احياء مناسبتهاى دينى
مراسم عزادارى
س 1440: در
حسينيهها و مساجد بيشتر مناطق بخصوص روستاها مراسم شبيهخوانى
به{. P شبيه خوانى: نمايش وقايع حادثه كربلا است كه بصورت
سنتى در يك مكان ثابت و يا در حال حركت در مسيرهاى عزادارى
حسينى انجام مى شود. P} اعتبار اينكه از سنتهاى قديمى است
برگزار مىشود كه گاهى اثر مثبتى در نفوس مردم دارد، اين مراسم
چه حكمى دارند؟
اگر مراسم شبيهخوانى مشتمل بر
امور دروغ و باطل نباشند و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه
به مقتضيات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشوند، اشكال ندارند، ولى
در عين حال بهتر است كه به جاى آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذكر
مصائب حسينى و مرثيه خوانى بر پا شود.
س 1441:
استفاده از طبل و سنج و شيپور و همچنين زنجيرهايى كه داراى تيغ
هستند در مجالس و دستههاى عزادارى چه حكمى دارد؟
اگر استفاده از زنجيرهاى مزبور
موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و يا باعث ضرر بدنى قابل
توجهى گردد، جايز نيست ولى استفاده از شيپور و طبل و سنج به
نحو متعارف اشكال ندارد.
س 1442: در
بعضى از مساجد در ايام عزادارى از عَلَمهاى متعددى استفاده
مىشود كه{ چوب يا آهن بزرگى است كه به صورت افقى بر روى
كتف انسان در جلوى هيئتها و دستههاى عزادارى حسينى به عنوان
نوعى شعار حمل مىشود و بالاى آن صفحههاى فنرى قابل انعطافى
وجود دارد كه مزيّن به پَر و جواهرات و مجسمه و غيرآنهاست}
داراى تزئينات زياد و گرانبهايى است و گاهى موجب سؤال متدينين
از اصل فلسفه آنها مىگردد و در برنامههاى تبليغى خلل ايجاد
مىكند و حتّى با اهداف مقدس مسجد تعارض دارد، حكم شرعى در اين
رابطه چيست؟
اگر قرار دادن آنها در مسجد با
شئونات عرفى مسجد منافات داشته باشد و يا براى نمازگزاران
مزاحمت ايجاد كند، اشكال دارد.
س 1443: اگر
شخصى عَلَمى را براى عزادارى سيدالشهدا «عليهالسلام» نذر
كردهباشد، آيا جايز است مسئولين حسينيه از قبول آن خوددارى
كنند؟
اين نذر، متولّى حسينيه و هيئت
امناء آن را ملزم به قبول عَلَم نمىكند.
س 1444:
استفاده از عَلَم در مراسم عزادارى سيدالشهدا «عليهالسلام» با
قرار دادن آن در مجلس عزا يا حمل آن در دسته عزادارى چه حكمى
دارد؟
فى نفسه اشكال ندارد ولى نبايد اين
امور جزء دين شمرده شوند.
س 1445: اگر
بعضى از واجبات از مكلّف به سبب شركت در مجالس عزادارى فوت شود
مثلا نماز صبح قضا شود، آيا بهتر است بعد از اين در اين مجالس
شركت نكند يا اينكه عدم شركت او باعث دورى از اهل بيت «عليه
السلام » مىشود؟
بديهى است كه نمازِ واجب، مقدم بر
فضيلت شركت در مجالس عزادارى اهلبيت «عليهم السلام » است و
ترك نماز و فوت شدن آن به بهانه شركت در عزادارى امام حسين
«عليه السلام» جايز نيست، ولى شركت در عزادارى بگونهاى كه
مزاحم نماز نباشد ممكن و از مستحبات مؤكّد است.
س 1446: در
بعضى از هيئتهاى مذهبى مصيبتهايى خوانده مىشود كه مستند به
مقتل معتبرى نيست و از هيچ عالم يا مرجعى هم شنيده نشده است و
هنگامى كه از خواننده مصيبت از منبع آن سؤال مىشود، پاسخ
مىدهند كه اهل بيت(ع) اينگونه به ما فهماندهاند و يا ما را
راهنمايى كردهاند و واقعه كربلا فقط در مقاتل نيست و منبع آن
هم فقط گفتههاى علما نمىباشد بلكه گاهى بعضى از امور براى
مدّاح يا خطيب حسينى از راه الهام و مكاشفه مكشوف مىشود، سؤال
من اين است كه آيا نقل وقايع از اين طريق صحيح است يا خير؟ و
در صورتى كه صحيح نباشد، تكليف شنوندگان چيست؟
نقل مطالب به صورت مزبور بدون
اينكه مستند به روايتى باشد و يا در تاريخ ثابت شده باشد، وجه
شرعى ندارد مگر آنكه نقل آن به عنوان بيان حال به حسب برداشت
متكلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد و تكليف
شنوندگان نهى از منكر است بشرطى كه موضوع و شرايط آن نزد آنان
ثابت شده باشد.
