مجموعه چهل حديث ، جلد اول
چهل حديث سحرخيزى

تهيه و تنظيم: محمود شريفى

- ۱ -


مقدمه

روح زندگى، در معنويت و صفاى باطن و خداگرايى است. انديشه مادى گرايى در عقيده و عمل از پديده‏هاى بسيار زشت و باطلى است كه در طول تاريخ لطمه‏هاى فراوانى به انسان زده و هنوز هم مى‏زند و تا روزى كه بشر دچار اين بيمارى است، سعادت و آرامش سراغ او نخواهد آمد و با كمال تأسف اين انديشه باطل و ناهنجار كم كم از مادى گرايان تجاوز كرده به پيروان اديان آسمانى و حتى مسلمانان نيز كه دم از مخالفت با مادّى گرايى مى‏زنند سرايت كرده است، در بسيارى از مسائل روز مرّه زندگى على‏رغم معارف دينى و اعتقادات مذهبى خود درباره عوامل غير مادّى گرفتار غفلت مى‏شوند و در رفتار و كردار و گفتار خود فقط عوامل مادّى را مؤثر مى‏دانند و در عمل در برخورد با مسائل مختلف گويا دقيقاً فكر و انديشه مادى گرايان و كج انديشان در ميانشان رواج دارد و جهات معنوى در انگيزه‏ها و عملها كمتر مشاهده مى‏شود به عنوان مثال خيلى‏ها فكر مى‏كنند تنها عامل و راه رسيدن به رزق و روزى و ثروتمند شدن كار و تلاش و كوشش ظاهرى و مادّى است در حالى كه اين انديشه مسلّم بى اساس و اشتباه است و در منابع دينى عوامل فقر و غنا بسيار فراوان بيان شده است كه يكى از آنها كار و تلاش است. تجربه هم نشان مى‏دهد كه تنها راه رسيدن به رزق و روزى آن نيست هر چند كار از عوامل مهم است تا جايى كه در قرآن آمده است:-وَ أنَ لَيْسَ للإنسان إلاّ ما سَعى- چيزى جز از راه سعى و تلاش{    - سوره نجم: 39.  }
 و كوشش گير انسان نمى‏آيد ولى بايد توجّه داشت كه سعى و تلاش فقط كوشش مادّى و دوندگى‏هاى روز مرّه نيست و عوامل روحى و معنوى هم مؤثّر است به عنوان مثال در احاديث و منابع اسلامى يكى از عوامل به دست آوردن ثروت و زياد شدن رزق و روزى سحر خيزى بحساب آمده كه اكثريت جامعه به آن بى توجّه هستند و شايد وقتى گفته شود كه يكى از عوامل و راه كسب روزى سحر خيزى است تعجّب كنند و حتى باور نكنند با اينكه اين حقيقت به تجربه ثابت شده و قطعى است البته خود سحرخيزى نوعى سعى و تلاش است بلكه مشكلتر و سخت‏تر از كارهاى معمولى است مگر براى كسانى كه لذّت آنرا چشيده باشند ولى انديشه مادّى گرايى اين را سعى و تلاش به حساب نمى‏آورد و خيال مى‏كنند فقط شب و روز دويدن و كار كردن رزق و روزى انسان را زياد مى‏كند.
 آرى سحر خيزى يكى از موهبت‏هاى الهى است كه داراى آثار و بركات زيادى است و تنها كسانى كه از آن بهره دارند به عظمت و ارزش و بركات فراوان آن واقف اند. يكى از بركات بسيار كوچك آن فراوانى رزق و روزى است به اميد آنكه فرهنگ سحر خيزى كه فرهنگ و روش هميشگى تمام اولياء الهى بويژه چهارده معصوم است، در جامعه اسلامى رواج پيدا كند و فضاى ميهن اسلامى از عطر و بوى اين موهبت الهى همه را پر نشاط كرده و آنان از بركات فراوان آن بهره‏مند گردند و علاوه بر توفيق عبادت و نيايش در ساعات بهشتى صبحگاهان و انس با لحظات معنوى هنگامه فجر، نشاط و نيروى روزانه هم كسب كنند.
اينك شما و چهل نمونه از احاديث گرانقدرى كه اهميت و آثار و بركات سحرخيزى را بيان كرده و مضرّات پرخوابى و پيامدهاى خواب صبحگاهى را بيان مى‏كند. به اميد آن روزها و بر آمدن آرزوها.

قم - محمود شريفى
1379/11/22
سالگرد پيروزى شكوهمند ملّت سرافراز ايران اسلامى

سحرخيزى در قرآن

كانُوا قَليلاً مِنَّ اللَّيلِ ما يَهْجَعُونَ
وَ بِالأسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
ذاريات / 18

آنان [پرهيزگاران و نيكوكاران] كمى از شب را مى‏خوابيدند
و در سحرگاهان استغفار مى‏كردند.

