آيين قرائت و كتابت قرآن كريم در سيره نبوى

محسن رجبى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۱ -


(1) - اسراء، آيه 106.
(2) - جمعه، آيه 2.
(3 - مفاهيم پايه يا عملياتى اصطلاحى است در روش تحقيق كه نويسنده در آغاز تحقيق، مفاهيم اصلى عنوان تحقيق خود را به خواننده مى‏شناساند و اگر اين مفاهيم چندين معنا داشته باشند، معناى مقصود خود را بيان مى‏كند.
(4) - لغت‏نامه دهخدا، ج 3، ص 4381، 4379، 4349، 4341 و فرهنگ معين، ج 1، ص 596 و 580 - 595.
(5) - محمد جواد مشكور، فرهنگ تطبيقى عربى با زبانهاى سامى و ايرانى، ج 2، ص 681 - 682 و سليمان حييم، فرهنگ عبرى - فارسى، ص 495.
(6) - kuran.j.d,Pearson, al-kuran, vol v,p 004; A.Mingana , syriac influenceon the style of the
(7) - محمد جواد مشكور، همان، ج 2، ص 682.
(8) - ابن منظور، لسان العرب، ج‏1، ص 128.
(9) - همان، ص 131.
(10) - همان، ص 130.
(11) - همان، ص 132.
(12) - همان، ص 128.
(13) - مفردات، ص‏402.
(14) - نك: همين كتاب، فصل اول از بخش دوم.
(15) - نك: طباطبايى، الميزان، ج 2، ص‏12.
(16) - قيامت، آيه 18.
(17) - اسراء، آيه 106.
(18) - محمد جواد مشكور، همان، ج 1، ص 105.
(19) - مفردات، ذيل تلى.
(20) - ابن منظور، لسان العرب، ج 14، ص 102 - 105.
(21) - التبيان فى تفسير القرآن، ج‏6، ص 252.
(22) - مفردات، ص‏75.
(23) - محمد على لسانى فشاركى، درسنامه آموزش زبان قرآن، ص 38 - 44؛ نك: حسن مصطفوى، التحقيق فى كلمات القرآن‏الكريم. ذيل تلو و المعجم فى فقه لغة القرآن و سر بلاغته، ج 7، ص 834 - 836.
(24) - مرتضى رزم‏آرا، زبانشناسى قرآن، ص 26.
(25) - قدر، آيه 1.
(26) - اسراء، آيه 106.
(27) - شورى، آيه 7.
(28) - انعام، آيه 19.
(29) - حجر، آيه 87.
(30) - اعراف، آيه 52.
(31) - نحل، آيه 6.
(32) - مزمل، آيه 5.
(33) - رحمن، آيات 1 - 2.
(34) - نجم، آيه 5.
(35) - اعلى، آيه 6.
(36) - قيامت، آيه 18.
(37) - جاثيه، آيه 6؛ آل‏عمران، آيه 108 و بقره، آيه 252.
(38) - فرقان، آيه 32.
(39) - دخان، آيه 3.
(40) - بقره، آيه 185.
(41) - فيض كاشانى، الصافى فى تفسير القرآن، ج 1، ص 41.
(42) - ابن هاشم، السيرة النبويه، ج 1، ص 274 و ج 2، ص 268؛ نيز نك: ابن كثير، تفسير القرآن العظيم، ج‏2، ص 326 و تاريخ الطيرى، ج 2، ص 131: قال الحسن بن على بن ابى طالب: كانت ليلة الفرقان يوم التقى الجمعان لسبع عشرة من رمضان.
(43) - از جمله مى‏توان به محمد بن اسحق (د 151 قرآن اشاره كرد (نك: ابن هشام، همان، ج 1، ص 273. و سيوطى، الدرالمنثور، ج 6، ص 376).
(44) - نك: سيوطى، الدر المنثور، ج 6، ص 376؛ سيد على موسوى دارابى، نصوص فى علوم القرآن، ج 1، ص 79، 132، 269، 319، 321 و 331؛ محمد على لسانى فشاركى، جزوه علم محكم و متشابه، ص 28 - 38 و ابو عبدالله زنجانى، تاريخ القرآن، ص 35.
(45) - صدوق، عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 247.
(46) - ابن كثير، البداية و النهاية، ج 3، ص 11 و 367 و نك: ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، ص‏152.
(47 - من وحى القرآن ج 1، ص‏28.
(48 - آغاز نبوت و چگونگى نزول قرآن، پژوهشهاى قرآنى، شماره 46 - 47، ص 106.
(49) - طباطبايى، الميزان، ج‏2، ص‏15.
(50) - شعراء، آيه 2؛ قصص، آيه 2 و يوسف، آيه 1.
(51) - دخان، آيه 2 و زخرف، آيه 2.
(52) - حجر، آيه 1.
(53) - نمل، آيه 1.
(54) - لقمان، آيه 2 و يونس، آيه 1.
(55) - يس، آيه 2.
(56) - زخرف، آيه 4.
(57) - هود، آيه 2.
(58) - بروج، آيات 21 - 22.
(59) - واقعه، آيات 77 - 78.
(60) - محمد على لسانى فشاركى، جزوه علم محكم و متشابه ص 16 - 40.
(61) - يوسف، آيه 3.
(62) - زخرف، آيه 3.
(63) - فصلت، آيه 3.
(64) - شعراء، آيه 195 و نحل، آيه 103.
(65) - هود، آيه 2.
(66) - اسراء، آيه 106.
(67) - فرقان، آيه 1.
(68) - آل عمران، آيه 4.
(69) - ص، آيه 2.
(70) - نك: اسراء، آيه 106؛ زخرف، آيه 3؛ فصلت، آيه 3؛ نور، آيه 1؛ طه، آيه 2.
(71) - الميزان، ج 2، ص 13 - 16، ج 18، ص 138 - 139، 86 - 87 و ج 11، ص‏80.
(72) - نجم، آيه 10.
(73) - آل عمران، آيات 2 - 4.
(74) - بقره، آيه 185.
(75) - كهف، آيه 1.
(76) - فرقان، آيه 1.
(77) - فصلت، آيه 3.
(78) - يونس، آيه 37.
(79) - آل عمران، آيه 7.
(80) - حجر، آيه 87.
(81) - زمر، آيه 23.
(82) - نحل، آيه 44.
(83) - در اين‏باره امام هادى (عليه السلام) مى‏فرمايد: ينظر (محمد)... الى أنواع عجائب رحمته و بدائع حكمته، و ينظر الى أكناف السماء و أقطار الأرض... فيعتبر بتلك الآثار، و يتذكر بتلك الآيات، و يعبد الله حق عبادته، فلما استكمل أربعين سنة، و نظر الله عز وجل الى قلبه فوجده أفضل القلوب و أجلها و أطوعها و أخشعها و أخضعها، أذن لأبواب السماء فقتحت (اشاره به آيه 5 سوره شورى) و محمد ينظر اليها (اشاره به نزول قرآن به صورت نور (نجم، آيات 1 - 18؛ تغابن، آيه 8؛ شورى، آيات 7 و 52؛ نساء، آيه 174) و أذن للملائكة فنزلوا (قدر آيه 4؛ شورى، آيه 5) و محمد ينظر اليهم و أمر بالرحمة فأنزلت عليه من لدن ساق العرش الى رأس محمد و غرته...فأراد الله عز وجل أن يشرح صدره، و يشجع قلبه فأنطق الله الجبال و الصخور و المدر، و كلما و صل الى شى‏ء منها ناداه. السلام عليك يا رسول الله أبشر فان الله عز وجل قد فضلك و جملك و زينك، و أكرمك فوق الخلائق أجمعين من الأولين و الآخرين (مجلسى، بحارالانوار، ج 17، ص 309 و ج‏18، ص 205 - 206).
