امام شناسى ، جلد چهارم

علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسينى طهرانى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۴ -


پى‏نوشت‏ها:

1. سوره رعد 13- آيه 7.

2. سوره انفال 8- آيه 23.

3. «تفسير ابو الفتوح رازى‏» ج 6 ص 462.

4. «تفسير مجمع البيان‏» ج 3 ص 278 و «تفسير فخر رازى‏» ج 19 ص 14.

5. «الدر المنثور» ج 4 ص 45.

6. همان.

7. «تفسير فخر رازى‏» ج 19 ص 14.

8. «تفسير ابو الفتوح‏» ج 6 ص 462.

9. «تفسير مجمع البيان‏» ج 3 ص 278.

10. «تفسير الدر المنثور» ج 4 ص 45.

11. همان.

12. «تفسير فخر» ج 19 ص 13.

13. «تفسير مجمع‏» ج 3 ص 278.

14. «تفسير مجمع البيان‏» ج 3 ص 278.

15. همان.

16. «تفسير الميزان‏» ج 11 ص 335 و ص 359.

17. «الدر المنثور» ج 4 ص 45.

18. «تفسير بيان السعادة‏» ج 1 ص 392.

19. «تفسير روح البيان‏» ج 4 ص 346.

20. «مناقب‏» ابن شهرآشوب ج 1 ص 567.و در «غاية المرام‏» ص 237، و در «تفسير برهان‏» ج 1 ص 519، و در «بحار الانوار» ج 9 ص 75 از «مناقب‏» ابن شهرآشوب نقل كرده‏اند.

21. «غاية المرام‏» ص 235 حديث اول مكررا، و «تفسير برهان‏» ج 1 ص 518.

22. «غاية المرام‏» ص 235 حديث‏ششم مكررا.

23. «غاية المرام‏» ص 235 ذيل حديث‏ششم مكررا، و «تفسير برهان‏» ج 1 ص 518.

24. «غاية المرام‏» ص 236 حديث هشتم، و «تفسير برهان‏» ج 1 ص 518.

25. «غاية المرام‏» ص 236 حديث دهم.

26. «بحار الانوار» ج 9 ص 76، و «غاية المرام‏» ص 237 حديث هفدهم.

27. «غاية المرام‏» ص 235 حديث دوم مكررا و «تفسير برهان‏» ج 1 ص 518.

28. «تفسير برهان‏» ص 519.

29. «غاية المرام‏» ص 237 حديث هجدهم، و «بحار الانوار» ج 9 ص 76.

30. «غاية المرام‏» ص 235 حديث‏سوم مكررا.

31. «غاية المرام‏» ص 235 در ذيل حديث چهارم مكرر ذكر كرده است.

32. «غاية المرام‏» ص 235 حديث اول.

33. «غاية المرام‏» ص 235 حديث چهارم.

34. «مناقب‏» ابن شهرآشوب ج 1 ص 567.

35. همان.

36. همان.

37. همان.

38. همان.

39. «مجمع البيان‏» ج 3 ص 278.

40. «تفسير صافى‏» ج 1 ص 865.

41. همان.

42. همان.

43. همان.

44. همان.

45. «تفسير برهان‏» ج 1 ص 519.

46. همان.

47. همان.

48. همان.

49. همان.

50. «تفسير الدر المنثور» ج 4 ص 45.

51. «شواهد التنزيل‏» ج 1 ص 295.

52. همان كتاب ص 297.

53. همان.

54. همان كتاب ص 298.

55. همان كتاب ص 299.

56. همان كتاب ص 303

57. «غاية المرام‏» ص 237 حديث پانزدهم.

58. «غاية المرام‏» ص 237 حديث نوزدهم.

59. «غاية المرام‏» ص 237 حديث‏بيست و سوم.

60. «بحار الانوار» ج 9 ص 76.

61. همان.

62. «بحار الانوار» ج 9 ص 76.

63. همان.

64. همان.

65. همان.

66. همان.

