1- خاقانى.
2- تجريد الاعتقاد / خواجه نصيرالدين طوسى
/ المقصد الخامس ر.ك: كشف المراد تصحيح استا حسن زاده آملى / ص 362.
3- ر.ك: الاحتجاج / طبرسى / ج 2 / ص 278؛
الكافى / كلينى / ج 1 / ص 179؛ اكمال الدين / شيخ صدوق / ج 1 / ص 258؛ التوحيد /
صدوق / ص 167؛ بحارالانوار / علامه مجلسى / ج 51 / ص 113.
4- ر.ك: شرح توحيد الصدوق / قاضى سعيد
محمد بن محمد مفيد قمى / تصحيح: دكتر نجفقلى حبيبى / ج 1، ص 518 - 524 و ج 2 ص
781 - 788؛ جامع الاسار و منبع الاءنوار / سيد حيدر آملى / اصل اول و قاعده دوم اصل
سوم؛ مفاتيح الاعجاز فى شرح گلشن راز / شيخ محمد لاهيجى / تحقيق: كيوان سميعى / ص
313 - 341؛ رساله خلافت كبرى / آقا محمدرضا قمشه اى معروف به حكيم صهبا / ص 64 -
106؛ مصباح الهداية الى الخلافة و الولاية / امام خمينى (ره) مصباح 33 و 34 و 41 از
مشكاة اولى و مطلع 2 از مصباح دوم از مشكاة ثانيه؛ التعليقة على الفوائد الرضوية /
امام خمينى / ص 109 و 110؛ نهج الولاية / حسن حسن زاده آملى / ص 20؛ انسان كامل در
نهج البلاغه / حسن زاده آملى / ابواب اول تا ششم؛ شرح مقدمه قيصرى / استاد سيد جلال
الدين آشتيانى / ص 887 - 941.
5- الغيبة / ص 281؛ بحارالانوار / ج 23 /
ص 251.
6- الكافى / ج 1 / ص 144؛ خرائج / راوندى
/ ص 98؛ بحارالانوار / ج 23، ص 251.
7- الكافى / ج 1 / ص 144؛ خرائج / راونى /
ص 98؛ بحارالانوار / ج 23، ص 251.
8- الكافى / ج 1 / ص 200 و 389؛ بصائر
الدرجات / صفار / ص 343؛ اكمال الدين / ج 2 / ص 345؛ بحارالانوار / ج 1، ص 210.
9- الكافى / ج 1 / ص 187؛ كفاية الاثر /
خزاز / ص 177؛ بحارالانوار / ج 102 / ص 128.
10- الكافى / ج 1 / ص 210.
11- الكافى / ج 1 / ص 405 و ج 8 / ص 352.
12- الكافى / ج 1 / ص 272 - 371؛ اكمال
الدين / ج 1 / ص 302 - 412.
13- منية المريد / شهيد ثانى / ص 25.
14- روضة الكافى / ص 229؛ مجالس / صدوق /
ص 88.
15- مرحوم ثالث المجلسيين ميرزاى نورى در
كتاب شريف نجم ثاقب، هشت وظيفه و مرحوم آيت الله موسوى اصفهانى در كتاب وزين مكيال
المكارم فى فوائد الدعاء للقائم جلد دوم باب هشتم با عنوان ((تكاليف
العباد بالنسيه اليه)) هشتاد وظيفه را براى امت در قبال آن
حضرت ذكر نموده اند.
16- آيت الله سيد محمد كاظم قزوينى /
الامام المهدى من الولادة الى الظهور / مقدمه.
17- البداية و النهاية / ج 11 / ص 7؛
تهذيب التهذيب / ج 3 / ص 75.
18- رجال نجاشى / ص 307؛ معالم العلماء /
ص 90؛ هدية العارفين / ج 1 / ص 817.
19- رجال نجاشى / ص 307؛ معالم العلماء /
ص 90؛ هدية العارفين / ج 1 / ص 817.
20- رجال نجاشى / ص 307؛ معالم العلماء /
ص 90؛ هدية العارفين / ج 1 / ص 817.
21- رجال نجاشى / ص 307؛ معالم العلماء /
ص 90؛ هدية العارفين / ج 1 / ص 817.
22- رجال نجاشى / ص 307؛ معالم العلماء /
ص 90؛ هدية العارفين / ج 1 / ص 817.
