165- اعراف / 157.
166- طه / 47.
167- شعرا / 22.
168- نهج البلاغه / نامه ى 53.
169- يوسف / 55.
170- قصص / 26.
171- نمل / 39.
172- كهف / 51.
173- شورا / 36-42.
174- آل عمران / 159.
175- نساء/105.
176- ص / 26.
177- احزاب / 21.
178- ممتحنه / 4.
179- احزاب / 46-48.
180- هود / 88.
181- نهج البلاغه / خ 131.
182- در سوگ امير آزادى /ص 35 از همين قلم
.
183- ابراهيم /5.
184- ابراهيم / 2.
185- علق / 1-5.
186- قلم / 1-4.
187- شعراء / 224-227.
188- آل عمران / 158.
189- عنكبوت / 35-41.
190- روم / 9.
191- يونس / 83.
192- قصص / 4- 6؛ مؤ منون / 46.
193- شعراء / 22.
194- قصص / 4 - 6؛ مؤ منون / 46.
195- زخرف / 23 - 25.
196- يونس / 83.
197- قصص / 4 - 6؛ مؤ منون / 46.
198- سبا / 34.
199- عنكبوت / 35 - 41.
200- زخرف / 51 - 54.
201- قصص / 38.
202- نازعات / 24.
203- بقره / 258.
204- نمل / 34.
205- شعراء / 49.
206- مؤ من / 29.
207- زخرف / 54.
208- طه / 63.
209- اعراف / 113 - 114.
210- مؤ من / 26.
211- قصص / 4.
212- مؤ من / 37.
213- مؤ من / 23 - 26.
214- يونس / 90.
215- قصص / 3 - 5.
216- قصص / 3 - 6.
217- نحن نقص عليك
احسن القصص بما اوحينا اليك هذا القران و ان كنت من قبله لمن الغافلين
ما نيكوترين و زيباترين سرگذشت ها و داستان ها را با اين قرآنى كه به تو وحى نموديم
بر تو باز مى گوييم ، و به يقين تو پيش از اين در مورد آن ، از بى خبران بودى .
يوسف . / 3.
218- يوسف / 18 - 20
219- يونسف / 78.
220- يونسف / 91.
221- يونسف / 92.
222- يوسف /51.
223- يوسف / 54.
224- به آيه هاى 3 - 102، از سوره ى يوسف
بنگريد.
225- آيات تاريخى قرآن در رابطه با عنوان
مورد بحث ، بسيار است ، از آن جمله ، آيه هاى بيانگر سرگذشت ابراهيم و نمرود، آيات
بيانگر هجرت دگرگون ساز پيامبر، و سرگذشت كعبه و پيل سواران و... كه به خاطر پرهيز
از گستردگى بحث ، به نمونه ها بسنده مى گردد.
226- منشور جاويد قرآن / ص 287.
227- يس / 38 - 40.
228- شورا / 53
229- انشقاق / 6.
230- مؤ منون / 115.
231- علق / 6.
232- روم / 8؛ آل عمران / 191.
233- دخان / 37 - 38.
234- اسراء / 44.
235- حشر / 24.
236- حج / 18.
237- ملك / 2.
238- حج / 18.
239- نحل / 36.
240- ذاريات / 56.
241- انفال / 24.
242- صافات / 171 - 173.
243- مراحل اساسى انديشه در جامعه شناسى /
27.
244- بينش تاريخى قرآن / 98.
245- رعد / 11؛ انفال / 53.
246- انفال / 52-54.
247- نور / 55.
248- كهف / 59.
249- نحل / 112.
250- اسراء / 7.
251- اسراء / 8.
252- اسراء / 4-8.
253- فاطر / 42-45.
254- قصص / 5.
255- يوسف /56/91/92/101.
256- مريم /30-36.
257- مريم / 12-15.
258- آل عمران /103.
259- بقره /134/141.
260- بقره / 141.
261- حديد/25.
262- نحل /112.
263- مراحل اساسى انديشه در جامعه شناسى
/27.
264- تفسير نمونه / ج 7 / ص 214.
265- علم و تحولات جامعه / ص 33.
266- بينش تاريخى قرآن /ص 42.
267- ساموئيل كينك /جامعه شناسى /ص 329.
268- علم و تحولات جامعه / ص 36.
269- يونان باستان / ص 177.
270- كاپيتاليسم ، سوسياليسم ،دموكراسى /ص
9.
271- بر تراند راسل / اميدهاى نو / ص 32.
272- در اين مورد آيات انديشاننده ى سوره
هاى اعراف /يوسف /انبياء/شعراءو غافر بنگريد.
273- نبرد انسان با نفس سركش براى كسب
آزادى و آزادگى درونى و سپردن مديريت دنياى وجود خويشتن به كابينه و دولت خرد و
وجدان و كشش هاى اوج طلب و دگردوست و مرد خواه ، نه خود دوست و خودكامه .
2)نبرد انسان در شناخت طبيعت براى رهايى از فشار آن ، و آن گاه هماهنگى و سازندگى و
آبادسازى و بهره ورى شايسته از نعمت هاو نيروهاى متنوع آن .
