امام شناسى ، جلد چهارم

علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسينى طهرانى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۱ -


پى‏نوشت‏ها:

1. سوره فاطر: 35- آيه 31 و 32.

2. سوره هود: 11- آيه 1.

3. سوره نمل: 27- آيه 59.

4. سوره فاطر: 35- آيه 33 تا 35.

5. «غاية المرام‏» ص 351 حديث چهارم، و تفسير «الميزان‏» ج 17 ص 49، و «بحار الانوار» ج 7 ص 44 از «بصائر الدرجات‏» .

6. «غاية المرام‏» ص 351 حديث اول و «بحار الانوار» ج 7 ص 44 از «بصائر الدرجات‏» و نيز در ص 45 از «تفسير على بن ابراهيم‏» .

7. «غاية المرام‏» ص 351 حديث هشتم.

8. «غاية المرام‏» ص 353 حديث‏شانزدهم.و در تفسير «الدر المنثور» ج 5 ص 251 در ذيل آيه شريفه گويد: و اخرج الطيالسى و احمد و عبد بن حميد و الترمذى و حسنه و ابن جرير و ابن المنذر و ابن ابى‏حاتم و ابن مردويه و البيهقى عن ابى سعيد الخدرى رضي الله عنه عن النبى صلى الله عليه و سلم انه قال فى هذه الآية:

ثم اورثنا الكتاب الذين اصطفينا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخيرات قال: هؤلاء كلهم بمنزلة واحدة و كلهم فى الجنة.

9. «غاية المرام‏» ص 351 حديث هفتم.

10. «تفسير الميزان‏» ج 17 ص 50، و «بحار الانوار» ج 7 ص 43 از «معانى الاخبار» .

11. «غاية المرام‏» ص 352 حديث‏يازدهم، و «بحار الانوار» ج 7 ص 44 از كتاب «سعد السعود» ابن طاووس از كتاب تفسير «محمد بن عباس مروان‏» .و در تفسير «الدر المنثور» ج 5 ص 251 گويد: و اخرج الفريابى و احمد و عبيد بن حميد و ابن جرير و ابن المنذر و ابن ابى حاتم و الطبرانى و الحاكم و ابن مردويه و البيهقى عن ابى الدرداء: سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول:

قال الله تعالى:

ثم اورثنا الكتاب الذين اصطفينا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخيرات باذن الله فاما الذين سبقوا فاولئك يدخلون الجنة بغير حساب، و اما الذين اقتصدوا فاولئك الذين يحاسبون حسابا يسيرا، و اما الذين ظلموا انفسهم فاولئك يحبسون فى طول المحشر ثم هم الذين

تلقاهم الله برحمة، فهم الذين يقولون:

الحمد لله الذى اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شكور الذى احلنا دار المقامة من فضله لا يمسنا فيها نصب و لا يمسنا فيها لغوب .

12. «غاية المرام‏» ص 352 حديث نهم، و «بحار الانوار» ج 7 ص 44 از «معانى الاخبار» .

13. «غاية المرام‏» ص 353 حديث هجدهم، و «بحار الانوار» ج 7 ص 44 از «كشف الغمة‏» .

14. «غاية المرام‏» ص 351 حديث چهارم و «بحار الانوار» ج 6 ص 226 از «كافى‏» .

15. «بحار الانوار» ج 6 ص 226.

16. «بحار الانوار» ج 6 ص 226.

17. همان.

18. «بحار الانوار» ج 6 ص 226.

19. همان.

20. «بحار الانوار» ج 6 ص 226.

21. «بحار الانوار» ج 6 ص 227.

22. «بحار الانوار» ج 6 ص 229.

23. همان.

24. فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءكم و نساءنا و نساءكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل .سوره آل عمران: 3- آيه 61)

25. «مطالب السئول‏» ص 22.

26. «الفصول المهمة‏» ص 121.

27. «تفسير فخر رازى‏» آيه مباهله ج 7 ص 86.

28. «ينابيع المودة‏» ص 214.

29. «ينابيع المودة‏» ص 214.

30. «ذخائر العقبى‏» ص 93.

31. «ذخائر العقبى‏» ص 94.

32. «مناقب ابن المغازلى‏» ص 212.

33. سوره بقره: 2- آيه 31.

34. سوره فتح: 48- آيه 29.

35. سوره نوح: 71- آيه 26.

36. سوره هود: 11- آيه 75.

37. «كفاية الطالب‏» ص 121 و ص 122.

38. «ينابيع المودة‏» طبع اسلامبول ص 131 و در «بحار الانوار» ج 9 ص 436 از «فضائل‏» ابن شاذان و كتاب الفضائل با مختصر اختلاف لفظى از ابن عباس از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم در روز خيبر نقل كرده است.و آيات در سوره زخرف: 43- آيه 57 تا 59 مى‏باشد.

39. «ينابيع المودة‏» ص 131.

40. «ينابيع المودة‏» ص 283.

