صحيفه نور جلد ۱۲

امام خميني رحمه الله عليه

- ۱۴ -


و مـن بـايد اين مطلب را براى آقاى پاپ به وسيله شما پيام بدهم كه شما آيا از اوضاع ايـن آمـريـكـا و ايـن اشخاصى كه خودشان را منتسب كرده اند به مسيحيت بى اطلاع هستيد يا اينكه مطلع هستيد و بدون اينكه توجهى به آن بكنيد از آن مى گذريد؟ آيا شما مطلع هستيد كه ما پنجاه سال در تحت سلطه انگليس و آمريكا تمام هستى مان به باد رفت ؟ شما توجه داريـد بـه ايـنـكـه كـشـور مـا در تـحـت سـلطـه اى كـه توسط رضاخان ، انگليس ها به ما تـحـمـيـل كـردنـد و تـوسـط مـحـمـدرضـا كـه انـگليس ها و آمريكائى ها و شوروى ها به ما تـحـمـيـل كـردند، اينها چه كردند با مملكت ما، با كشور ما؟ شما آيا داد مظلوم ها را هيچ وقت بناى تان هست كه گوش كنيد؟ يا همان فرياد ظالم ها را به آن ترتيب اثر مى دهيد؟ شما مى دانيد كه با
ايـن جـوان هـاى مـا، بـا ايـن دخـتـرهـا و پـسرهاى دانشجوى ما الان آمريكا چه مى كند و پليس آمـريـكـا با آنها چه كرده است ؟ مى دانيد كه خائن هائى كه مى خواستند در امريكا بر ضد كـشـور مـظـلوم مـا مـيتينگ بدهند و تظاهر كنند پليس امريكا حمايت از آنها كرد و آنها كارهاى خـودشان را كردند و وقتى دانشجويان مسلمان ما كه مى خواستند آنها هم يك تظاهرى بكنند و مـظـلومـيـت ملت ما را برسانند پليس ‍ آمريكا چه كرد با آنها؟ آيا آقاى پاپ مى دانند كه الان جـوان هـاى مـا در غـل و زنـجـيـرنـد بـا دنـده هـاى شـكـسـتـه ، بـعـضـى در حـال بـيـهـوشـى هـسـتـنـد و دخـتـرهـاى جـوان مـا در حـبـس ، در غـل و زنـجـيـر هـسـتـنـد و بـعـضـى در حـال بـيـهـوشـى ؟ ايـشـان ايـن مسائل را اصلا توجه به آن دارند؟ توجه به اين دارند كه حضرت مسيح عليه السلام با بـشـر چـه جـور بـود و شـمـا كـه مـدعـى نـيـابـت از او هـسـتـيـد تـوجـه بـه ايـن مـسـائل هـيچ نمى كنيد؟ كاش يك پيكى هم براى كارتر ايشان مى فرستادند. كاش شما را مـى فـرسـتـادند با يك نامه اى پيش كارتر كه با اين جوان هايى كه مى خواهند احقاق حق بكنند،خواهند مظلوميت ملت ما را اظهار كنند، آنها را گرفته اند و از حبسى به حبس ديگر مى برند و دست و پاى آنها را غل زده اند، زنجير زده اند و دنده آنها را با چكمه شكسته اند و الان هـم آنـهـا در زير زنجير آنها و در زير چكمه دژخيمان كارتر و امريكا از بين دارند مى رونـد. مـن چـطـور جواب ملت را بدهم كه ملت ما اگر بگويند كه اين روحانيت مسيح در خدمت ابـرقـدرت هاست ، ما چطور جواب آنها را بدهيم ؟ من متاءسفم كه نمى توانم جواب اينها را بـدهـم بـراى اينكه اگر من بخواهم دفاع كنم از روحانيت مسيح ، علائمى كه در كار است ، شـواهـدى كـه در كار است ملت ما براى ما آن شواهد را به رخ ما مى كشند. چرا بايد ايشان در ايـن مـدت طـولانـى كه ما در زير رنج بوديم و جوان هاى ما را در خيابان هاى ايران مى كشتند و خون آنها را روى آسفالت ها جارى مى كردند ايشان يك كلمه سفارش اينها را نكنند؟ اين تبعيض را چرا ايشان قائل هستند؟ مگر حضرت مسيح تعليماتش تعليمات تبعيضى است ؟ مـگـر حضرت مسيح با يك طايفه خوبند و آن ثروتمندان ؟ و با طايفه ديگر بد هستند و آن مظلومان و اشخاصى كه بيچاره و فقير هستند؟ كه شما داريد اين كار را مى كنيد. من مى دانـم كـه مـذهـب مـسـيـح اين نيست و هر كس كه دنبال مسيح باشد بايد حامى مظلومان باشد و بـايد با ابرقدرت ها مقابله كند، همانطورى كه كسى كه تابع مذهب اسلام است بايد با ابـرقـدرت مـخـالفـت كند و مظلومان را از زير چنگال اينها بيرون بياورد. چرا بايد آقاى پاپ احوالى از اين دخترها و پسرهايى كه امروز، الان كه من دارم با شما صحبت مى كنم در حبس ها و زنجيرها و گرفتارى ها و شكنجه ها بسر مى برند، ايشان يك كلمه راجع به اين مسائل صحبت نكنند؟ چرا نبايد به اين اشخاصى كه خودشان را مسيحى مى دانند و خودشان را اهل كليسا مى دانند يك كلمه نگويند كه كه شما مسيحى هستيد چرا اين كارها را مى كنيد؟ من جـواب ايـن مـظـلوم هـا را چـه بـدهـم ؟ ايـنـهـا كـه بـه مـا اشـكـال مـى كـنـنـد كـه شـمـا طـرفـدار روحـانـيـت هـسـتـيـد و ايـن روحـانـيـت هـيـچ كلمه اى در مـقـابـل قدرت هاى بزرگ و ظلم هايى كه بر مردم مى شود، بر مظلومين مى شود، حتى ظلم هـائى كـه بر خود اشخاصى كه در آمريكا هستند مى شود، يك كلمه صحبت نمى شود و يك پـيام فرستاده مى شود و يك رسول فرستاده نمى شود لكن وقتى كه يك لانه جاسوسى را مـا مـى گـيـريـم كـه جـاسـوسـيـتـش مـسـلم اسـت ، ايـشـان رسول مى فرستند و نامه مى فرستند و
حـالا هم كه مدارس اينجا، مدارس علمى شان اينجا هست و اشخاص مى گويند (من اين را مطلع الان نـيـسـتـم ) اشـخاص كه رفته اند و ديده اند مى گويند اينجا هم مركز تعليم و تعلم نيست بلكه مركز ديگرى است ، الان ايشان حالا باز نامه فرستاده اند و سفارش كرده اند. مـگـر مـا بـا علم مخالفيم ؟ مگر ما با تعليمات مخالفيم ؟ مگر ما با مدارس مخالفيم ؟ با مدارس نصارى ، با مدارس زرتشتى ، با مدارس يهود ما كى مخالف هستيم ؟
امـا اگـر مـدارس جـور ديـگـرى بـاشـنـد، مـا نـمـى تـوانـيـم تحمل بكنيم . ايشان اول بايد ببينند اين مدارس چه بوده است ، بفرستند اشخاص را مشاهده كـنـنـد كـه ايـن مـدارس چـه وضـعـى داشـتـه اسـت كـه دولت مـا نـتـوانـسـتـه تـحـمـل كـنـد و البـته اين با دولت است لكن آنچه كه من به شما مى گويم كه به آقاى پاپ بگوئيد اين است كه شما رويه خودتان را كه روحانى هستيد عوض كنيد و با مظلومين و با اشخاصى كه زير چكمه امريكا دارند از بين مى روند و با اين دختر و پسرهاى جوان مـا كـه الان در حـبس هاى آمريكا بسر مى برند و آنها را از يك حبسى به حبس ديگر و اخيرا در يك سلول هاى منفرد آنها را حبس كرده اند، بپرسند چرا اين كار شده است . چرا گوشمان نـمـى شـنـود يـك وقـت از آقـاى پـاپ كـه طـرفـدارى مـظـلومـيـنـى كـه مـال ايـران هـسـت يـا افـرادى كـه در خـود مـمـلكـت آمـريكا هست و تحت ظلم و شكنجه هستند يك بـازخواستى نمى كند؟ شما از قول من به ايشان سلام برسانيد و بگوئيد كه اين رويه را طـرد بـكـنـيـد، شـمـا طـرفـدار مـظـلوم بـاشـيـد، شـمـا طرفدار باشيد از اشخاصى كه چپاول شده اند، مظلومند، زير چكمه هستند، شما از اين جوان ها و دخترها و پسرهاى ما كه الان در زيـر چـكـمه دژخيمان آمريكا هستند طرفدارى كنيد، به اين اشخاصى كه اظهار تبعيت از شـمـا مـى كـنـنـد دسـتور بدهيد كه اينها را رها كنند. ما نمى توانيم ديگر زير بار امريكا بـرويـم . امريكا اگر تمام افراد ما را هم از بين ببرد، ديگر نمى تواند در اينجا بيايد منافع خودش را جبران كند و منافع خودش را تاءمين كند و ملت ما را به ستم و زور در تحت شـكـنجه و اختناق قرار بدهد. امريكا بايد اين را بداند كه ديگر گذشته است از اينكه او خـيال بكند كه مى تواند باز در ايران با اين شيطنت ها برگردد و آقاى پاپ هم سفارش كـند به اين امريكا كه نكنند اينطور با بشر، اينطور دژخيمى نكنند با بشر، اينطور ظلم نـكنند به بشر. بشر اشخاصى هستند كه عبادالله هستند، بندگان خدا هستند، با بندگان خـدا ايـنطور نكنند، اينقدر ظلم نكنند، اينقدر ستم نكنند. من اميدوارم كه آقاى پاپ به وظيفه ديـنـى خـودشان ، به وظيفه مسيحيت خودشان عمل كنند و اين كارهايى كه دژخيمان امريكا مى كـنـنـد و پـليـس امـريـكـا مـى كـنـنـد جـلوگـيـرى كـنـنـد. و مـا در مـقـابـل امريكا ايستاده ايم تا آخر و نخواهيم گذاشت امريكا باز برگردد يا آن اشخاصى كـه تـبـع او هستند برگردند و ملت ما تا آخرين نفس براى دفاع از حق حاضر است و تحت بار ظلم نخواهد رفت .
