حقيقت گمشده

شيخ معتصم سيد احمد
مترجم : محمد رضا مهرى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۱ -


1- آن كسى هدايت شده است كه خداوند او را هدايت كند, واگر گمراه نمودهرگز رهبرى ارشاد كننده براى او نخواهى يافت .
سوره كهف آيه 17.
2- بر شما باد سنت من وسنت خلفاى راشدين پس از من .
3- ما پدرانمان را بر عقيده اى يافتيم , وخود نيز پيرو راه آنان خواهيم بود.
4- مـن در مـيان شما دو چيز گران بها باقى مى گذارم , كه اگر به آن دو متمسك شويد هرگز گمراه نخواهيد شد, كتاب خدا وعترتم , اهل بيتم .
5- سوره احزاب آيه 39 .
6- بحار الانوار ج5 ص 204.
7- عروة الوثقى مجله اى بود كه جمال الدين وشاگردش محمد عبده در لندن منتشر كردند.
8- معارج : 1 .
9- كتاب نور الابصار شبلنجى ص 159 را ببينيد.
10- مسند احمد ج5 ص 132.
11- صحيح بخارى ج8 ص 209 210, رجم باردار از زنا اگر محصنه باشد.
12- توجه شود كه چنين جمله اى در قرآن نيست .
مترجم .
13- صحيح مسلم ج2 ص 726 ح119 , باب (لو ان لابن آدم ...).
14- اين دو مورد اخير نيز در قرآن نيست , توجه شود .
مترجم .
15- مائده : 104.
16- بقرة : 111.
17- زخرف : 7.
18- احزاب : 67.
19- احياء علوم الدين ج5 ص 530 531.
20- مسند احمد ج4 ص 126, كنز العمال ج1 ص 173 ح874 .
21- كنز العمال ج1 ص 172 189.
22- معجم الاوسط ج4 ص 262 ح3463 , جمع الجوامع ج1 ص 307.
23- مسند احمد ج4 ص 126, سنن الترمذي ج5 ص 44 ح2676 .
24- سـنـن ابى داود ج4 ص 200 201 ح2607 , سنن الترمذي ج5 ص 44ح2676 سنن ابن ماجه ج1 ص 15 16 ح42 , 43.
25- الموضوعات ابن جوزى ج1 ص 109.
26- ماخذ فوق ص 151.
27- ماخذ فوق ص 218.
28- خلاصة عبقات الانوار ج2 ص 101.
29- ماخذ فوق ص 95 96 وص 97.
30- ميزان الاعتدال ج4 ص 347.
31- تهذيب التهذيب ج11 ص 155.
32- ميزان الاعتدال ج2 ص 464.
33- تهذيب التهذيب ج11 ص 280.
34- ج1 ص 284 285.
35- ج2 ص 656.
36- مـسـند احمد ج 3 ص 21 و 39, مسلم ج 4 ص 2298 ح 72, دارمى ج 1ص 130 ـ 131, ترمذى ونسائى اين حديث را از ابو سعيد خدرى نقل كرده اند.
37- سنن الترمذي ج5 ص 38 ح2665 .
38- بـه روايـت از حافظ مغربى ابن عبدالبر ص 54, وبيهقى در مدخل , به نقل ازعروه تقييد العلم ص 49.
39- جامع بيان العلم وفضله ج1 ص 65 .
تقييد العلم ص 53.
40- تاريخ طبرى ج4 ص 204.
41- كنز العمال ج10 ص 293.
42- تقييد العلم ص 52.
43- نحل : 44.
44- نجم : 2 4.
45- الاعتصام بحبل اللّه المتين ج1 ص 30.
46- تذكر الحفاظ ج1 ص 5.
47- تقييد العلم ص 53.
48- كنز العمال ج10 ص 295, حديث شماره 29460.
49- كنز العمال ج10 ص 291 حديث شماره 29473.
50- بخارى , كتاب العلم , ج1 ص 39 وج6 ص 11 12.
51- اضواء على السنة المحمديه محمود ابوريه ص 53.
52- اصول الفقه المقارن محمد تقى حكيم ص 73.
53- سيره ابن هشام ج4 ص 251, صواعق المحرمه ص 145.
54- موطا امام مالك : متوفى 179 هجرى , ج2 ص 899 ح3 , تصحيح , شماره گذارى , بيان احاديث وحاشيه بر آن به عهده محمد عبدالباقى بوده است .
55- الـمـسـتـدرك ج1 ص 93 زير نظر دكتر يوسف عبدالرحمن المرعشى ,انتشارات دار المعرفه , بيروت لبنان .
56- نظر علماى جرح وتعديل درباره عكرمه پس از اين خواهد آمد.
57- جـنـاب عـلامه سيد على بدرى كمك فراوانى به من كرد در بدست آوردن حديث (كتاب اللّه وسنتى ).
58- آل عمران : 159.
59- مسند احمد ج4 ص 126.
60- يـنـابيع الموده , تاليف قندوزى حنفى , ج1 ص 289 290, العمده ص 481,صحيح البخاري ج9 ص 101, صـحيح مسلم ج3 ص 1452 1453, سنن ابي داود ج3 ص 309 ح4279 , سنن الترمذي ج4 ص 501 ح2223 .
61- عـلـى (ع ) اولـيـن امـام از دوازده امام است , نويسنده در اينجا بحث خواهدكرد درباره هر دو مطلب : كه آنها چهار خليفه يا دوازده خليفه اند ؟
واينكه آن دوازده نفر چه كسانى بوده ومربوط به كجا هستند.
62- به فصل تحريف احاديث توسط محدثين مراجعه شود.
63- ماخذ سابق ج3 ص 290.
