1-تفسير نمونه ؛ بحار، ج 92، ص 198.
2-هود، 112.
3-بحار، ج 95، ص 258.
4-عنكبوت ، 60.
5-بحار، ج 5، ص 147.
6-انفال ، 37.
7-جاثيه ، 22.
8-انبياء، 104.
9-نهج البلاغه ، خطبه 144.
10-تفسير مجمع البيان .
11-بحار، ج 74، ص 93.
12-تفسير كنزالدقائق .
13-تفسير كنزالدقائق .
14-قرآن در، آيه ى 87 سوره يوسف مى
فرمايد: (لايياءس من روح اللّه الاّ القوم الكافرون )
15-بحار، ج 73، ص 81.
16-مائده ، 20.
17-اعراف ، 150.
18-اسراء، 88 .
19-اسراء، 88 .
20-بقره ، 23.
21-فرقان ، 5 .
22-فرقان ، 4.
23-اسراء، 18.
24-تفسير مجمع البيان .
25-بحار، ج 40، ص 346.
26-تفسير نورالثقلين ؛ كافى ، ج 1، ص
190.
27-صحيح بخارى ، كتاب صلح ، باب
((كيف نكتب ))
؛ مسند احمد حنبل ، ج 5، ص 356.
28-حج ، 17.
29-نساء، 41.
30-بقره ، 143.
31-ق ، 21.
32-زلزال ، 4.
33-اسراء، 14.
34-نور، 24.
35-كهف ، 48.
36-انعام ، 59 .
37-هود، 49.
38-نجم ، 44.
39-آل عمران ، 49.
40-زمر، 42.
41-سجده ، 11.
42-رعد، 16.
43-مائده ، 110.
44-نحل ، 126.
45-مؤ من ، 5.
46-بقره ، 26.
47-نوح ، 27.
48-تفسير برهان .
49-تفسير نورالثقلين .
50-تفسير نورالثقلين .
51-چنانكه قرآن مى فرمايد:(جزاء سيئة
سيئة مثلها) شورى ، 40.
52-تفسير نورالثقلين .
53-تفسير روح المعانى .
54-تفسير نورالثقلين .
55-تفسير نورالثقلين .
56-بحار، ج 11، ص 312.
57-تفسير نورالثقلين .
58-طبرى در معجم كبير، حاكم نيشابورى
در مستدرك ، ابن كثير در تفسيرش ، سيوطى در تاريخ خلفا ابن قتيبه در
عيون الاخبار، طبرى در ذخائر العقبى ، خطيب بغدادى در تاريخ بغداد،
ابونعيم در حلية الاولياء، ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه ، آلوسى
در روح المعانى و ديگر كتب كه شرح مفصّل آن در احقاق الحق جلد 9 صفحه
270 به بعد آمده است .
59-تفسير نورالثقلين .
60-كافى ، ج 3، ص 492.
61-تفسير روح المعانى .
62-تفسير مجمع البيان .
63-سعدى در اين باره مى گويد:پسر نوح
با بدان بنشست خاندان نبوّتش گم شد
64-تفسير نورالثقلين .
65-چنانكه در دعاى ابوحمزه ثمالى مى
خوانيم : ((هاربٌ منك اليك
))
66-مطابق حديثى در تهذيب الاحكام ،
فرو رفتن آب در نقطه اى بود كه امروز مسجد كوفه است .
67-بحار، ج 11، ص 342.
68-(فقال لها وللارض ائتيا طوعاً او
كرهاً قالتا اتينا طائعين ) فصّلت ، 11.
69-نوح ، 26.
70-غالب اين روايات در سفينة البحار،
جلد دوّم ، صفحه ى 318 و 691 آمده است .
71-لذا سلمان از اهل بيت پيامبر مى
شود، امّا بر ابولهب عموى پيامبر، نفرين نثار مى شود.
72-انعام ، 38.
73-بر اساس تلخيص صفحاتى از تفسير
الميزان .
