داستانهاى صاحبدلان

محمد محمدى اشتهاردى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۲ -


251- تتمة المنتهى ص 238 - 239 .
252- اقتباس از تتمه المنتهى ص 191.
253- تاريخ كامل ابن اثير ج 2 (مطابق نقل كتاب خدمات اجمتاعى در اسلام ص 50 - 52)
254- حديقة الشيعه (مطابق نقل لئالى الاخبار ج 2 ص 333)
255- لئالى الاخبار ج 2 ص 338.
256- لئالى الاخبار جلد اول ص 293.
257- ترجمه و اقتباس از عيون اخبار الرضا ص 227.
258- اقتباس از كتاب بندگى - از آفرينش شهيد دستغيب .
259- آئين زندگى ديل كارنگى (مطابق نقل بهترين راه غلبه بر نگرانيها ص 99)
260- آئين زندگى ديل كارنگى بنقل از كتاب راه غلبه بر نگرانيها صفحه 97 و 98.
261- نطقها و مكتوبات و يادداشتهايى پيرامون زندگى شهيد مدرس .
262- سوره مومنون آيه 7.
263- سوره يس آيه 60.
264- سوره فاطر آيه 6.
265- وسائل الشيعه ج 18 ص 574.
266- مدرك قبل ص 575.
267- فروع كافى ج 2 ص 27.
268- تفسير نور الثقلين ج 5 ص 160 بنقل از كتاب من لا يحضره الفقيه و در تحرير الوسيله امام خمينى (مدظله ) ج 1 ص 274 و 275 حدود چهل مورد از گناهان كبيره ، نام برده شده است .
269- در اين باره تفسير نور الثقلين ج اول ص 473 و تحرير الوسيله امام خمينى ج 1 ص 274 مراجعه شود.
270- و در قرآن آياتى از اصرار بر گناه نهى كرده مانند آيه 135 ال عمران و 78 مائده و 46 واقعه .
271- اصول كافى ج 2 ص 288.
272- سفينة البحار ج 1 ص 488.
273- مدرك قبل .
274- سفينة البحار ج 1 ص 488.
275- بحار ط قديم ج 11 ص 139.
276- سفينة البحار ج 2 ص 713.
277- اقتباس از داستانهاى مثنوى ص 62.
278- وسائل الشيعه ج 8 ص 399 - (فوالله انه ليعودون مرضاهم ، و يشهدون جنائزهم ، و يقيمون الشهادة لهم و عليهم و يودون الامانة اليهم .)
279- اقتباس از داستانهاى استاد.
280- وسائل الشيعه ج 18 ص 101.
281- شرح در تتمه المنتهى ص 187 و 236.
282- تحف العقول (ترجمه عطائى ) ص 565 - 569 - وسائل الشيعه ج 11 ص 56.
283- المخازه ج 1 ص 184.
284- سفينة البحار ج اول ص 523.
285- سفينة البحار ج اول ص 523.
286- معانى الاخبار مرحوم صدوق ص 207.
287- چنانكه ما در اسلام قاعده اى داريم به اين عنوان : الاسلام يجب ما قبله اسلام ، جريانات قبل از خود را قطع كرد.
288- سرگذشتهاى ويژه از زندگى امام خمينى (مدظله العالى ) ص ‍ 72.
289- لئالى الاخبار / ص 247.
290- وسائل الشيعه ج 2 ص جديد ص 903 /
291- مجمع البيان ج 9 ص 108.
292- معانى الاخبار شيخ صدوق ص 63.
293- اقتباس از در المنثورج 6 ص 166.
294- وسائل الشيعه ط جديد ج 2 ص 902.
295- المخازن ج 1 ص 321.
296- معانى الاخبار شيخ صدوق ص 207.
297- اقتباس از سفينه البحار ج 1 ص 47.
298- معانى الاخبار شيخ صدوق ص 177.
