گنجينه اخلاق «جامع الدرر» (جلد اول)

عارف سالك آيت الله حاج سيد حسين فاطمى (ره )

- پى‏نوشت‏ها -
- ۱ -


1- ((شرح نهج البلاقه )) ابن ابى الحديد 14 / 78، ((تحفة الناصرية )) ص 8.
2- در تاريخ ولادت آن حضرت گفته شده :
 

گشته پيدا مثال معنى لفظ   خانه زاد خدا ز بيت الله
يعنى چنانچه معنى از لفظ پيدا مى شود اميرالمومنين (عليه السلام ) از خانه خدا پيدا و ظاهر شد.
 
شده تاريخ سال عام الفيل   مبداء لا اله الا الله
مبداء كلمه طيبه ((لا اله الا الله )) لام است كه به حساب جُمّل ، سى باشد و ولادت شريف آن حضرت نيز بعد از سى سال از عالم الفيل است ؛ چنانچه در متن گفته شده . (شيخ عباس قمى رحمة الله ) (مصحح ).
3- از يك پدر و مادر بودند (مصحح ).
4- ((منتهى الامال )) 1 / 311 - 314، انتشارات مومنين ، قم .
5- ((منتهى الامال )) 2 / 342، چاپ مومنين .
6- ((منتخب التواريخ )) ص 491.
7- ((منتخب التواريخ )) ص 491.
8- سوره انفال - آيه 55.
9- سوره ابراهيم - آيه 7.
10- سوره بنى اسرائيل - آيه 7.
11- در ((امالى )) شيخ صدوق و كتابهاى حديثى معروف از قبيل بحارالانوار و وسائل الشيعه اين حديث يافت شد ولى در كتاب ((كنزالعمّال )) به شماره ((14586)) آمده است .
12- جوشن كبير، بند 91.
13- ((وسائل الشيعه )) 7 / 131.
14- سوره طلاق ، آيه 2.
15- ((بحارالانوار)) 47 / 84.
16- سگ مگس .
17- كليات سعدى ، ص 563.
18- كليات سعدى ، ص 453.
19- ((ديوان ميرزا حبيب الله خراسانى )) ص 73.
20- كه به بر.
21- گوينده : العالم العامل الكامل المرحوم الحاج ميرزا جواد آقاى تبريزى است .
22- رساله لقاء الله ، ص 31.
23- ((جامع الاخبار)) ص 100.
24- سوره شعراء (26)، آيه 89.
25- ((منتخب التواريخ )) ص 563.
26- فرمايش مرحوم حاج ميرزا جواد آقاى تبريزى در مقدمه المراقبات است .
27- اصول كافى 8/134 و ((المراقبات )) ص 6 و ((لقاء الله )) ص 132.
28- المقاساة : رنج كشيدن .
29- غذاى بدبو و بدمزه .
30- كشكول شيخ بهايى 2 / 419 دفتر 5.
31- ره رو.
32- ((كشكول )) شيخ بهايى 2 / 419 دفتر 5.
33- ((خزائن )) ملا احمد نراقى ، ص 111.
34- منية المريد، ص 145.
35- وسائل الشيعه 5/120 با اندكى تفاوت .
36- ((عيون اخبار الرضا عليه السلام )) 2/177.
37- منية المريد، ص 145.
38- ((تعليم و تعلم در اسلام )) (ترجمه منية المريد) ص 153.
39- منية المريد، ص 162.
40- ((تعليم و تعلم در اسلام )) ص 193.
41- به كسر ميم : آلتى كه به آن استنجاء مى كنند. (مولف .) در ((بحار)) به جاى ((منجا))، ((هجاء)) آمده است . (ويراستار).
42- اى غضب الله . (مولف ).
43- ((بحار الانوار)) 14/144.
44- المعبر بكسر الميم ما يعبر عليه من سفينة او قنطرة .
45- سخنان منظوم ابو سعيد ابوالخير، ص 98.
46- سخنان منظوم ابو سعيد ابو الخير، ص 49.
47- سخنان منظوم ابو سعيد ابو الخير، ص 55.
48- ((الصافى )) 1 / 109.
49- سوره غافر (40)، آيه 60.
50- سوره بقره 2، آيه 40.
51- تفسير ((الصافى ))، 1 / 109.
52- ر.ك : مفاتيح الجنان .
53- ((نزهة المجالس )) 2 / 11، باب زهد.
54- سوره عنكبوت 29، آيه 69.
55- منية المريد، 167.
56- ((بحارالانوار)) 45/164.
57- ر.ك ، ((مثنوى معنوى )) دفتر اول .
58- در ((مفاتيح الجنان )) به جاى ((الامال )) ((الاءعمال )) آمده است . (ويراستار.)
59- الاءنعام ، 91.