س 1447: از
ساختمان حسينيه صداى قرائت قرآن و مجالس حسينى بسيار بلند پخش
مىشود بطورى كه صداى آن از بيرون شهر هم شنيده مىشود واين
امر منجر به سلب آسايش همسايگان شده است و مسئولين و سخنرانان
حسينيه اصرار به ادامه آن دارند، اين عمل چه حكمى دارد؟
اگر چه اقامه مراسم و شعائر دينى
در زمانهاى مناسب در حسينيه از بهترين كارها و جزو مستحبات
مؤكّد مىباشد، ولى واجب است برگزاركنندگان مراسم و عزاداران
تا حد امكان از اذيّت و ايجاد مزاحمت براى همسايگان بپرهيزند
هر چند با كمكردن صداى بلندگو و تغيير جهت آن به طرف داخل
حسينيه باشد.
س 1448: نظر
شريف حضرتعالى نسبت به ادامه حركت دستههاى عزادارى در شبهاى
محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نى چيست؟
به راه انداختن دستههاى عزادارى
براى سيدالشهدا و اصحاب او «عليهم السلام» و شركت در امثال اين
مراسم امر بسيار پسنديده ومطلوبى است و از بزرگترين اعمالى است
كه انسان را به خداوند نزديك مىكند، ولى بايد از هر عملى كه
باعث اذيّت ديگران مىشود و يا فىنفسه از نظر شرعى حرام است،
پرهيز كرد.
س 1449:
استفاده از آلات موسيقى مانند اُرگ (از آلات موسيقى و شبيه
پيانو است) و سنج و غير آنها در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟
استفاده از آلات موسيقى، مناسب با
عزادارى سالار شهيدان نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان
صورت متعارفى كه از قديم متداول بوده برگزار شود.
س 1450: آيا
آنچه متداول شده كه به عنوان عزادارى براى امام حسين «عليه
السلام» گوشت بدن را سوراخ كرده و قفل و سنگ كيلو به آن آويزان
مىكنند، جايز است؟
اين گونه اعمال كه موجب وهن مذهب
مىشوند جايز نيست.
س 1451: اگر
انسان در زيارتگاههاى ائمه «عليهمالسلام» خود را به زمين
بيندازد و همانند بعضى از مردم كه صورت و سينه خود را برزمين
مىمالند تا از آن خون جارى شود و به همان حالت وارد حرم
مىشوند، عمل كند چه حكمى دارد؟
اين اعمال كه به عنوان اظهار حزن و
عزادارى سنّتى و محبت ائمه «عليهمالسلام» محسوب نمىشوند از
نظر شرعى اعتبارى ندارند، بلكه اگرمنجر به ضرر بدنى قابل توجه
و يا وهن مذهب شوند، جايز نيست.
س 1452: در
بعضى از مناطق زنان مراسمى را به اسم سفره حضرت ابوالفضل
«عليهالسلام»براى اجراى برنامههايى به عنوان جشن عروسى حضرت
فاطمه «عليهاالسلام» برگزار مىكنند و در آن شعرهاى عروسى
خوانده و كف مىزنند و سپس شروع به رقص مىكنند، انجام اين
امور چه حكمى دارد؟
برگزارى اين جشنها و مراسم اگر
همراه با ذكر اكاذيب و مطالب باطل نبوده و موجب وهن مذهب نشود،
فىنفسه اشكال ندارد و امّا رقص، اگر به گونهاى شهوت برانگيز
يا مستلزم فعل حرام باشد، جايز نيست.
س 1453:
باقيمانده اموالى كه به عنوان هزينههاى مراسم عاشوراى امام
حسين «عليهالسلام» جمعآورى مىشود، در چه موردى بايد خرج
شود؟
مىتوان اموال باقيمانده را با كسب
اجازه اهداء كنندگان آنها در امور خيريه مصرف كرد و يا آنها را
براى مصرف در مجالس عزادارى آينده نگه داشت.
س 1454: آيا
جايز است در ايام محرم از افراد خيّر اموالى را جمع آورى كرد و
با تقسيم آنها به سهمهاى مختلف، قسمتى را به قارى قرآن و
مرثيه خوان و سخنران داد و باقيمانده را براى برگزارى مجالس
مصرف كرد؟
اگر با رضايت و موافقت صاحبان
اموال باشد، اشكال ندارد.
س 1455: آيا
جايز است زنان با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصى كه بدن آنان را
بپوشاند، در دستههاى سينه زنى و زنجير زنى شركت كنند؟
شركت زنان در دستههاى سينه زنى و
زنجير زنى شايسته نيست.
