(1) - مجمع
البيان، ج 4، ص 608.
(2) -
تفسير عياشى، ج 2، ص 2.
(3) -
تفسير عياشى، ج 2، ص 14.
(4) -
كافى، ج 6، ص 443.
(5) - كنز
الدقائق، ج 3، ص 478.
(6) - بحار
الانوار، ج 68، ص 317.
(7) -
برقى، المحاسن، ص 287 ـ بحار الانوار، ج 68، ص 317.
(8) -
تفسير قمى، ج 1، ص 179.
(9) - بحار
الانوار، ج 73، ص 207.
(10) - نهج
البلاغه، كلام 69.
(11) -
بحار الانوار، ج 76، ص 155.
(12) -
تفسير عياشى، ج 2، ص 14.
(13) -
كافى ج 6، ص 441.
(14) -
كافى ج 6، ص 442.
(15) -
بحار الانوار، ج 79، ص 315.
(16) -
همان ص 317.
(17) - نهج
البلاغه خطبه 209.
(18) -
وسائل الشيعه، ج 12، ص 49.
(19) -
همان ص 10.
(20) -
بحار الانوار، ج 103، ص 220.
(21) -
قرطبى، الجامع لاحكام القرآن، ج 7، ص 211.
(22) -
آلوسى، روح المعانى، ج 8، ص 124.
(23) -
طبرى، جامع البيان، ج 5، ص 194.
(24) -
تفسير فرات كوفى، ص 143.
(25) -
بحار الانوار، ج 8، ص 335.
(26) -
معانى الاخبار، ص 22.
(27) -
كافى، ج 2، ص 381.
(28) -
تفسير عياشى، ج 2، ص 18.
(29) -
تفسير قمى، ج 1، ص 231.
(30) -
بحار الانوار، ج 8، ص 335.
(31) -
طباطبائى، الميزان ، ج 8، ص 125.
(32) -
صدوق، الاعتقادات، ص 70.
(33) - شيخ
مفيد، تصحيح الاعتقاد، ص 107.
(34) -
همان.
(35) -
بحار الانوار، ج 5، ص 323.
(36) -
همان، ج 70 ص، 394.
(37) -
همان، ج 70، ص 384.
(38) -
كافى، ج 2، ص 67.
(39) -
رجوع شود به: زركشى، البرهان فى علوم القرآن، ج 1، ص 380 .
(40) - اين
سخن از چند نفر از جمله ابن مسعود نقل شده است (سيوطى، الاتقان، ج 4، ص 160).
(41) - اين
صفحه را مجله ثقافة الهند منتشر كرده و ظاهراً اصل آن در كتابخانه هرات است
(رسم المصحف، ص 780).
(42) - اين
قرآن نفيس در موزه چستربيتى ايرلند نگهدارى مى شود و اخيراً نسخه هاى محدودى از آن
به صورت افست منتشر شده است.
(43) - اين
قرآن در سال 640 هجرى كتابت شده و در كتابخانه آستان قدس رضوى نگهدارى مى شود.
(44) -
تفسير طبرى، ج 6، ص 25 (ذيل همين آيه) .
(45) -
الاتقان، ج 2، ص 270.
(46) -
معانى القرآن، ج 2، ص 183.
(47) -
سجستانى، المصاحف، ص 49.
(48) -
همان، ص 103.
(49) - ابن
المجاهد، السبعة فى القراءات، ص 48.
(50) - مكى
بن ابى طالب، الكشف عن وجوه القراءات السبع، ج 1، ص 394.
(51) -
همان، ج 1، ص 465.
(52) -
مقدمه ابن خلدون، ص 419.
(53) -
دانى ، المقنع، ص 37.
(54) -
تاريخ شروع تفسير جزء نهم قرآن 7/4/1377 مطابق با 3 ربيع الاول 1419ـ قم
(55) -
رجوع شود به: محمد الشايع، الفروق اللغويه، ص 46 به بعد.
(56) -
الكتاب، ج 1، ص 24.
(57) -
سيوطى، المزهر، ج 1، ص 405.
(58) -
همان، ص، 407.
