برگزيده تفسير نمونه جلد اول
تفسير سوره هاى :
فاتحة الكتاب (حمد)، بقره، آل عمران، نسا، مائده، انعام
زير نظر: آية اللّه مكارم شيرازى
تحقيق و تنظيم :احمد على بابائى
- پىنوشتها -
رجوع كنيد به ((تفسير نمونه )) جلد يازدهم , ذيل آيه 87 سوره ((حجر)). 1- نـقـل از ((تـفسيرالميزان )) جلد اول صفحه 37, البته به خاطر طولانى بودن حديث قسمتى از
2- آن ذكر شد. ((منافق )) از ماده ((نفق )) به معنى كانالها و نقب هائى است كه زيرزمين مى زنند تا براى استتار
3- يا فراراز آن استفاده كنند. براى توضيح بيشتر رجوع كنيد به ((تفسير نمونه )) جلد دهم صفحه 120 و 349 .
4- براى شرح بيشتر اين معنى رجوع كنيد به ((تفسير نمونه )) ذيل آيه 12 سوره اعراف .
5- در ايـن كـه ((كـلمات )) و سخنانى كه خدا براى توبه به آدم تعليم داد چه سخنانى بوده است
6- به ((تفسير نمونه )) جلد اول ذيل همين آيه مراجعه فرمائيد. در ايـنـكه ((عهد و پيمان خدا با يهود چه بوده )) رجوع كنيد به ((تفسير نمونه )) ذيل آيه 83 و
7- 84سوره بقره و آيه 12 سوره مائده . كـلمه ((شفاعت )) از ريشه ((شفع )) به معنى (جفت ) و ((ضم الشى الى مثله )) گرفته شده و
8- نـقـطـه مـقابل آن ((وتر)) به معنى تك و تنها است , سپس به ضميمه شدن فرد برتر و قويتر براى
كمك به فردضعيفتر اطلاق گرديده است . شرح اين ماجرا در سوره اعراف از آيه 142 به بعد, و در سوره ط ه آيه86 مشروحا خواهد آمد .
9- تـوضـيح بيشتر اين سرگذشت عجيب و نكته هاى آموزنده آن را در ((تفسيرنمونه )) ذيل آيه
10- 155,سوره اعراف مطالعه فرماييد. قاموس كتاب مقدس , ص 612 .
11- قاموس كتاب مقدس (مستر هاكس ), ص 483 .
12- در اين كه ((صابئان )) چه كسانى هستند و عقايد آنها چيست ؟ رجوع كنيد به ((تفسيرنمونه ))
13- جلداول , ذيل همين آيه . ((سـحـر)) نوعى اعمال خارق العاده است كه آثارى از خود در وجود انسانها به جا مى گذارد
14- وگاهى يكنوع چشم بندى و تردستى است , و گاه تنها جنبه روانى و خيالى دارد. ((نـسـخ )) از نـظـر لـغـت به معنى از بين بردن و زائل نمودن است , و در منطق شرع , تغيير
15- دادن حكمى و جانشين ساختن حكم ديگر به جاى آن است . منظور از ((اعشار)) و ((اخماس )) تقسيماتى كه در قرآن مى شود مانند: تقسيم به سى جز و يا
16- هرجز به چهار حزب و امثال آن است . پـيـرامون ((فلسفه تحريم گوشتهاى حرام )) به بحث جالبى كه در ((تفسيرنمونه )) جلداول
17- ذيل همين آيه آمده است رجوع كنيد. (اطل ) به معنى زايل و از بين رونده است .
18- انجيل متى باب پنجم , شماره 39 .
19- بـراى شرح بيشتر رجوع كنيد به ((تفسيرنمونه )) ذيل آيه 103 سوره انعام و ((پيام قرآن )) جلد
20- 4,صفحه 221 تا 250. آيه 34, سوره اسرا و آيه 10, سوره نسا .
