شرح زيارت جامعه كبيره (ترجمه الشموس الطالعه)

علامه سيد حسين همدانى درود آبادى
مترجم : محمد حسين نائيجى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۱ -


1- اميرالمومنين (عليه السلام) در خطبه شقشعيه فرمود: ينحدر عنى السيل و لا يرقى الى الطير ((سيل كلمات وجودى از كوثر وجودى ام فرو مى ريزد و سيمرغ ، قاف نشين نيز به قله بلند من نمى رسد)).
2- عناوينى كه در لابلاى كتاب آمده مترجم آن را براى مراجعه به تناسب مباحث اضافه كرده است .
3- سوره رعد، آيات 25 - 19.
4- سوره شورى ، آيات 22 و 23.
5- بحارالانوار، ج 24، ص 299.
6- سوره ضحى ، آيه 11.
7- سوره طلاق ، آيه 1.
8- سوره اعراف ، آيه 179.
9- سوره كهف ، آيه 28.
10- سوره حشر، آيات 20 - 18.
11- سوره ذاريات ، آيه 56.
12- سوره ملك ، آيه 20.
13- كافى ، ج 1، ص 339، باب فى الغيبة .
14- سوره بقره ، آيه 31.
15- وسائل الشيعه ، ج 6، ص 22، باب استحباب افتتاح الصلوة بالسبع .
16- كافى ، ج 1، ص 112، باب حدوث الاسماء؛ مستدرك الوسائل ، ج 5، ص 264، باب 57، باب استحباب الدعاء بالاسماء.
17- توجه به اين حديث كه طبق بيان جناب استاد حسن زاده آملى اسماء ظاهر را الله و تبارك و تعالى قرار دارد و هر اسمى چهار ركن دارد و هر ركنى 30 اسم ، مجموع آنها سيصد و شصت مى شود، ليكن مصنف كتاب ((واو)) در الله تبارك را نياورده چنانكه در نسخ كافى چنين شده است در حالى كه صريح روايت سه اسم مربوط به عنوان اسماء ظاهرا ياد كرده است ، پس صحيح اثبات واو است ، م .
18- سوره نساء، آيه 86.
19- تفسير قمى ، ج 1، ص 145، حكم الكلالة .
20- بحارالانوار، ج 81، ص 273، باب 17، ما يجوز فعله فى الصلوة .
21- سوره يونس ، آيات 9 و 10.
22- سوره احزاب ، آيه 44.
23- سوره ابراهيم ، آيه 23.
24- اصول كافى ، ج 1، ص 265، باب التفويض الى رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم) و الى الائمة (عليهم السلام ) فى امر الدين .
25- زيارت عاشورا.
26- بحارالانوار، ج 6، ص 156.
27- يعنى به سبب صعود به عالمى كه نمى تواند در عالم وجود تحقق داشته باشد.
28- رجال كشى ، ص 267، فى ابى محمد هشام بن الحكم .
29- مراد از نفى آن نفى نيست كه در مقابل اثبات مى باشد، چه اين كه اين نفى خود فعلى است ، بلكه مراد عدم مطرود به وجود است كه شيئت آن را عده اى از حكماء نفى نموده اند.
30- نهج البلاغه ، خطبه 186، ص 273، و من خطبة له (عليه السلام) فى الرحبة .
31- سوره طلاق ، آيات 10 و 11.
32- عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 293، باب ذكر مجلس الرضا مع الماءمون فى الفرق بن العترة و الامة .
33- تفسير قمى ، ج 20، ص 67، سوره انبياء، و وسائل الشيعه ، ج 2.
34- سوره نحل ، آيه 43.
35- سوره نحل ، آيه 44.
36- كافى ، ج 1، ص 210، باب اهل الذكر امر الله الخلق بسؤ الهم هم الائمة (عليهم السلام ).
37- كافى ، ج 1، ص 210، باب اهل الذكر امر الله الخلق بسؤ الهم هم الائمة (عليهم السلام ).
38- كافى ، ج 1، ص 210، باب اهل الذكر امر الله الخلق بسؤ الهم هم الائمة (عليهم السلام ).
39- كافى ، ج 1، ص 210، باب اهل الذكر امر الله الخلق بسؤ الهم هم الائمة (عليهم السلام ).