41. «ينابيع المودة‏» ص 214.

42. «حلية الاولياء» ج 1 ص 66.

43. «حلية الاولياء» ج 1 ص 66.

44. «حلية الاولياء» ج 1 ص 68.

45. «حلية الاولياء» ج 1 ص 68.

46. «ينابيع المودة‏» ص 216.

47. همان.

48. سوره كهف 18- آيه 9.

49. «تفسير كبير رازى‏» ج 21 ص 91.

50. عرصه: صحن حياط منزل را گويند، و هر زمينى را كه در آن ساختمان نباشد عرصه گويند و جمع آن عراص و اعراص و عرصات آيد.

51. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 448 و ص 449.

52. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 450.

53. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 450.

54. همان كتاب ج 1 ص 451.

55. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 451.

56. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 452.و آيه در سوره سبا 34- آيه 10.

57. همان.

58. سوره فرقان 25- آيه 62.

59. سوره زمر 39- آيه 5.

60. قرقيساء شهرى است در ساحل فرات.

61. ضهياء ممكن است زمين قفر و بى‏آب و علف باشد.

62. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 459.

63. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 459.

64. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 460.

65. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 460.علامه امينى در جلد 3 «الغدير» از ص 126 تا ص 142 راجع به حديث رد شمس و جواب منكرين و بيان روات اين حديث از اعلام علماء بحث كرده و فرموده است كه: بزرگان از اعلام كه اين حديث را روايت كرده‏اند چهل و سه نفرند.هر كس مشروحا بخواهد مراجعه كند.

و نيز در ج 3 «الغدير» ص 393 گويد: حديث رد شمس را در بابل براى امير المؤمنين عليه السلام نصر بن مزاحم در كتاب «صفين‏» با اسناد خود از عبد خير آورده است، و عبد خير، كيفيت نماز خود را با على نقل مى‏كند كه البته با روايت ابن شهرآشوب تفاوت دارد.

66. الافا - كعصا - ابرى را گويند كه آبش تمام شده و در آسمان حركت ميكند و ظاهرا افت از همين ماده است.

67. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 460.

68. همان.

69. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 461.

70. همان كتاب ج 1 ص 461.

71. همان.

72. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 461.

73. سوره آل عمران: 3- آيه 83.

74. خامة الشى‏ء باعجام الخاء من الزرع اول ما ينبت على ساق و اللفظ بالاعجام اولى فى الشعر منها بالاهمال كما فى النسخ المشهورة لقلة مناسبة ما ذكر من معانيها فيكون اللفظ كناية عن ابتداء ظهور اسمائه الكمالية و شؤونه الجمالية صلوات الله عليه (حاشيه مناقب) .

75. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 464.و علامه امينى در ج 3 ص 392 «الغدير» فرموده است: حموينى در «فرائد السمطين‏» و خوارزمى در «مناقب‏» ص 68 و قندوزى در «ينابيع‏» ص 140 روايت كرده‏اند از رسول خدا صلى الله عليه و آله ب 38 انه قال لعلى: يا ابا الحسن كلم الشمس فانها تكلمك.قال على عليه السلام: السلام عليك ايها العبد المطيع لله و لرسوله فقالت الشمس: السلام عليك يا امير المؤمنين و امام المتقين و قائد الغر المحجلين يا على انت و شيعتك فى الجنة.يا على اول من تنشق عنه الارض محمد ثم انت، و اول من يحيى محمد ثم انت، و اول من يكسى محمد ثم انت.فسجد على عليه السلام لله تعالى و عيناه تذرفان بالدموع، فانكب عليه النبى فقال: يا اخى و حبيبى ارفع راسك فقد باهى الله بك اهل سبع سماوات.

76. همان.

77. همان.

78. همان.

79. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 466.

80. همان.

81. همان.

82. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 472.

83. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 473.

84. همان.

85. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 473.درباره توضيح معناى اين بيت دوم در «مناقب‏» از كتاب «معرفة الفضائل‏» و «علل الشرايع‏» صدوق از سدير از حضرت صادق عليه السلام نقل كرده است كه: «چون از آن حضرت سئوال شد كه چرا حضرت امير المؤمنين عليه السلام در بابل نماز عصر را به تاخير انداختند؟ ! حضرت در پاسخ فرمود: چون امير المؤمنين نماز ظهر را بجاى آوردند، نظرشان به جمجمه‏اى افتاد كه بر روى زمين بود، حضرت شروع كردند با او به سخن گفتن، كه اى جمجمه تو كيستى و از كجا هستى؟ جمجمه گفت: من فلان پسر فلان هستم، سلطان و پادشاه بلد آل فلان.حضرت فرمود: داستان خود را براى من بيان كن، اوضاع خود را، و اوضاع زمانت را.جمجمه شروع كرد به تكلم كردن، و اوضاع خود و وقايع زمان خود را از خير و شر براى امير المؤمنين بيان كرد، و حضرت به او مشغول بود تا خورشيد غروب كرد، و حضرت با آن جمجمه با سه حرف از انجيل سخن گفتند، تا آنكه عرب نداند - القصة.و اين جمجمه جلندى پادشاه حبشه بوده است كه نامش ابرهه و با فيل براى انهدام كعبه آمده بود.

