اتفاق در مهدى موعود عليه السلام
سيّد على اكبر قرشى
- پىنوشتها -
1- تا آنجا كه من مى دانم .
2- جلال الدين عبدالرحمان سيوطى ، تاريخ الخلفاء، ص
246.
3- امام الصادق والمذاهب الا ربعة ، ج 2، ص 555 به
نقل از: مقدّمة النص ابن عبدالبرّ، ص 9.
4- مقدمه موطّأ ، ص 12 از: عبدالوهّاب و عبداللطيف
.
5- ((نه چنين
است ، قسم به خداى تو كه اينان به حقيقت ، اهل ايمان نمى شوند مگر آنكه در خصومت و
نزاعشان تنها تو را حاكم كنند و آنگاه به هر حكمى كه (به سود و زيان آنان ) كنى
هيچگونه اعتراضى در دل نداشته و كاملاً از دل و جان تسليم فرمان تو باشند))،
(سوره نساء، آيه 65).
6- (( (اى
رسول ما) خلق را به حكمت و برهان و موعظه نيكو به راه خدا دعوت كن ...))،
(سوره نحل ، آيه 124).
7- مسند احمد بن حنبل ، ج 5، ص 92.
8- نگارنده اين مطلب را اوّل بار در كتاب منتخب
الاثر، ص 12 ديدم ، آنگاه به مسنداحمد مراجعه كرده ومحلهايش را شمردم ، مطابق نقل
منتخب الاثر، 34 طريق بود.
9- ينابيع الموده ، باب 77، ص 445.
10- صحيح بخارى ، ج 9، قبل از باب اخراج الخصوم ،
ص 101.
11- صحيح ترمذى ، ج 4، كتاب الفتن ، باب ما جاء فى
الخلفاء، ص 501.
12- صحيح مسلم ، ج 2، كتاب الاماره ، باب اوّل ، ص
121 و 122.
13- سنن ابوداوود، ج 2، كتاب المهدى ، ص 421.
14- مستدرك حاكم ، ج 3، كتاب معرفة الصحابه (ذكر
جابر بن سمره ) ص 617.
15-
كنزالعمّال ، حاشيه ، مسند احمد، ج 5، ص 312.
16- سيوطى ، تاريخ الخلفاء، فصل مدت خلافت در
اسلام ، ص 10.
17- ابن حجر، صواعق محرقه ، فصل ثالث از باب اوّل
، ص 18.
18- ابن حجر، فتح البارى در شرح صحيح بخارى ، ج
13، ص 212.
19- ابن حجر، صواعق محرقه ، فصل سوم از باب اول ،
ص 18 و 19.
20- تاريخ الخلفاء، فصل : مدت خلافت در اسلام ، ص
12 و 13.
21- سوره نجم ، آيه 4 - 3.
22- ((و
البته فتح و فيروزى (برحسب وعده ما) نصيب رسولان الهى است و نصيب هر ستمگر جبار،
هلاكت و حرمان است از پى هر گردنكش عنود، آتش دوزخ خواهد بود و آبى كه مى آشامد در
دوزخ ، آب پليد چركين است ))، (سوره ابراهيم ،
آيه 14 - 15)
23- مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2، ص 187.
24- سيوطى ، تاريخ الخلفاء، ص 250.
25- همان مدرك ، ص 209.
26- سبط ابن جوزى ، تذكره ، ص 235.
27- در الكنى والالقاب فرموده :
((حمّوئى )) منسوب است به حمّويه (به
فتح اوّل و تشديد ميم ) كه از اجداد صاحب كتاب بوده است .
28- شيخ الاسلام ابراهيم حمّوئى ، فرائدالسمطين ،
ج 2، ص 312، حديث 562.
29- ينابيع المودّه ، باب 94، ص 487 به نقل از
غاية المرام به نقل از فرائدالسمطين .
30- ينابيع الموده ، باب 56 (موّدة عاشره )، ص
258.
31- فرائد السمطين ، ج 2، ص 313، حديث 564.
32- ينابيع المودّه ، باب 78، ص 447.
33- همان مدرك ، باب 94، ص 493.
34- همان مدرك ، باب 93، ص 486.
35- همان مدرك ، باب 86 ص 471.
36- ينابيع الموده باب 77، ص 445.