(59) -
همان، ص 325.
(60) - ابن
سيده، المخصص، سفر 13، ص 259.
(61) -
مظفر، اصول الفقه، ص 32.
(62) -
المزهر، ج 1، ص 404.
(63) -
درباره چنين تعبيرهايى رجوع شود به: قلقشندى، صبح الاعشى فى صناعة الانشاء، ج 1، ص
162.
(64) -
مفردات الفاظ القرآن، ص 55.
(65) -
زركشى، البرهان، ج 2، ص 488 ـ 491.
(66) -
همان، ج 4، ص 93. سيوطى نيز همان موارد را به پيروى از زركشى آورده است(الاتقان، ج
2، ص 306).
(67) - نهج
البلاغه حكمت، 377.
(68) - نهج
البلاغه حكمت، 90.
(69) -
تفسير عياشى، ج 2، ص 23.
(70) -
ابوالحسن اشعرى، مقالات الاسلاميين، ج 1، ص 263 ـ 265.
(71) - شيخ
مفيد، اوائل المقالات، ص 59، و الفصول المختاره ،ج 2، ص 121.
(72) -
مقالات الاسلاميين، ج 2، ص 9.
(73) -
عبدالله نعمة، هشام بن الحكم، ص 135.
(74) -
قاضى عبدالجبار، شرح الاصول الخمسه، ص 233 ; و قريب به آن المغنى، ج 4، ص 33
به بعد.
(75) - شرح
المواقف، ج 8، ص 141.
(76) - شرح
مواقف، ج 8، ص 121
(77) -
اشعرى ، اللمع، ص 61. اشعرى در اين كتاب بيشتر با ادله عقلى وارد شده و در كتاب
الابانه بيشتر از ادله نقلى استفاده كرده است و اين شيوه او در اين دو كتاب است.
(78) -
باقلانى، التمهيد، ص 260.
(79) - شرح
مواقف، ج 8، ص 123.
(80) -
اشعرى ، الابانة عن اصول الديانه، ص 31.
(81) -
اللمع، ص 65.
(82) -
المغنى فى ابواب التوحيد ج 2 ص 198.
(83) -
همان، ص 203.
(84) -
همان، ص 207.
(85) -
علامه حلى، مناهج اليقين ص 340.
(86) -
صحيح بخارى، ج 1 ص 230 ابواب مواقيت الصلاة و كنزالعمال، ج 14 ص 447.
(87) -
رجوع شود به: المغنى فى ابواب التوحيد و العدل، ج 4، ص 224 به بعد.
(88) -
رجوع شود به: شيخ صدوق، التوحيد، ص 107 به بعد.
(89) - نهج
البلاغه خطبه 174.
(90) -
رجوع شود به : عبدالرحمن بدوى، تاريخ انديشه هاى كلامى، ج 1، ص 597 (ترجمه حسين
صابرى).
(91) - علل
الشرايع، ص 56.
(92) -
تفسير عياشى، ج 2، ص 28.
(93) -
كنزالدقائق، ج 3، ص 604.
(94) -
مجمع البيان، ج 4، ص 747.
(95) -
صدوق، التوحيد، ص 330.
(96) -
مى توان ذرّه را به مورچه ترجمه كرد.
(97) - در
بعضى از نسخه ها نشرهم.
(98) -
صدوق، التوحيد، ص 319.
(99) -
اصول كافى، ج 2، ص 8.
(100) -
همان، ج 2، ص 12.
(101) -
صدوق، علل الشرايع، ص 84.
(102) -
اصول كافى، ج 2، ص 12.
(103) -
طبرى، جامع البيان، ج 6، ص 111. اين حديث از طريق شيعه نيز نقل شده. رجوع شود به
عوالى اللئالى، ج1، ص 182. البته مؤلف اين كتاب احاديث اهل سنت را هم نقل مى كند.
(104) -
تفسير فخر رازى، ج 15، ص 47.
(105) -
تفسير المنار، ج 9، ص 395.
(106) -
تصحيح الاعتقاد، ص 81، (چاپ كنگره شيخ مفيد)
(107) -
شيخ مفيد، اجوبة المسائل السّروية، ص 212 - 214.