والسلام على من اتبع الهدى
تاريخ : 15/5/59
بيانات امام خمينى به مناسبت روز جهانى قدس
اگر مسلمين با هم اتفاق پيدا بكنند هيچ مصيبتى پيش نمى آيد
بسم الله الرحمن الرحيم
روز قـدس را بـايـد مـسـلمـان هـا زنـده نـگـه دارنـد. مـن كـرارا راجـع بـه طـمـع اسرائيل تنبه داده ام كه اسرائيل اينطور كه اكتفا كند به آن زمين هائى كه غصب كرده است ، حـالا ديـديـد كـه پـايـتـخـت خـودش را در قدس قرار داده است . و تمام اين چيزهائى كه از آمريكا و از طرفدارهاى حقوق بشر و از اين محافل و مجالسى كه در خارج هست ، اينها تمام يـك شـعـرهـاى غـيـر مـوزون اسـت و لهـذا مـى بـيـنـيـد كـه انـكـار مـى كـنـنـد و اسرائيل هيچ اعتنا نمى كند، تنبه مى دهند، اسرائيل آنها را محكوم مى كند. اين براى اين است كـه مـساءله ، مساءله جدى نيست اينطور نيست كه آمريكا جدا مخالف باشد با اينكه پايتخت اسـرائيـل در قـدس بـاشـد و مـعـذلك اسـرائيـل بـتـواند يك همچو كارى بكند، اينها همه يك مانورهائى است كه مى دهند، يا مثلا مجالس حقوق بشر و مجالس ديگرى كه از همين ابواب هـسـت در آنـجا، در آن ممالك هست ، اينها همه دستشان توى هم است و براى چاييدن ما مسلمين و كسانى كه در آسيا، در افريقا، در آنجا هستند، و مع الاسف مسلمين متنبه نمى شوند.
ملت ها بايد خودشان راجع به اين مسائل قيام كنند براى اينكه دولت ها هم غالبا الا كمى اگر باشد آنها هم دستشان با همان ابرقدرت ها توى هم هست و لهذا مى بينيد كه اينطور جـنـايـاتـى كه از آمريكا واقع مى شود، مسلمان ها يعنى دولت هاى اسلامى هيچ از خودشان گـرايـشـى نـشان نمى دهند، گاهى هم اگر يكى شان يك چيزى بگويد، يك حرفى است ، بـيـش از يـك حـرف نـيـسـت . الان شـمـا ديـديـد كه امريكا با اين جوان هاى عزيز ما، با اين دخـتـرهـا، بـا ايـن پـسـرهـا، بـا ايـن دانـشـجـوهاى عزيز چه رفتار وحشيانه كرد و آنها چه شـجـاعـتـى در مـقـابـل پـليـس آمـريـكـا از خـود نـشـان دادنـد و در مـقـابـل هـمه قدرت هائى كه آنجا بود و همه پليس ها و همه دستگاه هاى انتظامى ، اينها با مـشـت گـره كـرده ايـسـتـادنـد، تـحـمـل كـتـك هـا را كـردنـد، تـحـمـل جـنـايـت هـاى امـريكا را كردند لكن از آن مساءله اى كه پيش آنها مساءله بود، اصلا نـگـذشتند. مسلمين بايد از اين جوان ها، از اين جوان هائى كه از ايران در خارج هست ، چه در انگلستان و چه در اروپا و چه در امريكا هست ، تنبه پيدا كنند كه بايد چه كرد. ما دولت ها را ازشـان مـاءيـوس هـسـتـيـم لكـن مـلت هـا مـيـزانـنـد، مـلت هـا در مـقـابل اين جنايتى كه امريكا كرده است و اخيرا هم انگلستان نسبت به اين جوان هاى غيور ما، چه نشان دادند؟ چه عكس العملى نشان دادند؟ اگر در بلادى باز عكس العملى
بود، از جوان هاى ايرانى و گاهى هم از آنها بود اما ملت ها خيلى عكس العملى نشان ندادند و ايـن بـراى ايـن اسـت كـه مـلت هـاى اسلامى باز تنبه به اين پيدا نكردند كه تعليمات اسلام چى است .
اسـلام هـمـه مـسلمان ها را وادار مى كند به اينكه با هم متفق باشيد، اختلاف نداشته باشيد، اگر اختلاف داشته باشيد، فشل مى شويد و رنگ و بويتان از بين مى رود و مع الاسف - با ايـنـكـه - مـا مـى بـيـنـيـم كـه مـا هـر چـه مـصـيـبـت پـيـدا كـرديـم از سـال هـاى طـولانـى تـا حـالا از ايـن اخـتـلافـاتـى بـوده اسـت كـه در داخـل خودمان بوده . دولت هائى كه ، دولت هاى ممالك اسلامى ، نه دولت هاى اسلامى ، من مى توانم بگويم دولت اسلامى ، چطور من به دولت عراق بگويم دولت اسلامى ؟ چطور مـن بـه دولت مـصـر بـگـويم دولت اسلامى ؟ اين دولت هائى كه در ممالك اسلامى هستند، ايـنـهـا را مـى بـيـنـم كـه بـر ضـد مـسـلمـيـن ، بـر ضـد ايـن مـسـلمـيـنـى كـه الان در ايـران مـقـابل امريكا و مقابل شوروى ايستاده اند، آنها پايگاه درست مى كنند براى امريكا كه بيا حـمـله كـن به مسلمين . ما چطور مى توانيم امثال سادات را كه پايگاه درست مى كند و دعوت مـى كند از امريكا كه هجوم كنند به ايران و به مملكت اسلامى ، چطور ما مى توانيم اين را مـسـلم بـدانـيـم ؟ و چطور مى توانيم عراق را، دولت عراق را مسلم بدانيم در صورتى كه اسلحه مى فرستند به ايران و دائما ايران را دارد مورد هجوم قرار مى دهد و براى امريكا دارد كـار مى كند؟ و من گمانم اين است كه امريكا، شوروى را هم بازى داده . شورورى الان بـه عراق كمك مى كند در صورتى كه عراق آمريكائى است ، نه شوروى . كمك ها را از او مـى گيرد كه به ايران صدمه وارد كند و راه را براى امريكا باز كند نه اينكه مى خواهد راه را بـراى شـوروى بـاز كـند. امريكا بازى داده اين شوروى را هم و آنها اسلحه مى دهند كـه بـراى امـريـكـا كـار مـى كـنـنـد. آنها به خيال اينكه اين اسلحه را كه مى دهند به نفع شوروى هست و حال آنكه نيست به نفع شوروى . و در هر صورت مسلمين اگر چنانچه با هم اتـفـاق پـيـدا بـكنند و وحدت كلمه پيدا بكنند، نه قضيه قدس پيش مى آيد و نه قضاياى افغانستان پيش مى آيد و نه قضايائى كه براى مسلمين در جاهاى ديگر پيش مى آمد و پيش مى آيد، پيش مى آيد.
