چشم به راه مهدى
جمعى از نويسندگان مجله حوزه
- پى نوشتها -
- ۱ -
1- انديشه سياسى در اسلام معاصر حميد عنايت ،
ترجمه بهاء الدين خرمشاهى 290، خوارزمى .
يادآورى : مخالفت شيخ فضل الله نورى ،... را نبايد به حساب اعتقاد آنان به مشروع
نبودن حكومت در دوره غيبت گذاشت ، بلكه مخالفت آنان ، جهت گيرى داشته كه در جاى خود
آمده است .
2- امام خمينى ، بارها و بارها تفكر اين گروه را
مطرح كرده و به نقد آن پرداخته است . از جمله ر. ك : صحيفه نور، مجموعه رهنمودهاى
امام خمينى ، ج ، 2/196 - 196، وزارت ارشاد.
3- فقه سياسى عميد زنجانى ، ج 2/189 - 196،
اميركبير؛ دادگستر جهان ، ابراهيم امينى / 271 - 300 شفق ، قم ؛ در اسات فى ولاية
الفقيه ، حسينعلى منتظرى ، ج 1 / 205 - 254.
4- بحارالانوار علامه محمد باقر مجلسى ، ج 51/71 -
73، موسسة الوفاء، بيروت .
5- همان مدرك . ج 52/322 و 38؛ دلائل الامامه ،
ابن جعفر محمد بن جرير رستم الطبرى / 258، منشورات الرضى ، قم .
6- همان مدرك ج 52/256.
7- در جستجوى قائم ، سيد مجيد پور طباطبايى / 390،
انتشاران آستان مقدس صاحب الزمان ، جمكران ، قم .
8- در شناخت حزب قاعدين زمان ، ع باقى / 319 -
320.
9- ((بحار الانوار))،
ج 52/130. درج 51/72. با تفاوتى اندكى همين حديث آمده است .
10- ((شرح نهج البلاغه
))، ابن ابى الحديد، ج 2/194 - 197، داراحياء التراث العربى ، بيروت .
11- ((همان مدرك
))، ج 10/100.
12- ((صلح الحسن
))، شيخ راضى آل ياسين /80 - 81، دارالكتب العراقية فى الكاظمية .
13- الاحتجاج ، طبرسى ، با تعليقات سيد محمد باقر
خراسان ، ج 2/291، مؤ سسه اعلمى ، بيروت .
14- ((وسائل الشيعه
))، شيخ حر عاملى ، ج 12/127 - 135، داراحياءالتراث العربى ، بيروت ؛
((مستدرك الوسائل ))، حاج ميرزا حسين نورى ، ج 13/130 -
122، مؤ سسه آل البيت قم .
15- ((بحار الانوار))،
ج 51/87؛ ((سنن ))، ابن ماجه ، ج 2، حديث
4088، احياءالتراث العربى . در سنن ، اين روايت ، چنين آمده است :
((يخرج ، ناس من المشرق فيوطئون للمهدى يعنى سلطانه .
16- ((بحارالانوار))،
ج 51/87. علامه مجلسى ، خلاصه بخشى از كتاب وى را، به نام : ((مناقب
على )) كه روايات مهدى را در آن جمع آورده ، آورده است .
17- ((همان مدرك
)) ج 52/243؛ ((كتاب الغيبة ))،
نعمانى ، تحقيق على اكبر غفارى / 273، مكتبة الصدوق ، تهران .
18- ((سنن ))
ابن ماجه ج 2 حديث 4082.
19- ((كنز العمال
))، حسام الدين هندى ، ج 14/267، حديث 38677 مؤ سسة الرسالة ، بيروت .
20- ((الملاحم الفتن
))، سيد بن طاووس /52.
21- نعيم بن حماد از محديثين مورد وثوق اهل سنت
است . وى در زمان خلافت ابى اسحاق بن هارون ، به خاطر اين كه پاسخ دلخواه دستگاه
خلافت را در رابطه با قرآن نداد، بازداشت شد و در سال 228 ه ق در زندان درگذشت .
ر. ك : ((الملاحم الفتن ))، سيد بن طاووس
/ 18 - 19.
