , شـرح الـمنهاج , ج2 , ص 251 و پس از آن , محلى , شرح جمع الجوامع , ج1 , ص 213,
53- نقل باختصار از: غزالى , المستصفى , ج1 , ص 423.
54- براى اطلاع از جزئيات اين مساله رجوع كنيد به شرح مختصر المنتهى تاليف ابن حاجب , ج2 ,
55- ر. ك : شيرازى , ابواسحاق , شرح اللمع , ص 145, و مسلم الثبوت , ج1 , ص 365.
56- شـرح ابـن حاجب , ج2 , ص 145, غزالى , المستصفى , ج2 , ص 222. براى آشنايى با جزئيات اين
57- بخارى در باب ((اعتصام )) و مسلم در باب ((قضاوتها)) اين حديث را روايت كرده اند.
58- خـوانـنـدگان به اين حقيقت توجه دارند كه اولا از ديدگاه شيعه سنت چيزى اعم از سنت
59- در اين مورد نيز ـ در جزئيات و در پاره اى از اصول ـ ميان فرقه هاى مختلف اختلافاتى وجود
60- البته در اين موضوع تنها امام احمد ترك كننده نماز را كافر مى داند, هر چند منكر آن نباشد.
61- الـبـتـه ايـن مـسـاله نيز به سان برخى ديگر از مسائل مورد اشاره مؤلف از مسائل مورد اتفاق
63- الـبـتـه آنچه رسيده درباره حرمت اين كار است , اما اين كه آيا كسى كه به اين كار دامن زند
64- مـسـلـم اين حديث را به نقل از عمربن خطاب , و بخارى نيز آن را با الفاظى نزديك به الفاظ
65- ر.ك : بصرى , ابوالحسين , المعتمد, ج1 , ص 363, فصل ((تقسيم بندى افعال مكلفين به اقسام
66- بغدادى , عبدالقاهر, الفرق بين الفرق , ص 302 و پس از آن .
67- تفسير آلوسى , ج16 , ص 23 و پس از آن .
68- گلدتسهير, العقيده والشريعة , ص 157.
69- علاقه مندان به اطلاع بيشتر از اين بحث مراجعه كنند به كتاب الاسلام ملاذ كل المجتمعات
70- لطائف الاشارات عنوان اين تفسير است .
71- از اين جمله است قصيده اى از ابوقيس بن اسلت صيفى بن عامر, كه در آن مى گويد:
72- ر. ك . زمخشرى , اساس البلاغه , ص 684.
73- مى گوييم فرهنگ و تمدن غرب , به طور عام و صرف نظر از سردمداران و رجال اين فرهنگ
74- ترمذى اين حديث را در ((كتاب العلم )), ابن ماجه آن را در ((مقدمه )) سنن , و ابوداوود آن ر
75- احمد, بيهقى , و ترمذى اين حديث را به همين لفظ از ابن مسعود روايت كرده اند و مسلم نيز
76- ر. ك . د. محمد محمد حسين , الاتجاهات الوطنيه فى الادب المعاصر, ج1 , ص 300 و پس از آن .
77- از آن جـمـله است فتواهاى جسورانه اى كه با اصول اسلام و با دلايل آمده در اين دين ـ تا چه
78- البته تاريخ اسلام از آغاز تا امروز نظاره گر نزاعى گسترده درباره تعيين ((امت يا فرقه نجات
79- دسـتـاويـز ابـن تـيميه حديث مشهور: لاتشد الرحال الا الى ثلاثة مساجد: المسجد الحرام , و
80- پيش از تاليف كتاب , يعنى 1407 ه . ق . ـ م .
81- عبداللّه بن سليمان بن منيع , حوارمع المالكى فى رد منكراته و ضلالاته , ص 8.