تـا يـك دولت اسـلامـى بـه تـمام معنا روى كار نيايد ما بايد باز همين گرفتارى ها را داشته باشيم
بـايـد تـا كـى مـلت هـاى مـسـلم هـم در غـفـلت بـاشـنـد؟ چـرا ايـن مـلت هـا در مـقـابـل ايـن ابـرقـدرت هـا قـيـام نـمـى كـنـنـد؟ ايـران قـيـام كـرد، الان هـم دو سـال اسـت كـه مـى گذرد بر امر و تمام قدرت ها هم مخالفت كردند معذلك ايران سر جاى خـودش هـسـت و ايـسـتـاده اسـت و ابدا اعتنا به اين هياهو نمى كند و همه كارهائى هم كه اينها كـردنـد فـلج كـرده . خـوب هـمـيـن كودتائى كه تمام اين دولت هاى اطراف و آن دولت هاى بـزرگ دسـت در آن داشـتند و لكن نتوانستند كارى بكنند، چرا؟ براى اينكه مساله ، مساءله مـلت اسـت . اگـر دولت شـاه بـود و امـريـكـا مـى خـواست كودتا بكند فورا مى شد اما حالا مـسـاءله ، مـساءله ملت است يعنى اينطور نيست كه دولت و ملت دو تا باشند، اينطور نيست كـه مـثـل دولت عـراق بـاشـد كـه مـلت بـا او دشـمـن اسـت ، مثل دولت مصر باشد كه ملت با او دشمن است . اينجا ملت اسلامى است كه حكومتش ‍ اسلامى است و
مـلت بـا ايـن حـكـومـت مـوافـقـند، از اين جهت توطئه ها را خود ملت به دست مى آورد. خود اين سـربـازهـا تـوطئه هائى كه در داخل سربازخانه ها انجام مى گيرد به دست مى آوردند و گزارش مى دهند. پاسدارها همه دنبال اين مطلب هستند كه اين توطئه ها را خنثى كنند و خود ملت است كه ناظر است ، در همه جا ناظر است و الان هم در همه اطراف ، اين جنايتكارها را به تـدريـج پـيـدا مـى كـنـنـد و مـعـرفـى مـى كـنـنـد و خـودشـان مـى گـيـرنـد و تـحـويـل مـى دهـنـد. اگـر دولت هـا بفهمند اين معنا را كه اگر اينها با ملت خودشان درست رفـتـار كـنـنـد و مـلت همراه آنها باشد چه خواهد شد، اگر اين خوفى كه اين ابرقدرت ها ايجاد كردند در اين دولت ها بفهمند كه در دولت ايران هم اين اخافه ها هميشه بوده است و حـالا هـم هست لكن دولت فعلى ايران ديگر گوش به اين حرف ها مى دهد، اگر بفهمند كه طـرفـدارى ملت از يك دولتى چه معنا دارد، بفهمند اين معنا را كه اگر ملت ها را دلشان را بـه دسـت بـيـاورنـد و حـكـومـت بـشـود يـك حـكـومـتـى كـه مـال خـود مـلت بـاشـد، از خـود مـلت جـوشش كند و عقائد، عقائد اسلامى باشد، احكام ، احكام اسلامى باشد و زير سايه اسلام بخواهند زندگى بكنند و ملت هائى كه به اسلام عقيده دارنـد هـمـراه آنـهـا بـشوند، آنوقت مى فهمند كه هيچ يك از دولت هاى بزرگ نمى توانند كـارى انـجـام بـدهـنـد چـنانچه در اينجا نتوانستند. تا الان دو مرتبه ، سه مرتبه به حسب تـظـاهـر، هـى قـيـام كـردنـد يا چيز كردند كه كودتائى بكنند يا بريزند در ايران لكن فـشـل شـدنـد و دائمـا هـم در صـدد هـسـتند، نه اين است كه در صدد نيستند، لكن من مطمئنم و اطمينان مى دهم به ملت خودمان كه نمى توانند كارى انجام بدهند. ملت بايد توجه داشته بـاشد كه تا توجه به خدا دارد، تا توجه به اسلام دارد، تا خدمتگزار اسلام است كسى نـمـى تـوانـد بـه او آسـيـبـى برساند، مگر كه اين حيثيت از دستشان برود. بايد اين جهت اسـلامـيـت را - خـالص اسـلامـيت - حفظ كند. اين ملى گراها و اينها كه هى فرياد ملى ملى مى زنـند، همين هائى هستند كه بعضى شان در اين كودتا هم دخالت داشتند، بر ضد اين مملكت خودشان براى ديگران ، همين ها هستند كه بعضى شان به طورى كه شواهد هست دخالت در ايـن امـر داشتند. اين جهات مختلفه ، گروه مختلفه اى كه در ايران هست و هى داد خلق را مى زنـنـد و داد ايـنـكـه مـا چـطـور هـسـتـيـم ، ايـنـهـا هـم هـمـيـن هـائى هـسـتـنـد كـه در ايـن مسائل دخالت داشتند، اينها هم همين هائى هستند كه مى روند در امريكا اين جوان هاى عزيز ما كـه گـرفتار هستند، همين اشخاص كه دعوى خلقيت و - نمى دانم - چه مى زنند، همين ها آنجا مـى رونـد بـه آنـهـا مـى گـويـنـد اى مـرتـجـعـيـن . ايـنـهـا چـه جـمـعـيـت هـائى هـسـتـنـد؟ در داخـل ايـن كـارهـا را مـى كـنـنـد، در خارج اين كارها را مى كنند. تا ملت ها بيدار نشوند و اين ريـشـه ها را نكنند و تا يك دولتى كه دولت اسلامى باشد به تمام معنا، دولتى باشد كـه مـتـعـهـد باشد به احكام اسلام ، دولتى باشد كه غربزده نباشد، به اسلام گرايش داشته باشد، روى كار نيايد ما بايد باز همين گرفتارى ها را داشته باشيم .
تمام مقصد ما مكتب ماست
مجلس بايد به تمام قوه اى كه دارد و قوه او از همه قوه ها بالاتر است و تمام مسلمين واجب است بر آنها كه پشتيبانى كنند از دولت و از ملت و از مجلس بالخصوص ، بايد با تمام معنا كوشش كند كه
افـرادى كـه سـركار مى آيند، نخست وزير، ساير وزرا و ساير كسانى كه كارهاى مهم را دارنـد، از اشـخاص مسلمان متعهد، متوجه به كارهائى كه در دنيا مى شود، مدبر، لكن متعهد بـه اسـلام ، مـتعهد به مكتب . مكتب بزرگترين چيزى است كه از براى ما مطرح است ، نبايد راجـع بـه مـكـتب يك كلمه اى كسى بگويد اشتباه مى كنند اگر مى گويند مكتب چطور. تمام مـقـصـد مـا مـكـتـب ماست و مسلمان هاى ما براى مكتب ماست كه اينطور قدرت دارند و اينطور در مـقـابـل ديگران مى ايستند. اگر چنانچه ساير ممالك اسلامى هم مكتب خودشان را حفظ كنند، اين مكتب اسلام را، اگر مكتب اسلام را حفظ بكنند مطمئن باشند كه هيچ قدرتى به آنها آسيب نـمى رساند. و اگر ما مكتب خودمان را حفظ نكنيم ، كه يكى از تعليمات مكتب ما اين است كه مـتـفـق بـا هـم بـاشـيـم ، هر يك از اين گروه ها يا هر يك از اين افراد كه بر ضد آن رفيق خـودش يـك كـلمـه اى بـگـويد، از مكتب خارج شده است و به درد - اصلا - ايران ديگر نمى خـورد. هـر كـدام از ايـنـها كه ديگرى را بخواهند تضعيف كنند، مجلس بخواهد يكى ديگر را تـضـعيف كند يكى ديگر بخواهد مجلس را تضعيف كند، دولت بخواهد مجلس را تضعيف كند، مـجـلس بـخـواهد دولتش را تضعيف بكند، رئيس جمهور بخواهد مجلس را تضعيف كند، مجلس بـخـواهـد رئيـس جـمـهـور را تضعيف كند، تمام اينها بر خلاف مكتب اسلام است ، مخالفت با اسلام است . بايد اين آقايان همانطورى كه مدعى هستند اسلامى هستيم ، واقع مطلب اين است كـه بـايـد در عـلمـشـان ، در قـولشـان ، در خـطابه هايشان ، در حرف هايشان ، در نوشته هـايـشـان ، در روزنامه هايشان نشان بدهند كه ما مسلمان هستيم . اين چه مسلمانى است كه هر روزنامه اى كه مال يك طايفه است به طايفه ديگر فحاشى مى كند؟ ما چى جواب اين مردم را بدهيم كه هى مى آيند از من الان وقت خواسته اند از بازار تهران كه بيايند بگويند اين چـه خـبر است ، كه اين آقايان چه شان است با هم . اين آقاى رئيس جمهور با مجلس ، مجلس با رئيس ‍ جمهور چرا، چرا اينطور رفتار مى كنند؟ چرا بايد اينطور باشد كه صداى مردم دربيايد؟ من نصيحت به آنها مى كنم ، من از لسان اسلام به آنها نصيحت مى كنم كه با هم اختلاف نكنيد. شما اگر اختلاف بكنيد راه را براى ديگران باز مى كنيد، شما اختلاف با هم نـداشـتـه باشيد. سر چه اختلاف مى كنيد؟ چه ميراثى هست كه شما مى خواهيد قسمت كنيد و سـرش اخـتلاف مى كنيد؟ اينهمه مردم جوان هايشان را دادند، ميراث براى شما گذاشتند كه اخـتـلاف با هم بكنيد و اينطور توى سر هم بزنيد و اينطور فساد ايجاد كنيد؟! يك قدرى بـا هـم رفـيق باشيد، دوست باشيد، برادر باشيد. آقاى رئيس جمهور افرادى كه به درد جـامـعـه اسلامى ما بخورد، به درد مكتب ما بخورد بايد تهيه كند، معرفى كند يعنى نخست وزير را او تهيه مى كند بايد يك شخصى باشد كه همه آن صفاتى كه من گفته ام درش ‍ بـاشـد كـه در راس هـمه صفات ، مكتبى بودن است . فكر بكند، فكر مكتب اسلام ، در صدد باشد كه اسلام را تقويت بكند، در صدد باشد كه احكام اسلام را پياده بكند، نه در صدد ايـن بـاشـد كـه مـليت را احيا بكند. آنهائى كه مى گويند ما مليت را مى خواهيم احيا بكنيم ، آنـهـا مـقـابل اسلام ايستاده اند، اسلام آمده است كه اين حرف هاى نا مربوط را از بين ببرد. افـراد مـلى بـه درد مـا نمى خورند افراد مسلم به درد ما مى خورند. اسلام با مليت مخالف است . معنى مليت اين است كه ما ملت را مى خواهيم و مليت را مى خواهيم و اسلام را
نـمـى خواهيم . آن مرديكه در خارج گفت كه اول من ايرانى هستم ، ملى هستم دوم ايرانى هستم سوم اسلام . اين اسلام نيست ، تو سوم هم اسلامى نيستى .