299- تفسير نور الثقلين ج 5 ص 70 - گرچه ظاهر آيه فوق ، مربوط به كفار مكه است كه در جريان حديبيه كه در سال 6 و 7 هجرت واقع گرديد، بودن گروهى مسلمان در مكه در ميان كافران ، مانع جنگ پيامبر (صلى الله عليه وآله ) با آنها مى شد، ولى داستان فوق ، تاويل آيه مذكور است . وانگهى چه مانعى دارد كه آيه شامل هر دو مطلب بشود. چرا كه قرآن ظاهر و باطن دارد. 1
300- در اينجا ذكر اين نكته مناسب است كه به گفته بعضى از محققين يقين بر سه گونه است : 1 - علم اليقين ، مانند اينكه مى دانى آتش گرم است 2 - عين اليقين مانند اينكه آتش مى بينى 3 - حق اليقين ، مانند اينكه دست در آتش كنى و حرارت و سوزش آتش را دريابى (سفينه البحار ج 2 ص 733) گوئى حارثه در مرحله سوم يقين (كه از مراحل عالى ايمان است ) يعنى حق اليقين بوده است .
301- سفينه البحار ج 1 ص 44.
302- سفينه البحار ج 1 ص 44.
303- اسدالغابه (عبد)- رياحين الشريعة ج 3 ص 406.
304- رياحين الشريعه ج 3 ص 408.
305- معانى الاخبار شيخ صدوق ص 167.
306- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 351.
307- وسائل الشيعه ج 11 ص 447 - 448.
308- معاد محسن قرائتى 289.
309- آيات 18 و 19 و 20 سوره مومنون .
310- اقتباس از زندگانى آيت الله بروجردى تاليف على دوانى ص 61 و 61.
311- يا ايها الناس اتقوا ربكم ان زلزلة اساعة شى ء عظيم . يوم ترونها تذهل كل مرضعة عما ارضعت و تضع كل ذات حمل حملها وترى الناس ‍ سكارى و ماهم بسكارى ولكن عذاب الله شديد.
312- تفسير مجمع البيان ج 7 ص 70 (باكمى تلخيص )
313- فرازهايى از ابعاد روحى امام خمينى ص 47-48.
314- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 4 ص 58.
315- فروع كافى ج 1 ص 374.
316- الدر المنثور بنقل طرق بسيار از راويان (مطابق نقل الميزان ج 2 ص ‍ 74)
317- زندگانى و شخصيت شيخ انصارى ص 427.
318- وسائل الشيعه ج 12 ص 135.
319- مدرك قبل باب 45 ص 135 - 136.
320- لثالى الاخبار ج 1، ص 81.
321- تفسير القمى ج 2 ص 344 - اين مطلب در دارالمنثور ج 6، ص 142 از ابن عباس نيز نقل شده است .
322- تفسير الفرقان ج 28 ص 32.
323- تفسير روح المعانى ج 27، ص 95.
324- تفسير قرطبى ج 10، ص 527. (ذيل سوره زلزال )
325- تفسير مجمع البيان ج 1 ص 527 - تفسير قرطبى ج 1 ص 527.
326- عيون اخبار الرضا (مطابق نقل لثالى الاخبار ج 5 ص 45)
327- سيره حلبى ج 3، ص 281.
328- سوره انعام آيه 21
329- بحار ط جديد ج 7 ص 314
330- سوره لقمان آيه 16
331- بحار ط جديد ج 6 ص 223 و 175 و 260 و... 235
332- بحار ط جديد ج 6 ص 223 و 175 و 260 و... 235
333- بحار ط جديد ج 6 ص 223 و 175 و 260 و... 235
334- اقتباس از زندگى در نور ص 401
335- تفسير ابوالفتح ، رازى ج 9 ص 412، ذيل ايه 54، (با تلخيص ) توبه به اين نكته لازم است كه ممكن است داستان فوق ، شاءن نزول ، آيه فوق نباشد، بلكه آيه فوق به عنوان تاءكيد و اعلام قبول توبه آن جوان براى او خوانده شده باشد.
