تفسير نور
(جلد هفتم)

حجة الاسلام و المسلمين حاج شيخ محسن قرائتى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۲ -


251-تفسير نورالثقلين .
252-تفسير كشف الاسرار.
253-تفسير مجمع البيان .
254-تفسير نمونه .
255-يونس ، 15.
256-هود، 29.
257-تفسير نورالثقلين .
258-در آيه ى 52 سوره انعام آمده : (فتطردهم فتكون من الظّالمين ) للّه طرد مؤ منان با ظلم برابر است .
259-بقره ، 25.
260-تفسير درّالمنثور.
261-تفسير كنزالدقايق .
262-كهف ، 38.
263-بقره ، 19.
264-اعراف ، 156.
265-نظير اين آيه در آيه ى 24 سوره ى يونس با تفصيل بيشتر و آيه 20 سوره ى حديد آمده است .
266-تفسير برهان .
267-بحار، ج 74، ص 108.
268-تفسير نورالثقلين .
269-مزّمل ، 14.
270-واقعه ، 6.
271-با استفاده از كلمه ى ((واو)) و ((يوم )) كه مفهوم ظرفيّت را در ارتباط با آيه ى قبل مى رساند.
272-در مناجت ها نيز به عريانى هنگام رستاخيز و محشر اشاره شده است .
273-يونس ، 21.
274-يس ، 12.
275-اسراء، 13.
276-تكوير، 10.
277-جاثيه ، 28.
278-كافى ، ج 2، ص 288.
279-تفسير الميزان .
280-طور، 26.
281-تفسير نورالثقلين ، ج 3، ص 268.
282-نازعات ، 5.
283-غافر، 60.
284-بقره ، 174 ؛ آل عمران ، 77.
285-(اذا راءتهم من مكان بعيد، سمعوا لها تغيظاً و زمزاً ). فرقان ، 12.
286-((قُبل )) يا به معناى مقابل و رو در رو است و يا جمع ((قبيل )) و اشاره به انواع مختلف عذاب .
287-اسراء، 81.
288-نهج البلاغه ، خطبه 1.
289-تفسير نورالثقلين .
290-علامه شعرانى در حاشيه تفسير ابوالفتوح ، محلّ ملاقات را حوالى شام وفلسطين مى داند.
291-تفسير نورالثقلين .
292-جاثيه ، 64.
293-سجده ، 14.
294-قصص ، 24.
295-تفسير نورالثقلين .
296-كهف ، 77.
297-شعراء، 21.
298-قصص ، 30.
299-اعراف ، 143.
300-تفسير كشف الاسرار.
301-همچنان كه اصحاب كهف نيز پول نقد همراه داشتند. (فابعثوا بورقكم هذه ) كهف ، 19.
302-تفسير الميزان .
303-طىّ اين مرحله بى همرهى خضر مكن ظلمات است بترس از خطر گمراهى (حافظ)
304-تفاسير الميزان ، نمونه و درّالمنثور.
305-پيامبر صلى الله عليه و آله در تعقيب نمازشان مى خواندند: ((اءعوذ بك من علمٍ لاينفع )). بحار، ج 86، ص 18.
306-تفسير طبرى و ابوالفتوح .
307-محجّة البيضاء و تفسير ابوالفتوح .
308-بسا شكست كز آن كارها درست شودكليد رزق گدا پاى لنگ و دست شل است (صائب )
309-تفسير نورالثقلين .
310-گر خضر، در بحر كشتى را شكست صد درستى ، در شكست خضر هست (مولوى )
311-تفسير نورالثقلين .
312-((كلّ مولودٍ يولد على الفطرة حتّى يكون ابواه يهوّدانه و ينصّرانه )). بحار، ج 3، ص 282.
313-تفسير مجمع البيان .
314-تفسير نورالثقلين .
315-تفسير نورالثقلين .
316-تفسير نورالثقلين .
317-به گفته دوست دانشمندمان آقاى كلباسى : اگر در قرآن كلمات ((قرية )) و ((مدينة )) را بررسى كنيم مشاهده خواهيم كرد كه مدينة در مواردى است كه در آن نور هدايت تابيده باشد و هركجا نور هدايت نباشد، قرية گفته شده است .
318-چنانكه عربها مى گويند: ((قرنى الشمس )) يعنى دو شاخ آفتاب كه مراد شرق و غرب عالم است .
319-تفسيرنورالثقلين ؛ كمال الدين صدوق .
320-تفسيرنورالثقلين .
