صحيفه نور جلد ۱۵

امام خميني رحمه الله عليه

- ۱۲ -


كـنـار، جـلوى شـمـا، خـودتـان هـم آن كـنـار بـنـشـيـنـيـد و اشـكـال كـنـيـد. خـوب اين ، شما يكى هستيد ديگران هم هر كدام يكى هستند، اين يكى يكى ها بـايـد پـهـلوى هـم بـاشـنـد و پهلوى هم كار بكنند تا اين كشور را بتوانند نجات بدهند. كـشـاورزهـا، كـشـاورزى بـكـنـنـد و مـى كـنـنـد و بـحـمـد الله امـسـال مـى گـويـنـد بـهـتـر از سـالهـاى قـبـل بـوده ، آنـهـا بـه كـار خـودشـان عـمـل مـى كـنـنـد. كـارگرها هم و اهل كارخانه ها هم اينها هم به اندازه اى كه مى توانند حالا ديـگر دارند انجام وظيفه مى كنند، خوب ماها چى ؟ خطبا چى ؟ علما چى ؟ آنها هم بايد بكنند ديگر.
ايـنـهـا كه مى توانند حفظ كنند اسلام را، اينها هستند كه مى توانند عقايد مردم را حفظ كنند مردم را در صحنه نگه دارند تا اين هجوم هايى كه از اطراف مى شود نتواند صدمه بزند. ايـنـهـا هـم بـايـد هـر كسى به اندازه خودش ، من يك پير مرد هستم مى توانم چهار تا كلمه بـگـويـم بايد بگويم ، شما جوانها هم بايد بگوئيد، علمايى كه در حوزه ها هستند بايد تـربـيـت كـنـنـد، خـطـيب تربيت كنند، قاضى خصوصا تربيت كنند و همه و در اين ماه محرم البته طلاب علوم دينيه هم منتشر مى شوند در بلاد.
آنـهـا هم همين چيزهايى كه من عرض كردم وظيفه دارند مردم را دعوت به صلاح ، دعوت به اصـلاح ، دعـوت بـه حـقـايق اسلامى بكنند و آنها را ارشاد بكنند. آنوقت اين جوانهايى كه گـول خـورده انـد، در هـمـه جا، در هر دهى كه مى رويد، در هر شهرى كه مى رويد به اين جـوانـهـا سفارش كنيد كه رها كنند، خودشان را تباه نكنند، زندگى خودشان را تباه نكنند. ايـنـها نمى توانند كارى انجام بدهند اين سران شما فرار كردند خارج ، هى شما را وادار مـى كـنـنـد بـه ايـن كـارهـا، كـارى هـم از شـما نمى آيد جز اينكه خودتان را تباه بكنيد. ما مـيـل نـداريـم كه شما در وقتى كه گرفتار شديد جورى باشد كه اسلام حكم جزمى كرده بـاشـد و دادگـاه هـا هـم نـتـوانـنـد تـخلف بكنند، ما ميل داريم كه جورى باشد كه دست اين دادگـاه هـا بـاز باشد براى اينكه شما را عفوتان كنند، شما را رهايتان كنند، نكنيد كارى كه دست آنها هم بسته بشود و اسلام آن حكم جزمى كه دارد اجرا بشود.
انـشـاء الله خـداوند همه شما را، همه ما را موفق كند كه به راه اسلام باشيم و دعوت كنيم مـردم را بـه اسـلام و هـمـه مـلت را مـوفـق كـنـد كه در اين عاشورا به همان سنت هاى سابق عـمـل كـنند، دستجات به همانطور قوت خودش باقى باشد و دستجات سينه زنى و نوحه خـوانـى بـه هـمـان قـوت خـودش بـاقى باشد و بدانيد كه حيات اين ملت به همين روضه خـوانـى هـا، بـه هـمـيـن اجـتـمـاعـات ، بـه هـمـيـن دسـتـجـات اسـت . اللهـم صـل عـلى مـحـمـد و آل مـحـمد نسئلك و ندعوك يا الله يا الله ياالله يا الله ياالله ياالله يـاالله يـاالله يـا الله يـا الله خـداونـدا! به شهادت ابى عبدالله قسمت مى دهيم اسلام و مـسلمين را توفيق بده ، و ما را براى خدمت به اسلام و مسلمين توفيق عنايت كن ، دست اشرار را از سر اين كشور كوتاه بفرما، علماى اعلام و خطباى عظام و ساير قشرهاى ملت را عزت و عظمت عنايت بفرما.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 6/8/60
بـــيـــانـــات امـــام خـــمـــيـــنـــى در جـــمـــع اعـــضـــاى ســـازمـــان جـنـبـشامل (لبنان )
ما با هيچ كدام از ابرقدرت ها و قدرتها سر سازش نداريم
بسم الله الرحمن الرحيم
از اول مـبـارزات ، قـضـايـاى لبـنـان و فـلسـطـيـن جـزء مـقـاصـد اصـلى مـا بوده است و از مـسـائل ايران جدا نبوده است . به طور كلى مسلمان نبايد تنها نظرش طايفه اى از مسلمانان بـاشـد. آقـاى مـوسـى صـدر فـرزندى از فرزندان من است . من براى او متاثر و متاسفم و اقداماتى هم چه در نجف و چه در ايران نموده ام و اميدوارم هر چه زودتر او را در بين خودمان ببينيم .
از آنجا كه منطقه در شرف يك نهضت اسلامى عمومى است ، آمريكا دست به طرح قضايائى زده اسـت تـا بـلكـه بـتـوانـد دسـت مـردم بى پناه منطقه را از سرنوشت شان كوتاه كند و مـتـاسـفـانه بعضى از دولت ها هم آنها را كمك مى كنند. طرح سادات و فهد يكى است . بر فرض كه آمريكا يك طرح صد در !!! صد اسلامى !!! انسانى بدهد ما باور نمى كنيم كه آنـهـا بـه نـفـع صـلح و مـنـافـع مـا گـامـى بـردارنـد. اگـر آمـريـكـا و اسـرائيـل لااله الاالله بـگـويـنـد، مـا قـبـول نـداريـم ، چـرا كـه آنها مى خواهند سر ما كلاه بگذارند. آنها كه صحبت از صلح مى كنند مى خواهند منطقه را به جنگ بكشند. شما متوقعيد مـا در مـقـابـل آمـريـكـا و اسـرائيـل و ديگر ابرقدرت ها كه مى خواهند منطقه را ببلعند، بى تفاوت باشيم ؟ نه ما با هيچ كدام از ابرقدرت ها و قدرتها سر سازش نداريم . نه تحت سـلطـه آمريكا مى رويم و نه زير بار شوروى . ما مسلمانيم و مى خواهيم زندگى كنيم . ما مـى خـواهـيـم زنـدگـى فـقـيـرانـه داشـتـه بـاشـيـم ولى آزاد و مستقل باشيم . ما اين پيشرفت و تمدنى كه دستمان پيش اجانب دراز باشد را نمى خواهيم ، مـا تـمـدنـى را مـى خـواهـيـم كه برپايه شرافت و انسانيت استوار باشد و بر اين پايه صلح را حفظ نمايد. ابرقدرت ها مى خواهند انسانيت انسانها را تحت سلطه قرار دهند و ما و شـمـا و هـر مـسـلمـانـى مـكـلف اسـت در مـقـابـل آنـهـا بـايـستد و سازش نكند و طرح هائى از قـبـيـل طـرح سـادات و فـهـد را رد كند. بر ما واجب است كه اينگونه طرح ها را كه به نفع مـسـتـضـعـفـيـن نـيـسـت مـحـكـوم نـمـائيـم . مـن بـه شـمـا اطـمـيـنـان مـى دهـم كـه مـسـائل مـا از شـمـا جـدا نـيـسـت ولى شـمـا خـوب مـى دانـيـد كـه آمـريـكـا و عـوامـل داخـلى اش يك لحظه ما را آرام نگذاشتند لذا اگر ما به شما كمك شايانى نكرديم ، چـون گـرفـتـار ايـن جـنـايتكاران هستيم . ما لبنان را از خودمان مى دانيم . شيعيان لبنان و ايران و مسلمانان همه جهان يكى هستند. ما اميدواريم تا وحدت خودمان را حفظ نمائيم . مساءله اى را كه مى خواهم اكيدا به شما تذكر دهم اين است كه اين معنا (نمى شود با
بـا قـدرت هـاى بـزرگ طـرف شـد) را از گـوش هـايتان بيرون كنيد. شما بخواهيد، مى تـوانـيـد زيـرا پـشـتـيـبـان شـمـا خـداسـت . ايـن زمزمه هائى را كه ابرقدرت ها به وسيله اياديشان كرده اند كه تا متكى به يكى از دو قدرت نشويد نمى توانيد به زندگى خود ادامـه دهـيد، صد در صد غلط است . به روى پاى خودتان بايستيد و محكم و استوار با خدا بـاشـيـد و سـعـى كـنـيـد تا قبل از هر پيشرفتى در انسانيت پيشرفت كنيد، در اين صورت خـداونـد ما را يارى خواهد كرد تا بتوانيم استقلال و آزادى و اسلام مان را حفظ كنيم . انشاء الله موفق باشيد.