40- سوره نحل ، آيه 43.
41- عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 239، باب ذكر مجلس الرضا مع الماءمون فى الفرق بين العترة و الامة .
42- تفسير عياشى ، ج 2، ص 260، آيه 16 از سوره نحل .
43- سوره انبياء، آيه 34.
44- سوره زخرف ، آيه 81.
45- سوره نجم ، آيات 7 الى 9.
46- در كافى ، ج 1، ص 442، باب مولد النبى (صلى الله عليه و آله و سلم) و وفاته از على بن ابراهيم به اسنادش از ابى بصير از ابى عبدالله در حديث معراج رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) نقل شده كه در آن آمده گفتم : فدايت شوم ، ((قاب قوسين او ادنى )) چيست ؟ فرمود: ما بين دو ((سية )) تا سر قوس ، عبارت عربى اين است : ما بين ستيها الى راءسها از مرحوم مصنف . مترجم : در منتهى الارب گفت : سية القوس : بالكسر سرهاى برجسته كمان ، سيات جمع .
47- سوره آل عمران ، آيه 7.
48- سوره احزاب ، آيه 33.
49- سوره انبياء، آيه 107.
50- بحارالانوار، ج 15، ص 100، باب 1، بدء خلقه و ما جرى له .
51- سوره بقره ، آيه 143.
52- سوره نساء، آيه 41.
53- سوره حج ، آيه 78.
54- سوره مائده ، آيه 48.
55- سوره فصلت ، آيات 41 و 42.
56- سوره احزاب ، آيه 40.
57- سوره قلم ، آيه 4.
58- بحارالانوار، ج 23، ص 3 138، فضائل اهل بيت (عليهم السلام ).
59- شواهد التنزيل ، ج 2، ص 85، و نيز كتاب صواعق در ضمن آيه مزبور. و نيز بنگريد: الدر المنثور، ج 6، ص 605 و 606؛ كنز العمال ، ج 2، ص 44، حديث 3050.
60- مسند احمد بن حنبل ، ج 14، ص 27 - 17.
61- بحارالانوار، ج 35، ص 216، 218، 220، 222؛ امالى طوسى ، ص 263، 368، 449، 563؛ تفسير عياشى ، ج 1، ص 249؛ تفسير فرات ، ص 110، 331، 334، 336؛ شواهد التنزيل ، ج 2، ص 29، 31، 32، 35، 37، 39، 40 و 42.
62- بحارالانوار، ج 23، ص 106، باب 7، فضائل اهل البيت .
63- بحارالانوار، ج 23، ص 197، باب 7، فضائل اهل بيت (عليهم السلام ).
64- سوره احزاب ، آيه 33.
65- سوره احزاب ، آيه 33.
66- سوره طه ، آيه 132.
67- اذ نادى ربه فقال رب ابنى من اهلى و ان وعدك الحق و انت احكم الحاكمين فقال يا نوح انه ليس من اهلك انه عمل غير صالح فلا تساءلنى عما ليس لك به علم انى اعظك ان تكون من الجاهلين
68- تفسير عياشى ، ج 1، ص 310، سوره بنى اسرائيل .
69- عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 228، باب 23، ذكر مجلس الرضا (عليه السلام).
70- عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 234، باب 58، قول الرضا (عليه السلام).
71- سوره هود، آيه 46.
72- سوره هود، آيه 46.
73- تفسير عياشى ، ج 1، ص 310، سوره بنى اسرائيل .
74- سوره هود، آيه 81.
75- سوره نور، آيه 36.
76- سوره رعد، آيات 21 و 22.
77- سوره انعام ، آيه 59.
78- سوره نازعات ، آيه 5.
79- سوره صافات ، آيه 1.
80- ترجمه حديث چنين است : ((پروردگار پيوسته پروردگارمان بوده در هنگامى كه معلومى نبود علم عين ذات او بوده و به هنگام فقدان مسموعات سمع عين ذات او بود و به هنگامى كه مرئى نبود بينايى عين ذات او بود و به هنگامى كه مقدور نبود قدرت عين ذاتش بود. پس هنگامى كه اشيا را آفريد و معلوم تحقق يافت علم خدا به آن تعلق يافت و شنوايى به مسموع و چشم بر مبصر و قدرت بر مقدور افتاد.))