67. «تفسير برهان‏» ج 1 ص 518.و در «غاية المرام‏» ص 235 حديث هفتم از ابن صباغ مالكى در «فصول المهمة‏» از ابن عباس روايت كرده است كه قال: لما نزلت قوله تعالى:

انما انت منذر و لكل قوم هاد ، قال رسول الله (ص) : انا المنذر و على الهادى، و بك يا على يهتدى المهتدون.

68. «بحار الانوار» ج 9 ص 75، و «غاية المرام‏» ص 235 حديث پنجم مكررا، و «تفسير برهان‏» ج 1 ص 518.

69. «غاية المرام‏» ص 327 حديث‏بيست و يكم.

70. «الدر المنثور» ج 4 ص 45.

71. «شواهد التنزيل‏» ج 1 ص 300.

72. پاورقى «شواهد التنزيل‏» ج 1 ص 301.

73. «الدر المنثور» ج 4 ص 45، و «تفسير الميزان‏» ج 11 ص 360 نقلا عن «الدر المنثور» .

74. «غاية المرام‏» ص 235 حديث پنجم، و «مناقب‏» ابن شهرآشوب ج 1 ص 567، «ينابيع المودة‏» باب 26 ص 99.و نيز عين اين روايت را حموينى با سند خود از ابو هريره تخريج كرده است.

75. «مناقب‏» ج 1 ص 567.

76. «شواهد التنزيل‏» ج 1 ص 299.

77. همان.

78. همان كتاب ص 300.

79. «غاية المرام‏» ص 236 حديث نهم، و «تفسير برهان‏» ج 1 ص 518.

80. «بحار الانوار» ج 9 ص 76.

81. «تفسير الدر المنثور» ج 4 ص 45، و تفسير «الميزان‏» ج 11 ص 360 نقلا عن «الدر المنثور» ، و «تفسير فخر رازى‏» ج 19 ص 14.و در پاورقى ج 1 ص 295 از «شواهد التنزيل‏» گويد: در «كنز العمال‏» ج 6 ص 157 از ديلمى از ابن عباس آورده است، و در «ينابيع المودة‏» باب 26 ص 99 با مختصر اختلافى در لفظ از ثعلبى در «كشاف‏» آورده است.

82. «تفسير برهان‏» ج 1 ص 519، و «بحار الانوار» ج 9 ص 75، و «تفسير ابو الفتوح رازى‏» ج 6 ص 463، و «تفسير الميزان‏» ج 11 ص 360، و «مناقب‏» ابن شهر آشوب ج 1 ص 567.

83. پاورقى ج 1 ص 293 «شواهد التنزيل‏» .

84. «شواهد التنزيل‏» ج 1 ص 293 تا ص 296.

85. «شواهد التنزيل‏» ج 1 ص 302.

86. «مناقب‏» ابن شهر آشوب ج 1 ص 567، و «بحار الانوار» ج 9 ص 75.

87. «تفسير ابو الفتوح‏» ج 3 ص 278.

88. «تفسير برهان‏» ج 1 ص 519.

89. «غاية المرام‏» ص 237 حديث‏بيستم.

90. «تفسير الميزان‏» ج 11 ص 360.

91. «الدر المنثور» ج 4 ص 45.

92. «شواهد التنزيل‏» ج 1 ص 297 و ص 298

93. «غاية المرام‏» ص 235 حديث دوم و سوم، و «بحار الانوار» ج 9 ص 75 از «مناقب‏» ابن شهرآشوب.

94. همان.

95. «مناقب‏» ابن شهرآشوب ص 567، و «تفسير برهان‏» ج 1 ص 519.

96. «بحار الانوار» ج 9 ص 76.

97. «شواهد التنزيل‏» ج 1 ص 296.

98. «مناقب‏» ابن شهرآشوب ج 1 ص 567، و «بحار الانوار» ج 9 ص 75 نقلا عن «المناقب‏» .

99. «تفسير ابو الفتوح رازى‏» ج 6 ص 463.

100. «شواهد التنزيل‏» ج 1 ص 302.

101. «غاية المرام‏» ص 236 حديث چهاردهم نقلا عن سليم بن قيس هلالى كوفى، و «تفسير برهان‏» ج 1 ص 519.

102. در «تفسير برهان‏» لفظ الى را آورده است و در «غاية المرام‏» نيز آورده لكن در «بحار الانوار» مجلسى نياورده است.