22- ((تداوم انقلاب اسلامى
ايران تا انقلاب جهانى مهدى )) محمدى رى شهرى / 56 وى حديث ياد
شده را با نقلهاى مختلف و شرح و تفسير آن آورده است .
23- ((همان مدرك
)).
24- ((كتاب الغيبه
))، نعمانى ، 256.
25- سوره ((نور))،
آيه /55؛ ((قصص ))، آيه 5؛
((انبيا)) آيه 105.
26- تفسير ((صافى
))، فيض كاشانى ، ج 3/444، 382 و 357، موسسه اعلمى ، بيروت ؛
((نور الثقلين ))، حويزى ، ج 3/616 - 620، حكمت قم .
27- ((بحار الانوار))،
ج 51 / 93.
28- ((وسائل الشيعه
))، ج 11 / 37.
29- ((مستدرك الوسائل
)) ج 11 / 34.
30- ((فروع الكافى
))، كلينى ، ج 8 / 297 حديث 456، دارالتعارف ، بيروت .
31- ((وسائل الشيعه
))، ج 11 / 35.
32- ((مقاتل الطالبين
))، ابى الفرج اصفهانى ، 157 - 165؛ ((بحار الانوار))،
ج 47/277؛ ((اصول كافى ))، ج 1/ 363 -
367.
33- ((بحارالانوار))،
ج 52 / 243، ((كتاب الغيبة )) نعمانى /
256، 273.
34- ((وسائل الشيعه
))، ج 11 / 36؛ ((مستدرك الوسائل ))،
ج 11 / 37.
35- ((صحيفه سجاديه
))، با ترجمه و تفسير الهى قمشه اى ، مقدمه / 12، انتشارات اسلامى .
36- ((بحارالانوار))،
ج 41 / 298.
37- ((همان مدرك
))/ 304.
38- ((وسائل الشيعه
))، ج 11 / 36.
39- ((همان مدرك
))/ 37.
40- ((همان مدرك
))/ 41؛ ((مستدرك الوسائل ))، ج 11
/ 38.
41- ((اصول كافى
))، ج 2 / 242.
42- ((وسازل الشيعه
))، ج 11 / 38.
43- ((مستدرك الوسائل
))، ج 11 / 35 - 37.
44- ((وسائل الشيعه
))، ج 11 / 40؛ ((نهج البلاغه ))،
فيض الاسلام ، خطبهه 233.
45- ((وسائل الشيعه
))/ 38.
46- ((فروع كافى
))، ج 8/273 - 274،
((وسائل الشيعه ))، ج 11 / 36 - 37.
47- ((شرح نهج البلاغه
))، ابن ابى الحديد، ج 13 / 113 .
48- ((نهج البلاغه
))، فيض الاسلام ، خطبه 5))
49- ((وسائل الشيعه
))، ج 11 / 466.
50- ((همان مدرك
))، 467.
51- ((در شناخت حزب قاعدين
زمان )) / 134، به نقل از ((انتظار بذر
انقلاب )) حسين تاجرى / 114، 117.
52- ((وسائل الشيعه
))، ج 11 /461، 465.
53- ((در شناخت حزب قاعدين
زمان ))، 133، 136.
54- ((وسائل الشيعه
))، ج 11 /483.
55- ((سرائر))،
ابن ادريس حلى ، ج 3 / 569، انتشارات اسلامى ، قم ؛
((وسائل الشيعه ))، ج 11 / 39؛
((بحارالانوار))، ج 46 / 172.
56- ((بحار الانوار))،
ج 52/135.
57- ((همان مدرك
)) /130.
58- ((همان مدرك
)) / 125.
59- ((صحيح مسلم
))، ج 3/1524، ح 1923؛ ((كنز العمال ))،
ج 14/334 حديث 38846.
60- ((صحيح مسلم
))، حديث 1922.
61- ((عيون اخبار الرضا))،
شيخ صدوق ج 1/252 رضا مشهدى ؛ ((بحار الانوار))،
ج 46/175.
62- ((عيون اخبار الرضا))،
ج 1/249؛ ((بحار الانوار))، 46/170.
63- ((بحار الانوار))،
ج 46/174.
64- ((بحار الانوار))،
ج 46/174.