321-تفسير نورالثقلين .
322-حج ، 41.
323-انعام ، 6.
324-تفسير نورالثقلين .
325-تفسير نورالثقلين .
326-اشاره به آياتى كه كيفر ((مفسدين فى الارض )) را بيان مى كند.
327-تفسير نورالثقلين .
328-در سوره ى شعراء، پنج مرتبه از قول پنج پيامبر نقل شده است كه به مردم مى گفتند: ما از شما پاداش مادّى نمى خواهيم . پيامبر اسلام نيز مزد رسالت خود را محبّت اهل بيت عليهم السلام قرار داد، كه ثمره ى محبّت و پيروى از آنان نيز به خود انسان بازمى گردد.
329-تفسير نمونه .
330-انبياء، 96.
331-تفسير لاهيجى .
332-اسراء، 72.
333-تفسير نورالثقلين .
334-تفسير ابوالفتوح .
335-تفسير مجمع البيان و نورالثقلين .
336-بقره ، 261.
337-سجده ، 17.
338-بقره ، 90.
339-بقره ، 16.
340-بقره ، 175.
341-عصر، 2.
342-نساء، 119.
343-كهف ، 103.
344-قارعه ، 6 9.
345-تفسير مجمع البيان .
346-تفسير درّالمنثور.
347-تفسير مجمع البيان ؛ البتّه در كتاب اصول كافى (ج 3، ص 69) مسئله ى كمك در وضو درباره خود حضرت رضا عليه السلام مطرح شده كه امام اجازه نداد كسى آب روى دست مباركشان بريزد.
348-تفسير نورالثقلين .
349-بعضى دو آيه 58 و 71 را مدنى مى دانند.
350-تفسير مجمع البيان .
351-تفسير مجمع البيان .
352-تفسير نمونه .
353-تفسير مجمع البيان .
354-تفسير فى ظلال القرآن .
355-تفسير نورالثقلين .
356-غافر، 53.
357-نمل ، 16.
358-تفسير كبيرفخررازى .
359-تفسير نورالثقلين .
360-تفسير كبيرفخررازى .
361-تفسير مجمع البيان ؛ بحار، ج 14، ص 176.
362-تفسير الميزان .
363-تفسير الميزان .
364-بقره ، 260.
365-لسان العرب .
366-قاموس القرآن .
367-تفسير اطيب البيان .
368-انبياء، 107.
369-اسراء، 82.
370-فتح ، 29.
371-تفسير الميزان .
372-صافّات ، 109.
373-صافّات ، 120.
374-بحار، ج 14، ص 201.
375-مريم ، 41.
376-واژه هاى ((اَعوذ، فاستَعذ و عُذت )) در قرآن بيانگر اين مطلب است .
377-كافى ، ج 6، ص 22.
378-تفسير نورالثقلين ؛ خصال صدوق ، ص 637.
379-تفسير نورالثقلين .
380-تفسيربرهان ؛ امالى مرتضى ، ج 4، ص 106.
381-تفسير كنزالدقائق .
382-آل عمران ، 55.
383-مريم ، 31.
384-امام رضا عليه السلام فرمودند: وحشتناك ترين روزها براى انسان سه روز است : روز تولد و روز مرگ و روز قيامت . عيون اخبارالرضا، ج 1، ص 257.
385-فروغ ابديّت ، ج 1، ص 253، به نقل از كامل ابن اثير، ج 2، ص 54 ؛ بحار، ج 18، ص 415.
386-مشابه اين آيه ، در سوره ى آل عمران آيه ى 51 و سوره ى زخرف آيه ى 64 نيز آمده است .
387-تفسير اطيب البيان .
388-الرحمن ، 26 27.
389-حديد، 10.
390-تفسير الميزان .
391-بحار، ج 16، ص 95.
392-لسان العرب .
393-توبه ، 114.
394-بقره ، 256.
395-تفسير الميزان .
396-انعام ، 76 79.
397-حج ، 78.
398-مريم ، 46.
399-مريم ، 47.
400-مريم ، 48.
401-بقره ، 127.
402-انبيا، 69.
403-صافّات ، 103.
404-حج ، 27.
405-مريم ، 47.
406-صافّات ، 109.
407-نساء، 125.
408-(فبشّرناها باسحق و من وراء اسحق يعقوب ) هود، 71.
409-حجر، 40.
410-طه ، 13.
411-طه ، 41.
412-تفسير الميزان و نورالثقلين .