(84) - سنن ابوداود، ح 4604.
(85) - مجلسى، بحارالانوار، ج‏92، ص 106.
(86) - كلينى، روضه كافى، ج 2، ص 245، ح 586.
(87) - تفسير عياشى، ج 1، ص 164.
(88 - عن ابى جعفر (عليه السلام) انه قال: من يستطيع أحد أن يدعى أنه جمع القرآن كله ظاهره و باطنه غير الأوصياء (محمد بن حسن صفار، بصائرالدرجات، ص 213).
(89) - الميزان، ج 10، ص 142.
(90) - همان، ج 13، ص 120.
(91) - همان، ج 17، ص 381 و ج 2، ص 17.
(92) - قمر، آيه 50.
(93) - قصص، آيه 2، شعراء، آيه 2 و يوسف، آيه 1.
(94) - نمل، آيه 1.
(95) - حجر، آيه 1.
(96) - يونس، آيه 1.
(97) - هود، آيه 1.
(98) - نور، آيه 1.
(99) - حروف مقطعه، بيانگر وضعيت قرآن در مرحله قبل از نزول‏اند؛ يعنى اگر آيات و سوره‏هاى كتاب مبين تفصيل نمى‏يافت، وضعيت آن‏ها براى انسان‏ها شبيه حروف مقطعه بود.
(100) - اعراف، آيه 52.
(101) - محمد على لسانى فشاركى، جزوه علم محكم و متشابه ص 39 - 40 و 24 - 26.
(102) - حلبى، السيرة الحلبيه، ج 1، ص 260.
(103) - اعلى، آيه 6؛ در زبان قرآن س و سوف لزوماً بيانگر وقوع فعل در آينده نيست، بلكه براى تأكيد بر انجام فعل به صورت كامل به كار مى‏رود (نك: سيد على موسوى دارابى، نصوص فى علوم القرآن، ج‏1، ص 606 و بنت الشاطى‏ء، التفسير البيانى، ج 1، ص 40 - 42)
(104) - امام خمينى (رحمة الله) مى‏فرمايد: در ماه مبارك رمضان، در ليلة القدر، قرآن بر قلب رسول‏اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) نازل شد، ولى كيفيت وحى و نزول قرآن و كيفيت گرفتن قرآن از وحى الهى توسط رسول‏اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) از امورى است كه ابعاد و ماهيت آن الى‏الابد براى امثال ما انسان‏ها در ابهام و سربسته باقى خواهد ماند و براى احدى غير از خود رسول‏اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) حقيقتش حاصل نشده است (قرآن كتاب هدايت در ديدگاه امام خمينى (رحمة الله)، ص 77، 81 و 89).
(105) - قرآن در اسلام، ص 100 - 101 و نك: الميزان، ج 1، ص 4.
(106) - مجلسى، بحارالانوار، ج‏89، ص 38.
(107) - همان، ج 18، ص 250 - 254؛ طباطبائى، الميزان، ج 18، ص 138 - 140 و ج‏2، ذيل آيه 185 سوره بقره و ذيل آيه 114 سوره طه.
(108) - العروة الوثقى، ص 79.
(109) - نك: سيد على موسوى دارابى، نصوص فى علوم القرآن، ج‏1، ص 88، 365، 391، 403 - 404، 604 - 605.
(110) - نمل، آيه 6.
(111) - نجم، آيات 10 - 11 و 17 نك: محمد على لسانى فشاركى، همان، ص 29 - 38.
(112) - اسراء، آيه 85.
(113) - سنن ترمذى، ج 4، ح 5149، ص 366 و نك: همان، ح 2791، ص 139.
(114) - انعام، آيه 54.
(115) - حشر، آيه 22.
(116) - صدوق، عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 284 - 285.
(117) - متقى هندى، كنزالعمال، ح 2681، ص 558.
(118) - ابن ضريس، فضائل‏القرآن، ص 73 - 74 و كلينى، اصول كافى، ج 2، ص 629.
(119) - بقره، آيه 252 و آل‏عمران، آيه 108.
(120) - شعراء، آيه 69؛ يونس، آيه 71؛ اعراف، آيه 175 و مائده، آيه 27.
(121) - اسراء، آيه 106.
(122) - نك: حلبى، السيرة الحلبيه، ج 1، ص 325.
(123) - مقدمة المبانى، ص 16 و محمد على لسانى فشاركى، جزوه علم محكم و متشابه، ص 28 - 38.
(124 - عن النبى (صلى الله عليه و آله و سلم) قال: أمرتى جبرئيل أن أقرأ القرآن قائماً (طباطبايى، سنن النبى، ح 360، ص‏312).
(125) - نك: ابن شبه، تاريخ المدينة المنوره، ج 2، ص‏659؛ ابن حجر عسقلانى، الاصابة، ج‏1، ص 28 و در حاشيه آن، ابن عبدالبر، الاستيعاب، ص 107 - 108 و نك: ابن اثير، اسد الغابة، ج 1، ص 59 و 60.
(126) - نك، ابن هشام، السيرةالنبويه، ج‏1، ص 303 و 321 و 341 - 345 و 346، ج 2، ص 34 - 36؛ سنن ابوداود، ج‏4، ص 234، ح 473 و حلبى، السيرةالحلبية ج‏2، ص 2 - 16.
(127) - نك: ابن هشام، همان، ج‏2، ص 77.
(128) - مقدمة المبانى، ص 8 - 16.
(129) - ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 24 و نك: ابن شبه، تاريخ المدينة المنوره، ج‏3، ص 1006 و ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 2، ص 262.
(130) - ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج‏2، ص 284.
(131) - هيثمى، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج 7، ص 157.
(132) - نك: حلبى، السيرة الحلبيه، ج‏2، ص 8.
(133) - صحيح بخارى، ج‏9، ص 1956، ص 205.
(134) - واقدى، مغازى، ج‏3، ص 826؛ ابن حزم اندلسى، جوامع السيرة النبوية، ص 204 و متقى هندى، كنزالعمال، ج‏2، خ 4400، ص 422.
(135) - امام باقر (عليه السلام) فرمود: ليس أحد أرفق من الله تعالى، و من رفقه تبارك و تعالى أنه ينقلهم من خصلة الى خصلة، و لو حمل عليهم جملة واحدة لهلكوا. همچنين فرموده‏اند: ان الله اذا أراد أن يفرض فريضة أنزلها شيئاً بعد شى‏ء، حتى يوطن الناس أنفسهم عليها، و يسكنوا الى أمر الله و نهيه، و كان ذلك من التدبير فيهم أصوب و أقرب لهم الى الأخذ بها، و أقل لنفارهم منها (علوم‏القرآن عندالمفسرين، ج‏1، ص 244). از عايشه نيز روايت شده است كه گفت: انما نزل أول ما أنزل منه سور من المفصل، فيها ذكر الجنة و النار حتى اذا ثاب الناس الى الاسلام، نزل الحرام و الحلال... (همان).