60- مثنوى معنوى دفتر 5. اين ابيات به صورت پراكنده وارد شده است .
61- يعنى مثل زراعتى كه در وسط بيابان درو شده .
62- جمع واش - يعنى سعايت بندگان .
63- يعنى اسم پدر او فضل بن يحيى برمكى است .
64- زهر الربيع ، 361.
65- ((سفينة البحار)) 2/135، ((بحارالانوار)) 69/408.
66- ((سفينة البحار)) 2/131، چاپ آستان قدس رضوى .
67- كليات عراقى ، ص 180.
68- الشورى ؛ 11.
69- خزائن نراقى ، ص 381.
70- آب صاف و خالص .
71- خزائن نراقى ص 381.
72- الكهف : 103 و 104.
73- سوره زمر 39، آيه 3.
74- ((لؤ لؤ و مرجان )) ص 77 - 79، تحقيق : حسين استاد ولى .
75- ((نفثة المصدور فى تجديد اءحزان يوم العاشور)) ص 41 - 47.
76- سوره شعراء 26، آيه 94.
77- سوره زمر، 39، آيه 56.
78- سوره بقره 29، آيه 44.
79- سوره صف 61، آيه 2.
80- ((دويان حافظ)) ص 135، غزل 199، تصحيح قزوينى - غنى ، چاپ زوار.
81- سوره كهف 18، آيه 102 - 104.
82- ((منتهى الامال )) 1/965، چاپ مومنين .
83- ((سفينة البحار)) 3/281.
84- خزائن نراقى ، 381.
85- خزائن نراقى ، 159.
86- خزائن نراقى 300 و 301.
87- سفينة البحار 3/932.
88- سوره صف 61، آيه 2.
89- سوره اسراء، 17، آيه 4.
90- ((مثنوى معنوى )) دفتر سوم .
91- سوره جمعه 62، آيه 1.
92- سوره نور 24، آيه 41.
93- سوره اسراء 17، آيه 44.
94- سوره انعام 6، آيه 38.
95- سوره اسراء 17، آيه 44.
96- سوره جمعه ، 62، آيه 1.
97- كشكول شيخ بهايى 2/214 دفتر چهارم .
98- ديوان امام على (عليه السلام ) ص 6 - كشكول شيخ بهايى 2/215.
99- ((مجموعه ورام )) 2/110.
100- ((بحارالانوار، 69/295.
101- ((مجموعه ورام )) 1/8.
102- ((مجموعه ورام ،)) 1/8.
103- سوره اعراف 7، آيه 23.
104- سوره آل عمران 3، آيه 193.
105- لئالى الاءخبار، 3/314.
106- ((لئالى الاخبار)) 3/330.
107- وسائل الشيعه 6/214.
108- وسائل الشيعه 6/214.
109- مستدرك الوسائل 4/276.
110- سوره زمر، 39، آيه 65.
111- مناقب 2/113، بحارالانوار 89/221.
112- سوره اعراف 7؛ آيه 204: ((گوش دهيد و ساكت باشيد)).
113- ((بحارالانوار)) 74/166، با مختصر تفاوت .
114- ((نائب )) (نسخه بدل .)
115- سوره نساء 4، آيه 176.
116- سوره يونس 10، آيه 53.
117- سوره يوسف 12، آيه 46.
118- سوره نحل 16، آيه 116.
119- سوره بقره 2، آيه 169.
120- سوره يونس 10، آيه 59.
121- سوره الحافه 69، آيه 44 - 46.
122- ((منية المريد)) ص 279 - 284، تحقيق : جناب آقاى رضا مختارى .
123- ((منية المريد)) ص 289.
124- ((منية المريد)) ص 290 - 291.
125- ((مصباح لشريعة )) باب 63.
126- ((كبريت احمر)) ص 400، چاپ اسلاميه ، تهران .
127- ((كشف المحجة لثمرة المهجه )) اين طاووس ، ص 109. چاپ حيدريه ، نجف .
128- ((فوائد الرضويه )) ص 330 - 335.
129- و سنذكر تمام الحديث عن قريب ان شاء الله .
130- و عبادت حديث دارد: اياك اءن تسئلهم تعنتا و فى ((مجمع البحرين )) التعنت طلب العنت و هو الاءمر الشاق اى لا تسئل لغير الوجه الذى ينبغى طلب العلم له كالمغالبه و المجادلة .
131- درباره شرح حال علمى و سياسى آيت الله ميرزا صادق آقا تبريزى ، مراجعه شود به مقاله ارزنده جناب آقاى سيد ابراهيم سيد علوى در ((كيهان انديشه )) شماره شانزدهم ، سال 1366 ش .
132- شناسنامه .
133- معروف به حاجى مير حبيب آقا موسوى از شاگردان صاحب عروه و از طرفداران شيخ فضل الله نورى بود.