81- سوره صافات ، آيه 3.
82- سوره مريم ، آيه 67.
83- كافى ، ج 1، ص 146، باب البداء.
84- بحارالانوار، ج 5، ص 120، باب 3، القضاء و القدر و المشية .
85- سوره انسان ، آيه 1.
86- كافى ، ج 1، ص 146، باب البداء.
87- بحارالانوار، ج 5، ص 120، القضاء و القدر و المشية .
88- سوره بقره ، آيه 275.
89- سوره بقره ، آيه 257.
90- سوره يونس ، آيه 3.
91- سوره يونس ، آيه 3.
92- سوره هود، آيه 7.
93- سوره فرقان ، آيه 29.
94- سوره سجده ، آيه 4.
95- سوره ق ، آيه 38.
96- سوره حديد، آيه 4.
97- سوره نباء، آيات 10 و 11.
98- سوره ليل ، آيات 1 و 2.
99- سوره شمس ، آيات 3 و 4.
100- سوره اسراء، آيه 12.
101- اين روايت به روايت ابن محبوب از مرازم بصائر الدرجات ، ص 29، باب نادر فى ان علم آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلم)... آمده است .
102- سوره كهف ، آيه 102.
103- سوره لقمان ، آيه 27.
104- سوره انعام ، آيه 103.
105- سوره حجر، آيه 21.
106- سوره نجم ، آيات 8 و 9.
107- سوره نجم ، آيات 17 و 18.
108- توحيد، ص 263، باب الرد على الثنويه و الزنادقه .
109- تفسير قمى ، ج 2، ص 335، سوره نجم .
110- سوره رعد، آيه 7.
111- سوره غاشيه ، آيه 21.
112- سوره قصص ، آيه 59.
113- سوره نحل ، آيه 37.
114- سوره انعام ، آيه 35.
115- سوره آل عمران ، آيه 44.
116- سوره قصص ، آيه 44.
117- سوره قصص ، آيه 45.
118- سوره قصص ، آيه 46.
119- سوره اعراف ، آيه 188.
120- سوره غايشه ، آيات 21 و 22.
121- سوره جن ، آيات 21.
122- بحارالانوار، ج 25، ص 11، باب بدء ارواحهم و انوارهم و طينتهم .
123- بحارالانوار، ج 15، ص 22، باب 1، بدء خلقه و ماجرى .
124- بحارالانوار، ج 1، ص 99، باب حقيقة العقل و كيفيته .
125- سوره روم ، آيه 27.
126- سوره روم ، آيه 27.
127- سوره نساء، آيه 41.
128- سوره انبياء، آيه 107.
129- سوره نجم ، آيات 9 - 7.
130- سوره نجم ، آيه 9.
131- بحارالانوار، ج 97، ص 283، باب چهار زيارته (صلى الله عليه و آله و سلم) و عبارت صحيح اين است : السلام من الله على محمد رسول الله امين الله على وحيه و رسالاته و عزائم امره و معدن الوحى و التنزيل و الخاتم ...
132- كافى ، ج 1، ص 149، باب فى انه لا يكون شى ء فى السماء.
133- در كافى يافت نشد بلكه حديث در توحيد صدوق ، ص 334، باب 54 البداء موجود است .
134- سوره توبه ، آيه 36.
135- بحارالانوار، ج 36، ص 393، باب 45، نصوص الباقر (عليه السلام).
136- به ادامه حديث در غيبت نعمانى ، ص 86 مراجعه كنيد.
137- سوره توبه ، آيه 36.
138- بحارالانوار، ج 36، ص 400، باب 46، ماورد من النصوص عن الصادق (عليه السلام).
139- سوره توبه ، آيه 36.
140- غيبت نعمانى ، مفيد، ص 84، باب 4، ما روى فى اءن الائمة اثنا عشر.
141- غيبت نعمانى ، مفيد، ص 88.
142- غيبت ، طوسى ، ص 149، فى اخبار المعمرين من العرب و العجم .
143- كافى ، ج 1، ص 112، باب حدوث الاسماء.
144- همان طور كه قبلا تذكر داده ايم صحيح طبق سياق روايت اين است كه اين ها سه اسمند.