74-آل عمران ، 33.
75-صافّات ، 79.
76-نوح ، 26.
77-تفسير المنار مدّعى است كه رسالت
حضرت نوح منطقه اى بوده ، امّا تفسير الميزان به شدّت آن را ردّ مى
كند.
78-تفسير نورالثقلين ؛ اكمال الدين ،
ج 1، ص 135.
79-يونس ، 71.
80-اعراف ، 195.
81-امر الهى همان است كه در سوره ى
فصّلت ، آيه ى 15 مى خوانيم : (فارسلنا عليهم ريحاً صرصراً فى ايّام
نحسات ) ما باد تندى را در روزهاى شومى فرستاديم .
82-به گفته تفسير الميزان ، قوم عاد
ظاهراً يك پيامبر بيشتر نداشته كه آن هم حضرت هود بوده است .
83-تفاسير الميزان و نمونه .
84-(الا بُعداً لثمود) (هود، 68)،
(الا بُعداً لِمَدين ) (هود، 95)، ( فبُعداً للقوم الظالمين ) (مؤ منون
، 41) و (فبُعداً لقوم لايؤ منون ) مؤ منون ، 44.
85-ماجراى ناقه ى صالح در آياتى از
سوره شعرا (155 158) وسوره قمر (27 31) نيز آمده است .
86-تفسير اطيب البيان .
87-وسايل ، ج 11، ص 409 411.
88-در نهج البلاغه نيز در كلام 12 و
20، به اين معنا اشاره شده است .
89-تفسير الميزان .
90-يس ، 49.
91-يس ، 53.
92-در سوره ى ذاريات مى خوانيم كه
پذيرايى حضرت ابراهيم عليه السّلام از ميهمانانش با كباب گوساله چاق
بوده است . (عجل سمين )
93-تفسير نورالثقلين .
94-شايد نامگذارى
((يعقوب )) كه از واژه
((عقب ))
است ، بدين جهت باشد كه بعد از اسحاق مى آيد. تفسير الميزان .
95-ذاريات ، 29.
96-تفسير مجمع البيان .
97-احزاب ، 33.
98-هود، 46.
99-بحار، ج 18، ص 19.
100-نظير كلمه ى
((خير)) در (قل ما عند اللّه
خير من اللّهو) جمعه ، 11.
101-تفسير الميزان .
102-تفسير فى ظلال القرآن .
103-اعراف ، 79.
104-اعراف ، 80.
105-اعراف ، 83.
106-هود، 82.
107-انبياء، 74.
108-نمل ، 54.
109-انبياء، 74.
110-بحار، ج 76، ص 63.
111-بحار، ج 76، ص 67.
112-بحار، ج 76، ص 67.
113-نهج البلاغه ، حكمت 252.
114-آنچه را حضرت لوط و ساير انبياى
الهى عليهم السّلام آرزوى آن را داشتند، خداوند به ما ايرانيان ارزانى
فرمود، آيا باز هم از منكرات نهى نخواهيم كرد؟
115-شعرا، 167.
116-تفسير الميزان .
117-تفسير نورالثقلين .
118-بحار، ج 46، ص 259.
119-تفسير كنزالدقائق .
120-غافر، 29.
121-نساء، 169 و جنّ، 23.
122-ابراهيم ، 48 و انبياء، 104.
123-مائده ، 44 و انعام ، 91.
124-تفسير نمونه .
125-شورى ، 15
126-تفسير كنزالدقائق .
127-كافى ، ج 5، ص 108.
128-تفسير كنزالدقائق .
129-تفسير مجمع البيان .
130-تفسير كنزالدقائق .
131-نساء، 48.
132-نساء، 110.
133-زمر، 53.
134-آل عمران ، 134.
135-تفاسير مجمع البيان و كنزالدقائق
.
136-در آيه اى ديگر مى فرمايد:
(واءمر اهلك بالصلوة و اصطبر عليها) طه ، 132.
137-توبه ، 122.