23- رجال نجاشى / ص 19؛ قاموس الرجال / ج
3 / ص 355؛ معجم رجال الحديث / ج 18 ص 89.
24- رجال نجاسى / ص 37؛ قاموس الرجال / ج
3 / ص 193.
25- فهرست ابن نديم / ص 223؛ معجم الادباء
/ ج 18، ص 11.
26- رجال نجاشى / ص 255.
27- رجال نجاشى / ص 255.
28- رجال نجاشى / ص 256.
29- الفهرست / شيخ طوسى / ص 81.
30- رجال نجاشى / ص 280؛ رجال طوسى / ص
384.
31- رجال نجاشى / ص 259.
32- الفهرست / شيخ طوسى / ص 30؛ رجال
نجاشى / ص 32.
33- رجال نجاشى / ص 220؛ الفهرست / شيخ
طوسى / ص 132.
34- رجال نجاشى / ص 220؛ الفهرست / شيخ
طوسى / ص 132.
35- رجال نجاشى / ص 257.
36- ر.ك (18)
37- ر.ك (18)
38- ر.ك (18)
39- رجال نجاشى / ص 253.
40- رجال نجاشى / ص 19.
41- ر.ك (8)
42- ر.ك (2)
43- ر.ك (24)
44- رجال نجاشى / ص 36.
45- فقيه كبير مرحوم احمد بن محمد معروف
به مقدس اردبيلى (م 993 ه) در كتاب وزين كلامى خود ((حديقة
الشيعه)) كه به زبان پارسى نگاشته چهل حديث
((ابو نعيم)) را ترجمه و ذكر كرده است. ر.ك: حديقة
الشيعة / ص 717 - 725.
46- روزنامه هاى كثير الانتشار در شهريور
ماه 1378 نامه اى از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى وقت، خطاب به برخى از مراجع معزز
تقليد چاپ كردند كه وى طى آن، خواستار پاسخگويى حوزه هاى علميه به كتاب
((احمد الكاتب)) و تشكيك هاى او نسبت
به ايده ((مهدويت)) گرديده بود.
47- اين كتاب در دو نوبت به چاپ رسيده
است: الف - چاپ اول / دارالشورى للدراسات و الاعلام / لندن - 1997، ب - چاپ دوم /
دارالجديد / بيروت - 1998 م.
48- اين در حالى است كه امام ابو حامد
محمد غزالى، در كتاب خود ((سر العالمين و كشف ما فى الدارين))،
ضمن ايراد دليلى قاطع بر رد انتخابى بودن خلافت پس از رسول خدا (صلى الله عليه و
آله و سلم)، تنصيصى بودن مسئله خلافت و انتصابى بودن امامت را به روشنى اثبات مى
كند. ر.ك: سر العالمين و كشف ما فى الدارين / حجت الاسلام محمد غزالى / المقاله
الرابعة / ص 20 - 22 / مكتبه الثقافة الدينية / نجف 1385 ه.
49- دفاع عن الكافى / سيد ثامر هاشم
العميدى / ج 1 / ص 167 - 611.
50- بحث حول المهدى / ص 30 - 38.
51- الف. اصدار مركز الرسالة / قم - ايران
/ 1417 ه.
ب - اصدار مكتب آيت الله العظمى السيستانى / دمشق - سوريا / 1418 ه.
ج - طبق نمابر مولف: دارالمفيد / صنعاء - يمن.
52- از اين ميان 133 كتاب از منابع اهل
سنت و 26 كتاب از منابع اماميه است.
53- چاپ منفح كتاب مستطاب بحث حول المهدى
اثر آيت الله شهيد سيد محمد باقر صدر با مقدمه، تحقيق و تعليق دكتر شرارة و توسط
((مركز الغدير)) صورت پذيرفته است.
54- تعليقات مترجم با اعداد داخل كروشه
مشخص شده است.
55- حدود 5 درصد از كل مطالب كتاب المهدى
المنتظر (شامل مطالب: مقدمه مولف و آخرين مسئله از فصل چهارم) در فضاى عام مباحث
مهدى باورى مى گنجد.
56- لسان الغيب حافظ.
