238- محمد تقى مصباح يزدى ، دروس فلسفه اخلاق ، ص 186
239- محمد تقى مصباح يزدى ، دروس فلسفه اخلاق ، ص 187
240- محمد تقى مصباح يزدى ، دروس فلسفه اخلاق ، ص 187، 188
241- تاكيد از نگارنده است .
242- محمد تقى مصباح يزدى ، دروس فلسفه اخلاق ، 187-188.
243- محمد تقى مصباح يزدى ، دروس فلسفه اخلاق ، ص 188-189.
244- نهج البلاغه ، حكمت 458
245- نهج البلاغه ، خطبه 16
246- نهج البلاغه ، خطبه 27
247- ر.ك . مقاله رابطه اخلاق و سياست از ديدگاه امام خمينى سيد
حسن اسلامى چاپ شده در مجموعه آثار كنگره امام خمينى و انديشه حكومت
اسلامى ، ج 3، با عنوان فلسفه سياسى 2، ص 511، 515
248- محمد تقى مصباح يزدى ، دروس فلسفه اخلاق ، ص 189
249- از قضا يكى از توجيهات ربا خوارى همين است .
250- محمد تقى مصباح يزدى ، دروس فلسفه اخلاق ، ص 191.
251- Creating the kingdom of Ends, Christine M. Korsgaurd,
New york, Cambridge university press, 1997, p. 337.
252- ايمانوئل كانت ، بنياد ما بعدالطبيعه اخلاق ، ص 12
254- ايمانوئل كانت ، بنياد ما بعدالطبيعه اخلاق ، ص 25
255- ايمانوئل كانت ، بنياد ما بعدالطبيعه اخلاق ، ص 27
256- ايمانوئل كانت ، بنياد ما بعدالطبيعه اخلاق ، ص 29.
257- مرتضى مطهرى ، فلسفه اخلاق ، ص 66.
258- مرتضى مطهرى ، فلسفه اخلاق ، ص 82.
259- مرتضى مطهرى ، فلسفه اخلاق ، ص 82.
260- مرتضى مطهرى ، فلسفه اخلاق ، ص 84-85.
261- مرتضى مطهرى ، فلسفه اخلاق ، ص 86.
262- مرتضى مطهرى ، فلسفه اخلاق ، ص 88.
263- مرتضى مطهرى ، فلسفه اخلاق ، ص 84.
264- محمد تقى مصباح يزدى ، دروس فلسفه اخلاق ، ص 89-90.
265- The EXPERIENCE of phliosophy, DANIEL Kolak, RAYMOD
Martin, California, Wadsworth Publishing company, 1990, p. 427
"The Conscience of Huckleberry Finn".
266- درباره اين مكتب ، به ويژه بنگريد به نوشته معروف ميل به نام
اصالت نفع كه به صورتى منقح و خوش خوان با شرح و توضيح راجر كريسپ
منتشر شده است . مشخصات كتاب شناختى اين اثر به شرح زير است :
Utilitarianism. J. S. Mill. edited by Roger Crisp. Oxford University
Press. 1998.
267- ايمانوئل كانت ، بنياد مابعد الطبيعه اخلاق ، ص 20.
268- ايمانوئل كانت ، بنياد مابعد الطبيعه اخلاق ، ص 58.
269- ر.ك :
Ethics, Edited by Peter Singer, Oxrotd, Oxford university press,
1994, p. 281-294.
270- Grunding for The Metaphisics of Morals with an a
supposed Right to Lie Because of phiLANTROPIC Concerns, Immanuel
Kant, transtlated by James W.Ellington, Indianapolis, Hachett
publishing Company, 1999, p. 63.
271- Ibid.
272- Ibid, p. 64.
273- Ibid.
274- ايمانوئل كانت ، بنياد مابعدالطبيعه اخلاق ، ص 61.
279- سعدى ، بوستان ، ص 91.
280- سعدى ، بوستان ، ص 91.
281- سيد محمد رضا مدرسى ، فلسفه اخلاق ، ص 82.
282- ايمانوئل كانت ، مابعدالطبيعه اخلاق : مبانى مابعدالطبيعى
تعليم فضيلت (فلسفه فضيلت )، ص 52.