145- صحيح لاهو الله و تبارك و تعالى است ، ليكن نسخ چاپى طبق متعارف ((واو)) را انداخته اند.
146- صحيفه سجاديه ، ص 242، دعاى 49، و كان من دعائه ...
147- بحارالانوار، ج 36، ص 293، باب نصوص امام باقر (عليه السلام).
148- كافى ، ج 1، ص 254.
149- بحارالانوار، ج 25، ص 16، باب 1، بدو خلقهم و طينتهم و ارواحهم .
150- بحارالانوار، ج 11، ص 169، باب 3، ارتكاب تركى اولى .
151- بحارالانوار، ج 26، ص 352، باب 9، اءن الملائكة ... .
152- بصائر الدرجات ، ص 90، باب 17، فى الملائكة و ان الملائكة ...
153- سوره كهف ، آيه 110.
154- الفين ، ص 147، الخامس و الثلاثون .
155- وسائل الشيعه ، ج 1، ص 60.
156- كافى ، ج 2، ص 16، باب الاخلاق .
157- سوره شعراء، آيه 89.
158- البلد الامين ، ص 83، شهر رجب .
159- البلد الامين ، ص 83، شهر رجب .
160- سوره نجم ، آيه 9.
161- احتجاج ، ج 2، ص 310، احتجاج على بن الحسين (عليه السلام).
162- تفسير امام حسن عسكرى ، ص 503، احتجاجاته على المشركين .
163- كافى ، ج 1، ص 263، باب ان الله عزوجل لم يعلم نبيه .
164- كافى ، ج 1، ص 263، باب ان الله عزوجل لم يعلم نبيه .
165- كافى ، ج 1، ص 176، باب الفرق بين الرسول و النبى و الامام و المحدث .
166- كافى ، ج 1، ص 177، باب الفرق بين النبى ...
167- سوره حج ، آيه 52.
168- بحارالانوار، ج 1، ص 176، باب الفرق بين الرسول ...
169- اصول كافى ، با اعراب جناب استاد علامه حسن زاده آملى ، باب معانى الاسماء، ج 1، ص 89؛ اصول كافى ، چاپ الاسلاميه ، ج 1، ص 114، باب معانى الاسماء...
170- كافى ، ج 1، ص 187، باب معانى الاسماء و استقاقها.
171- كافى ، ج 1، ص 175، باب طبقات الانبياء و الرسل (عليهم السلام ).
172- سوره بقره ، آيه 124.
173- سوره نحل ، آيه 75.
174- سوره شعراء، آيات 88 و 89.
175- بحارالانوار، ج 67، ص 220، باب 53، التقيه و شرائطها.
176- صحيفه سجاديه ، ص 134، دعاى 28.
177- معانى الاخبار، ص 290، باب معنى الموت .
178- سوره نجم ، آيات 9 - 7.
179- سوره نجم ، آيات 13 و 14.
180- سوره انعام ، آيه 75.
181- سوره نساء، آيه 125.
182- كافى ، ج 8، ص 293، خطبه اميرالمومنين (عليه السلام).
183- تفسير عياشى ، ج 1، ص 277، سوره نساء.
184- سوره بقره ، آيه 124.
185- سوره بقره ، آيه 124.
186- كافى ، ج 1، ص 174 و 175، باب طبقات الانبياء و الرسل و الائمة .
187- كافى ، ج 1، ص 381، باب فى الامامة متى يعلم ....
188- سوره بقره ، آيه 156.
189- سوره نجم ، آيات 5 - 3.
190- سوره نجم ، آيات 10 - 9.
191- سوره نجم ، آيه 18.
192- سوره رعد، آيه 21.
193- سوره بقره ، آيات 27 - 21.
194- تفسير امام عسكرى (عليه السلام)، ص 206، حديث صلة الرحم و ان صلة الرحم آل محمد (عليهم السلام ).
195- سوره اعراف ، آيه 156.
196- سوره انبياء، آيه 107.
197- سوره زخرف ، آيات 31 و 32.
198- احتجاج ، ج 1، ص 29، احتجاج النبى على جماعة من المشركين .
199- تفسير امام عسكرى ، ص 500، احتجاجاته على المشركين .
200- سوره زخرف ، آيه 32.