57- المستشرقون و الاسلام / دتر عرفان
عبدالحميد / ص 17؛ دراسات فى الفكر الفلسفى الاسلامى / دكتر حسام الدين آلوسى / ص
68؛ بحوث فى القرآن الكريم / دكتر عبدالجبار شراره / ص 52 - 54. (در منابع پيش گفته
حكم مستشرقان به متناقض بودن قرآن كريم نقل و نقد شده است.)
58- عقيدة الشيعة / دونالدسن / ص 231؛
السيادة العربية / فان فلوتن / ص 107 - 132.
59- المهدية فى الاسلام / سعد محمد حسن /
ص 43 - 44؛ الامامة و قائم القيامة / دكتر مصطفى غالب / ص 270.
60- المهدى الموعود و دفع الشبهات عنه /
سيد عبدالرضا شهرستانى / ص 6.
61- المهدى الموعود و دفع الشبهات عنه /
سيد عبدالرضا شهرستانى / ص 7.
62- برنارد شاو / عباس محمود عقاد / ص 124
- 125.
63- تاريخ ابن خلدون / ج 1 / فصل 52 / ص
555.
64- المهدى و المهدوية / احمد امين / ص
41.
65- المهدى و المهدوية / احمد امين / ص
41.
66- المهدى و المهدوية / احمد امين / ص
106.
67- المهدى و المهدوية / احمد امين / ص
109.
68- المهدى و المهدوية / احمد امين / ص
110.
69- مفاد سخن مولف محترم در اين قسمت، از
باب تطبيق كبراى كلى مورد قبول بر مصداق مجهول الحكم بوده و نبايد مصادره به مطلوب
تلقى گردد. (دقت شود). مترجم
70- الكتاب المقدس تحت المجهر / ابو محمد
الاردنى / ص 155. (عبارت از سفر ارميا / 46 / 2 - 11 نقل شده است)
71- دجال لقب فرد كذابى است كه در آخرت
الزمان ادعاى عيسويت مى كند. (مترجم)
72- سفر رؤ يا 12/3. (آدرس دقيق تر اين
گونه است: كتاب مقدس / عهد جديد / مكاشفه يوحناى الهى / باب 12 / آيات 1 - 4).
مترجم.
73- المسيح الدجال / سعيد ابوب / ص 379 -
380. (از نقل از سفر رؤ يا / 12 / 13)
مولف: مهدى (عليه السلام) نزد شيعه پيشواى دوازدهم از ائمه اهل البيت (عليهم
السلام) است كه نخستين آنان، على بن ابى طالب (عليه السلام) است و صحت حديث
((مهدى حق و از فرزندان فاطمه است))
قطعى، و در نزد اهل سنت به تواترش تصريح شده است - همان گونه كه خواهد آمد - و او
در نزد شيعه دوازدهمين فرزند فاطمه زهرا (سلام الله عليها) است. زيرا 3 تن از آنان
بلاواسطه بوده اند يعنى حسنين عليهما السلام و محسن و 9 تن از آنها با واسطه كه
همگى فرزندان معصوم از نسل امام حسين (عليه السلام) هستند و اما فرزندان و نسل امام
حسن (عليه السلام) هر ند از بنى فاطمه اند، اما چون از زمره ائمه معصومين نيستند،
از اين گروه دوازده نفر كنار گذاشته شده اند و البته اين ملاك - عدم عصمت و امامت -
را نمى توان درباره محسن نيز مطرح ساخت. زيرا او فرزند بلافاصله اطمه (سلام الله
عليها) بود و بدين جهت است كه استاد سعيد ايوب مى گويد: ((اينها
اوصاف مهدى اند و همان اوصافى هستند كه شيعه اماميه اثنا عشريه براى وى مطرح مى
كند.)) سپس در حاشيه ص 379، پى نوشت متقنى مى آورد كه
بيانگر تقارب اين دو دسته صفات مذكورند. اين همسانى و تشابه هر چند ممكن است، ليكن
اعتقاد شيعه و ديگران به ظهور مهدى (عليه السلام) بر اساس آنچه در كتب عهدين آمده،
استوار نبوده و اين حقيقتى است كه در اين كتاب به شكل مشروح و مفصل بدان خواهيم
پرداخت.
74- الموافقات / شاطبى مالكى / ج 3 / ص
117.
75- النجم / 3.
76- كهف / 5.
77- سير تاريخى و ارزيابى انديشه شرق
شناسى / دكتر محمد الدسوقى / ترجمه: دكتر افتخار زاده / نشر هزاران / چاپ اول /
مقدمه مترجم / ص 9 47.