37- مقتل الحسين ، خوارزمى ، ج 1، فصل سابع فى
فضائل الحسين عليه السّلام ، ص 146.
38- سيدمؤ من شبلنجى ،نورالابصار،فصل تتمة فى
الكلام على اخبارالمهدى ،ص 171.
39- صواعق محرقه ، باب خصوصياتهم الدالة على عظيم
كراماتهم ، ص 235.
40- محمد صبّان ، اسعاف الراغبين ، حاشيه
نورالابصار، فصل الكلام على المهدى الذى يبعث فى آخر الزمان ، ص 134.
41- كنوز الحقائق ، حاشيه الجامع الصغير، ج 2، باب
الميم ، ص 128.
42- البيان فى اخبار صاحب الزمان ، باب 13، ص 129.
43- الفصول المهمه ، فصل 12، ص 281.
44- ينابيع المودّه ، باب 77، ص 446.
45- سوره انعام ، آيه 90.
46- منظور ما از ((مهدى
نوعى )) همين است وگرنه اهل سنّت نيز آن حضرت
را فاطمى و حسينى مى دانند.
47- شبراوى ، الاتحاف ، باب خامس ، ص 180 ذيل فصل
: الثانى عشر من الائمة ابوالقاسم محمَّد.
48- ابن ابى الحديد، شرح نهج البلاغه ، ج 1، ص
281.
49- همان مدرك ، ج 7، ص 59، ذيل خطبه 92.
50- همان مدرك ، ج 7، ص 94، ذيل خطبه 99.
51- محمد صالح حسينى ترمذى ، مناقب مرتضوى ، باب
دوّم ، ص 139.
52- عبداللّه بسمل ، ارجح المطالب فى عدّ مناقب
اسداللّه الغالب ، ط لاهور، در باب منحصر بودن امامت در دوازده نفر، ص 436، حديث 4.
53- مقتل الحسين ، خوارزمى ، ج 1، الفصل السابع فى
فضائل الحسين ، ص 146.
54- فرائد السمطين ، ج 2، ص 132، حديث 430.
55- همان مدرك ، ج 2، ص 313، حديث 563.
56- ينابيع المودّه ، باب 58، ص 258.
57- فرائد السمطين ، باب 77، ص 445.
58- الاتحاف بحب الاشراف ، ط ادبيّه مصر، ص 146 و
165.
59- فصول المهمّه ، فصل 8، ص 265.
60- فرائد السمطين ، ج 2، ص 337، حديث 591.
61- سوره اعراف ، آيه 187.
62- ينابيع المودّه ، باب 80، ص 454.
63- فرائد السمطين ، ج 2، ص 336، حديث 590.
64- ((اگر ما
اراده كنيم ، از آسمان برآنان آيه اى نازل مى كنيم كه گردنهايشان در برابر آن خاضع
گردد!))، (سوره شعراء، آيه 4).
65- ينابيع المودّه ، باب 80، ص 454 و باب 86، ص
471.
66- فصول المهمه ، فصل ثانى عشر، ص 309 و 310.
67- فرائد السمطين ، ج 2، ص 319، حديث 571.
68- مقتل الحسين ، ج 1، فصل سابع فى فضائل الحسن
والحسين ، ص 96.
69- ابن اثير در ((اسدالغابه
)) مى گويد: ابوسلمى چوپان شتران رسول خداصلّى اللّه عليه و آله و سلّم بود،
نامش را ((حريث
)) گفته اند. ابن حجر نيز در
((الاصابه ))
چنين گفته است . ناگفته نماند حديث فوق را در فرائد از خوارزمى نقل كرده است .
70- سوره بقره ، آيه 285.
71- درنسخه فرائد ((شبح
)) ودرنسخه مقتل خوارزمى ((من سنخ
نورمن نورى )) است .
72- ينابيع المودّه ، باب 93، ص 487.
73- مقتل الحسين ، ج 1، فصل سابع فى فضائل الحسن و
الحسين ، ص 94.
74- فرائد السمطين ، ج 2، ص 321، حديث 572.
75- دركتاب مقتل الحسين لفظ((الذائد))با((ذاء))است
يعنى :دوركننده دشمنان ازحوض .
76- ((وارد))
كسى است كه قبل از قافله وارد محلى مى شود نظير ((فارسلوا
واردهم فأ دلى دلوه )).
77- ينابيع المودّه ، باب 94، ص 494.