سعدى مى‏گويد:
دوش مرغى به صبح مى‏ناليد
عقل وصبرم ببرد وطاقت وهوش
يكى از دوستان مخلص را
مگر آواز من رسيد بگوش
گفت باور نداشتم كه تو را
بانگ مرغى چنين كند مدهوش
گفتمش شرط آدميت نيست
مرغ، تسبيح گوى و من خاموش

فصل اول: اهميت و ارزش سحرخيزى

خدا و سحرخيزى

عَلىُّ بْنُ مُحَمّدِالنَوْفلِى قالَ سَمِعْتُه [الهادى‏عليه‏السلام ] يَقُولُ:
إنَّ الْعَبْدَ لَيَقُوُم فى اللَّيْلِ فَيَميلُ بِهِ النُّعاسَ يَميناً وَشِمالاً وَ قَدْ وَقَعَ ذَقَنَهُ عَلى صَدْرِهِ فَيَأمُرُاللَّهُ تَعالى أبْوابَ السَّماءِ فَتَنْفَتِحُ، ثُمَّ يَقُولُ لِلْمَلائِكَةِ أُنْظُرُوا إلى عَبْدى ما يُصيُبُه فى التَّقَرُبِ إلىَّ بِما لَمْ أفْتَرِضْ عَلَيْهِ راجياً مِنّى لِثَلاثَ خِصالٍ:
ذَنْبِاً أغْفِرُهُ لَهُ، أوْ تَوْبَةٍ اُجَدِّدُهالَهُ، أوْ رِزْقاً أزيدُهُ فيْهِ، إشْهَدُوا مَلائِكتَى أنّى قَدْ جَمَعْتُهُنَّ لَهُ.
تهذيب الاحكام 2: 130 ح 460

از امام هادى عليه‏السلام شنيدم كه مى‏فرمود:
بنده خدا شب از خواب برمى‏خيزد و چرتش مى‏گيرد و به راست و چپ متمايل مى‏شود و گاهى چانه‏اش به طرف سينه‏اش مى‏افتد، پس خداوند متعال دستورمى‏دهد درهاى آسمان‏گشوده مى‏شود، به فرشتگان مى‏فرمايد:
به بنده‏ام نگاه كنيد بخاطر چيزى كه واجب نكرده‏ام اين چنين خود را براى تقرّب به من به زحمت انداخته است، به اميد يكى از سه حاجت:
گناهى‏كه آن را براى او ببخشايم،
توبه‏اى كه براى او تجديد كنم،
يا روزى او را زياد كنم.
آگاه باشيد اى فرشتگان من كه هر سه را براى او روا كردم.

پاداش سحرخيزى و ذكر

عَن رَسُولِ اللَّهِ صلى الله وعليه وآله قالَ:
مَنْ قَعَدَ فى مُصَّلاهُ الَّذى صَلّى فيهِ الْفَجْرَ،
يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ
كانَ لَهُ كَحَجِّ بَيْتِ اللَّهِ الْحَرامِ.
مستدرك الوسائل 5: 57 ح 5357

رسول گرامى صلى الله وعليه وآله فرمود:
كسى كه در مكانى نماز صبح را خوانده بنشيند و ذكر خدا گويد تا آفتاب طلوع كند پاداش او همانند كسى است كه حجّ خانه خدا را بجا آورده است.

سپر آتش

عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلىّ‏عليهماالسلام أنَّهُ قالَ:
مَنْ صَلّى فَجَلَسَ فىمُصَلاَّهُ إلى طُلُوعِ الشَّمْسِ
كانَ لَهُ سَتْراً مِنَ النَّارِ.
وسائل الشيعه 4: 1035 ح 1

امام حسن مجتبى عليه‏السلام فرمود:
كسى كه نماز را بجا آورد و در محل نمازش تا طلوع آفتاب بنشيند اين كار او را از آتش جهنم باز خواهد داشت.

جهاد و سحرخيزى و ذكر

عَنِ النَّبىّ‏صلى الله وعليه وآله قالَ:
لِأنْ اُصَلِّىَ الصُّبْحَ ثُمَّ أجْلِسُ فى مَجْلِسٍ أذْكُرُاللَّهَ عَزَّوَجَلَّ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ أحَبُّ إلىَّ مِنْ شَدِّ عَلى جِيادِ الْخَيْلِ فى سَبيلِ‏اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ.
معجم الكبير 3: 104 ح 5638

پيامبر اكرم صلى الله وعليه وآله فرمود:
اينكه نماز صبح را بجا آوردم سپس در جايى بنشينم و خداى عزيز و بزرگ را ذكر بگويم تا آفتاب طلوع كند پيش من محبوبتر است از اينكه اسب را زين كرده و به جهاد در راه خدا پردازم.

محبوبيّت ذكر سحرى

عَنِ النَّبىّ‏صلى الله وعليه وآله قالَ:
لَئِنْ أقعُدُ مَعَ قَوْمٍ يَذْكُرُونَ اللَّهَ بَعْدَ صَلاةِ الْغَداةِ،
أحَبُّ إلىَّ مِنْ أرْبَعَةٍ مُحَرَّرينَ مِنْ وُلْدِ إسْماعيلَ.
مستدرك الوسائل 5: 59 ح 10

پيامبر عظيم الشأن صلى الله وعليه وآله فرمود:
چنانچه همراه گروهى كه بعد از نماز صبح ذكر خدا مى‏كنند بنشينم پيش من محبوبتر است از چهار نفر آزاد شدگان از فرزندان اسماعيل.