78- مفاتيح الجنان / باب سوم.
79- صحيفه نور / ج 12 / ص 207 - 208.
80- بينوايان / ويكتور هوگو / ج 2 / ص
339؛ به نقل از ترجمه و تفسير نهج البلاغه / محمد تقى جعفرى / ج 27.
81- همان / ص 337 338.
82- كتاب مقدس / عهد عتيق / كتاب حبقوق
نبى / باب 2 / آيه 4.
83- كتاب مقدس / عهد عتيق / كتاب حگى ء
(حجى) نبى / باب 2 / آيه 7.
84- كتاب مقدس / عهد عتيق / كتاب صفنياه
نبى / باب 3 / آيه 9.
85- كتاب مقدس / عهد جديد / انجيل لوقا /
باب 12 / آيات 35 - 41.
86- كتاب مقدس / عهد جديد / مكاشفه يوحناى
الهى / باب 12 / آيات 14 - 15.
87- بشارات عهدين / محمد صادقى / ص 237 -
243.
88- بشارات عهدين / محمد صادقى / ص 273.
89- بشارات عهدين / محمد صادقى / ص 242.
90- نحل / 89.
91- توبه / 33.
92- آل عمران / 85.
93- التفسير الكبير / فخر رازى / ج 16 / ص
40.
94- الدر المنثور / سيوطى / ج 4 / ص 174.
95- تفسير ابن جزى / ص 252.
96- تفسير الطبرى / ج 14 / ص 215؛ التفسير
/ ج 16 / ص 40؛ تفسير القرطبى / ج 8 / ص 121؛ الدر المنثور / ج 4 / ص 176.
97- الدر المنثور / ج 4 / ص 175.
98- مجمع البيان / طبرسى / ج 5 / ص 35.
99- مجمع البيان / طبرسى / ج 5 / ص 35.
100- تفسير القرطبى / ج 8 / ص 121؛
التفسير الكبير / ج 16 / ص 40 و مجمع البيان / طبرسى / ج 5 / ص 35.
101- تفصيل اين بحث را در فصل سوم دنبال
كنيد.
102- تفسير طبرى / ج 22 / ص 72؛ عقد
الد/اميرالمومنين ص 74؛ الحاوى للفتاوى / ج 2 / ص 81؛ الكشاف / ج 3 / ص 467 - 468.
103- مجمع البيان / ج 4 / ص 398.
104- معالم التنزيل / بغوى / ج 4 / ص 444
/ ح 61؛ الكشاف / زمخشرى / ج 4 / ص 26؛
التفسير الكبير / ج 27 / ص 222؛ تفسير القرطبى / ج 6 / ص 105؛
تفسير النسفى (كه در حاشيه تفسير الخازن به چاپ رسيده است) ج 4 / ص 108 - 109؛
تفسير الخازن / ج 4 / ص 109؛ الدر اللقيط / ج 8 / ص 24؛
البحر المحيط / ج 8 / ص 25؛ تفسير ابن كثير / ج 4 / ص 142؛
تفسير اءبى السعود / ج 8 / ص 52؛ موارد الضمآن / ح 1758.
105- تفسير مجاهد / ج 2 / ص 583.
106- الدر المنثور / ج 6 / ص 20.
107- البيان فى اخبار صاحب الزمان /
الكنجى / 528.
108- الصواعق المحرقه / ابن حجر هيتمى / ص
162؛
نور الابصار / شبلنجى / ص 181؛
مشارق الاءنوار / سفارينى (همان گونه كه در كتاب الامام المهدى عند اهل السنة / ج 2
/ ص 58 آمده است؛)
اسعاف الراغبين / صبان / ص 153؛
ينابيع المودة / قندوزى / ج 2 / ص 126.
109- اصول الكافى / كلينى / ج 1 / ص 341 /
ح 22؛
اكمال الدين و تمام النعمة / شيخ صدوق / ج 2 / ص 324 / ح 1؛
كتاب الغيبة / شيخ طوسى / ص 101؛ كتاب الغيبة / نعمانى / ص 149 / ح 1؛
الهداية الكبرى / حضينى / ص 88؛ ينابيع المودة / ج 3 / باب 71 / ص 85.
110- ينابيع المودة / قندوزى / ج 3 / باب
71 / ص 76 - 85.