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تاريخ : 12/8/60
پيام امام خمينى به انجمن اسلامى دانشجويان در امريكا و كانادا
بسم الله الرحمن الرحيم
انجمن اسلامى دانشجويان در امريكا و كانادا!
خـواهـران و بـرادران عـزيـز! پـيـام سر تا سر تعهد به اسلام و ارزش هاى انسانى شما واصـل شد. از سوابق فعاليت و زحمات شما عزيزان آگاهى دارم و تشكر و تقدير خود را بـه شـمـا تـقـديـم مى كنم . جوانان متعهد در طول تاريخ و خصوص دانشجويان مسلمان در نـسـل حـاضـر و در نـسـل هـاى آينده سرمايه هاى اميد بخش اسلام و كشورهاى اسلامى هستند. ايـنـانـنـد كـه تـعـهـد و سـلاح و اسـتـقامت و پايدارى مى توانند كشتى نجات امت اسلامى و كشورهاى خود باشند و اين عزيزانند كه استقلال و آزادى و ترقى و تعالى ملت ها مرهون زحـمـات آنـان است و اينانند كه هدف اصلى استعمار و استثمارگران جهانند و هر قطبى در صـدد صـيـد آنـان اسـت و بـا صـيـد آنان است كه ملت ها و كشورها به تباهى و استضعاف كشيده مى شوند.
و اكـنـون اى جـوانـان عزيز! و اى دانشجويان و دانشمندان ! و اى اميد امروز و فرداهاى امت و اسلام ! امانت بزرگ استقلال و آزادى كه از دام دو قطب شرق و غرب با مجاهدت و فداكارى مـلت عـظـيـم الشـان ايـران بـه دسـت آمـده اسـت ، بـه شـمـا عزيزان سپرده شده و مسئوليت بـزرگـى بـه عـهده همه گذاشته است ، همه ملت و خصوص دانشجويان مسلمان كه رهبران آينده هستند، مسئول نگهبانى از اين امانت بزرگ الهى باشند.
مـخـالفـان جـمـهـورى اسـلامـى و مـا و شـما در داخل و خارج ، دو قطب ابرقدرت جهانخوار و جـوانـان بـه صـيـد كـشيده شده آنان است . دشمن هاى بزرگ اسلام و مسلمانان با صيدهاى خـودشـان و بـازى خـوردگـان مـكـتـبـشـان شـمـا را در خـارج و كـشـور شـمـا را در داخـل مـورد هـجـوم تبليغاتى وسيع و تسليحاتى قرار داده و مى دهند. ما در اينجا و شما در خـارج بـايـد كـوشـش كـنـيـم و جـوانـان گـول خورده خود را از دام اين صيادان شياد رهائى بخشيم . اين نوجوانان بيخبر از دام هاى گسترده بازيگران و سياست بازان ، آنچنان چشم و گـوش بـسـتـه تـسـليـم آنـان شـده انـد كـه تمام دروغ ها و تهمت هاى آنان را به مقامات جمهورى اسلامى و به پاسداران انقلاب و به مسلمانان جانباز در راه اسلام و كشور و بى چـون و چـرا پـذيـرفته و خود را در راه سران دغلكار خود كه با تباهى آنان براى خود و مطامع غير انسانى خود بهره مى گيرند فدا مى كنند و چشم و گوش بسته خون ملت دلاور و شجاع را در راه سران از خدا بى خبر و در
نتيجه براى آمريكاى جنايتكار نثار مى كنند.
شـمـا جـوانـان عـزيـز هـوشـيـار بـا دوسـتـان داخـل كـشـور خـود دسـت به دست هم دهيد و اين نـوبـاوگـان بـيـخـبر را ارشاد و از دام صيادان شياد برهانيد. و از وظايف دينى و ملى ما و شـماست كه تبليغات بوق هاى امريكائى و صهيونيستى را كه با پخش دروغ و افترا مى خواهند جمهورى اسلامى را لكه دار كرده و به انزوا بكشند خنثى كنيم و از جنايات شايعه سـازان تا حد ممكن پرده برداريم و به ملت محروم خود كه جرمى جز گرايش به اسلام و اراده اسـتـقـلال و آزادى نـدارنـد. بـا تـمـام تـوان كمك كنيم و مطمئن باشيم كه ملت بزرگ ايـران راه خـود را كـه هـمـان صـراط مستقيم انسانى است يافته و در تمام ابعاد با آگاهى كـامل در صحنه حاضر است و اجازه برگشت قواى كفر را به كشور خود نمى دهد و با چنگ و دنـدان از اسـلام عزيز و كشور خود دفاع مى كند و بحمد الله و با خواست خداوند قادر، جـنـگ افـروزان را بـه جـاى خـود مـى نـشـاند و تبهكاران وابسته را به انزوا مى كشاند و مشكلات خود را هر چه باشد با همت والاى خود از سر راه جمهورى اسلامى بر مى دارد و در جـمـيـع جـبـهـه هـا پـيـروزمـنـدانـه بـه پـيـش مـى رود و بـا اتكال به خداى بزرگ و اعتماد به نفس ، از هيچ قدرتى هراس ندارد.
انـقـلاب اسـلامـى ايـران بـا تـاءيـيـد خـداونـد مـنـان در سـطـح جـهـان در حال گسترش است و انشاء الله با گسترش آن قدرت هاى شيطانى به انزوا كشيده خواهند شـد و حـكـومـت مـسـتـضـعـفـان بـر پـا و زمـيـنـه بـراى حـكـومـت جـهـانـى مـهـدى آخـر الزمـان عجل الله تعالى فرجه الشريف و ارواحنا لتراب مقدمه الفداه مهيا خواهد شد.
هـان اى مـسـتـضـعفان جهان ! بر مستكبران آدمخوار بشوريد و حق خود را از آنان بگيريد كه خـداونـد بـا شـمـاسـت و وعـده او تـخـلف نـاپـذيـر اسـت . از خـداونـد قـادر مـتـعـال پـيـروزى اسلام را خواهانم . سلام بر شهداى راه اسلام و بر همه مسلمانان جهان و درود بـر رزمـنـدگان عزيز ايران زمين و سلام بر شما جوانان دانشجوى انجمن اسلامى در امـريـكـا و كـانـادا و سـايـر نـقـاط جهان كه به وظايف انسانى اسلامى خود در مركز حكومت طـاغـوت و شـيـطـان عـمل مى كنيد و در مهد قدرت آنان به خود هراسى راه نمى دهيد. مرگ و نفرت بر جهانخواران شرق و غرب خصوصا امريكاى جنايتكار.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 21/8/60
پـــاســـخ امـــام خـمينى به تقاضاى علماى تبريز مبنى بر انتصاب آيت الله ملكوتى بهامامت جمعه تبريز
بسم الله الرحمن الرحيم
از آنجا كه جناب مستطاب حجت الاسلام و المسلمين آقاى مشكينى دامت افاضاته به طور موقت اقـامـه نـمـاز شـهـر تـبـريـز را مـى نـمـودنـد و بـا شـروع دروس قـم لازم اسـت بـه مـحـل خـود، حـوزه عـلمـيـه قـم مـراجـعـت نـمـايـنـد، پـس از تـشـكـر از ايـشـان كـه قـبـول زحـمـت نمودند، جناب مستطاب عماد الاعلام و حجت الاسلام آقاى شيخ مسلم ملكوتى دامت افـاضاته را كه سوابق ايشان و مراتب علم و تقوايشان معلوم است ، به سمت نمايندگى از جـانـب خويش و منصب امامت جمعه منصوب نمودم . اميد است كه جناب ايشان در تمشيت امور و رسيدگى به احتياجات محل و خدمت به اسلام و مسلمين موفق باشند. اهالى محترم آذربايجان خـصوصا علماى اعلام و حجج اسلام دامت بركاتهم انشاء الله ايشان را تاءييد خواهند نمود تا در خدمت به جمهورى اسلامى توفيق حاصل نمايند. سلامت و سعادت همگان و عظمت اسلام و مسلمين را از خداوند متعال خواستارم .
