نماز جماعت
نماز جماعت
از آنجا كه مساجد مهمترين مكان برگزارى نمازجماعت است و اگر مسجد نماز
جماعت نداشته باشد،نقش خود را به طور كامل ايفا نكرده و تاثير چندانىبراى
حفظ دين دارى افراد جامعه نخواهد داشت.بدينسبب در اين قسمتبرخى از احكام
نماز جماعتآورده مىشود.
اهميت نماز جماعت
گذشته از آن كه در روايات،براى نماز جماعت اجرو پاداش بسيارى وارد شده
است،با دقت در برخى ازمسائل فقهى،به اهميت اين عبادت پى مىبريم و دراينجا
به برخى از آنها اشاره مىكنيم.
116-مستحب است نمازهاى واجب،به خصوصنمازهاى يوميه را به جماعتبخوانند.
117-شركت در نماز جماعتبراى هر كسىمستحب است،به ويژه براى همسايه
مسجد.
118-مستحب است انسان صبر كند كه نماز را بهجماعتبخواند.
119-نماز جماعت هر چند اول وقتخوانده نشود،از نماز فرادى اول وقتبهتر
است.
120-نماز جماعتى كه مختصر خوانده مىشود،ازنماز فرادايى كه طول بدهد
بهتر است.
121-سزاوار نيست انسان بدون عذر نماز جماعترا ترك كند.
122-حاضر شدن در نماز جماعت از روىبىاعتنايى به آن،جايز نيست.
123-وقتى كه جماعتبر پا مىشود،مستحب استكسى كه نمازش را فرادا خوانده
دوباره به جماعتبخواند.
124-امام يا ماموم مىتواند نمازى را كه به جماعت خوانده،دوباره به
جماعتبخواند،در صورتى كهجماعت دوم و اشخاص آن غير از اول باشد (1)
.
125-س:اگر كسى در نماز جماعت توجه كافىنداشته باشد ولى در منزل و به
طور فرادا نمازش ازتوجه بيشترى برخوردار باشد مىتواند در منزل نمازبخواند
به جاى جماعت؟
ج-مانع ندارد و جماعتبهتر است (2) .
شرايط نماز جماعت
126-هنگام برپايى نماز جماعت،شرايط زير بايدمراعات شود:
ماموم از امام جلوتر نايستد و احتياط واجب آناست كه كمى عقبتر بايستد.
جايگاه امام جماعت از جايگاه مامومين بالاترنباشد.
فاصله امام و ماموم و فاصله صفها زياد نباشد.
بين امام و ماموم و همچنين بين صفها چيزىمانند ديوار يا پرده مانع
نباشد.ولى نصب پرده بينصف مردها و زنها اشكال ندارد (3) .
127-س:طبقه دوم مسجد،مامومين زن يا مرداقتدا مىنمايند و لبه اين طبقه
يك ديوار نيم مترىوجود دارد،آيا وجود اين ديوار ضررى به جماعت آنهامىزند
يا خير؟
ج-اشكال ندارد (4) .
نماز جماعت چند طبقه«اقتدا در طبقات مختلف»
128-اگر جاى ماموم بلندتر از امام باشد،در صورتىكه بلندى آن به مقدار
متعارف باشد اشكال ندارد،مثلآنكه امام در صحن مسجد و ماموم در پشتبام
بهنماز بايستد ولى اگر مثل ساختمانهاى چند طبقه اين زمان باشد،جماعت اشكال
ندارد (5) .
129-س:مسجدى در كراچى[هست كه در آن]نمازجماعتبر پا مىشود و داراى چهار
طبقه و طبقههمكف است،حالت نمازگزاران در طبقات به شرح زيراست:
الف-بعضى از نمازگزاران طبقه اول،مىتوانندامام جماعت و بعضى از
نمازگزاران طبقه همكف راببينند.
ب-بعضى از نمازگزاران طبقه دوم و طبقه سوممىتوانند بعضى از نمازگزاران
طبقه همكف را ببينندولى هيچكدام از آنان نمىتوانند امام جماعت را كه
درطبقه همكف استببينند.
ج-و اما نمازگزاران طبقه چهارم نمىتوانندهيچكدام از نمازگزاران طبقه
همكف و طبقه اول راببينند آنها فقط مىتوانند بعضى از نمازگزارانطبقه دوم
و طبقه سوم را ببينند.در اينجا اضافه مىكنم كه در هر طبقه صفهاى
نمازگزاران برپاست و هيچطبقه تماما خالى نمىباشد و اتصال مامومين در
هرطبقه با طبقه قبل حاصل است،آيا نماز جماعت درطبقات اول،دوم، سوم و
چهارم،در مسجد فوق انشاء الله قبول استيا خير؟
ج-در صورتى كه طبقات نسبتبهيكديگر علو فاحش( بلند زياد)نداشته باشد و
كسىكه در صف اول هر طبقه مىايستد از صفقبل از خودش در طبقه قبل و لو يك
نفر راببينند نماز صحيح است (6) .