111- شمار اين كتابها را استاد على محمد
على دخيل در كتاب خود الامام المهدى، ص 259 - 265 حدود 30 كتاب از اهل سنت معرفى مى
كند، در حالى كه استاد ذبيح الله محلاتى تا 40 كتاب شمرده است و اسامى و مولفان آن
ها را در كتاب مهدى أهل البيت ص 18 - 21 ذكر كرده و در همان كتاب تعدادى از كتب
نويسندگان شيعه را كه درباره امام مهدى (عليه السلام) نوشته شده است، ارائه مى كند
كه مشتمل بر 110 كتاب است؛ كتب فراوانى نيز وجود دارد كه در هيچ يك از اين دو كتاب
بدان ها اشاره نشده است.
112- ابراز الوهم المكنون / ص 437،
ابوالفيض برادرى دارد كه از علماى صاحب فضل مغرب عربى شمرده مى شود. كنيه وى
ابوالفضل بوده و وى را ابوالفضل الغمارى نامند. او صاحب كتاب الامام المهدى است كه
در آن، اسامى 3 تن از صحابه و 5 تن از تابعين را به اسامى محدثانى كه برادرش نام
برده، افزوده است.
آنگاه عين عبارات همه افراد را ذكر كرده است تا جايى كه نصف حجم كتاب را بدان
اختصاص داده است.
113- در معجم احاديث الامام المهدى (مشتمل
بر پنج جلد) آمار دقيقى از همه روايات صحابه در باب احاديث المهدى (عليه السلام) به
همراه ذكر منابع آن در كتب اهل سنت و شيعه به چشم مى خورد.
114- ابراز الوهم المكنون / ص 438.
115- سنن ترمذى / ج 4 / ص 505 / ح 2230 و
2231 و ج 4 / ص 504 / ح 2233.
116- سنن ترمذى / ج 4 / ص 506 / ح 2232.
117- الضعفاء الكبير / عقيلى / ج 3 / ص
253 / شماره 1257 در شرح حال على بن نفيل الحرانى.
118- مستدرك الحاكم / ج 4 / احاديث 429 و
465 و 553 و 558.
119- امام بخارى براى حديث صحيح دو شرط
قرار داده است:
1. معاصر بودن راوى لاحق با مروى عنه سابق.
2. تلقى حديث به صورت سماع، نه روش ديگر؛ اما امام مسلم تنها شرط اول را كافى
دانسته است. ر.ك: علوم الحديث و مصطلحه / دكتر صبحى الصالح / ص 229 - 301 (مترجم).
120- مستدرك الحاكم / 4 / احاديث 450 و
557 و 558.
121- مستدرك الوسائل / ج 4 / احاديث 429 و
442 و 457 و 464 و 502 و 554 و 557.
122- الاعتقاد و الهداية / بيهقى / ص 127.
123- مصابيح السنة / بغوى / ص 448 / ح
4199.
124- مصابيح السنة / ص 492 و 493 / 4213 -
4210 و 4215.
125- النهاية / ابن اثير / ج 5 / ص 254.
126- التذكرة / قرطبى / ص 704، باب ما جاء
فى المهدى.
127- التذكرة / قرطبى / ص 701.
128- منهاج السنة / ابن تيمية / ج 4 / ص
211.
129- تلخيص المستدرك / ذهبى / ج 4 / ص 553
و 558.
130- البيان فى اءخبار صاحب الزمان / كنجى
شافعى / ص 481؛ براى يافتن دو حديث ((ترمذى))
ر.ك: سنن ترمذى / ج 4 / ص 505.
131- سنن ترمذى / ج 4 / ص 500.
132- سنن ترمذى / ج 4 / ص 486.
133- المنار المنيف / ابن قيم / ص 130 -
135 / احاديث 326 و 327 و 329 و 331.
134- النهاية فى الفتن و الملاحم / ابن
كثير / ج 1 / ص 55.
135- النهاية فى الفتن و الملاحم / ابن
كثير / ج 1 / ص 56.
136- شرح المقاصد / تفتازانى / ج 5 / ص
312.
137- مجمع الزوائد / هيثمى / ج 7 / ص 313
- 314.
138- مجمع الزوائد / هيثمى / ج 7 / ص 115.
139- مجمع الزوائد / هيثمى / ج 7 / ص 116.