78- فرائد السمطين ، ج 2، ص 133، ذيل حديث 431.
79- ينابيع المودّه ، باب 76، ص 441. ناگفته نماند
حافظ قندوزى آن را در ينابيع از فرائد السمطين نقل مى كند ما آن را از فرائد ترجمه
مى كنيم .
80- عبارت ينابيع اين است :
((فيكون اوصيائه بعده اثنى عشر...))
اين صحيح است ؛ زيرا على عليه السّلام از صلب آن حضرت نيست .
81- در ينابيع ((قرسيطا))
است .
82- عبارت عربى ((الثانى
عشر من ولدى )) است آن از باب تغليب و يا بايد
به جاى ((ولدى
))، لفظ ((اوصيائى
)) باشد.
83- سوره بقره ، آيه 1 و 2.
84- ينابيع المودّه ، باب 76، ص 442.
85- اليواقيت والجواهر، ج 2، المبحث الخامس
والستون .
86- اسعاف الراغبين ، حاشيه نور الابصار، ص 141.
87- مشارق الانوار، الفصل الثانى فى المهدى ...، ص
112.
88- نا گفته نماند كه : ظهور هر سه كتاب فوق آن
است كه هر يك مستقلاً از فتوحات ابن عربى نقل كرده اند نه اينكه صبّان و حمزاوى از
شعرانى و او از ابن عربى نقل كرده باشد، به هر سه كتاب رجوع شود.
89- الاتحاف بحبّ الاشراف ، آخر باب خامس ، ص 180.
90- اليواقيت و الجواهر، ج 2، المبحث الخامس
والستون .
91- نورالابصار، ص 170، به نقل از: يواقيت و
جواهر.
92- نورالابصار، آخر فصل : ذكر مناقب الحسن الخالص
بن على ...، ص 168.
93- ينابيع المودّه ، باب شانزدهم ، ص 85.
94- فرائد السمطين ، ج 2، ص 139، حديث 435.
95- فرائد السمطين ، ج 2، ص 140، ذيل حديث 435.
96- سوره نساء، آيه 59.
97- سوره مائده ، آيه 55.
98- سوره توبه ، آيه 16.
99- سوره مائده ، آيه 3.
100- فرائد السمطين ، ج 1، باب 58، حديث 250، ص
312 - 318.
101- المحجة على ما فى ينابيع الموده ، ص 427،
چاپ اسلامبول ، به نقل از احقاق الحق و ازهاق الباطل ، تأ ليف قاضى نوراللّه حسين ،
ج 13، ص 56.
102- مناهج الفاضلين ، ص 239 به نقل از احقاق
الحق ، تأ ليف قاضى نوراللّه حسين ، ج 13، ص 68.
103- ناگفته نماند كه : نام امام زمان عليه
السّلام كه ((م ح م د))
است ، صدوق و ديگر علما فرموده اند در زمان غيبت ، ذكر نام صريحش حرام است ، مرحوم
شيخ بهائى و مرحوم سيد محسن امين آن را جايز دانسته اند ولى ما ناچاريم در نقل كتب
اهل سنّت گفته آنها را بياوريم .
104- تاريخ كامل ، ج 5، ص 373.
105- المختصر فى اخبار البشر، معروف به : تاريخ
ابوالفداء، ج 2، فصل خلع مستعين عباسى ، ص 45.
106- منظور حسن بن على است نه محمد و آن اشتباه
چاپ است .
107- تلبيس ابليس ، فصل : ذكر تلبيسه على الرافضة
، ص 97.
108- مروج الذهب ، ج 2، ص 441 (ضمن احوال معتمد
عبّاسى )
109- صواعق محرقه ، باب يازده ، فصل ثالث ، ص
206.
110- سوره مريم ، آيه 12.
111- سوره مريم ، آيه 30.
112- الفصول المهمة فى معرفة الائمه ، آخر فصل
يازدهم ، ص 307.
113- همان مدرك ، فصل دوازده ، ص 310 (در رابطه
با امام زمان عليه السّلام )
114- همان مدرك ، اوّل فصل دوازدهم ، ص 309.
115- سوره مريم ، آية 12.
116- سوره مريم ، آيه 30.