(136) - نك: طباطبايى، الميزان، ج 18، ص 84 و ج 13، ص 220 - 221.
(137) - جمعه، آيات 2 - 3.
(138) - فرقان، آيه 32.
(139) - توبه، آيه 124.
(140) - براى نمونه نك: حجرات؛ مجادله، آيه 1 و انعام، آيه 54.
(141) - نحل، آيه 102.
(142) - ابراهيم، آيه 27.
(143) - رعد، آيه 28.
(144) - كلينى، روضه كافى، ج‏8، ص 386.
(145) - حلبى، السيرة الحلبيه، ج 1، ص 260.
(146) - كهف، آيه 1.
(147) - شعراء، آيات 193 - 195.
(148) - فرقان، آيه 32.
(149) - متقى هندى، كنزالعمال، ج‏2، ح 3089، ص‏53، حاكم نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، ج‏2، ص 231 و 242 و سيوطى، الاتقان، ج‏1، ص 144: قال المناوى فى فيض القدير شرح الجامع‏الصغير، (بالتفخيم، أى‏التعظيم و من تفخيمه اعطاء حقه وقفاً و ابتداء فان رعاية الفواصل تزيد فى‏البيان، و زيادته تورث التوقير، أى التعظيم و لا تخضعوا الصوت به).
(150) - كلينى، اصول كافى، ج‏2، ص 604 و نك: ابن ضريس، فضائل القرآن، ص 48، ح 65 و متقى هندى، كنزالعمال، ج‏1، ح 2347، ص 524.
(151) - اعلى، آيه 6.
(152) - صحيح مسلم، ج‏1، ج 148، ص 330 و سنن نسائى، ج‏2، ص 149.
(153) - الصافى فى تفسير القرآن، ج 2، ص 809.
(154) - هر چند كه از يك نظر چنين قياسى، مع‏الفارق است، ولى هيچ‏گاه اختلاف مراتب، دليل بر اختلاف روش‏ها نيست. از سوى ديگر، در اين‏جا روش آموزش الهى قرآن (يعنى اقراء)، توسط پيامبراكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) اجرا مى‏شود كه تنزيل يافته آن است و حالت بشرى دارد.
(155) - ابن هشام، السيرة النبوية، ج 1، ص 28.
(156) - فيض كاشانى، الصافى فى تفسيرالقرآن، ج 1، ص 11.
(157) - نك: نورى، مستدرك‏الوسائل، ج‏4، ح 4502/1، ص 206؛ سنن ابوداود، ج‏2، ح‏1462، ص 73؛ حاكم نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، ج‏1، ص 240؛ صحيح مسلم، ج‏1، ح 59، ص 302 و 413؛ مسند احمد بن حنبل، ج‏4، ح 2665، ص 320؛ سنن ترمذى، ج‏1، ح 478 و 289، ص 298 و 178؛ صحيح بخارى، ج‏6، ح 1096، ص 209؛ سنن ابن ماجه، ج 1، ح 61، ص 23 و سنن نسائى، ج‏2، ص 158.
(158) - صحيح بخارى، ج‏19، ح 4704، ص 32.
(159) - متقى هندى، همان، ج 1، ح 2354، ص 525.
(160) - حر عاملى، وسائل الشيعه، ج‏4، ح 16، ص 826.
(161) - محمد عثمان نجاتى، قرآن و روانشناسى، ص 181 - 184.
(162) - نك: حاكم نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، ج‏2، ص 626 و صحيح بخارى، ج‏18، ص 186، ح 4623.
(163) - فردينان دوسوسور، دوره عمومى زبانشناسى، ص 36.
(164) - نك: وان پاسل، جايگاه زبان گفتارى و زبان نوشتارى در آموزش قرآن، روش‏هاى آموزش زبان و مسائل زبانشناسى، ص 179 و 188؛ آذرى نجف آباد، روش‏هاى آموزش زبان، همان، ص 202؛ ريورز، روش سمعى - شفاهى چيست، قملرو زبان فارسى و آموزش زبانهاى بيگانه، ص 122 - 155 و ديويد دوكمپ، زبان‏شناسى و آموزش زبان‏هاى بيگانه، همان، ص 74 - 75.
(165) - كلينى، اصول كافى، ج‏2، ص 613.
(166) - شعراء، آيات 192 - 195.
(167) - براى نمونه نك: اعراف، آيه 100؛ لقمان، آيه 75؛ فصلت، آيات 3 - 5.
(168) - مجلسى، بحارالانوار، ج 59، ص 309.
(169) - نك: حديد، آيه 16؛ محمد، آيه 24؛ حج، آيه 46 و رعد، آيه 28.
(170) - ق، آيه 37.
(171) - كلينى، اصول كافى، ج‏2، ص 38.
(172) - ابوالفضل خوش‏منش، تحقيقى در مسئله حمل قرآن‏كريم، ص 96 - 97.
(173) - طبرسى، مقدمه مجمع‏البيان، فن ششم.
(174) - سنن دارمى، ج 2، ح 3361، ص 315 و صحيح مسلم، ج‏4، ح 3 (2667)، ص 2053.
(175) - حر عاملى، وسائل‏الشيعه، ج‏4، ص 825؛ متقى هندى، كنزالعمال، ج‏1، ح 2271 و نورى، مستدرك‏الوسائل، ج 4، ح 4608/1، ص 245.
(176) - متقى هندى، كنزالعمال، ج‏2، ح 4039، ص 293 و ج‏1، ح 2261، ص‏510
(177) - همان، ح 2276 و 2478؛ حاكم نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، ج‏1، ص 554 و مسند احمد بن حنبل،، ج‏3، ح 1947، ص 290.
(178) - متقى هندى، همان، ج‏1، ح 2298، ص 515.
(179) - نورى، مستدرك‏الوسائل، ج 4، ح 4750/2، ص 306؛ حاكم نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، ج‏1، ص 565 و متقى هندى، همان، ج 1، ح 2648، ص 584.
(180) - متقى هندى، همان، ج 1، ح 2681، ص 558.
(181) - راغب، مفردات، ص 187 و ابن منظور، لسان العرب، ج‏11، ص 265.
(182) - مزمل، آيه 4.
(183) - سنن ترمذى، ج 4، ح 3091، ص 254؛ سنن نسائى، ج 2، ص 181 و سنن ابوداود، ج 2، خ 1466، ص 73.
(184) - برخى به جاى حرف، واژه نويسه را به معناى كوچك‏ترين واحد نوشتارى زبان به كار مى‏برند تا با حرف به معناى آوا اشتباه نشود.
(185) - رابرت. آ. هال، زبان و زبانشناسى، ص 39 - 40.
(186) - المحجةالبيضاء، ج 2، ص 225.
(187) - البرهان، ج‏2، ص 82.
(188) - التمهيد فى علم التجويد، ص 60.
(189) - آواشناسى زبان عربى، ص 67 - 69.
(190) - محمد على لسانى فشاركى، تفسير روحانى، ص 52 - 53 و نيز نك: همو، تجويد و ادغام در علوم قرآنى، دائرة المعارف بزرگ اسلامى، ج 14 و 7؛ سيد محمود طالقانى، پرتوى از قرآن، ج 3 و 4؛ غانم قدورى، درآمدى بر علم تجويد و الهيات و حقوق، شماره 11.