140- مجمع الزوائد / هيثمى / ج 7 / ص 117.
141- مجمع الزوائد / هيثمى / ج 7 / ص 117.
142- الجامع الصغير / سيوطى / ج 2 / ص 672
/ احاديث 9241، 9244 و 9245.
143- الجامع الصغير / سيوطى / ج 2 / ح
9243 / و ص 438 / ح 7489.
144- حول المهدى / البانى / ص 644؛ مقاله
اى كه در نشريه التمدن الاسلامى چاپ دمشق در تاريخ 22 ذى القعدة سال 1371 هجرى قمرى
به چاپ رسيده است.
145- دفاع عن الكافى / سيد ثامر العميدى /
ج 1 / ص 343 - 405.
146- الاحتجاج بالاثر على من اءنكر المهدى
المنتظر / ص 28.
147- التذكرة / ج 1 / ص 701.
148- تفسير القرطبى / ج 8 / ص 121 - 122.
149- تهذيب الكمال / ج 25 / ص 146 / ش
5181.
150- المنار المنيف / ابن قيم / ص 135.
151- تهذيب التهذيب / عسقلانى / ج 9 / ص
125 / ش 201.
152- فتح البارى بشرح البخارى / عسقلانى /
ج 6 / ص 385.
153- المهدى المنتظر / غمارى / ص 9.
154- ابراز الوهم المكنون / غمارى / ص
436.
155- البرهان على علامات مهدى آخر الزمان
/ ص 178 - 183.
156- الاشاعة لاءشراط الساعة / برزنجى / ص
87.
157- النظم المتناثر من الحديث المتواتر /
كتانى / ص 226 / ح 289.
158- النظم المتناثر من الحديث المتواتر /
كتانى / ص 226.
159- الاذاعة / قنوجى / ص 146.
160- اسعاف الراغبين / صبان / ص 145 و 147
و 152.
161- نور الابصار / شبلنجى / ص 187 و 189.
162- الفتوحات الاسلامية / احمد زينى
دحلان / ج 2 / ص 211.
163- الاذاعة / ص 112.
164- النظم المتناثر / كتانى / ص 225 -
228 / ح 289.
165- دفاع عن الكافى / ج 1 / ص 343 - 405.
166- اءشراط الساعة (از كليات رسائل النور
- شعاع پنجم) / النورسى / ترجمه احسان قاسم صالحى / ص 37 - 38.
167- عقد الدرر / ص 42 - 44؛ مستدرك
الحاكم / ج 4 / ص 553؛ مجمع الزوائد / ج 7 / ص 115.
168- سنن ابن ماجة / ج 2 / ح 1368 / باب
قيام مهدى؛ مستدرك الحاكم / ج 3 / ص 211؛ الغيبة / شيخ طوسى / ص 113؛ جمع الجوامع /
سيوطى / ج 1 / ص 851.
169- عقد الدرر / باب هفتم / ص 195.
170- الارشاد / شيخ مفيد / ج 2 / ص 370 -
371؛ عقدالدرر / باب چهارم / ص 149.
171- مسند أحمد / ج 5 / ص 277 / ح 1336.
172- سنن ابن ماجة / ج 2 / ص 1336 / ح
4082.
173- سنن ترمذى / ج 4 / ص 531 / ح 2269.
174- المنار المنيف / ابن قيم / ص 137 -
138. (ذيل دو حديث 338 و 339)
175- تاريخ طبرى / ج 3 / ص 466.
176- النهاية فى الفتن و الملاحم / ابن
كثير / ج 1 / ص 55.
177- مستدرك الحاكم / ج 4 / ص 502.
178- الجامع الصغير / سيوطى / ج 2 / ص 672
/ ح 9242.
179- فيض القدير شرح الجامع الصغير /
مناوى / ج 6 / ص 278 / ح 9242.
180- ر.ك: الحاوى للفتاوى / ج 2 / ص 85،
الصواعق المحرقه / 166؛ اسعاف الراغبين / ص 151؛ و ابراز الوهم المكنون / ص 563.
181- خريدة العجائب / ابن وردى / ص 199.
182- تاريخ بغداد / ج 3 / ص 323 و ج 4 / ص
117.
183- ميزان الاعتدال / ج 1 / ص 89 / شماره
328.
184- تاريخ بغداد / ج 1 / ص 63؛ تاريخ
دمشق / ج 4 / ص 178.