413-چنانكه در آيه ى 45 سوره ص نيز مى خوانيم : (انّا اخلصناهم )
414-تفسير الميزان .
415-نساء، 164.
416-تفسير كشف الاسرار.
417-حضرت على عليه السلام مى فرمايد: (اذا اشتغل اهل الجنة بالجنة اشتغل اهل اللّه باللّه ) آنگاه كه اهل بهشت از نعمت هاى بهشت بهره مى برند، اهل اللّه به خدا مشغولند (و با او راز ونياز مى كنند).
418-طه ، 29 31.
419-تفسير الميزان .
420-آل عمران ، 9.
421-تفسير نورالثقلين .
422-مريم ، 6.
423-مريم ، 55.
424-تفسير اطيب البيان .
425-تفسير اطيب البيان .
426-تفسير الميزان .
427-تفسير نمونه .
428-تفسير الميزان .
429-تفسير اطيب البيان .
430-تفسير نمونه .
431-تفسير اطيب البيان .
432-تفسير نمونه .
433-تفسير صافى .
434-بقره ، 256.
435-بحار، ج 11، ص 72.
436-تفسير نمونه .
437-تحريم ، 8.
438-شورى ، 37.
439-بقره ، 37.
440-بقره ، 222.
441-فرقان ، 71.
442-انعام ، 54.
443-بقره ، 160.
444-نور، 31.
445-فرقان ، 70.
446-هود، 52.
447-هود، 3.
448-نساء، 18.
449-بقره ، 37.
450-انعام ، 54.
451-توبه ، 117.
452-مريم ، 60.
453-هود، 90.
454-حجرات ، 11.
455-بروج ، 10.
456-تفسير كشف الاسرار.
457-توبه ، 111.
458-نورالثقلين ، ج 2، ص 31.
459-تفسير نورالثقلين ؛ محاسن برقى .
460-كلمه ى ((عدن )) به معناى اقامت است .
461-زمر، 73.
462-واقعه ، 91.
463-تفسير كشف الاسرار.
464-ضحى ، 3.
465-تفسير فى ظلال القرآن ؛ تبيان .
466-توحيد صدوق ، ص 263.
467-انسان ، 1.
468-كافى ، ج 1، ص 147.
469-بحار، ج 5، ص 84.
470-تفسير اطيب البيان .
471-(اولئك عنها مبعدون ) مؤ منان از آتش دوزخ دور نگاهداشته مى شوند. انبياء، 101.
(و هم من فزع يومئذ آمنون ) نيكوكاران از وحشت قيامت در امانند. نمل ، 89.
(لايسمعون حسيسها) مؤ منان صالح ، صداى آتش دوزخ را نمى شنوند. انبياء، 102.
472-امام صادق عليه السلام فرمودند: آيا نشينيده اى شخصى كه مى گويد: بر آب فلان طايفه وارد شدم ، مرادش رسيدن به آب است ، نه دخول در آب . تفسير نورالثقلين .
473-تفسير نورالثقلين .
474-عنكبوت ، 29.
475-علق ، 17.
476-تفسير كبير فخررازى .
477-تفسير اطيب البيان .
478-كافى ، ج 1، ص 431.
479-تفسير الميزان .
480-تفسير نورالثقلين .
481-تفسير قمى ، ج 2، ص 53.
482-در روايات نيز مى خوانيم : همين كه عملى از انسان سر مى زند، تا مدّتى فرشتگان ماءمور به ثبت نيستند، شايد پشيمان شود، ولى پس از پايان مدّت ، ثبت مى شود.
483-(يكفرون بشرككم ) معبودها شرك ورزى شما را انكار خواهند كرد. فاطر، 14.
(و اذا حشر الناس كانوا لهم اعداء و كانوا بعبادتهم كافرين ) هنگامى كه مردم در قيامت محشور شوند، معبودها دشمن بت پرستان شده و عبادات آنان را انكار خواهند كرد. احقاف ، 6.
484-تفسير صافى .
485-تفسير نمونه .
486-تفسير نورالثقلين .
487-طه ، 120.
488-نحل ، 100.
489-تفسير صافى .
490-شرح مفصّل اين مراسم ، در روايتى از رسول خدا صلى الله عليه و آله بيان شده است . كافى ، ج 8، ص 95.
491-يس ، 60 61.
492-طه ، 109.
493-تفسير الميزان .
494-تفسير مجمع البيان .
495-تفسير الميزان .
496-اسراء، 40.
497-توبه ، 30.
498-توبه ، 30.
499-بقره ، 74.
500-حشر، 21.