64- ماخذ سابق ج3 ص 291.
65- شورى : 23.
66- ماخذ سابق ج3 ص 292.
67- الصواعق المحرقه ص 150.
68- تهذيب التهذيب ج11 ص 214 215.
69- مرآة الجنان ج1 ص 301.
70- تقريب التهذيب ج2 ص 348.
71- تدريب الراوي ج1 ص 80.
72- عمر بن خضر صاحب كتاب وسيلة المتعبدين مشهور به سيره ملا.
73- سوره صف آيه3 .
74- العلل المتناهية ج1 ص 269.
75- تهذيب التهذيب ج7 ص 226.
76- شفاء الاسقام ج10 ص 11.
77- خلاصة عبقات الانوار ج1 ص 339.
78- تهذيب التهذيب ج7 ص 225.
79- خلاصه عبقات الانوار ج1 ص 341 به نقل از تهذيب الكمال في اسماءالرجال ج15 ص 243).
80- تهذيب التهذيب ج5 ص 303.
81- ماخذ گذشته .
82- ماخذ گذشته .
83- ميزان الاعتدال ج2 ص 417.
84- تذكرة خواص الائمه ص 322.
85- سنن الترمذي ج5 ص 662 ح3786 .
86- سوره آل عمران 103.
87- الصواعق المحرقة ص 151.
88- ينابيع المودة ج1 ص 356.
89- سوره فصلت : 42.
90- صواعق ص 151.
91- اسراء : 71 .
92- احزاب : 33.
93- صواعق ص 143.
94- مستدرك حاكم ج3 ص 148.
95- ماخذ سابق ص 146.
96- يعنى بخارى ومسلم (مترجم ).
97- صحيح مسلم , باب فضائل اهل البيت ج4 ص 1883 ح61 .
98- الـف بـيـهـقـى در السنن الكبرى ج2 ص 149 و419, باب بيان اهل بيته والذين هم آله .
ب تـفـسـيـر طـبـرى ج22 ص 5, ج تفسير ابن كثير ج3 ص 493,د تفسير الدر المنثور ج6 ص 605, ه صحيح ترمذى ج5 ص 699 ح3871 ,باب فضائل فاطمه , و مسند احمد ج6 ص 292 323.. .
وغيره .
99- الدر المنثور ج6 ص 604.
100- مستدرك حاكم , ج2 ص 416, تفسير آيه از سوره احزاب .
101- مسند احمد ج6 ص 292 323.
102- لسان العرب ج4 ص 538.
103- سـخنان امام حسن (ع ) اينگونه است : ايها الناس من عرفنى فقد عرفنى ,ومن لم يعرفنى فانا الـحسن بن على , وانا ابن البشير النذير الداعى الى اللّه باذنه والسراج المنير, انا من اهل البيت الذى كان ينزل فيه جبرئيل ويصعد,وانا من اهل البيت الذين اذهب اللّه عنهم الرجس وطهرهم تطهيرا.
104- احـزاب : 34 (وبـه يـاد بياوريد شما زنان آنچه از آيات خدا واز حكمت درخانه هايتان خوانده مى شود).
105- الدر المنثور ج6 ص 603.
106- ماخذ سابق .
107- وفيات الاعيان ج3 ص 265 266.
108- دلائل الصدق ج2 ص 65.
109- الكلمة الغراء, تاليف شرف الدين ص 217.
110- الغدير ج5 ص 266 .
[مهدى عباس از خلفاى بنى عباسى وپدر هارون الرشيد است مترجم ].
111- الـدر المنثور ج6 ص 606 درباره تفسير آيه به نقل از ابن عباس [سلام ورحمت خدا وبركات او بر شما باد اى اهل بيت , خداوند مى خواهد پليدى وگناه را از شما اهل بيت دور كند وكاملا شما را پاك سازد].
112- مـسـتـدرك الصحيحين ج3 ص 158, مصنف در ذيل حديث گفته اين حديث با شرط مسلم صـحـيـح اسـت ولـى او اين را نياورده است , سنن الترمذي ج5 ص 699, مسند احمد ج3 ص 285, مسند الطيالسي ص 274,اسد الغابه ج5 ص 521 522.
113- آل عمران : 61.
114- الدر المنثور سيوطى ج2 ص 228 233 درباره سوره آل عمران آيه 61.
115- بـخـارى كـتـاب مـنـاقب ج5 ص 24, صحيح مسلم كتاب فضائل الصحابه ج4 ص 1870 .
ومسند احمد ج6 ص 438.
116- صحيح مسلم ج4 ص 1871 ح32 چاپ عيسى الحلبى وج15 چاپ مصرص 176 با شرح نووى , صحيح ترمذى ج5 ص 638, حديث شماره3724 , المستدرك على الصحيحين ج3 ص 150.
117- مائده : 55.
118- بخارى ج5 ص 24, كتاب المناقب , وصحيح مسلم ج4 ص 1870 كتاب فضائل الصحابه .
119- طه : 29 ـ 32 .
120- آل عمران : 181 .
121- توبه : 61.
122- توبه : 71 .
123- الخاتم لوصى الخاتم ص 392.
124- دلائل الصدق ج2 ص 45.
125- نساء : 59 .
126- مائده : 67.
127- فتح البارى في شرح صحيح البخارى ج7 ص 61.
128- منهاج السنه ج7 ص 320.
129- مناقب اميرالمؤمنين ص 26 27.
130- العمده ص 157.
131- تذكرة الحفاظ ج2 ص 713.
132- تاريخ ابن كثير ج11 ص 147.
133- الخلاصه ج2 ص 298.
134- الدر المنثور ج3 ص 117.
