1-ذراع فاصله آرنج تا سر انگشت دست و
حدود پنجاه سانتى متر است . (مترجم )
2-صحيح بخارى ، كتاب الاستئذان ، باب
بدء السلام ، جلد 2 ص 59. صحيح مسلم ، كتاب الجنه و صفه نعيمها، باب
يدخل الجنه اقوام ... حديث 28 ص 2183 - 2184. و توحيد ابن خزيمه ، ص 40
- 41.
3-صحيح مسلم ، كتاب البر و الصله و
الاداب ، باب النهى عن ضرب الوجه 112 - 116، ص 2016 - 2017. در مسند
احمد جلد 2 ص 244 و 251 و 315 و 323 و 434 و 463 و 519 نزديك به اين
معنى آمده است .
4-صحيح مسلم ، كتاب القدر، باب حجاج
آدم موسى ، ص 2042 - 2043، حديث 13 و 14 و 15. صحيح بخارى ، كتاب
القدر، باب تحاج آدم و موسى عندالله ، جلد 4 ص 98، كتاب التوحيد، باب
قوله و كلم الله موسى تكليما جلد 4 ص
199. سنن ابوداوود، كتاب السنه ، باب فى القدر، جلد 4 ص 222. و توحيد
ابن خزيمه ، ص 54 - 57.
5-سوره زمر / 67.
6-صحيح بخارى ، كتاب التفسير، جلد 3
ص 22 و كتاب التوحيد، جلد 4 ص 192. صحيح مسلم ، كتاب صفه القيامه ...
حديث 19 و 20 و 24 و 25 ص 2147 - 2148. سنن ترمذى ، كتاب التفسير، جلد
5 ص 371. سنن ابوداوود، جلد 4 ص 234. و در تفسير طبرى و تفسير ابن كثير
و ابن جوزى و سيوطى در تفسير آيه مذكور.
7-صحيح بخارى ، كتاب التوحيد، جلد 4
ص 186. كنز المعال ، جلد 1 ص 224 حديث 1130 و 1131. الترغيب و التذهيب
، جلد 2 ص 48. تفسير ابن كثير، جلد3 ص 126. تفسير قرطبى ، جلد 6 ص 122
و تفسير سيوطى ، جلد2 ص 526.
8-صحيح بخارى ، جلد 3 ص 122. صحيح
مسلم ، كتاب صفات المنافقين ، حديث 23 ص 2148.
9-توحيد ابن خزيمه ، ص 53.
10-مائده / 64.
11-يس / 83.
12-آل عمران / 26.
13-صحيح بخارى ، كتاب التفسير، تفسير
سوره ق و كتاب التوحيد، باب
ان رحمه الله قريب من المحسنين جلد 4 ص
191. سنن ترمذى ، كتاب صفه الجنه ، جلد 4 ص 692. صحيح مسلم ، كتاب
الجنه ، باب النار يدخلها الجبارون و...
حديث 35 - 38 ص 2186 و 2187. توحيد ابن خزيمه ، ص 92 - 98. تفسير طبرى
، جلد 26 ص 105. تفسير ابن كثير، جلد 4 ص 226 - 228. و تفسير سيوطى ،
جلد 6 ص 106.
14-صحيح بخارى ، كتاب التفسير، باب
تفسير سوره القلم . صحيح مسلم ، كتاب الايمان ، باب معرفه طريق الرويه
، حديث 302 ص 167 - 168. سنن ابوداوود، كتاب الرفاق ، باب فى سجود
المومنين يوم القيامه . جلد 2 ص 326. مسند احمد، جلد 3 ص 17. تفسير
طبرى ، جلد 29 ص 24. تفسير ابن كثير، جلد 4 ص 407. و تفسير سيوطى ، جلد
6 ص 254 - 256.
15-صحيح بخارى ، كتاب التوحيد، باب
قوله وجوه يومئذ ناضره الى ربها ناظره
جلد 4 ص 189.
16-سنن ابن ماجه ، حديث 182. سنن
ترمذى ، تفسير سوره هود، حديث اول . مسند احمد، جلد 4 ص 11 و 12.
17-سنن ابوداوود، كتاب السنه ، حديث
4726. سنن ابن ماجه ، مقدمه . سنن دارمى ، كتاب الرفائق . و نيز مراجعه
كنيد: كتاب التوحيد از محمد بن عبدالوهاب (ت 1206 ه ) و منهاج السنه
ابن تيميه .
18-صحيح بخارى ، كتاب التهجد، باب
الدعاء و الصلاه فى آخر الليل . و كتاب التوحيد، و كتاب الدعوات ، باب
الدعاء نصف الليل . صحيح مسلم ، كتاب الدعاء، باب الترغيب فى الدعاء و
الذكر فى آخر الليل . سنن ابوداوود حديث 4733. سنن ترمذى ، جلد 2 ص 233
و 235 و جلد 13 ص 30. سنن ابن ماجه ، حديث 1366. سنن دارمى ، كتاب
الصلاه و موطا مالك ، كتاب القرآن ، باب 30. مسند احمد، جلد 2 ص 264،
267، 282، 419، 433، 487، 504، 521، و جلد 3 ص 34، و جلد 4 ص 16.
19-سنن ترمذى ، ابواب الصوم . سنن
ابن ماجه ، كتاب اقامه الصلاه . مسند احمد، جلد 2 ص 433.
20-اين دو روايت از قول
ابوهريره صحابى معروف است كه در تفسير
سوره ق . صحيح بخارى ، جلد 3 ص 128، آمده
است . و نيز در باب وجوه يومئذ ناضره از
كتاب التوحيد همان كتاب ، جلد 4 ص 191.