138-مائده ، 63.
139-عنكبوت ، 45.
140-هود، 114.
141-لقمان ، 14.
142-حج ، 41.
143-تفسير مجمع البيان .
144-بحار، ج 74، ص 109.
145-غاشيه ، 21.
146-تفسير اطيب البيان .
147-ذاريات ، 56.
148-ملك ، 2.
149-تفسير كنزالدقائق .
150-تفسير نورالثقلين ؛ توحيد صدوق ،
ص 403.
151-جنّ، 26.
152-تفسير نورالثقلين .
153-تفسير مجمع البيان .
154-مسند احمد حنبل ، (ج 3، ص 212 و
283 ؛ ج 1، ص 151 و 330)، مستدرك صحيحين ، (ج 3، ص 51)، تفسير المنار،
(ج 10، ص 157)، تفسير طبرى ، (ج 10، ص 46)، تفسير ابن كثير (ج 2، ص 322
333)، احقاق الحق ، (ج 5، ص 368) و فضائل الخمسه ، (ج 2، ص 342).
و در الغدير، (ج 6، ص 338) نام 73 نفر كه اين ماجرا را نقل كرده اند
آمده است .
155-مثل فخررازى و آلوسى در
تفسيرهايشان .
156-توبه ، 74.
157-فتح ، 10.
158-نساء، 80.
159-تفسير اطيب البيان .
160-كهف ، 26.
161-كافى ، ج 4، ص 290.
162-تفسير نورالثقلين .
163-كافى ، ج 4، ص 290.
164-تفسير برهان .
165-چون جزء شروط پيمان ها، كمك
نكردن به دشمنان اسلام بوده است ، پس اكنون كه كمك كردند، شرط را زير
پا گذاشته و دشمن شمايند.
166-كافى ، ج 5، ص 10.
167-(لَتجدنَّ اَشدّ الناسِ عَداوةً
للّذين آمنوا اليهود و الّذين اشركوا) مائده ، 85 .
168-ميان مسلمانان صدر اسلام و
مشركان ، قرابت و خويشاوندى وجود داشت .
169-آياتى كه بر داد وستد انسان
دلالت دارد، نشانه ى اختيار انسان است .
170-نظير آيه ى (و مانقموا منهم الاّ
ان يؤ منوا باللّه العزيز الحكيم ) بروج ، 8.
171-تفسير نورالثقلين .
172-در آياتى همچون (سيجعل اللّه بعد
عسرٍ يُسرا) (طلاق ، 7)، (فانّ مع العسر يُسراً)، (انشراح ، 6) به اين
حقيقت اشاره شده كه : بگذرد اين روزگار تلخ تر از زهربار دگر روزگار
چون شكر آيد.
173-تفسير نورالثقلين .
174-تفسير درّالمنثور.
175-وسائل الشيعه و تفسير
درّالمنثور.
176-تفسير نمونه ؛ كافى ، ج 8، ص
204.
177-اگر همه ى مسلمانان وصحابه
پيامبر در يك رديف باشند، نخستين ايمان آورنده و آنكه بيشترين مدّت را
در جبهه بود و بيشترين ضربات را خورد، چه كسى جز على عليه السّلام
خواهد بود؟
178-در آيات ديگر، بشارت هاى ديگرى
نيز آمده است ، همچون : (سقاهم ربّهم ) (انسان ، 21) و (صلواتٌ من
ربّهم ) بقره ، 157.
179-به گفته ى مفردات
((نعيم )) به معناى نعمت
فراوان است .
180-مائده ، 51.
181-آل عمران ، 28.
182-تفسير الميزان .
183-در آيه ، خطاب به آنان كلمه ى
(فتربّصوا) به كار رفته كه اين لحن در قرآن ، خطاب به كفّار است . به
علاوه آيه مى رساند كه خداوند خود با دنياپرستان سخن نمى گويد، بلكه به
پيامبر مى فرمايد كه به آنان پيام بدهد. (قُل ) تفسير الميزان .