بركت سحرخيزى

عَنِ الصَّادِقِ عليه‏السلام فى قَوْلِهِ تَعالى:
- إنَّ قُرْآن الْفَجْرِ كانَ مَشْهُوداً - قالَ:
يَعْنى صَلاةُ الْفَجْرِ تَشْهَدُها مَلائِكَةُ اللَّيْلِ وَ مَلائِكَةُ النَّهارِ، فَإذا صَلَّى الْعَبْدُ الصُّبْحَ فى طُلُوُعِ الْفَجْرِ اُثْبِتَتْ لَهُ مَرَّتَينِ أثْبَتَها مَلائِكةُ اللَّيْلِ وَ مَلائِكَةُ النَّهارِ.
مفتاح الفلاح :10

امام صادق عليه‏السلام در مورد گفتار خداوند متعال كه قرآنِ فجر مشهود است فرمود:
يعنى نماز صبح كه فرشتگان شب وفرشتگان روز شاهد آن هستند.
پس هنگامى كه انسان نماز صبح را در طلوع سپيده بجا آورد دوبار براى او ثبت مى‏شود هم فرشتگان شب و هم فرشتگان روز براى او مى‏نويسند.

برترى سحرخيزى

عَن الصَّادِقِ عليه‏السلام قالَ:
فَضْلُ الْوَقْتِ الْأوَّلِ عَلىَ الأخيرِ خَيْرٌ لِلْمُؤْمِنِ مَنْ وَلَدِهِ وَ مالِهِ.
وَ قالَ: فَضْلُ الْوَقْتِ الْأوَّلَ عَلىَ الأخيرِ كَفَضْلِ الآخِرَةِ عَلىَ الدُّنْيا.
مكارم الاخلاق: 301

امام صادق عليه‏السلام فرمود:
برترى اوّل وقت بر آخر وقت براى انسان مؤمن از مال و فرزندش بهتر است، و فرمود: برترى اوّلِ وقت بر آخر آن مثل برترى آخرت بر دنياست.

برترين عبادت

عَنْ عَلىٍّ عليه‏السلام قالَ:
اَفْضَلُ الْعِبادَةِ
سَتْرُ الْعُيُونِ بِذِكْرِ اللَّهِ سُبْحانَهُ.
ميزان الحكمة 2: 1376 ح 8960، چاپ دارالحديث

على عليه‏السلام فرمود:
برترين عبادت
بيدارى چشم‏ها با ذكر خداوند سبحان است.

شعار پرهيزكاران

الإمامُ عَلىّ‏عليه‏السلام قالَ:
سَهَرُ اللَّيْلِ
شِعارُ الْمُتَقينَ وَ شيمَةُ الْمُشْتاقينَ.
ميزان الحكمة 2: 1376 ح 8953

امام اميرالمؤمنين عليه‏السلام فرمود:
بيدارى شب
شعار پرهيزكاران و منش مشتاقان است.

زمان استثنايى

عَنْ أبى جَعْفَرٍعليه‏السلام قالَ:
إنَّ اللَّهَ يُحِبُّ مِنْ عِبادِهِ كُلَّ دَعَّاءٍ،
فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعاءِ فى السَّحَرِ إلى طُلُوعِ الشَّمْسِ،
فَإنَّها ساعَةٌ تُفْتَحُ فَيها أبوابُ السَّماءِ،
وَتُقْسَمُ فيهَا الْأرْزاقُ، وَتُقْضى فيها الْحَوائِجُ العِظامِ.
عدّة الداعى: 67

امام باقر عليه‏السلام فرمود:
خداوند از بندگانش هر كسى را كه زياد دعا كند دوست مى‏دارد،
پس بر شما باد دعاى در سحر تا طلوع آفتاب، زيرا آن زمان ساعتى است كه دربهاى آسمان گشوده مى‏شود و رزق انسانها تقسيم مى‏گردد و نيازهاى بزرگ و مهمّ برآورده مى‏شود.

فصل دوم: آثار و بركات سحرخيزى

تضمين مهمّات

قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله وعليه وآله: قالَ اللَّهُ جَلَّ جَلالَهُ:
يَابْنَ آدَمَ اُذْكُرْنى بَعْدَ الْغَداةِ ساعةً
وَ بَعْدَ الْعَصْرِ ساعَةً أكْفِكَ ما أهَمَّكَ.
مكارم الاخلاق: 301

رسول خدا صلى الله وعليه وآله فرمود: خداوند بزرگ فرمود:
اى فرزند آدم ساعتى بعد از طلوع فجر
و ساعتى بعد از عصر مرا ياد كن
من مهمّات زندگى تو را كفايت و تضمين مى‏كنم.

كاربرى دعاى صبح

عَنْ رَسُولِ اللَّهِ‏صلى الله وعليه وآله أنَّهُ قالَ:
وَالَّذى نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ، لَدُعاءُ الرَّجُلِ بَعْدَ طُلُوعِ الْفَجْرِ اِلى طُلُوعُ الشَّمْسِ، لَأَنْجَحُ فى‏الْحاجاتِ، مِنَ الضَّارِبِ بِمالِهِ مِنَ الْأرْضِ.
مستدرك الوسائل 5: 57 ح 2

رسول خدا صلى الله وعليه وآله فرمود:
قسم به كسى‏كه جان محمّد در دست اوست، دعاى شخص بعد از طلوع فجر تا طلوع آفتاب در رفع نيازها از سير و سفر در زمين براى تجارت و بدست آوردن روزى كارسازتر است.

