خواص ميوه ها و غذاها در درمان بيماريها

حسام الدين درويش

- پى‏نوشت‏ها -


1- كافى ج 6، ص 375؛ بحارالانوار، ج 66، ص 244.
2- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 416، بحارالانوار، ج 66، ص 198.
3- محاسن ، ج 2، ص 323؛ بحارالانوار، ج 66، ص 243.
4- بحارالانوار، ج 62، ص 235.
5- طب الائمه ، 672؛ بحارالانوار، ج 62، ص 232.
6- دعائم الاسلام ، ج 2 ص 150.
7- طب الائمه ، ص 68؛ بحارالانوار، ج 62، ص 234.
8- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 404؛ بحارالانوار، ج 62، ص 234.
9- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 370، بحارالانوار، ج 66، ص 163.
10- كافى ، ج 6، ص 352.
11- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 371، بحارالانوار، ج 66، ص 165.
12- مكرم الاخلاق ، ج 1، ص 371، بحارالانوار، ج 66، ص 154.
13- خصال 636، بحارالانوار، ج 66، ص 165.
14- شهرى در عراق كه نزديك حله است .
15- خصال ، ص 249؛ بحارالانوار، ج 62، ص 221.
16- طب الائمه ، ص 134؛ بحارالانوار، ج 62 ،ص 164.
17- كافى ، ج 6، ص 352.
18- كافى ، ج 6، ص 353؛ بحارالانوار، ج 66، ص 162.
19- كافى ، ج 6، ص 355؛ بحارالانوار، ج 66، ص 162.
20- كافى ، ج 6، ص 354؛ بحارالانوار، ج 66،ص 162.
21- كافى ج 6، ص 355.
22- حلب الائمه ، ص 59؛ بحارالانوار، ج 62، ص 123.
23- كافى ، ج 6، ص 354؛ بحارالانوار، ج 66، ص 160.
24- حلب الرضا، ص 61؛ بحارالانوار، ج 62، ص 320.
25- محاسن ، ج 2، ص 356؛ بحارالانوار، ج 66، ص 160.
26- محاسن ، ج 2، ص 356؛ بحارالانوار، ج 66، ص 160.
27- كافى ، ج 6، ص 354؛ بحارالانوار، ج 66، ص 160.
28- ورم همراه با درد در مفاصل پا و انگشتان كه معمولا گريبان گير مرفهين است و در اثر كم تحركى و زياده روى در خوردن گوشت به وجود مى آيد.
29- كنز العمال ج 10 م ص 44؛ بحارالانوار، ج 66، ص 186.
30- مكارم الاخبار، ج 1، ص 337؛ بحارالانوار، ج 66، ص 186.
31- طب الائمه ، ص 137؛ بحارالانوار، ج 66، ص 186.
32- كافى ، ج 6، ص 358؛ بحارالانوار، ج 66، ص 185.
33- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 376؛ بحارالانوار، ج 66، ص 187.
34- كافى ج 6، ص 350؛ بحارالانوار، ج 66، ص 149.
35- مكرم الاخلاق ، ج 1، ص 378؛ بحارالانوار، ج 66، ص 123.
36- كافى ، ج 1، ص 350، بحارالا نوار، ج 66، ص 119.
37- اين گياه در مناطق مختلف ، نام هاى مختلفى دارد، از جمله : تره خراسانى ، ريحان كوهى گل بستان افروز، ريحان سرخ ، سليمانى ، سپر غم .
38- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 387؛ بحارالانوار، ج 66، ص 214
39- محاسن ، ج 2، ص 320؛ بحارالانوار، ج 66، ص 304
40- كافى ج 6، ص 364؛ بحارالانوار، ج 66، (ص) 304.
41- كافى ج 6، ص 364؛ بحارالانوار، ج 66، (ص) 215.
42- از بيماريهاى مربوط به چشم است .
43- كافى ج 6، ص 364؛ بحارالانوار، ج 66، ص 215.
44- مكرم الاخلاق ، ج 1، ص 398؛ بحارالانوار، ج 66، ص 224.
45- كافى ، ج 6، ص 373؛ بحارالانوار، ج 66، ص 222.
46- مكرم الاخلاق ، ج 1، ص 398؛ بحارالانوار، ج ص 223.
47- مكرم الاخلاق ، ج 1، ص 398؛ بحارالانوار، ج 66، ص 223.
48- مكرم الاخلاق ، ج 1، ص 398؛ بحارالانوار، ج 66، ص 224.
49- مكرم الاخلاق ، ج 1، ص 398؛ بحارالانوار، ج 66، ص 223.
50- طب الائمه ، ص 139؛ بحارالانوار، ج 66 م 222.
51- كافى ، ج 6، ص 373.