103. «غاية المرام‏» ص 237 حديث‏شانزدهم و «تفسير برهان‏» ج 1 ص 519 و «بحار الانوار» ج 9 ص 76.

104. «اصول كافى‏» ج 1 ص 192، و در «تفسير برهان‏» ج 1 ص 518 و در «غاية المرام‏» ص 235 حديث‏سوم، مكرر آورده است.

105. «غاية المرام‏» ص 235 حديث‏ششم، و «تفسير برهان‏» ج 1 ص 519.

106. «تفسير برهان‏» ج 1 ص 519.

107. «غاية المرام‏» ص 236 حديث‏يازدهم، و «تفسير برهان‏» ج 1 ص 517 و ص 518.

108. اين عبارت را در مقدمه طبع «عبقات‏» در جزء اول از جلد دوازدهم در قسمت اول مقابل صفحه اول آورده است.

109. فهرست مآخذ سند حديث ثقلين از ص 1165 تا 1188 از ضميمه طبع جلد آخر از جلد دوازدهم «عبقات الانوار» .

110. مجموع اين دو جزء را كه جلد دوازدهم را تشكيل مى‏دهد موسسه نشر نفائس مخطوطات اصفهان در شش مجلد به طبع رسانيده است.

111. «ينابيع المودة‏» ص 482 باب نودم.و در «غاية المرام‏» ص 298 در تحت عنوان حديث‏بيست و ششم ضمن خطبه حضرت امام حسن عليه السلام در موقع بيعت‏با معاويه ذكر كرده و با سند ديگر مختصر اين خطبه را در ص 298 و ص 299 در تحت عنوان حديث‏بيست و هفتم بيان كرده و در سطر 15 عين آن عبارت حضرت را راجع به ولايت امت ذكر كرده است.

112. «نهج البلاغة‏» جزء اول ص 262.

113. «نهج البلاغة‏» خطبه 145 جزء اول ص 267، و «ينابيع المودة‏» ص 446.

114. «شرح صحيفه‏» سيد عليخان ص 500.

115. سوره رعد 13- آيه 28.

116. سوره ملك 67- آيه 10 و 11.

117. سوره واقعه 56- آيات 7 تا 11.

118. «نهج البلاغه‏» جزء دوم ص 171.

119. «اصول كافى‏» ج 1 كتاب الحجة ص 179.

120. همان.

121. «اصول كافى‏» ج 1 كتاب الحجة ص 180.

122. همان.

123. همان كتاب ص 178.

124. همان.

125. «اصول كافى‏» ج 1 ص 178.

126. همان.

127. همان.

128. «اصول كافى‏» ج 1 ص 179.

129. همان.

130. «اصول كافى‏» ج 1 ص 179.

131. همان.

132. «نهج البلاغة‏» جزء دوم ص 173.

133. «اصول كافى‏» ج 1 ص 178.

134. همان كتاب ص 179.

135. «اصول كافى‏» ج 1 ص 177.

136. «تفسير برهان‏» ج 1 ص 517.

137. «غاية المرام‏» ص 236 حديث دوازدهم.

138. «بحار الانوار» ج 9 ص 76 و ص 77.

139. «عبقات الانوار» جلد دوازدهم جزء دوم قسمت اول و دوم و سوم طبع اصفهان موسسه نشر كتب مخطوط اصفهان.

140. «مناقب‏» ابن شهر آشوب ج 1 ص 568، و «ديوان حميرى‏» ص 200.

141. «ديوان حميرى‏» ص 206.و بيت‏سوم و چهارم را در «مناقب‏» ابن شهر آشوب ج 1 ص 569 آورده و بجاى لفظ منهم لفظ على را آورده است.

142. «مناقب‏» ابن شهر آشوب ج 1 ص 568.

143. اين قصيده با قصائد ديگر ابن ابى الحديد كه به «قصائد سبع علويات‏» معروف است در ضمن كتاب «معلقات سبع‏» به طبع رسيده است.

144. «ديوان ابن فارض‏» ص 25 ضمن يائيه: سائق الاظعان يطوى البيد طى.