سحرخيزى و روزى

قالَ الصَّادِقُ‏عليه‏السلام:
ألْجُلْوسُ بَعْدَ صَلاةِ الْغَداةِ فى التَعْقيبِ وَالدُّعاءِ{- غداة يعنى فاصله اذان صبح تا طلوع آفتاب.  }
حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ أبْلَغُ فى‏طَلَبِ الرِّزْقِ مِنَ الضَّرْبِ فى الْأرْضِ.
وسائل الشيعه 4: 1035 ح 3

امام صادق عليه‏السلام فرمود:
نشستن بعد از نماز صبح براى دعا و تعقيبات تا طلوع آفتاب در كسب روزى از فعاليت و سفر روى زمين رساتر و مؤثرتر است.

موفّقيت در كسب روزى

عَنِ الصَّادِقِ‏عليه‏السلام قالَ:
مَنْ صَلَّى الْفَجْرَ وَ مَكَثَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ كانَ أنْجَحُ فى‏طَلَبِ‏الرِّزْقِ مِنَ‏الضَّرْبِ فى‏الْأرْضِ شَهْراً.
مكارم الاخلاق: 304

امام صادق عليه‏السلام فرمود:
كسى كه نماز صبح را بخواند و تا طلوع آفتاب منتظر شود اين شخص براى كسب روزى موفّق‏تر است از كسى كه يك ماه در روى زمين براى تجارت و كسب روزى سفر كند.

فصل سوم: راه وروش اهل‏بيت‏عليهم‏السلام

برنامه صبحگاهى پيامبر

كانَ رَسُولُ اللَّهِ‏صلى الله وعليه وآله إذا صَلَّى الْغَداةَ اِسْتَقْبَلَ الْقِبْلةَ بِوَجْهِهِ إلى طُلُوعِ الشَّمْسِ يَذْكُرُ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يَتَقَدَّمُ عَلىُّ بْنُ أبى طالِبٍ خَلْفَ النَّبىّ‏صلى الله وعليه وآله وَيَسْتَقْبِلُ النَّاسَ بَوْجِههِ فَيَسْتاذِنُونَ فى حَوائِجِهِمْ وَ بِذلِكَ أمَرَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ‏صلى الله وعليه وآله.
اقبال سيدبن طاووس: 320

 وقتى رسول خداصلى الله وعليه وآله نماز صبح را مى‏خواند رو به قبله مى‏كرد و تا طلوع آفتاب ذكر خدا مى‏كرد، بعد امام اميرالمؤمنين‏عليه‏السلام پشت سر پيامبر و رو به مردم قرار مى‏گرفت و مردم براى مطرح كردن نيازهاى خود از او اجازه مى‏گرفتند، پيامبرصلى الله وعليه وآله فرمان داده بود كه اينطور عمل كنند.

برنامه على‏عليه‏السلام

عَنْ أبى جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بِنْ عَلىّ‏عليهماالسلام قالَ:
كانَ عَلىّ‏عليه‏السلام إذا صَلَّى الْفَجْرَ
لَمْ يَزَلْ مُعَقِّباً إلى أنْ تَطْلُعَ الشَّمْسُ،
فَإذا طَلَعَتْ إجْتَمَعَ إلَيْهِ الْفُقَراءُ وَالْمَساكينُ
وَغَيْرِهِ مِنَ النَّاسِ فَيُعَلِّمُهُمْ الْفِقهَ وَالْقُرْآنَ.
بحارالانوار 41: 132

 امام باقر عليه‏السلام فرمود:
امام على‏عليه‏السلام چون نماز صبح را مى‏خواند،
مرتّب مشغول تعقيبات بود تا آفتاب طلوع مى‏كرد،
وقتى كه خورشيد طلوع مى‏كرد نيازمندان و تهيدستان و ساير مردم دور او اجتماع مى‏كردند و به آنان قرآن و احكام مى‏آموخت.

روش امام حسن‏عليه‏السلام

عَنْ عُمَيْرِ بْنِ مَيْمُونِ قالَ رَأيْتُ الْحَسَنَ بْنَ عَلىّ‏عليه‏السلام يَقْعُدُ فى مَجْلِسِهِ حينَ يُصَلِّى الْفَجْرَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ وَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ‏صلى الله وعليه وآله يَقُولُ:
مَنْ صَلَّى الْفَجْرَ ثُمَّ جَلَسَ فى مَجْلِسِهِ
يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ
سَتَرَهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ،
سَتَرَهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ،
سَتَرَهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ.
امالى صدوق: 461 ح 3

راوى گويد: امام حسن‏عليه‏السلام را ديدم كه نماز صبح را مى‏خواند در جايگاهش مى‏نشست تا آفتاب طلوع كند، و از امام عليه‏السلام شنيدم كه مى‏فرمود: از رسول خداصلى الله وعليه وآله شنيدم كه فرمود:
كسى كه نماز صبح بجا آورد سپس در جايگاهش نشسته و به ذكر خدا مشغول شود تا خورشيد طلوع كند، خداوند او را از آتش باز دارد، خداوند او را از آتش باز دارد، خداوند او را از آتش باز دارد.