52- مكرم الاخلاق ، ج 1، ص 397؛ بحارالانوار، ج 66، ص 266.
53- مكرم الاخلاق ، ج 1، ص 397؛ بحارالانوار، ج 66، ص 266.
54- مكرم الاخلاق ، ج 1، ص 397؛ بحارالانوار، ج 66، ص 266.
55- مكرم الاخلاق ، ج 1، ص 397؛ بحارالانوار، ج 66، ص 266.
56- طب النبى ، ص 6، بحارالانوار، ج 62، ص 294.
57- عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 35، بحارالانوار، ج 66، ص 58.
58- مكرم الاخلاق ، ج 1، ص 335؛ بحارالانوار، ج 66، ص 262.
59- كافى ج 6، ص 243؛ بحارالانوار، ج 66، ص 260.
60- كافى ، ج 6، ص 341.
61- طب النبى ، ص 8، بحارالانوار، ج 62، ص 296
62- كنز الاعمال ج 10، ص 40
63- مكارم الاخلاق ج 1، ص 373، بحارالانوار، ج 66 ص 177
64- خطال ، ص 157، بحارالانوار، ج 66، ص 166
65- مكارم الاخلاق ج 1، ص 374، بحارالانوار، ج 66 ص 177
66- محاسن ج 2، ص 365، بحارالانوار، ج 66، ص 170
67- طب الائمه ص 136، بحارالانوار، ج 66، ص 175
68- محاسن ج 2، ص 364، بحارالانوار، ج 66، ص 169
69- خصال ص 612، بحارالانوار، ج 66، ص 168
70- طب الائمه ص 136، بحارالانوار، ج 66، ص 175
71- محاسن ج 2، ص 367، بحارالانوار، ج 66، ص 171
72- كنز العمال ، ج 10، ص 40.
73- مكارم الاخلاق ، ج 1 ص 374؛ بحارالانوار، ج 66، ص 167
74- كافى ، ج 6، ص 357؛ بحارالانوار، ج 66، ص 170
75- دعوات ، ص 151؛ بحارالانوار، ج 66، ص 177.
76- درختى هميشه سبز كه برگى خوشبو و گلى سفيد و معطّر دارد و در عربى به آن آس مى گويند.
77- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 373؛ بحارالانوار، ج 66، ص 177.
78- مكارم الاخلاق ج 1، ص 372؛ بحارالانوار، ج 66، ص 176.
79- كافى ، ج 6، ص 22.
80- طب النبى ، ص 11؛ بحارالانوار، ج 62، ص 300.
81- الدروع الواقيه ، ص 42؛ بحارالانوار، ج 66، ص 105.
82- طب النبى ، ص 6؛ بحارالانوار، ج 62، ص 294.
83- بحارالانوار، ج 62، ص 299.
84- طب النبى ، ص 10؛ بحارالانوار، ج 62، ص 299.
85- طب النبى ص 6؛ بحارالانوار، ج 62، ص 295.
86- كافى ، ج 6، ص 340، بحارالانوار، ج 66، ص 106.
87- بحارالانوار، ج 66، ص 252.
88- بحارالانوار، ج 66، ص 99.
89- كافى ، ج 6، ص 374؛ بحارالانوار، ج 66، ص 248.
90- كافى ، ج 6، ص 374؛ بحارالانوار، ج 66، ص 248.
91- كنز العمال ، ج 10، ص 86.
92- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 343؛ بحارالانوار، ج 66، ص 58.
93- محاسن ، ج 2، ص 225؛ بحارالانوار، ج 66، ص 66.
94- كافى ج 6، ص 341؛ بحارالانوار، ج 62، ص 173
95- منظور از مرغ ، پرنده است و منظور از تخم مرغ ، تخم پرندگان .
96- كنزالعمال ، ج 10، ص 33.
97- محاسن ، ج 2، ص 275؛ بحارالانوار، ج 66، ص 46.
98- طب الائمه ، ص 130.
99- كافى ، ج 6 ص 324؛ بحارالانوار، ج 66، ص 46.
100- اين غذا در زبان فارسى ، به ((شش انداز)) موسوم مى باشد.
101- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 425؛ بحارالانوار، ج 104، ص 83.
102- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 425؛ بحارالانوار، ج 104، ص 83.
103- كافى ، ج 6، ص 324؛ بحارالانوار، ج 66، ص 46
104- دعائم الاسلام ، ج 2، ص 145؛ بحارالانوار، ج 62، ص 273.
105- كافى ، ج 6، ص 325؛ بحارالانوار، ج 66، ص 46.
106- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 425؛ بحارالانوار، ج 104، ص 84.
107- كافى ، ج 6، ص 325؛ بحارالانوار، ج 66، ص 47.