روز قدس فرصتى براى قيام يكپارچه ملت هاى مسلمان عليه مفسدين
بـايـد آقـايـان توجه كنند، تمام مسلمين توجه بكنند، روز قدس روزى است كه بايد تمام ملت هاى اسلام با هم توجه بكنند و اين روز را زنده نگه دارند. اگر يك هياهوئى از تمام مـلت هـاى مـسـلمـيـن بـلنـد بشود، روز جمعه آخر ماه مبارك كه روز قدس است همه ملت ها قيام بكنند، همين كه حالا همان تظاهرات ، همان راهپيمائى ها را بكنند اين مقدمه مى شود از براى ايـنـكه انشاءالله جلوى اين مفسدين را ما بگيريم و كلك اينها از بلاد اسلام كنده بشود. ما، هـى سـسـت مى گيريم ، مسلمان ها هى سست مى گيرند، ملت ها بيطرف مى مانند كم قيام مى كـنـنـد و نـهـضـت مـى كـنـنـد، كـم تـظـاهـر مـى كـنـنـد راجـع بـه ايـن امـور. اسـرائيـل وقـتـى كـه ديـد خـوب مـلت با هم مخالف هستند و دولت مصر هم كه همراه اوست ، برادر است و عراق هم كه با اينها برادر هست ، وقتى اين چيزها را ديد هى قدم به قدم پيش مـى رود و شـمـا مطمئن باشيد كه اگر سست بگيريد، اينها تا فرات خواهند بروند، اينها هـمـه ايـنـجـا را مـلك خـودشـان مـى گـويـنـد هـسـت . شـمـا بـايـد مـحـكـم بـايـسـتـيـد در مـقـابـل ايـنـهـا و اگـر چـنـانـچـه مـسـلمـيـن ، مـلت هـاى مـسـلم بـايـسـتـنـد در مـقـابـل ايـنـهـا و اگر دولت هايشان بخواهند مخالفت كنند، مشت توى دهنشان بزنند چنانكه ايران مشت در دهن محمدرضا زد، محمدرضا از همه دولت هاى مسلمين ، از همه آنها قويتر بود و از هـمـه آنها پشتوانه اش بيشتر بود معذلك ملت ما قيام كرد و اسلام را وجه نظر خودش قرار داد و الله اكبر را فرياد كشيد و اين قدرت را از بين برد و قدرت هاى ديگر را هم و تـا آخـر هـم هـمـه قـدرت هـا اگـر روى هـم بـاشـنـد نـمـى توانند آسيب به يك همچو ملتى برسانند.
يـك هـمـچـو مـلتـى كـه مـا داريـم بـه ايـن صفا، به اين خوبى كه در همه قضايا پشتيبان دولتـشـان هستند، پشتيبان رئيس جمهورشان هستند، پشتيبان مجلسشان هستند حيف است كه اين مـلت را مـا عواطفشان را جريحه دار كنيم و ما بنشينيم با هم مخالفت كنيم ، نه خدا را خوش ‍ مـى آيـد از ايـن و نـه مـلت را. مـلت ناراحت است از اين كار. اين روزنامه هايتان را جلويش را بـگـيـريـد. آقـايـان روزنامه هائى كه به آنها مربوط است جلويشان را بگيرند. اين عذر نـمـى شـود كـه مـا روزنـامـه هـا را نمى دانيم چه نوشته است . نخير اين عذر نيست ، بايد روزنامه ها را ببينند چه نوشته اند. خودش نمى رسد، خود آقايانى كه مثلا در مجلس هستند يـا آقـايـانـى كه در خارج مجلس هستند نمى رسند بخوانند، روزنامه ها را يك كس ديگر را وادار كـنـد كـه بـخـوانـنـد، روزنـامـه هـا بـبـيـنـنـد چـه اسـت . در روزنـامـه مـشـغـول فـتـنه انگيزى هستند و مشغول اين هستند كه دولت را با رئيس جمهور، مجلس را با رئيـس جـمـهـور، رئيـس جـمـهـور را بـا مـجـلس مـخـالف كنند و اين يك توطئه اى است كه در روزنـامـه هـا ايـجـاد شـده اسـت و بـايـد خـود آقـايـان جـلويـشـان را بـگـيـرنـد قبل از اينكه ملت جلويش را بگيرد، قبل از اينكه خود ملت بيايد و بى ملاحظه از كسى تمام اين روزنامه ها را خفه كند خودشان جلويش را بگيرند.
و در مـجـلس هم آقايان با هم باشند، رفيق باشند، همه مسلمان هستيم همه بايد دوست با هم باشيم ، مسلمين (يد واحده ) بايد باشند، اينقدر در مجلس با هم اختلاف نداشته باشند، جـهـات شـرعى را حفظ بكنند، جهات اخلاقى را حفظ بكنند، هى اين به او بدگوئى كند او به او بدگوئى كند، خوب ، اين اسباب ناراحتى مسلمان ها هست . آقايان مى گويند، مسلمان هـا مـى گويند خوب ما خون بچه هايمان را داده ايم يك قبرستان در اينجا پر است از جوان هـاى مـا، قبرستان هاى شهرستان ها پر از جوان هاى ما هست كه در راه اين مملكت و در راه اين اسـلام ايـنها كشته شده اند حالا كه اينها كشته شده اند گويا آقايان آمده اند از خارج و از داخـل حـالا با هم نشسته اند دعوا مى كنند. سر چه ميراثى دعوا مى كنيد؟ ميراث پدر كدامتان اسـت ؟ يـك قـدرى آرام بـاشـيـد، يـك قـدرى تـوجـه كـنـيـد بـه مـسـائل ، هـر وقـت هـر كـدام صـحبت كنيد به ضد ديگرى نباشد و اين خلاف آداب اسلام است خـلاف آداب مـسـلمـين است ، خلاف انسانيت است ، خلاف مشى انبيا و مشى اوليا هست . نكنيد اين كـار را، يـك قـدرى آرام بـاشـيـد، يـك قـدرى هـواى نـفـس را كـنـار بگذاريد، اشتها را كنار بـگـذاريـد. تـمام گرفتارى ما سر اين هواى نفسى است كه ما داريم ، اعدى عدو انسان اين نـفـس انـسـان اسـت كـه در بـيـن جـنـبـين است ، اين اعدى عدو انسان است . يك قدرى جلويش را بگيريد؟ يك قدر مهار كنيد.