(108) -
سيد مرتضى، رسائل الشريف المرتضى،ج 1، ص 114. (جوابات المسائل الرازيه).
(109) -
زمخشرى، الكشاف، ج 2، ص 176.
(110) -
ملاصدرا، شرح الاصول الكافى، ص 322.
(111) -
تفسير فخر رازى، ج 15، ص 47 به بعد.
(112) -
علامه طباطبائى، الميزان، ج 8، ص 332.
(113) -
تفسير قمى، ج 1، ص 248.
(114) -
طبرى، جامع البيان، ج 6، ص 124.
(115) -
مجمع البيان، ج 4، ص 769.
(116) -
صدوق، التوحيد، ص 194.
(117) -
تفسير صافى، ج 2، ص 255.
(118) -
مجمع البيان ج 4، ص 787.
(119) -
خصال صدوق ج 1، ص 131.
(120) -
تفسير عياشى ج 2، ص 43.
(121) -
مجمع البيان ج 4، ص 792.
(122) -
تفسير عياشى ج 2، ص 46.
(123) -
مجمع البيان ج 4، ص 794.
(124) -
ترتيب كتاب العين، ج 3، ص 1826.
(125) -
القاموس المحيط، ج 4، ص 60.
(126) -
تهذيب اللغة، ص 355.
(127) -
المفردات، ص 820.
(128) -
شرايع الاسلام، چاپ سنگى، ص 53.
(129) -
ماوردى، الاحكام السلطانية، ص 138.
(130) -
قرطبى، الجامع لاحكام القران، ج 7، ص 362.
(131) -
شرايع الاسلام، ص 53.
(132) -
شيخ طوسى، النهاية، ص 419.
(133) -
علامه حلى، قواعد الاحكام در ضمن سلسلة الينابيع الفقهيه، ج 5، ص 434.
(134) -
وسائل الشيعه، ج 6، ص 367.
(135) -
شيخ طوسى، الخلاف، ج 4، ص 231.
(136) -
نراقى، مستند الشيعه، ج 2، ص 93.
(137) -
وسائل الشيعه، ج 6، ص 365.
(138) -
ابن ادريس، السرائر ج 1، ص 497.
(139) -
شهيد اول، البيان، ص 222.
(140) -
سيد محمد عاملى، مدارك الاحكام ج 5، ص 416.
(141) -
جواهرالكلام ج 16، ص 123.
(142) -
وسائل الشيعة، ج 9، ص 526.
(143) -
وسائل الشيعه ج 6، ص 365.
(144) -
علامه حلى، المنتهى ج 1، ص 553.
(145) -
وسائل الشيعه، ج 6، ص 356.
(146) -
همان، ص 369.
(147) -
مدارك الاحكام، ج 5، ص 417.
(148) -
منتهى، ج 1، ص 554.
(149) -
مدارك، ج 5، ص 417.
(150) -
منتهى، ج 1، ص 553.
(151) -
وسائل الشيعه، ج 17، ص 547.
(152) -
جواهر، ج 16، ص 129.
(153) -
تفسير قمى ج 1، ص 254.
(154) -
وسائل الشيعه، ج 6، ص 381.
(155) -
شهيدثانى، مسالك الافهام، ج 1، ص 471.
(156) -
مستدرك الوسائل، ج 8، ص 310.
(157) -
امالى صدوق، ص 149.
(158) -
مجمع البيان، ج 4، ص 824.
(159) -
نهج البلاغه، كلمات قصار، 88.
(160) -
روضه كافى، ص 254.
(161) -
كنزالدقائق، ج ص، 59.
(162) -
مجمع البيان، ج 4، ص 834.
(163) -
نورالثقلين، ج 2، ص 154.
(164) -
شروع تفسير جزء سوم قرآن در تاريخ 4/8/1377 قم.
(165) -
نهج البلاغه نامه 53.
(166) -
اصول كافى ج 2 ص 273.
(167) -
همان ص 274.
(168) -
ثواب الاعمال، ص 132.