336- مناقب ابن مغالى شافعى ط اسلاميه ص 377 - نظير اين مطالب در مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 51 آمده است .
337- مناقب ابن مغازلى شافعى ط اسلاميه ص 376.
338- اقتباس از اسدالغابه ج 1 ص 225 - 226 مجمع البيان ج 8 ص 336 - بحار ط قديم ج 6 ص 690 و ذيل الذيل طبرى .
339- زندگانى شيخ انصارى .
340- كتاب ملا صدرا صفحه 243 - 244.
341- يمامه استانى است در وسط جزيرة العرب قرار گرفته و امروز نقطه ريگستان وسيعى است كه جزء كشور عربستان سعودى است (المنجد فى الاعلام )
342- بحار ط قديم ج 6 ص 288 - اسد الغابة ج 3 ص 55 - 54 - استيعاب ج 2 ص 223 و 221.
343- اقتباس از تتمة المنتهى ص 171 و 172.
344- معانى الاخبار شيخ صدوق ص 290.
345- ظاهر دو آيه فوق دلالت دارد كه همه انسانها داخل جهنم مى شوند، سپس پرهيزكاران نجات مى يابند و طبق بعضى از احاديث بعضى مثل سرعت برق از آن عبور مى كنند و بعضى همچون سوار معمولى و بعضى همچون پياده تندرو و بعضى مانند پياده كندرو (نورالثقلين ج 3 ص 353) و احتمال دارد كه اين ورود همان ورود بر پل صراط باشد.
346- اقتباس از سيره ابن هشام ج 4 ص 15 و مختصر سيرة الرسول ص ‍ 207.
347- تعبير به عسى (اميد است ) در آيه شايد اشاره به آن است كه : خداوند خواست متخلفان را بين خوف و رجاء نگهدارد، تا مغرور نگردند (مجمع البيان ج 5 ص 66)
348- درباره آيه فوق (101 سوره توبه ) شان نزولهاى ديگرى نقل شده است ، ضمنا ناگفته نماند كه اين سه نفر نامبرده غير از آن سه نفرى است كه درآيه 118 سوره توبه به آنها اشاره شد است .
349- مجمع البيان ج 5 ص 67.
350- اقتباس از كتب و نوشتجات گوناگون و هفته نامه 19 دى ، سال 6 شماره 58.
351- تقريب القرآن الى الاذهان ج 28 ص 42 تا 44:
352- رشد جوان ص 63.
353- نام ابوحذيفه ، عتبه پسر عبدشمس است كه دايى معاويه بود و در جنگ بدر بدست مسلمين كشته شد.
354- قاموس الرجال ج 7 ص 500 - شرح ابن ابى الحديد ج 2 ص ‍ 57.
355- طبقات ابن سعد ج 4 ص 71.
356- درالمنثور ج 6 ص 171.
357- نقل به قلم روز از كتاب رياض الخلود.
358- فروع كافى ج 1 ص 59 - ثواب الاعمال ص 107.
359- تاريخ كامل ابن اثير ج 3 ص 224 - 226 ناسخ التواريخ حضرت على (عليه السلام ) ج 1 ص 84 و 87.
360- سفينة البحار ج 2 ص 650.
361- غالب مفسران گويند: منظور از قبل از فتح ، قبل از فتح مكه است ، چرا كه بعد از فتح مكه و دنبال پيروزى جنگ حنين ، غنايم بسيارى به دست مسلمين رسيد، و همه مسلمين از نظر زندگى تامين بودند، در اين صورت ، انفاق در اين وقت ، با قبل از فتح مكه ، كه مسلمانان غالبا فقير بودند، تفاوت محسوس داشت .
362- تفسير فخر رازى ج 11 ص 40 تفسير درالمنثور ج 6 ص 172 ذيل آيه 10 سوره حديد).
363- اقتباس از تفسير ابوالفتوح رازى ج 10 ص 40.
364- كتاب صفين ص 104.
365- كحل البصر محدث قمى ص 63.