65- ((شخصيت و قيام زيد بن
على ))، سيد ابوفاضل اردكانى ، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى ،
قم ؛ ((سيره و قيام زيد بن على
))، حسين كريمان ، علمى و فرهنگى تهران .
66- ((تنقيح المقال
))، مامقانى ، ج 1/467.
67- ((بحارالانوار))
ج 48/161.
68- ((همان مدرك
)) ج 48/ 165.
69- 2و3. ((همان مدرك
)) 170 ((تنقيح المقال ))، ج
1/377.
70- همان مدرك 170 ((تنقيح
المقال )) ج 1/377
71- بحار الانوار ج 48/165
72- ((ماهيت قيام شهيد فخ
)) سيد ابوبوفاضل اردكانى ، 71 - 75 انتشارات دفتر تبليغات اسلامى قم .
73- ((بحارالانوار))
45/344 ((تنقيح المقال )) ج 3/204.
74- اختيار معرفة الرجال شيخ طوسى ، با تصحيح و
تعليق مصطفوى /125 دانشگاه مشهد.
75- بحار الانوار ج 45/365.
76- تنقيح المقال ، مامقانى ، /3/206
77- معجم رجال الحديث سيد ابوالقاسم خوئى ، ج
18/94 - 101 مدينة العلم ، قم .
78- ر.ك : ((قيام مختار))
سيد ابوفاضل اردكانى انتشارات دفتر تبليغات اسلامى
79- تاريخ الامم و الملوك ، طبرى ، ج 4/427،
مكتبه اروميه قم ،
80- مقاتل الطالبين ، ابن الفرج اصفهانى /460 مؤ
سسه دار الكتاب للطباعة و النشر، قم .
81- ((ماهيت قيام شهيد فخ
)) /251.
82- ((مقاتل الطالبين
)) /326؛ ((بحارالانوار، ج 48/162، پاورقى .
83- تاريخ الامم و الملوك ، ج 8/257
84- ((شهداء الفضليه
))، علامه امينى /4، دارالشهادة
85- ((همان مدرك
)) /2.
86- ((همان مدرك
)).
87- ((الكامل فى التاريخ
))، ابن اثير، ج 8/189، دارصادر، بيروت .
88- ((در شناخت حزب قاعدين
)) /122
89- ((جواهر الكلام
)) شيخ محمد حسن نجفى ، ج 15/421، داراحياء التراث العربى ، بيروت
90- رسائل محقق كركى ، تحقيق محمد حسون ، / ج
/1/142، كتابخانه آيد الله مرعشى نجفى .
91- ((همان مدرك
)) 270
92- جواهر الكلام ، ج 21/359 ((مصباح
الفقيه ))، حاج آقا رضا همدانى ، كتاب الخمس / 160 - 161؛
((بلغة الفقيه )) سيد محمد بحرالعلوم ، ج 3/234، مكتبة
الصادق ، تهران .
93- ((نهج البلاغه
))، فيض الاسلام ، نامه 38/951
94- ((همان مدرك
)) نامه 13/951
95- ر.ك : ((مجله حوزه
)) 56 - 57 /131؛ ((كاوشى در فقه و علوم وابسته آن
))
كتاب اول 79، 189.
96- ((نهج البلاغه فيض اسلام
نامه 40، 41، 43؛ ((سيماى كارگزاران على بن ابيطالب
))، على اكبر ذاكرى . انتشارات دفتر تبليغات اسلامى . نويسنده در اين زمينه
نمونه هايى با شرح و تفصيل آورده و رخورد على عليه السلام را نيز با آنان نمايانده
است .
97- ((تنبيه الامه و تنزيه
المله ))، علامه شيخ محمد نائينى با مقدمه و تعليقات سيد محمود
طالقانى 77- 78
98- ((ولايت فقيه
)) امام خمينى /27، انتشارات آزادى ، قم .
99- ((بنياد فلسفه سياسى در
غرب )) دكتر حميد عنايت /20، دانشگاه تهران .
100- ((جمهور))،
افلاطون ، ترجمه فواد روحانى / 460 ترجمه و نشر كتاب .
101- ((همان مدرك
)) / 488 - 491.