134- علامه سيد محمد حسين طهرانى مى فرمايد: ((... استاد ما، حضرت آقاى حاج سيد هاشم (حداد) مى فرمود:... (ميرزا على آقا قاضى ) روايت عنوان بصرى را دستور مى دادند به شاگردان و تلامذه و مريدان سير و سلوك الى الله تا آن را بنويسند و بدان عمل كنند. يعنى يك دستور اساسى و مهم ، عمل طبق مضمون اين روايت بود. و علاوه بر اين مى فرموده اند بايد آن را در جيب خود داشته باشند و هفته اى يكى دو بار آن را مطالعه نمايند. اين روايت ، بسيار مهم است و حاوى مطالب جامعى در بيان كيفيت معاشرت و خلوت و كيفيت و مقدار غذا و كيفيت تحصيل علم و كيفيت حلم و مقدار شكيبايى و بردبارى و تحمل شدائد در برابر گفتار هرزه گويان و بالاخره مقام عبوديت و تسليم و رضا و وصول به اءعلى ذروه عرفان و قله توحيد است . فلهذا شاگردان خود را بدون التزام به مضمون اين روايت نمى پذيرفته اند)). (ويراستار.)
135- القصص ، 83.
136- ((ضنين )) يعنى : بخيلم به نفسم ، ((ظنين )) (نسخه بدل ) يعنى بدگمانم به نفسم .
137- ((بحارالانوار)) 1/224 - 226، كتاب العلم ، باب هفتم ، حديث 17؛ ((مشكاة الانوار)) طبرسى ، ص 562، چاپ دار الحديث ، قم .
138- از ((قيادة )) است يعنى زن را به مرد اجنبى رساندن .
139- ((سفينة البحار)) 2/129، چاپ آستان قدس رضوى .
140- سوره نساء 4، آيه 5.
141- ((سفينة البحار)) 2/130.
142- سوره اعراف 7: آيه 33.
143- سوره مائده 5، آيه 90.
144- تفسير كشاف 1/260.
145- ((سفينة البحار)) 2/130.
146- ((سفينة البحار)) 1/286.
147- ((الاءوساخ )) جمع ((الوسخ ))، اءعنى الدرن ، يعنى چرك و ريم يا ريمناك شدن ((مجمع البحرين )) و ((منتهى الادب )).
148- ((سفينة البحار)) 2/459.
149- ((الاعتقادات )) صدوق ، ص 116.
150- الكهف : 39.
151- سوره آل عمران 3، آيه 173.
152- سوره انبياء 21، آيه 87.
153- سوره غافر 40، آيه 44.
154- سوره غافر 40، آيه 45.
155- سوره كهف 18، آيه 40.
156- ((بحارالانوار، 75/370.
157- اى : لا تنفع و لا توثر.
158- ((بحارالانوار، 75/370.
159- ((منية المريد)) ص 184.
160- ((منتهى الامال )) 2/691. چاپ مومنين .
161- ((منتهى الامال )) 2/691، چاپ مومنين .
162- ((معشوق )) (نسخه بدل .)
163- فى ((منتهى الاءرب )) عرنين كقنديل : بينى يا استخوان درشت آن با بن بينى نزديك ابرو الخ .
164- فى ((مجمع البحرين )) فسا من فسا فسوا ريح تخرج من الحيوان بغير صوت يسمع يعنى مقعد او كه باد از آن خارج مى شود.
165- به جان ، لوازم قبر از وفا مهيا كرد (نسخه بدل .)
166- سوره قصص 28، آيه 17 - 16.
167- ((بحارالانوار)) 72/372.
168- فى ((منتهى الارب )): لقت الداوة : نيكو ساختم سياهى آن را.
169- ((بحارالانوار)) 47/145.
170- ((اربعين )) شيخ بهايى ، ص 211.
171- ((اربعين )) شيخ بهائى ، ص 215.
172- ((بحارالانوار)) 75/375.
173- ((معانى الاخبار)) شيخ صدوق ص 253.
174- ((كلمه طيبه )) ص 722.
175- كشكول شيخ بهايى ، 1/222، با اندكى تفاوت .
176- كشكول شيخ بهايى 1/221.
177- سوره هود 11، آيه 113.
178- ((نامه دانشوران )) 3/39 انتشارات دارالفكر قم .
179- سوره هود 11، آيه 113.
180- ((الكشكول )) شيخ يوسف بحرانى 1/289 - 291.
181- ((منهج الصادقين )) 4/475.
182- كلمه طيبه ، 723.
183- مجموعه ورام 1/241.
184- ((سفينة البحار)) 2/759 (انوار الربيع فى اواع البديع 2/321.)
185- اى ((الناقص )).