روش امام سجادعليه‏السلام

رَوى بَعْضُ أصْحابِنا قالَ:
كُنْتُ عِنْدَ عَلىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ‏عليهماالسلام فَكانَ إذا صَلَّى الْفَجْرَ لَمْ يَتَكَلَّمْ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ.
بحارالانوار 46: 191 ح 57

بعضى از اصحاب نقل كرده:
من نزد امام سجادعليه‏السلام بودم او وقتى نماز صبح را مى‏خواند سخن نمى‏گفت تا خورشيد طلوع كند.

برنامه امام چهارم‏عليه‏السلام

عَنْ زَيْنِ الْعابِدينَ‏عليه‏السلام أنَّهُ كانَ يُصَلِّى صَلاةَ الْغَداةَ ثُمَّ يُعَقِّبُ فى مُصَلاَّهُ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ ثُمَّ يَقُومُ فَيُصَلّى صَلاةً طَويلَةً ثُمَّ رَقَدَةً ثُمَّ يَسْتَيْقِظُ فَيَدْعُو بِالسِّواكِ فَيَسْتَنُّ ثُمَّ يَدْعُو بِالْغَداةِ.
بحارالانوار 76: 186 ح 2
نقل شده است:
امام زين العابدين‏عليه‏السلام نماز صبح را كه مى‏خواند در جايگاه نمازش مشغول تعقيبات مى‏شد تا آفتاب طلوع مى‏كرد، بعد بلند مى‏شد نمازى طولانى مى‏خواند، سپس مقدارى مى‏خوابيد بعد بيدار مى‏شد مسواك مى‏طلبيد و مسواك مى‏زد بعد صبحانه مى‏خواست.

برنامه‏صبحگاهى‏امام‏باقرعليه‏السلام

عَنْ أبى عَبْدِ اللَّهِ عليه‏السلام عَنْ أبيهِ فى حَديثٍ قالَ:
كانَ يَجْمَعُنا فَيَأمُرُنا بِالذِّكْرِ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ، وَيَأْمُرُ بِالْقَرائَةِ مَنْ كانَ يَقْرَأُ وَ مَنْ كانَ لايَقْرَأُ مِنَّا أَمَرَهُ بِالذِّكْرِ، وَالبَيْتُ الَّذى يُقْرَأُ فَيهِ الْقُرْآنُ وَيُذْكَرُاللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فَيهِ تَكْثُرُ بَرَكَتُهُ.
وسائل الشيعه 4: 850 ح 3

امام صادق از پدر بزرگوارش امام باقرعليه‏السلام نقل مى‏كند:
امام باقرعليه‏السلام ما را جمع مى‏كرد و دستور مى‏داد ذكر بگوييم تا خورشيد طلوع كند، به كسانى كه سواد دار بودند دستور قرائت قرآن مى‏داد و به كسانى كه توان خواندن نداشتند فرمان به ذكر مى‏داد، خانه‏اى كه در آن قرآن خوانده شود و ذكر خدا گفته شود بركت آن زياد مى‏شود.

برنامه امام هفتم‏عليه‏السلام

رُوِىَ أنَّهُ [اَبُوالْحَسَنِ مُوسىعليه‏السلام]
كانَ يُصَلّى نَوافِلَ اللَّيْلِ، وَيَصِلُها بِصَلاةِ الصُّبْحِ، ثُمَّ يُعَقِّبُ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ وَ يَخِرُّ اللَّهَ ساجِداً فَلايَرْفَعُ رَأسَهُ مِنَ السُّجُودِ وَ التَّحْميدِ حَتَّى يَقْرُبَ زَوالُ الشَّمْسِ.
بحارالانوار 48: 101 ح 5

نقل شده كه امام هفتم برنامه‏اش چنين بود:
نافله‏هاى شب را مى‏خواند و آنها را به نماز صبح متّصل مى‏كرد، سپس مشغول تعقيبات مى‏شد تا خورشيد طلوع كند، بعد براى خدا به سجده مى‏رفت و سر از سجده و حمد و ثناى الهى بر نمى‏داشت تا اينكه نزديك ظهر مى‏شد. (احتمالاً اين برنامه زمان زندان امام‏عليه‏السلام بوده است)

برنامه امام رضاعليه‏السلام

كانَ [الرِّضا] عليه‏السلام إذا صَلَّى الْغَداةَ وَ كان يُصَلّيها فى‏أوَّلِ وَقْتٍ ثُمَّ يَسْجُدُ فَلا يَرْفَعُ رَأسَهُ إلى اَنْ تَرتَفِعَ الشَّمْسُ.
بحارالانوار 49: 90

امام رضا عليه‏السلام زمانى كه نماز صبح را مى‏خواند
- كه اومرتّب اوّل وقت مى‏خواند - به سجده مى‏رفت و سر از سجده بر نمى‏داشت تا آفتاب بالا مى‏آمد.