102- در همين رابطه كارل پوپر، فيلسوف نامدار،
در كتاب ((جامعه باز و دشمنانش )) به سختى
ريشه هيا فكرى افلاطون را مورد انتقاد قرار مى دهد. اعتقاد وى به اصالت جمع نظام
طبقاتى ، نابرابرى انسانها در سرشت و حقوق طبيعى (و به تعبير پوپر، نژادپرستى ) و
نيز تعريفى كه افلاطون از حقيقت و عدالت و ديگر واژه هاى انسانى ارائه مى كند از
جمله اين موارد است . پوير عقايد افلاطون را مبداء پيدايش اكثر تفكرات سياسى
استبدادى مى داند.
103- ((جمهور))
/ 202.
104- ((همان مدرك
))/ 325 - 316
105- ((بنياد فلسفه سياسى
در غرب )) / 56.
106- ((همان مدرك
)) / 46.
107- ((جمهورى
))،/ 548.
108- ((همان مدرك
)) / 360.
109- ((خداوندان انديشه
سياسى ))، مايكل ب . فاستر، ترجمه جواد شيخ الاسلامى ، ج 1 /
195 - 196، اميركبير.
110- ((تاريخ فلسفه
)) فردريك كاپلستون ، ترجمه مجتبوى ، ج 1 / 313؛
((جمهور)) / 236.
111- ((سياست
))، ارسطو، ترجمه حميد عنايت ، انتشارات آموزش انقلاب اسلامى / 123.
112- ((همان مدرك
)) / 178 - 179.
113- ((همان مدرك
)) / 180.
114- ((همان مدرك
)) بخش 2 / 7 - 16.
115- ((تاريخ تمدن
))، ويل دورانت ، ج 4 / 1310.
116- ((همان مدرك
)) / 1311.
117- ((همان مدرك
)) / 1314 - 1315.
118- ((آراء اهل المدينة
الفاضلة ))، فارابى / 79.
119- ((سير فلسفه در جهان
اسلام ))، ماجد فخرى ، ترجمه جمعى از مترجمان / 124.
120- ((آراء اهل المدينة
الفاضلة )) / 82.
121- ((سياست مدينة
))، فارابى ، ترجمه سجادى / 184.
122- ((همان مدرك
)) / 197.
123- ((همان مدرك
))/ 202.
124- ((همان مدرك
)) / 201.
125- ((همان مدرك
)) / 205.
126- ((همان مدرك
)) / 213.
127- ((همان مدرك
)) / 213.
128- ((علم و دين
)) ايان باربور، ترجمه خرمشاهى /79، نشر دانشگاهى .
129- ((فلسفه عمومى يا
مابعد الطبيعة ))
پل فولكيه ، ترجمه يحيى مهدوى /161.
130- ((روان كاوى و دين
))، اريك فروم ، ترجمه آرسن نظريان / 49.
131- utopia، يوتوپيا واژه اى يونانى است كه
توماس مور آن را از ريشه topos_ou ساخته است كه به معناى ((هيچستان
) يا ((لامكان )) است و به تعبير فيلسوف
بزرگ ايرانى ، شيخ شهاب الدين سهروردى ((ناكجاآباد)).
132- Atlantisn8n.New.
133- ((يوتوپيا))،
توماس مور، ترجمه داريوش آشورى و نادر افشار نادرى 79 - 84.
134-
((همان مدرك )) / 95- 102.
135- ((همان مدرك
)) / 132 - 135.
136- 41. ((احوال و آثار و
آراى فرانسيس بيكن )) دكتر محسن جهانگيرى / 69.
137- ((تاريخ عقايد اقتصادى
))، دكتر حسين وحيدى / 248.
138- ((سيرانديشه اقتصادى
))، دكتر قديرى اصلى / 128.
139- ((تاريخ عقايد اقتصادى
)) / 274.
140- ((همان مدرك
)) / 272.
141- ((بنياد فلسفه سياسى
در غرب )) 122 - 123
142- ((همان مدرك
)) /127
143- ((همان مدرك
))
144- همان مدارك
145- ((همان مدرك
))
146- ((مكيال المكارم فى
فوائد الدعاء للقائم ))، ميرزا محمد تقى موسوى اصفهانى /118
147- ((كمال الدين و تمام
النعمة ))، شيخ صدوق .