والسلام على عبادالله الصالحين
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 23/8/60
بـــيـــانـــات امـام خـمـيـنـى در ديدار با رئيس جمهور، نخست وزير و كليه اعضاى هياءت دولتجمهورى اسلامى
بايد هماهنگى ميان ملت و دولت را به هر قيمتى كه شده حفظ كنيم
بسم الله الرحمن الرحيم
من گمان مى كنم كه بعضى تحولاتى كه بعد از انقلاب در ايران پيدا شد، اين تحولات بـود كـه مـا را بـه مـسائلى كه تاكنون رسيده ايم ، رسانده است و منجمله از تحولات اين هـمـاهـنـگـى مـلت بـا دولت اسـت ، ايـن در راءس شـايـد ساير تحولات باشد. ما بايد اين هـمـاهـنـگى را با هر قيمتى كه شده است ، با هر زحمتى كه شده است حفظ كنيم . اگر خداى نـخـواسـتـه از دسـت مـا ايـن هـمـاهـنـگـى بـيـرون بـرود، كـارهـاى شـمـا فشل خواهد شد و مملكت به همان مسائلى كه سابق بود خداى نخواسته كشانده خواهد شد. ما الان در ايـران ، گـمـان نـدارم كـه در جـاى ديـگـرى ، لااقـل آنـجـاهـائى كـه ما اطلاع از آنها داريم ، اين معنا باشد كه اينجور هماهنگى بين ملت و دولت بـاشـد. مـا بناى بر اين نداريم ، يعنى دولت ما بناى بر اين ندارد كه يك مساءله اى را در يـك اتـاق سـر بـسـتـه ايـن مـسـاءله را خـودش طـرح بـكـنـد و تـحـمـيل كند بر ملت مثل قضيه پيشنهاد فهد. دولت هاى منطقه ، همه دولت ها، ما حالا دولت هـاى مـنـطـقـه بـيـشـتـر در نـظرمان هست ، دولت هاى منطقه اگر عموما گفته نشود، به طور اكثريت قاطع اينطورند كه خودشان يك چيزى را طرح مى كنند كارى به اين ندارند كه !!! ملت !!! مصالح ملت چيست ، نظر ملت چيست ، مردم چكاره هستند. اگر يك جائى هم فرض كنيد كـه يـك مـجـلس شـورائى بـاشـد، يـك صـورتـى اسـت كـه مـثـل مـجـلس شـوراى زمـان مـحمدرضا و زمان رضا شاه كه يك صورتى است كه خوب ما هم مـجـلس داريـم ، و الا مجلس به آن معنائى كه واقعا برگزيده هاى خود ملت باشند، بدون تـحـمـيـل نـظر خود ملت باشد، بدون اينكه تحميل بشود، من گمان ندارم كه جائى را شما بـتوانيد پيدا كنيد كه اينطور باشد كه صد در صد ملت است و همه امور در دست ملت است و دولت بـرگزيده از ملت است و خدمتگزار ملت . ما نمى خواهيم كه ، و شما هم نمى خواهيد كه برگردد مساءله به مساله زمان محمدرضا يا زمان رضا خان . و اگر سست ما بيائيم و ايـن هـمـاهـنـگـى را حـفـظ نكنيم ، خوف اين معنا هست كه آنهائى كه از اسلام سيلى خوردند و آنـهـائى كه نگران اوضاع ايران ، بلكه نگران اوضاع منطقه هستند، يك كارى بكنند، يك راهـى را پـيـش بـگـيـرند كه ملت را خسته كنند، اختلاف ايجاد كنند بين افراد ملت ، اختلاف ايـجـاد كنند بين دولت و ملت ، و يك راهى باز كنند كه يك رضا شاهى را دوباره بياورند بـه عـنوان رئيس جمهور اسلامى ، به عنوان شاهنشاهى نمى آورند، به عنوان رئيس جمهور صد در صد اسلامى ، بسيارى از مسائل اسلامى را هم از من و شما بيشتر
عـمـل كـند. از اين جهت در راءس برنامه هاى دولت بايد اين مطلب باشد كه اين هماهنگى را حـفـظ بـكـنـنـد، خـيال نكنند كه ما دولت هستيم و بايد مساءله اى را كه ما طرح مى كنيم ملت بـپـذيـرد، چـه روى مـصالحش باشد، چه نباشد. شما مى بينيد كه خودشان مى روند طرح درسـت مـى كـنـنـد، مـى رونـد در آمـريـكـا بـيـن مـصـر و تـل آويـو و واشنگتن يك طرحى درست مى كنند و بعد هم مى گويند كه اين طرح بايد اجرا بـشـود، كـارى نـدارنـد بـه ايـنكه ملت مصر چكاره است ، ملت فلسطين چكاره است ، لبنان چـكـاره اسـت ، ظـلم هائى كه به اجرا بشود، كارى ندارند به اينكه مصر چكاره است ، ملت فلسطين چكاره است ، لبنان چكاره است ، ظلم هائى كه به اينها شده است چه ، اينها را هيچ كار ندارند، روى مصالح خود قدرتمندها اين مطالب را پيش مى آورند و دولت ها، ملت ها را بـه هـيـچ حـسـاب مـى كنند، همين طورى كه شما ديديد كه در زمان محمد رضا و رضا شاه ، دولت ، مـلت را هـيـچ حـسـاب مـى كـرد چـنانچه آن كسى كه در راءس بود، آن خائنى كه در راءس بود، همه را هيچ حساب مى كرد، رضا خان همه را هيچ حساب مى كرد، و محمدرضا هم ايـنـطـور بـود و ايـن اسـبـاب ايـن مـى شـد كـه آنـهـا بـتـوانـنـد سـلطـه خـودشـان را تحميل كنند، براى اينكه غير از يك نفر كسى نيست ، با يك نفر مى شود تفاهم كرد. اينكه ايـنـهـا نـمـى خـواهند پاى ملت در كار باشد، براى اينكه با ملت تفاهم كردن كار آسانى نـيـسـت امـا بـا يـك نـفـر رئيـس جـمـهور، با يك نفر نخست وزير، با يك نفر شاه ، اينها مى تـوانـنـد تـفـاهـم كـنـنـد و مـسـائل شـان را بـه او بـگـويـنـد و ايـن هـم بـه مـردم تحميل كند، مردم هم كه در صحنه نيستند و ابرقدرت ها نمى خواهند باشند. دولت هائى را هـم كـه سـر كـار مـى آورند با همين ميزان كار مى آورند كه به ملت ها كار نداشته باشيد شما، شمائيد كه حاكم هستيد، شما بايد همه كارها را خودتان انجام بدهيد.