(169) -
مجمع البيان، ج 5، ص 4.
(170) -
اصول كافى، ج 1، ص 59.
(171) -
تفسير قمى، ج 1، ص 283.
(172) -
طهولى، المساجد فى الاسلام ص 136.
(173) -
فيروز آبادى، القاموس المحيط ج 1، ص 579.
(174) -
ابن منظور، لسان العرب ج 3، ص 204.
(175) -
مفردات الفاظ القرآن ص 397.
(176) -
سيوطى، الاتقان فى علوم القرآن ج 2، ص 113.
(177) -
المساجد فى الاسلام ص 138.
(178) -
وسائل الشيعه، ج 3، ص 485.
(179) -
همان، ص 486.
(180) -
مستدرك الوسايل، ج 3، ص 366.
(181) -
صدوق، عقاب الاعمال، ص 50.
(182) -
يعقوبى، البلدان، ترجمه فارسى، ص 141.
(183) -
همان، ص 22.
(184) -
تلمسانى، نفح الطيب، ج 2، ص 79.
(185) -
ذهبى، التفسير و المفسرون، ج 1، ص 75.
(186) -
رجوع شود به: بغدادى، الفرق بين الفرق، ص 74.
(187) -
مقريزى، الخطط، ج 2، ص 246 به بعد.
(188) -
آدام متز، تمدّن اسلامى در قرن چهارم (ترجمه فارسى)، ج1، ص 207.
(189) -
ياقوت حموى، معجم الادباء، ج 1، ص 246.
(190) -
همان كتاب.
(191) -
رجوع شود به: العروة الوثقى، ص 202 و 203.
(192) - در
اين باره رجوع شود به كتاب پژوهشى درباره صابئين نوشته اينجانب.
(193) -
كتانى، التراتيب الاداريه، ج 1 ص 392
(194) -
وسائل الشيعه، ج 11، ص 96
(195) -
همان، ص 98
(196) -
همان
(197) -
پژوهشى درباره صابئين، ص 15 به بعد و نيز تفسير كوثر ج1 ذيل آيه 62 از سوره بقره.
(198) -
محقق حلى، شرايع الاسلام ص 91.
(199) -
جواهر الكلام، ج 21، ص 245.
(200) -
ماوردى، الاحكام السلطانيه ص 144.
(201) -
وسائل الشعيه ج 11، ص 95.
(202) -
بلاذرى، فتوح البلدان ص 76.
(203) -
وسائل الشيعه ج11، ص 115.
(204) -
همان ص 114.
(205) -
شهيد ثانى، مسالك الافهام ج3، ص 71.
(206) -
شيخ طوسى، المبسوط ج 2، ص 38.
(207) -
علامه، المختلف، ص 334.
(208) -
وسائل الشعيه، ج 11، ص 115.
(209) -
جواهر الكلام، ج 21، ص 249.
(210) -
سنن بيهقى، ج 9، ص 195.
(211) -
جواهر الكلام، ج 21، ص 258.
(212) -
آدام متز، تاريخ تمدن اسلامى در قرن چهارم ج 1 ص 62 به نقل از رسائل الصابى.
(213) -
محدث نورى، مستدرلك الوسائل، ج 7، ص 448.
(214) -
همان، ج 11، ص 134.
(215) -
رجوع شود به جواهر الكلام، ج 21، ص 258 و مسالك الافهام، ج3، ص 73.
(216) -
علامه، تذكرة الفقهاء، ج 1، ص 442.
(217) -
ابن عبدالحكم، فتوح مصر و اخبارها، ص 272-273.
(218) -
ابن اثير، الكامل فى التاريخ، ج 1، ص 646.
(219) -
ابوعبيده، الاموال ص 20 جريان بنى تغلب و عمر در روايتى از امام رضا(ع) هم نقل شده
(وسائل الشيعه، ج11، ص 116.)
(220) -
طبرى، ج 2، ص 269.
(221) -
الاموال، ص 19.
(222) -
همان، ص 22.
(223) -
قاضى ابو يوسف، الخراج، ص 36.
