شفابخش و مشكل گشا

قطب الدين سعيد بن هبة الله راوندى

- پى‏نوشت‏ها -


1- غافر / 60.
2- نساء / 142
3- محمد / 19.
4- بقره / 153.
5- مريم / 31.
6- فرقان / 67.
7- غافر / 60.
8- بقره / 124.
9- يوسف /87
10- لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْءَانَ عَلى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَشِعاً مُّتَصدِّعاً مِّنْ خَشيَةِ اللَّهِ وَ تِلْك الاَمْثَلُ نَضرِبهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
هُوَ اللَّهُ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلِمُ الْغَيْبِ وَ الشهَدَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ
هُوَ اللَّهُ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْمَلِك الْقُدُّوس السلَمُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكبرُ سبْحَنَ اللَّهِ عَمَّا يُشرِكونَ
هُوَ اللَّهُ الْخَلِقُ الْبَارِىُ الْمُصوِّرُ لَهُ الاَسمَاءُ الْحُسنى يُسبِّحُ لَهُ مَا فى السمَوَتِ وَ الاَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الحَْكِيمُ
شش آيه اول سوره حديد:
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
سبَّحَ للَّهِ مَا فى السمَوَتِ وَ الاَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الحَْكِيمُ
لَهُ مُلْك السمَوَتِ وَ الاَرْضِ يحْىِ وَ يُمِيت وَ هُوَ عَلى كلِّ شىْءٍ قَدِيرٌ
هُوَ الاَوَّلُ وَ الاَخِرُ وَ الظهِرُ وَ الْبَاطِنُ وَ هُوَ بِكلِّ شىْءٍ عَلِيمٌ
هُوَ الَّذِى خَلَقَ السمَوَتِ وَ الاَرْض فى سِتَّةِ أَيَّامٍ ثمَّ استَوَى عَلى الْعَرْشِ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فى الاَرْضِ وَ مَا يخْرُجُ مِنهَا وَ مَا يَنزِلُ مِنَ السمَاءِ وَ مَا يَعْرُجُ فِيهَا وَ هُوَ مَعَكمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
لَّهُ مُلْك السمَوَتِ وَ الاَرْضِ وَ إِلى اللَّهِ تُرْجَعُ الاُمُورُ
يُولِجُ الَّيْلَ فى النهَارِ وَ يُولِجُ النهَارَ فى الَّيْلِ وَ هُوَ عَلِيمُ بِذَاتِ الصدُورِ

دو آيه آل عمران :
هُوَ الَّذِى يُصوِّرُكمْ فى الاَرْحَامِ كَيْف يَشاءُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْعَزِيزُ الحَْكِيمُ
شهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ الْمَلَئكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قَائمَا بِالْقِسطِ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكيمُ

11- روايت ديگرى مناسب اين مقام ، از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) نقل است ، كه او فرمود: برادرم عيسى (عليه السلام ) به شهرى گذر كرد، و مرد و زنى را ديد كه بر سر هم بانگ و فرياد مى كشند.
فرمود چرا ستيز مى كنيد؟
مرد گفت : اى پيامبر خدا، همسرم زنى درستكار است و بزهى ندارد، ولى من مى خواهم از او جدا شوم ، او با سن كمى كه دارد پير چهره و زشت رو شده است .
عيسى (عليه السلام ) فرمود: اى زن ، مى خواهى بار ديگر طراوت و شادابى به چهره ات بازگردد.
زن گفت : آرى .
فرمود: سير از پاى سفره برنخيز؛ زيرا وقتى غذا در معده بسيار شد به بدن افزوده مى گردد و طراوت رخسار از بين مى رود. زن به اين سفاش عمل كرد و شادابى و خرمى به چهره اش بازگشت .
قصص الانبياء قطب راوندى ، باب 18 ح 328.
12- اعراف / 31و
13- روشن است كه دراز كشيدن غير از خفتن بعد از غذاست كه قساوت قلب مى آورد.
14- آل عمران ، 26.
15- آل عمران / 18.
16- آيات 286 / 284.
17- فصلت / 2 - 1.
18- شورى /3 - 2 - 1.
19- انفال /11.
20- ص / 42.
21- فرقان / 48.
22- انفال /66.
23- بقره /178.
24- نساء /28.
25- بقره / 137
26- كهف / 39.
27- بقره /201.
28- نحل /105.
29- قصص /77.
30- رعد /21.
31- مدثر /4.
32- اعراف /54.
33- الرحمن /35 - 33.
34- صافات /182 - 180.
35- صف /4.
36- (نور /35.)
37- سباء /49.
38- باطل چنين است تو كه بر آئين حقى دست به كار شو و مسكينان را دستگيرى كن و دهان كسانى را كه چشم به يارى تو دارند نيمه باز نگذار.
39- امام رضا (عليه السلام ) فرمود: سداب عقل را زياد مى كند ولى آب پشت را از هم مى پاشد.
مستدرك الوسائل ج /16 باب /88 ح /3 ص /427.
40- تكاثر /8.
41- نور /43.
42- در روايات تره صحرائى را، بهترين سبزى ها و درمان كننده درد طحال ، (مستدرك ج /16 ص ‍ /419) و سبزى مورد علاقه امام صادق (عليه السلام ) (وسائل ج /25 ص /215) معرفى كرده اند. ليكن از پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) نقل است كه فرمود: من فرشته اى دارم . كه از بوى آن آزرده مى شود. (وسائل ج /25 ص /192) و شايد سبب همين باشد كه امام صادق (عليه السلام ) براى خوردن آن از مدينه به عريض مى رفت (وسائل ج /25 ص /215).
43- از موفقق خادم امام كاظم (عليه السلام ) نقل است كه ، امام (عليه السلام ) هنگم خريد سبزى امر مى فرمود كه بسيار بخرند، و سبزى شاهى نيز از آن جمله بود. (وسائل /ج 25 /ص 197)
44- اسراء 111 - 110.
45- توبه 129 - 128.
46- حديد /23.
47- مؤ من /65.
48- شورى /30.
49- انبياء /35.
50- به درستى كه انسان آزمند آفريده شده است . چون بدو درويشى و فقر رسد زارى كند. و چون به او به مال رسد از دادن آن دريغ دارد. (معارج 19 - 12)
51- اءما انسان ، چون پروردگارش او را بيازمايد و او را كرم كند و نعمت دهد، گويد پروردگارم گراميم داشت . و چون او را بيازمايد و روزى را بر او تنگ كند، گويد پروردگارم خوارم كرد. (فجر 16 - 15)
52- انسان سركشى كند چون خود را بى نياز بيند. (علق 7 - 6)
53- هر گاه به انسان گزندى رسد ما را افتاده بر پهلوى خويش يا نشسته يا ايستاده مى خواند، پس ‍ همين كه گزند و رنج را از او باز گرفتيم ، مى رود گويى كه ما را به باز گرفتن گزندى كه به او رسيده بود نخوانده . (يونس /12)
54- آن گاه كه به انسان گزندى رسد، پروردگار خويش را، در حالى كه دل به سوى او بازگشته ، مى خواند، پس از آن كه او را نعمتى از خود داد، آن رنج و گزندى را كه دريغ آن پيش تر خدا را مى خواند فراموش مى كند. (زمر /8)
55- انسان همان گونه كه خير را مى خواهد و مى خواند، بدى را براى خود مى خواند و مى خواند، و انسان تا هست شتابزده است . (اسراء /11)
56- و ما چون رحمتى از جانب خود به انسان چشانيم بدان شاد مى شود. (شورى /48)
57- انفال /11.
58- نساء /4.
59- نخل /69.
60- ق /9.
61- اسراء /82.
62- اسراء /56.
63- اسراء 42.
64- زمر /45.
65- نساء /61.
66- بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ(1) لَيْس لِوَقْعَتهَا كاذِبَةٌ(2) خَافِضةٌ رَّافِعَةٌ(3) إِذَا رُجَّتِ الاَرْض رَجًّا(4) وَ بُستِ الْجِبَالُ بَسًّا(5) فَكانَت هَبَاءً مُّنبَثًّا(6)
واقعه 6-1
67- انشراح /6 - 5.
68- طلاق /7.
69- احقاف /35.
70- نازعات /46.
71- كهف /16.
72- طلاق /2.
73- شعرا /227.
74- انعام /124.
75- ((جهنى )) نام يكى از ياران رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) كه به پيامبر گفت : منزل من از مدينه دور است ، شبى را برايم معين فرما تا در آن شب به مدينه آيم . و پيامبر شب بيست و سوم را معين فرمود.
76- فِيهَا يُفْرَقُ كلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ
77- نساء /13.
78- انبياء /69.
79- (حم عسق ) شورى /2 - 1.
80- آل عمران /18.
81- انبياء /70.
82- انبياء /87.
83- نساء /28.
84- انفال /66.
85- بقره /178.
86- الرحمن /13.
87- در روايت كتاب ((المؤ من )) از حسين بن سعيد كوفى اهوازى ص /40 ب /4 ح / 93 انتهاى حديث چنين است ؛ دوستى خود را به دوستى او و دوستى او را به دوستى خداى عزوجل پيوند داده اى .
88- مسافتى برابر با يك چشم رس .
89- مريم /87.
90- بقره /229.
91- طلاق /1.
92- انبياء /95.
93- محتمل است كه ترجمه اين آيه شريفه چنين باشد: محال است كه ما اهل آبادى را هلاك كنيم و آنان براى حسابرسى ما باز نگردند، به حتم باز مى گردند.
94- آل عمران /185.
95- لقمان /34.
96- نحل /38.
97- دخان /29.
98- حديد/ 19.
99- مؤمنون /100.
100- كافرون /2 - 1.
101- مائده /2.
102- صافات /11.
103- اعراف /56 - 54.
104- بقره /286 - 284.
105- توبه /84.
106- بقره /156.
107- زخرف /14.
108- بقره /156.
109- اقتباس از آيه 74 سوره زمر آيه چنين است وَ قَالُوا الحمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَ أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشَاءُ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ ستايش از آن خدائى است كه وعده راست به ما داد و زمين را به ما واگذارد، هر جاى بهشت كه بخواهيم ، منزل مى كنيم ، و چه نيكوست پاداش نيكوكاران .
110- ص /63 - 62.
111- سابق : پيشى گيرنده ، پيشاپيش رونده .
112- بقره 156.
113- شورى /43.
114- شورى /26.
115- آل عمران / 83
116- ترجمه غيرمسجع اين سخن چنين مى شود:
به خدا سوگند اگر اين كاره به دست ما بيفتد جز خوردن طعام بى خورش و پوشيدن جامه زير در ميان نباشد.
117- زخرف / 13
118- زخرف / 13
119- طلاق /3 - 2.