185- ميزان الاعتدال / ج 1 / ص 97.
186- اللالى المصنوعة / ج 1 / ص 434 435.
187- البداية و النهاية / ج 6 / ص 246.
188- مستدرك الحاكم / ج 4 / ص 514.
189- ابراز الوهم المكنون / 543.
190- الفتن / نعيم بن حماد / ج 1 / ص 369
/ ح 1084؛ التشريف بالمنن / سيد بن طاووس / ص 176 / ب 19 / ح 238.
191- مسند احمد / ج 1 / ص 376 و 377 و 430
و 448؛
سنن ابوداود / ج 4 / ص 107 / ح 4283؛
المعجم الكبير / طبرانى / ج 10 / ص 164 - 165 / ح 10218؛
سنن ترمذى / ج 4 / ص 505 / ح 2230؛ البيان / كنجى / ص 481؛
مصابيح السنة / بغوى / ج 3 / ص 492 / ح 4210.
192- مسند احمد / ج 1 / ص 99؛
المصنف / ابن اءبى شيبة / ج 15 / ص 198 / ح 19494؛
سنن ابوداود / ج 4 / ص 107 / ح 4283؛ الاعتقاد / بيهقى / ص 173؛
مجمع البيان / طبرسى / ج 7 / ص 67.
ابراز الوهم المكنون / غمارى / ص 495.
193- ابراز الوهم المكنون / غمارى / ص
495.
194- مسند احمد / ج 1 / ص 376. سنن ترمذى
/ ج 4 / ص 505 / ح 3231؛ المعجم الكبير / طبرانى / ج 10 / ص 165 / ح 10220 و 10221
و ج 10 / ص 167 / ح 10227؛ البيان / كنجى / ص 481؛ كتاب الغيبة / شيخ طوسى / ص 113؛
مسند اءبى يعلى موصلى 12 / ص 19 / ح 6665.
195- الدر المنثور / سيوطى / ج 6 / ص 58.
196- المصنف / عبدالرزاق / ج 11 / ص 372 /
ح 20773؛
مستدرك الحاكم / ج 4 / ص 557؛
كشف الغمة / الاربلى / ج 3 / ص 259.
197- مسند احمد / ج 3 / ص 36؛ صحيح ابن
حبان / ج 8 / ص 290 / ح 6284؛ مستدرك الحاكم / ج 4 / ص 557 و منتخب الاءثر / صافى /
ص 148 / ح 19.
198- ابراز الوهم المكنون / غمارى / ص
555؛
199- مستدرك الحاكم / ج 4 / ص 557؛ البيان
/ كنجى / ص 500؛ الجامع الصغير / سيوطى / ج 2 / ص 672 / ح 9244؛ التاج الجامع
للاصول / ج 5 / ص 343؛ ابراز الوهم المكنون / ابوالفيض غمارى / ص 508.
200- مصابيح السنة / بغوى / ج 3 / 492 / ح
4212؛ المنار المنيف / ابن قيم / ص 144 / ح 330.
201- سنن ابوداود / ج 4 / ص 107 / ح 4385؛
المصنف / عبدالرزاق / ج 11 / ص 372 / ح 20773؛ معالم السنن / خطابى / ج 4 / ص 344؛
التشريف بالمنن / ابن طاووس / ص 153 / ح 189 و 190 (آن را از ابن حماد در
((الفتن)) / ج 1 / ص 364 / ح 1063 و
1064 نقل كرده است)؛ العمدة / ابن بطريق حلى / ص 433 / ح 910.
202- اكمال الدين / صدوق / ج 1 / باب 25 /
ص 287 / ح 5؛
فرائد السمطين / جوينى / ج 2 / ص 335 / ح 587؛
ينابيع المودة / قندوزى / ج 3 / باب 94.
203- سنن ابوداود / ج 4 / ص 107 / ح 4284؛
سنن ابن ماجة / ج 2 / ص 1368 / ح 4086؛ المعجم الكبير / طبرانى / ج 23 / ص 267 / ح
566؛ مستدرك الحاكم / ج 4 / ص 557.