ترغيب مسلمانان جهان به اتحاد بر عليه اسرائيل
خـداونـد انـشـاءالله ما را موفق كند به اينكه يك روزى برويم و در قدس نماز بخوانيم و مسلمان ها اميدوارم كه روز قدس را بزرگ بشمارند و در همه ممالك اسلامى در روز قدس در روز جـمـعـه آخـر مـاه مـبـارك تـظـاهـر كـنـنـد، مـجـالس داشـتـه بـاشـنـد، محافل داشته باشند، مسجد داشته باشند، در مساجد فرياد بزنند. وقتى يك ميليارد جمعيت فـريـاد كرد، اسرائيل نمى تواند، از همان فريادش ‍ مى ترسد. اگر همه مسلمينى كه در دنـيـا هـستند الان هستند كه قريب يك ميليارد هستند، اگر در روز قدس همه بيرون بيايند از خـانـه ، فـريـاد كـنـنـد مـرگ بـر امـريـكـا و مـرگ بـر اسـرائيـل و مـرگ بـر شـوروى ، هـمـيـن قـول مـرگ بـر شـوروى براى آنها مرگ مى آورد. جـمـعيتشان يك ميليارد، ذخائرشان اينهمه زياد كه همه دولت ها محتاج به ذخائر شما هستند مـعـذلك شـمـا را وادار مى كنند با هم مختلف باشيد اختلاف كنيد و ذخائرتان را ما ببريم و هيچ كدام صحبت نكنيد. خوب است يك مقدار ملت هاى غير ايران از ايران سرمشق بگيرند و از اين ملت نجيب عزيز ما، و خوب است يك قدرى از اين جوان هائى كه در امريكا و در انگلستان و در بـلاد غـرب هـسـتـنـد و تـظـاهـر مـى كـنـنـد و در مـقـابـل پـليـس مـى ايـسـتـنـد و آنـها را غـل و زنـجـير مى كنند در حال غل هم فرياد مى زنند و احقاق حق مى خواهند بكنند يك قدرى ما مـتـنـبـه بـشويم و ما تعليم بگيريم از اين جوان ها كه آنها براى اسلام فرياد مى كنند و ملت ها بيطرف هستند كانه آنها براى اسلام دارند فرياد مى كنند و ما اينجا با هم اختلاف مى كنيم و انصافا انصاف نيست .
هى نگوئيد من ، بگوئيد مكتب من
خـداونـد هـمـه تـان را تـوفيق بدهد و همه مسلمين را توفيق بدهد كه با هم (يدا واحده ) بـشـونـد و خـصوصا ملت ايران را توفيق بدهد و اين نهادهائى كه هستند و در دولت و در مـجـلس و در سـايـر جـاهـا بـه ايـنها توفيق بدهد كه با هم تفاهم كنند و با هم باشند تا اينكه اين ملت آسيب نبيند. اگر خداى نخواسته آسيبى ديد، روى ماها سياه است و روى دولت هـا و روى اشـخاصى كه در راءس هستند، در دنيا سياه است در آخرت هم سياه است . به خود باشند، براى خدا قيام كنند، براى خدا آرام باشند، براى خدا به هم نپرند، براى خدا اين نگويد كه توطئه بر عليه من است آن يكى بگويد توطئه بر عليه من است . نه ، توطئه خـارجـى عـليـه افـراد نـيـسـت افـراد قـابـل تـوطـئه نـيـسـتـنـد، عـليـه اسـلام اسـت ، افراد قابل نيستند كه امريكا توطئه كند به ضد !!! اين !!! اين آدم يا توطئه كند به ضد آن آدم . آمريكا مى فهمد چه هست ، امريكا به ضد اسلام است او از اسلام صدمه خورده است ، نه از افراد، نه از فرد، او از اسلام سيلى خورده است ، او از ملتى كه مى گويد اسلام ، سيلى خـورده اسـت ، نـه از مـن سـيـلى خـورده و نـه از آقـاى رئيـس جـمـهـور سـيـلى خورده و نه از اشـخـاصـى كـه در مـجـلس هستند و نه دولت ها، هيچ كدام ، از ما سيلى نخورده است ، از اين زاغـه نـشـيـن ها سيلى خورده است ، از اين ملت سيلى خورده و او در صدد است ، اگر توطئه كند بر ضد ملت توطئه مى كند نه اينكه بر ضد من يا برضد تو يا بر ضد آن . خير، ايـن حـرف هـا نيست در كار. اينقدر خودنمائى نكنيد اين اشتباه است . انسان بايد توجه به خدا داشته باشد و خودش را در مكتبش فانى كند، هى نگويد من ، بگويد مكتب من . هر وقت مى گـوئيد، مكتب من بگوئيد. از پيغمبرها بشنويد اين مطلب را، از اولياء خدا تعليم بگيريد كه هميشه دنبال مكتب بوده اند، نه دنبال خودشان ، نه خودشان زرق و برق دنيائى داشته انـد و نـه ايـنـقـدر تـوجـه به نفس داشتند كه من چه كردم و من چه كردم ، خير، اين حرف ها نبوده آنها !!! از آنها بايد تعليم بگيريم و آدم بشويم . آدم ، وقتى مى شود كه خودش را هـيـچ نبيند و هر چه مى بيند خدا ببيند و هر چه هم هست اوست (الله نور السموات والارض ) تـمـام قدرت ها مال اوست و تمام نورها مال اوست و همه چيز از اوست و ما هيچ هستيم و اين معنا را بايد ادراك بكنيم .
اگـر چـنـانچه مسلمين ادراك بكنند كه ما از خدا هستيم و براى خدا بايد باشيم ، ديگر آسيب نـمـى بـيـنـنـد، ديـگـر اسـرائيـل قـدمـش را بـاز پـيـش ‍ نـمـى آورد و ما بايد جديت كنيم كه اسرائيل را برانيم از اين زمين هاى اعراب نه اينكه بگوئيم در بيت المقدس چيزت را قرار نده ، خير و نبايد گول بخوريم از آمريكا و از اين مجالسى كه درست كرده اند و تعزيه گردانى مى كنند براى خوردن ما، از آنها گول بخوريم . هر كس بايد خودش قيام ، مسلمين بايد خودشان قيام كنند در مقابل اينها، دنبال اين نباشند كه دولت هايشان يك كارى بكنند، دولت هـا كـارى نـمـى كـنـنـد، خـودشـان بـايـد بـكـنـنـد، دنـبـال ايـن نـبـاشـند كه در آغوش آن يكى برويم براى نگهدارى ما از آن يكى ، خير، همه گـرگ هـسـتـنـد و هـمه شما را مى خورند بايد خودتان را حفظ كنيد، توجه به خدا بكنيد، تـوجـه بـه اسلام بكنيد و براى خدا و براى اسلام قيام بكنيد و براى خدا و براى اسلام به پيش برويد و پيروز هستيد انشاءالله .
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تاريخ : 18/5/59
بيانات امام خمينى در جمع اعضاى شركت كننده در كنگره ، آزادى قدس
مشكل مسلمين حكومت هاى مسلمين است
بسم الله الرحمن الرحيم
ايـن مـاه مـبـارك رمـضان بر همه مسلمين مبارك باد و مبارك آن روزى است كه مسلمين با احساس وظيفه بتوانند بر مشكلات خودشان غلبه كنند.
مـشكل مسلمين فقط قدس نيست ، اين يكى از مشكلاتى است كه مسلمين دارند. افغانستان مگر از مـشـكـلات مـسلمين نيست ؟ پاكستان مگر از مشكلات مسلمين نيست ؟ تركيه مگر از مشكلات مسلمين نـيـسـت ؟ مـصـر مـگـر از مـشـكـلات مـسـلمين نيست ؟ عراق مگر از مشكلات مسلمين نيست ؟ بايد ما تـحـليـل كـنـيـم كه مشكلى كه در همه اقطار مسلمين هست ، از كجا پيدا شده است ؟ و راه حلش ‍ چـيـسـت ؟ چـرا مـسـلمـيـن در هـمـه جـاى دنـيـا تـحـت فـشـار حكومت ها و ابرقدرت ها هستند و راه حـل ايـن مساءله چيست ؟ تا اينكه هم رمز پيروزى بر همه مشكلات به دست بيايد و هم قدس و افغان و ساير بلاد مسلمين آزاد بشوند.
