آية الكرسى

محمد على حسينى مقدّم و محسن آشتيانى

- ۲ -


آيا آية الكرسى يك آية است يا سه آيه؟

سؤال در اين است كه آيا آية الكرسى همين يك آيه‏اى است كه تا هو الْعَلىُّ العظيم است يا ضميه به دو آية ديگر است كه تا «هُمُ فيها خالدون» باشد.

جواب آن است كه مشهور مى‏گويند آية الكرسى يك آيه پيش نيست وهو العلىُّ العظيم انتهاى آيه است.

دليل بر اين ادّعا است كه اولاً تعبير به آية الكرسى، دلالت مى‏كند بر يك آيه فقط و اگر تا «هم فيها خالدون» بود بايد تعبير به آيات كنند چون سر آيه است نه به آيه واحده.

و ثانيا آية در بر گيرنده بر لفظ كرسى همين آيه است «وَسِعَ كرسيُّه السموات والارض» و باين مناسبت آية الكرسى گفته‏اند.

و ثالثا در بسيارى از اخبار در بيان فضائل آية الكرسى تصريح دارد تا (العلى العظيم) مثل حديث مروى در لالى الاخبار از پيغمبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم فرمود: «مَنْ قَرَءَ اَرْبَعَ آيات مِنْ اَوَّلِ الْبَقَرَةِ وآيَةَ الكُرْسِيىِّ وَاتين بعدها وثلاثة آياتٍ مِنْ آخِرِها لَمْ يرَ فىِ نَفْسِهِ ومالِه شيئا يكرهه ولا يقربه شيطان ولا ينسى القران» چون آيتين بعد از آية الكرسى صريح در اين است كه آنها جزء آية الكرسى نيست و نقل حديث عبداللّه‏ بن مسعود از حضرت رسول كه فرمود:

«مَنْ قَرَءَ عَشْرَ آياتٍ مِنْ سورة الْبَقَرةِ فى لَيْلَةٍ فى بَيْتٍ لَمْ يَدْخُلْ ذالك البيتَ شَيطانٌ حَتَّى يَصْبَحَ أرْبَعَ آياتٍ مِنْ اَوَّلِها وآية الكرسى وآيتين بعدها و خواتيها) هر كس ده آيه از سوره بقره در هر شب در منزلش بخواند آن بيت را شيطان داخل نمى‏شود تا صبح گردد و آن ده آيه 4 آيه اول بقره و يك آيه آية الكرسى و دو آيه بعد و سه آيه در پايان بقره.

همه اينها تصريح آيه الكرسى به يك آيه دارد و آن هم تا هو العلى العظيم است.

رابعا: جميع مفسرين از عامه و خاصه در بيان فضائل و خواص آية الكرسى در ذيل همين آيه ذكر كرده‏اند و سپس آن دو آيه را متعرض شده‏اند.

و خامسا تصريح بسيارى از علماء باين موضوع بنحو ارسال مسّلم چنانچه در مجمع البحرين مى‏فرمايد:

«آية الكرسى معروفةٌ وهى الى قوله «وهو العلى العظيم»(10)».

وامكان آيه تا «هم فيها خالدون» گفته‏اند به دو صورت استدلال كرده‏اند.

1 ـ متعارف بودن بين مسلمين.

2 ـ در بسيارى از اخبار مرموزه آية الكرسى را بخواند تا فيها خالدون.

اما همه اينها دلائل قابل اعتنايى است و دلائل دسته اول قوى و نيرو مند بنظر مى‏رسد.(11)

ارزش معنوى آية الكرسى

درباره ارزش معنوى و عظمت روحانى آية الكرسى روايات بسيارى از رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم و ائمه طاهرين عليهم‏السلام براى مزيد اطلاع به بعضى از آنها شاره مى‏شود.

1 ـ بزرگترين آيه در قرآن.