منابع زير نيز آن را از راه صحيح مسلم روايت كرده اند:
الصواعق المحرقة / ابن حجر هيتمى / فصل اول / باب 11 / ح 163؛
كنز العمال / متقى هندى / ج 14 / ص 264 / ح 38662؛ اسعاف الراغبين / صبان / ص 145؛
مشارق الاءنوار / حمزاوى / ص 112. (اين چهار تن در اين چهار منبع به وجود اين حديث
در صحيح مسلم تصريح كرده اند ولى در چاپهاى اخير خبرى از اين حديث در صحيح مسلم
نيست.)
204- كنجى در البيان / ص 486 / باب دوم به
صحت اين حديث حكم كرده است و نيز سيوطى در الجامع الصغير، ج 2 / ص 672 / ح 9241 آن
را جزما صحيح شمرده و در حاشيه التاج الجامع للاصول / ج 5 / ص 343؛ نيز مثل همين
اظهار نظر به چشم مى خورد. هم چنان كه بغوى در مصابيح السنة، ج 3 / ص 492 / ح 4211
آن را ((حسن)) ناميده است و اين در
حالى است كه جناب غمارى در ابراز الوهم ص 500، به تحقيق در سند اين حديث پرداخته و
در پايان جميع رجال حديث را ((عادل))
و نهايتا حديث را ((صحيح)) باز
نمايانده است و البانى در حول المهدى و نيز عبدالمحسن بن حمد العباد در عقيدة اهل
السنة و الاءثر فى المهدى المنتظر / ص 18 به معتبر بودن اسناد آن تصريح كرده اند.
پيش از اين نيز از قرطبى و جمعى ديگر قول به تواتر آن را شنيديم.
205- الفتن / نعيم بن حماد / ج 1 / ص 375
/ ح 1117؛ كنز العمال / ج 14 / ص 591 / ح 39675.
206- الفتن / نعيم بن حماد / ج 1 / ص 375
/ ح 1114؛ التشريف بالمنن / ص 176 / ح 237.
207- الفتن / نعيم بن حماد / ج 1 / ص 374
/ ح 1112؛ التشريف بالمنن / ص 157 / ح 202.
208- عقدالدرر / مقدسى / باب اول / ح 44.
209- سنن ابوداود / ج 4 / ص 108 / ح 4290.
اين حديث از طريق وى در كتب ذيل روايت شده است:
جامع الاءصول / ج 11 / ص 49 - 50 / ح 7814؛
كنز العمال / ج 13 / ص 647 / ح 37636؛
الفتن / ج 1 / ص 374 - 375 / ح 1113.
210- اءسمى المناقب فى تهذيب اءسنى
المطالب / جزرى دمشقى شافعى / ص 165 - 168.
211- المهدى / سيد صدر الدين صدر / ص 68.
212- مختصر سنن ابو داود / منذرى / ج 6 /
ص 162 / ح 4121.
213- تهذيب التهذيب / ابن حجر / ج 8 / ص
56 / شماره 100.
214- وفيات الاءعيان / ابن خلكان / ج 3 /
ص 459 / شماره 502.
215- تهذيب الكمال / مزى / ج 22 / ص 106 /
شماره 4400.
216- التشريف بالمنن / ابن طاووس / ص 285
/ ح 413 / باب 76؛ وى اين حديث را از فتن السليلى با اختلافى اندك نقل كرده است.
217- المنار المنيف / ابن قيم / ص 148 / ح
329 / از طبرانى در الاءوسط؛ عقدالدرر / ص 45 / باب اول (در آن آمده است:
((اين حديث را حافظ ابو نعيم درباره اوصاف مهدى ذكر كرده است))؛)
ذخائر العقبى / محب طبرى / ص 136. (طى آن چنين عنوان گشته: ((مطلقاتى
كه پيش از اين ذكر شده اند، بر اين مقيد حمل مى شوند))؛)
فرائد السمطين / ج 2 / ص 325 / باب 61 / ح 575؛
القول المختصر / ابن حجر / ج 7 / ص 37 / باب اول؛ فرائد فوائد الفكر / ج 2 / باب
اول؛ السيرة الحلبية / ج 1 / ص 193؛ ينابيع المودة / ج 3 / باب 94.
در اين خصوص احاديث ديگرى در منابع ذيل وارد شده است:
مقتل الامام الحسين / خوارزمى حنفى / ج 1 / ص 196؛ فرائد السمطين / ج 2 / ص 310 -
315 / احاديث 561 - 569؛ ينابيع المودة / ج 3 / باب 93 و 94.
218- انعام / 84 - 85.