251- اعراف / 105.
252- ابراهيم / 6.
253- مائده / 20.
254- طه / 80.
255- ابراهيم / 5.
256- دعوة الرسل الى اللّه ، ص 231.
257- سباء / 24.
258- اسلوب الدعوة فى القرآن الكريم ، ص
64.
259- بقره / 140.
260- زخرف / 57-58.
261- ترجمه الميزان فى تفسير القرآن ، ج
35، ص 184 و 185.
262- آل عمران / 59.
263- الميزان فى تفسير القرآن ، ج 3، ص
231-232.
264- نحل / 125.
265- انعام / 76.
266- زخرف / 23.
267- همان / 24.
268- آيات اصول اعتقادى قرآن ، مفتح ، آيت
اللّه دكتر محمّد، صص 35-38، انتشارات نور، تهران ، بهار 1360.
269- بحار الانوار، ج 11، ص 79.
270- اصول كافى ، ج 2، ص 378.
271- الامام الصادق و المذاهب الاربعة ،
حيدر، اسد، ج 1، ص 53، دارالكتاب العربى ، بيروت ، 1403 ه ق .
272- كشف الغمة فى معرفة الائمة ، اربلى ،
على بن عيسى بن ابى الفتح ، ج 2، ص 368، دارالكتاب الاسلامى ، بيروت ، بى تا.
273- اصول كافى ، ج 1، ص 76(باب حدوث
العالم و إ ثبات المحدث ).
274- تاريخ اليعقوبى ، اليعقوبى ، احمد بن
ابى يعقوب ، ج 3، ص 17، مؤ سسه نشر فرهنگ اهل بيت قم ، بى تا.
275- الامام الصادق (عليه السلام) و
المذاهب الاربعة ، ج 1، ص 109.
276- ناسخ التواريخ ، سپهر، محمد تقى ، ج
1، ص 19، كتابفروشى اسلامية ، تهران ، بى تا.
277- مائده / 64.
278- اصول كافى ، ج 1، ص 160.
279- الامام الصادق و المذاهب الاربعة ، ج
2، جز 30، ص 122.
280- مناقب آل اءبى طالب ، ابن شهر آشوب ،
ابوجعفر رشيد الدين محمّد بن على ، ج 4، ص 252؛ مستدرك الوسائل ، ج 17، ص 261 (باب
عدم جواز القضاء و الحكم بالراءى ).
281- الارشاد فى معرفة حجج اللّه على
العباد، مفيد، محمّد بن النعمان ، ص 548، مؤ سسة الاعلمى ، بيروت 1410 ه .
282- بحار الاءنوار، ج 2، ص 215.
283- همان ، ج 92، ص 85.
284- اصول كافى ، ج 1، ص 229.
285- بحار الانوار، ج 89، ص 89 (باب 8
اءن للقرآن ظهرا
و بطنا).
286- اصول كافى ، ج 1، ص 213
(باب اءن
الراسخين فى العلم هم الاءئمة ).
287- همان ، ج 3، ص 234.
288- الامام الصادق و المذاهب الاربعة ، ج
1، ص 338.
289- مناقب ، ج 4، ص 221.
290- الامام الصادق و المذاهب الاربعة ، ج
2، ص 50.
291- شيخ مفيد در الارشاد و ابن شهر آشوب
در مناقب و... تعداد شاگردان امام را چهار هزار مى دانند.
292- الامام الصادق و المذاهب الاربعة ، ج
2، ص 30.
293- مناقب آل اءبى طالب ، ج 4، ص 248.
294- الامام الصادق و المذاهب الاربعة ، ج
1، ص 58.
295- الارشاد فى معرفة حجج اللّه على
العباد، ص 271.
296- همان ، ص 335.
297- همان ، صص 378-381.
298- همان ، ص 372.
299- قاموس الرجال فى تحقيق رواة الشيعة و
محدثيهم ، التسترى ، محمّد تقى ، الجزء الاوّل ، ص 97، مؤ سسة النشر الاسلامى ،
التابعة لجامعة المدرسين بقم ، 1410 ه ق .
300- الامام الصادق و المذاهب الاربعة ، ج
2، صص 55-60.