366- اقتباس از كحل البصر ص 64 سيره ابن هشام ، ج 2 ص 84.
367- درالمنثور ج 6 ص 175 - الميزان ج 19 ص 193 (با توضيحى از نگارنده )
368- اين گفتار، حاكى از شدت خوف و تواضع آن پيامبر است .
369- اختصاص شيخ مفيد ص 292.
370- من لا يحضره الفقيه (مطابق نقل تفسير الميزان ج 19 ص 242.
371- مجمع البيان ج 9 ص 260.
372- تفسير كاشفى ذيل آيه 9 سوره حشر.
373- تفسير روح المعانى آلوسى ج 27 ص 180 (ذيل آيه 17 سوره حديد) تفسير الفرقان (ذيل همين آيه ).
374- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 416.
375- اقتباس از تتمة المنتهى ص 240.
376- معانى الاخبار ص 309 (در معنى پاسخ على (عليه السلام )) احتمال ديگرى نيز هست .
377- وسائل الشيعه ج 11 ص 16 - تهذيب ج 2 ص 42.
378- معانى الاخبار شيخ صدوق ص 143.
379- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 414.
380- معانى الاخبار شيخ صدوق ص 73.
381- مجمع البيان ج 4 ص 390.
382- وسائل الشيعه ج 11 ص 229.
383- وسائل الشيعه ج 11 ص 179.
384- اصول كافى ط آخوندى ج 2 ص 324 (باب البذاء حديث 5)
385- گلستان سعدى (با نقل به معنى از نگارنده ).
386- تفسير ابوالفتوح رازى ج 11 ص 46 (ذيل آيه 17 حديد)
387- گلستان سعدى (با نقل از نگارنده )
388- تفسير نور الثقلين ج 4 ص 372.
389- شرح بيشتر در بحار ط جديد ج 43 ص 72.
390- اقتباس از سفينة البحار ج 2 ص 130 - 131.
391- تاريخ سامراء ج 3 ص 10.
392- سفينة البحار ج 2 ص 141.
393- ثواب الاعمال شيخ صدوق (مطابق نقل المخازن ج 1 ص 400)
394- المخازن ج 1 ص 395.
395- گلستان سعدى (باب ششم - با نقل به معنى از نگارنده )
396- اقتباس از تتمة المنتهى محدث قمى ص 239.
397- اصول كافى ط آخوندى ج 2 ص 115 (باب الصمت و حفظ اللسان حديث 16)
398- مدرك قبل حديث 6.
399- اصول كافى ط آخوندى ج 2 ص 122 (باب التواضع حديث 3)
400- اقتباس از تفسير ابوالفتوح رازى ج 11 ص 51 (ذيل آيه 21 سوره حديد)
401- اصول كافى ط آخوندى ج 2 ص 124 (باب التواضع حديث 12) - اين داستان شبيه داستان 105 است كه پيامبر (صلى الله عليه وآله ) نيز شير مخلوط به عسل را براى تواضع نياشاميد.
402- لئالى الاخبار ج 5 ص 227.
403- از مجموعه اى خطى .
404- لئالى الاخبار ج 5 ص 245 (نظير اين مطلب با اندك تفاوتى ، در قسمتى از پاسخهاى يكى از حكماء نقل شده كه در داستان 22 اين كتاب آمده است ).
405- تفسير الميزان ج 19 ص 202.
406- صندل : كفش چوبى .
407- مخبط: بيمارى مغزى كه موجب تشويش و اضطراب مزاج مى گردد.
408- گلستان سعدى (باب ششم ) (با نقل ازنگارنده )
409- المخازن ج 1 ص 228.
410- المخازن ج 1 ص 331.
411- المخازن ج 1 ص 331.
412- اقتباس از مجمع البيان ج 10 ص 294 - 295.
413- مجمع البيان ج 10 ص 294.
414- تفسير ابوالفتوح رازى ج 11 ص 53 (ذيل آيه 23 سوره حديد) - تفسير روح البيان برسوى (با كمى تفاوت ) ج 9 ص 376.