184-تفسير نورالثقلين ؛ كافى ، ج 7،
ص 464.
185-تفسير اطيب البيان .
186-تفسير صافى .
187-بقره ، 248.
188-تفسير نورالثقلين ؛ كافى ، ج 3،
ص 566.
189-(يقولون نؤ من ببعضٍ و نكفر ببعض
... اولئك هم الكافرون حقّا). نساء، 150.
190-تفسير صافى .
191-تفسير نمونه .
192-محقّقان امروز معتقدند: بسيارى
از معارفِ تورات و انجيل ، با خرافاتِ بودائيان و برهمائيان و يونانيان
آميخته شده است ، حتى بسيارى از داستان هاى انجيل ، عيناً در مذهب بودا
و برهمايى ديده مى شود. تفسير نمونه .
193-تفسير نورالثقلين .
194-بحار، ج 2، ص 98.
195-شعراء، 98.
196-بحار، ج 23، ص 320.
197-نمرودها، فرعون ها، بنى اميه و
بنى عباس و امثال آنان ، نمونه هاى عملى تلاش كفّارند.
198-چنانكه در آيه ى اكمال دين ،
مساءله ى امامت به عنوان اتمام نعمت به حساب آمده است : (اليوم اكملت
لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى ). مائده ، 3.
199-در داستان تغيير قبله نيز خداوند
قبله اى قرار داد كه پيامبر اسلام راضى باشد؛ (قبلةً ترضاها) (بقره ،
144) و نيز: (ولسوف يعطيك ربّك فترضى ) ضحى ، 5.
200-كهف ، 20.
201-توبه ، 8.
202-منتخب الا ثر.
203-تفسير نورالثقلين .
204-تفسير صافى .
205-تفسير فرقان .
206-تفسير صافى .
207-تفسير صافى .
208-تفسير صافى .
209-تفسير كنزالدقائق .
210-الغدير، ج 8، ص 335.
211-تفسير نمونه .
212-از جمله : تفسير المنار، ج 10، ص
406 407.
213-در آيه ى 82 سوره ى مائده ،
گروهى از آنان ستايش شده اند.
214-تفسير نمونه .
215-تفسير كنزالدقائق .
216-تفسير مجمع البيان .
217-اعجاز عددى قرآن .
218-كافى ، ج 4، ص 240.
219-تفسير كنزالدقائق .
220-تفسير نورالثقلين .
221-تفاسير نمونه ، كنزالدقائق .
222-تفاسير الميزان و درّالمنثور.
223-اشاره به آيه ى 30 سوره انفال
(واذ يمكر بك الذّين كفروا ...)
224-بحار، ج 97، ص 48.
225-تفسير نورالثقلين .
226-توبه ، 92.
227-نهج البلاغه ، حكمت 31.
228-تفسير نمونه .
229-(اَحَسِبَ الناس ان يُتركوا ان
يقولوا آمنّا وهم لايُفتنون ). عنكبوت ، 2.
230-در جاى ديگر مى خوانيم : (مَن
كَسب سيّئةً واحاطت به خطيئتُه فاولئك اصحاب النّار) بقره ، 81.
231-كافى ، ج 8، ص 286.
232-در داستان يوسف ، زليخا تمام
درها را با دست خود بست و از يوسف كام خواست . اما يوسف عليه السّلام
به سوى در فرار كرد و زن هم به دنبال او مى دويد. در اين صحنه يوسف و
زليخا از نظر ظاهر و حركات فيزيكى ، هردو مى دويدند، امّا انگيزه ى يكى
فرار از گناه و انگيزه ى ديگرى گناه كردن بود. و اين است معناى نقش
نيّت و انگيزه در اعمال انسان .
233-نهج البلاغه ، خطبه 108.
234-تفسير اطيب البيان .
235-امام صادق عليه السّلام فرمود:
بيش از دو سوّم مردم اين گونه مى باشند. كافى ، ج 2، ص 228.