برنامه صبحگاهى‏امام رضا درسفر

قالَ الْراوى:
كانَ إذا أصْبَحَ صَلَّى الْغَداةَ، فإذا سَلَّمَ جَلَسَ فىمُصَلاَّهُ يُسَبِّحُ اللَّهَ وَ يَحْمِدُهُ وَ يُكَبِّرُهُ وَ يُهَلِّلُهُ وَيُصَلِّى عَلَى النَّبىِّ وَ آلِهِ‏صلى الله وعليه وآله حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ ثُمَّ يَسْجُدُ سَجْدَةً يَبْقى فَيها حَتَّى يَتَعالَى النَّهارُ ثُمَّ أقْبَلَ عَلَى النَّاسِ يُحَدِّثُهُمْ وَ يُعَظِّمُهُمْ.
بحارالانوار49: 92

راوى گويد:
من از مدينه تا مرو مأمور همراه امام رضاعليه‏السلام بودم او هنگامى كه صبح مى‏شد نماز صبح را كه بجا مى‏آورد و سلام مى‏داد در مصلاّى خود مى‏نشست و مشغول حمد و سپاس و تكبير و تهليل و صلوات بر پيامبر اكرم مى‏شد تا خورشيد طلوع كند، سپس سجده مى‏كرد و در سجده مى‏ماند تا روز بالا مى‏آمد بعد به طرف مردم مى آمد و با آنان به گفتگو مى‏نشست و آنان را گرامى مى‏داشت.

امام در خراسان

رَوى مُعَّمَرُ بْنُ خَلاَّدٍ قالَ:
كانَ أبُوالْحَسَنِ‏عليه‏السلام وَهُوَ بِخُراسانَ
إذا صَلَّى الْفَجْرَ
جَلَسَ فى مُصَلاَّهُ إلى أنْ تَطْلُعَ الشَّمْسُ.
مكارم الاخلاق: 305

رواى گويد:
امام رضاعليه‏السلام در خراسان كه بود
هنگامى كه نماز صبح را مى‏خواند
در جايگاه نمازش مى‏نشست تا آفتاب طلوع كند.

فصل چهارم: پيامدهاى خواب صبح

ناله زمين

قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله وعليه وآله:
ما عَجَّتِ الْأرْضُ إلى رَبِّها عَزَّوَجَلَّ
كَعَجيجِها مِنْ ثَلاثَةٍ:
مِنْ دَمٍ حَرامٍ يَسْفِكُ عَلَيْها،
أو إغْتِسالٍ مِنْ زِنا،
أوِ النَّوْمِ عَلَيْها قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ.
خصال صدوق: 141

پيامبر اكرم صلى الله وعليه وآله فرمود:
زمين از سه چيز پيش خدا ناله كرده كه هيچ جا چنين ضجّه و ناله‏اى نكرده است:
1 - از خون حرامى كه روى او مى‏ريزد.
2 - و غسلى كه از زنا انجام مى‏گيرد.
3 - و خوابيدن روى زمين قبل از طلوع خورشيد.

خوابهاى فقر آور

عَنْ أميرِالْمُؤْمِنينَ‏عليه‏السلام:
اَلنَّومُ بَيْنَ الْعِشائيْنِ يُورِثُ الْفَقْرَ،
وَ النَّوْمُ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ يُورِثُ الْفَقْرَ.
بحارالانوار 76: 184 ح 2

اميرالمؤمنين عليه‏السلام فرمود:
خواب بين مغرب و عشاء باعث فقر مى‏شود،
و خواب قبل از طلوع آفتاب نيز تنگدستى را به دنبال مى‏آورد.

خواب ممنوع

عَنْ عَلىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ‏عليهماالسلام قالَ:
يا أبا حَمْزَةَ لاتَنامَنَّ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ فَإنّى اَكْرَهُها لَكَ، إنَّ اللَّهَ يُقَسِّمُ فى ذلِكَ الْوَقْتِ أرْزاقَ الْعِبادِ وَ عَلى أيْدينا يُجْريها.
بحارالانوار 76: 185 ح 5

امام چهارم عليه‏السلام فرمود:
اى ابا حمزه! قبل از طلوع آفتاب مخواب كه من آنرا برا تو ناپسند مى‏دانم، خداوند در اين زمان روزى بندگان را تقسيم مى‏كند و بر دستان، آنرا به جريان مى‏اندازد.

روزى فوق العاده

عَنْ أبى جَعْفَرٍ عليه‏السلام قُلْتُ لَهُ:
جُعِلْتُ فِداكَ إنَّهُمْ يَقُولُونَ: إنَّ النَّوْمَ بَعْدِ الْفَجْرِ مَكْرُوهٌ، لِأنَّ الْأرْزاقَ تُقَسَّمُ فى ذلِكَ الْوَقْتِ فَقالَ:
اَلْأرْزاقُ مُوظُوفَةٌ مَقْسُومَةٌ، ولِلَّهِ فَضْلٌ يُقَسِّمُهُ مِنْ طُلُوعِ الْفَجْرِ إلى طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ ذلِكَ قَوْلُهُ:
وَاسْألُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ.
بحارالانوار 5: 147 ح 7

رواى گويد: به امام باقر عليه‏السلام گفتم:
فدايت شوم مردم مى‏گويند: خواب بعد از سپيده صبح مكروه است، چون روزى‏ها در آن وقت تقسيم مى‏شود.
امام‏عليه‏السلام فرمود:
روزى‏ها مشخصّ وتقسيم شده است ولى خداوند متعال روزى فوق العاده دارد كه آنرا از طلوع فجر تا طلوع خورشيد تقسيم مى‏كند، و همين است منظور پروردگار متعال كه فرمود:
از فضل پروردگار بخواهيد.