283- نقد اين دو دليل ، از اثر زير برگرفته و بسط داده شده است :
THE ELEMENTS OF MORAL PHILOSOPHY, james rachels, Mcgrow-Hill,
1993, p.120-123.
284- ايمانوئل كانت ، مابعدالطبيعه اخلاق : مبانى مابعدالطبيعى
تعليم فضيلت (فلسفه فضيلت )، ص 306.
285- Categorical imperative.
286- اشتفان كورنر، فلسفه كانت ، ص 284.
287- ايمانوئل كانت ، بنياد مابعدالطبيعه اخلاق ، ص 27.
288- ايمانوئل كانت ، بنياد مابعدالطبيعه اخلاق ، ص 60.
289- ايمانوئل كانت ، بنياد مابعدالطبيعه اخلاق ، ص 61.
291- ايمانوئل كانت ، بنياد مابعدالطبيعه اخلاق ، ص 74.
292- Formula of the End in itself.
293- A simplified Acount of kant,s Ethics, Onora O'Neill,
Collected in "Contemporary Moral problems", Ed. by James E.
Whited, New York, west publishing company, 1997, p. 38-42.
294- ايمانوئل كانت ، فلسفه فضيلت ، ص 52.
295- ايمانوئل كانت ، بنياد مابعدالطبيعه اخلاق ، ص 75.
296- ايمانوئل كانت ، بنياد مابعدالطبيعه اخلاق ، ص 77.
297- ايمانوئل كانت ، درس هاى فلسفه اخلاق ، ص 307-308.
298- Kingdom of Ends.
299- see : Creating Kingdom of Ends, p. 133-158.
300- على بن حسام الدين متقى هندى ، منتخب كنز العمال فى سنن
الاقوال و الافعال ، ج 1، ص 387 و محمد محمدى رى شهرى ، ميزان الحكمه ،
ج 3، ص 2672.
301- دارالكتب الاسلاميه ، سخنرانى هاى راشد در راديو تهران ، ج 4،
ص 157.
302- عبدالكريم سروش ، حكمت و معيشت ، شرح نامه امام على عليه
السلام به امام حسن عليه السلام ، دفتر دوم ، ص 179.
304- جان بى . ناس ، تاريخ جامع اديان ، ص 377.
305- عباس آريان پور كاشانى ، فرهنگ دانشگاهى انگليسى - فارسى ، ج
1، ص 922.
306- عهد جديد، انجيل متى ، باب 7، بند 12.
307- عهد جديد، انجيل لوقا، باب 6، بند 31.
308- الموسوعة العربية العالميه ، ج 18، ص 34.
309- نهج البلاغه ، نامه 31، (ترجمه سيد جعفر شهيدى ، ص 301).
310- نهج البلاغه ، حكمت 412، ص 434.
311- ابراهيم شكورزاده ، ده هزار مثل فارسى ، ص 36.
312- The Elements of Moral Philosopny, p. 126.
313- عبدالكريم سروش ، حكمت و معيشت ، شرح نامه امام على عليه
السلام به امام حسن عليه السلام ، ص 180.
314- محمد الطالبى ، مجله مقدمات ، كشور مغرب ، ش 7-8، تابستان -
پاييز 1996، ص 82.
315- ر.ك :
- The World Book Encyclopedia, Chicago, World book
International, 1995, vol.8, p.240.
- A dictionary of phicosphy, Ed. Antony Flew, London, panbooks,
1976, p.134.
316- حجرات (49) آيه 13.
317- نساء (4) آيه 49.
318- محمد محمدى رى شهرى ، ميزان الحكمه ، ج 4، ص 3394.
319- محمد محمدى رى شهرى ، ميزان الحكمه ، ج 4، ص 3394.
320- نيكى هاى خوبان ، گناهان مقربان درگاه خدا شمرده مى شود.
321- بقره (2) آيه 279.
322- هود (11) آيه 113.
323- منافقون (63) آيه 8.
324- نساء (4) آيه 148.
325- نهج البلاغه ، حكمت 259.
326- محمد غزالى ، احياء علوم الدين ، ج 3، ص 147.
327- احمد نراقى ، معراج السعاده ، ص 575.
328- محمد تقى مصباح يزدى ، دروس فلسفه اخلاق ، ص 89-90.
329- ميرزا حسين نورى ، مستدرك الوسائل ، ج 9، ص 96.