86. همان.

87. سوره سبا: 34- آيه 12.

88. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 475.

89. همان.

90. همان.

91. همان.

92. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 475.

93. همان.

94. همان.

95. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ص 476.

96. همان.

97. شلقان قريه‏اى است در مصر و شايد ذكر شلقان بعد از سلمان براى آن باشد كه از سلمان فارسى تميز داده شود چون سلمان شلقان از اصحاب حضرت صادق و از روات آن حضرت است.

98. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 476.و «ديوان حميرى‏» ص 242.

99. در «ديوان حميرى‏» ص 242 اينطور وارد است: فقال له: قد كان عيسى بن مريم.

100. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 477.

101. سوره آل عمران 3- آيه 49.

102. سوره مائده 5- آيه 110.

103. سوره بقره 2- آيه 260.

104. سوره بقره 2- آيه 259.

105. سوره بقره 2- آيه 243. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 477.

106. «مناقب ابن شهرآشوب‏» ج 1 ص 406.

107. «ديوان حميرى‏» ص 322 و ص 323.

108. «مناقب‏» ج 1 ص 407.

109. «ديوان حميرى‏» ص 77.

110. «ذخائر العقبى‏» ص 68.

111. «ينابيع المودة‏» باب 40 ص 122.

112. «ينابيع المودة‏» ص 122 باب 40.

113. «ينابيع المودة‏» ص 122 باب 40.

114. همان.

115. همان كتاب ص 123.

116. «ديوان حميرى‏» ص 278.

117. «مناقب‏» ج 1 ص 127.

118. «دلائل الصدق‏» ج 2 ص 80.

119. در اينجا شب تاريك را به غلام زنگى تشبيه كرده است، و برقى كه شب را مى‏شكافد گوئى بينى غلام زنگى بريده شده است.

120. ضمن قصيده عينيه از قصائد هفتگانه ابن ابى الحديد كه به «علويات سبع‏» معروف است و در ضمن «معلقات سبع‏» طبع شده است و كتاب صفحه ندارد ليكن تقريبا در اول ربع آخر كتاب است.و ملاى رومى چه خوش سروده است:

هم آدم و هم شيث و هم ايوب و هم ادريس هم يوسف و هم يونس و هم هود على بود هم موسى و هم عيسى و هم خضر و هم الياس هم صالح پيغمبر و داود على بود آن كاشف قرآن كه خدا در همه قرآن كردش صفت عصمت و بستود على بود

121. خطبه 85 از «نهج البلاغه‏» ص 153 و ص 154، از طبع عبده مصر.

122. «شرح نهج البلاغه‏» ج 6 ص 377 و ص 378.البته ما مطلب او را مختصرا نقل كرديم.

123. «نهج البلاغة‏» خطبه 147 ص 269.

124. «غاية المرام‏» حديث اول و دوم ص 351.

125. همان.

126. «شواهد التنزيل‏» ج 2 ص 104.

127. «عيون‏» ص 149.

128. «غاية المرام‏» ص 352، حديث دهم.

129. «بحار الانوار» ج 7 ص 45.

130. «بحار الانوار» ج 7 ص 45.

131. «مناقب‏» ابن شهرآشوب ج 1 ص 481.

132. «بحار الانوار» ج 9 ص 677.

133. «منتهى الآمال‏» ج 1 ص 134.

134. «ينابيع المودة‏» باب: 40 ص 121.

135. «ينابيع المودة‏» باب 40 ص 121.

136. همان.

137. «ينابيع المودة‏» باب 40 ص 123.

138. «ينابيع المودة‏» باب 40 ص 123.

139. همان.

140. «مناقب‏» ابن شهرآشوب ج 1 ص 484.

141. همان.

142. همان.

143. «مناقب‏» ج 1 ص 484.

144. «مناقب‏» ابن شهرآشوب ج 1 ص 484.و اين حديث ملاقات معاويه با ابن عباس را در «قاموس الرجال‏» ج 6 ص 41 مفصلا از كتاب «سليم بن قيس‏» نقل مى‏كند، و در كتاب سليم در صفحه 202 و 203 موجود است.

145. در نسخه بدل: انى برئت الذمة آمده است، يعنى من ذمه و عهد خود را برداشتم.

146. «مناقب‏» ابن شهرآشوب ج 1 ص 485.

147. همان.

148. همان.

149. همان.

150. «مناقب‏» ابن شهرآشوب ج 1 ص 485.

151. ديوان ازرى.

152. در خاتمه جلد اول از طبع ميرخانى «مثنوى‏» ضبط است.

153. «سفينة البحار» ج 2 ص 231.

154. سفينة البحار ج 2 ص 230.

155. «سفينة البحار» ج 2 ص 230.