اتصال صفوف جماعت
130-مامومين بايد با امام جماعت مرتبط باشند وارتباط آنها يا بدون واسطه
است كه بين امام و مامومنبايد بيش از يك گام فاصله باشد،يعنى از محلسجده
ماموم تا محل ايستاده امام.يا با واسطه ساير مامومين كه از جلو يا سمت
راستيا چپ بايد اينارتباط برقرار باشد و بين نمازگزار و صف جلو يا كسىكه
طرف راستيا چپ او قرار دارد بيش از يك گامفاصله نباشد (7) .
مانع بين صفوف
131-اگر نمازگزار در صف اول ايستاده،نبايد مقابلاو مانعى باشد كه
نتواند امام جماعت را ببيند،پس اگرامام جماعت در محراب باشد،كسانى كه دو
طرفمحراب پشت ديوار مىايستند و امام جماعت رانمىبينند نمىتوانند اقتدا
كنند،ولى اگر مانعى در كارنباشد و به جهت طولانى بودن صف،امام جماعت
رانبيند،اشكال ندارد.
و اگر در صفوف بعدى مىايستد،نبايد مانعى ازدين صف جلو وجود داشته
باشد،پس اگر صفوفجماعت تا در شبستان برسد،كسى كه بيرون شبستان، مقابل در
ايستادن كه صف جلو را مىبيند و كسانى كهپشتسر او ايستادهاند نمازشان
صحيح است ولىكسانى كه دو طرف پشت ديوار ايستادهاند و از صفجلو،كسى(حتى
يك نفر)را نمىبينند،نمازشان باطلاست (8) .
132-س:از قديم در مساجد،حائلى مثل پرده بينزنان و مردان بوده و اكنون
عدهاى مىگويند،پرده وديوار بين زنان و مردان در حال نماز خواندن و
موعظهكردن لزومى ندارد، نظر امام در اين مورد چيست؟
ج-در صورتى كه مفسدهاى نيست پردهلزوم ندارد،بلى در نماز،احتياط
مستحبآن است كه زن عقبتر از مرد باشد،مگر درصورتى كه بين آنها حائلى مثل
پرده باشد (9) .
133-س:در وسط مسجد حوضى است كه صفهاىجماعت طويل مىشوند و عدهاى در
جائى مىايستند كه از طرف راستيا چپ متصل هستند ولى پيشروى آنها حوض آب
است، اينگونه اتصال كافى است؟
ج-كافى است (10) .
شركتبانوان در نماز جماعت
134-س:آيا شركتبانوان در نمازهاى جماعتيوميه و نماز جمعه كراهت دارد
يا خير؟
ج-كراهت ندارد،بلكه در بعض مواردمطلوب است (11) .
135-س:زنانى كه عادت ماهانه خود را مىگذرانندو از خواندن نماز
معذورند،آيا مىتوانند در نماز جمعهيا جماعات در غير مسجد شركت كنند؟
ج-مىتوانند در اجتماع براى نماز شركتكنند و صورتا متابعت نمايند ولى
نبايدنماز بخوانند (12) .
136-س:دختر جوانى هستم كه همسايه مسجدمىباشم،با توجه به مساله 894
رساله و با توجه بهرهنمودهايى كه در مورد حفظ مساجد فرمودهايد،خواهشمند
استبفرمائيد كه تا چه حد رفتن يك دختربه مسجد جايز است؟
ج-حدى ندارد و با رضايت ولى خودعمل كنيد (13) .
شرايط امام جماعت
امام جماعتبايد اين شرايط را داشته باشد:
بلوغ و عقل
عدالت
رجوليت(مرد بودن)
نماز را به طور صحيح بخواند.
مسلوس (كسى است كه كنترل ادار ندارد)و مبطون( كسى است كه مدفوع را
نمىتواند كنترل كند)نباشد
به واسطه عذرى با لباس نجس نماز نخواند
بيمارى خوره يا پيسى نداشته باشد (14) .
137-س:آيا مامومى كه قرائتش فصيحتر از امامجماعت است،مىتواند براى
نماز جماعتبه اين اماماقتدا كند؟
ج-اقتدا صحيح است (15) .
138-س:شخصى مسجدى،وقف كرده كهامام جماعت مسجد،هاشمى باشد،آيا اين
شرطلازم الرعايه است؟
ج-لزوم رعايت اين شرط معلوم نيست (16) .