مشكل مسلمين ، حكومت هاى مسلمين است . اين حكومت ها هستند كه مسلمين را به اين روز رسانده اند، مـلت هـا مـشـكـل مـسـلمـيـن نـيـسـتـنـد، مـلت هـا بـا آن فـطـرت ذاتـى كـه دارنـد، مـى تـوانـنـد مـسـائل را حـل كـنـنـد لكـن مـشكل ، دولت ها هستند. شما سرتاسر ممالك اسلامى را وقتى كه مـلاحـظـه كنيد كم جائى را مى توانيد پيدا بكنيد كه مشكلاتشان به واسطه حكومت هايشان ايجاد نشده . اين حكومت ها هستند كه به واسطه روابطشان با ابرقدرت ها و سرسپردگى شـان بـا ابرقدرت هاى چپ و راست ، مشكلات را براى ما و همه مسلمين ايجاد كرده اند. اگر ايـن مـشـكـل از پـيـش پـاى مـسـلمـيـن بـرداشـتـه بـشـود، مـسـلمـيـن بـه آمال خودشان خواهند رسيد و راه حلش با دست ملت هاست .
علماى همه بلاد اسلامى بايد مردم را بيدار كنند
شـمـا ديـديد كه مشكل ما كه از مشكلات ديگران بيشتر بود و قدرت شيطانى شاه مخلوع از هـمـه قـدرت هـا بـيـشـتـر بـود و طـرفـداران او، ابـرقـدرت هـا و هـمه حكومت هاى اسلامى و غـيـراسـلامـى بـودنـد، مـلاحـظـه كـرديـد كـه حـل ايـن مـشـكـل بـه پـنـاه بـردن بـه يـك كـشـورى يـا يـك قـدرتـى يـا يـك ابـرقـدرتـى نـبـود. حـل مـشكل را خود ملت كردند. ملت ما متحول شد از خوف به شجاعت و از ياءس به اطمينان و از توجه خود
بـه تـوجـه بـه خـدا و از تـفـرقـه بـه اجـتـمـاع . ايـن تـحـول ، تـحـول مـعـجـزه آسـا اسـبـاب ايـن شـد كـه ايـن مـشـكـل بـسـيـار بـزرگ را، مـشـكـلى را كـه شـايـد هـمـه جـا و هـمـه دنـيـا مـحـال مـى دانـسـتـنـد حـلش را، حـل كـنـد شما گمان نكنيد كه ايران داراى سلاح بود، ايران سـلاحـش سـنـگ بـود، چـوب ، مـشت ، لكن سلاح معنوى داشت ، سلاح معنويش ايمان به مكتب ، ايـمان به خداى تبارك و تعالى و توكل به مبداء قدرت و وحدت كلمه . حالا كه مى بينيد دسـت مـلت مـا، يـعنى غيرنظامى ها تفنگ است ، اين تفنگى است كه به غنيمت از بستگان شاه به دستشان افتاده والا تفنگى در كار نبود، ايمان بود. ملت از مركز گرفته تا سرحدات هـر كـجـا بـرويـد، يك كلمه مى گفتند. آن روز اين گروه هاى فاسد مفسد زير خاك بودند، مـثـل حـيـواناتى كه در سوراخ بودند و ميدان مال ملت بود. از مركز تا سرحدات هر جا مى رفـتـى ، حـتـى بـچـه هـاى كـوچـك صدايشان بلند بود كه ما اسلام را مى خواهيم جمهورى اسـلامـى را مـى خـواهـيـم ، مـريـض هائى كه در بستر در بيمارستان بودند هم همين منطق را داشـتـنـد، جـوان هـا هم همين منطق را، دانشگاه و مدرسه هم همين منطق ، زن ها و مردها هم منطقشان هـمـيـن بـود. از آن خـواب گـرانـى كـه مـا را ابـرقـدرت ها خوابانده بودند و غفلت از همه مسائلى كه بايد به آن توجه داشت ، كرده بوديم ناگاه بارقه اى از جانب خداى تبارك و تـعـالى پـيـدا شـد و مـا را بـيـدار كـرد و ايـن مـشـكـل بـه نـظـر هـمـه مـحـال را، حـل كـرد. مـشـكـل شـاه مـخـلوع ودار و دسـتـه او بـود و حل مشكل به دست خود ملت بود. نه يك تفنگ از خارج براى ملت ما آمد و نه يك حكومت خارجى بـه مـا كـمـك كـرد. بـلكـه آنـهـا مخالف ما بودند، عراق سرسخت مخالف با ما بود، كويت سرسخت مخالف با ما بود و مصر هم كه حالش را مى دانيد و ساير ممالك را دولت هايشان را مـى دانـيـد، در عـين حالى كه همه قدرت ها يك طرف صف آرائى كرده بودند و ملت ما با دسـت خـالى يـك طـرف ، مـلت مـا هـجـوم كـرد و ايـن سـد كـه خيال مى كردند ممتنع است شكستش ، شكستند.
بـايـد كارى كرد كه ملت ها هر جا هستند، ملت ها بفهمند تكليف خودشان را. اگر بخواهيد و بـخـواهند و دانشمندها بخواهند، علماى همه بلاد اسلامى و دانشگاه هاى همه بلادهاى اسلامى بخواهند حل مشكله اسلام و ممالك اسلامى بشود، بايد مردم را بيدار كنند. اين مردمى كه با تـبـليـغـات چـنـد صـد سـاله ، بـه آنـها باور آورده بودند كه نمى شود با امريكا يا با شـوروى مـخالفت كرد و الان هم باور ملت هاى ديگرى هست ، بايد اينها به ايشان فهماند كـه مـى شـود. بهتر دليل بر اينكه يك امرى ممكن است ، وقوع اوست و اين امر واقع شد در ايـران . دولت هـاى ديگر، ملت ديگر گمان نكنند كه ايران از آنها عده و عده بيشتر داشت ، خـير. شايد در عشاير عراق بيشتر از ايران اسلحه باشد لكن مغزهاى اينها را به واسطه تبليغات دامنه دارى كه شده است ، شستشو كرده اند و از اسلام ماءيوس كردند و اين مغزها را پـر كـردنـد از اينكه با اين ابرقدرت ها نمى شود طرف شد. اين از چيزهائى است كه با تبليغات خود آنها و عمال آنها در داخل ممالك تحقق پيدا كرده است . بايد آنهائى كه در هـمـه مـمـالك هـسـتند، آنهائى كه دلشان براى ملت ها مى تپد، آنهائى كه به اسلام اعتقاد دارنـد و بـراى اسـلام مـى خـواهـنـد خـدمـت كـنـنـد، هـر كـدام در مـحـل خودشان ، ملت خودشان را بيدار كنند تا ملت خودشان ، خودشان را كه گم كرده اند، پـيـدا كـنـند. ملت ها خودشان را گم كردند، مملكت خودشان را گم كردند، هر چه در ذهنشان وارد مى شود،
ايـنكه نمى شود با اين قدرت ها طرف شد، اينها چه ها و چه خواهند كرد. بايد از مغز ملت هـا ايـن (نـمـى شـودها) را بيرون كرد و به جاى آن (مى شودها) را گذاشت . نه مى شـود ايـن كار را كرد. يك ميليارد جمعيت تقريبا، جمعيت مسلمين با دارا بودن آنهمه امكانات و آن سـرزمـيـن هـاى وسيع و آن مخازن زيرزمينى وسيع و آن پشتوانه اسلامى الهى نبايد در ذهـنـشـان بـيـايـد كـه نـمـى شـود. ايـن قـدرت بـزرگ شـيطانى شوروى كه با تمام قوا افغانستان را مى خواهد خفه كند، نتوانسته است . ملت اگر يك چيزى را بخواهند، نمى شود تـحـمـيـل شـان كـرد. بـايـد مـلت را بـيـدار كـرد تـا بـخـواهـنـد. مـلت مـا هـم قـبـل از بـيـسـت سـال خـواب بـود، تـوجـه نـداشـت . از بـيـسـت سـال بـه اين طرف هى گفتند، گويندگان گفتند، علما گفتند، دانشگاهى ها گفتند، كم كم رسـيـد بـه تـظـاهـر، كم كم رسيد به ريختن در خيابان ها، كم كم رسيد به الله اكبر، و قـدرت بـزرگ شـيـطـانـى در مقابل الله اكبر نتوانست بماند و همه مى خواستند بماند. من مـطـلع بـودم هـمـه قـدرت ها مى خواستند كه اين نوكرى كه براى همه شان خدمتگزار بى چـون و چـراسـت ، در ايـران بماند تا منافعشان را ببرند و هر چه ما ذخائر داريم آنها به رايگان ببرند، لكن ملت وقتى نخواهد، نمى شود. بايد ملت را بيدار كرد كه آن چيزى را كـه خـيـال مى كرد نبايد بخواهد، بخواهد و آن امرى را كه به خيالش نمى شود، بيدارش كـرد كـه مـى شود و ملت از دولت هاى خودشان بخواهند كه تسليم بشوند والا همان كارى را كـه مـلت ايـران كـرد، بـا آنـهـا بـكـنـنـد تـا حـل مـشـكـل بـشـود. حـل مـشـكـل بـدون ايـنـكـه ايـن اشخاصى كه سر راه ايستادند و مانع هستند از اينكه مشكلات حـل بـشـود، ايـنـهـا را بـايـد از بـيـن راه بـردارنـد. هـر جـا شـما برويد، در هر كشورى از كـشـورهـاى اسـلامـى نـه ، بـلكه همه كشورهاى دنيا اين سران قوم هستند كه مانع هستند از رشـد فـكـرى و معنوى و مادى ملت ها، اين سران كشورها هستند كه وابستگان خودشان را در دانـشـگاه ها معلم مى كنند و معلم هاى دانشگاه جوان هاى ما را خراب مى كنند. مانع ، اين حكومت هـاسـت ، حـكـومـت هـا با اختلاف مراتب ، حكومت ها جلوى رشد جوان هاى ما را گرفتند و جلوى پيشرفت مسلمين را.