عن رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم اَنَّه قالَ: «اِنّ اَعْظَمَ آيةٍ فِي الْقُرْآنِ آيةُ الْكُرْسيّ»(12).

ترجمه: از پيامبر اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم نقل شده است كه فرمودند: بدرستيكه بزرگترين آيه در قرآن آية الكرسى مى‏باشد.

2 ـ گنج آسمانى.

عَنْ عَلِيٍ عليه‏السلام اَنَّهُ قالَ: «لَوْ تَعْلَمُونَ مافيها لَما تَرَكْتُمُوها عَلى حالٍ اِنَّ رسولَ اللّه‏ِ6 قال: اُعْطيتُ آيةَ الكرسيِّ مِن كَنْزِ تَحْتِ الْعَرْشِ لَم يُؤتَها نَبِىٌّ قَبْلي»(13).

على عليه‏السلام فرمودند: اگر از آثار معنوى اين آيه شريفه آگاه مى‏بوديد در هيچ حالى، آنرا ترك نمى‏كرديد پيغمبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم فرمود: آية الكرسى از گنجينه‏اى در زير عرش به من عطا شده است و قبل از من به هيچ پيغمبرى چنين عطائى نشده است.

3 ـ آية الكرسى سيّد سوره بقره.

عَنْ عَلِيٍ عليه‏السلام قال: «سَمِعْتُ رَسُولَ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم يَقُولُ يا عَلِيّ...سَيِّدُ الْكَلامِ الْقُرْآنُ وَسَيِّدُ الْقُرْآنِ الْبَقَرَةُ وسَيِّدُ الْبَقَرَةِ آيَةُ الْكُرْسِيّ يا عَلِيُّ اَنَّ فيها لَخَمْسينَ كَلِمَةً فى كُلِّ كَلِمَةٍ خَمْسَونَ بَرَكَةً»(14).

ترجمه:

رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ضمن حديثى به على عليه‏السلام فرمود: قرآن كلام برتر و بزرگ است و سوره بقره سد قرآن و آية الكرسى سيد بقره است سپس فرمود: در آية الكرسى پنجاه كلمه است و در هر كلمه پنجاه بركت و خير وجود دارد.

4 ـ اثر خواندن آية الكرسى در هر صبح.

هر كس صبح يك مرتبه آية الكرسى را بخواند خداوند متعال يك ملك مُوَكِّل فرمايد كه تا شام او را از بليّات محافظت كند و چون دو مرتبه بخواند دو ملك مُوَكِّل فرمايد و چون سه مرتبه بخواند سه ملك مأمور فرمايد و چون چهار بار بخواند چهار ملك موكل فرمايد كه او را از بليّات نگاهدارند تا شام و چون پنج مرتبه بخواند خطاب شود كه واگذاريد او را كه من خودم نگاهدارى مى‏نمايم همچنين اگر شام قرائت نمايد تا سبح از بلاها محفوظ مى‏ماند(15).

5 ـ ثواب آية الكرسى در نماز مستحبى.

قال ابو عبداللّه‏ عليه‏السلام : «مَنْ قَرَأَ قل هُوَ اللّه‏ُ اَحَدٌ وَاِنّا اَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَآيَةَ الكُرْسىِّ فى كُلِّ رَكْعَةٍ مِنْ تَطّوُّعِهِ فَقَدْ فَتَحَ اللّه‏ُ لَهُ بِاَفْضَلِ اَعْمالِ الاْدَميّينَ اِلاّ مَنْ اَشْبَهَهُ فَزادَ عَلَيْهِ»(16).

ترجمه:

امام صادق عليه‏السلام فرمود: هر كس در هر ركعت از نماز مستحب خود سوره قل هو اللّه‏ احد وانا انزلناه و آية الكرسى را بخواند خداوند او را موفق به افضل اعمال انسانها نموده است. مگر آن كسى كه شبيه او كند و از او زيادتر بخواند.

6 ـ آية الكرسى برتر قرآن شريف.