108- محاسن ، ج 2، ص 277؛ بحارالانوار، ج 66، ص 47.
109- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 325؛ بحارالانوار، ج 66، ص 48.
110- خصال ، ص 155؛ بحارالانوار، ج 66، ص 45.
111- طب الرضا، ص 63؛ بحارالانوار، ج 62، ص 321.
112- طب الرضا ص 28؛ بحارالانوار، ج 62، ص 321.
113- كافى ، ج 6، ص 249؛ بحارالانوار، ج 66، ص 43.
114- كافى ، ج 6، ص 371؛ بحارالانوار، ج 66، ص 230.
115- كافى ، ج 6، ص 371؛ بحارالانوار، ج 66، ص 230.
116- الدعوات ، ص 159.
117- بحارالانوار، ج 62، ص 297؛ كنزالعمال ، ج 10، ص 40.
118- كافى ، ج 6، ص 360، محاسن ، ج 2، ص 373.
119- كافى ، ج 6، ص 360.
120- كافى ، ج 6، ص 360، محاسن ، ج 2، ص 372.
121- طب الرضا، ص 27؛ بحارالانوار، ج 62، ص 321.
122- امالى شيخ طوسى ، ص 369؛ بحارالانوار، ج 66، ص 191.
123- كافى ، ج 6، ص 359؛ محاسن ، ج 2، ص 373.
124- طب الائمه ، ص 135؛ بحارالانوار، ج 66، ص 192.
125- كافى ، ج 6 ص 360، بحارالانوار، ج 66، ص 267.
126- فردوس ج 1، ص 127.
127- كافى ، ج 6، ص 365؛ بحارالانوار، ج 66، ص 200.
128- كافى ، ج 6، ص 365؛ بحارالانوار، ج 66، ص 200.
129- كافى ، ج 6، ص 365؛ بحارالانوار، ج 66، ص 200.
130- كافى ، ج 6، ص 365؛ بحارالانوار، ج 66، ص 200.
131- محاسن ، ج 2، ص 318؛ بحارالانوار، ج 66، ص 260.
132- كافى ، ج 6، ص 366؛ بحارالانوار، ج 66، ص 202.
133- نماز عشاء خصوصيت ندارد و منظور، خوردن اين سبزى در شب است .
134- محاسن ، ج 2، ص 324؛ بحارالانوار، ج 66، ص 236.
135- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 390؛ بحارالانوار، ج 66، ص 237.
136- كافى ، ج 6، ص 368؛ بحارالانوار، ج 66، ص 237.
137- تلبينه ، غذايى شبيه كاچى است كه از شير و عسل و آرد يا سبوس درست مى شود.
138- فردوس ، ج 2، ص 76.
139- كافى ج 6، ص 321؛ بحارالانوار، ج 66، ص 96.
140- كنزالعمال ، ج 10، ص 37.
141- كافى ، ج 6، ص 320؛ بحارالانوار، ج 66، ص 96.
142- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 329؛ بحارالانوار، ج 66، ص 217.
143- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 329؛ بحارالانوار، ج 66، ص 217.
144- كافى ، ج 6، ص 369؛ بحارالانوار، ج 66، ص 217.
145- محاسن ، ج 2، ص 327؛ بحارالانوار، ج 66، ص 217.
146- بحارالانوار، ج 62، ص 285.
147- كنزالعمال ، ج 10، ص 46؛ بحارالانوار، ج 62، ص 297.
148- طب النبى ، ص 8؛ بحارالانوار، ج 62، ص 296.
149- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 399؛ بحارالانوار، ج 66، ص 194.
150- طب النبى ، ص 10، بحارالانوار، ج 62، ص 298.
151- طب النبى ، ص 10، بحارالانوار، ج 62، ص 298.
152- شايد همان گونه كه پيه در بن ، از مازاد مواد غذايى به وجود مى آيد، خربزه نيز نسبت به زمين اين گونه باشد. البته اين ، حدس و گمان مترجم است و حقيقت هستى را خدا و بندگان برگزيده اش مى دانند.
153- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 400؛ بحارالانوار، ج 66، ص 194.
154- خصال ، ص 443.
155- خصال ، ص 443، بحارالانوار، ج 66، ص 196.
156- كنزالعمال ، ج 10، ص 46؛ بحارالانوار، ج 62، ص 299.
157- كافى ، ج 6، ص 361؛ بحارالانوار، ج 62، ص 203.
158- طب النبى ، ص 8؛ بحارالانوار، ج 62، ص 296.
159- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 390؛ بحارالانوار، ج 66، ص 234.
160- كافى ، ج 6، ص 367؛ بحارالانوار، ج 66، ص 234.
161- كافى ، ج 6، ص 367؛ بحارالانوار، ج 66، ص 234.