الان اين تحولى كه در ايران است اين مساله را از بين برده ، مساله اينكه ما رئيس جمهورى داريـم كـه بـايد حتما به مردم حكومت كند و نخست وزير و هيات دولتى داريم كه همه امور دست اينهاست و ملت چكاره است ، ما هستيم كه هستيم . اين مساءله در ايران مطرح نيست و يكى از تحولات بزرگى است كه ايران به خواست خداى تبارك و تعالى به دست آورده و اين تـحـول مـوجب اين شده است كه كارهاى شما پيش برود. شما نمى توانيد كارهائى كه الان در ايـران هـست انجام بدهيد الا با هماهنگى ملت ، هماهنگى با ملت هم اين است كه شما توجه كـنـيـد بـه خـواست هاى اينها. مردم يك استاندار خوب مى خواهند، اين كه تقاضاى صحيحى است ، خوب ، شما يك استاندارى كه فرض كنيد در فلان جا هست و با مردم نمى سازد، اين اسـتـاندار را برداريد يك استاندار ديگر بگذاريد، تفاهم كنيد. علما هم فرض كنيد كه در بلاد هستند، آنها نمى خواهند كه سلطنتى بكنند، حكومتى بكنند، آنها مصالح مردم را ملاحظه مـى كـنـنـد، فـرض ‍ كـنـيـد مـى گـويـند فلان رئيسى كه در اينجا هست اين با مصالح مردم سازگار نيست ، اين كارى ندارد، خوب اين را آنجاى ديگر مى گذارندش يا اگر آدمى است كـه واقـعا هر جا بگذارند خراب است ، كنارش مى گذارند و چه مى كنند. مقصود من اين است كـه تـفـاهـم بين دولت و ملت و تفاهم اساس بين ملت و دولت وقتى است كه بين روحانيت و مـلت بـاشد. اينكه ديديد كه در همه اين زمانها روحانيت مورد هجمه بود، زمان رضا شاه را شايد هيچ يك از شما ادراك نكرده باشد
درست كه بداند چه مى كردند. تمام صدمه ها بر روحانيت بود، اين روى همين معنا بود كه آنها مى ديدند كه روحانيت با ملت دست شان توى هم است و اگر چنانچه اينها زنده بمانند و ايـنـهـا داراى يـك هـويـتى باشند، اگر يك كارى بخواهند بكنند، اينهايند كه مى توانند صدا كنند، خوب رضا شاه هم ديد كه در خيلى از جاها قيام از طرف روحانيت شد، از خراسان شد، از اصفهان شد، از جاهاى ديگر هم شد، از آذربايجان شد، از اين جهت اينها مى خواهند، اساس مطلب اين است كه ملت را از مسائل روز كنار بگذارند، تماس با ملت نداشته باشد هم مسائل روز و اين يك ضررى است كه بر دولت ها وارد مى شود و خودشان ملتفت نيستند. شمائى كه الان متوجه اين مطلب هستيد و احساس اين مطلب را كرديد كه هر چه داريد از مردم است ، اگر مردم نبودند، اگر اين مردم خصوصا اين مستضعفين ، خصوصا اين جنوب شهرى هـاى به اصطلاح پابرهنه ها اگر اينها نبودند شماها يا در حبس الان بوديد يا در تبعيد بوديد يا در انزوا، همه شما. يا بايد بنشينيد توى خانه هايتان و نتوانيد يك كلمه صحبت بـكـنـيـد يـا اگـر صـحـبـت كـرديـد بـايد حبس برويد، زجر بكشيد، بايد تبعيد بشويد و امـثـال ذلك . اين ملت است كه آمد شما را از اينهمه گرفتارى ها بيرون آورد و آورد با راى خـودش مـجـلس ‍ درست كرد و جمهورى اسلامى را تنفيذ كرد و رئيس جمهور درست كرد و آنها هم دولت درست كردند، همه چيزهائى كه ما داريم از اين مردم است خصوصا از اين مستضعفين ، آن بـالائى هـا بـه مـردم كـارى ندارند، آنها مشغول كار خودشان هستند، آنها ناراضى مى خـواهند درست كنند و نكته اش هم معلوم است كه از آن شهواتى كه به طور آزاد داشتند حالا نـمـى تـوانـنـد داشـتـه بـاشـنـد، آن شـهـوات آزادانـه اى كه آنها داشتند، هر كارى دلشان بخواهند بكنند، هر مجلسى بخواهند تهيه كنند، هر بساطى بخواهند درست كنند، حالا ديگر در جـمـهـورى اسلامى نمى شود اين معنا، از اين جهت آنها يا كارشكنى مى كنند يا كارى به شـماها ندارند. اما آنى كه شما رااز آن رنج و از آن عذاب و از آن گرفتارى بيرون آورد و آورد بـه مـقام دولت رساند اين مردم بودند، تا اين مردم را داريد خوف اينكه بتوانند به شـمـا آسـيـب بـرسـانـنـد، هيچ نداشته باشيد، براى اينكه آنها آسيب را با يك نقشه هائى درسـت مـى كنند، نمى آيند بريزند ملت را بكشند، آنها ملت را مى خواهند از آن كار بكشند، نـمـى خـواهـند مملكت ، خراب كنند، مى خواهند مملكت آباد باشد از آن چيز ببرند. آنها با يك نـقـشـه هائى بين دولت و ملت شكاف ايجاد مى كنند، بين دولت و روحانيت شكاف ايجاد مى كـنـنـد، ايـن شكاف كم كم اگر زياد شد، اسباب نارضايتى شد، مردم از دولت منحرف مى شـونـد. شما يا بايد با سرنيزه با مردم رفتار كنيد يا برويد كنار. اين موهبت الهى كه بـه شما شده است و به همه ما شده است و به همه مسلمين شده است . اين موهبت الهيه را همين طـور بـگـيـريد و محكم نگه داريد. هم به آقاى رئيس جمهور اين را عرض مى كنم و هم به آقـاى نـخـسـت وزير و هم به همه شما، هر كدام شما در هر جائى كه هستيد مامورينى كه مى خـواهـيـد بـفـرسـتـيد به اطراف ، اين مامورين را درست توجه كنيد كه با ساخت مردم موافق بـاشـنـد، هـمـانطورى كه خود شما مى خواهيد با مردم همفكر باشيد، اينها هم با مردم همفكر بـاشـنـد، بـا روحـانـيـون هـمـفـكـر بـاشـنـد طـورى بـاشـد كـه هـمـاهـنـگـى داشته باشد و عـمـال دولت هماهنگى با مردم داشته باشد، با روحانيت كه داشته باشد با مردم هم دارد و اين اسباب اين مى شود كه بين دولت و ملت هميشه
هـمـبـسـتـگـى هـست و اين موجب اين مى شود كه ايران مصون بماند، نتواند كسى در آن كارى بـكـنـد. عـمده آنچه كار مى شود از آن ايجاد اختلاف است ، حالا توانستند بين اين ملت و ملت ديـگـر و مـلتـهاى ديگر، ملتها را نتوانستند، بين ملت ها و دولتهايشان . خيلى آسان است ، ايـن دولت هـا را امر مى كنند كه شما طرح فلان را بده . مردم ناراضى مى يشوند از اين ، كارى هم از آنها نمى آيد اختلاف پيدا مى شود، كم كم اين اخلاف مى رسد به آنجائى كه ممكن است سقوط بيايد.
انبيا خودشان را خدمتگزار مى دانستند، نه حاكم
الان در مـنـطـقـه اينطورى است كه يك عده معدودى مى خواهند بر همه منطقه حكومت كنند و هيچ كـار نداشتند چنانكه ملت چكاره است و ملت چه مى خواهد و ما با ملت ، !!! بايد !!! همه ملت ها بايد اين مطلب را بدانند كه امروز مثل ديروزها نيست ، امروز مردم توجه پيدا كردند به اينكه نبايد يك اقليتى بر يك اكثريتى قاطع حكومت كنند. اين مطلب پيدا شده در ذهن مردم ، در بلاد اسلامى اين مساله طرح است الان كه بايد مايك جمهورى اسلامى داشته باشيم . ما نـبـايـد يـك جـمهورى دموكراتيك داشته باشيم به اصطلاح اينها، يك مساله غربى داشته بـاشـيـم ، اسـمـش را عوض كنيم ، سال شاهنشاهى را برداريم يك شاهنشاهى ديگرى جايش بـگـذاريم به طور مسائل غربى . الان همه ملت ها، تقريبا ملتهاى اسلامى همه توجه به اين مسئله پيدا كرده اند كه آنى كه در ايران هست ما مى خواهيم ، آنى كه در ايران پيدا شده اسـت . شـمـا ايـن را حـفـظـش كـنـيـد. آنـى كـه در ايـران شـده اسـت ادامـه اش مـشـكـل اسـت ، بـايد اين ادامه را با همه اشكالاتى كه دارد بدهيد اين ادامه را و بايد انشاء الله هـمـه تـان خـودتـان را احـساس كنيد كه ، واقعا احساس كنيد خدمتگزاريد، انبيا اينطور احـسـاس را داشـتـنـد، انـبـيـا خـودشـان را خـدمـتـگـزار مـى دانـسـتـنـد نـه ايـنـكـه يـك نبى اى خيال كنند حكومت دارد به مردم ، حكومت در كار نبوده ، اولياء بزرگ خدا، انبياء بزرگ همين احـسـاس را داشتند كه اينها آمدند براى اينكه مردم را هدايت كنند، ارشاد كنند، خدمت كنند به آنـهـا، شـمـا هـم احساس قلبى تان اين مطلب باشد كه واقعا ما آمديم كه به اين مردم خدمت كـنـيـم و ايـن خدمت به مردم ، خدمت به خودمان است يعنى ما اگر اين مملكت را با اين وضعى كـه الان دارد بـه پيش ببريم ، با اين حاضر بودن مردم در صحنه به پش ببريم و با ايـن هـمـراهى مردم با دولت ، هر قصه اى كه براى دولت پيش مى آيد مردم پيشقدم هستند، شـمـا مـلاحـظه بفرمائيد بيشترها با فشار (الان هم جاهاى ديگر اينطور است با فشار) يك سربازى را مى بردند در جبهه ، شما ديديد كه به من گفته بودند كه شما بگوئيد، من نشده يك وقت صحبت كنم ، خودشان گفتند، به مجرد اينكه گفتند به اينكه ما سرباز لازم داريـم ، ما اشخاص لازم داريم ، آنجا اينقدر جمعيت رفت اسم نوشت كه صدايشان در آمد كه نـه نـمـى خـواهـيـم ديـگـر بـس مان است . در صورتى كه مى روند به جنگ ، مى روند به قـتـال ، مـى رونـد به كشته شدن . يك همچو مملكتى كه اينطور شده است و به خواست خدا ايـن مـطـلب شـده اسـت ، بـا تـايـيد خدا اين مطلب شده است ، اين را بايد حفظش كرد، بايد قدرش را دانست . ما بايد خدمت كنيم به اينها. من واقعا گاهى وقت ها كه مى بينم بعضى از اين جوانها اينطور هستند، من خجلت مى كشم كه اينها چه مى گويند،
ما چه مى گوئيم ، اينها چه حالى دارند و ما چه حالى داريم . اينها را خدا به دست ما داده . ايـن كـار، كارى است الهى ، كارى نيست كه يك بشر بتواند انجام بدهد، همه بشر هم جمع بشوند يك نفر را نمى توانند داوطلب مرگ كنند، آن خداست كه اين كار را كرده .