ملى گرائى اساس بدبختى مسلمين است
آنـهـائى كـه ، آن قـدرت هـاى بـزرگـى كـه مـطـالعـه كـردنـد روى كـار مـا سـال هـاى طـولانـى ، صـدها سال فرستادند و مطالعه كردند روى گروه ها، روى افراد، روى اشخاص مطالعه كردند، حتى روى زمين جنگل ها و همه جا، در جامعه ما اين را يافته اند كـه اسـلام اسـت كـه مى تواند جلويشان بايستد. از اين جهت آن چيزى كه از همه چيز براى آنـهـا مـطـرح اسـت ، اسـلام اسـت و آن چـيـزى كـه سـر راه اسـلام قـرار دادند، اين حكومت هاى فـاسـدنـد. بـا دست حكومت هاى فاسد و با تبليغ حكومت هاى فاسد، اين نژادپرستى ها و گـروه پـرسـتـى هـا در بـيـن مـسـلمـيـن رشـد كـرده اسـت . عـرب هـا را در مـقـابـل عـجـم هـا و تـرك هـا قـرار دادنـد و عـجـم هـا را در مـقـابـل عـرب هـا و تـرك هـا را در مـقـابـل ديـگـران و هـمـه نـژادهـا را در مـقـابـل هـم . ايـنكه من مكرر عرض مى كنم كه اين ملى گرائى اساس بدبختى مسلمين است ، بـراى ايـن اسـت كـه ايـن مـلى گـرائى ، مـلت ايـران را در مـقـابـل سـايـر مـلت هـاى مـسـلمـيـن قـرار مـى دهـد و مـلت عـراق را در مقابل
ديـگـران و ملت كذا را در مقابل كذا. اينها نقشه هائى است كه مستعمرين كشيده اند كه مسلمين بـا هـم مـجـتـمـع نـبـاشـند. در عراق ، حكومت عراق ، حكومت سابق تر از اين حكومت ، - كه اين بـدتـر از آن اسـت - ايـنـهـا طـرح مـى كـردند كه ما مى خواهيم مجد بنى اميه را احيا كنيم در مقابل اسلام . اسلام كه آمده بود همه مجدها را فانى كند در مجدالله ، اينها مى گفتند ما مجد بـنـى امـيـه را بـايـد احـيـا كنيم و اين چيزى نبود كه شعور اينها برسد، تلقينى بود كه ابـرقـدرت هـا مـى كـردنـد كـه اسـلام مـتـفـرق بـشود، مسلمين با هم متفرق بشوند، دشمن هم بـشـونـد. در ايـران از سـال هـاى طـولانـى اشـخـاص بـى اطـلاع از اسـاس مـسـائل ، ولو فـرض كـنـيـد بـعـضـى شـان مـغـرض نـبـودنـد، ايـنـهـا هـم هـى طبل مليت را كوبيدند، همان مليتى كه مى خواست اساس اسلام را در ايران برچيند.
اسلام آمده است كه همه نژادها به هم اند، مثل دنده هاى شانه مى مانند، هيچ كدام بر هيچ كدام تـفـوق ندارند، نه عرب بر عجم و نه عجم بر عرب و نه ترك بر هيچ يك از اينها و نه هـيـچ نـژادى بـر ديـگـرى و نـه سفيد بر سياه و نه سياه بر سفيد، هيچ كدام بر ديگرى فـضيلت ندارند. فضيلت با تقواست ، فضيلت با تعهد است ، با تعهد به اسلام است . ايـنـها تبليغاتى بوده است كه ، تلقيناتى بوده است كه از ابرقدرت كه مى خواستند ما را بچاپند شده است و مع الاسف بعضى اشخاص مسلمان صحيح هم ، باورشان آمده است . در چـندين سال قبل محتمل است ، گمان مى كنم زمان رضاخان بود يك مجمعى درست كردند و يك فـيلم هائى تهيه كردند و يك اشعارى گفتند و يك خطابه هائى خواندند براى تاءسف از اينكه اسلام بر ايران غلبه كرده ، عرب بر ايران غلبه كرده . شعر خواندند، فيلم به نـمـايـش ‍ گـذاشـتند كه عرب آمد و طاق كسرى را، مدائن را گرفت و گريه ها كردند. همين ملى ها، همين خبيث ها گريه مى كردند، دستمال ها را درآوردند و گريه كردند كه اسلام آمده و سـلاطـين را، سلاطين فاسد را شكست داده و اين معنا در هر جا به يك صورتى به ملت ها تـحـمـيـل شـده اسـت . (در مـمـالك عـربـى ، عرب بايد چه باشد). اين تلقين است ، اين مـخـالف بـا قـرآن اسـت . (در مـمـالك غير عربى هر كدام خودشان را بايد، ملت خودشان بـايـد جلو باشد) اين برخلاف تعليمات اسلام است ، اين آنى است كه اين ابرقدرت ها آرزويـش را مـى كـنـنـد و كـردنـد و عـمـل كـردند. وقتى اينها غلبه كردند، در جنگ دوم غلبه كـردنـد بـر عثمانى ، عثمانى را تكه تكه كردند، شايد قريب پانزده تا كشور كردند و هـر كـدام يك نوكرى از خودشان بالاى سرش گذاشتند، مع الاسف آنهائى كه اساس مطلب را مطلع نبودند، آنها هم اين مسائل را اهميتى به آن نمى دادند و الان هم نمى دهند.
ما تا به اسلام برنگرديم ، مشكلاتمان سر جاى خودش هست
مـشـكـل مـا الان دولت هـاى مـاسـت ، مـشـكـل اسـلام دولت هـاى اسـلامـى هـسـتـنـد، ايـن مـشـكـل بايد حل بشود. اگر دولت هاى اسلامى به خود بيايند و گرايش كنند به اسلام و از عـربـيـت بـرگـردنـد بـه اسـلامـيـت و از تـركـيـت بـرگـردنـد بـه اسـلامـيـت ، حـل مـى شـود مـسـائل ، و اگـر چـنـانـچـه آنـهـا نـكـنـنـد، ايـن مـشـكـل هـسـت تـا وقـتـى سـايـر كـشـورهـا مـثـل ايـران بـشـونـد. ايـران بـا مـشـت ، ايـن مشكل را حل كرد و بايد همه كشورها با مشت
خـودشـان ايـن مـشـكـل را رفـع كـنند. ما نبايد بنشينيم كه حكومت هاى ما كارى براى ما انجام بدهند. حكومت هاى ما براى خودشان هستند، اين حكومت هائى كه در بلاد مسلمين هست ، اينها به اسـلام هـيـچ كارى ندارند، اگر يك دفعه اسلام بگويند، براى اين است كه شما را بازى بـدهـنـد. اسـلام صـدام هـم مـثـل اسـلام محمدرضا خان است ، اسلام آن مصرى هم ، سادات هم ، مـثـل اسـلام صدام است . اين يك اسلامى است كه در لفظ گفته مى شود، لكن پايگاه درست مـى كـنـد و مى گويد ما همراه هم مى شويم ، برويم ايران را از بين ببريم . ايران يعنى چـه ؟ يـعـنى يك مملكت اسلامى . با كافر هم عهده مى شود براى كوبيدن مسلمين ، اين فرم اسـلام آقـاى سـادات ، اسـلامـش ايـن فرم است و آقاى صدام هم اسلامش اين فرم است كه مى گويد اسلام ، مى گويد مسلم ، مى گويد چه . مى گويد ما با ملت ايران ، در بعضى از نـطـق هـايـش گـفـتـه كه با ملت ايران ما كارى نداريم ، ما همراه هستيم ، با حكومت ايران هم همراهيم ، اما روزى نمى شود الا اينكه سرحدات اين ملت را، سرحدات اين مملكت را به آتش و تـوپ هـاى كـذا مـورد تـجاوز قرار مى دهد. اين يك فرم اسلامى است ، اسلام وارداتى از آمـريـكـا و وارداتـى از شـوروى . مـا تـا بـه اسـلام بـرنـگـرديـم ، اسـلام رسـول الله ، تـا به اسلام رسول الله برنگرديم ، مشكلاتمان سرجاى خودش هست ، نه مـى تـوانـيـم قـضـيه فلسطين را حلش كنيم و نه افغانستان را و نه ساير جاها را. ملت ها بايد برگردند به صدر اسلام ، اگر حكومت ها هم با ملت ها برگشتند كه اشكالى نيست و اگر برنگشتند، ملت ها بايد حساب خودشان را از حكومت ها جدا كنند و با حكومت ها آن كنند كـه مـلت ايـران بـا حـكـومـت خـودش كـرد تـا مـشـكـلات حـل بـشـود والا هـى مـا روز قدس بگيريم ، فرياد بزنيم ، هى آقايان اجتماع كنند و حرف بـزنـنـد، فـريـاد و حـرف جلوى آنها را نمى گيرد، بلى گاهى مى گيرد منتها ما حرف هم نمى زنيم .