162- نوعى خرما است .
163- محاسن ، ج 2، ص 345؛ بحارالانوار، ج 104، ص 82.
164- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 365؛ بحارالانوار، ج 66، ص 141.
165- نوعى خرما است .
166- محاسن ، ج 2، ص 342؛ بحارالانوار، ج 66، ص 133.
167- خصال ، ص 615؛ بحارالانوار، ج 66، ص 141.
168- محاسن ، ج 1، ص 76؛ بحارالانوار، ج 66، ص 128.
169- كافى ، ج 6، ص 345؛ بحارالانوار، ج 66، ص 133.
170- دعائم الاسلام ، ج 2، ص 111.
171- طب النبى ، ص 7؛ بحارالانوار، ج 62، ص 296.
172- كنزالعمال ، ج 8، ص 509.
173- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 365؛ بحارالانوار، ج 66، ص 141.
174- كنزالعمال ، ج 12، ص 338.
175- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 326؛ بحارالانوار، ج 66، ص 141.
176- كافى ، ج 6، ص 24؛ بحارالانوار، ج 66، ص 128.
177- كنزالعمال ج 10، ص 45.
178- كافى ، ج 6، ص 373؛ بحارالانوار، ج 66، ص 252.
179- كافى ، ج 6، ص 373؛ بحارالانوار، ج 66، ص 252.
180- بحارالانوار، ج 66، ص 253.
181- دعائم الاسلام ج 2، ص 111؛ بحارالانوار، ج 66، ص 77.
182- كنزالعمال ، ج 10، ص 86.
183- نوعى خرماى مرغوب
184- طب الرضا ص 35؛ بحارالانوار، ج 62، ص 324.
185- كافى ، ج 6، ص 335؛ بحارالانوار، ج 66، ص 88.
186- كافى ، ج 6، ص 335.
187- كافى ، ج 6، ص 372؛ بحارالانوار، ج 66، ص 219.
188- كافى ، ج 6، ص 372.
189- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 399؛ بحارالانوار، ج 66، ص 219.
190- كنزالعمال ، ج 9، ص 321؛ بحارالانوار، ج 76، ص 135.
191- كافى ، ج 6، ص 332؛ بحارالانوار، ج 66، ص 182.
192- كافى ، ج 6، ص 331؛ بحارالانوار، ج 66، ص 181.
193- كافى ، ج 6، ص 331؛ بحارالانوار، ج 66، ص 181.
194- كسد، كست ، كوشند، عود عربى .
195- كنزالعمال ، ج 10، ص 24.
196- كنزالعمال ، ج 10، ص 47.
197- كنزالعمال ، ج 10، ص 48.
198- كافى ، ج 6، ص 332؛ بحارالانوار، ج 66، ص 183.
199- كافى ، ج 6، ص 306؛ بحارالانوار، ج 66، ص 276.
200- كافى ، ج 4، ص 359.
201- گياهى است مسهل و نام ديگر آن ، سيا مى باشد.
202- گياهى مسهل است .
203- دعائم الاسلام ، ج 2، ص 149؛ بحارالانوار، ج 62، ص 219.
204- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 409؛ بحارالانوار، ج 62، ص 218.
205- محاسن ، ج 2، ص 284؛ بحارالانوار، ج 62، ص 297.
206- كافى ، ج 6، ص 329؛ بحارالانوار، ج 66، ص 305.
207- دعائم الاسلام ، ج 2، ص 149؛ بحارالانوار، ج 62، ص 275.
208- كافى ، ج 6، ص 329؛ بحارالانوار، ج 66، ص 301.
209- كافى ، ج 6، ص 330.
210- كنزالعمال ، ج 15، ص 284.
211- كنزالعمال ، ج 15، ص 284.
212- طب الائمه ، ص 24؛ بحارالانوار، ج 62، ص 162.
213- كافى ، ج 6، ص 329؛ بحارالانوار، ج 66، ص 398.
214- كافى ، ج 6، ص 329؛ بحارالانوار، ج 66، ص 303.
215- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 381؛ بحارالانوار، ج 66، ص 188.
216- منظور از خوردن هسته و استخوان سنجد، پس از كوبيدن آن مى باشد.
217- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 381؛ بحارالانوار، ج 66، ص 188.
218- كافى ، ج 6، ص 357.
219- كافى ، ج 6، ص 355؛ بحارالانوار، ج 66، ص 168.
220- محاسن ، ج 2 ص 368؛ بحارالانوار، ج 62، ص 93.
221- كافى ، ج 6، ص 375؛ بحارالانوار، ج 62، ص 93.
222- طب الائمه ، ص 153؛ بحارالانوار، ج 66، ص 175.
223- دعائم الاسلام ، ج 2، ص 148.