عن الصّادِقَ عليه‏السلام قال: «اِنَّ لَكُلِّ شيءٍ ذِرْوَةٌ وَذِرْوَةُ الْقُرْآنِ آيَةُ الكُرْسِيِّ»(17).

ترجمه:

امام صادق عليه‏السلام فرمودند: براى هر چيز فرد برتر و نقطه اعلا وجود دارد و آية الكرسى اعلا و برتر قرآن شريف است.

7 ـ خواندن آية الكرسى با كيفيت خاص.

قالَ رَسُولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم .

«مَنْ قَرَأَ اَرْبَعَ آياتٍ مِنْ اَوَّلِ الْبَقَرَةِ وَآيَةَ الْكُرْسَيِّ وَايَتَيْنِ بَعْدَها وَثَلاثَ آياتٍ مَنْ اخِرِها لَمْ يَرَ في نَفْسِهِ وَمالِهِ شَيئا يُكْرِهُهُ، وَلا يُقَرِّبُهُ شَيْطانٌ وَلا يَنْسَى الْقُرْآنَ»(18). الآمآ* ذَلِكَ الْكِتَبُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدٍى لِلْمُتَّقيِنَ* الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَهُمْ يُنفِقُونَ* وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالاْءَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ* اللّه‏ُ لاَآ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَافِى السَّمَوَتِ وَمَا فِى الاْءَرْضِ مَن ذَا الَّذِى يَشْفَعُ عِندَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَابَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِطُونَ بِشَى‏ءٍْ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاّ بِمَا شَآءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَوَتِ وَالاْءَرْضَ وَلاَ يَؤُدُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ* لاَآ إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مَنَ الْغَىِّ فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّه‏ِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّه‏ُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ* اللّه‏ُ وَلِىُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَآؤُهُمُ الطَّغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَتِ أُوْلَآئِكَ أَصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ* أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِى حَآجَّ إِبَْهِمَ فِى رَبِّهِ أَنْ آتَهُ اللّه‏ُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ اِءبرَهِمُ رَبِّى الَّذِى يُحْىِ وَيُمِيتُ قَالَ أَنَاْ أُحْىِ وَأُمِيتُ قَالَ إِبْرَهِمُ فَإِنَ اللّه‏َ يَأْتىِ بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِى كَفَرَ وَاللّه‏ُ لاَ يَهْدِى الْقَوْمَ الظَّلِمِينَ* أَوْ كَالَّذِى مَرَّ عَلَى قَرْيَةٍ وَهِىَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّى يُحْىِ هَذِهِ اللّه‏ُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللّه‏ُ مِاْئَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْما أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ بَل لَّبِثْتَ مِاْئَةَ عَامٍ فَانظُرْ إِلَى طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَانظُرْ إِلَى حِمَارِكَ وَلِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلّنَّاسِ وَانظُرْ إِلَى الْعِظَامِ كَيْفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْما فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللّه‏َ عَلَى كُلِّ شَى‏ءٍْ قَدِيرٌ* للّه‏ِ مَافِى السَّمَوَتِ وَمَا فِى الاْءَرْضِ وَإِن تُبْدُواْ مَافِى أَنفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُم بِهِ اللّه‏ُ فَيَغْفِرُ لِمَن يَشَآءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَآءُ وَاللّه‏ُ عَلَى كُلِّ شَى‏ءٍْ قَدِيرٌ* آمَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّه‏ِ وَمَلَآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ* لاَ يُكَلِّفُ اللّه‏ُ نَفْسا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَاكَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَآ إِن نَّسِينَآ أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَآ إِصْرا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبّزنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَالاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَفِرِينَ*.

ترجمه: پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمودند: هر كس چهار آيه از اول سوره بقره و آية الكرسى را با دو آيه رعد از آن و سه آيه آخر آن سوره را تلاوت كند هيچگونه بدى و ناراحتى در جان و مال خود نبيند و شيطان نزديك او نمى‏شود و قرآن را فراموش نمى‏كند.