301- الفهرست ، ص 249؛ الملل و النحل ، ج
1، ص 308؛ المراجعات (رهبرى امام على (عليه السلام) در قرآن و سنت )، سيد شرف الدين
موسوى ، مترجم : محمد جعفر امامى ، صص 530-534، چاپ سوم ، شركت چاپ و نشر بين الملل
، 1382.
302- زندگانى امام جعفر صادق ، مظفر،
محمّد حسين ، مترجم : سيد ابراهيم علوى ، ص 145، چاپ اول ، انتشارات رسالت ، قم ،
1367 ه ش .
303- الاعلام ، زركلى ، خيرالدين ، ج 3، ص
1123، بيروت ، دارالعلم للملايين ، 1986 م .
304- لغتنامه دهخدا، ص 23478.
305- الامام الصادق و المذاهب الاربعة ، ج
2، ص 78 و 79.
306- مجالس المؤمنين ، قاضى نوراللّه
شوشترى ، ص 344.
307- همان ، ص 344.
308- قاموس الرجال فى تحقيق رواة الشيعة و
محدثيهم ، ج 4، ص 155.
309- الفهرست ، ص 250؛ الملل و النحل ، ج
1، ص 113.
310- مريم / 83.
311- صادق آل محمد (صل الله عليه و آله و
سلم )، محمد منشى ، ص 210.
312- لغتنامه دهخدا، ج 14، ص 21835، به
نقل از رجال نجاشى ، ص 228.
313- الاحتجاج ، ج 2، ص 382.
314- الامام الصادق و المذاهب الاربعة ، ج
2، صص 69-76.
315- اختيار معرفة الرجال ، ص 442؛ رجال
نجاشى ؛ مجالس المؤمنين ؛ منتهى الامال .
316- سفينة البحار، ج 1، ص 334.
317- منتهى الامال ، قمى ، شيخ عباس ، ج
2، ص 189.
318- مناظره در رابطه با مسائل ايدئولوژى
، محمدى رى شهرى ، محمّد، صص 72-104، انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه
علميه قم ، 1359 ش .
319-
الامام الصادق
دراسات و اءبحاث ، المستشارية الثقافية للجمهورية الاسلامية الايرانية بدمشق
، ص 329، 1412 ه .
320- زندگانى تحليلى پيشوايان ما ائمه
دوازده گانه (عليه السلام)، اديب ، عادل ، مترجم : دكتر اسداللّه مبشرى ، ص 190 و
191.
321- براى اطلاع بيشتر درباره اين مناظره
، ر ك : الاحتجاج ، ج 3، صص 264-323؛ بحار الانوار، ج 10، صص 165-194.
322- درباره او ر ك : رجال كشى ، صص
290-308.
323- بحار الاءنوار، ج 25، ص 321(باب 10
نفى الغلو فى
النبى و الاءئمة ).
324- الملل و النحل ، شهرستانى ، ابوالفتح
محمد بن عبدالكريم ، ج 1، صص 173-181، ترجمه و تعليقات : سيد محمّد رضا جلالى
نائينى ، تهران ، 1358 ش .
325- نقش ائمه در احياء دين ، عسكرى ،
علامه سيد مرتضى ، ج 9، ص 87، چاپ چهارم ، انتشارات مجمع علمى اسلامى ، 1374 ش .
326- الامام الصادق دراسات و ابحاث ، ص
329.
327- كشف الغمة فى معرفة الائمة ، ج 2، ص
369.
328- اعراف / 32.
329- اصول كافى ، ج 6، ص 442.
330- مناقب آل اءبى طالب ، ج 4، ص 251.
331- بحار الانوار، ج 4، ص 334.
332- الامام الصادق و المذاهب الاربعة ، ج
1، صص 279-295.
333- بحار الانوار، ج 47، ص 240.
334- اصول كافى ، ج 5، ص 290.
335- الامام الصادق و المذاهب الاربعة ، ج
1، ص 70.
336- الخصال ، شيخ صدوق ، ج 1، ص 167،
الطبعة الثانية ، جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، 1403 ه ؛ بحار الانوار، ج 47، ص 16.
337- الامام الصادق و المذاهب الاربعة ، ج
1، ص 53؛ مناقب آل اءبى طالب ، ج 4، ص 248.
338- بحار الانوار، ج 47، ص 163.
339- همان ، ص 162.
340- مناقب آل اءبى طالب ، ج 2، ص 302.
341- بحار الانوار، ج 47، ص 374.