224- كافى ، ج 8، ص 291؛ بحارالانوار، ج 62، ص 140.
225- كافى ، ج 6، ص 355؛ بحارالانوار، ج 62، ص 177.
226- كافى ، ج 6، ص 355.
227- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 375؛ بحارالانوار، ج 66، ص 177.
228- مواعظ عدديه ، ص 211.
229- شايد منظور، بيمارى هاى روحى و روانى باشد.
230- طب الائمه ، ص 135؛ بحارالانوار، ج 66، ص 175.
231- علل الشرايع ، ص 515؛ بحارالانوار، ج 103، ص 280.
232- علل الشرايع ، ص 515؛ بحارالانوار، ج 103، ص 280.
233- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 394؛ كنزالعمال ج 15، ص 271
234- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 394؛ كنزالعمال ج 15، ص 440.
235- علل الشرايع ، ص 520؛ بحارالانوار، ج 66، ص 247.
236- طب الرضا، ص 41؛ بحارالانوار، ج 62، ص 325.
237- كافى ، ج 6، ص 324؛ بحارالانوار، ج 66، ص 300.
238- هر درهم ، معادل 46/2 گرم است .
239- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 363؛ بحارالانوار، ج 66، ص 300.
240- تبى كه دو روز در ميان مى گيرد.
241- كافى ، ج 8، ص 265؛ بحارالانوار، ج 62، ص 103.
242- كافى ، ج 6، ص 333؛ بحارالانوار، ج 66، ص 298.
243- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 363؛ بحارالانوار، ج 66، ص 189.
244- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 363؛ بحارالانوار، ج 66، ص 118.
245- نوعى شكر كه بسيار سفت و سخت است .
246- كافى ، ج 6، ص 333؛ بحارالانوار، ج 66، ص 297.
247- طب الائمه ، ص 67؛ بحارالانوار، ج 66، ص 300.
248- گويا رگ جذام ، كنايه از سوداست ؛ چرا كه با غلبه سودا، جذام پيش مى آيد و شلغم ، مانع طغيان سودا مى شود. علامه مجلسى ، بحارالانوار، ج 66، ص 221.
249- كافى ، ج 6، ص 372؛ بحارالانوار، ج 66، ص 220.
250- محاسن ، ج 2، ص 333؛ بحارالانوار، ج 66، ص 220.
251- محاسن ، ج 2، ص 333؛ بحارالانوار، ج 66، ص 220.
252- جامع الاحاديث قمى ، ص 100؛ بحارالانوار، ج 62، ص 233.
253- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 407؛ بحارالانوار، ج 62، ص 233
254- علامه مجلسى : گويا مقصود، بادى است ميان پوست و گوشت ، يا بادى همانند قولنج كه در پشت و جاهاى ديگر بدن رخ مى دهد و توان حركت را مى گيرد.
255- علامه مجلسى : گويا خامّ صحيح است و به معناى بلغم خام مى باشد كه هنوز به پختگى نرسيده است . و شايد، بادى است كه در بدن انسان ، جاگير شده و ماندگار مى گردد.
256- علامه مجلسى : سردى اى در درون است و از چيره شدن برودت و رطوبت بر طبع انسان به وجود مى آيد و از آميزش ، ناتوان مى كند.
257- بحارالانوار، ج 62، ص 187.
258- خصال ، ص 636؛ بحارالانوار، ج 66، ص 95
259- كافى ، ج 6، ص 336؛ بحارالانوار، ج 66، ص 102.
260- طب الائمه ص 89؛ بحارالانوار، ج 66، ص 182.
261- كنزالعمال ، ج 10، ص 31.
262- كنزالعمال ، ج 10، ص 31.
263- كافى ، ج 6، ص 337؛ بحارالانوار، ج 66، ص 103.
264- كافى ، ج 6، ص 337؛ بحارالانوار، ج 66، ص 103.
265- بيمارى معده است كه مانع هضم و جذب غذا مى گردد و ايجاد اسهال مى كند.
266- كنزلعمال ، ج 10، ص 31.
267- كافى ، ج 6، ص 339؛ بحارالانوار، ج 66، ص 95.
268- كافى ، ج 6، ص 337؛ بحارالانوار، ج 66، ص 102.
269- كافى ، ج 6، ص 338؛ بحارالانوار، ج 66، ص 107.
270- محاسن ، ج 2، ص 175؛ بحارالانوار، ج 66، ص 285.
271- مجمع البيان ، ج 3، ص 365؛ بحارالانوار، ج 65، ص 113.
272- كافى ، ج 6، ص 513.
273- محاسن ، ج 2، ص 176؛ بحارالانوار، ج 66، ص 286.
274- كافى ، ج 6، ص 321؛ بحارالانوار، ج 66، ص 285.