135- اسباب النزول تاليف واحدى ص 135.
136- الخصائص ص 29 (فيما نزل من القرآن في على : آنچه از قرآن درباره على نازل شده است ).
137- الدر المنثور ج3 ص 117.
138- توبه : 1 , از آنها كسانى هستند كه پيامبر را آزار مى دهند, ومى گويند اوخوش باور وگوش است !, بگو خوش باور بودن او به نفع شماست .
139- عصر : 1 ـ 2 .
140- جزءى از آيه 8 سوره تغابن .
141- جزءى از آيه 47 سوره نساء.
142- توبه : 31 .
آنها دانشمندان وراهبان (تاركان دنيا) را معبودهايى در مقابل خدا قرار دادند.
143- مائده : 3.
144- شورى : 23 .
145- بحار الانوار ج27 ص 167 ح2 .
146- ماخذ گذشته ص 171.
147- آل عمران : 159.
148- بقره : 233.
149- شورى : 38.
150- نساء : 83.
151- شورى : 36 ـ 38.
152- انعام : 116.
153- آل عمران : 144 .
154- شرح ابن ابى الحديد ج6 ص 4.
155- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج6 ص 11.
156- الامامة والسياسه , ابن قتيبه ج1 ص 14 تاريخ يعقوبى ج2 ص 124.
157- تاريخ يعقوبى ج2 ص 126.
158- مسند احمد, ج1 ص 55, طبرى ج3 ص 205, ابن اثير ج2 ص 331, ابن كثير ج5 ص 246.
159- العقد الفريد ابن عبدربه ج4 ص 259 260, ابو الفداء ج1 ص 156.
160- انساب الاشراف ج1 ص 586, كنز العمال ج5 ص 651 ح14138 , الرياض النضره ج1 ص 241.
161- يعقوبى ج2 ص 126.
162- طبرى ج3 ص 202, عبقرية عمر عقاد ص 173.
163- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج6 ص 49.
164- بخارى ج 5 ص 177, ج4 ص 96.
165- الامامة والسياسه ج1 ص 20.
166- طـبـرى ج3 ص 430, مـروج الـذهـب ج2 ص 309, العقد الفريد ج4 ص 268, كنز العمال ج5 ص 631 ح14113 , الامامة والسياسه ج1 ص 24,تاريخ ذهبى ج3 ص 117 118.
167- تاريخ يعقوبى ج2 ص 137.
168- الامامة والسياسه ج1 ص 20.
169- الامامة والسياسه ج1 ص 20.
170- يـعـنى اينكه او سعى داشت امت متفرق نشود, در حالى كه دشمنان از هرسو منتظر فرصت عـلـيـه آنها بودند, همان گونه كه هارون سعى داشت بنى اسرائيل متفرق نشوند (انى خشيت ان تـقـول فرقت بين بنى اسرائيل ):من ترسيدم بگوئى تو ميان بنى اسرائيل تفرقه انداختى سوره طه آيه 94).
171- اعراف : 150.
172- قمر : 10.
173- هود : 80.
174- مائده : 25.
175- مريم : 48.
176- يوسف : 33 .
177- شعراء : 21.
178- مناظرات فى الامامة مناقب ابن شهر آشوب ج1 ص 270.
179- آل عمران : 144.
180- اعراف : 204 .
181- محمد : 24 .
182- حجر : 91 .
183- كهف : 54 .
184- قمر : 17 و 22 و 32 و 40 .
185- فصلت : 3 .
186- زخرف : 3 .
187- انفال : 17 .
188- نساء : 78 .
189- حج : 66 .
190- آل عمران : 157 .
191- آل عمران : 158 .
192- آل عمران : 156 .
193- قتل مرگ به معناى عام مرگ به معناى خاص .
194- بقره : 253 .
195- بقره : 252 .
196- سـتـتبعون سنن من قبلكم حذو القذه بالقذة وطبق النعل بالنعل حتى لودخلوا جحر ضب لدخلتموه .
197- لا ترجعوا بعدى كفارا يضرب بعضكم رقاب بعض .
198- ظاهرا در روايت حديث اشتباهى جزئى باشد بايد گفته شوداثنتين وثلاث واثنتان .
199- يونس : 102 .
200- بقره : 213 .
201- عنكبوت : 2 .
202- جاثية : 23 .
203- علق : 6 ـ 7 .
204- اعراف : 175 ـ 178 .
205- لقمان : 12 .
206- سبا : 13 .
207- مائده : 67.
208- مائده : 3.
209- انسان : 3 .
210- مـنـظـور الـف ولام بـر كلمه سبيل است كه به صورت (السبيل ) در آمده ومعنى آن آن راه مـشخص است كه همان ايمان مى باشد كه خداوند براى رساندن مردم به آن , پيامبران را فرستاده وهر كه امر آنها را نپذيرد كافر است .
مترجم 211- قبلا ثابت شد كه اين آيه در غديرخم بعد از تعيين على (ع ) نازل شده است .
212- يعنى آنها را به كجا مى بريد ؟
مترجم .
213- بخارى ج 8 ص 148 151 كتاب (الرقاق ), باب (في الحوض ).
214- بـخـارى ج9 ص 58 59 كتاب (الفتن ), ومشابه آن با متنى نزديك به آن درصحيح مسلم ج1 ص 217 218 كـتـاب (الطهاره ), باب (استحباب اطالة الفره ) .
همچنين صحيح مسلم ج4 ص 1792 1800 كتاب (الفضائل ) باب (اثبات حوض نبينا وصفاته ) وج4 ص 2194 كتاب (الجنة باب ثناء الدنيا).