21- ((صـنـدوق عهد)) يا ((تابوت )) همان صندوقى بود كه مادر موسى او را در آن نهاد و به دريا
22- افـكـنـدو هـنـگامى كه به وسيله عمال فرعون از دريا گرفته شد و موسى را از آن بيرون آوردند
هـمچنان دردستگاه فرعون نگاهدارى مى شد و سپس به دست بنى اسرائيل افتاد, بنى اسرائيل اين
صـنـدوق خاطره انگيز را محترم مى شمردند و به آن تبرك مى جستند, موسى در واپسين روزهاى
عـمـر خـود الواح مقدس را كه احكام خدا بر آن نوشته شده بود به ضميمه زره خود و يادگارهاى
ديگرى در آن نهاد, و به وصى خويش ((يوشع بن نون )) سپرد به اين ترتيب اهميت اين صندوق در
نـظـر بنى اسرائيل بيشتر شد, ولذا در جنگها آن را با خود مى بردند و اثر روانى و معنوى خاصى در
آنها مى گذارد ولى تدريجا مبانى دين آنها ضعيف شد, و دشمنان بر آنها چيره شدند و آن صندوق
را از آنـهـا گرفتند اما ((اشموئيل )) به آنهاوعده داد كه صندوق عهد به عنوان يك نشانه بر صدق
گفتار او به آنها باز خواهد گشت . سوره حجرات آيه 9 .
23- بـراى شـرح بـيـشـتر در باره زيانهاى رباخوارى به كتاب ((خطوط اساسى اقتصاد اسلامى ))
24- نوشته آية اللّه مكارم شيرازى مراجعه فرمائيد. به معنى نفرين كردن دو نفر به يكديگر است بدين ترتيب كه افرادى كه با هم گفتگو در باره
25- يك مساله مهم مذهبى دارند در يك جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع كنند و از او بخواهند كه
دروغگورا رسوا سازد و مجازات كند. شرح جامع پيرامون ((آيه مباهله )) را در ((تفسيرنمونه )) ذيل همين آيه مطالعه فرماييد .
26- ((اوقيه )) يك دوازدهم رطل , معادل هفت مثقال است .
27- عرق النسا يك نوع بيمارى عصبى است كه امروز به آن ((سياتيك )) مى گويند .
28- مشروح ماجراى احد را ذيل همين آيه در ((تفسيرنمونه )) مطالعه فرماييد .
29- بـحـث جـالـبـى كـه پـيـرامون ((تعدد همسر)) در ذيل همين آيه در ((تفسيرنمونه )) آمده ,
30- مطالعه فرماييد. انجيل متى باب 19 شماره 23 .
31- شرح سرگذشت ((اصحاب سبت )) در سوره اعراف ذيل آيه 163 خواهد آمد .
32- در مورد تحريم طيبات رجوع كنيد به سوره انعام (6) آيه 146 .
33- ((مائده )) در اصل به طبقى گويند كه در آن غذا باشد .
34- ((انعام )) جمع ((نعم )) به معنى شتر و گاو و گوسفند است .
35- پـيـرامـون ((فلسفه وضو, تيمم و غسل )) بحث جالبى كه در ((تفسيرنمونه )) ذيل همين آيه
36- آمده ,مطالعه فرماييد. در بـاره مـعـنى ((روح القدس )) رجوع كنيد به ((تفسيرنمونه )) جلد اول , ذيل آيه 87 سوره
37- بقره . و اين همان عقيده ارباب انواع مى باشد كه در يونان قديم نيز وجود داشته است .
38- ((بـاسـا)) در اصـل به معنى شدت و رنج است و به معنى جنگ نيز به كار مى رود, همچنين
39- درقـحطى و خشكسالى و فقر و مانند اينها, ولى ((ضرا)) به معنى ناراحتى روحى است مانند غم و
انـدوه و جـهـل و نـادانـى و يـا ناراحتيهايى كه از بيمارى و از دست دادن مقام و مال و ثروت پيدا
مى شود.
|