8 ـ ثواب خواندن آية الكرسى هنگام خواب و در تعقيب نماز.

عن ابي الحسن الرضا عليه‏السلام .

«مَنْ قَرَأَ آيةَ الْكُرْسِيِّ عِنْدَ مَنامِهِ لَمْ يَخَفِ الْفالِجَ اِنْ شاءَ اللّه‏ُ وَمَنْ قَرَأَها بَعْدَ كُلِّ صَلاةٍ لَمْ يَضُرُّهُ ذُو حُمَةٍ»(19).

ترجمه:

امام رضا عليه‏السلام فرمودند: هر كس هنگام خواب آية الكرسى را تلاوت كند بخواست خدا به مرضى كه او را فلج كند گرفتار نشود و هر كس پس از هر نماز آنرا بخواند گزنده‏اى به وى آزار نرساند.

9 ـ آية الكرسى در ختم سوره انعام.

گويند ختم سورة مباركه انعام به جهت هر حاجتى به اين نحو است كه قرائت سورة مذكوره نمايد و چون به حكمه (رُسُلُ اللّه‏ِ) برسد وقف نمايد و برخيزد و دو ركعت نماز بجاى آورد بعد از حمد آية الكرسى را هفت مرتبه و توحيد را پنجاه بار بخواند و بعد از سلام سر به سجده نهد و هفت مرتبه بگويد «لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَك اِنّي كُنْتُ مِنَ الظالمين»(20) پس سر بردارد و بقيه سوره را از (اَللّه‏ُ اَعْلَمُ) سر بگيرد و تمام كند. اما شروع اين ختم اگر روز شنبه باشد ميان نماز ظهر و عصر و سه شنبه وقت چاشت و چهار شنبه رسَنْجُورى گويد كه من اين نماز را كردم و از خداوند تعالى دنيا را طلبيدم، چندان به من عطا فرمود كه هزار غلام خريدم و آزاد كردم واللّه‏ اعلم(21).

10 ـ حديث سلمان درباره آية الكرسى.

گويند در حديث سلمان فارسى رضى‏الله‏عنه آمده است كه: رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود كه هر كس آية الكرسى را به زعفران بر كف دست راست خود بنويسد و آن را به زبان خود بليسد و هفت نوبت چنين كند هرگز چيزى را فراموش نكند و فرشتگان او را آمرزش خواهند.(22)

11 ـ آية الكرسى دور كننده هزار بدى.

از حضرت باقر عليه‏السلام روايت است كه ره كس يك مرتبه آية الكرسى را قرائت كند دور كرده مى‏شود از او هزار مكروه و بدى از بديهاى دنيا و هزار مكروه و بدى از بديهاى آخرت و سهل‏تر مكروه دنيا فقر و سهل‏تر مكروه آخرت عذاب قبر است (23).

12 ـ ثواب صد مرتبه خواندن آية الكرسى.

عدبى آن اين است عن الرسيول صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم مَنْ قَرَأَ آية الكرسى مائَةَ مَرَةً كانَ كَمَنْ عَبَدَ اللّه‏َ طُوْلَ حَياتِهِ.

از رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مروى است كسى كه آية الكرسى را صد مرتبه بخواند مثل كسى است كه در عمر خود عبادت خدا را نموده باشد(24).

13 ـ تلاوت آية الكرسى بر آب.

گويند اگر كسى 3 بار آية الكرسى را بر آب خواند و روى خود را بشويد و دو ركعت نماز بگذارد و در هر ركعت حمد يكبار و آية الكرسى يكبار بخواند هر مراد داشته باشد حاصل گرددان شاء اللّه‏ تعالى و اگر پيش بزرگى رود محترم گردد و هر كه آية الكرسى را بنويسد و بر بازوى خود بندد به هر جا رود عزيز و محترم باشد و اگر به انار شيرين بدمد قبل از 4 ماه و به زن باردار دهد قبل از چهار ماه فرزندش پسر شود (25). انشاء ا... .