148- ((مفاتيح الجنان
))، شيخ عباس قمى ، زيارت صاحب الامر، 1055.
149- ((بحار الانوار))
علامه مجلسى ، ج 52/362.
150- ((كمال الدين
)) /318
151- ((بحار الانوار))،
52/225- 224.
152- ((بحار الانوار))،
52/225- 224.
153- ((بحار الانوار))،
ج 51/57.
154- ((همان مدرك
)) /120
155- سوره ((قصص
))، آيه 5.
156- بحار الانوار ج 51/78
157- همان مدرك ، ج 51/88
158- همان مدرك ، ج 51/123.
159- همان مدرك 52/390
160- كمال الدين /331
161- بحارالانوار، ج 10/104
162- همان مدرك
163- كتاب الغيبة /240 ذيل آيه 55 سوره نور.
164- ((اسلام و بحران عصرما))،
روژه دو پاسكيه ، ترجمه دكتر حسن حبيبى /18 -21
165- ((بحارالانوار))،
84/51.
166- ((همان مدرك
)) /123.
167- ((منتخب الاثر))
/374.
168- ((بحارالانوار))،
ج 75/51.
169- ((عصر زندگى
))، محمد حكيمى /223.
170- ((كتاب الغيبة
)) نعمانى /239.
171- سوره ((قصص
))، آيه 5.
172- ((لذات فلسفه
))، ويل دورانت ، ترجمه زرياب خويى 364، 365، /367.
173- ((كشف الغمة فى معرفة
الائمة ))، ابوالفتح اربلى ، ج 3/227،دار الكتاب الاسلامى ،
بيروت .
174- ((وسايل الشيعه
))، شيخ حر عاملى ، ج 18/101،دار احياء التراث ، بيروت .
175- ((كتاب الغيبة
)) نگاشته اوست .
176- وى ، كتاب : ((كمال
الدين و تمام النعمة )) را در اين موضوع نگاشت .
177- وى بخش آخر ((ارشاد))
را به اين موضوع اختصاص داده است .
178- ((كتاب الغيبة
)) را نگاشته است . مؤ سسة المعارف الاسلامية ، قم .
179- ((بحارالانوار))،
مرحوم مجلسى ، ج 52/258، موسسة الوفاء، بيروت .
180- ((يوم الخلاص
))، /342.
181- ((الغيبة
)) نعمانى /231، صدوق ، تهران .
182- ((ارشاد))،
شيخ مفيد، ج 2/383، مؤ سسه آل البيت ، قم . ((الغيبة
)) نعمانى /231 به بعد؛ ((كشف الغمة ))
ج 3/254.
183- ((نهج البلاغه
))، فيض الاسلام / خطبه 138.
184- ((نهج البلاغه
))، فيض الاسلام / خطبه 138.
185- ((بحارالانوار))،
ج 52 / 128.
186- ((الغيبة
))، نعمانى / 200
187- سوره ((مائدة
))، آيه 24.
188- ((اصول كافى
))، كلينى ، ج 1 / 371، دارالتعارف ، بيروت .
189- ((بحارالانوار))،
ج 52 / 358.
190- ((همان مدرك
)) ج 366.
191- ((همان مدرك
))، / 123.
192- ((مكيال المكارم
))، موسوى اصفهانى ، ترجمه : سيد مهدى حايرى ، ج 2 / 210، دفتر تحقيقات و
انتشارات بدر.
193- ((بحارالانوار))،
ج 52 / 141.
194- كمال الدين ))، شيخ
صدوق ، / 320، مؤ سسة النشر الاسلامى ، قم .
195- اين روايتها در كتاب : ((موسوعة
الامام المهدى ))، سيد محمد صدر، ج 2 / 335 - 360 به شرح بررسى
و تفسير شده است .
196- سوره ((عنكبوت
))، آيه 2.
197- (( كتاب الغيبه
)) / 171.
198- ((بحارالانوار))،
ج 52 / 259.
199- ((كتاب الغيبة
)) / 235.
200- ((بحاالانوار))،
ج 52 / 259.
201- 2 و 3 ((نهج البلاغه
))، ترجمه شهيدى / خطبه 103، آموزش انقلاب اسلامى ، تهران .