(191) - نك: ابن قيم جوزيه، زادالمعاد، ج 1، ص 337.
(192) - حر عاملى، وسائل‏الشيعه، ج‏4، ص 856 و طباطبائى، سنن‏النبى، ج 346، ص 308.
(193) - حاكم نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، ج‏2، ص 232.
(194) - همان‏
(195) - كلينى، فروع كافى، ج 3، ص 302.
(196) - مجمع البحرين، ج‏5، ص 36.
(197) - سنن ابوداود، ج‏1، ح 504، ص 137 و سنن ترمذى، ج‏1، ح 191، ص 123.
(198) - در عبرى نيز هرف به معناى مكث، وقفه و ايست و بلى هرف به معناى پيوسته و لا ينقطع آمده است. نك: حييم، فرهنگ عبرى - فارسى، ص 111.
(199) - سيوطى، الاتقان، ج 1، ص 258.
(200) - همان.
(201) - النشر فى القراءات العشر، ج 1، ص 224.
(202) - همان.
(203 - عن عبدالله (بن مسعود) قال: كنا اذا تعلمنا من النبى (صلى الله عليه و آله و سلم) عشر آيات من القرآن لم نتعلم من العشر الذى نزلت بعدها حتى نعلم ما فيه (حاكم نيشابورى، همان، ج 1، ص 557)؛ عن أبى عبدالرحمن السلمى قال: حدثنا من كان يقرئنا من الصحابة أنهم كانوا يأخذون عن رسول‏الله (صلى الله عليه و آله و سلم) عشر آيات، فلا يأخذون فى العشر الأخرى حتى يعلموا ما فى هذه من العلم و العمل (نورى، مستدرك‏الوسائل، ج 4، ح 4976/5، ص 372).
(204) - قرطبى، التذكار فى افضل الاذكار، ص 117.
(205) - نورى، همان، ج‏4، ح 4670/1، ص 269.
(206) - همان، ج 4، خ 4600/11، ص 242 و متقى هندى، كنزالعمال، ج‏2، ح 4117، ص 318.
(207) - نك: فيض كاشانى، المحجةالبيضاء، ج‏2، ص 229، ابو حمزه به ابن عباس مى‏گويد: من قرآن را خيلى سريع قرائت مى‏كنم و چه بسا آن را در مدت يك شب يا كمتر ختم مى‏كنم. ابن عباس به او گفت: لأن أقرأ سورة واحدة أعجب الى من أن أفعل ذلك الذى تفعل، فان كنت فاعلاً و لابد فاقرأ قراءة تسمع أذنيك يعيها قلبك (ابن قيم جوزيه، زادالمعاد، ج‏1، ص 339). و عن ابن مسعود، أن رجلاً قال لى: انى أقرأ المفصل فى ركعة واحدة، فقال: هذ كهذ الشعر، ان قوماً يقرؤن القرآن لا يجاوز تراقيهم ولكن اذا وقع فى القلب و رسخ فيه نفع (سيوطى، الاتقان، ج‏1، ص 332).
(208) - امام على (عليه السلام) مى‏فرمايد: لا خير فى قراءه ليس فيها تدبر (كلينى، اصول كافى، ج‏1، ص 36).
(209) - فيض كاشانى، همان، ج 2، ص 225.
(210) - ابراهيم انيس، آواشناسى زبان عربى، ص 67 - 69.
(211) - نك: سيوطى، الاتقان، ج‏1، ص 314.
(212) - حر عاملى، وسائل الشيعه، ج‏4، ص 856.
(213) - كلينى، اصول كافى، ج 2، ص 617.
(214) - سنن ابوداود، ج 4، ح 4838، ص 260.
(215) - طباطبائى، سنن‏النبى، ح 59، ص 46.
(216) - همان، ح 20، ص 20.
(217) - سنن ابوداود، ج 4، ح 4839، ص 261.
(218) - منصور على ناصف، التاج الجامع للاصول فى احاديث الرسول، ج‏3، ص 236.
(219) - منصور على ناصف، التاج الجامع للاصول فى احاديث الرسول، ج‏3، ص 236.
(220) - صحيح بخارى، ج 19، ح 4725، ص 42.
(221) - سنن نسائى، ج 2، ص 179 و سنن ابن ماجه، ج‏1، ح 1353، ص 430.
(222) - هيثمى، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج‏7، ص 169.
(223) - على بن محمد سخاوى، جمال القراء و كمال الاقراء، ج‏1، ص 334.
(224) - همان و نك: قرطبى، التذكار فى افضل الاذكار، ص 120 - 123؛ لم يكن فيها (فى قراءة النبى (صلى الله عليه و آله و سلم)) تطريب، و لا ترجيع و انما كانت مداً
(225) - الروضة البهية فى شرح اللمعة الدمشقيه، ص 261 - 263.
(226 - عن عبدالله بن أبى بكر أن زياداً النميرى جاء مع القراء الى أنس بن مالك فقيل له: اقرأ، فرفع صوته، و كان رفيع الصوت، فقال أنس: يا هذا! ما هكذا كانوا يفعلون؟! (متقى هندى، كنزالعمال، ج‏2، ح 4122، ص 319). اعمش (د 148ق) نيز مى‏گويد: قرأ رجل عند أنس بلحن من هذه الألحان فكره ذلك أنس: قال أبو محمد: و قال غيره: قرأ غورك بن أبى الخضرم (سنن دارمى، ج‏2، ح‏3502، ص 347)؛ و عن محمد قال: كانوا يرون هذه الألحان فى القرآن محدثة، (همان، ح 3503). نوفل بن أبى اياس هذلى گويد: كان الناس يقومون فى رمضان فى المسجد فرقاً، فكانوا اذا سمعوا قارئاً حسن الصوت مالوا اليه، فقال عمر: قد اتخذوا القرآن أغانى و الله لئن استطعت لأ غيرن هذا، فلم يمكث الا ليالى حتى جمع الناس على أبى بن كعب (ابن شبه، تاريخ المدينة المنوره، ج‏2، ص 715).
(227) - صحيح بخارى، ج 19، ح 4726، ص 43؛ وج 25، ح 7087، ص 230 و صحيح مسلم، ج 1، ص 547.
(228) - على بن محمد سخاوى، جمال القراء و كمال الاقراء، ج‏1، ص 234.
(229) - عبدالله بن محمد اصبهانى، اخلاق النبى و آدابه، ص 232، ح 553.
(230) - نك: ابن قيم جوزيه، زاد المعاد، ج 1، ص 483؛ سيوطى نيز ذيل ورتل القرآن ترتيلاً همان رواياتى را كه در باب كيفيت قرائت پيامبراكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) ذكر كرديم، آورده است (الاتقان، ج‏1، ص 332).
(231) - بنابراين، تعريف ترتيل در سيره نبوى با آنچه امروزه به نام قرائت ترتيلى رايج است، فرق دارد. امروزه قرائت به شيوه ترتيل در حد وسط قرائت به شيوه تحقيق و تدوير قرار دارد (نك: سيوطى، الاتقان، ج‏1، ص 312 - 314).