14 ـ ختم عظيم آية الكرسى.

گويند هر گاه كسى به اعتقاد درست متوجه اين ختم عظيم الشأن بشود تا سه روز حاجت او روا شود و طريق او اين است كه يكبار آية الكرسى با اعوذ باللّه‏ و بسم اللّه‏ (26) و يكبار حمد با سوره قل هو اللّه‏ احد كه هر بار سوره اخلاص را مى‏خواند با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع كند و اين سوره را بعد از حمد 5 مرتبه بخواند و يازده بار سوره كوثر و صد صلوات بفرستد تا سه روز ان شاء اللّه‏ مراد او حاصل شود و ثواب ختم را به روح چهار پيغمبر كه آدم صفى اللّه‏ و ابراهيم خليل اللّه‏ و موسى كليم اللّه‏ و محمد حبيب اللّه‏ عليهم‏السلام فرستد(27).

15 ـ آية الكرسى طلسم عظيم القدر.

قيلَ رُوِىَ عَنْ مَولانا اميرُ المؤمنين عليه‏السلام اَنَّهُ مَنْ كَتَبَ «اللّه‏ اكبر» خَمْسينَ مَرَّةً والْبَسْمَلَةَ عَشْرَ مَرّاتٍ وآية الكرسي والاخلاص والْمُعَوَذَتَيَنِ ورَبَطَها عَلى عَضُدِهِ فَهُوَ طِلِسْمٌ عَظِيمُ الْقَدْرِ يَسْألُ اللّه‏َ تعالى شيئا اعطاه ان شاء اللّه‏ تعالى(28).

ترجمه: از على عليه‏السلام روايت شده است كه فرمودند: هر كس اللّه‏ اكبر را 50 بار و بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را ده بار و آية الكرسى با و اخلاص و قل اعوذ برب الفلق و الناس را يك بار بنويسد و آن را بر بازوان خويش ببندد او طلسم بزرگى است كه در آن هنگام از خداوند هر سؤال و خواهشى داشته باشد خداوند به او مرحمت خواهد كرد.

16 ـ تلاوت هفت بار آية الكرسى قبل از طلوع آفتاب.

در كتاب جواهر مكنونه آورده هر كس پيش از برآمدن آفتاب بعد از نماز صبح حمد را بخواند و هفت بار آية الكرسى بخواند به اين ترتيب اول دست راست دوّم دست چپ سوّم پيش رو چهارم پشت سر پنچم بطرف آسمان ششم بر تحت قدمها هفتم بر كف دست خود بدمد و بر هر اعضاى خود بمالد و از خانه بيرون آيد در نظر همه كس عزيز و محترم باشد و در نظرها محبوب القلوب مى‏شود و دلها بر او مُشْفِقْ و مهربان گردد و اگر در ساعت زهره و مشترى بنويسد و با خود دارد محبوب دلها شود و اما بايد به جهت عمل حرام نكند و اگر خواهد كثير العلم و الفهم باشد بايد آيه شريفه را به مشك و زعفران و گلاب بنويسد و به آب قند بخورد اما كتابت بطريق ده وقف و ده عقد باشد و همچنين در خواندن به اطراف بايد بطريق ده وقف بخواند و ده وقف به اين طريق است:

1) اللّه‏ُ لاَآ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ 2) الْحَىُّ الْقَيُّومُ 3) لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ 4) لَّهُ مَافِى السَّمَوَتِ وَمَا فِى الاْءَرْضِ 5) مَن ذَا الَّذِى يَشْفَعُ عِندَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ 6) يَعْلَمُ مَابَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ 7) وَلاَ يُحِطُونَ بِشَى‏ءٍْ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاّ بِمَا شَآءَ 8) وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَوَتِ وَالاْءَرْضَ 9) وَلاَ يَؤُدُهُ حِفْظُهُمَا 10) وَهُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ(29).