342- خمسون و مائة صحابى مختلق ، العسكرى
، علامه سيد مرتضى ، ج 1، ص 32، التوحيد للنشر، 1414 ه ، 1993 م .
343- مجمع البحرين ، ج 3، ص 42.
344- مناقب آل اءبى طالب ، ج 2، ص 260 و
261.
345- بحار الاءنوار، ج 3، ص 39؛ كشف الغمة
فى معرفة الائمة ، ج 2، ص 39.
346- الارشاد، ص 548.
347- زندگانى معلم كبير حضرت صادق ، عماد
زاده ، عماد الدين ، ج 1، ص 397، چاپ دوم ، انتشارات گنجينه نشرمحمّد (صل الله عليه
و آله و سلم )، 1362 ه ش .
348- دائرة المعارف بزرگ اسلامى ، موسوى
بجنوردى ، كاظم ، ج 4، ص 670، چاپ اول ، مركز دائرة المعارف بزرگ اسلامى ، تهران
1369 ش .
349- ريحانة الادب ، مدرس تبريزى ، علامه
محمد على ، ج 8، صص 222-226، چاپ سوم ، كتابفروشى خيام ، چاپ سوم ، 1369 ش .
350- زندگانى امام جعفر صادق ، ص 272.
351-
خمسون و مائة
صحابى مختلق ، الجزء الاوّل ، ص 45.
352- دائرة المعارف بزرگ اسلامى ، ج 2، ص
696.
353- همان ، ص 688.
354-
خمسون و مائة
صحابى مختلق ، صص 47-58.
355- الاحتجاج ، ج 2، ص 377.
356- دائرة المعارف بزرگ اسلامى ، ج 2، ص
689.
357- لغتنامه دهخدا، ج 2، ص 289.
358- الفقيه من لا يحضره الفقيه ، الصدوق
، ابوجعفر محمّد بن على بن الحسين ، ج 2، ص 250؛ الارشاد، ص 547.
359- مناقب ، ج 4، ص 244؛ الارشاد، ص 539.
360- الامام الصادق دراسات و اءبحاث ، صص
223-231.
361- بحار الانوار، ج 3، صص 152-193.
362- انعام / 160.
363- مائده / 27.
364- الاحتجاج ، صص 371-374.
365- اصول كافى ، ج 1، ص 23.
366- با مطالعه و بررسى مناظرات امام صادق
در منابع حديثى از جمله جلد دوم احتجاج طبرسى و جلد دهم بحار الانوار، سؤ الاتى كه
درمناظرات از امام صادق پرسيده شده در 7 بخش دسته بندى گرديد.
367- الاحتجاج ، ج 2، ص 335.
368- همان ، ص 337.
369- همان .
370- همان ، ص 338.
371- همان ، ص 339.
372- همان ، ص 348.
373- همان ، ص 349.
374- همان ، ص 343.
375- همان ، ص 337.
376- همان ، ص 346.
377- همان ، ص 348.
378- همان ، ص 338.
379- همان ، ص 344 و 345.
380- همان ، ص 350.
381- همان .
382- همان .
383- همان .
384- همان ، ص 351.
385- همان .
386- همان .
387- همان ، ص 340.
388- همان ، ص 341.
389- همان ، صص 341 و 342.
390- همان ، ص 342.
391- همان ، ص 341.
392- همان ، ص 343 و 344.
393- همان ، ص 338 و 339.
394- همان ، ص 341.
395- همان .
396- كهف / 49.
397- الاحتجاج ، ج 2، ص 349.
398- همان ، ص 347.
399- همان .
400- همان .
401- همان .
402- همان ، ص 348.
403- همان ، ص 352.
404- همان .
405- نساء / 56 (هر چه پوست هايشان پخته و
فرسوده شود، به جاى آنها پوست هاى ديگرى مى آوريم تا عذاب را بچشند).
406- الاحتجاج ، ج 2، ص 351.
407- انبياء / 63 (بلكه اين بزرگشان انجام
داده است . پس از آنها بپرسيد اگر سخن مى گويند).
408- الاحتجاج ، ج 2، ص 330.
409- يوسف / 71 (اى كاروانيان شما دزديد).
410- همان / 72 (چه چيزى گم كرده ايد؟
گفتند: جام پادشاه را گم كرده ايم ).
411- قارعه / 6.
412- همان ، 319.