275- دعائم الاسلام ، ج 2، ص 112؛ بحارالانوار، ج 66، ص 259.
276- محاسن ، ج 2، ص 306؛ بحارالانوار، ج 66، ص 258.
277- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 408؛ بحارالانوار، ج 66، ص 259.
278- دعائم الاسلام ، ج 2، ص 148؛ بحارالانوار، ج 66، ص 294.
279- كنزالعمال ، ج 10، ص 8؛ بحارالانوار، ج 66، ص 290.
280- كنزالعمال ، ج 10، ص 44.
281- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 359؛ بحارالانوار، ج 66، ص 294.
282- كافى ، ج 6، ص 332؛ بحارالانوار، ج 66، ص 292.
283- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 359؛ بحارالانوار، ج 66، ص 294.
284- كافى ، ج 6، ص 33؛ بحارالانوار، ج 66، ص 291.
285- طب النبى ، ص 7، بحارالانوار، ج 62، ص 291.
286- بحارالانوار، ج 66، ص 294.
287- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 395؛ بحارالانوار، ج 66، ص 290.
288- كنزالعمال ، ج 10، ص 21.
289- كنزالعمال ، ج 10، ص 87.
290- محاسن ، ج 2، ص 300، بحارالانوار، ج 66، ص 292.
291- آبله بزرگ و سياهى كه دهانه هاى زيادى دارد و درون آن پر از چرك است .
292- كنزالعمال ، ج 5، ص 822.
293- طب الائمه ، ص 55؛ بحارالانوار، ج 62، ص 118.
294- كافى ، ج 8، ص 194؛ بحارالانوار، ج 62، ص 163.
295- بحارالانوار، ج 66، ص 293.
296- طب الرضا، ص 37؛ بحارالانوار، ج 62، ص 324.
297- طب الائمه ، ص 51؛ بحارالانوار، ج 62، ص 100.
298- اين فالوده ، غير از فالوده ى امروزى است . فالوده در گذشته به نوعى حلوا گفته مى شد كه از نشاسته و بادام و چيزهاى شيرينى مثل شيره و عسل و شربت قند درست مى كردند.
299- طب الائمه ، ص 51؛ بحارالانوار، ج 62، ص 100.
300- طب النبى ، ص 9؛ بحارالانوار، ج 62، ص 232.
301- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 380؛ بحارالانوار، ج 62، ص 232.
302- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 381؛ بحارالانوار، ج 66، ص 232.
303- محاسن ، ج 2، ص 335؛ بحارالانوار، ج 66، ص 232.
304- بحارالانوار، ج 66، ص 231.
305- بحارالانوار، ج 66، ص 232.
306- آرد حبوبات بريان و بو داده شده مى باشد. هر جا كه قاووت به تنهايى آمده ، منظور از آن ، قاووت گندم است .
307- طب الائمه ، ص 67؛ بحارالانوار، ج 66، ص 278.
308- كافى ، ج 6، ص 305؛ بحارالانوار، ج 66، ص 276.
309- محاسن ، ج 2، ص 288؛ بحارالانوار، ج 66، ص 277.
310- محاسن ، ج 2، ص 288؛ بحارالانوار، ج 66، ص 277.
311- محاسن ، ج 2، ص 288؛ بحارالانوار، ج 66، ص 277.
312- كافى ، ج 6، ص 306؛ بحارالانوار، ج 66، ص 276.
313- محاسن ، ج 2، ص 289؛ بحارالانوار، ج 66، ص 280.
314- كافى ، ج 6، ص 306؛ بحارالانوار، ج 66، ص 279.
315- كافى ، ج 6، ص 311.
316- بحارالانوار، ج 49، ص 48
317- كافى ، ج 6، ص 307؛ بحارالانوار، ج 66، ص 281.
318- كافى ، ج 6، ص 307؛ بحارالانوار، ج 66، ص 281.
319- كافى ، ج 6، ص 307؛ بحارالانوار، ج 66، ص 281.
320- بحارالانوار، ج 62، ص 274.
321- دعائم الاسلام ، ج 2، ص 150.
322- كافى ، ج 6، ص 356.
323- كافى ، ج 6، ص 356.
324- كافى ، ج 6، ص 356.
325- كافى ، ج 6، ص 306؛ بحارالانوار، ج 66، ص 278.
326- طب الائمه ، ص 67؛ بحارالانوار، ج 66، صص 278.
327- محاسن ، ج 2، ص 313؛ بحارالانوار، ج 66، ص 208.
328- كافى ، ج 6، ص 363؛ بحارالانوار، ج 66، ص 207.
329- كافى ، ج 6، ص 362؛ بحارالانوار، ج 66، ص 208.
330- كافى ، ج 6، ص 363؛ بحارالانوار، ج 66، ص 209.