بنابراين آن چيزى كه در راءس برنامه هاى دولت است تفاهم بين ملت و دولت و آن هم نه ايـنـكـه هـى بـگـوئيـم تـفـاهـم داريـم . شـمـائى كه وزير دارائى هستيد آن افرادى كه مى فـرسـتـيـد بـه اطـراف ، افـرادى بـاشند كه صالح باشند، افرادى باشند كه با مردم بـسـازنـد نـخواهند بروند آنجا مثل سابق انجام بدهند. آن كسى هم كه وزير كشور است مى خـواهـد بـفـرسـتد، حكومت هائى كه مى فرستند، استاندارى ها كه مى فرستند، استاندارى هـائى بـاشـنـد كه با علما، با مردم بسازند نه اينكه اختلاف پيدا كنند، آن اختلاف كم كم زيـاد بشود، در يك جائى اختلاف بين حاكم و ملاى آنجا بشود، باز اختلاف بين بيايد به سـطح پائين تر، مردم با آن اختلاف پيدا كنند، مردم هم هيچ وقت حاكم را نمى گيرند و ملا را دسـت از او بـردارند. مردم ملاها را مى خواهند براى اينكه اساس اسلام هستند، مردم اسلام مى خواهند، اينها هم معرفى هستند، معروفند به اينكه اينها اسلامى هستند. بنابراين هر يك از شـمـا كـه مى خواهيد يك مامورى در يك جائى بفرستيد مامور را درست ملاحظه كنيد ببينيد چـكـاره اسـت و چه بوده است و چه بايد باشد وبه او سفارش كنيد كه تو ماموريتت تا آن حـدود اسـت كـه بـا مردم بسازى ، با روحانيون بسازى ، نروى آنجا معارضه بكنى . و ما بـايـد هـمـيـن مـسـائل را حـفـظ بـكـنـيـم ، اگـر چـنـانـچـه ايـن مـسـائل حـفـظ بشود، شما خيال نكنيد از خارج بتوانند به شما يك صدمه اى بزنند، انشاء الله كـه نـمى توانند و انشاء الله خداوند شما را حفظ مى كند. و شما اگر در خدمت مخلوق باشيد، در خدمت اين بندگان خدا كه خدا علاقه به آنها دارد باشيد، خداوند هم حفظ مى كند شـما را، انشاء الله موفق و مويد باشيد. و دولت ، شما خودتان باهم ، آقاى رئيس جمهور بـا شـمـا، شـما با آقاى رئيس جمهور، همه با مجلس ، همه اين ارگان ها با هم دست به هم بدهيد كه اين بارى كه افتاده بلندش بكنيد، انشاء الله موفق خواهيد شد.
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تاريخ : 24/8/60
بـيـانـات امـام خـمـيـنـى در جـمـع اعـضـاى شـوراى هـمـاهـنـگـى تـبـليغات اسلامى و ستاد بزرگداشت22 بهمن
تبليغات اساس انسجام يك ملت است
بسم الله الرحمن الرحيم
مـسـاءله تـبـليـغـات هـمـانـطور كه مى دانيد از مسائل بسيار پر اهميت است و مع الاسف بايد بـگـوئيـم كـه از اول نـهـضـت تا به حال تبليغاتمان در خارج صفر بوده است و فقط در داخل مسائل را براى يكديگر گفته ايم . مى دانيد كه هر روز در خارج ، دولت و ملت ايران را وحـشـى معرفى مى كنند. البته آنها كه بر ضد ما تبليغات مى كنند خود متوجهند كه ما آنگونه نيستيم ولى آنها همه چيز خودشان را از دست داده اند، بايد ما را وحشى قلمداد كنند، ولى مـتـاسـفـانـه براى كسانى تبليغ مى كنند كه هيچ نمى دانند. ما هم كه به فكر چاره نيستيم و سفارتخانه هايمان هم كارى انجام نداده اند و با وضعى كه دارند كارى هم نمى تـوانـنـد انـجـام دهـنـد. مـسـاءله اى كـه شـمـا مـى خـواهـيـد دنـبـال كـنـيد يعنى مساله هماهنگى بين تمام نهادها، بسيار مهم است . شما بايد احساس كنيد كـه صـلاح ديـن و مـكـتـب مـا و صـلاح مـمـلكـت مـا ايـن اسـت كـه هـمـه بـا هـم يـك كـار را دنبال كنيم . واضح است كه اگر هر گروه يك كار را انجام دهند، گر چه ممكن است در ابتدا اخـتـلافى نباشد ولى بالاخره در طول مدت ، اختلاف مى شود. از آنجا كه تبليغات اساس كـار اسـت و مـوجـب تشتت و يا انسجام يك ملت است ، شما هماهنگى و اتحادتان را حفظ كنيد و تـنـها در حفظ اتحاد و هماهنگى است كه پيروز مى شويم و الا شكست خواهيم خورد و دوباره تحت سلطه قدرتى ديگر قرار خواهيم گرفت . دولت و مجلس و از آن مهمتر خود شما هستيد كه بايد منسجم شويد. سعى كنيد اختلاف گروهى اساس اختلاف در تبليغ نشود. بنايتان را بر اين بگذاريد كه براى اسلام و حق خدمت كنيد كه در اين صورت است كه اختلاف پيدا نـمـى كـنيد. اختلاف مال شيطان است ، در رحمان اختلاف نيست . اگر گروه ها براى خدا كار كنند و با هم مشورت كنند و با افرادى كه اطلاعاتشان بيشتر از آنهاست ، همكارى نمايند، شـايـد بـتوانند تبليغات را راه بيندازند. امروز روزنامه ها و راديوها دائما ما را مورد حمله قـرار مـى دهـنـد، شـمـا هـم بـايـد در مـقـابـل آنـهـا بـه تـكـليـفـتـان عـمـل كـنـيـد. عـمـده آن اسـت كـه انـسـان تـكـليـفـش را در مـقـابـل خـدا ادا نـمـايـد و الا اگـر بـخـواهـد خـودنـمـايـى كـنـد، از اول شـكـسـت خـورده اسـت . مـن بـه همه شما دعا مى كنم و توجه مى دهم كه سعى كنيد كتاب هـايـى كـه صد در صد اسلامى است چاپ نمائيد. خداوند اجر مبلغين حقيقى را كه انبيا هستند به شما عطا كند. انشاء الله موفق باشيد.