330- ميرزا حسين نورى ، مستدرك الوسائل ، ج 9، ص 95.
331- در مستدرك الوسائل ، اءباك آمده است .
332- وسائل الشيعه ، ج 16، ص 134.
333- عيون اخبار الرضا عليه السلام ، ص 53؛ نثر الدر، ج 1، ص 195.
334- ر.ك : سيد حسن اسلامى ، ص 173- 181.
335- على بن محمد الماوردى ، الاحكام السلطانيه و الولايات الدينيه
، ص 378.
336- محمد غزالى ، احياء علوم الدين ، ج 3، ص 147؛ فيض كاشانى ،
المحجه البيضاء، ج 5، ص 245؛ محمد مهدى نراقى ، جامع السعاداه ، ج 2، ص
325 و احمد نراقى ، معراج السعاده ، ص 575.
337- ابويعلى محمد بن حسن فراء، الاحكام السلطانيه ، ص 295.
338- ابويعلى محمد بن حسن فراء، الاحكام السلطانيه ، ص 295.
339- ر.ك : شيخ طوسى ، تهذيب الاحكام ، ج 10، ص 10 و 62.
340- حجرات (49) آيه 2.
341- ر.ك : سيد حسن اسلامى ، امر به معروف و نهى از منكر، ص
176-177.
342- ابومنصور ثعالبى ، تحسين القبيح و تقبيح الحسن ، ص 37.
343- اين حديث در منابع فراوانى با همين الفاظ و با پاره اى اضافات
آمده است . پاره اى از اين منابع بدين شرح است :
سنن ابى داود (در الكتب السته )، ص 1418، جامع ترمذى ، ص 1822 و سنن
ابن ماجه ، (در الكتب السته ) ص 2648؛ ابوبكر احمد بن حسين بيهقى ، شعب
الايمان ، ج 7، ص 491؛ سيد عبدالمحسن عبدالله السراوى ، مسند الامام
على بن ابى طالب عليه السلام ، ج 4، ص 312؛ احمد بن شعيب نسائى ، السنن
الكبرى ، ج 5، ص 192-193؛ ظفر احمد العثمانى ، اعلاء السنن ، ج 12، ص
69؛ ناصرالدين احمد بن محمد بن المنير الاسكندرانى ، المتوارى على
تراجم ابواب البخارى ، ص 172؛ على بن سلطان محمد القارى ، مرقاة
المفاتيح شرح مشكاة المصابيح ، ج 7، ص 486 و محمد محمدى رى شهرى ،
ميزان الحكمه ، ج 1، ص 566-567 (منبع اخير خود احاديث بسيارى با اين
مضمون از منابع متعدد شيعى و سنى نقل مى كند).
344- محمد بن جرير طبرى ، تهذيب الاثار، ص 118 - 125.
345- على بن سلطان محمد القارى ، تهذيب الاثار، ج 7، ص 486.
346- على بن سلطان محمد القارى ، تهذيب الاثار، ج 7، ص 487.
347- محمد بن جرير طبرى ، تهذيب الاثار، ص 124.
348- محمد محمدى رى شهرى ، ج 1، ص 566.
349- محمد محمدى رى شهرى ج 1، ص 567.
350- ابوبكر احمد بن حسين بيهقى ، ج 7 ص 491.
351- محمد بن علان الصديقى الشافعى ، دليل الفاتحين لطرق رياض
الصالحين ، ج 7، ص 389.
352- علامه مجلسى ، بحارالانوار، ج 72، ص 243 و مرآة العقول فى شرح
اخبار آل الرسول ، ج 10، ص 341.
353- يحيى بن شرف النووى ، روضة المتقين شرح رياض الصالحين ، ج 1،
ص 296.
354- احمد بن مروان بن محمد الدينورى ، المجالسة و جواهر العلم ، ج
7، ص 204-206.
355- ابوبكر احمد بن حسين بيهقى ، الاداب ، ص 42.
356- محمد بن علان الصديقى الشافعى ، الفتوحات الربانيه على
الاذكار النوويه ، ج 4، ص 155 و نيز ر.ك : شمس الدين محمد بن احمد ذهبى
، سير اعلام النبلاء، ج 3، ص 519 - 520 و عزالدين ابن الاثير،
اسدالغابه فى معرفة الصحابه ، ج 7، ص 423-424.