(224) -
وسائل الشيعه، ج 11، ص 115.
(225) -
الخراج، ص 36.
(226) -
دانيل دنت، ماليات سرانه ص 46 (ترجمه محمد على موحد).
(227) -
فتوح البلدان ص 222.
(228) -
فتوح مصر و اخبارها، ص 267.
(229) -
الاموال، ص 26.
(230) -
فتوح مصر، ص 266.
(231) -
الاغانى، ج 3، ص 144.
(232) -
امالى طوسى، ج 2، ص 23.
(233) -
رجوع شود به اصول كافى، ج 4، ص 61.
(234) -
ابن منظور ، لسان العرب ج 1 ص 166ـ167.
(235) -
طبرسى، مجمع البيان، ج 5 ص 44.
(236) -
زمخشرى ، اساس البلاغه ص 929 و شبيه آن: زبيدى ، تاج العروس ج 1 ص 124.
(237) -
ابن هشام، السيرة النبويه ج 1 ص 46 مسعودى در كتاب التنبيه والاشراف ص 186 اولين
قلمس را جناده بن عوف معرفى كرده كه اشتباه است بلكه او آخرين قلمس و معاصر با
پيامبر اسلام بود و اينكه آيا او اسلام را پذيرفت يا نه اختلاف است.
(238) -
بيرونى، الاثار الباقيه ص 93.
(239) -
قلقشندى ، صبح الاعشى، ج 2 ص 398.
(240) -
ابن هشام ، السيرة النبويه ج 1 ص 46 صاحب بلوغ الارب اين شعرها را به كميت نسبت
داده است.
(241) -
مجمع البيان، ج 5 ص 45.
(242) -
تاريخ طبرى، ج 2 ص 192 و سنن ترمذى، ج 2 ص 183.
(243) -
واقدى، المغازى، ج 2 ص 1112 و علامه مجلسى، بحارالانوار، ج 21 ص 381.
(244) -
فخر رازى ، التفسيرالكبير، ج 16 ص 57.
(245) -
آلوسى، بلوغ الارب، ج 3 ص 72.
(246) -
شيخ طوسى، التبيان، ج 5 ص 217 و طبرسى، مجمع البيان، ج 5 ص 45 و علامه طباطبائى،
الميزان ج 9 ص 284 و زمخشرى، الكشاف، ج 2 ص 270.
(247) -
تفسير فخررازى، ج 16 ص 57.
(248) -
آلفونسو نلينو، تاريخ نجوم اسلامى، ص 112.
(249) -
بيرونى، التفهيم لاوائل التنجيم، ص 224 ; مسعودى نيز همين نظر را دارد: التنبيه
والاشراف، ص 186.
(250) -
تاريخ نجوم اسلامى، ص 118 به بعد.
(251) -
البته رمضان در بعضى از روايات يكى از نامهاى خدا معرفى شده ولى به هرجال معنى لغوى
آن همان است كه گفتيم.
(252) -
مسعودى، مروج الذهب، ج 2 ص 191.
(253) -
بلوغ الارب، ج 3 ص 77.
(254) -
مجمع البيان، ج 5 ص 45 و تفسير طبرى، ج 6 ص 131 در روايت طبرى اضافه شده كه سال نهم
هجرت دومين سالى بود كه حج در ذيقعده انجام مى گرفت و در اين سال ابوبكر با
مسلمانان به حج رفت.
(255) -
كافى، ج 3، ص 501.
(256) -
كافى، ج3، ص 496.
(257) -
كافى ج2، ص 411.
(258) -
مجمع البيان، ج 5، ص 83.
(259) -
شروع تفسير جزء يازدهم قرآن در تاريخ 29/8/1377ـ قم
(260) -
رجوع شود به: امينى، الغدير، ج 3، ص 200-243.
(261) -
مجمع البيان ، ج 5 ، ص 103.
(262) -
تفسير عياشى، ج 2، ص 108.
(263) -
همان ، ص 108.
(264) -
همان، ص 109.
(265) -
اصول كافى، ج 1 ، ص 219.
(266) -
تفسير عياشى، ج 2، ص 110.