202- ((بحارالانوار))،
ج 52 / 256.
203- همان مدرك / 124.
204- ((همان مدرك
)) / 114.
205- ((همان مدرك
)) / 260.
206- ((همان مدرك
)) / 145.
207- ((همان مدرك
)) / 308.
208- ((همان مدرك
)) / 125.
209- ((همان مدرك
))132/.
210- در بعضى روايتها، آيه : ((الذين
يومنون بالغيب )) (سوره بقره /2)، بر ايمان به غيب مهدى (ع )
منطبق شده است : ر.ك : بحار الانوار، ج 52/124.
211- ((كمال الدين
))، شيخ صدوق ، ج 1/320 انتشارات اسلامى ، وابسته به جامعه مدرسين ، قم .
212- ((بحار النوار
))،ج 52/130
213- ((عهد عتيق
))، مزامير مزبور، مزمور 96؛ ((عهد جديد))،
انجيل متى ، باب 24.
214- ((بحارالانوار))،
محمد باقر مجلسى ، ج 52 / 212، موسسة الوفاء، بيروت ؛ ((بقية
الله )) جمعى از نويسندگان / 169، نشر آفاق .
215- ((كتاب الغيبة
))، محمد بن ابراهيم نعمانى / 251، مكتبة الصدوق ، تهران .
216- ((همان مدرك
)) / 255.
217- ((سنن ابوداود))
سليمان بن الاءشعث السجستانى ج 4 / 109 حديث 4292، در احياء السنة النبوية ، بيروت
.
218- ((سنن ابوداود))
سليمان بن الاءشعث السجستانى ج 4 / 109 حديث 4292، در احياء السنة النبوية ، بيروت
.
219- ((بحار الاءنوار))،
ج / 52.
220- ((تاريخ الغيبة الكبرى
)) سيد محمد صدر، ج 2 / 472، كتبة الاءمام اميرالمؤ منين (ع )، اصفهان .
221- 1 - 3. ((تاريخ الغيبة
الكبرى )) سيد محمد صدر، ج 2 / 472، مكتبة الاءمال اميرالمؤ
منين (ع )، اصفهان
222- 4- 5. ((همان مدرك
))/ 474.
223- ((همان مدرك
))/ 495.
224- ((كتاب الغيبة
))/ 247- 283.
225- ((بحارالاءنوار))،
ج 5 / 210، 211.
226- ((اصول كافى
))، محمدبن يعقوب كلينى ، ج 1 / 536، دارالتعارف للمطبوعات ، بيروت .
227- سوره ((اسراء))،
آيه / 17.
228- ((اصول كافى
))، ج 1 / 537.
229- ((همان مدرك
))/ 536.
230- ((در اسات فى ولاية
الفقيه ))، حسينعلى منتظرى ، 1 / 243.
231- ((تحف العقول
))، ابن شعبه حرانى ، / 229، مؤ سسه اعلمى ، بيروت .
232- ((بحارالاءنوار))،
ج 52 / 235.
233- - نام شهرى است در هند و در نزديكى غزنه
(غزنه اكنون در افغانستان واقع است ) كه مردمان آن از دير باز مسلمان بوده اند. ر.
ك ((مراصد الاطلاع ))، ج 3 / 1105.
234- جزيره كاوان ، يا جزيره كاوان ، جزيره
بزرگى بوده در خليج فارس ، بين عمان و بحرين كه داراى روستاها و كشتزارهايى بوده و
اكنون مخروبه است . ر. ك :
((مراصد الاطلاع ))، ج 1 / 333.
235- ((آبر))
يكى از روستاهاى سجستان است . ر. ك : ((مراصدالاطلاع
))، ج / 1.
236- ((فرهنگ معين
)) محمد معين ، ج 5 / 445. اميركبير، تهران .
237- ((همان مدرك
)) ج 6 / 2313.
238- جيلان ، همان گيلان است كه نام سرزمين
وسيعى از كرانه هاى بحر خزر است كه شامل شهرهاى زيادى از منطقه طبرستان مى شود. ر.
ك : ((مراصدالاطلاع ))، ج 1 / 368.