415- مدرك قبل .
416- تفسير ابوالفتوح رازى ج 11 ص 52.
417- اصول كافى ط آخوندى ج 2 ص 129 (باب ذم الدنيا و الزهد حديث 8)
418- نور الثقلين ج 5 ص 248.
419- مدرك قبل حديث 9.
420- منظور دنياى مادى است كه هدف قرار بگيرد نه آنكه پلى براى آخرت .
421- اصول كافى ج 2 ص 134 (باب ذم الدنيا و الزهد فيها حديث 20)
422- جامع الشواهد ص 32 (باب الالف بعده الراء).
423- سيره حلبيه ج 3 ص 249.
424- اقتباس از سيره حلبيه ج 3 ص 249.
425- تفسير روح البيان ج 9 ص 377 (ذيل آيه 23 سوره حديد).
426- اقتباس از شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 3 ص 313 (شرح بيشتر در كتاب ابوطالب آموزگار پاسدارى نوشته نگارنده )
427- الميزان ج 19 ص 333.
428- اقتباس از مجمع البيان ج 10 ص 294 - تاريخ طبرى ج 2 ص 261 و 262.
429- سيره ابن هشام ج 2 ص 292 - تفسير قمى ص 681 (مطابق نقل فروع ابديت ص 576 - 579)
430- المخازن ج 1 ص 286.
431- المخازن ج 1 ص 278.
432- اقتباس از سيره ابن هشام ج 2 ص 542 به بعد.
433- اقتباس از مدرك قبل و سيره حلبى ج 3 ص 243.
434- جوشن يعنى زره (پيراهن جنگى و آهنى ).
435- يعنى مانند تير راست و بلند گيو (پسر گودرز) در جنگ محل پشن (كه در آن ، تورانيان فتح كردند و اكثر پسران گودرز كشته شدند).
436- اقتبااس از چهار مقاله عروضى .
437- مجالس المومنين ج 2 ص 598.
438- كحل البصر محدث قمى ص 88.
439- كحل البصر محدث قمى ص 108.
440- فروع كافى ، ج 6، ص 50.
441- ميزان الحكمه ، ج 4، ص 158.
442- بحار، ج 74 ص 192.
443- تفسير روح البيان ج 9 ص 383 (ذيل آيه 27 حديد).
444- تفسير منهج الصادقين ، ج 4 ص 460.
445- بحار ط جديد ج 21 ص 150 - 151.
446- سفينة البحار، ج 2 ص 209.
447- الميزان ، ج 19 ص 395 به نقل از كافى .
448- تفسيرثعلبى (مطابق نقل المخازن ج 1 ص 28).
449- سفينة البحار، ج 1 ص 318.
450- المصحف المفسر فريد وجدى ذيل آيات 13 تا 15 سوره حديد.
451- معانى الاخبار شيخ صدوق ص 182.
452- جالب اين كه اين جريان درزمان حكومت على (عليه السلام ) واقع شده است ، آزادى افراد، و رفتن على (عليه السلام ) نزد قاضى دليل برحكومت آزاد و عدل على (عليه السلام ) است .
453- سفينة البحار ج 2 ص 323 - 324.
454- كحل البصر ص 67.
455- اقتباس از كحل البصر محدث قمى ص 65 - سيره ابن هشام ج 2 ص ‍ 491.
456- كحل البصر ص 71.
457- لئالى الاخبار ج 2 ص 299 به نقل از حضرت رضا (عليه السلام ).
458- هليله كه در عربى به آن اهليلج گويند، دانه هاى آن سياه و بعضى زرد رنگ است كه موجب حفظ نيروى درك شده و برطرف كننده سردرد مى باشد (مجمع البحرين واژه هلج ).
459- سفينة البحار، ج 2 ص 28.
460- خصال و المواعظ العدديه (باب الاربعه ).
461- لئالى الاخبار ج 2 ص 297.
462- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 318.
463- سفينة البحار ج 1 ص 208.