(232) - نورى، مستدرك‏الوسائل، ج 4، ح 4680/6، ص 273؛ كلينى، اصول كافى، ج 2، ص 615 و متقى هندى، كنزالعمال، ج 1، ح 2768، ص 605.
(233) - نورى، همان، ح 4678/4، ص 272 و متقى هندى، همان، ح 2767، ص 605
(234) - نورى، همان، ح 4678/4، ص 272 و متقى هندى، همان، ح 2767، ص 605
(235) - طباطبائى، سنن‏النبى، ح‏20، ص 20.
(236) - همان، ح 359، ص 311.
(237) - بخارى، همان، ج 25، ح 7092، ص 234؛ ج 5، ح 737، ص 130 و صحيح مسلم، ج‏1، ح 177، ص 339.
(238) - ذهبى، معرفة القراء الكبار على الطبقات و الاعصار، ص 52.
(239) - حاكم نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، ج‏2، ص 227 و 228: عن عمار بن ياسر: أن رسول‏الله (صلى الله عليه و آله و سلم) مر بعبدالله بن مسعود و هو يقرأ حرفاً حرفاً و نك: سنن ابن ماجه، ج 1، ح 138، ص 49؛ مسند احمد بن حنبل، ج‏1، ح 35، ص 38 و ح 175، ص 97 و خ 265، ص 138 و ج 6، ح 4255، ص 128.
(240) - على بن محمد سخاوى، جمال القراء و كال الاقراء، ج 2، ص 201.
(241 - التطريب أن لم يترنم بالقرآن و يتغنم به، فيمد فى غير مواضع المد، و يزيد فى المد على ما ينبغى.
(242) - نك: سيد محمود طالقانى، پرتوى از قرآن، ج 3 و 4، ص 3.
(243) - متقى هندى، كنزالعمال، ج 2، ح 3069، ص 49.
(244) - مسند ربيع بن حبيب ازدى، ص 7 و نك: عبد على بن جمعه، نور الثقلين، ج 4، ص 15.
(245) - فيض كاشانى، المحجةالبيضاء، ج 2، ص 229.
(246) - نك: سيد محمود طالقانى، همان، ج 3 و 4، ص 80 - 82، 149، 173، 215، 292، 319.
(247) - حاكم نيشابورى، همان، ج 1، ص 572.
(248) - صدوق، عيون اخبارالرضا، ج 2، ص 125 - 126.
(249) - فيض كاشانى، همان، ج‏2، ص 246.
(250) - ابوشامه مقدسى، المرشدالوجيز، ص 199.
(251) - محمد على، لسانى فشاركى، طرح پژوهشى آموزش زبان قرآن، ص 159 - 160 و 400.
(252) - نك: سيوطى، الاتقان، ج 1، ص 314.
(253) - ابن ضريس، فضائل القرآن، ح 69، ص 49.
(254) - كلينى، اصول كافى، ج 1، ص 36.
(255) - متقى هندى، كنزالعمال، ج‏1، ح 2879، ص‏622.
(256) - المحجة البيضاء، ج 2، ص 237.
(257) - مسند احمد بن حنبل، ج‏1، ح 3، ص 22؛ صحيح بخارى، ج 19، ح 4675، ص 14 و حاكم نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، ج 2، ص 626.
(258) - مسند احمد بن حنبل، ج 1، ص 357 و ج‏4، ح 2283، ص 77 و ح 2601، ص 206؛ صحيح بخارى، ج 19، ص 4713، ص 37 و نك: عبدالله بن وهب، الجامع علوم القرآن، ج 3، ح 17، ص 14.
(259) - هيثمى، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج 7، ص 157.
(260) - حاكم نيشابورى، همان، ج‏2، ص 224.
(261) - نك: صحيح بخارى، ج 19، خ 4673، ص 12.
(262) - البرهان، ج 1، ص 344.
(263) - نك: محمد تقى شريعتى، تفسير نوين، ص‏427.
(264) - محمد بن حسن شيبانى، نهج‏البيان عن كشف معانى القرآن، ج 1، ص 23.
(265) - قرطبى، التذكار فى افضل الاذكار، ص 173؛ هيثمى، همان، ج 7، ص 159 و عبدالله بن وهب، الجامع علوم القرآن، ج 3، ح 26، ص 20.
(266 - لباب به هسته، مغز، خلاصه، فشرده و چكيده، معنا شده است.
(267) - زركشى نيز در بيان حكمت‏هاى تقسيم قرآن به سوره‏ها به اين حكمت اشاره مى‏كند كه شروع آموزش تدريجى از سور قصار، تيسيرى است از جانب خداوند متعال كه براى فراگيرى و حمل آسان قرآن براى بندگانش در نظر گرفته شده است (البرهان، ج‏1، ص 362).
(268) - سيد محمود طالقانى، پرتوى از قرآن، ج 3 و 4، مقدمه. امام باقر (عليه السلام) مى‏فرمايد: هو (قرآن) كلام متصل متصرف على وجوه (حر عاملى، وسائل‏الشيعه، ج‏27، ح 33572، ص 192).
(269) - مهدى مشكوةالدينى، يادگيرى زبان دوم...، آموزش زبان، شماره 1، ص 27 - 28.
(270) - نك: همين كتاب، بخش دوم، فصل سوم.
(271) - متقى هندى، كنزالعمال، ج 2، ح 4069، ص 305.
(272) - همان، ج 10، ح 29343، ص 250.
(273) - سنن ترمذى، ج‏5، ح 3583 و 3486، ص 521 و ح 3519، ص 536 و مقدمه مجمع‏البيان، فن اول.
(274) - حاكم نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، ج‏1، ص 232.
(275) - طبرسى، مقدمه مجمع‏البيان، فن اول.
(276) - عبدالحى كتانى، نظام الحكومة النبويه، ج 2، ص 244.
(277) - زمر، آيه 41.
(278) - غاشيه، آيه 22.
(279) - ق، آيه 45.
(280) - ص، آيه 86.
(281) - ابراهيم، آيه 52.
(282) - حلبى، السيرة الحلبيه، ج 2، ص 5 و نك: سوره عبس، آيات 1 - 12.
(283) - راغب اصفهانى، مفردات، ذيل رتل.
(284) - قرطبى، التذكار فى افضل الاذكار، ص 121.
(285) - همان، ص 120 - 123.
(286) - تأويل مشكل القرآن، ص 60 و نيز نك: سيد جعفر مرتضى عاملى، حقائق هامة حول القرآن‏الكريم (القراء فى عصرنا الحاضر)، ص 299؛ فقال سهل (تسترى): أخبرنى محمد بن سوار عن عمرو بن مرداس، عن أبى هريرة، قال: قال رسول‏الله (صلى الله عليه و آله و سلم): اقرؤا القرآن بلحون العرب من غير تكلف لغيرها، و لا تقرؤه بلحون أهل الكنائس والبيع، و أهل الأهواء والبدع، فانى و أمتى الأتقياء براء من التكلف، و انه سيأتى أقوام من بعدى يرجعون فيه أصواتهم ترجيع القينات بالأغانى مفتونة قلوبهم فتانة لقلب السامع أولئك هم الغافلون. قال سهل: و انى أخاف بعد ثلاثمائة الى ما فوقها أن يندرس القرآن بالتشاغل بالألحان و القصائد و الأغانى. قيل له: و كيف ذلك يا أبا محمد؟ فقال: لأنهم ما أحدثوا هذه الألحان و القصائد و الأغانى الا للتكسب بها حتى ملك ابليس قلوبهم، كما ملك قلوب شعراء الجاهلية، و حرموا فهم القرآن، و العمل لله بن (سهل بن عبدالله تسترى، تفسير، ص 20).