هشدار - هشدار

عَنْ أبى جَعْفَرٍعليه‏السلام قالَ:
إنَّ إبْليسَ إنَّما يَبُثُّ جُنُودَ اللَّيْلِ مِنْ حينَ تَغيبُ الشَّمْسُ إلى وَقْتِ الشَّفَقِ وَ يَبُثُّ جُنُودَ النَّهارِ مِنْ حينَ يَطْلُعُ الْفَجْرُ إلى مَطْلَعِ الشَّمْسِ،
وَذَكَرَ أنَّ النَّبىّ‏صلى الله وعليه وآله كانَ يَقُولُ:
أكْثِرُوا ذِكْرَاللَّهِ فى هاتَيْنِ السَّاعَتَيْنِ
فَإنَّهُما ساعَةُ غَفْلَةٍ.
مكارم الاخلاق: 305

امام باقر عليه‏السلام فرمود:
شيطان لشگريان شب خود را از غروب خورشيد تا هنگامى كه روشنايى و قرمزى آفتاب هست پخش مى‏كند، و لشگريان روز را از زمان طلوع صبح تا طلوع آفتاب پخش مى‏كند،
و ياد آورى كرد كه: پيامبر اكرم‏صلى الله وعليه وآله مى‏فرمود:
در آن دو ساعت زياد ذكر و ياد خدا كنيد چون آن دو زمان ساعت غفلت است.[و شيطان ممكن است انسان را غافلگير كند.]

اقسام خواب

قالَ الْباقِرُ عليه‏السلام:
اَلنَّوْمُ أوَّلُ النّهارِ خُرْقٌ وَ الْقائِلَةُ نِعْمَةٌ وَ النَّوْمُ بَعْدَ
الْعَصْرِ حُمْقٌ وَ النَّوْمُ بَيْنَ الْعِشائيْنِ يُحْرِمُ الرِّزْقَ.
مكارم الاخلاق: 305

امام باقر عليه‏السلام فرمود:
خواب اوّلِ روز نادانى است،
وخواب نزديك ظهر نعمت است،
وخواب بعد از عصر حماقت است،
وخواب بين مغرب و عشاء باعث محروميت از روزى مى‏شود.

ساعت گسترش روزى

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أحَدِهِماعليهماالسلام قالَ: سَألْتُهُ عَنِ النَّوْمِ بَعْدَ الغَداةِ فَقالَ:
أنَّ الرِّزْقَ يَبْسُطُ تِلَكْ السّاعَةِ
فَأنَا أكْرَهُ أنْ يَنامَ الرَّجُلُ تِلْكَ السَّاعَةِ.
من لايحضره الفقيه 1: 501 ح 1439

محمّد بن مسلم گويد:
از يكى از دو امام باقر و امام صادق عليهماالسلام از خواب بعد از صبح سئوال كردم فرمود:
روزى در اين ساعت گسترش مى‏يابد
بنابراين نمى‏پسندم مرد در اين ساعت بخوابد.

زمان نزول مائده آسمانى

قالَ الصَّادِقُ عليه‏السلام:
نَوْمُ الْغَداةِ شُؤمٌ يُحْرِمُ الرِّزْقَ وَ يُصَفِّرُ اللَّوْنَ وَ كانَ الْمَنُّ وَ السَّلْوى يَنْزِلُ عَلى بَنى‏إسْرائيلَ ما بَيْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إلى طُلُوعِ الشَّمْسِ، فَمَنْ نامَ تِلْكَ السَّاعَةِ لَمْ يَنْزِلْ نَصيبَهُ فَكانَ إذا إنْتَبَهَ فَلا يَرى نَصيبَهُ إحتاجَ إلىَ السُئوالِ وَ الطَلَبِ.
من لايحضره الفقيه 1: 503 ح 1449

امام صادق عليه‏السلام فرمود:
خواب صبح شوم است انسان را از روزى محروم و رنگ او را زرد مى‏كند، و منّ و سلوى (غذاى مخصوص و لذيذ بنى اسرائيل) بين طلوع صبح تا طلوع خورشيد بر بنى اسرائيل نازل مى‏شد، هر كس در آن ساعت مى‏خوابيد سهم او نازل نمى‏شد و چون بيدار مى‏شد بهره خود را نمى‏ديد، محتاج به سئوال و جستجو مى‏شد.

خواب شُوم

قالَ الصَّادِقُ عليه‏السلام:
نَوْمُ الْغَداةِ مشْؤُمَةٌ تَطْرُدُ الرِّزْقَ وَ تُصَفِرُّ اللَّوْنَ وَتُقَبِّحُهُ وَ تُغَيِّرُهُ وَ هُوَ نَوْمُ كُلِّ مَشْؤُمٍ،
إنَّ اللَّهَ تَعالى يُقَسِّمُ الْأرْزاقَ ما بَيْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إلى طُلُوعِ الشِّمْسِ فَإيَّاكُمْ وَ تِلْكَ النَّوْمَةِ.
مكارم الاخلاق: 305.

امام صادق عليه‏السلام فرمود:
خواب صبح شوم است، روزى را دور مى‏كند و رنگ انسان را زرد و زشت و متغيّر مى‏كند و آن خواب اشخاص شوم است،
خداوند بزرگ روزى‏ها را بين طلوع صبح تا طلوع خورشيد تقسيم مى‏كند، پس از خواب اين زمان دورى كنيد.