357- ر.ك : جامع احاديث الشيعه ، زير نظر آيت الله بروجردى ، ج 16،
ص 212-214 و 223-225؛ تفصيل وسائل الشيعه الى تحصيل مسائل الشريعه ، ج
15، ص 133-134؛ ميرزا حسين نورى ، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ، ج
11، ص 103-104 و محمد بن حسن طوسى ، تهذيب الاحكام ، ج 6، ص 129.
358- ظفر احمد العثمانى ، ج 12، ص 37.
359- توبه (9) آيه 4.
360- انفال (8) آيه 58 (ترجمه عبدالمحمد آيتى ).
361- ر.ك : فقه اهل البيت ، ش 12، پاييز و زمستان 1376، ص 3-120؛
سيد على خامنه اى ،
(( مهادنه
))
به ويژه مسئله چهارم با عنوان : در چه مواردى نقض هدنه جايز است ؟
362- ظفر احمد العثمانى ، ج 12، ص 69.
363- ابن حجر عسقلانى ، فتح البارى بشرح صحيح البخارى ، ج 6، ص
185.
364- ظفر احمد العثمانى ، اعلاء السنن ، ج 12، ص 69.
365- محمد بن الحسن الشيبانى ، شرح كتاب السير الكبير، ج 1، ص
119-122.
366- ابن حجر عسقلانى ، فتح البارى بشرح صحيح البخارى ، ج 6،
184-185.
367- (( الخداع فى الحروب الاسلاميه و فى
حربى رمضان و الخليج
)) ، ش 170، جمادى الاولى ،
1417 ق .، ص 73؛
(( ميدان المعركه عام 2000
)) ، ش 174، رمضان 1417 ق .، ص 38؛ على حلمى
علوانى ،
(( تطور تقينات الاخفاء و التمويه
)) ، ش 194، جمادى الاولى 1419 ق .، ص 51-55 و
سعود بن عبدالحسن الملافخ ،
(( فن الخداع
العسكرى
)) ، ش 195، جمادى الاخره 1419 ق .، ص
52-53.
368- ابن حجر عسقلانى ، فتح البارى بشرح صحيح البخارى ، ج 6، ص
184.
369- عبدالرحمان حسن حبنكه الميدانى ، الاخلاق الاسلاميه واسها، ج
1، ص 554.
370- ابن حجر عسقلانى ، فتح البارى بشرح صحيح البخارى ، ج 6، ص
185.
371- در فصل دوم .
372- ر.ك : الموسوعة العربيه العالميه ، ج 19، ص 185 و
The world Book Encyclopedia, vol. 7, p. 548-9.
373- The World's Biggest Liar.
374- درباره اين جشنواره و تاريخچه و برندگان آن ، به سايت آن كه
در شبكه اينترنت با نام FestivalLying of موجود است مى توان مراجعه
كرد.
375- طبق اين داستان ، سلمان براى نجات جان رسول خدا صلى الله عليه
و آله از چنگ مشركان او را در پتويى پيچيد و بر دوش خود انداخت و از
ميان مشركان گذشت . چون او را ديدند و پرسيدند كه چه با خود حمل مى كند
و چه چيز را در پتو پيچيده است ، پاسخ داد كه رسول خدا صلى الله عليه و
آله را با خود دارد. اما آنان به پوزخندى اكتفا كردند و سخنش را باور
نكردند.
376- نهج البلاغه ، نامه 14.
377- نهج البلاغه ، حكمت 259.
378- ابوبكر محمد بن جعفر بن سهل الثامرى (الخرائطى )، مساوى
الاخلاق و مذمومها، ص 87 و ابوبكر احمد بن حسين بيهقى ، شعب الايمان ،
ج 7، ص 491.
379- ابوبكر محمد جعفر بن سهل الثامرى ، (الخرائطى )، مساوى
الاخلاق و مذمومها، ص 87 و محمد بن عبدالله خطيب تبريزى ، مشكاة
المصابيح ، ج 3، ص 80.
380- جامع ترمذى (در مجموعه الكتب السته )، ص 1874.
381- علامه مجلسى ، بحارالانوار، ج 73، ص 43.
382- محمد محمدى رى شهرى ، ميزان الحكمه ، ج 2، ص 1623.
383- بدرالدين محمود بن احمد العينى ، عمدة القارى بشرح صحيح
البخارى ، ج 13، ص 269.