236-تفسير الميزان .
237-تفسير نورالثقلين .
238-تفسير كنزالدقائق .
239-توبه ، 103.
240-مريم ، 32.
241-بقره ، 34.
242-انبياء، 73.
243-بقره ، 77.
244-توبه ، 103.
245-ابراهيم ، 31.
246-مائده ، 55.
247-تفسير نورالثقلين ؛ كافى ، ج 4،
ص 58.
248-وسائل ، ج 6، ص 4.
249-تفسير روح المعانى .
250-تفسير روح المعانى .
251-تفسير مراغى .
252-تفسير نورالثقلين .
253-در اسلام ، مسائلى همچون هديه ،
سوغات و اطعام ، به عنوان اهرمى جهت جذب قلوب به حساب آمده است .
254-آيه اى ديگر مى فرمايد: (خذ من
اموالهم صدقة ) توبه ، 103.
255-تفسير نورالثقلين .
256-ملحقات احقاق الحق ، ج 18، ص 458
و 439.
257-تفسير المنار.
258-البتّه ممكن است دليل اين كه
نفرمود: ((يرضوهما))
اين باشد كه هيچ كس حتّى پيامبر همتاى خداوند متعال نيست .
259-تفاسير الميزان ، فى ظلال القرآن
، مجمع البيان ، كبيرفخررازى و نمونه .
260-تفسير مجمع البيان .
261-تفسير مجمع البيان .
262-تفسير مجمع البيان .
263-تفسير كبيرفخررازى .
264-تفسير الميزان .
265-مريم ، 64.
266-تفسير نورالثقلين .
267-تفسير برهان .
268-(اولئك لا خلاق لهم فى الا خرة
). آل عمران ، 77.
269-حشر، 14.
270-تحف العقول ، ص 237.
271-تفسير كنزالدقائق .
272-تفسير المنار.
273-تفسير فى ظلال القرآن .
274-تفسير الميزان .
275-تفسير الميزان .
276-نظير آيه ى 62 همين سوره :
(اللّه ورسوله احقّ ان يرضوه ) و نفرمود: ((يرضوهما)).
277-(يحسبون كل صيحةٍ عليهم )
منافقون ، 4.
278-تفسير نورالثقلين .
279-اعراف ، 189 190.
280-حضرت على عليه السّلام فرمودند:
مراد از (يوم يلقونه )، روز قيامت است . بحار، ج 90، ص 132.
281-تفسير فرقان .
282-((يَلمِزون
)) كه به معناى طعنه زدن است ، درباره ى
مؤ منان توانگر است و ((يَسخرون
)) در مورد مؤ منان تهيدست مى باشد.
283-بحار، ج 3، ص 319.
284-در آيه ى 7 سوره منافقون مى
خوانيم : (هم الذين يقولون لاتُنفقوا على مَن عند رسول اللّه حتّى
ينفضّوا) به اطرافيان پيامبر كمك مالى نكنيد تا پراكنده شوند.
285-تفسير مجمع البيان .
286-تفسير نورالثقلين ؛ كافى ، ج 3،
ص 181.
287-به اصطلاح ادبيات عرب ، يا از
باب تفعيل است كه عذر دروغ آوردن است و يا از باب افتعال و عذر واقعى
داشتن است . تفسير راهنما.
288-در مورد حضور در جبهه در آيات
قبل خوانديم : (فاستاءذنوك للخروج فقل لن تخرجوا معى ابدا)
289-تفسير راهنما.
290-تفسير نورالثقلين ؛ كافى ، ج 1،
ص 165.
291-مثل كارمند امينى كه هنگام جا به
جايى پول بانك ، گرفتار سارقين شود، يا باربرى كه هنگام حمل بار، دچار
حادثه شود. بنابراين هرگونه اقدامِ اصلاحى كه با انگيزه ى نيك و بى
غرضانه انجام شود و حوادث و زيان هاى پيش بينى نشده پيش آيد، نبايد
تاوان پرداخت شود. در فقه نيز قاعده اى به نام ((احسان
و نفى حَرج )) مى باشد.