186- ديوان امام على (عليه السلام )، 204.
187- ديوان امام على (عليه السلام )، 182.
188- الغمغمه اصوات الاءبطال فى القتال و الكلام الذى لا يتبين . (منتهى الارب .)
189- ابوالحسن على بن محمد تهامى ، در سال 416 ه‍ ق در زندان قاهره به قتل رسيد. (وفيات الاعيان 3/381.)
190- ((ديوان ابوالحسن التهامى )) ص 27 32، چاپ اسكندريه ، سال 1893 م ، ((دمية القصر)) 1/140، چاپ دارالجليل .
191- سوره هود 11، آيه 46.
192- ((منتخب التواريخ ))، ص 337.
193- سوره هود 11، آيه 46.
194- تذكرة الاولياء، ص 297، باب چهلم .
195- سوره جاثيه 45، آيه 24.
196- يعنى روزگار منتهى مى شود به چيزى كه انسان را ناخوش مى آيد، كه مراد مرگ است .
197- تابوت .
198- فى مجمع البحرين : فللت الجيش من باب قتل كسرته و هزمته .
199- احتفل - آراسته شد و زينت گرفت (منتهى الارب .)
200- اى مكتسب المال و نيز اقراف عيب كردن به بدى ياد كردن كسى را گويند.
201- الوشل - الماء القليل .
202- اى ذهاب ما فى يده .
203- الزغل : چيز اندك و كم .
204- الزغل
205- كشكول شيخ بهايى ، 1/246، دفتر اول .
206- المداس الذى ينتعله الانسان يعنى ماليده شدن زير پا.
207- مجموعه ورام ، 1/32.
208- مجموعه ورام 1/32.
209- مجموعه ورام ، 1/32.
210- اى مزينة يقال بيت منجد اى مزين (مجمع البحرين .)
211- البصاق (بالضم ): البزاق (مجمع البحرين .)
212- اى الاموال .
213- ((سفينة البحار)) 1/479، ((الذريعة الى مكارم الشريعة )) ص 7.
214- و لا تبرجن تبرج الجاهلية الاولى لا تبرزن محاسنكن و تظهرينها اى القديمة التى يقال لها جاهلية الجهلاء او هى فى الزمن الذى كان فيه ابراهيم (عليه السلام ) كانت المرئة تلبس الدرع من اللؤ لؤ و تمشى وسط الطريق و تعرض نفسها على الرجال (مجمع البحرين .)
215- سوره احزاب 33، 33.
216- ((سفينة البحار)) 1/480 - 481.
217- سوره يوسف 12، آيه 55.
218- تفسير روض الجنان و روح الجنان ، 11/94.
219- سوره يوسف 12، آيه 42.
220- تفسير روض الجنان و روح الجنان 11/82 - 81.
221- بخس يعنى ناقص و پست (مجمع البحرين .)
222- بندگان را (نسخه بدل .)
223- ((تفسير ابو الفتوح )) 11/33 - 35.
224- اى القحوا.
225- ((سفينة البحار)) 1/59.
226- ((سفينة البحار)) 1/59، دعوات راوندى ص 124.
227- سوره يوسف 12، آيه 92.
228- ((الكشاف )) ذيل آيه 94.
229- ((بحارالانوار)) ج 67، ص 135، باب 52، اليقين و الصبر على الشدائد.
230- مجموعه ورام ، 2/10.
231- ((روضات الجنات )) 7/11.
232- سوره بقره 2، آيه 30.
233- كشكول شيخ بهايى 2/278.
234- كشكول شيخ بهايى 2/278.
235- كشكول شيخ بهايى 2/612.
236- كشكول 1/524.
237- سوره نمل 27، آيه 62.
238- كشكول 1/522.
239- احتوش القوم على فلان يعنى اين مرد را در ميان گرفتند و بر او احاطه كردند اى احاطته (منتهى الارب .)
240- يعنى پريشان .
241- اى يغفل .
242- اى ارغه بالاضراس الثنايا يعنى بدندان پيش او را گزيد و بركند. (منتهى الارب .)
243- ((سفينة البحار))، 3/957.
244- ((سفينة البحار)) 3/645.
245- ر.ك : ((شرح نهج البلاغه )) ابن ابى الحديد 20/269.
246- ((مجموعه ورام ))، 1/133.
247- حضرت فرمود: به خدا پناه مى برم در مورد ا - و ا نچه براى اين مشقت و امر دردناك است .
248- سپس به دشمنان با صداى بلند فرمود: آيا من گناهكارم يا اين شيرخوار؟
249- اى گردنكشان به طفلم رحم كنيد و به او احسان نماييد و جرعه اى آبش دهيد تا زنده بماند.
250- فرش .
251- قواعدها (نسخه بدل .)
252- طهر (نسخه بدل .)