امام شناسى ، جلد چهارم

علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسينى طهرانى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۲ -


پى‏نوشت‏ها:

1. سوره رعد 13- آيه 43.

2. تفسير «ابو الفتوح‏» ج 6 ص 503.

3. «تفسير كشاف‏» ج 2 ص 536.

4. «تفسير فخر» ج 19 ص 69.

5. اين سخن صحيح است، ولى در مقابل كفار كه به حقانيت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم در قرآن اذعان ندارند بايد گفت كه چون قرآن معجزه است و اين اعجاز را خداوند به دست پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم جارى كرده است پس او را تصديق كرده است و اين اجراء اعجاز به دست‏حضرت، شهادت خداست.و بر اين نهجى كه گفته شد مى‏توان براى كلام فخر رازى محمل صحيحى قرار داد.

6. «تفسير فخر رازى‏» ج 19 ص 70.و در «تفسير مجمع البيان‏» ج 3 ص 301 اين قول را نسبت‏به حسن و ضحاك و سعيد بن جبير داده و فرموده است كه زجاج اختيار كرده، و شاهد بر اين، قرائت كسى است كه اين طور خوانده: و من عنده علم الكتاب يا و من عنده علم الكتاب.و در تفسير كشاف‏» ج 2 ص 536 گويد: قرائت كسى كه من را به كسر خوانده قول حسن را تقويت مى‏كند، اى من لدنه علم الكتاب.يا آنكه علم فعل مبنى للمفعول باشد، اى من عنده علم الكتاب.

7. «تفسير كشاف‏» ج 2 ص 536.

8. «تفسير فخر رازى‏» ج 19 ص 70.و در «تفسير مجمع البيان‏» ج 3 ص 301 اين قول را نسبت‏به حسن و ضحاك و سعيد بن جبير داده و فرموده است كه زجاج اختيار كرده، و شاهد بر اين، قرائت كسى است كه اين طور خوانده: و من عنده علم الكتاب يا و من عنده علم الكتاب.و در تفسير كشاف‏» ج 2 ص 536 گويد: قرائت كسى كه من را به كسر خوانده قول حسن را تقويت مى‏كند، اى من لدنه علم الكتاب.يا آنكه علم فعل مبنى للمفعول باشد، اى من عنده علم الكتاب.

9. «الدر المنثور» ج 4 ص 69.

10. «تفسير فخر رازى‏» ج 19 ص 70.و در «تفسير مجمع البيان‏» ج 3 ص 301 اين قول را نسبت‏به حسن و ضحاك و سعيد بن جبير داده و فرموده است كه زجاج اختيار كرده، و شاهد بر اين، قرائت كسى است كه اين طور خوانده: و من عنده علم الكتاب يا و من عنده علم الكتاب.و در تفسير كشاف‏» ج 2 ص 536 گويد: قرائت كسى كه من را به كسر خوانده قول حسن را تقويت مى‏كند، اى من لدنه علم الكتاب.يا آنكه علم فعل مبنى للمفعول باشد، اى من عنده علم الكتاب.

11. «تفسير كشاف‏» ج 2 ص 536.

12. «تفسير الميزان‏» ج 11 ص 424 و آيه در سوره انعام 6- آيه 19.

13. همان.

14. «تفسير فخر رازى‏» ج 19 ص 70.

15. «تفسير الدر المنثور» ج 4 ص 69.

16. «تفسير الميزان‏» ج 11 ص 425.

17. «الدر المنثور» ج 4 ص 69.

18. «الميزان‏» ج 11 ص 424 و «تفسير فخر» ج 19 ص 69 و «مجمع البيان‏» ج 3 ص 301 و «كشاف‏» ج 2 ص 536 و «تفسير ابى السعود» ج 3 ص 235.

19. «الدر المنثور» ج 4 ص 69.

20. «تفسير الميزان‏» ج 11 ص 425.

21. «الدر المنثور» ج 4 ص 69، و «ينابيع المودة‏» ص 104 باب 30.

22. «تفسير الميزان‏» ج 11 ص 425.

23. «الدر المنثور» ج 4 ص 69، و «ينابيع المودة‏» ص 104 باب 30.

24. «استيعاب‏» ج 3 ص 922.

25. «الدر المنثور» ج 4 ص 69.

26. همان.

27. «تفسير ابو السعود» ج 3 ص 235.

28. «تفسير الميزان‏» ج 11 ص 425.

29. «تفسير فخر» ج 19 ص 70.

30. «غاية المرام‏» ص 357 حديث دوم، و ينابيع المودة‏» ص 102 باب 30، و «شواهد التنزيل‏» ص 308.

31. «غاية المرام‏» ص 357 حديث پنجم، و «تفسير ابو الفتوح‏» ج 6 ص 504، و «ينابيع المودة‏» ص 102 باب 30.

32. «غاية المرام‏» ص 358 حديث‏ششم و «الميزان‏» ج 11 ص 427.