331- كافى ، ج 6، ص 363؛ بحارالانوار، ج 66، ص 209.
332- كافى ، ج 6، ص 363؛ بحارالانوار، ج 66، ص 209.
333- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 396؛ بحارالانوار، ج 66، ص 239.
334- كافى ، ج 6، ص 376؛ بحارالانوار، ج 66، ص 239.
335- دعوات ، ص 159.
336- كافى ، ج 6، ص 319؛ بحارالانوار، ج 66، ص 77.
337- كافى ، ج 6، ص 319؛ بحارالانوار، ج 66، ص 77.
338- كنز العمال ج 10، ص 44.
339- دعوات ص 154؛ بحارالانوار، ج 66، ص 229.
340- كنزالعمال ، ج 15، ص 280؛ بحارالانوار، ج 66، ص 228.
341- كافى ، ج 6، ص 371؛ بحارالانوار، ج 66، ص 228.
342- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 383؛ بحارالانوار، ج 66، ص 225.
343- طب الائمه ، ص 138؛ بحارالانوار، ج 66، ص 228.
344- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 390؛ بحارالانوار، ج 62، ص 297.
345- كافى ، ج 6، ص 366؛ بحارالانوار، ج 66، ص 240.
346- فردوس ، ج 5، ص 370.
347- طب النبى ، ص 11؛ بحارالانوار، ج 62، ص 300.
348- طب النبى ، ص 6؛ بحارالانوار، ج 76، ص 321.
349- كنزالعمال ، ج 6، ص 647.
350- مكارم الاخلاق ، ج 2، ص 328؛ بحارالانوار، ج 66، ص 443.
351- خصال ، ص 612؛ بحارالانوار، ج 66، ص 443.
352- كنزالعمال ، ج 14، ص 186.
353- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 423؛ بحارالانوار، ج 66، ص 444.
354- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 423؛ بحارالانوار، ج 66، ص 444.
355- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 423؛ بحارالانوار، ج 66، ص 444.
356- كافى ، ج 6، ص 340؛ بحارالانوار، ج 62، ص 281.
357- مستدرك الوسائل ، ج 16، ص 405.
358- خصال ، ص 632؛ بحارالانوار، ج 66، ص 168.
359- كافى ، ج 6، ص 358؛ بحارالانوار، ج 66، ص 177.
360- طب الائمه ، ص 125.
361- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 335؛ بحارالانوار، ج 66، ص 58.
362- محاسن ، ج 2، ص 256؛ بحارالانوار، ج 66، ص 58.
363- كنزالعمال ، ج 15، ص 282.
364- كنزالعمال ، ج 15، ص 282.
365- دعائم الاسلام ، ج 2، ص 145؛ بحارالانوار، ج 62، ص 273.
366- كنزالعمال ، ج 15، ص 455.
367- كنزالعمال ، ج 15، ص 455.
368- دعائم الاسلام ، ج 2، ص 109؛ بحارالانوار، ج 66، ص 76.
369- محاسن ، ج 2، ص 255؛ بحارالانوار، ج 66، ص 66.
370- بحارالانوار، ج 50، ص 255.
371- طب الائمه ، ص 64.
372- دعوات ، ص 153؛ بحارالانوار، ج 66، ص 75.
373- كافى ، ج 6، ص 316؛ بحارالانوار، ج 66، ص 69.
374- كافى ، ج 6، ص 316؛ بحارالانوار، ج 66، ص 69.
375- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 348؛ بحارالانوار، ج 66، ص 74.
376- محاسن ، ج 2، ص 266؛ بحارالانوار، ج 65، ص 182.
377- كنزالعمال ، ج 10، ص 31.
378- طب النبى ، ص 7؛ بحارالانوار، ج 62، ص 296.
379- غيبت نعمانى ، ص 67.
380- طب الائمه ، ص 64؛ بحارالانوار، ج 66، ص 101.
381- كافى ، ج 6، ص 310؛ بحارالانوار، ج 66، ص 69.
382- كافى ، ج 6، ص 312؛ بحارالانوار، ج 65، ص 43.
383- نام هاى ديگر اين پرنده ، عبارت است از: علوقس ، هوبره ، آهوبره ، چرز، شوات ، تغدرى ، خرچال ، طوى ، قوشى .
384- كافى ، ج 6، ص 313؛ بحارالانوار، ج 64، ص 285.
385- مرآة العقول ، ج 22، ص 133.
386- كافى ، ج 6، ص 312؛ بحارالانوار، ج 65، ص 6.
387- كبكنجير يا كبك انجير، پرنده اى است شبيه به كبك ، اما بزرگتر از آن كه در مناطق گرم و معتدل و در صحرا زندگى مى كند.