215- موطا ج 2 ص 461 ـ 462 ح 32 كتاب (الجهاد) باب الشهداء في سبيل اللّه ,حديث شماره 995.
216- فاطر : 43 .
217- روم : 9 .
218- قصص : 85 .
219- پيروى از عبداللّه بن سبا.
220- عبداللّه بن سبا وافسانه هاى ديگر.
221- (فتوحات بزرگ واهل راه مرتدين ) و(جنگ جمل وراه عائشه وعلى ).
222- شعراء : 214 .
223- طبرى با اختصار چاپ اول , مصر ج 2 ص 216 ـ 217.
224- تفسير طبرى .
چاپ بولاق ج19 ص 74 75.
225- البداية والنهاية ج3 ص 40.
226- مروج الذهب مسعودى ج3 ص 11 12.
227- مخذ سابق ج3 ص 12 13.
228- عـام الـجـماعه سال 42 هجرى است كه معاويه پيروان خود را جمع كرده وآنها را اهل سنت وجماعت نامگذارى كرد, ولذا آن سال را عام الجماعه گفتند.
229- تاملات في الصحيحين ص 4442.
230- ابو هريره تاليف محمود ابو ريه ص 236.
231- ابـن ابـى الحديد در شرح خود مى گويد: ظاهرا اشتباه از راوى است , زيراثور در مكه است ...
وصحيح ان بين عير واحد است .
232- احاديث ام المؤمنين عايشه ص 399.
233- بقره : 204 205.
234- بقره : 207.
235- احاديث ام المؤمنين ص 400.
236- در قضاياى سال پنجاه تاريخ طبرى ج5 ص 236 237, وابن اثير ج3 ص 462 463.
237- در قضاياى سال 53 تاريخ طبرى ج5 ص 291, وابن اثير ج3 ص 495.
238- تاريخ طبرى ج5 ص 189 در ذكر قضاياى سال 43 هجرى .
239- الغدير ج 7 ص 288 به نقل از نزهة المجالس ص 442.
240- الـغـديـر ج7 ص 293 بـه نقل از عبيدى مالكى در عمدة التحقيق ص 260,وگفته است : اين كرامتى است براى صديق كه مخصوص صاحب اين كتاب است .
241- بقره : 1 ـ 2.
242- الغدير ج8 ص 49, به نقل از عمدة التحقيق , عبيدى مالكى ص 228.
243- احقاف : 17 .
244- تاريخ ابن اثير ج3 ص 506 507 در قضاياى سال 56 هجرى .
245- بخارى ج6 ص 166 167 باب والذى قال والديه از تفسير سوره احقاف .
246- صحيح مسلم , باب تيمم ج1 ص 280 281 ح112 .
247- صحيح بخارى ج1 ص 92 كتاب تيمم , باب تيمم , هل ينفخ فيهما.
248- عبس : 31 .
249- عبس : 31 ـ 32 .
250- صـحـيـح بـخـارى ج9 ص 118 كتاب الاعتصام , باب ما يكره من كثرة السؤال وتكلف ما لا يعلم .
251- توبه : 1 .
252- توبه : 2 .
253- صحيح بخارى ج6 ص 81.
254- مائده : 24 .
255- صـحـيح مسلم كتاب جهاد, باب غزوه بدر ج3 ص 1403 و1404 ح83 ,سيرة ابن هشام ج2 ص 266.
256- در ايـنـجـا از تـشابه كلمه شيعه با كلمه شيوعيه به معنى كمونيسم سوءاستفاده شده است (مترجم ).
257- چند سخنرانى درباره تاريخ امتهاى اسلامى .
258- جنگ ميان بت پرستى واسلام .
259- وشيعه در نقد شيعه .
260- خطوط درشت .
261- باطل را باطل كنيم .
262- نوبت به مجوس رسيد.
263- سفرى به ديار خاور نزديك .
264- الشافى , ج1 ص 19, از سخن محقق كتاب .
265- دلائل الصدق ج1 ص 3 .
266- نورهاى عطر آگين درباره امامت ائمة پاك سرشت .
267- شمشير آخته عليه خراب كنندگان دين پيامبر.
268- از سخنان محقق كتاب .
269- المراجعات ص 56.
270- مخذ سابق , ص 424.
271- روشنگريهايى در سنت محمدى .
272- ابوهريره , شيخ آش دوست .
273- نظام سياسى در اسلام تئورى عدالت صحابه .
274- نـقـشه هاى سياسى براى وحدت امت اسلامى .
لازم به تذكر است كه نويسنده مذكور كتابى ديگر به نام المواجهة مع الرسول وآله را نيزنوشته است .
275- ايـن كـتـابـهـا بـه فـارسـى ترجمه شده وبه ترتيب با نامهاى آنگاه هدايت شدم ,همراه با راسـتـگـويـان , از آگاهان بپرسيد, اهل سنت واقعى واهل بيت كليدمشكلها در ايران توسط بنياد معارف اسلامى قم منتشر شده است .
276- حسين مرا شيعه كرد, خلافت غصب شده , واينگونه شيعه را شناختم .
277- روشى در گرايش مذهبى .
278- عقيدة المسيح الدجال ص 9.
279- فريب سفر من از تسنن به تشيع حركت اهل بيت (ع ) شيعه در مصرعقائد اهل سنت وعقائد شـيـعـه نـزديـك شـدن ودور شدن , نويسنده كتابهاى السيف والسياسة , اهل السنة شعب اللّه المختار, دفاع عن الرسول , را نيزنوشته است .
280- چرا من جعفرى هستم .
281- به نور فاطمه هدايت يافتم .
282- اى كاش قوم من مى دانستند.
283- دلائل الصدق ج1 ص 4 مقدمه .