384- محمد رضا مهدوى كنى ، نقطه هاى آغاز در اخلاق عملى ، ص 267.
385- احمد نراقى ، معراج السعاده ، ص 575.
386- يحيى بن شرف نووى ، الاذكار النوويه ، ص 281.
387- ابن حجر عسقلانى ، فتح البارى بشرح صحيح البخارى ، ج 6، ص
184.
388- على بن سلطان محمد القارى ، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة
المصابيح ، ج 8، ص 766.
389- محمد بن عبدالله خطيب ، ج 3، ص 80.
390- بدر الدين محمود بن احمد العينى ، ج 13، ص 269.
391- محمد بن علان الصديقى الشافعى ، الفتوحات الربانيه على
الاذكار النوويه ، ج 4، ص 156-157.
392- ابن حجر عسقلانى فتح البارى بشرح صحيح البخارى ، ج 13، ص 269.
393- يحيى بن شرف نووى ، روضة المتقين شرح رياض الصالحين ، ج 1، ص
297.
394- ابن حجر عسقلانى فتح البارى بشرح صحيح البخارى ، ج 13، ص 268.
395- احمد نراقى ، معراج السعاده ، ص 575.
396- سيد رضا صدر، دروغ ، ص 233.
397- ناصر مكارم شيرازى ، زندگى در پرتو اخلاق ، ص 124.
398- ناصر مكارم شيرازى ، زندگى در پرتو اخلاق ، ص 125.
399- محمد رضا مهدوى كنى ، نقطه هاى آغاز در اخلاق عملى ، ص 268.
400- سيد رضا صدر، دروغ ، ص 233.
401- نهج البلاغه ، نامه 31.
402- سعدى ، گلستان ، ص 175.
403- سيد رضا صدر، دروغ ، ص 233.
404- احمد نراقى ، معراج السعاده ، ص 575.
405- محمد محمدى رى شهرى ، ميزان الحكمه ، ج 3، ص 2672.
406- بدرالدين محمود بن احمد العينى ، فتح البارى بشرح صحيح
البخارى ، ج 6، ص 184.
407- قلم (68) آيه 10-11.
408- محمد محمدى رى شهرى ، ميزان الحكمه ، ج 2، ص 1574.
409- ر.ك : محمد رضا مهدوى كنى ، نقطه هاى آغاز در اخلاق عملى ، ص
272-282؛ محسن فيض كاشانى ، المحجة البيضاء، ج 5، ص 275-280؛ ابو حامد
محمد غزالى ، كيمياى سعادت ، ج 2، ص 98-102 و غزالى احياء علوم الدين ،
ج 3، ص 164-168.
410- محمد محمدى رى شهرى ، ميزان الحكمه ، ج 2، ص 1573.
411- فقيهى ،
(( روان شناسى دروغ
)) ايران فردا، سال دوم ، ش 7، خرداد 1372، ص
69.
412- بهروز صفاجو، انديشه و سلوك : برگزيده انديشه ها از شخصيت هاى
معروف جهان ، ص 200.
414- نهج البلاغه ، نامه 69.
415- محمد محمدى رى شهرى ، ميزان الحكمه ، ج 3، ص 2676.
416- محمد محمدى رى شهرى ، ميزان الحكمه ، ج 2، ص 1623.
417- محمد محمدى رى شهرى ، ميزان الحكمه ، ج 2، ص 1623.
418- محمد بن يعقوب كلينى ، اصول كافى ، ج 2، ص 214.
419- محمد باقر مجلسى ، مراة العقول فى شرح اخبار آل الرسول ، ج 9،
ص 148.
420- محمد باقر مجلسى ، مراة العقول فى شرح اخبار آل الرسول ، ج 9،
ص 148.
421- دارالكتب الاسلاميه ، سخنرانى هاى راشد، ج 4، ص 159-161.
422- احمد نراقى ، معراج السعاده ، ص 575.
423- سيد رضا صدر، دروغ ، ص 232.
424- يحيى بن شرف النووى ، شرح صحيح مسلم ، ج 10، ص 6633 و علامه
مجلسى ، بحارالانوار، ج 72، ص 243.
425- شهاب الدين احمد بن محمد شافعى قسطلانى ، ارشاد السارى لشرح
صحيح البخارى ، ج 6، ص 153.