خواب روزى

قالَ الرِّضاعليه‏السلام فى قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ: فَالْمُقَسِّماتِ أمْراً قالَ:
اَلْمَلائِكَةُ تُقَسِّمُ أرْزاقَ بَنىآدَمَ
ما بَيْنَ طُلُوعِ‏الْفَجْرِ إلى طُلُوعِ الشَّمْسِ
فَمَنْ نامَ بَيْنَهُما نامَ عَنْ رِزْقِهِ.
مكارم‏الاخلاق: 305

امام رضاعليه‏السلام در مورد آيه -فَالْمُقَسِّماتِ أمْراً- -قسم به تقسيم‏كنندگان كار- فرمود:
فرشتگان روزى فرزندان آدم را بين طلوع صبح تا طلوع آفتاب تقسيم مى‏كنند، بنابراين كسى در آن فاصله بخوابد از روزى خود خواب مانده است.

فصل پنجم: آثار خواب زياد

عاشق دروغگو

الَحْدَيثُ الْقُدْسى:
يا بْنَ عِمْرانَ، كَذِبَ مَنْ زَعَمَ أنَّهُ يُحِبُّنى فَإذا جَنَّهُ اللَّيْلُ نامَ.
سفينة البحار 8: 369

خداوند متعال به حضرت موسى فرمود:
اى پسرعمران، دروغ مى‏گويد كسى‏كه گمان مى‏كند مرا دوست دارد،  ولى هنگامى كه شب فرا مى‏رسد همه شب را مى‏خوابد.

نخستين گناهان

قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله وعليه وآله:
اَوَّلُ ما عُصِىَ اللَّهُ تَبارَكَ وَ تَعالى بِهِ سِتٌ خِصالٍ:
حُبُّ الدُّنْيا،
وَ حُبُّ الرِّياسَةِ،
وَ حُبُّ الطَّعامِ،
وَ حُبُّ النَّوْمِ،
وَ حُبُّ الرّاحَةِ
وَ حُبُّ النِّساءِ.
كافى 3: 397

رسول خدا صلى الله وعليه وآله فرمود:
نخستين گناهانى كه در مقابل خداوند بزرگ به وقوع پيوست شش چيز بود:
1 - دنيا دوستى
2 - رياست‏طلبى
3 - شكمبارگى
4 - پرخوابى
5 - راحت‏طلبى
6 - زن بارگى

بدترين بندگان

قالَ أبُوجَعْفَرٍ عليه‏السلام: قالَ مُوسىعليه‏السلام:
يا رَبِّ أىُّ عِبادِكَ أبْغَضُ إلَيْكَ؟
قالَ: جيفَةٌ بِاللَّيْلِ بَطَّالٌ بِالنَّهارِ.
بحارالانوار 76: 180

امام باقر عليه‏السلام فرمود:
حضرت موسى‏عليه‏السلام عرض كرد:
اى پروردگار كدام يك از بندگانت بيشتر مورد خشم تو هستند؟
خداوند متعال فرمود:
كسى كه شب همانند مردار (خوابيده) است
و روز را هم به بيهودگى مى‏گذراند.

خشم خدا

قالَ الصَّادِقُ عليه‏السلام:
ثَلاثَةٌ فيهِنَّ الْمَقْتُ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ:
نَوْمٌ مِنْ غَيْرِ سَهَرٍ
وَ ضِحْكٌ مِنْ غَيْرِ عَجَبٍ
وَ أكْلٌ عَلى الشَّبَعِ.
من لايحضره الفقيه 1: 503 ح 1444

امام صادق عليه‏السلام فرمود:
خداى عزيز و بزرگ نسبت به سه چيز خشم شديد دارد:
1 - خواب بدون بيدارى (يعنى خوابيدن تمام شب)
2 - خنده بدون شگفتى.
3 - خوردن در حالت سيرى.

آثار خواب زياد

عَنِ الصَّادِق‏عليه‏السلام قالَ:
إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى يُبْغِضُ كَثْرَةَ النَّوْمِ وَ كَثْرَةَ الْفَراغِ
وَ قالَ‏عليه‏السلام إيْضاً : كَثْرَةُ النَّوْمِ مُذْهِبَةٌ لِلدّيِن وَ الدُّنْيا.
مكارم الاخلاق 287

امام صادق عليه‏السلام فرمود:
 خداى بزرگ خواب زياد و بيكارى زياد را ناپسند مى‏شمارد.
و امام‏عليه‏السلام فرمود:
خواب زياد دين و دنياى انسان را از بين مى‏برد.

قيامت و خواب زياد

قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله وعليه وآله:
إيّاكُمْ وَ كَثْرَةَ النَّوْمِ
فَإنَّ كَثْرَةَ النَّوْمِ يَدَعُ صاحِبَهُ فَقيراً يَوْمَ الْقيامَةِ.
اختصاص مفيد: 218

رسول اكرم صلى الله وعليه وآله فرمود:
از خواب زياد بپرهيزيد، زيرا خواب زياد انسان
را در قيامت در زمره فقيران قرار مى‏دهد.

مخفت اى ديده چندان غافل و مست
چه هشياران بر آور در جهان دست
كه چندان خفت خواهى در دل خاك
كه فرموشت كند دوران افلاك