والسلام عليكم ورحمه الله
تاريخ : 26/8/60
بـــيـــانـــات امـــام خــمـيـنـى در جمع گروهى از مسؤ ولين شركت كننده در سمينار بنياد شهيدسـراسـر كـشـور، اعـضـاى خـانـواده هـاى شـهـداى شـهـرسـتـان كـرج و مجروحين و معلولين انقلاب اسلامى
رحلت علامه طباطبائى ضايعه اى براى مسلمين
بسم الله الرحمن الرحيم
رحـلت عـلامـه طباطبائى ضايعه اى براى مسلمين من قبلا بايد از اين ضايعه اى كه براى حـوزه هاى علميه و مسلمين حاصل شد و آن رحلت مرحوم علامه طباطبائى است اظهار تاسف كنم و بـه شما و ملت ايران و خصوص حوزه هاى علميه تسليت عرض كنم . خداوند ايشان را با خـدمـتـگـزاران بـه اسـلام و اوليـاء اسـلام محشور فرمايد و به بازماندگان ايشان و به مـتـعـلقـيـن و شـاگـردان ايـشـان صـبـر عـنـايـت فـرمـايـد. آقـاى كـروبـى قـبـل از اينكه من بيايم اينجا با من ملاقات كردند و از متصديان امور آن بنگاه هاى شهيد در هـمـه شـهـرسـتـانـهـا و از مـامـوريـن دولتـى كـه تـمـاس بـا ايـن مـسـائل دارنـد و خـصـوصـا از مـلت بـزرگ ايـران كـه در ايـن مـسـائل كـوشـا هـستند اظهار تشكر كردند و من هم از همه تشكر مى كنم و اميدوارم كه خداوند شـمـا جـوانـهـاى عـزيـز را كـه در خـدمـت اسـلام هـسـتـيـد و شـمـا جـوانـهـاى معلول را كه در خدمت اسلام صحت خودتان را از دست داديد و شهداى عزيز ما و بازماندگان شهداى عزيز ما را حفظ كند و به شما شفا عنايت كند و به ما و به همه صبر در اين امور.
البـتـه بـنـيـاد شـهـيد، يك بنيادى است كه من تاكنون يك كلمه انتقاد از آن نشنيده ام و آقاى كروبى خدمتگزار خوبى است براى شهدا و معلولين و اميدوارم كه همه شماها موفق باشيد كه خدمت خودتان را افزون كنيد و اين شهدا را و اين خانواده شهدا را و اين معلولين را و اين بـازماندگان شهدا را مثل عائله خودتان محسوب كنيد و در راه خدمت به آنها كوشش كنيد كه ايـن خـدمـت بـسـيار ارجمندى است ، بسيار بزرگى است و مطمئن باشيد كه خداوند تبارك و تعالى به شما اجر در دو دنيا عنايت مى فرمايد.
حفظ جمهورى اسلامى يك تكليف الهى است براى همه
مـن در مـحـضـر شـمـا آقـايـان و در مـحـضـر مـلت يـك مـطـلب از مـسـائل داخـلى بـايـد عـرض كـنـم و يـك مـطـلب هـم از مـسـائل مـنـطـقه . در مسائل داخلى آنطور كه احساس مى شود و به من اطلاع داده شده است يك جريانى در كار است كه مى خواهند با اين جريان ايجاد اختلاف بين ملت بكنند. اينها كه از هـيـچ راهـى تـاكـنـون نتوانسته اند توفيق پيدا بكنند هر جور اقدامى كردند، اقدام نظامى كردند، هجمه به كشور
مـا كـردند، جنگ ايجاد كردند در داخل ، جنجال ها و كارهائى راه انداختند، ترورها را كردند و انـفـجـارات را انجام دادند و ديدند كه با اين ، ملت ما مستحكم تر شده است و از ميدان خارج نمى شود و البته هم بايد خارج نشود، براى اينكه ملتى كه براى خدا قيام كرده است و بـراى اسـلام قـيـام كـرده اسـت و حـكـومـت اسـلامـى را بـه دسـت آورده اسـت بـا ايـن مـسـائل كنار نخواهد رفت و اين در گرانبهائى كه به او رسيده است ، با چنگ و دندان حفظ خـواهـد كـرد. بـعد از اينكه از اين راه هاى مختلف اينها ماءيوس شدند و طرفى نبستند باز بـه آن مـسـئله اى كـه در هـمه دنيا مطرح است كه اختلاف ايجاد كنيد تا بتوانيد سلطه پيدا كـنـيـد و حـكومت كنيد، دوباره يك جريان اختلافى در ايران يعنى جريانى كه با آن جريان مـى خـواهـنـد ايـجاد اختلاف بكنند به چشم مى خورد. من بعضى از آن جريانات را عرض مى كـنـم و بـه مـلت تنبه مى دهم كه بيدار باشند و يك وقت خداى نخواسته ، يك وقتى بيدار نـشـوند كه كار از دست گذشته باشد. منجمله از جريانات اين است كه به من كرارا اطلاع دادند كه بعض از جوانها و بعض از بى خبرها يا اشخاصى كه با طرح وارد شدند و آنها را اغـفـال كـرده انـد، به بعضى مراجع بزرگ اسلام اهانت مى كنند، در شهرهاى مختلف اين مـطـلب ديـده مـى شـود و شـمـا بـدانـيـد كـه ايـن مـطلب اهانت كردن به مراجع جز اينكه يك اختلافى در بين ملت ايجاد كند و جز اينكه يك مطلب بر خلاف رضاى خدائى واقع بشود، نـتـيـجه ندارد. من از عموم ملت تقاضا مى كنم كه هر جا يك همچو مسائلى ديدند، اين جوانها اگر گول خورده اند، آنها را نصيحت كنند و اگر كسى است كه مخصوصا از اين گروه هاى اخـتلاف انداز در بين آنها وارد شده ، شناسائى كنند و به مراكزى كه بايد اطلاع بدهند، اطـلاع بـدهند. امروز ما از روزهاى قبل بيشتر احتياج به همبستگى داريم . امروز ما مواجه با همه قدرتها هستيم و آنها در خارج و داخل دارند طرح ريزى مى كنند براى اينكه اين انقلاب را بـشـكـنـند و اين نهضت اسلامى و جمهورى اسلامى را شكست بدهند و نابود كنند و اين يك تـكـليـف الهـى اسـت بـراى هـمـه كـه اهـم تكليف هائى است كه خدا دارد، يعنى حفظ جمهورى اسلامى از حفظ يك نفر ولو امام عصر باشد، اهميتش بيشتر است ، براى اينكه امام عصر هم خـودش را فـدا مـى كند براى اسلام . همه انبيا از صدر عالم تا حالا كه آمدند، براى كلمه حـق و بـراى ديـن خـدا مـجـاهده كردند و خودشان را فدا كردند. پيامبر اكرم آنهمه مشقات را كـشـيـد و اهـل بـيـت مـعـظـم او آنـهـمـه زحـمـات را مـتـحـمـل ، مـتـكـفل شدند و جانبازى ها را كردند همه براى حفظ اسلام است . اسلام يك وديعه الهى است پيش ‍ ملت ها كه اين وديعه الهى براى تربيت خود افراد و براى خدمت به خود افراد هست و حفظ اين بر همه كس واجب عينى است . يعنى همه !!! چيز هستيم !!! مكلف هستيم حفظ كنيم تا آنوقتى كه يك عده اى قائم بشوند براى حفظ او كه آنوقت تكليف از ديگران برداشته مى شـود. امـروز ايـجـاد اخـتـلاف ، هـر اخـتلافى باشد، و كارهائى كه اختلاف انگيز است ، هر كـارى بـاشد و با هر اسمى باشد، اين مضر به اسلام است و مضر به انقلاب است . و از هـمـيـن رشـتـه اسـت ايـنـكه باز يك جريانى در كار است كه نسبت به علماى بلاد، نسبت به اهل علم ، نسبت به ائمه جماعات اهانت بكنند و اين يك چيزى است كه ، جريانى است كه اگر چـنـانـچـه خـداى نـخـواسـتـه ايـن جـريـان بـه تـوفـيـق خـودش كـه بـه خيال خودش اين است كه روحانيت
را از مـردم بـگـيرد، اگر اين امر به توفيق خودشان برسد، شما مطمئن باشيد كه شكست خـواهـيـم خـورد. بـراى اينكه روحانيون در همه بلاد حافظ اسلامند و حافظ مقاصد اسلامى هستند و از اول هم بودند.