239- ((كنزالعمال
)) حسام الدين هندى ، ج 11 / 205، 206، 348، 386، مؤ سسة الرسالة ، بيروت ،
((سنن اءبى داود))، ج 4 / 94 - 125؛
((كمال الدين )) شيخ صدوق / 525؛
((سنن ابن ماجه ))، ج 2 / 1370؛ ((كشف
الغمة
))، ج 3 / 281.
240- ((بحار الاءنوار))،
ج 52 / 209.
241- تاريخ الغيبة الكبرى ))
ج 2 / 248.
242- ((همان مدرك
))/ 476.
243- ((سنن ابن ماجه
))، ج 2 / 1347؛ ((بحارالاءنوار))،
ج 2 / 227
((كنزالعمال ))، ج 11 / 205.
244- ((نور مهدى
))، جمعى از نويسندگان ، مقاله آقاى دوانى /70، نشر آفاق ؛
((دادگستر جهان )) امينى /220.
245- ((تاريخ الاءمم و
الملوك ))، محمدبن جرير طبرى ، ج 7/25؛
((الكامل فى التاريخ ))، ابن اثير، ج
6/249،دار صادر، بيروت ؛ ((الاءعلام ))،
خيرالدين زركلى ، ج 4/303، دارالعلم للملايين ، بيروت .
246- ((الكامل فى التاريخ
))، ج 7/553.
247- ((منتخب الاءثر))،
لطف الله صافى ، 458، داورى ، قم .
248- ((الاءغانى
))، ابوالفرج اصفهانى ، ج 17/342، دارالكتب العلمية ، بيروت .
249- ((مقاتل الطالبيين
)) ابوالفرج اصفهانى )) /164.
250- ((سنن اءبى داود))،
ج 4/106 - 109.
251- ((الجامع الصحيح
))، معروف به ((سنن ترمذى ))،
محمدبن عيسى بن سورة ، تحقيق ابراهيم عطره عوض ، ج 4/505، داراحياء التراث العربى ،
بيروت ؛ ((كشف الغمة ))، ج 3/266.
252- در كتاب ((معجم احاديث
المهدى ))، از بيش از چهارصد منبع شيعه و سنى ، كه مجلدات آن
به هزار جلد مى رسد، اين روايات ، گرد آمده است . ر.ك : ((مجموعه
مقالات و گفتارها پيرامون حضرت مهدى ))/203.
253- ((علامات الظهور و
الجزيرة الخضراء))، سيد جعفر مرتضى عاملى /79، منتدى جبل عامل
اسلامى ، قسم الطباعة والنشر، قم .
254- ((ارشاد))،
شيخ مفيد، ج 2/368، چاپ شده در مجموعه ((مصنفات شيخ مفيد))،
ج 11/368، كنگره جهانى هزاره شيخ مفيد.
255- ((كتاب الغيبة
))، نعمانى ، /172.
256- ((كشف الغمة فى معرفة
الاءئمة ))، على بن ابى الفتح اربلى ، ج 3/248، دارالكتب
الاءسلامى ،بيروت .
257- ((ارشاد))2/370.
258- ((بحارالاءنوار))،
ج 52/182.
259- ((كتاب الغيبة
))، شيخ طوسى /425، مؤ سسه معارف اسلامى ، قم .
260- ((بحارالانوار))،
ج 52/103.
261- ((منتخب الاثر))/124،
224، 226.
262- ((منتخب الاثر))/124،
224، 226.
263- ((ارشاد))،
ج 2/379.
264- ((منتخب الاثر))
/469 - 421؛ ((بحارالانوار))، ج 52/180 -
279؛
((كنزالعمال ))، ج 11/205 - 348؛
((سنن ابى داود))، ج 4/106 - 109.
265- ((ارشاد))،
ج 2/368؛ ((المسائل العشر))، چاپ شده در
((مصنفات شيخ مفيد)) ج 3/122، كنگره هزاره مفيد.
266- ((بحارالانوار))،
ج 52/279 - 180.
267- ((البرهان فى علامات
مهدى آخر الزمان ))، علاءالدين هندى /183 - 120، مطبعه خيام ،
قم ؛ ((الصواعق المحرقه ))، احمدبن حجر
هيثمى مكى /161 - 167، محمديه ، قم .