و طريق ده عقد آن است كه ابتدا از انگشت گوچك دست راست شروع نمده كه هر وقفى عقد انگشتى نمايد تا ختم شود به انگشت كوچك دست چپ.

17 ـ آية الكرسى بر طرف كننده نيازها و گرفتاريها.

از امير المؤمنين عليه‏السلام مروى است كه هر كه را مهمّى پيش آيد كه در آن عاجز باشد بايد غسل كند به نيت آن مهم و آية الكرسى را بخواند به طريق ده وقف و در ميان «يشفع عنده» آن مهم را بخاطر گذراند ان شاء اللّه‏ تعالى آن مهم به موجب دلخواه او برآيد و هر دعايى كه كند در آن وقت مستجاب شود.

18 ـ ختم مجوّب آية الكرسى.

بعضى از علماء حقه و پاره‏اى از بزرگان دنيا فرموده‏اند كه از جمله ختمهاى معتبر و مجرّب ختم آية الكرسى است به عدد لفظ كرسى يعنى دويست و نود مرتبه و اكابر و بزرگان شرط كرده‏اند كه بايد از «وهو العلى عظيم» تجاوز نشود و اگر احيانا از روى سهو تجاوز شود آية را از سر گيرد و ايضا گفته‏اند اگر كسى به عدد نام (30) خود رخواند ابواب فتوحات بر روى او گشوده شود و سعادت به او روى مى‏آورد و فقر و فاقه از او دور مى‏شود و اگر از براى تحبيب شرعى بعد اسم طالب و مطلوب خوانده شود اثرى عجيب مشاهده مى‏شود و غير از اين خواص بسيار و منافع بى‏شمار دارد انتهى كلامه رحمة اللّه‏ تعالى.

19 ـ توصيه امام صادق عليه‏السلام :

منقول است از حشرت صادق عليه‏السلام آنكه به ابن حماد فرمودند بنويس آية الكرسى را در ظرفى و به جرعه آب بشوى و بياشام شفا يابى از تب ان شاء اللّه‏ تعالى(31).

20 ـ نتيجه ده باز خواندن آية الكرسى.

گويند هر گاه ده نفر به جهت عزل و آوارگى حاكم جائرى هر يك ده مرتبه آية الكرسى بخوانند معزول گردد ان شاء اللّه‏ تعالى(32).

21 ـ اثر 70 مرتبه خواندن آية الكرسى تا هو العلى العظيم.

هر گاه كسى را مهمى روى دهد و خواهد بزودى كفايت شود بايد به صحرائى رود كه در آن آدمى نباشد و خطى در گِرد خود بكشد و رو به قبله متواضع نشيند و هفتاد مرتبه آية الكرسى را تا «هو العلي العظيم» بخواند بى‏شك در همان روز حاجت او برآيد و هذا مُجَرَّب و مُؤثر لا شَكَّ وَلا رَيْبَ فيهِ واللّه‏ العالم(33).

22 ـ جهت از بين بردن دشمن 40 بار خواندن آية الكرسى.

گويند به جهت مقهوريت دشمن چهل مرتبه آية الكرسى بخواند چون به مابين دو ميم در يعلم مابين ايديهم رسد آن دشمن را به نظر آورد و خواندن آن نيز به عدد مذكور به جهت كفايت ساير مهمات مؤثر است به شرط آنكه بخاطر گذراند مهم مطلوب را در مابين دو عين «يشفع عنده» وايضا هفت مرتبه خواندن آن بر نمك طعام و در طعام نموده و اطعام آن به مطلوب موجب محبت شديده آن مطلوب خواهد شد(34).

23 ـ خواندن آية الكرسى بعد از وضوء.