اگر روحانيون نبودند ما الان از اسلام اطلاعى نداشتيم
اگر روحانيون نبودند، ما الان از اسلام اطلاعى نداشتيم . اين مجاهدت روحانيون هست كه از خود شما هستند !!! آنها هم !!! مجاهدت آنهاست كه براى ما اسلام را تاكنون نگه داشته است و در هـر مـساله و گرفتارى كه براى اسلام پيش مى آمده باز پيشقدم همين ها بودند و همين هـا بـودند كه قيام مى كردند، حالا يا موفق مى شدند يا سركوب مى شدند. در همين مدتى كه من اطلاع دارم و من شاهد بودم قيام هاى مختلفى بر ضد رضاخان و محمد رضا شد و اين قـيـام هـا هـمـه از مبداءش روحانيون بودند، از آنجا شروع مى شد لكن چون ملت باز درست مـجـتـمـع با هم نشده بودند موفق نمى شدند يا كم موفق مى شدند.اگر شما، اگر ملت ما ايـن طـايـفه را حفظ نكنيد، بدانيد كه سرنوشت شما سرنوشت زمان مشروطه خواهد شد كه روحـانـيـون ايـن كار را درست كردند و دست استبداد را كوتاه كردند لكن دوباره بواسطه ايـنـكـه مـلت مـجتمع نبود و با روحانيت آنطور سازش ، اطاعت محكم نداشت ، مشروطه را آنها بـپـا كـردنـد و ديگران آمدند و مشروطه را همان استبداد غليظتر با اسم مشروطه ، يك اسم بى مسمائى بود و گفته مى شد كه ما مجلس داريم و مشروطه داريم و مشروطه خواه هستيم لكن استبداد به تمام معناى خودش ، به تمام كلمه خودش بر ما حكومت مى كرد، چه در زمان قـاجـار كـه مـن يـادم اسـت و چـه بـعـد از او زمان رضا خان كه بدترين زمانها بر اين ملت گـذشـت و چـه زمان محمد رضا، اگر چنانچه شما توجه به اين نكنيد كه روحانيت را اينها مـى خـواهـنـد از صـحـنه بيرون كنند و در پيش ملت روحانيت را بد نمايش بدهند. همين امروز صـبح كه اينجا من قبل از اينكه بيايم خدمت شماها يكى از علماى اصفهان آمد شكايت زياد از اينكه با روحانيون رفتار بد مى شود، چه آن مطلب درست به عرض ايشان رسيده بود يا نـادرسـت ، من كلى مطلب را مى گويم كه جريانى است كه روحانيت را كنار بگذارند. شما ديـديـد كـه در زمـان قـبـل از ايـن جـمـهـورى هـاى اخـيـر، اوايل امر يك جريانى بود كه اين روحانيت ها، روحانيون شاخص را پيش ملت رسوا كنند با دروغ و حـيـله ، آقـاى بـهـشتى رحمه الله عليه كه يك نفر آدمى بود كه مجاهد براى اسلام بـود، بـه درد مـى خـورد، فـعـال بـود، دانشمند بود، مدير بود، مدبر بود، ديديد كه در صحنه كشور چه فضاحت ها در آوردند اشرار، و مردم را منحرف كردند، مردم يك وقت بيدار شـدنـد كـه بـهـشتى اى در كار نبود. من خوف اين را دارم كه خداى نخواسته ملت ما يك وقت بـيـدار بـشـود كـه روحـانيت كنار رفته است و سلطه اجانب بر اين مملكت بازگشته است و آنـوقـت تـاسـف هـا فـايـده نداشت . همانطورى كه در زمان امام حسين سلام الله عليه آنطور درسـت كـرده بـودنـد چـهـره پسر پيغمبر را كه مردم كوفه اى كه پدر او را ديده بودند، مـجـاهدات او را ديده بودند، همين مردم كوفه براى كشتن پسر پيغمبر مسابقه مى كردند و مـردم كـوفه يك وقت متوجه شدند كه امام حسين ديگر نبود. من خوف اين را دارم كه شما ملت بزرگ ايران كه براى خدا قيام كرديد و براى خدا جوانهايتان را داديد و براى خدا
زحمات طاقت فرسا كشيديد و همه چيزتان را فداى اسلام كرديد، با اين جريانى كه به نـظـر مـى آيـد كـه دارد پـيـش مـى رويـد، يـك وقـتـى متوجه بشويد كه خداى نخواسته با انـعـزال ايـن مـردم ، ايـنهائى كه خدمتگزار هستند، يك حكومت قلدرى با اسم اسلام ، با اسم جـمـهورى اسلامى ، با اسم خدمتگزار به اسلام بيايد و همه زحمتهاى شما و خونهائى كه داديـد، هـدر بـبـرد. رضـاخـان هـم اول كه آمد در همين سينه زنى ها مى رفت سينه مى زد، در تكيه ها مى رفت دور تكيه ها مى گرديد و شمع روشن مى كرد، آنوقت كه پايش محكم شد تـمـام آثـار اسـلام را ايـن نـانـجيب خواست از بين ببرد. در سرتاسر ايران مجلس روضه آشـكـار، يـكـى نـبـود. اگـر يـك مـجـلسـى بـود، نـصـف شـب بـود، قبل از اذان صبح بود. شما خوف اين را داشته باشيد كه اگر تشكر اين نعمتى كه خداوند بـه شـمـا داده و آن اسـلام اسـت و تـشـكـرش به وحدت كلمه است و تشكرش به احترام به اوليـاء اسـلام اسـت ، ايـن تـشـكـر را بـجـا نـياوريد، خداوند عنايتش را برگرداند و خداى نخواسته ما را برگرداند به سالهائى كه قبلا بود و تلخى هايش در كام ما هست . اين يك رشـتـه اى اسـت كـه مـن بـه همه ايران تكليف خودم را ادا مى كنم و عرض مى كنم كه بيدار بـاشـيـد كـه دارند يك دسته اى كه يا بازى خورده اند و متوجه نيستند و يا در بين آنها از همين منافقين ، از همين گروه هاى منحرف وارد شدند و مى خواهند شما را از هم جدا كنند، دسته هـا مـخـتـلف ايـجـاد كنند، طرفدارهاى آن مرجع ، طرفدارهاى آن مرجع و طرفدارهاى آن ملا و طرفدارهاى آن ملا درست كنند و كم كم ملاها را كنار بگذارند و اين پيروزى كه براى شما حاصل شده است از دست شما بگيرند. اين يك رشته است كه عرض كردم .
يـك رشته ديگرى كه باز فى الجمله به من اطلاع دادند، بعضى اختلافاتى است كه بين گروه هاى متعهد است . گروه هائى كه متعهد به اسلام هستند، خدمتگزار به اسلام هستند، در بـعـضـى از بـلاد هـمين گروه ها با بعض گروه هاى ديگرى كه آنها هم متعهد به اسلام و خـدمتگزار هستند ايجاد اختلاف دارند مى كنند. من به اين گروه ها هر جا و هر كس است ، تمام گـروه هـا ايـن تـنـبـه را مى دهم كه توجه داشته باشيد كه دست جنايتكار خارجى ها از هر راهى مى خواهند اختلاف ايجاد كنند. اگر شما براى اسلام مى خواهيد خدمت بكنيد، همه با هم يـكـصـدا بـاشـيـد تـا بـتوانيد خدمت بكنيد. اگر هر كدام بخواهيد يك صداى عليحده داشته باشيد و يك بساط عليحده اى داشته باشيد، آن هم با هم به خلاف برخيزيد، اختلاف با هـم بـكـنـيد، مطمئن باشيد كه اين اختلاف بين گروه هاى متعهد با اينكه حسن نيت دارند، به جائى مى رسد كه يك وقت خداى نخواسته بين دو گروه متعهد در سرتاسر كشور مخالفت بـيـفـتد و يك وقت منتهى بشود به جنگ مسلحانه و دشمن هاى شما از خداى مى خواهند كه بين شـمـا يـك هـمـچـو چـيزهائى واقع بشود. و من البته اطمينان دارم كه شما هوشيارتر از اين هستيد كه يك همچو مسائلى پيدا بشود لكن من تذكر را لازم مى دانم كه بدهم . تمام امورى كـه از او بـوى نـفـاق و بوى اختلاف مى آيد بايد كنار گذاشت . شما الان از تمام اطراف دنـيـا هدف هستيد، يعنى اين انقلاب اسلامى ايران همچو در دنيا چهره پيدا كرده است كه همه قدرت هاى بزرگ را به وحشت انداخته است كه نبادا اين انقلاب به آن چهره واقعى كه دارد همه جا توجه به آن بكنند و يك وقت ابرقدرت ها ببينند كه ممالك
اسلامى و ممالك ديگر هم از دست آنها رفت ، از اين جهت كوشش مى كنند، به همه قوا كوشش مـى كـنـنـد كـه ايـنجا كه هسته مركزى اين انقلاب و نهضت اسلامى است ، اينجا را بكوبند، كـوبـيـدن و بـهـتـرين كوبيدن ها آن است كه از داخل اين مساله واقع بشود، اختلاف داخلى ، خودمان توى سر خودمان بزنيم .