268- ((بحارالانوار))،
ج 52/256 - 260؛
((كمال الدين )) شيخ صدوق /280 - 289.
269- ((كتاب الغيبة
))، نعمانى /282.
270- ((بحارالانوار))،
ج 52/249.
271- سوره ((انعام
))، آيه 2/.
272- ((وافى
))، ج 2/444؛ ((بحارالانوار))، ج
52/249.
273- ((علامات الظهور و
الجزيرة الخضراء)) سيد جعفر مرتضى عاملى /57 - 69.
274- ((بحارالانوار))،
ج 52 / 217.
275- ((كتاب الغيبة
))، نعمانى /282.
276- ((جامع الرواة
))، محمد بن على اربلى ، ج 1/338،دارالاضواء، بيروت .
277- ((بحارالانوار))،
ج 52/233.
278- ((ارشاد))
ج 2/370.
279- ((بحارالانوار))،
ج 52/235.
280- ((كتاب الغيبة
))، شيخ طوسى ، /440.
281- ((ارشاد))،
ج 2/375.
282- ((بحارالانوار))،
52/248.
283- ((همان مدرك
)) /215، 216.
284- ((كمال الدين
)) /651، ((كنزالعمال ))ج 14/272 ح
3869.
در روايتى از امام صادق (ع ) مى خوانيم :
(( السفيانى من المحتوم و خروجه من اول
خروجه الى آخره خمسة عشرة شهرا سنة اشهر يقاتل فيها، فاذا ملك الكور الخمس ، ملك
تسعة اشهر و لم يزد عليها يوما))
بحارالانوار)) ج 52/248.
خروج سفيانى از نشانه هاى حتمى است . مدت خروج وى ، از ابتداى خرج تا آخر، پانزده
ماه به درازا مى كشد. شش ماه از آن را مى جنگد تا به بر شهرهاى پنج گانه مسلط گردد
و نه ماه بدون يك روز اضافه حكومت مى كند.
بر اساس اين روايت ، جمع بين پانزده ماه ، نه ماه و شش ماه كه در روايات آمده به
اين است كه بگوييم فاصله خروج سفيانى تا ظهور، 15 ماه است ، ولى با توجه به اين كه
شش ماه آن را صرف مبارزه مى كند تا به حكومت ميرسد، مدت حكومت و تسلط وى نه ماه
خواهد بود.
285- شهيد مطهرى احتمال داده است كه منظور، وقوع
انقلاب اسلامى و هجرت امام خمينى از پاريس به ايران است . ر.ك :((پيرامون
جمهورى اسلامى ))/86.
286- تاريخ غيبت كبرى 199
287- قنسرين نام شهرى بود در نزديكى حلب كه در
سال 315 ه .ق . در زمان استيلاى روميان بر آن شهر، ويران شد و مردمان آن از ترس ،
كوچ كردند و از شهر جز كاروان سرايى باقى نماند. ر. ك : ((مراصد
الاطلاع ))، ج 3/1126.
288- كمال الدين 651؛ بحارالانوار ج 52/215.
289- كمال الدين 651؛ بحارالانوار ج 52/215.
290- كنز العمال ، ج 14/272؛ تاريخ غيب كبرى
/518 - 520.
291- منتخب الاثر / 459.
292- جامع الرواة ، ج 2/156، اختيار معرفة
الرجال ، طوسى ، تحقيق حسن مصطفوى / 545 - 546.
293- بحار الانوار ج 52/205 ؛ منتخب الامر 457.
294- كتاب الغيبة ، شيخ طوسى /442؛ اعلام الورى
، فضل بن حسن طبرسى ، تحقيق على اكبر غفارى /426،دارالمعرفة ، بيروت .
295- بحارالانوار، ج 52/206.
296- همان مدرك / 182.
297- ((همان مدرك
)) / 182.
298- ((همان مدرك
)) / 210، 217.
299- ((همان مدرك
)) / 230- 232؛ ((غيبت نعمانى )) /
255- 259؛ ((تاريخ الغيبه الكبرى )) /
517- 525.
300- ((تاريخ الغيبه الكبر))
/ 517 - 525. ((دادگسترى جهان )) ابراهيم
امينى / 222.
|