(287) - نورى، مستدرك الوسائل، ج 4، ح 4696/3، ص 278.
(288) - زبان‏شناسان نيز به اين نتيجه رسيدند كه هر چند زبان‏آموز تا مدتى كارى از پيش نبرد و فقط مرتكب اشتباه شود، بالاخره در حال آشنايى با زبان دومى است و روزى به اشتباهات خود پى مى‏برد و به اصلاح آن‏ها مى‏پردازد (نك: ويليام فرانسيس مه كى، روش چيست و انواع آن كدام است، روشهاى آموزش زبان و زبانشناسى، ص 91).
(289) - نظام آوايى، ص 49.
(290) - متقى هندى، كنزالعمال، ج 1، ح 2282 و 2283، ص 513 و ح 2388، ص 533.
(291) - زبان شناسان نيز به اين باور رسيده‏اند كه تمام تصورات ما درباره صحيح و غلط بودن زبان، نه تنها نادرست و بيهوده است، بلكه به طور قطع مضر است و چه خوب است ما از قيد آن‏ها رهايى يابيم. درباره زمان صحيح و غلط هيچ معنايى ندارد، مگر آن كه درباره موقعيت‏هايى كه استعمال زبان را ايجاب مى‏كند، بررسى شود (نك: رابرت آ. هال، زبان و زبان‏شناسى، ص 30 - 31) و همه گونه‏هاى گفتار، داراى ارزشى مساوى هستند و اصلا ارزيابى و قضاوت خوب و بد در تجزيه و تحليل علمى زبان وارد نمى‏شود (همان، ص 67).
(292) - مزمل، آيه 20.
(293) - صحيح بخارى، ج 25، ح 7096، ص 235؛ مسند احمد بن حنبل، ج 1، ح 158، ص 92؛ صحيح مسلم، ج 1، ح (818) 270، ص 560؛ سنن نسائى، ج 2، ص 150 و سنن ترمذى، ج 4، ح 4014، ص 264.
(294) - ابن قتبيه، تأويل مشكل القرآن، ص 33 و مقدمة المبانى، ص 221.
(295) - مهدى مشكوة الدينى، همان، ص 18.
(296) - محمد على لسانى فشاركى، طرح پژوهشى آموزش زبان قرآن، ص 93 - 100.
(297 - هذا لسان عربى مبين، (نحل، آيه 103).
(298) - مهدى مشكوة الدينى، يادگيرى زبان دوم...، آموزش زبان شماره 1، ص 24 - 27 و نك: جك سى ريچارد، بررسى غير تطبيقى خطاهاى زبان، قلمرو زبان فارسى و آموزش زبان‏هاى بيگانه، ص 77 - 104.
(299) - مزمل، آيات 1 - 4.
(300) - عنكبوت، آيه 45.
(301) - كهف، آيه 27.
(302) - نمل، آيات 91 - 92.
(303) - مجلسى، بحارالانوار، ج 92، ص 216.
(304) - طباطبائى، سنن النبى، ح 405، ص 378.
(305) - صحيح بخارى، ج 19، ح 4712، ص 37.
(306) - همان، ج 3، ح 182، ص 24 و ج 17، ح 4256، ص 69 و صحيح مسلم، ج 1، ح 182، ص 526.
(307) - مائده، آيه 118.
(308) - حاكم نيشابورى، همان، ج‏1، ص 241 و سنن ابن ماجه، ج 1، ح 1350، ص 429.
(309) - صحيح بخارى، ج 6، ح 951، ص 95.
(310) - همان، ج 4، ح 253، ص 125.
(311) - طباطبائى، سنن النبى، ح 46، ص 72.
(312) - سنن ابن ماجه، ج 1، ح 889، ص 287.
(313) - طباطبائى، همان، ح 351، ص 310.
(314) - سنن ترمذى، ج 5، ح 3467، ص 141؛ سنن ابوداود، ج 4، ج 5057، ص 313؛ طباطبائى، همان، ح‏347، ص 309 و نورى، مستدرك الوسائل، ج 4، ح 4713/1، ص 289.
(315) - سنن ترمذى، ج 5، ح 3466، ص 141 و سنن ابن ماجه، ج 4، ح 3087، ص 253.
(316) - هيثمى، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج 7، ص 148.
(317) - صحيح مسلم، ج 4، ح 2865، ص 2197.
(318) - ابن اثير، النهاية فى غريب الحديث و الآثار، ج 5، ص 23.
(319) - اسراء، آيه 106.
(320) - رعد، آيه 30.
(321) - جمعه، آيه 2.
(322) - نحل، آيه 44.
(323) - ابن هاشم، السيرة النبويه، ج‏1، ص 341.
(324) - حلبى، السيرة الحلبيه، ج 2، ص 25 - 26.
(325) - نك: ابن هاشم، همان، ج‏1، ص 303، 340.
(326) - فصلت، آيه 26.
(327) - ابن هشام، همان، ج‏1، ص 277 - 279.
(328) - همان، ص 373 - 374.
(329) - حلبى، همان، ج‏1، ص 364 و نك: ابن هشام، السيرة النبويه، ج‏2، ص 34 - 36.
(330) - اسراء، آيه 110.
(331) - واحدى نيشابورى، اسباب النزول، ص 173 - 174 و نك: صحيح بخارى، ج 17، ح 4407، ص 188 و سنن ترمذى، ج 4، ح 5153، ص 368.
(332) - ابن هشام، السيرة النبويه، ج‏1، ص 341.
(333) - همان، ج 2، ص 25؛ صحيح بخارى، ج 47، ح 465، ص 137 و ج 10، ح 2151، ص 125 - 127.
(334) - واقدى، مغازى، ج 1، ص 264.
(335) - ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 108.
(336) - سنن ترمذى، ج 1، ح 146، ص 98؛ مسند احمد بن حنبل، ج 2، ح 627، ص 51 و ج‏2، ح 1123، ص 256.
(337) - مبانى سيره تبليغى خاتم پيامبران (صلى الله عليه و آله و سلم) را با عنوان اسوه حسنه مى‏توان با سيره حضرت نوح (عليه السلام) در سوره‏هاى نوح و جن به صورت مقايسه‏اى مطالعه و تحقيق كرد.
(338) - روزى پيامبراكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) در انتظار آمدن عايشه بود، هنگامى كه به خانه رسيد، پيامبر علت تأخير او را جويا شد. عايشه گفت: قرآن خواندن مردى را گوش مى‏دادم كه آوايى خوش‏تر از آن را نشنيده‏ام. پيامبراكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) برخاست و ديرى آن را استماع فرمود. در برگشت فرمود: اين صداى سالم مولى ابو حذيفه است (محمود راميار، تاريخ قرآن، ص 233).