من اعلام خطر مى كنم به واسطه طرح فهد
بـيـدار بـاشـيـد شـما و همه ، و همه مسلمانها كه نبادا يك همچو اغفالى بكنند ما را و غفلتى بـكـنـنـد، با يك صورت مناسبى بيايند جوانها را بازى بدهند كه اين جمهورى اسلامى هم مـثـل زمان محمدرضا شاه است بلكه بدتر، آخوندها هم كه جز فساد، كارى انجام نمى دهند. از ايـن حـرفـهـائى كـه بـازى بـدهـنـد جـوانـهـا را. ايـن راجـع بـه مـسائل داخل كه اهميت دارد. در مسائل منطقه ، مهمترين چيزى كه الان مورد صحبت است اين طرح هائى است كه به دست آمريكا و صهيونيست و بعضى نوكرهاى آنها ريخته شده است و اين طـرح هـائى اسـت كـه دولتـهـاى اسلامى مى خواهند، دولت هاى عرب مى خواهند اين طرح را طرح بكنند و تحميل بكنند بر همه . اين طرح هيچ نقطه مثبت ندارد. آنهائى كه گمان كرده انـد نـقـطـه هـاى مـثـبـتـى در ايـن طـرح هـسـت يـا تـوجـه بـه مسائل ندارند يا طور ديگرى است . نكته مثبت در اين طرح ها هيچ نيست . كشور ما، ملت ما كه ايـنهمه شهدا داده است و اينهمه معلولينى كه الان بسياريشان در اينجا هستند و خداوند آنها را شفا بدهد تقديم كرده است ، براى اسلام است و ما اسلام را منحصر به ايران نمى دانيم . اسـلام ، همه جا اسلام است . مصر هم همين اسلام است و سودان هم همين اسلام است و عراق هم هـمـيـن اسـلام اسـت و حـجـاز هـمـيـن اسلام است و سوريه و ساير جاها. ما نمى توانيم حساب خودمان را از حساب ساير مسلمين جدا كنيم . ما با اينهمه خسارتى كه بر ما وارد شده است و ايـنـهـمـه شهيد كه داديم و معلول كه داديم و آواره كه پيدا كرديم ، همه اينها براى اسلام بـوده ، ايـران هم از باب اينكه يك كشور اسلامى است ما اين زحمات را برايش كشيديم . ما نمى توانيم كه اعراب را و مقدرات اعراب را از خودمان جدا بدانيم ، مقدرات ساير كشورها را از خـودمـان جـدا بـدانـيـم . هـمه جا اسلام است و همه مسلمين !!! كه ما هم جمله آنها هستيم !!! مـوظـفـيـم كه اسلام را در هر جا حفظ كنيم . ما مكلف هستيم كه آن مقدارى كه مى توانيم هدايت كـنـيـم ايـن كـشورهاى اسلامى را كه امروز در فكر اين طرح بسيار بسيار مضر هستند و مى خواهند آن طرح را تصويب كنند. ما بايد به ملتهاى مسلمين و اسلام و به كشورهاى اسلامى تـذكـر بدهيم . من اعلام خطر مى كنم براى اين مساله و براى اسلام به واسطه اين طرح . آنهائى كه اين طرح را داده اند يا جاهلند و يا تحت تاءثير آمريكا و صهيونيسم واقع شده انـد. آنـهـائى كـه در اين طرح نقطه مثبت قائل هستند آنها هم همين طور. اگر هيچ نقطه اى در ايـن نـبـود جز اينكه اسرائيل به رسميت شناخته شود، يكى از موارد اين پيشنهادها اين است كـه اسـرائيـل بـه رسـمـيـت شـنـاخـتـه بـشـود و تـامـيـن داده بـشـود بـه اسـرائيـل ، اگـر هيچ نبود الا اين و تمام نقاط ديگر، نقاط مثبت بودند، آن نقاط مثبت همه بر خـلاف بـود. مـعـنـى ايـنـكـه تـامـيـن داده بـشـود بـه اسـرائيـل ايـن اسـت كـه ايـن اسـرائيـل كـه سـال هـاى طولانى است زمينهاى مسلمين را غصب كرده اند و كشتار دستجمعى در فلسطين و در لبنان و در جاهاى
ديـگـر ايـجـاد كـردنـد، مـسـلمـيـن را بى خانمان كردند و اعراض و نفوس مسلمين را در خطر، مـعـرض خـطـر قـرار دادنـد و دسـتـخـوش مقاصد فاسدشان كردند، حالا همه مسلمانها اين را تـامـيـنـش بـدهـند! يعنى اينكه اگر يك كسى خواست تعرض بكند به اين غاصب ، به اين دولتـى كـه دولت غـاصب جانى است ، همه مسلمانها و همه دولتهاى منطقه موظفند كه با او مـخـالفـت كـنند براى حفظ اسرائيل . اسرائيلى كه خون مسلمين را مكيده است و فلسطين را و قـدس را آنـطـور كـرده اسـت و لبـنـان را بـه آن صـورت در آورده اسـت و مـسـلمـيـن را قـتل و غارت كرده است ، حالا همه موظفيم كه براى خاطر اينكه يك دستمزدى به او بدهيم ، هـمـه حـافـظ او بـاشـيـم ، هـمـه تـامـيـن كـنـيـم او را! آن كـسـى كـه از اول كـه وارد شـده است در قدس و فلسطين ، همه كارهايش غاصبانه بوده است ، حالا ما به رسـمـيـت بـشـناسيم ! يعنى مملكتهاى عرب ، اين رژيم فاسد، فاسق ، كافر را به رسميت بشناسند، دستمزد بدهند به اسرائيل بعد از آنهمه جنايات . اگر نقطه مثبتى كه بعضى هـا مـى گويند، اين است كه يكى از مواد اين است كه اسرائيلى خارج بشود تا جنگ كذا، !!! از !!! تـا آن حـدودى كـه در جـنگ كذاست ، اين از نقاط منفى اين است . اين معنايش اين است كه اسـرائيـل ايـنـهـمـه جـاهـا را كـه گـرفـتـه اسـت مـال خـودش ، حـالا يـك چـنـد جـا را رهـا كند مـثـل ايـن اسـت كـه مـا بـيـائيـم بـا عـراق مـصـالحـه كـنـيـم كـه خـوزسـتـان يـك مـقـدارش مـال مـا و يـك مـقـداريـش مـال شـمـا. ايـن از نـقـاط مـنـفـى اوسـت و سـايـر نـقـاط تمام در خدمت اسـرائيـل اسـت و مـى خـواهد اسرائيل را حاكم كند بر اعراب و من اخطار مى كنم بر ملت هاى اسـلامـى و خـصـوصا ملتهاى عرب و بر ارتش هاى اسلامى و ارتش هاى دولت هاى عربى كـه گـذشـتـن ايـن طـرح در يـك جـاى سـربـسـته بدون توجه ملت ها جز اينكه شما را به اسـارت اسـرائيـل در آورد و تـا آخـر عمر نوكر اسرائيل باشيد و دست بسته و چشم بسته به اختيار اسرائيل و آمريكا در آئيد هيچ چيز ديگرى نيست . براى ملت هاى اسلامى و براى عـرب هيچ ننگى بالاتر از اين نيست كه تسليم اين طرح فاسد خراب صد در صد مخالف بـا اسـلام بـشـود. نـنـگ عـرب اسـت كـه قـبـول كـنـد ايـن آقـائى اسـرائيـل را. مـن بـه هـمـه اخـطـار مـى كـنـم كـه اگـر ايـن طـرح بـگـذرد، فـردا اسرائيل مكه و مدينه را از چنگ شما بيرون مى آورد.

next page

fehrest page

back page