413- انعام / 103 (ديدگان او را درنمى
يابند و او ديدگان را در مى يابد).
414- همان / 104.
415- طه / 5.
416- الاحتجاج ، ج 2، ص 332.
417- بقره / 255.
418- فصلت / 53.
419- الاحتجاج ، ج 2، ص 349.
420- همان .
421- همان .
422- همان .
423- همان .
424- همان .
425- همان ، ص 350.
426- همان .
427- همان .
428- همان ، ص 349.
429- همان .
430- همان ، ص 350.
431- همان ، ص 351.
432- همان .
433- غافر / 60.
434- همان ، ص 343.
435- الاحتجاج ، ج 2، ص 334.
436- همان .
437- ((ديصانيه
)) گروهى از ثنويه هستند كه پيرو ((ابن
ديصان )) و قائل به دو اصل قديم مى باشند.
438- هشام بن حكم مدافع حريم ولايت ،
صفايى ، سيد احمد، ص 163 و 164، چاپ دوم ، نشر آفاق ، 1359 ه ش .
439- عبدالقاهر جرجانى در كتاب التعريفات
، ص 68 سبر و تقسيم را چنين تعريف كرده است :
سبر و تقسيم هر دو يكى است و عبارت از محدود كردن خصوصيات و اوصاف ، در اصل و بى
اعتبار نمودن بعضى از آنها به منظور متعين ساختن باقيمانده براى اينكه علت باشد.
440- هشام بن حكم مدافع حريم ولايت ، ص
163 و 164.
441- الاحتجاج ، ج 2، ص 336.
442- همان .
443- بحار الانوار، ج 2، باب اثبات صانع .
444- الاحتجاج ، ج 2، ص 335.
445- همان ، ص 353.
446- بحار الانوار، ج 3، ص 223.
447- الاحتجاج ، ج 2، ص 353..
448- همان ، 365.
449- همان ، ص 334.
450- همان ، ص 335.
451- بحار الانوار، ج 3، ص 49.
452- الاحتجاج ، ج 2، ص 354.
453- همان ، ص 359.
454- كشف الغمة ، ج 2، ص 370؛ مناقب ، ج
4، ص 251.
455- نقش ائمه در احياء دين ، ج 10، ص 21.
456- الاحتجاج ، ج 2، ص 359.
457- متن كامل اين مناظره به همراه نمونه
هاى ديگرى از مناظرات امام صادق عليه السّلام با ديگر انديشان خواهد آمد.
458- نحل / 125، اى رسول مردمان را با
حكمت و برهان و موعظه نيكو به راه خدا دعوت نما و با بهترين شيوه با آنها مناظره كن
.
459- هشام بن حكم مدافع حريم ولايت ، ص
148-152.
460- اصول كافى ، مترجم : آية اللّه محمد
باقر كمره اى ، ج 1، صص 211-217، چاپ دوم ، انتشارات اسوه ، چاپ دوم ، 1372.
461- اصول كافى ، ج 1، صص 535-538.
462- همان ، 543.
463- همان ، صص 216-228.
464- همان ، صص 231-235؛ الاحتجاج ، ج 2،
ص 335.
465- اين يك استدلال اِنّى است كه از
معلول به علت پى مى برند. به اين صورت كه يكنواختى و جريان منظم هستى و گردش منظم
شب و روز و خورشيد و ماه ، دليل يگانگى خالق و مدبر است .
466- همان ، صص 235-239.
467- الاحتجاج ، ج 2، ص 336.
468- روم / 30.
469- بحار الاءنوار، ج 3، ص 281.
470- عقايد اسلام در قرآن ، عسكرى ، علامه
سيد مرتضى ، ج 2، تلخيصى از صفحات 539-557، مترجم : محمد جواد كرمى ، چاپ اول ،
مجمع علمى اسلامى .
471- شورى / 11.
472- انعام / 103.
473- همان / 100.
474- صافات / 180.
475- نساء / 40.
476- يونس / 44.
477- آل عمران / 161.
478- انعام / 15.
479- حاقّه / 46-44.
480- بقره / 124.
481- عقايد اسلام در قرآن ، همان ، ج 2،
صص 558-561.
482- الامام جعفر الصادق عليه السّلام
دراسات و اءبحاث ، ص 259.
483- الامام الصادق و المذاهب الاربعة ، ص
361.
484- اعراف / 43.