292-تفسير درّالمنثور.
293-تفسير كبيرفخررازى .
294-تفسير مراغى .
295-تفسير نورالثقلين .
296-تفسير نورالثقلين .
297-تفسير نورالثقلين ؛ كافى ، ج 2،
ص 41.
298-روايات در الغدير، (ج 3،ص 220
240) و احقاق الحق ، (ج 3، ص 114 120) آمده است .
299-تفسير قرطبى ، ج 5، ص 3075 ؛ به
نقل از مستدرك حاكم .
300-بقره ، 157.
301-فتح ، 10.
302-تفسير برهان .
303-تفسير نورالثقلين .
304-تفسير كنزالدقائق .
305-تفسير كنزالدقائق .
306-تفسير نورالثقلين ؛ كافى ، ج 2،
ص 407.
307-تفاسير مجمع البيان ، المنار و
نورالثقلين .
308-تفسير نمونه .
309-وسائل ، ج 26، ص 14.
310-بقره ، 185.
311-مائده ، 2.
312-طلاق ، 6.
313-بقره ، 233.
314-نساء، 12.
315-بقره ، 102.
316-بقره ، 282.
317-تفسير نورالثقلين .
318-تفسير كبيرفخررازى .
319-تفسير مجمع البيان .
320-چنانكه در ماجراى كربلا، افرادى
مانند زُهير و حُر، با آنكه سابقه ى درخشانى نداشتند، ولى در يك چرخش و
معامله با خدا، جان خود را تسليم كردند و درخشيدند.
321-وسائل ، ج 15، ص 46.
322-تفسير نورالثقلين .
323-مريم ، 47.
324-ابراهيم ، 41.
325-تفسير نورالثقلين .
326-عموى ابراهيم او را تهديد مى كرد
كه سنگسارت خواهم كرد؛ (لئن لم تنته لا رجمّنك ) (مريم ،46) ولى
ابراهيم همچنان بردبار بود.
327-تفسير مجمع البيان .
328-تفسير نورالثقلين .
329-كافى ، ج 1، ص 163.
330-تفسير مجمع البيان .
331-كعب بن مالك ، مرارة بن ربيع و
حلال بن اُميّه .
332-بحار، ج 21، ص 237.
333-شگفت از فخررازى كه مى گويد:
معصوم ، فرد خاصّى نيست ، بلكه اجماع امّت از خطا معصوم است !! آيا
اجتماع افراد جايزالخطا و فاسق ، عصمت آور است ؟
334-تفسير مجمع البيان .
335-آل عمران ، 19.
336-مستدرك الوسائل ، حديث 36369.
337-بحار، ج 66، ص 92.
338-بحار، ج 1، ص 216.
339-موسوعة كلمات الامام .
340-تفسير نورالثقلين .
341-تفسير كنزالدقائق .
342-حضرت على عليه السّلام فرمود:
اگر پيش آمدى رخ داد و نياز به حضور همه در جبهه شد، بر همه لازم مى
شود. بحار، ج 97، ص 48.
343-تفسير فى ظلال القرآن .
344-تفسير فى ظلال القرآن .
345-تفسير نورالثقلين .
346-تفسير نورالثقلين ؛ توحيدصدوق ،
ص 321.
347-تفسير نورالثقلين .
348-تفسير نورالثقلين .
349-تفاسير قرطبى وبرهان .
350-تفسير نورالثقلين .
351-ص ، 5.
352-فرقان ، 41.
353-يس ، 78.
354-بقره ، 247.
355-هود، 7.
356-الحاقه ، 17
357-علل الشرايع ، ص 398.
358-تفاسير مجمع البيان و
كبيرفخررازى .
359-يونس ، 26.
360-فاطر، 30.
361-تفسير راهنما.
362-تفسير الميزان .