(339) - جابر بن سمره مى‏گويد: كانت للنبى (صلى الله عليه و آله و سلم) خطبتان يجلس بينهما، يقرأ القرآن و يذكر الناس (صحيح مسلم، ج 2، ص 589)؛ كانت صلاة رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم) قصدا، و خطبته قصدا، يقرأ آيات من القرآن، و يذكر الناس (سنن ابوداود، ج 1، ح 1101، ص 288).
(340) - در فتح مكه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) براى زنان قرآن خواند و با آنان بيعت كرد (واقدى، مغازى، ج 2، ص 650).
(341) - خداوند سبحان اين مسئله را در سوره مزمل، آيه 20 اين گونه گزارش مى‏كند: ان ربك أنك تقوم أدنى من ثلثى الليل و نصفه و ثلثه و طائفة من الذين معك و الله يقدر الليل و النهار علم أن لن تحصوه فتاب عليكم فاقرءوا ما تيسر من القرآن.
(342) - پيامبراكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) در ميدان جنگ آيات قرآن را در برابر مشركين با صداى بلند مى‏خواند (محمود راميار، تاريخ قرآن، ص 224) و هنگام فرستادن سربازان به سريه‏ها مى‏فرمود: سيروا بسم الله و بالله و فى سبيل الله، و على ملة رسول الله، لا تغلوا، و لا تغدروا، و لا تقتلوا شيخا فانيا، و لا صبيا، و لا امرأة، و لا تقطعوا شجرا الا أن تضطروا اليها و أيما رجل من أدنى المسلمين أو أفضلهم نظر الى رجل من المشركين فهو جار حتى يسمع كلام الله فان تبعكم فأخوكم فى الدين، و ان أبى فأبلغوه مأمنه، و استعينوا بالله عليه (كلينى، فروغ كافى، ج 5، ص 27).
(343) - ابن اثير در توضيح اين حديث آورده است: يريد انهم يقرؤون كتاب الله عن ظهر قلبهم و يجمعونه فى صدورهم حفظا (النهاية فى غريب الحديث و الآثار، ج‏5، ص 23).
(344) - صدوق، معانى الاخبار، ص 25.
(345) - صحيح مسلم، ج‏2، ح 52، ص 595؛ سنن ابوداود، ج‏1، ح 1102، ص 288؛ سنن نسانى، ج 2، ص 157 و حاكم نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، ج 1، ص 284.
(346) - ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، ص 336 - 337.
(347) - صحيح بخارى، ج 18، ح 4611 و 4614، ص 176 و 178.
(348) - مسند احمد بن حنبل، ج 4، ح 2283، ص 77 و ح 2601، ص 206 و صحيح بخارى، ج 19، ح 4713، ص 37.
(349) - صحيح بخارى، ج 19، ح 4704، ص 32 و حر عاملى، وسائل الشيعه، ج 4، ص 825
(350) - صحيح بخارى، ج 19، ح 4704، ص 32 و حر عاملى، وسائل الشيعه، ج 4، ص 825
(351) - ابن هشام، السيرة النبويه، ج‏1ت ص 371 و پاورقى ص 293 و ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 3، ص 183.
(352) - همان، ج 1، ص 370 - 371.
(353) - ابن هشام، زين العابدين رهنما، پيامبر، ص 335 - 342.
(354) - جندب بن عبدالله مى‏گويد: كنا مع النبى (صلى الله عليه و آله و سلم) و نحن فتيان حزاورة... تعلمنا القرآن فازددنا به ايمانا (سنن ابن ماجه، ج 1، ح 61، ص 23)؛ مالك بن الحويرث نيز مى‏گويد: أتينا رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم) و نحن شببة متقاربون، فأقمنا عنده عشرين ليلة و كان رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم) رحيما رقيقا، فظن انا قد اشتقنا أهلنا، فسألنا عن من تركنا من أهلنا، فأخبرناه فقال: أرجعوا الى أهليكم فأقيموا فيهم، و علموهم، و مروهم فاذا حضرت الصلاة فليؤذن لكم أحدكم ثم ليومكم أكبركم (صحيح مسلم، ج 1، ح 292، ص 674).
(355) - مجاهد مى‏گويد: كان اذا نزل القرآن على رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم) قرأه على الرجال ثم على النساء (سيرة ابن اسحق، ص 128).
(356) - نك: عبدالحى كتانى، نظام الحكومة النبويه، ج 1، ص 41 - 42 و ج 2، ص 293؛ 296، 317.
(357 - نحن نقرأ القرآن و نقرئه أبناءنا، و يقرئه أبناؤنا أبناءهم (سنن ابن ماجه، ج 2، ح 4048، ص 1344). در روايتى ديگر از او آمده است: و قد قرأنا القرآن فوالهه لنقرأنه و لنقرئنه نساءنا و أبناءنا (سنن ترمذى، ج 4، ح 2791، ص 139).
(358) - مسند احمد بن حنبل، ج 3، ص 322.
(359) - بلاذرى، فتوح البلدان، ص 21.
(360) - نك: متقى هندى، كنزالعمال، ج‏2، ص 344، ح 4200؛ ابن حزم اندلسى، جوامع السيرة النبويه، ص 203؛ صحيح مسلم، ج‏2، ص 1511، ح 147؛ ابن هشام، السيرة النبويه، ج‏2، ص 303؛ طبرى، تاريخ، ج‏3، ص 991 و واقدى، مغازى، ج‏1، ص 94 و ج‏3، ص 710.
(361) - واقدى، مغازى، ج 3، ص 772.
(362) - ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، ص 312 - 345.
(363) - ابوبكر عبدالرزاق صنعانى، المصنف، ج‏9، ص 201.
(364) - ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 1، ص 345.
(365) - محمود راميار، تاريخ قرآن، ص 228.
(366) - همان.
(367) - ابن هشام، السيرة النبويه، ج 4، ص 237.
(368) - همان، ج 3، ص 123 و ابن حزم اندلسى، جوامع السيرة النبويه، ص 141.
(369) - حاكم نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، ج 1، ص 566.
(370) - واقدى، همان، ج‏3، ص 729؛ ابن هشام، همان، ج 4، ص 139 و ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج 2، ص 265.
(371) - محمود راميار، تاريخ قرآن، ص 229.
(372) - براى اطلاع از معناى لغوى آيه و ريشه اشتقاقى آن نك: محمود راميار، تاريخ قرآن، ص 549 - 551.
(373) - مقدمة المبانى، ص 16 و 446؛ طبرسى، مقدمه مجمع البيان، فن اول و ابن جوزى، فنون الافنان فى عيون علوم القرآن، ص 239.
(374) - نك: محمود راميار، تاريخ قرآن، ص 577 - 580.
(375) - براى مطالعه جدول تقسيمات قرآن به 555 واحد موضوعى و جايگاه آنها در آموزش و تحقيق در قرآن نك: رسالة فى كتابة المصحف، گنجينه بهارستان، ش 15، ص 307 - 488؛ حسين مرادى زنجانى و محمد على لسانى فشاركى، روش تحقيق موضوعى در قرآن كريم، ص 59 - 64 و طرح پژوهشى آموزش زبان قرآن، ص 567 - 569.
(376) - سنن ابو داود، ج 2، ح 1393، ص 55.
(377) - نك: سيوطى، الاتقان، ج 1، حكمت‏هاى سوره سوره شدن قرآن، نوع نوزدهم، ص 204 - 208.