33. «غاية المرام‏» ص 358 حديث نهم.

34. «غاية المرام‏» ص 358 حديث‏ششم مكرر، و «ينابيع المودة‏» ص 102 باب 30.

35. «تفسير الميزان‏» ج 1 ص 427.

36. «ينابيع المودة‏» ص 102 باب 30، و «غاية المرام‏» ص 357 حديث اول، و «شواهد التنزيل‏» حسكانى ص 308، و تفسير «ابو الفتوح‏» ج 6 ص 504، و «تفسير الميزان‏» ج 11 ص 427.

37. «شواهد التنزيل‏» ص 307.

38. «شواهد التنزيل‏» ص 310.

39. همان.

40. «ينابيع المودة‏» باب 30 ص 104.

41. «غاية المرام‏» ص 357 حديث‏سوم، و در «ينابيع المودة‏» باب 30 ص 103 از «مناقب‏» ابن شهرآشوب نقل كرده است، و «تفسير برهان‏» .

42. «غاية المرام‏» ص 357 ذيل حديث‏سوم و در «ينابيع المودة‏» باب 30 ص 103.

43. «غاية المرام‏» ص 357 حديث‏ششم.

44. «غاية المرام‏» ص 357 حديث چهارم.

45. «غاية المرام‏» ص 357 حديث اول، و «الميزان‏» ج 11 ص 427.

46. «غاية المرام‏» ص 358 حديث‏سيزدهم، و تفسير «مجمع البيان‏» ج 3 ص 301.

47. «غاية المرام‏» ص 358 حديث هشتم، «و ينابيع المودة‏» باب 30 ص 103، و در «مجمع البيان‏» ج 3 ص 301 آورده است.

48. «غاية المرام‏» ص 358 حديث دوازدهم، و «ينابيع المودة‏» باب 30 ص 103 مرفوعا.

49. «غاية المرام‏» ص 357 حديث دوم مكرر، و ذيل اين حديث را در «مجمع البيان‏» ج 3 ص 301 آورده است، و «كافى‏» كتاب الحجة ج 1 ص 257.

50. سوره نمل 27- آيات 38 تا 40.

51. «ينابيع المودة‏» باب 30 ص 103.

52. همان.

53. «غاية المرام‏» ص 358 حديث هجدهم.

54. «ينابيع المودة‏» باب 30 ص 103.

55. «غاية المرام‏» ص 358 حديث‏سوم.

56. «ينابيع المودة‏» باب 30 ص 103.

57. «رجال‏» برقى ص 2.

58. «رجال‏» ابن داود ص 205

59. «تنقيح المقال‏» ج 2 ص 185.

60. «تنقيح المقال‏» ج 2 ص 185.

61. «قاموس الرجال‏» ج 5 ص 471.

62. «استيعاب‏» ج 3 ص 922.

63. «اسد الغابة‏» ج 3 ص 176.

64. «الدر المنثور» ج 4 ص 69.

65. «الدر المنثور» ج 4 ص 69.

66. «ينابيع المودة‏» باب 30 ص 104 نقلا از كتاب «سليم بن قيس هلالى‏» .و اصل اين روايت مفصلا و مشروحا در كتاب سليم از صفحه 199 تا صفحه 201 موجود است.

67. اين قسمت جزء آيه نيست.

68. «ينابيع المودة‏» باب 30 ص 104.

69. «مجمع البيان‏» ج 3 ص 301.

70. همان.

71. همان.

72. اين حديث را احمد حنبل از حديث زيد بن ثابت‏به دو طريق صحيح اول در اول صفحه 182 و دوم در آخر صفحه 189 در جزء پنجم از «مسند» خود به اين طريق نقل مى‏كند: قال النبى صلى الله عليه و آله و سلم: انى تارك فيكم الثقلين كتاب الله و اهل بيتى و انهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض.و در تفسير «الدر المنثور» ج 2 صفحه 7 گويد: و اخرج الترمذى و حسنه و ابن الانبارى فى المصاحف عن زيد بن ارقم رضى الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم: انى تارك فيكم ما ان تمسكتم به لن تضلوا بعدى، احدهما اعظم من الآخر كتاب الله حبل ممدود من السماء الى الارض و عترتى اهل بيتى و لن يفترقا حتى يردا على الحوض فانظروا كيف تخلفونى فيهما.و در «غاية المرام‏» از ص 11 به بعد، از طريق عامه سى و نه حديث، و از طريق خاصه هشتاد و دو حديث روايت مى‏كند.

73. «الدر المنثور» ج 4 ص 69.

74. «مناقب‏» ابن شهرآشوب ج 1 ص 259.

75. همان.

76. «مناقب‏» ج 1 ص 258.

77. همان.

78. «مناقب‏» ج 1 ص 258.

79. «نهج البلاغه‏» ج 1 ص 29.