284- ج1 ص 307.
285- ج1 ص 307.
286- احتجاج ج1 ص 166 167.
287- ج2 ص 551.
288- ماخذ سابق .
289- ماخذ سابق .
290- يعنى جهتى است كه موجب توصيف او به صفات مخلوقات واحاطه انسان است به او.
291- الشافى في شرح الكافى ج3 ص 63.
292- توحيد از شيخ صدوق ص 247.
293- آل عمران : 28.
294- نحل : 106.
295- بقره : 173.
296- سبا آيه 24.
297- بقره : 111 .
298- الشيعة والقرآن ص 7.
299- نهج البلاغه , شرح محمد عبده ج3 ص 8.
300- الشيعه واهل البيت ص 40.
301- الشيعه واهل البيت ص 40.
302- يعنى آنها اصحاب شمال اند كه در سوره واقعه آيه 41 از آنها نام برده است مترجم .
303- عيون اخبار الرضا ج2 ص 87 ح33 .
304- نهج البلاغه ص 136 خطبه شماره 92.
305- مؤمنون : 70 .
306- احتجاج طبرسى ج1 ص 224 225.
307- نساء : 50.
308- مائده : 13.
309- تبديد الظلام ص 90.
310- ماخذ سابق ص 91.
311- يـعنى اگر قرآن ايمان وعمل صالح را شرط نجات دانسته منافات ندارد كه شرط ديگرى هم داشته باشد.
312- حشر : 7 .
313- نساء : 59 .
314- نساء : 115.
315- بقره : 58.
316- شورى : 23.
317- ص 40.
318- نحل : 43.
319- در ايـنـجـا يـك جمله توهين آميز به امام صادق است كه من آن را ترجمه نمى كنم .
مترجم 320- ص 206.
321- ميزان الاجتهاد ص 14.
322- جزيه , مالياتى است كه دولت اسلامى از غير مسلمانان مى گيرد (مترجم ).
323- البداية والنهايه ج14 ص 75 76 الامام الصادق والمذاهب الاربعه ج1 ص 90 91.
324- ابن اثير ج8 ص 308.
325- تذكرة الحفاظ ج3 ص 375.
326- به شذرات الذهب ج3 ص 353 مراجعه كنيد.
327- طبقات الشافعيه , ج4 ص 182, چاپ دار المعرفة , بيروت .
328- الياقوت فى الوعظ, از ابو الفرج على بن جوزى ص 48.
329- ماخذ گذشته ص 48.
330- مشارق الانوار از عدوى ص 88.
331- مصراع دوم از بيت دوم , در وزن اشكال داردمترجم .
332- اين بيت نيز در وزن اشكال دارد مترجم .
333- الدين الخالص ج3 ص 355.
334- طبقات الشافعيه ج4 ص 23, چاپ دار المعرفه بيروت .
335- يـعـنـى بـه خـاطـر مذهبت تو را تكفير نموده , به خاطر ثروت با تو حسدورزيده ونسبت به عمرت تو را تكذيب مى كنند مترجم .
336- يك بيت را نويسنده از قلم انداخته كه با آن بيت مذاهب چهارگانه كامل مى شوند: وان حنبليا قلت قالوا باننى ثقيل حلولى بغيض مجسم واگـر خود را حنبلى گويم , خواهند گفت : انسانى غير منطقى است , معتقد است كه خداوند در بـعـضـى افـراد حلول كرده با آنها يكى شده است انسانى نفرت آور است وخداوند را جسم مى داند مترجم .
337- كشاف زمخشرى ج1 ترجمه المصنف .
338- الامام الصادق والمذاهب الاربعه ج1 ص 285.
339- الانتقاء ابن عبدالبر ص 5.
340- يعنى اگر چنين بود كه : اقوال مختلف حنفى ها همگى آراء خود ابو حنيفه بوده كه پس از آن نظرش تغيير يافته است مترجم .
341- خضرى تاريخ التشريع الاسلامى ص 172 173.
342- ابو حنيفه محمد ابو زهره ص 5.
343- ابو حنيفه محمد ابو زهره ص 5.
344- الخطيب ج 13 ص 405 و413.
345- الانتقاء ابن عبدالبر ص 148.
346- خطيب ج13 ص 421.
347- تاويل مختلف الحديث ابن قتيبه ص 52.
348- بـخـارى در ايـن كـتـاب نام كسانى را جمع آورى كرده كه قابل اعتماد نبوده ونبايد از آنها روايت نقل كرد .
مترجم .
349- الانتقاء ابن عبدالبر ص 150.
350- مخذ سابق .
351- مناقب ابى حنيفه از موفق ج1 ص 148, تذكرة الحفاظ, از ذهبى ج1 ص 166.
352- الطبقات الكبرى از شعرانى ج1 ص 33.
353- وفيات الاعيان ج1 ص 328, شذرات الذهب ج1 ص 220.
354- الامام الصادق , عبدالحليم الجندى حاشيه صفحه 180.
355- ماخذ سابق ص 162.
356- ماخذ گذشته ص 163.
357- سبا : 18 .
358- طبقات الفقهاء ابو اسحاق ص 54.
359- الامامة والسياسه ج2 ص 147.
360- معجم الادباء ج17 ص 285.
361- ابن شهر آشوب ج4 ص 248, مناقب الامام الصادق (ع )الامام الصادق معلم الانسان ص 24.
362- الامام الصادق معلم الانسان ص 52.
363- منظور جامعه هاى سنى نشين است مانند وطن نويسنده , سودان مترجم .
364- شرح موطا از زرقانى ج1 ص 7.
365- وفيات الاعيان ج4 ص 135.
366- الامام الصادق والمذاهب الاربعه ج1 ص 166.