363-تفسير روح المعانى .
364-(فمحونا آية الليل وجعلنا آية
النهار) اسراء، 12.
365-(وجعلنا الليل لباساً وجعلنا
النهار معاشا) نباء، 10.
366-تفسير فرقان .
367-تفسير نمونه .
368-طلاق ، 2.
369-انعام ، 122.
370-محمّد، 2.
371-طلاق ، 3.
372-حديد، 12.
373-حتّى رسول خدا صلى الله عليه و
آله و امامان معصوم عليهم السلام نيز همواره مى گفتند: (اهدنا الصراط
المستقيم )
374-يس ، 58.
375-زمر، 73.
376-تفسير مراغى .
377-واقعه ، 26.
378-مؤ منون ، 28.
379-ابراهيم ، 39.
380-اعراف ، 43.
381-تفسير نورالثقلين .
382-تفسير روح المعانى .
383-در آيه ى ديگرى آمده است :
(خُلِق الانسان من عجل ) انبياء، 37.
384-هلاك اقوام گذشته ، تاريخ است و
رمز هلاك كه ستم و جُرم است ، فلسفه ى تاريخ .
385-انعام ،93 .
386-بقره ، 36.
387-تفاسير صافى ، فى ظلال القرآن و
كبيرفخررازى .
388-تفسير الميزان .
389-(بعضكم من بعض ) آل عمران ، 195.
390-تفسير نورالثقلين .
391-(حبّب اليكم الايمان و زيّنه فى
قلوبكم ) حجرات ، 7.
392-(ءَانتم تزرعونه ام نحن الزارعون
) واقعه ، 64.
393-اعراف ، 43.
394-يس ، 58.
395-انعام ، 160.
396-نساء، 173.
397-بقره ، 261.
398-تفسير نورالثقلين .
399-تفسير نورالثقلين .
400-تفسير درّالمنثور.
401-كلمه ى ((زيادة
)) نكره آمده كه نشانه ى عظمت است .
402-تفسير نورالثقلين .
403-عبس ، 40 42.
404-آل عمران ، 106.
405-(ردّوا) در مواردى به كار مى رود
كه آغاز نيز از آنجا سرچشمه گرفته باشد.
406-انبياء، 73.
407-قصص ، 56.
408-تفسير الميزان .
409-احقاق الحق ، ج 5، ص 28 و 635.
410-ذات نايافته از هستى بخش كى
تواند كه شود هستى بخش
411-بقره ، 187.
412-عنكبوت ، 41.
413-حج ، 73.
414-اعراف ، 169.
415-تفسير مجمع البيان .
416-محمّد، 30.
417-بقره ، 247.
418-بقره 179 ؛ كافى ، ج 1، ص 166.
419-طه ، 124 126.
420-بحار، ج 5، ص 71.
421-نازعات ، 46.
422-اسراء، 52.
423-طه ، 103.
424-مؤ منون ، 112.
425-روم ، 54.
426-بحار، ج 73، ص 364.
427-تفسير صافى .
428-چنانكه در آيه ى ديگرى مى خوانيم
: (و ان من امّةٍ الاّ خلا فيها نذير) فاطر،24.
429-آيه ى ديگر مى فرمايد: (و جيئ
بالنبيّين والشهداء وقضى بينهم بالحقّ) زمر، 69.
430-متاءسفانه در تفسير مراغى براى
ردّ توسّل ، بحثى مفصّل شده و به جمله ى (قل لا املك ) استناد شده و از
جمله ى (الاّ ما شاء اللّه ) غفلت شده است !!
431-تفسير نورالثقلين .
432-رعد، 18 و زمر، 47.
433-معارج ، 11 15.
434-تفسير صافى .
435-تفسير مجمع البيان .
436-مفردات راغب .
437-بحار، ج 92، ص 17.
438-تفسير نورالثقلين .
439-نهج البلاغه ، خطبه 17.
440-تفسير نورالثقلين .