3)نبرد انسان با روابط زورمدارانه و ظالمانه ى فكرى ، سياسى ، حقوقى اقتصادى و
اجتماعى به منظور برچيدن بساط ديكتاتورى فردى و گروهى با هر نام و آدم و تاءمين
عدالت و امنيت راستين و حقوق بشر با روش مردم سالارى و سپردن مديريت و قدرت ملى به
دست امانتداران و برگزيدگان مردم و با مشاركت نظارت و محاسبه مردم .
274- در اين مورد به كتاب
((فلسفه ى تاريخ )) نوشته ى شادروان دكتر على شريعتى
بنگريد.
275- بقره / 30-38.
276- مائده / 27-32.
277- حديد / 25.
278- آل عمران / 123-129.
279- به بيان قرآن ، آن حضرت رو به بارگاه
خدا كرد و در اين مورد نيايشگرانه گفت : پروردگارا، تو هستى كه به من بهره اى بزرگ
از فرمانروايى ارزانى داشتى و از دانش تعبير خواب ها به من آموختى .اى پديد آورنده
ى آسمان ها و زمين ! تنها تو هستى كه در اين جهان و جهان ديگر سر پرست من مى باشى ؛
مرا مسلمان و قانون گرا از دنيا ببر و مرا به شايستگان پيوند ده !
رب قد آتيتنى من الملك و علمتنى من تاءويل الاحاديث فاطر
السماوات و الارض اءنت وليى فى الدنيا و الاخره توفنى مسلما واءلحقنى بالصالحين .
يوسف / 101.
280- عنكبوت / 35-41.
281- رعد / 11؛ انفال / 53.
282- بقره / 251؛ نساء / 76.
283- زخرف /12؛ ذاريات /49؛ يس /39؛
انبياء/44.
284- عنكبوت / 38-40.
285- بقره / 214 / 141؛ آل عمران / 3.
286- آل عمران / 137-140.
287- محمد / 10.
288- ويل دورانت / درس هاى تاريخ / ترجمه
ى احمد بطحايى / ص 130.
289- فقر تاريخ گرى / ترجمه ى احمد آرام
/ ص 50.
290- همان مدرك .
291- همان مدرك / ص 123.
292- علم و تحولات جامعه / حميد حميد / ص
2.3.
293- درس هاى تاريخ / 130.
294- قيام و انقلاب مهدى عليه السلام از
ديدگاه فلسفه ى تاريخ / 13.
295- منشور جاويد قرآن / 351.
296- بينش تاريخى قرآن / 98.
297- رعد/11.
298- نور / 55.
299- كهف / 59.
300- اعراف / 96.
301- انعام / 129.
302- نهج البلاغه / نامه ى 53.
303- نحل / 116.
304- اسراء / 16.
305- رعد / 11؛ انفال / 53.
306- بقره / 141.
307- محمد / 10.
308- كهف / 59.
309- نهج البلاغه / خ 157.
310- نهج البلاغه / خ 157.
311- نهج البلاغه / خ 198.
312- نهج البلاغه / خ 192.
313- نهج البلاغه / خ 198.
314- نهج البلاغه / خ 192.
315- نهج البلاغه / خ 198.
316- نهج البلاغه / نامه ى 31.
317- نهج البلاغه / خ 226.
318- نهج البلاغه / نامه ى 53.
319- نهج البلاغه / نامه ى 53.
320- نهج البلاغه / خ 83.
321- نهج البلاغه / 99.
322- نهج البلاغه / خ 182.
323- نهج البلاغه / خ 161.
324- نهج البالاغه / نامه ى 31.
325- نهج البلاغه / نامه ى 31.
326- نهج البلاغه / خ 193.
327- نهج البلاغه / خ 193.
328- نهج البلاغه / خ 193.
329- قصص / 83.
امام صادق (ع ) فرمود: اربعه لا تقبل لهم صلوه : الامام الجائر، و الرجل يوم القوم
و هم له كارهون ...
چند گروه هستند كه نمازو نيايششان پذيرفته نمى شود:
نخست رهبرى بيداد پيشه و خودكامه و زورگو،
وديگرى پيشوايى كه بدون خواست و رضايت مردم ، امانت نماز و يا كار آنان را به كف
گيرد...خصال صدوق /ص 94/باب چهارگانه .
330- قصص / 4.
331- غافر / 26.
332- غافر / 29.
333- در اين بينش و روش از مديريت و نظام
، به باور طرفداران جدى اش بايد به نهاد قدرت ذوب شد، بى چون و چرا از آن اطاعت
كرد، فرمان پذيرتر بود، و نه تنها در عمل كه در انديشه و نگرش و عواطف نيز به اراده
ى نهاد قدرت ، زغال را سپيد ديد و ماست را سياه ! دشمن را دوست ، و دوست را دشمن !
عقب ماندگى را پيشرفت و پيشرفت را انحطاط، موسى را فرعون ديد و فرعون را موسى .
334- شعراء / 53-45.
335- وسائل الشريعه /ج 11/ص 430؛ خصال
صندوق /ج 2/ص 345.
336- كهف / 83-98.
337- آل عمران / 159.