426- محمد عبدالرحمان مبارك فورى ، تحفة الا حوذى بشرح جامع
الترمذى ، ج 6، ص 58-59.
427- ابوبكر احمد بن حسين بيهقى ، شعب الايمان ، ج 7، ص 491.
428- ابوبكر احمد بن حسين بيهقى ، شعب الايمان ، ج 7، ص 491.
429- محمد بن عبدالرحمن مبارك فورى ، تحفة الاحوذى بشرح جامع
الترمذى ، ج 6، ص 58.
430- احمد بن شعيب النسائى ، السنن الكبرى ، ج 5، ص 351.
431- محمد رضا مهدوى كنى ، نقطه هاى آغاز در اخلاق عملى ، 270.
432- محمد مهدى نراقى ، جامع السعاده ، ج 2، ص 326.
433- سيد ابوالقاسم خويى ، مصباح الفقاهه ، 1412 ق .، ج 2، ص 127.
434- احمد بن عمر بن ابراهيم القرطبى ، المفهم لما اشكل من تلخيص
كتاب مسلم ، ج 6، ص 592.
435- ابن قيم جوزيه ، اغاثة اللهفان فى مصائد الشيطان ، ج 1، ص
566.
436- ابن حجر عسقلانى ، فتح البارى بشرح صحيح البخارى ، 1407 ق .،
ج 5، ص 354.
437- احمد نراقى ، معراج السعاده ، ص 575.
438- وهبه الزحيلى ، التفسير المنير، ج 11، ص 69.
439- سيد نعمة الله جزايرى ، الانوار النعمانيه ، ج 3، ص 63.
440- تاءكيدها از نگارنده است .
441- تاءكيد از نگارنده مى باشد.
442- محمد رضا مهدوى كنى ، نقطه هاى آغاز در اخلاق عملى ، ص 270.
443- مصطفى سعيد الخن (و ديگران )؛ ج 2، نزهة المتقين شرح رياض
الصالحين ، ج 2، ص 287.
444- ابوالطيب محمد شمس الحق عظيم آبادى ، عون المعبود شرح سنن ابى
داود، ج 13، ص 263.
445- ابن حجر عسقلانى ، فتح البارى بشرح صحيح البخارى ، 1407 ق .،
ج 5، ص 354.
446- سيد ابوالقاسم خويى ، مصباح الفقاهه ، ج 2، ص 127.
447- محمد رضا مهدوى كنى ، نقطه هاى آغاز در اخلاق عملى ص 270.
448- محمد رضا مهدوى كنى ، نقطه هاى آغاز در اخلاق عملى ص 271.
449- ساخته امير كاستاريكا (از بوسنى ).
450- محمد غزالى ، احياء علوم الدين ج 3، ص 147 و ابوبكر محمد بن
جعفر بن سهل القارى ، مساوى الاخلاق ، ص 89.
451- وهبه الزحيلى ، التفسير المنير، ج 11، ص 69.
452- ابو الطيب محمد شمس الحق عظيم آبادى ، عون المعبود شرح سنن
ابى داود، ج 13، ص 263.
453- على بن سلطان محمد القارى ، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة
المصابيح ، ج 8، ص 766.
454- اين گزارش را مى توان در اين سايت يافت : audible.com
455- 101 Lies Men tell women and why women beleive them.
Dory Hollander. 1995.
456- فضل الله الجيلانى ، فضل الله الصمد فى توضيح الادب المفرد، ج
1، ص 476.
457- ابن عبدالبر، الاستذكار الجامع لمذاهب فقهاء الامصار و علماء
الاقطار فيما تضمنه الموطا من معانى الراءى والاثار و شرح ذلك كله
بالايجاز و الاختصار، ج 27، ص 348.
458- مالك بن انس ، الموطا، ج 2، ص 989.
459- محمد بن عبدالله ابن العربى الاندلسى ، القبس فى شرح موطا ابن
انس ، ج 4، ص 390.
460- سيد ابوالقاسم خويى ، مصباح الفقاهه ، ج 2، ص 127.
461- امام خمينى ، المكاسب المحرمه ، ج 2، ص 141.
462- امام خمينى ، المكاسب المحرمه ، ج 2، ص 141.
463- ابن ابى الدنيا، دم الكذب و اهله ، ص 8.