441-بحار، ج 89، ص 19.
442-تفسير نورالثقلين .
443-تفسير الميزان .
444-تفسير صافى .
445-تفسير كبيرفخررازى .
446-انعام ، 139.
447-تفسير مراغى .
448-تفسير مجمع البيان .
449-انسان ، 10.
450-انبياء، 103.
451-تفسير صافى .
452-تفسير نورالثقلين .
453-آياتِ 257 بقره (اللّه ولىّ
الذين آمنوا)، 68 آل عمران (واللّه ولىّ المؤ منين ) و19 جاثيه (واللّه
ولىّ المتقين )
454-تفسير نورالثقلين .
455-تفسير نورالثقلين .
456-رعد، 28.
457-آل عمران ، 122.
458-احزاب ، 9.
459-توبه ، 52.
460-انفال ، 29.
461-طلاق ، 2.
462-زلزال ، 7.
463-مائده ، 54.
464-آل عمران ، 173.
465-طه ، 72.
466-يونس ، 9.
467-مريم ، 96.
468-بقره ، 138.
469-ابراهيم ، 10.
470-فرقان ، 4.
471-انفال ، 31.
472-نحل ، 24.
473-هود، 27.
474-منافقون ، 8.
475-فصّلت ، 41.
476-(كتب اللّه لا غلبَنَّ انا و
رسلى انّ اللّه قوىّ عزيز) مجادله ، 21.
477-سوره هاى : آل عمران ، 113 ؛
اسراء، 79 ؛ طه ، 130 ؛ زمر، 9 و مزّمل ، 2.
478-روم ، 23.
479-يوسف ، 21.
480-قصص ، 8.
481-موسوعه كلمات الامام .
482-تلاوت اين آيات از سوى مسلمانان
كه در مكّه در اقليّت بودند، نشان روح بلند و شجاعت كامل پيامبر است .
483-تفسير مجمع البيان .
484-قصص ، 4.
485-نازعات ، 24.
486-اعراف ، 124.
487-قرآن درباره گروهى از انبيا كلمه
(الى قومهم ) بكار برده است ، ولى درباره حضرت موسى (اذهب الى فرعون )
آورده است .
488-جمله ى اسميّه ، حرف اِنّ و حرف
لام ، مفيد اين تاءكيد است .
489-تحريرالوسيله ، ج 1، ص 498.
490-محمّد، 2.
491-ممكن است مراد از ايمان ، ايمان
به خدا، و مراد از تسليم ، اطاعت از موسى باشد.
492-آل عمران ، 159.
493-طلاق ، 3.
494-با توجّه به آيه 83.
495-تفسير نورالثقلين .
496-تفسير نورالثقلين .
497-تفسير نورالثقلين .
498-نساء، 18.
499-(فاراد اَنْ يستفزّهم من الا رض
فاغرقناه ومن معه جميعاً) اسراء، 102.
500-يونس ، 2.
501-اسراء، 80.
502-مريم ، 50.
503-احقاف ، 16.
504-قمر، 55 .
505-تفسير نورالثقلين .
506-تفسير كبيرفخررازى .
507-مريم ، 91.
508-بقره ، 285.
509-اسراء، 23.
510-طلاق ، 1.
511-انعام ، 76 78.
512-تفسير صافى .
513-انعام ، 14.
514-قصص ، 86.
515-قصص ، 87.
516-در آيه ى ديگر مى خوانيم :
(لِيُنذِرَ من كانَ حيّاً و يحقّ القول على الكافرين ) يس ، 7.
517-تفاسير مجمع البيان و صافى .
518-انعام ، 148.
519-((لاجبر
و لاتفويض بل امر بين الامرين )) بحار، ج
4، ص 197.
520-تفسير روح المعانى .
521-رعد، 11.
522-در دعاى كميل نيز مى خوانيم :
((اللّهم اغفر لى الذنوب الّتى تغيّر
النعم ))
523-تفسير روح المعانى .