388- كافى ، ج 6، ص 312؛ بحارالانوار، ج 66، ص 75.
389- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 350؛ بحارالانوار، ج 66، ص 74.
390- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 350؛ بحارالانوار، ج 66، ص 74.
391- كافى ، ج 6، ص 312؛ بحارالانوار، ج 66، ص 74.
392- كافى ، ج 6، ص 323؛ بحارالانوار، ج 65، ص 207.
393- كافى ، ج 6، ص 323؛ بحارالانوار، ج 65، ص 208.
394- طب الرضا، ص 63؛ بحارالانوار، ج 62، ص 321.
395- دعائم الاسلام ، ج 2، ص 151؛ بحارالانوار، ج 65، ص 190.
396- خصال ، ص 636؛ بحارالانوار، ج 66، ص 57.
397- بحارالانوار، ج 66، ص 56.
398- طب الائمه ، ص 137.
399- كافى ، ج 6، ص 344.
400- نوعى بيمارى پوستى است كه به واسطه آن ، لكه هاى سفيدى در گردن ، بازو، سينه و صورت به وجود مى آيد.
401- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 406؛ بحارالانوار، ج 66، ص 256.
402- كافى ، ج 6، ص 344؛ بحارالانوار، ج 66، ص 256.
403- گياهى خوشبو و صحرايى كه در عربى به آن سعد مى گويند.
404- كافى ، ج 6، ص 379؛ بحارالانوار، ج 66، ص 435.
405- كافى ، ج 6، ص 378؛ بحارالانوار، ج 66، ص 435.
406- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 412؛ بحارالانوار، ج 62، ص 235.
407- طب النبى ، ص 9؛ بحارالانوار، ج 62، ص 298.
408- خصال ، ص 343؛ بحارالانوار، ج 66، ص 151.
409- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 415؛ بحارالانوار، ج 66، ص 153.
410- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 380؛ بحارالانوار، ج 66، ص 152.
411- كافى ، ج 5، ص 308.
412- بحارالانوار، ج 62، ص 271.
413- طب الرضا، ص 36، بحارالانوار، ج 62، ص 324.
414- طب الائمه ، ص 137؛ بحارالانوار، ج 66، ص 153.
415- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 380؛ بحارالانوار، ج 66، ص 151.
416- كافى ، ج 6، ص 352؛ بحارالانوار، ج 66، ص 152.
417- كافى ، ج 6، ص 287؛ مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 333.
418- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 377؛ بحارالانوار، ج 66، ص 149.
419- كافى ، ج 6، ص 286؛ بحارالانوار، ج 66، ص 270.
420- كنزالعمال ، ج 7، ص 188.
421- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 334؛ بحارالانوار، ج 66، ص 255.
422- كافى ، ج 6، ص 304؛ بحارالانوار، ج 66، ص 274.
423- كافى ، ج 6، ص 305؛ بحارالانوار، ج 66، ص 274.
424- كافى ، ج 6، ص 305؛ بحارالانوار، ج 66، ص 275.
425- كافى ، ج 6، ص 305؛ بحارالانوار، ج 66، ص 274.
426- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 335؛ بحارالانوار، ج 66، ص 275.
427- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 408.
428- كافى ، ج 6، ص 342؛ بحارالانوار، ج 66، ص 263.
429- محاسن ، ج 2، ص 425؛ بحارالانوار، ج 66، ص 398.
430- مكارم الاخلاق ، ج 1، ص 412؛
431- كافى ، ج 6، ص 327؛ بحارالانوار، ج 64، ص 273.
432- كافى ، ج 6، ص 326؛ بحارالانوار، ج 66، ص 394.
433- كافى ، ج 6، ص 326؛ بحارالانوار، ج 66، ص 399.
434- كافى ، ج 6، ص 330؛ بحارالانوار، ج 66، ص 399.
435- محاسن ، ج 2، ص 169؛ بحارالانوار، ج 66، ص 86.
436- كافى ، ج 6، ص 319؛ بحارالانوار، ج 66، ص 86.
437- كافى ، ج 6، ص 319؛ بحارالانوار، ج 66، ص 86.
438- كافى ، ج 6، ص 319؛ بحارالانوار، ج 66، ص 86.
439- كافى ، ج 6، ص 344؛ بحارالانوار، ج 66، ص 257.
440- طب الائمه ، ص 136؛ بحارالانوار، ج 66، ص 189.
441- طب الائمه ، ص 136؛ بحارالانوار، ج 66، ص 189.
442- طب الائمه ، ص 136؛ بحارالانوار، ج 66، ص 189.
443- كافى ، ج 2، ص 359؛ بحارالانوار، ج 96، ص 189.
444- طب الائمه ، ص 136؛ بحارالانوار، ج 96، ص 189.