تفسير نور
(جلد هشتم)

حجة الاسلام و المسلمين حاج شيخ محسن قرائتى

- ۲۳ -


6 بندگى بايد با تسليم قلبى همراه باشد. (اءعبد من المسلمين )
7 فلسفه ى بندگى خدا، ربوبيّت ومالكيّت اوست . (اءعبد ربّ وله كل شى ء)
8 هم خود را به كمال برسانيد و هم به كاملين ملحق شويد. (اءعبد من المسلمين )
9 همه چيز تحت تربيت اوست . (ربّ هذه البلدة )
10 مكّه ، احترام و جايگاه خاصّى دارد (حرّمها)
(92) وَاءَنْ اءَتْلُوَاْ الْقُرْءَانَ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِى لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَقُلْ إِنَّمَ‍آ اءَنَاْ مِنَ الْمُنذِرِينَ
ترجمه :
و (همچنين ماءمورم ) قرآن (را بر مردم ) تلاوت كنم . پس هر كس هدايت را بپذيرد تنها به سود خود پذيرفته وهركس گمراه شود، پس بگو: (من مسئول نيستم ، زيرا) من فقط هشداردهنده ام .
نكته ها : 
O آغاز اين سوره درباره ى اهميّت قرآن بود؛ پايان آن نيز از قرآن كريم بحث مى كند. قرآن درباره ى تلاوت خودش مى فرمايد: (و ما تكون فى شاءن و ما تتلوا منه من قرآن و لاتعملون من عمل الاّ كنّا عليكم شهودا)(476) اى پيامبر! ما بر سه چيز گواهيم : الف : بر تمام كارهاى تو. ب : بر تلاوت قرآن تو. ج : بر تمام كارهايى كه شما مردم انجام مى دهيد. يعنى تمام شئون و كارهاى پيامبر و تمام كارهاى مردم در يك سو و تلاوت قرآن آن حضرت در سوى ديگر قرار گرفته و اين نشانه ى اهميّت بسيار زياد تلاوت قرآن است .
پيام ها : 
1 آورنده ى قرآن ، بايد خود نيز اهل تلاوت باشد. (اتلوا القرآن )
2 مهم ترين ماءموريّت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بعد از توحيد، تلاوت آيات الهى بر مردم است . (اتلوا القرآن )
3 محور تبليغ بايد قرآن باشد. (اءن اتلوا القرآن فمن اهتدى ...)
4 وظيفه ى مبلّغ ، رساندن حقايق به مردم است ، پذيرش يا عدم پذيرش ، مربوط به خود آنهاست . (ان اتلوا القرآن فمن اهتدى ... و من ضلّ)
5 تلاوت قرآن ، مقدّمه ى هدايت است . (اتلوا القرآن فمن اهتدى )
6 سود و زيان ايمان يا كفر مردم ، به خود آنها برمى گردد. (لنفسه )
7 پيامبر مسئول گمراه شدگان نيست . (فقل انما انا من المنذرين )
(93) وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ سَيُرِيكُمْ ءَايَتِهِ فَتَعْرِفُونَهَا وَمَا رَبُّكَ بِغَفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ 
ترجمه :
وبگو: ستايش براى خداست . به زودى آياتش را به شما نشان خواهد داد و آن را خواهيد شناخت . وپروردگارت از آنچه انجام مى دهيد غافل نيست .
نكته ها : 
O ((الحمدللّه ))، بهترين جمله براى ستايش الهى است كه هم بارها پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به گفتن آن ماءمور شده و هم در سوره ى حمد همه ى مسلمانان ، هر روز بايد آن را تكرار كنند.
O سعدى درباره ى غفلت انسان از عاقبت كارش مى گويد:
كنون بايد اى خفته بيدار بود
چو مرگ اندر آيد زخوابت چه سُود
تو غافل در انديشه ى سود و مال
كه سرمايه ى عمر شد پايمال
كنون كوش كاب از كمر در گذشت
نه وقتى كه سيلاب از سرگذشت
سكندر كه بر عالمى حكم داشت
در آن دم كه بگذشت عالم گذاشت
ميسّر نبودش كز و عالمى
ستانند و مهلت دهندش دمى
پيام ها : 
1 رسالت الهى ، لطفى است كه بايد براى آن شكر كرد. (انّما اُمرت ... و قل الحمدللّه )
2 آنچه تاكنون از آيات الهى ديده ايد، گوشه اى از آنهاست ؛ آيات ديگرى نيز در آينده به شما نشان خواهد داد. (سيريكم آياته )
3 مهلت هاى الهى را نشانه ى غفلت خداوند نگيريد. (و ما ربّك بغافل )
4 نظارت دائمى خداوند، از شئون ربوبيّت اوست . (وما ربّك بغافل )
5 انسان در برابر اعمال خويش مسئول است . (وما ربّك بغافل عمّاتعملون )
6 از كفر و شرك مخالفان نگران نباش . (و ما ربّك بغافل عمّاتعملون )

fehrest page

back page