اگـر در روز قـدس تـمـام مـلت ها قيام مى كردند و فرياد مى زدند، نمى توانست آن حكومت احـمـق جـلوى فـريـادشـان را بـگـيرد، يك جمعيت كمى قيام مى كنند. اگر در روز قدس تمام كشورهاى اسلامى ، ملت ها همه برخيزند و فرياد بزنند، نه براى قدس تنها، براى همه مـمـالك اسـلامـى ، پيروز خواهند شد. ما با فرياد محمدرضاخان را بيرونش كرديم ، شما خيال مى كنيد با تفنگ بيرون كرديم ؟ با فرياد، با الله اكبر، اينقدر الله اكبر بر مغز ايـنـهـا كـوبـيده شد كه خودشان را باختند و فرار كردند از اين مملكت رفتند. مسلمين بايد فـريـاد بـزنند، گمان نكنند كه فرياد و شعار فايده ندارند، نخير شعار فايده دارد اما اگر همه فرياد بزنند، فرياد من تنها هيچ چيز نيست ، فرياد يك محله ، يك شهر هيچ چيز نـيـسـت ، شما ببينيد فريادهائى كه حالا از ايران بلند مى شود منحصر به تهران ، قم ، اهـواز نـيـسـت ، يك وقت مى بينيد كه سپاه پاسداران امر مى كند به تمام ملت كه فلان شب بـرويـد بـالاى پـشـت بـام الله اكـبـر بـگـوئيـد، هـمـه اطـاعـت مـى كـنـنـد. در قبل از اين انقلاب مگر مى شد كه يك دسته اى بگويند برويد بالاى منبر، گوش كنند به او؟ مـدرسـين محترم قم مى گويند كه فلان روز بايد راهپيمائى بشود، همه ملت راهپيمائى مـى كـنند. و همين طور بايد ملت ها اينطور بشوند كه وقتى يك گروه شان گفت كه فلان عـمـل را انـجـام بـدهـيـد، ايـن را يـك فـرمـانـى بـدانـنـد كـه از بـالا صـادر شـده و بـايـد عمل كنند. ملت ما حالا اينطور شده ، ما ميل داريم ملت ها همه اينطور بشوند.
ما مى خواهيم معنويت انقلاب اسلامى مان را به جهان صادر كنيم
مـا كـه مـى گوئيم (انقلاب ما مى خواهيم صادر كنيم ) مى خواهيم اين را صادر كنيم ، مى خـواهيم اين مطلب را، همين معنائى كه پيدا شده ، همين معنويتى كه پيدا شده است در ايران ، همين مسائلى كه در ايران پيدا شده ، ما مى خواهيم اين را صادر كنيم . ما نمى خواهيم شمشير بكشيم و تفنگ بكشيم و حمله كنيم . عراق با ما الان مدت هاست دارد حمله مى كند و ما هيچ حمله اى بـه آنـهـا نـمى كنيم ، آنها حمله مى كنند ما دفاع مى كنيم ، دفاع لازم است . ما مى خواهيم كه اين انقلابمان را، انقلاب فرهنگى مان را، انقلاب اسلامى مان را به همه ممالك اسلامى صـادر كـنـيـم و اگـر ايـن انـقـلاب صـادر شـد، هـر جـا صـادر بـشـود ايـن انـقـلاب ، مشكل حل مى شود.
شـمـا كوشش كنيد كه اينطورى كه ايران انقلاب كرد و اينطورى كه ايران الان هم حاضر بـراى هـمـه چيز است ، ملت هاى خودتان را بيدار كنيد. آنهائى كه براى اسلام دلشان مى سوزد، آنهائى كه براى كشورشان دلشان مى سوزد، ملت هاى خودشان را بيدار كنند تا ايـن تـحـولى الهـى كـه در ايـران پـيـدا شـد، در آنـجـاهـا بـيـدار بشود. هر جا پيدا بشود حـل مـسـاءله اسـت ، ديـگر آنوقت نترسيد كه چهار تا فاسد بيايد مسجدالاقصى را بگيرد، آنـوقـت ديـگـر تـرس نـكـنيد، حل است مساله ، اما وقتى يك ملتى ، دو طايفه ، ده طايفه صد طـايـفـه مـى شـوند و هر كدام به خلاف ديگرى هستند و حكومت ها هم اينجور حكومت ها هستند، ديگر توقع نداشته باشيد كه با اين طرز فكر و با اين طرز حكومت بتوانيد غلبه كنيد. بـايـد تـعـليـمـات اسلام را گرفت و همانطورى كه اسلام دستور داده است كه مومنين ، همه مـومـنـيـن در هـمـه جـا بـرادر هـسـتـنـد و امـر كـرده اسـت بـه ايـنـكـه اعـتـصـام بـه حـبـل الله بـكـنـيد و متفرق از هم نشويد و دستور داده است به اينكه تنازع با هم نكنيد والا فـشـل مـى شويد، مسلمين وقتى مى توانند از گير ابرقدرت ها و از گير حكومت هاى فاسد خودشان خلاص بشوند كه اين امر خدا را اجابت كنند، اين دعوت الهى است ، از صدر اسلام ، تا آخر اين دعوت را اجابت كنند، اگر دعوت را اجابت نكنند و هى بخواهند بگويند كه آقا بـيـائيـد بـكـنـيـد اين كار را، تا اين دعوت اجابت نشود، كار از ما نمى آيد. كار وقتى از ما سـاخـته است كه اسلامى فكر كنيم و به قرآن و اسلام گرايش پيدا كنيم ، به تعليمات صدر اسلام عمل كنيم و من اميدوارم كه شما عزيزانى كه از اطراف آمديد براى روز قدس ، مـوفـق بـشـويد و همه مسلمين موفق بشوند و انشاءالله يك روزى همه مسلمين با هم برادر و هـمـه ريـشـه هـاى فـاسـد از هـمـه بـلاد مـسـلمـيـن كـنـده بـشـود و ايـن ريـشـه فـاسـد اسـرائيـل از مـسـجـد الاقـصـى و از كـشـور اسلامى ما كنده بشود و انشاءالله تعالى با هم برويم و در قدس نماز وحدت بخوانيم انشاءالله .
والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته
تاريخ : 20/5/59
بـــيـــانـــات امـام خـمـيـنـى در جـمـع نـمايندگان و سفراى كشورهاى اسلامى به مناسبت عيدفطر
مبارك آن روزى است كه تمام دولت هاى اسلامى با ملت ها با هم باشند
بسم الله الرحمن الرحيم
ايـن عـيـد سـعـيـد مـبارك فطر را به همه مسلمين جهان و به شما آقايان كه در اينجا حاضر هـستيد، تبريك عرض مى كنم ، و مبارك آن روزى است كه تمام دولت هاى اسلامى با ملت ها بـا هـم بـاشند و همه با هم همصدا و همه با هم ، هم مقصد و اسلام را در همه جا زنده كنند و همه ممالك اسلامى متحد شوند تا اينكه دست ابرقدرتها را از ممالك خودشان قطع كنند.
و مـن حـالا مـى خـواهـم يك قدرى از ويژگى هاى اين انقلاب اسلامى كه در ايران واقع شده اسـت به شما عرض مى كنم و ما مى خواهيم كه همه ممالك اسلامى اين ويژگى ها را داشته باشد و اين فضايى كه در ايران تحقق پيدا كرده است در همه ممالك اسلامى باشد و اين انـقـلاب صـادر بـشـود بـه هـمـه مـمـالك اسـلامـى و هـمـه مـسـتـضـعـفـان جـهـان در مـقـابـل مـسـتـكـبـران بـايستند و مسائل خودشان را اخذ كنند و حق خودشان را بگيرند و بايد بدانند كه حق گرفتنى است و الا نخواهند اعطاء كرد.

next page

fehrest page

back page