س 1456: اگر
قمه زدن در عزادارى ائمه «عليهم السلام» موجب مرگ شخص شود، آيا
اين عمل خودكشى محسوب مىشود؟
اگر اين عمل عادتا منجر به فوت
نمىشود حكم خودكشى را ندارد ولى اگر از همان ابتدا خوف خطر
جانى براى او وجود داشته و در عين حال اين كار را انجام داده و
منجر به فوت وى شده است، حكم خود كشى را دارد.
س 1457: آيا
شركت در مجالس فاتحهاى كه براى مسلمانى كه با خودكشى از دنيا
رفته، برگزار مىشود جايز است؟ قرائت فاتحه براى آنان بر سر
قبرشان چه حكمى دارد؟
اين كار فى نفسه اشكال ندارد.
س 1458:
خواندن مرثيه و مديحههايى كه شنوندگان را در جشنهاى تولد ائمه
«عليهمالسلام» و عيد مبعث به گريه بيندازد چه حكمى دارد؟
ريختن پول بر سر حاضرين چه حكمى دارد؟
خواندن مرثيه و مديحه در جشنهاى
اعياد دينى اشكال ندارد و پاشيدن پول بر سر حاضرين هم بدون
اشكال است بلكه اگر به قصد اظهار شادى و سرور و شادكردن قلوب
مؤمنين باشد، ثواب هم دارد.
س 1459: آيا
خواندن زن در مجالس عزادارى با علم او به اينكه مردان نامحرم
صداى او را مىشوند جايز است؟
اگر خوف مفسده باشد بايد از آن
اجتناب شود.
س 1460: در
روز عاشورا مراسمى مانند قمه زنى و پابرهنه وارد آتش و ذغال
روشن شدن برگزار مىشود كه علاوه بر اينكه باعث بدنام شدن مذهب
شيعه اثنى عشرى در انظار علما و پيروان مذاهب اسلامى و مردم
جهان مىشود، ضررهاى جسمى و روحى هم به اين اشخاص وارد مىكند
و همچنين موجب توهين به مذهب مىگردد، نظر شريف حضرتعالى در
اين باره چيست؟
هر كارى كه براى انسان ضرر داشته و
يا باعث وهن دين و مذهب گردد حرام است و مؤمنين بايد از آن
اجتناب كنند و مخفى نيست كه بيشتر اين امور باعث بدنامى و وهن
مذهب اهل بيت «عليهم السلام» مىشود و اين از بزرگترين ضررها و
خسارتهاست.
س 1461: آيا
قمه زدن بطور مخفى حلال است يا اينكه فتواى شريف حضرت عالى
عموميت دارد؟
قمه زنى علاوه بر اينكه از نظر
عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمىشود و سابقهاى در عصر
ائمه «عليهم السلام» و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأييدى هم به
شكل خاص يا عام از معصوم «عليه السلام» در مورد آن نرسيده است،
در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مىشود بنابراين در
هيچ حالتى جايز نيست.
س 1462:
معيار شرعى ضرر اعم از جسمى يا روحى چيست؟
معيار، ضررى است كه در نظر عرف،
قابل توّجه و معتنابه باشد.
س 1463:
زنجيرزدنبهبدن همانگونه كه بعضى از مسلمانان انجام مىدهند،
چه حكمى دارد؟
اگر به نحو متعارف و بگونهاى باشد
كه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود
اشكال ندارد.
ولادتها و اعياد
س 1464: آيا
انشاى عقد اخوّت در ايّامى غير از روز عيد غديرخم جايز است؟
انحصار آن به روز مبارك عيد غدير
خم معلوم نيست هر چند اولى و احوط است.
س 1465: آيا
واجب است عقد اخوّت به همان صيغه مشهور اجرا شود يا اينكه
اجراى آن به هر لغتى صحيح است؟
رعايت صيغه خاصى كه وارد شده هر
چند اولى است ولى تعيّن آن احراز نشده است.
س 1466: نظر
حضرتعالى راجع به عيد نوروز چيست؟ آيا همانند عيدهايى كه
مسلمانان آنها را جدى مىگيرند مثل عيد فطر و قربان، از نظر
شرعى ثابت شده است يا اينكه فقط روز مباركى محسوب مىشود مثل
روز جمعه و مناسبتهاى ديگر؟
هر چند نصّ معتبرى مبنى بر اينكه
عيد نوروز از اعياد دينى يا ايام مبارك شرعى باشد، وارد نشده
است، ولى جشن گرفتن و ديد و بازديد در آن روز، اشكال ندارد،
بلكه از اين جهت كه صله رحم مىباشد مستحسن است.
س 1467: آيا
آنچه راجع به عيد نوروز و فضيلت و اعمال آن وارد شده، صحيح
است؟ آيا انجام آن اعمال (اعم از نماز و دعا و غيره) به قصد
ورود جايز است؟
انجام آن اعمال به قصد ورود، محل
تأمل و اشكال است، بله انجام آنها به قصد رجاء و اميد مطلوب
بودن، اشكال ندارد.