عن الباقر عليه‏السلام : قالَ مَنْ قَرَءَ عَلى اَثَرِ وُضُوئِهِ آيَةَ الْكُرْسِىِّ اَعْطاهُ اللّه‏ُ تَعالى ثَوابَ اَربَعينَ عاما ورَفَعَ لَهُ اَرْبَعينَ دَرْجَةْ وزَوَّجَهُ اللّه‏ُ اَرْبَعينَ حَوْراءً.(35)

ترجمه:

از حضرت امام محمد باقر عليه‏السلام روايت شده فرمود هر كسى بعد از وضو آية الكرسى را بخواند خداوند عطا مى‏كند به او ثواب چهل سال عبادت و در نهايت در درجه چهلم جا دهد و با چهل حوريه او را تزويج مى‏كند.

24 ـ آية الكرسى نجات دهنده از عذاب خداوند.

هر كه بر گورستانى عبور افتد و يازده مرتبه قل هو اللّه‏ احد بخواند خداوند به عدد مردگان پا و ثواب دهد و دستور است سوره حمد و آية الكرسى و قل هو اللّه‏ و دو قل اعوذ را هر يك سه بار بخواند و سروه قدر را هفت بار و تبارك الذى (سوره ملك) را يكبار بخواند ميّت را از عذاب خلاص مى‏كند.(36)

25 ـ جهت توسعه روزى آية الكرسى را بخوانيد.

از براى توسعه رزق در امرهاش و غنى و توانگرى در سحرگاه يعنى نزديك صبح دو ركعت نماز بجاى آورد در ركعت اول بعد از حمد هفده مرتبه سوره قل يا ايها الكافرون و دو ركعت دوّم بعد از حمد 17 مرتبه سوره قل هو اللّه‏ احد و در ركوع هر يك از اين دو ركعت 17 مرتبه سبحان ربى العظيم وبحمده گويد و در هر يك از سجدتين دو ركعت 17 مرتبه سبحان ربى الاعلى وبحمده بگويد و بعد از فراغ از نماز 17 مرتبه آية الكرسى بخواند كه مجربّ است و گفته‏اند كه اين عمل از گنجى مخفى پروردگار است كه بدست نااهل بنا به داد و خداوند سوره طه نزد طلوع فجر كمترين اثر او آن است كه روزى تازه به او مى‏رسد و نرمى دلها از براى او حاصل مى‏شود.(37)

26 ـ دعاى گنج العرش.

عبداللّه‏ مسعود گويد روزى پيامبر اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله صبحى در مسجد نشسته بودند كه جبرئيل امين عليه‏السلام با نيكوترين وجه نازل شد (نه اينكه مردم او را ببينند بلكه چشم نبى و وصى قابل رويت ملايكه است) گفت السلام عليك يارسول اللّه‏ خداوند شما را سلام مى‏رساند و براى تو هديه فرستاده حضرت فرمود: و عليك السلام يا اخى، جبرييل چه هديه‏اى است او طرحايى به خط سبز گشور حضرت با حاضرين به احترام آن برخواستند و آن را به سر نهادند حضرت چه هديه‏اى روح الامين اين هديه جيست و جه ثوابى دارد گفت يا رسول اللّه‏ جز خداوند كسى ثواب آن را نداند هر كه اين دعا را بخواند اگر بيمارى شد شفا يابد و غمناك باشد شاد گردد و بيمار روحى به لطف خداوند بهبود يابد هر مهمى برآورده شود از هم بليّات و آفات محافظت كند اگر به نيّت آمرزش حتى يكبار بخواند خدا بانسان ثواب چهار پياده و چهار فرشته مقرّب به او بخشد و اگر كسى آن را به كفن خود نويسد هرگز جسدش نپوسد و در روز رستاخيز با شكل وروى بسيار زيبا و نورانى زنده گردد... (38) اين رويش براى اين آوردم كه دعاى گنج العرش در برگيرنده آية الكرسى بطور كامل مى‏باشد و عمق اين آيات قسم مى‏دهد و از خداوند طلب حاجت مى‏كند.