21-صحيح بخارى ، كتاب التوحيد، جلد 4
ص 185 و با شرح بيشتر جلد 4 ص 190.
22-سنن ترمذى ، كتاب الزهد، جلد9 ص
229.
23-صحيح بخارى ، كتاب التوحيد، جلد 4
ص 188.
24-صحيح بخارى ، كتاب التوحيد، و
كتاب الصلاه ، و كتاب التفسير. صحيح مسلم ، كتاب الصلاه ، سنن ترمذى ،
جلد 10 ص 18 و 20.
25-صحيح مسلم ، كتاب الايمان ، صحيح
بخارى ، كتاب التوحيد، جلد 4 ص 188.
26-صحيح مسلم ، كتاب الايمان ، حديث
229. صحيح بخارى در تفسير سوره نساء، جلد 3 ص 80 و كتاب التوحيد، جلد 4
ص 189.
كاش اين بينندگان خدا بر ما منت نهاده و صورت پروردگار خود را بدان
گونه كه ديده اند و ساق او را كه علامت ميان آنها و پروردگارشان بوده ،
براى ما توصيف مى كردند كه اين فضيلت بزرگى است و سزاوار سپاس و ستايش
بسيار!
27-صحيح بخارى ، كتاب التوحيد، جلد 4
ص 191. صحيح مسلم ، كتاب الايمان حديث 296.
28-صحيح مسلم ، كتاب الايمان ، حديث
297.
29-سنن ابن ماجه ، مقدمه ، حديث 184.
30-سنن ترمذى ، كتاب صفه الجنه ، جلد
10 ص 18 - 19.
31-سنن ابن ماجه ، كتاب الزهد، حديث
4336 ص 1451 - 1452. سنن ترمذى ، ابواب صفه الجنه ، جلد 10 ص 16 - 17.
32-ابن خزيمه ، محمد بن اسحاق ، حافظ
بزرگ و امام امامان در مكتب خلفا، متوفاى 311 هجرى ، در حديث استاد
بخارى و مسلم است . كتاب او در سال 1378 ه در قاهره چاپ و منتشر گرديده
است . شرح حال او را مقدمه كتاب بجوييد.
33-اين كتاب در سال (1960 م ) در
ليدن به چاپ رسيده است .
34-امام حافظ شمس الدين محمد بن احمد
عثمان بن قايماز الذهبى (ت 748 ه ) كتاب او به وسيله كتابفروشى سلفيه
در مدينه منوره در سال 1388 هجرى با چاپ دوم منتشر شده است .
35-توحيد صدوق ، چاپ تهران 1378 هجرى
قمرى ، ص 153.
36-همان ص 15.
37-همان ، ص 102، حديث 16.
38-توحيد صدوق ، ص 153، حديث اول .
39-ص / 75.
40-توحيد صدوق ، ص 153 - 154، حديث
دوم .
41-زمر / 67.
42-انعام / 91.
43-همان ، ص 161، حديث اول .
44-تفسير قرطبى ، جلد 10 ص 250 در
تفسير آيه . تفسير ابن كثير، جلد5 ص 63 كه در آن آمده است : آنچنان
بخيل و خسيس مباش كه به هيچ كس چيزى ندهى . چنان كه يهود گفتند: دست
خدا بسته است . يعنى خدا را بخيل دانستند.
45-قلم / 42.
46-توحيد صدوق ، ص 155، حديث سوم .
بحارالانوار، جلد 4 ص 7، حديث 16.
47-قلم / 42.
48-قلم / 43.
49-عيون اخبار الرضا، تفسير
نورالثقلين ، جلد 5 ص 395.
50-تفسير قرطبى ، جلد 6 ص 254.
51-مفردات راغب ، واژه
سوق .
52-معجم الفاظ القرآن كريم ، واژه
سوق .
53-توحيد صدوق ، ص 327، حديث 4و 5.
54-همان ، ص 319، حديث 1.
55-هود / 7.
56-توحيد صدوق ، ص 319، حديث 2.
57-هود / 7.
58-بقره / 255.
59-بقره / 259.
60-بشرين مروان برادر خليفه اموى
عبدالملك مروان و فرماندار او (به سال 74 هجرى ) در عراق بود و در بصره
از دنيا رفت .
61-تفسير طبرى ، جلد 3 ص 8. اساس
البلاغه ص 390، ماده كرس .
62-انعام / 80.
63-اعراف / 89.
64-غافر / 7.
65-فجر / 22.
66-تفسير نورالثقلين ، جلد 5 ص 574،
حديث 20 به نقل از عيون اخبار الرضا.
67-توحيد صدوق ، ص 176، حديث 7.
68-توحيد صدوق ، ص 175، حديث 2.
69-توحيد صدوق ، ص 176 - 177، حديث
8.
70-همان ، ص 183 - 184، حديث 20.
71-توحيد صدوق ، ص 109، حديث 6.
72-انعام / 103.
73-طه / 110.
74-شورى / 11.
75-نجم / 13.
76-نجم / 11.
77-نجم / 18.
78-طه / 110.
79-توحيد صدوق ، ص 110 - 112، حديث
9. بحارالانوار، جلد 4 ص 31، حديث 4. كافى ، كتاب التوحيد، باب ابطال
الرويه ، حديث 2.
80-انعام / 103.
81-قيامت / 22 و 23.
82-يوسف / 82.
83-درباره صفات خداوند به كتابهاى :
كافى كلينى ، كتاب التوحيد.