117- يعنى : ((ما
در كتاب زبور بعد از ذكر (تورات ) نوشته ايم كه زمين را بندگان صالح ما وارث خواهند
شد))، كه اشاره به زمان مهدى موعود عليه
السّلام است . (سوره انبياء، آيه 105)
118- يعنى : ((شبها
و روزها تمام نخواهد شد تا خداوند مردى از نسل مرا مبعوث گرداند كه نامش نام من است
، او زمين را پر از عدل و داد مى كند؛ چنانكه از ظلم پر شده است
)).
119- اخبارالدول و آثار الاول ، ص 117.
120- در لغت آمده :
((قنى الانف : ارتفع اعلاه واحد و دب وسطه و سبغَ طرفه
)).
121- كفاية الطالب فى المناقب ، فصل : فرع فى ذكر
الائمه ، ص 312.
122-كشف الظنون ج 1، باب الباء، ص 263.
123- الاتحاف بحبّ الاشراف ، باب خامس ، ص 179.
124- شذرات الذهب فى اخبار من قد ذهب ، ج 2، ص
141.
125- ارجح المطالب ، ط هند، ص 471 (به زبان
اردو).
126- سوره مريم ، آيه 12.
127- قاموس الاعلام ، ج 6، ص 80 (لفظ محمَّد)
128- تاريخ الخمسين ، ج 2، باب : ذكر الائمة
الاثنى عشر، ص 288.
129- همان مدرك ، ص 342.
130- وفيات الاعيان ، ج 1، ص 676، باب الميم ،
تحت رقم 534 چاپ مصر.
131- تاريخ آل محمَّد (تشريح و محاكمه )، ص 269 و
270.
132- همان مدرك ، ص 270، باب امام دوازدهم .
133- تاريخ مواليد الائمه ووفياتهم ، ص 43.
134- ينابيع المودّه ، باب 94، ص 491.
135- تاريخ الائمه ، ص 15.
136- عمدة الطالب فى انساب آل ابى طالب ، فصل :
عقب موسى بن جعفر عليهماالسّلام ، ص 228.
137- فصل الخطاب ، به نقل از: ينابيع المودّه ،
باب 79، ص 451.
138- مطالب السئول فى مناقب آل الرسول ، باب
يازدهم ، ص 88.
139- همان مدرك ، باب دوازدهم ، ص 89.
140- على الظاهر منظورش 23 رمضان است چنانكه
سيدمحسن امين در سير الائمه ، ج 5، ص 81 از او چنين نقل مى كند.
141- تذكرة الخواص ، باب دوازدهم ، فصل : فى ذكر
الحجة المهدي ، ص 325.
142- نور الابصار، الباب الثانى ، فصل : حالات
حضرت عسكرى عليه السّلام ، ص 168.
143- يعنى ((اقنى
الانف )) در نقل كلام ابن صبّاغ مالكى گذشت .
144- اليواقيت والجواهر، ج 2، المبحث الخامس
والستون .
145- فتوحات مكيه ، باب 366.
146- الائمة الاثنى عشر، ط دارصادر بيروت ، فصل
دوازدهم .
147- اسعاف الراغبين ،حاشيه نورالابصارص 141به
نقل ازيواقيت وجواهرشعرانى .
148- ينابيع المودّه ، باب 86، ص 471.
149- نورالابصار، فصل : ذكر مناقب محمد بن الحسن
الخالص ...، ص 168.
150- مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح ، ج 5، ص
184.
151- الاشاعة فى اشراط الساعه ، ص 93.
152- در مراصد الاطلاع مى گويد: ميّافارقين به
فتح ميم و تشديد ياء، مشهورترين شهر در ديار بكر است .
153- اين مطلب را شمس الدين محمد بن طولون دمشقى
حنفى در كتاب : الائمة الاثناعشر، فصل دوازدهم (الحجة المهدى ) از ابن الازرق نقل
كرده است .
154- دائرة المعارف ، ج 6، ص 438، باب عين .
155- غالية الواعظ، ج 1، ص 79.
156- العبر فى خبر من غبر، ج 1، ص 381 (در وقايع
سال 265 هجرى ).
157- سبائك الذهب ، ص 78.
158- البيان ، ص 102.
159- سوره انبيا، آيه 105.
160- اين آيه در سه جاى از قرآن كريم آمده است :
سوره توبه ، آيه 33، سوره فتح ، آيه 28 و سوره صف ، آيه 9.
|