464- الكنى و الالقاب ج 1 ص 177.
465- سوره معارج آيه 4.
466- اقتباس از نهج البلاغه فيض خطبه 234.
467- كحل البصر محدث قمى ص 74.
468- كحل البصر، ص 75.
469- بحار ط قديم ج 6 ص 294.
470- مدرك قبل .
471- سفينة البحار ج 1 ص 210.
472- سيره ابن هشام ج 4 ص 227 - كامل ابن اثير ج 2 ص 188.
473- مدرك قبل .
474- ناگفته نماند كه منظور دنيايى است كه هدف قرار گيرد، نه دنيائى كه پل معنويات و آخرت گردد.
475- سفينة البحار، ج 2 ص 169 و 170.
476- اسدالغابه ج 2 ص 334.
477- وسائل الشيعه ج 11 ص 186.
478- الحقائق ص 92.
479- اقتباس از مجمع البيان ج 5 ص 79 (ذيل آيه 117 سوره توبه ).
480- سفينة البحار ج 2 ص 161.
481- كحل البصر ص 71 - بحار ج 6ص 94.
482- بحار ط قديم ج 6 ص 94 (به نقل از خرائج راوندى ).
483- سفينة البحار ج 2 ص 447.
484- امالى شيخ (مطابق نقل المخازن ج 1 ص 60).
485- وسائل الشيعه ، ج 8 ص 522.
486- طبقات ابن سعد ج 7 ص 74 - 79.
487- وسائل الشيعه ،ج 2 ص 660.
488- الاوائل ص 486 - روضة الواعظين ص 131.
489- الاوائل ص 272 به نقل از جواهر الكلام اشرف الواعظين .
490- بحار ط قديم ج 8 ص 648 و ج 6 ص 658 (شرح بيشتر در كتاب سيماى مالك اشتر نوشته نگارنده ).
491- وسائل الشيعه ج 5 ص 128 (شرح و بررسى اين مطلب را در كتاب كودك گفتار فلسفى جلد اول بخوانيد).
492- منتخب قواميس الدرر(ملا حبيب الله كاشانى ) ص 268.
493- سفينة البحار ج 1 ص 416.
494- سفينة البحار ج 1 ص 416.
495- ديوان كمپانى ص 17.
496- اقتباس از بحار ط جديد ج 22 ص 360.
497- تفسير على بن ابراهيم ذيل آيه 83 سوره قصص - و تفسير جوامع الجوامع (مطابق نقل تفسير نمونه ج 16 ص 178 و 180).
498- صدف نوعى جانور نرم تن دريائى است ، كه در داخل بدن خود ماده اى توليد مى كند كه به تدريج تبديل به مرواريد مى شود، پيشينيان معتقد بودند كه هرگاه قطره اى باران در داخل صدف ، جاى گيرد، اندك اندك به مرواريد تبديل مى شود، (و اشعار فوق از سعدى بر همين اساس ‍ است ) ولى امروز معتقدند كه از ترشح بدن صدف به دور هر جسم خارجى ، مرواريد به وجود مى آيد.
499- اقتباس با نقل به معنى از كتاب جوامع الحكايات (سديدالدين محمد عوفى ).
500- الاوائل ص 235.
501- الاوائل ص 513.
502- تفسيربرهان ج 4 ص 289.
503- تفسير قرطبى ج 9 ص 6337 (ذيل آيه 29 سوره رحمان ).
504- مدرك قبل ص 178.
505- مجمع البيان ذيل آيه 45 كه قسمتى از آن اين است : ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر: نماز انسان را از زشتى ها و گناهان باز مى دارد.
506- اقتباس از كتاب سرگذشتهاى ويژه از زندگى امام خمينى (مد ظله العالى ) شماره 6 ص 153.
507- وسائل الشيعه ، ج 8 ص 490.
508- مجالس ابن الشيخ ص 163.
509- ربيع الابرار زمخشرى (مطابق نقل المخازن ج 1 ص 215).