367- ابن خلكان ج2 ص 116.
368- سحنون يك قاضى مالكى است كه مذهب مالك را در اندلس منتشرساخت .
369- مناقب مالك از زاوى ص 17 وص 18.
370- الرحمة الغيثيه ابن حجر ص 84 و85.
371- تاريخ بغداد ج9 ص 164.
372- جامع فضائل العلم ج2 ص 158.
373- ماخذ سابق .
374- خطيب بغدادى ج2 ص 175.
375- الامام الصادق والمذاهب الاربعه ج1 ص 498.
376- تذكرة الحفاظ ج1 ص 191.
377- تهذيب التهذيب ج 1 ص 128 130.
378- المناقب از بزاز ج2 ص 426.
379- جامع بيان العلم وفضله ج2 ص 161.
380- توالى التاسيس ص 185.
381- اللالي المصنوعه از سيوطى ج1 ص 457.
382- الانتقاء ص 70.
383- شورى : 23.
384- ولى معروف اين است كه اين بيت نيز از خود شافعى است با دو بيت ديگر: لو ان المرتضى ابدى محله لخر الناس طرا سجدا له كفى في فضل مولانا على وقوع الشك فيه انه اللّه 1 ـ اگـر مـرتـضـى حـضـرت عـلى (ع ) جايگاه عظيم خود را بنماياند تمام مردم براى او به سجده مى افتند.
2در فضيلت مولايمان على همين بس كه بعضى درباره او شك كردند كه او خدااست .
مترجم 385- احمد بن حنبل ابى زهره ص 198.
386- الامام الصادق والمذاهب الاربعة ج2 ص 453 454.
387- مـقـدمـه كـتـاب احمد بن حنبل وگرفتارى ص 14, به نقل از حاشيه الكامل ج3 ص 131 ص 139.
388- تاريخ يعقوبى ج2 ص 472.
389- طبقات الشافعيه ج1 ص 215, ط دار المعرفة بيروت .
390- ظهر الاسلام ج4 ص 8.
391- تاريخ ابن كثير ج10 ص 339.
392- تاريخ المذاهب الاسلاميه , ابو زهره ج2 ص 522.
393- هود: 113.
394- كهف : 28.
395- قلم : 8.
396- شعراء: 151.
397- مائده : 44 , 45 , 47.
398- تاريخ طبرى ج5 حوادث سال 61 هجرى ص 403.
399- احزاب : 67 ـ 68.
400- تاريخ بغداد ج2 ص 66.
401- مناقب احمد ص 75.
402- تاريخ بغداد ج4 ص 119.
403- احمد بن حنبل از ابو زهره ص 196.
404- احمد بن حنبل از ابو زهره ص 168.
405- الامام الصادق والمذاهب الاربعه ج2 ص 509.
406- زخرف : 23.
407- ضحى الاسلام ج2 ص 235 از احمد امين .
408- ظهر الاسلام ج4 ص 96.
409- وسائل الشيعة ج27 ص 131 البته اين حديث ازامام حسن عسكرى عليه السلام است .
410- نگاه كنيد: الفقه على المذاهب الاربعه ج4 ص 14 15.
411- نگاه كنيد: الام از شافعى ج5 ص 22 25.
412- مائده : 49.
413- الفقه على المذاهب الاربعه ج5 ص 119.
414- ونـيـز مـانـنـد ايـن فـتوى در ج13 از تاريخ بغداد ص 373 از او صادر شده ,حارث بن عمير مى گويد: از او شنيدم (يعنى ابو حنيفه ) كه مى گويد: اگر دوشاهد نزد قاضى شهادت دادند كه فلانى همسر خود را طلاق داده وهمگى فهميدند كه شهادت آنها دروغ بوده است وقاضى ميان آن زن وشوهر جدائى انداخت , آنگاه يكى از دو شاهد آن زن را ملاقات نمود, مى تواند با او ازدواج كند.
415- الفقه على المذاهب الاربعه ج5 ص 129.
416- الفقه على المذاهب الاربعه ج5 ص 141.
417- مستدرك حاكم ج4 ص 355, كنز العمال ج5 ص 340 ح13129 .
418- الفتاوى الخيريه ج2 ص 150.
419- نساء : 141.
420- الفقه على المذاهب الاربعه ج5 ص 123.
421- الفقه على المذاهب الاربعه ج5 ص 124.
422- الفقه على المذاهب الاربعه ج1 ص 63.
423- الفقه على المذاهب الاربعه ج1 ص 117.
424- مسند احمد ج1 ص 25, حلية الاولياء ج6 ص 342, السنن الكبرى ازبيهقى ج1 ص 41.
425- الفقه على المذاهب الاربعه ج1 ص 242.
426- الفقه على المذاهب الاربعه ج1 ص 26.
427- الفقه على المذاهب الاربعه ج1 ص 68, الفقه على المذاهب الخمسه ص 37.
428- الفقه على المذاهب الاربعه ج1 ص 26.
429- الفقه على المذاهب الاربعه ج1 ص 230.
430- الفقه على المذاهب الاربعه ج1 ص 307.
431- الفقه بين المذاهب الاربعه ج5 ص 134.
432- نساء : 23.
433- الام از شافعى ج6 ص 208, الفقه الاسلامى وادلته ج5 ص 566.
434- الفقه على المذاهب الاربعه ج5 ص 140.
435- الامـام الـصـادق والمذاهب الاربعه ج2 ص 509 .
واز كسانى كه روايت كرده اند كه خداوند به آسـمـان دنيا فرود مى آيد (دور ومنزه باد خداوند از اين سخن ): بخارى در التهجد بالليل , مسند احمد بن حنبل ج1 ص 120وص 446, ترمذى ج1 ص 142.