(378) - نك: محمد على لسانى فشاركى، جزوه قرآن‏شناسى تفصيلى، گامى در مسير سوره‏شناسى، ص 4.
(379) - مسند احد بن حنبل، ج‏10، ح 6575، ص 81 و سنن ابوداود، ج 2، ح 1399، ص 57.
(380) - نك: همين كتاب، بخش اول، فصل اول.
(381) - بروج، آيات 21 - 22.
(382) - يوسف، آيه 2.
(383) - انشقاق، آيه 21.
(384) - اسراء، آيه 78 و قرآن الفجر ان قرآن الفجر اين دو مورد به نماز صبح بر مى‏گردد. سوره مزمل، آيه 4 و 20: و رتل القرآن ترتيلا فاقرءوا ما تيسر من القرآن برخى از مفسران آن را به نماز شب بر مى‏گردانند. آيات 17 و 18 سوره قيامت ان علينا جمعه و قرآنه * فاذا قرأناه فاتبع قرآنه. بنا به نظر اكثر مفسران، كلمه قرآنه به معناى خواندن (مصدر فعل قرأ است (محمد على لسانى فشاركى، جزوه قرآن‏شناسى ص 3).
(385) - همان.
(386) - محمد عزة دروزه، تاريخ قرآن، ص 94.
(387) - قرآن در اسلام، ص 146 - 147.
(388) - توقيفى نبودن نام گذارى سوره‏ها سبب شده است كه در طول زمان، قاريان، مفسران، محدثان، متكلمان، فقهان، عرفا و... به تناسب محتوا و مضمون سوره و مطابق با ذوق و سليقه علمى خود، نام‏هاى گوناگونى بر برخى از سوره‏ها بگذارند و به نظر مى‏رسد كه اصل نيز بر اين است كه اين نام گذارى جنبه توقيفى نداشته باشد تا زمينه انس و مجالست با سوره‏ها براى هر قرآن‏آموزى فراهم آيد و او بتواند براساس هر محور موضوعى‏اى كه براى سوره يافته يا به دليل ويژگى خاصى كه هر سوره براى او دارد، نام سوره را بر همان اساس انتخاب كند.
(389) - محمد على لسانى فشاركى، جزوه قرآن‏شناسى تفصيلى، گامى در مسير سوره‏شناسى، ص 3.
(390) - سنن ابوداود، ج 2، ح 1523، ص 86.
(391) - نك: محمد على لسانى فشاركى، اسراء دائرة المعارف بزرگ اسلامى، ج 8، ص 283.
(392) - همو، احقاف، همان، ج 6، ص 673.
(393) - نك: نورى، مستدرك الوسائل، ج 4، ح 4502/1، ص 206.
(394) - حاكم نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، ج 2، ص 287.
(395) - قمر، آيات 17، 22، 32 و 40.
(396) - فرقان، آيه 32.
(397) - اسراء، آيه 106.
(398) - البته اين سخن بدين معنا نيست كه قرآن با نيازها، مصالح و مسائل امروز يا آينده انسان‏ها هيچ ارتباط و همراهى ندارد، بلكه نظم و ترتيب جاودانه قرآن و ويژگى‏هاى فرا زبانى، فرا قومى، فرا زمانى و فرا مكانى آن، همگى در راستاى سير تحول و تطور زندگى انسان‏هاست كه اگر ترتيب آخر به اول مصحف شريف را مبناى آموزش و فراگيرى قرآن قرار دهيم، اولا: تقريبا با كمى تقديم و تأخير در راستاى نزول تدريجى قرار قرار گرفته‏ايم و ثانيا: در مسير شناخت درست و اصولى قرآن قدم نهاده‏ايم.
(399) - نك: امان الله صفوى، كليات روشها و فنون تدريس (متن كامل)، ص 33.
(400) - نورى، مستدرك الوسائل، ج 4، ح 46103/، ص 246.
(401) - منصور على ناصف، التاج، ج‏4، ص 16.
(402) - متقى هندى، كنزالعمال، ج 1، ح 2880، ص 622.
(403) - همان، ح 2292، ص 514.
(404) - نك: ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج‏1، ص 344.
(405) - واقدى، مغازى، ج‏1، ص 313.
(406) - سنن ابوداود، ج‏2، ح 1462، ص 73 و نورى و همان، ج 4، ح 4502/1، ص 206.
(407) - متقى هندى، همان، ج 2، خ 4090، ص 312 و ج‏1، ح 2667، ص 588.
(408) - صحيح مسلم، ج 1، خ 165 (457)، ص 336 و سنن ترمذى، ج 1، ح 305، ص 189.
(409) - همان، ج‏1، ح 163 (455)، ص 336.
(410) - سنن ابن ماجه، ج 1، ح 830، ص 271.
(411) - بقره، آيه 136.
(412) - آل عمران، آيه 64.
(413) - مائده، آيه 111.
(414) - صحيح مسلم، ج‏1، ح 100، ص 502 و سنن ابوداود، ج 2، ح 1259، ص 20.
(415) - محمد حسين نجفى، جواهر الكلام، ج، ص 331 - 336 و قس: سيد محمد حسين حسينى طهرانى، نور ملكوت قرآن، ج 3، ص 308 و 323 و 327.
(416) - نك: طوسى، تهذيب الاحكام، ج 2، ص 74 - 79 و حر عاملى، وسائل الشيعه، ج 4، ص 736 - 763.
(417) - بقره، آيه 238.
(418) - مالك بن انس، الموطأ، ج 1، ص 80.
(419) - همان، در صحيح مسلم ( ج‏1، ح 207 (479)، ص 348) همين خبر از ابن عباس نيز روايت شده است.
(420) - ابن حزم اندلسى، جوامع السيرة النبويه، ص 147 و نك: واقدى، مغازى، ج 1، ص 296 و ابن اثير جزرى، الكامل فى التاريخ، ج 2، ص 174 - 175.
(421) - سنن ابوداود، ج‏1، ح 956، ص 251.
(422) - ابن ابى داود، كتاب المصاحف، ص 172.
(423) - صحيح بخارى، ج 5، ح 675، ص 83 و نك: نسائى، ج 2، ص 168 و 172؛ سنن ابن ماجه، ج 1، ح 836، ص 273 و صدوق، فقيه من لا يحضره الفقيه، ج 2، ح 1154، ص 51.
(424) - سنن ابوداود، ج 1، خ 806، ص 213.
(425) - حاكم نيشابورى، المستدرك على الصحيحين، ج‏1، ص 240 و متقى هندى، كنزالعمال، ج 8، ح 22122 و 22124، ص 109.
(426) - سنن ترمذى، ج 1، ح 308، ص 192.
(427) - صحيح مسلم، ج 2، ح 64 (879)، ص 599 و صحيح بخارى، ج 6، ح 853، ص 14.
(428) - صحيح بخارى، ج 5، ح 731، ص 127.
(429) - همان، ج‏2، ح 62 (878)، ص 598 و سنن ترمذى، ج 2، ح 531، ص 22.
(430) - همان، ج 2، ح 64 (879)، ص 599.
(431) - سنن ترمذى، ج 2، ح 532، ص 23 و سنن ابوداود، ج 1، ح 1154، ص 300.
(432) - سنن ابوداود، ج 1، ح 814، ص 215.