آيتالله اراكى قدسسره
حفظ احترام امام جماعت
139-س:شخصى در يك مسجد كه نماز جماعتبرگزار شده و امام جماعت نيز عادل
و مورد تاييدمىباشد،نماز فرادى مىخواند به قصد اين كه به ديگران بفهماند
كه امام،عادل نيست و يا اين كهقصدش اين نيست ولى عملش طورى است كه
مردماينطور فكر مىكنند،آيا نماز اين شخص باطل است؟
ج-اگر عمل او به قصد هتك جماعت وامام باشد و آيا آنكه موجب هتك جماعتيا
امام گردد حرام است (17) .
امام راتب
140-س:خواندن نماز جماعت در مسجدى كه امامجماعت دارد چه حكمى دارد؟
ج-با رعايتشرايط و عدم هتك امامراتب،مانع ندارد (18) .
141-س:آيا كسى مىتواند بدون اجازه امام راتبمسجدى در آن مسجد اقامه
جماعت نمايد و اگرنمىتواند تكليف مردم نسبتبه اقتداى به اين امامچيست؟
ج-اجازه معتبر نيست ولى مزاحمت نكند (19) .
امام جماعت دو مسجد
142-امام جماعت مىتواند نمازى را كه به جماعتخوانده،در صورتى كه جماعت
دوم و اشخاص آن غيراول باشد دوباره به جماعتبخواند (20) .
143-س:امام جماعت در محلى اقامه جماعتمىنمايد،پس از اتمام به محل و
مسجد ديگر مىرودو براى عده ديگر همان نماز را كه خوانده اعادهمىنمايد تا
آنها هم به فيض ماعتبرسند،آيا اقامهجماعت در دو محل براى امام جايز يا
مستحب است؟
ج-مانع ندارد (21) .
144-س:صلوة معاده( نمازى كه دوباره خوانده مىشود.)را مىشود بيش از دو
مرتبهامام بخواند؟
ج-بيشتر از دو مرتبه نخوانند (22) .
امامت غير روحانى
145-س:نظر به اينكه امام،اخيرا فتوايى صادركردهاند و فرمودهاند كه
امام جماعتبايد از اهل علمباشد،با در نظر گرفتن فتواى صادره،شخصى
استتمام شرايطى كه در توضيح المسائل ذكر شده داراست،فقط از اهل علم
نيست،يادآورى مىشود از اهل علمدر محله حضور ندارد آيا شخص مذكور مىتواند
نمازجماعتبخواند يا خير؟
ج-اگر دسترسى به روحانى نباشد،غيرروحانى با وجود ساير شرايط
مىتواندامامت نمايد (23) .
146-س:طبق فتواى امام در صورتى كه دسترسىبه روحانى نباشد مىتوان به
افراد غير روحانى اقتدا كرد(و اين كار در بعضى از ادارات و نهادها و
جبهههاانجام مىگيرد)آيا اين حكم شامل مساجد هم مىشود؟چون مشاهده شده است
كه در مساجد اگر يك شبامام جماعت نتواند به مسجد بيايد يا دير
برسد،افرادىجوان از غيبت امام استفاده كرده و در محراب قرارگرفته و نماز
مىخوانند و در اين موقع اگر امام برسد،مىبيند كه ديگرى در محراب است، آيا
چنين عملىصحيح است؟
ج-در فرض مرقوم امامت غير روحانى درمساجد درست نيست (24) .
147-س:بعضى از برادران اهل علم با اينكه ازمعلومات بالايى برخوردار
هستند ولى معمم نشدهاندآيا امامت جماعتبراى آنها جايز است؟
ج-چنانچه معمم وجود نداشته باشد،امامت غير معمم اشكال ندارد ولى با
وجودمعمم خالى از اشكال نيست،مخصوصا در مساجد و اگر امامت غير معمم
موجبهتك باشد،حرام و جايز نيست (25) .
آيتالله فاضللنكرانى دامتبركاته
آداب نماز جماعت
148-مستحب است،امام در وسط صف بايستد واهل علم و كمال تقوا در صف اول
بايستند.
149-مستحب است،صفهاى جماعت منظم باشد وبين كسانى كه در يك صف
ايستادهاند فاصله نباشد.
150-مستحب است،بعد از گفتن«قد قامت الصلوة» مامومين برخيزند.
151-مستحب است،امام جماعتحال مامومى راكه از ديگران ضعيفتر است رعايت
كند و عجله نكندتا افراد ضعيف برسند و قنوت و ركوع و سجود را طولندهد،مگر
آن كه بداند همه كسانى كه به او اقتداكردهاند به طولانى شدن نماز مايلند.
152-اگر در صفهاى جماعت جا باشد،مكروه است انسان تنها بايستد.
153-مكروه است ماموم ذكرهاى نماز را طورىبگويد كه امام بشنود (26)
.