436- سبا : 13.
437- هود: 40.
438- اعراف : 17.
439- انعام : 116.
440- بقره : 243.
441- انعام : 37.
442- رعد: 1.
443- صحيح مسلم ج1 ص 51 53.
444- مـسـنـد احـمـد ج5 ص 25, الـمعجم الكبير از طبرانى ج20 ص 229 230,ح538 , مجمع الزوائد ج9 ص 102, كنز العمال ج11 ص 605 ح32924 .
445- الـمـعـجـم الكبير از طبرانى ج1 ص 226 ح730 , تاريخ بغداد ج9 ص 369,كنز العمال ج13 ص 167 ح36507 , وبراى اين حديث كتابهاى مستقلى نوشته شده است مانند: قصة الطير از حاكم نيشابورى متوفاى سال 405هجرى .
بعضى از مصادر اين حديث را قبلا نقل كرده ايم , مراجعه كنيد.
446- صحيح ترمذى ج5 ص 595 ح3721 , مجمع الزوائد ج9 ص 126,المستدرك ج3 ص 130 131, مـشـكـاة الـمـصابيح از خطيب تبريزى ج3 ص 1721 ح6085 , خصائص اميرالمؤمنين از نسائى ص 34 ح12 .
447- مناقب خوارزمى ص 110 ح18 , فرائد السمطين ج1 ص 223 ح174 .
448- كفاية الطالب ص 270, حلية الاولياء ج1 ص 65 66.
449- نساء : 95.
450- مراجعه كنيد: ابن جرير طبرى در مسند على از تهذيب الاثار ص 105ح173 , المستدرك ج3 ص 126, مـجـمـع الـزوائد ج9 ص 114, الـمـعـجم الكبير از طبرانى ج11 ص 65 66 ح32977 و32078, ذخـائر الـعـقـبـى ص 83, ودربـاره اين حديث كتابهاى مستقلى نوشته شده است مانند الملك العلى بصحة حديث باب مدينة العلم على از مغربى .
451- طبقات ابن سعد ج2 ص 135, ذخائر العقبى ص 83 مناقب خوارزمى ص 81 ح66 , مسند احمد ج5 ص 113.
452- عـبـداللّه بـن محمد بن حنفيه ملقب به اكبر بوده وكنيه اش ابو هاشم است , اوامام كيسانيه مى باشد, در سال 98 يا 99 وفات نموده است , به نقل از تنقيح المقال مامقانى ج2 ص 212.
453- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج1 ص 17.
454- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج1 ص 17 18.
455- مناقب خوارزمى ص 96 97 ح97 و98, فرائد السمطين ج1 ص 345344 ح266 و267.
456- فيض القدير ج4 ص 357, فضائل الخمسه من الصحاح السته ج2 ص 309, على امام المتقين از عبدالرحمن الشرقاوى ج1 ص 100 101,مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص 361.
457- البداية والنهايه ج7 ص 356, كفاية الطالب ص 121.
458- كنز العمال ص 226, الرياض النضره ج2 ص 218, كفاية الطالب ص 122,الغدير ج3 ص 353.
459- الـمـوطـا از مـالك ج2 ص 842 ح2 , المستدرك ج4 ص 375, فضائل الخمسه ج2 ص 310.
460- الاسـتـيـعاب ج3 ص 1103, شرح نهج البلاغه از ابن ابى الحديد ج1 ص 19,قرطبى در تفسير خـود ج 16 ص 390 هـنـگـام سـخـن در تـفـسـيـر آيـه (وحـمـله وفصاله ثلاثون شهرا):مدت حمل وشيرخوارگى بچه سى ماه است .
سوره احقاف آيه 15, مـى گـويـد: زنـى را نـزد عـثـمـان آوردنـد كـه شـش مـاه پـس ازازدواج وضـع حـمل كرده بود,عثمان خواست براوحدجارى كند, على (ع ) به وى گفت : حدى بر آن زن نيست , خداوند مى فرمايد: (وحمله وفصاله ثلاثون شهرا).
461- اسـتـيـعاب ج3 ص 1105 1106, فضائل الخمسه من الصحاح السته ج2 ص 302, ذخائر العقبى ص 84, الصواعق المحرقه ص 77.
462- مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص 367, الفصول المائه ج5 ص 366 ح15 ,كنز العمال ج3 ص 379, بحار الانوار ج40 ص 252, الغدير ج6 ص 174.
463- كنز العمال ج3 ص 179, بحار الانوار ج40 ص 257.
464- شرح نهج البلاغه از ابن ابى الحديد ج9 ص 231, كتاب الام ج4 ص 233,باب الخلافة , درباره جنگ با اهل بغى , شافعى در اين باره مى گويد: حكم اهل بغى را از على (ع ) ياد گرفتيم .
465- روايـت شـده است كه زن حامله اى را نزد عمر بن خطاب آوردند, آن زن اعتراف به زنا كرده بود ولذا عمر دستور داد او را رجم كنند, در ميان راه على با او برخورد كرده پرسيد: اين زن را چه شـده است ؟
گفتند: عمر دستوررجم او را داده است , على (ع ) او را برگردانده , به عمر گفت : تو مـى توانى براين زن قضاوت كنى , اما حقى بر فرزند درون شكم او ندارى , مبادا كه بر اين زن نهيب زده يـا او را ترسانده باشى , عمر گفت : آرى , چنين شد, على گفت :مگر سخن رسول اللّه (ص ) را نشنيدى كه فرمود: اگر كسى به دنبال بلائى كه بر سر او آمده است اعتراف كند حدى بر او جارى نـشـود, مثلا اگر به اودستبند زده , زندان كرده يا تهديد نمايند, اقرار او ارزش ندارد .
عمر آن زن رارهـا كرده , سپس گفت : زنان از زائيدن مانند على بن ابى طالب ناتوان اند, اگرعلى نبود عمر هـلاك مـى شد, رجوع كنيد به : الرياض النضره ج3 ص 163, ذخائر العقبى ص 81, مطالب السؤول ص 13, مناقب الخوارزمى ص 48, الاربعين از فخر رازى ص 466, الغدير ج6 ص 110.
466- نهج الحق وكشف الصدق ص 238, شرح نهج البلاغه از ابن ابى الحديدج1 ص 19.
467- نهج الحق وكشف الصدق ص 228, شرح نهج البلاغه از ابن ابى الحديدج1 ص 19.
468- مخذ آن قبل از اين آمده است .
469- مخذ آن قبل از اين آمده است .
470- شرح نهج البلاغه از ابن ابى الحديد ج7 ص 253, مخذ آن نيز قبلاآمده است .
471- شرح نهج البلاغه از ابن ابى الحديد ج7 ص 253, مخذ آن نيز قبلا واردشده است .
472- شرح نهج البلاغه از ابن ابى الحديد ج1 ص 26.
473- ارشاد مفيد ص 256, اعلام الورى ص 255, بحار الانوار ج46 ص 74ح62 .
474- شرح نهج البلاغه از ابن ابى الحديد ج1 ص 20.
475- المغازى از واقدى ج1 ص 92.
476- الـمغازى ج1 ص 147 152, ارشاد شيخ مفيد ص 41 43, شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج1 ص 24.
477- مـنـاقـب خـوارزمـى ص 167 ح200 , مـناقب ابن مغازلى ص 198 199ح235 , كفاية الطالب ص 277, طـبرى ج2 ص 197, سيره ابن هشام ج3 ص 52, سنن بيهقى ج3 ص 276, المستدرك ج2 ص 385, الـريـاض الـنـضـره ج3 ص 155, ذخائر العقبى ص 74, ميزان الاعتدال ج2 ص 317, شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج1 ص 29.
478- ذخائر العقبى ص 68, فضائل الصحابه از احمد ج2 ص 594 ح1010 ,مجمع الزوائد ج6 ص 114, نهج الحق وكشف الصدق ص 249.
479- تاريخ الطبرى ج2 ص 203, الكامل از ابن اثير ج2 ص 110, السيرة الحلبيه ج2 ص 227, البداية والنهايه ج4 ص 28, السيرة النبويه از ابن كثير ج3 ص 55, شرح نهج البلاغه از ابن ابى الحديد ج15 ص 21, الدر المنثور ج2 ص 89.
480- احزاب : 10.
481- المغازى از واقدى ج2 ص 470 471 .
قضيه قتل عمرو بن عبدود پيش ازاين آمده است .
482- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج1 ص 20 وج8 ص 53.
483- او خواهر عمرو است , نامش عمرة وكنيه اش ام كلثوم است .
484- الـمستدرك على الصحيحين ج3 ص 33, الفصول المهمه از ابن صباغ مالكى ص 62, الارشاد للمفيد ج1 ص 108, لسان العرب از ابن منظور ج7 ص 127.
485- انسان : 1, مخذ اين خبر قبلا آمده است .
486- مائده : 55.
487- بقره : 274.
488- قبلا مخذ آن آمده است .
489- شرح نهج البلاغه از ابن ابى الحديد ج1 ص 22.
490- نهج البلاغه صبحى الصالح ص 480 481, قصار الحكم 77.
491- بقره : 207, مخذ نزول آن قبلا آمده است .
492- ذاريات : 10.
493- شـرح حال امام على بن ابى طالب در تاريخ دمشق از ابن عساكر ج1 ص 205 ح269 وص 157 ح219 231, سـنـن تـرمـذى ج5 ص 596 ح3724 ,فـرائد السمطين ج1 ص 259, مجمع الزوائد د6 ص 151, مـسـتـدرك الـحاكم ج3 ص 38 وص 437, عيون الاثر ج2 ص 132, مسند احمد بن حنبل ج2 ص 384, صـحـيـح مـسـلم ج4 ص 1878 ح33 (2405), انساب الاشراف ازبلاذرى ج2 ص 93, خـصـائص النسائى ص 34 ح11 , مناقب على بن ابى طالب از ابن مغازلى ص 181 ح216 , الطبقات از ابـن سـعـد ج2 ص 110,يـنـابـيـع الموده ص 49, المعجم الصغير از طبرانى ج2 ص 100, مسند ابى داودطـيـالـسـى ص 320, تذكرة الخواص از سبط ابن الجوزى ص 24, السنن الكبرى از بيهقى ج9 ص 106 وص 131, حـلـيـة الاولـيـاء ج1 ص 62, اسنى المطالب از جزرى ص 62, صحيح بخارى ج5 ص 22, اسـد الـغـابـه ج4 ص 21, الـبـدايـة والـنـهـايه ج4 ص 182, تاريخ طبرى ج3 ص 12, ذخائر الـعقبى ص 87, تاريخ الاسلام از ذهبى ج2 ص 194, العقد الفريد ج2 ص 194,الكامل في التاريخ ج2 ص 149, مروج الذهب ج3 ص 14, احقاق الحق ج5 ص 400, فضائل الخمسه ج2 ص 161.
494- لسان الميزان ج5 ص 219, ميزان الاعتدال ج3 ص 597.
495- مناقب الخوارزمى ص 67 ح39 , الفردوس ج3 ص 373 ح5135 .