عصر ظهور

علي كورانى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۲ -


251- ارشاد مفيد ص 405 و غيبت طوسى ص 277.
252- كمال الدين صدوق صى 434.
253- بحار ج 52 ص 229.
254- بحار ج 52 ص 235.
255- بحار ج 52 ص 113.
256- منطقه اى است نزديك كوفه .
257- بحار ج 53 ص 82 و 84.
258- بحار ج 52 ص 207.
259- سوره محمد آيه 38.
260- كشاف ج 4 ص 331.
261- الميزان ج 18 ص 250.
262- جمعه 2 3.
263- اسراء 4 7.
264- بحار ج 60 ص 216.
265- شرح نهج البلاغه ج 20 ص 284.
266- مسند احمد ج 5 ص 11.
267- ذكر اصبهان ، حافظ ابو نعيم ص 13.
268- ذكر اصبهان ،حافظ ابونعيم ص 8-10.
269- ذكر اصبهان ص 11.
270- ذكر اصبهان ص 12.
271- سنن ترمذى ج 5 ص 382.
272- ذكر اصبهان ص 11.
273- بحار ج 52 ص 63.
274- نسخه خطى ابن حماد ص 84 و قريب به همين مضمون در ص 74.
275- بحار ج 52 ص 210.
276- بحار ج 52 ص 232.
277- روايت صحيح آنست كه تمام راويان آن ثقه و مورد اعتماد باشند.
278- بحار ج 52 ص 252 بنقل از اربعين حافظ ابونعيم .
279- متواتر خبرى است كه راويان آن بحدى برسد كه عادتا محال است اهل كذب باشند و اين در همه طبقات راويان بايد ثابت باشد.
280- بحار ج 52 ص 269.
281- بحار ج 52، ص 234.
282- بحار ج 60 ص 216 چاپ ايران .
283- بحار ج 60 ص 216.
284- بحار ج 60 ص 216.
285- بحار ج 60 ص 216.
286- بحار ج 60 ص 211.
287- بحار ج 60 ص 214.
288- بحار ج 60 ص 218.
289- بحار ج 60 ص 213.
290- بحار ج 60 ص 213.
291- معنى متواتر اجمالى قبلا گذشت .
292- بحارج 51 ص 83.
293- الحاوى سيوطى ج 2 ص 82 و كنزالعمال ج 7 ص 262.
294- ينابيع المودة قندوزى ص 449.
295- بحار ج 52 ص 307.
296- در استان خراسان نيز منطقه اى بنام طالقان وجود داشته كه در حال حاضر اثرى از آن نيست .
297- نسخ 9 خطى ابن حماد ص 63.
298- بحار ج 52 ص 232.
299- بحار ج 52 ص 217.
300- ابن حماد ص 86.
301- ابن حماد ص 86.
302- بحار ج 52 ص 330.
303- بحار ج 52 ص 337.
304- نسخه خطى ابن حماد ص 58.
305- شعراء / 4.
306- يعنى عده زيادى روايت را با تفاوت الفاظ نقل مى كنند كه با قطع نظر از الفاظ، اطمينان حاصل ى شود كه اين معنى از معصوم عليه السلام صادر شده است .
307- بحار ج 52 ص 396.
308- بحار ج 52 ص 295.
309- بحار ج 52 ص 290.
310- بحار ج 52 ص 292.
311- ارشاد مفيد ص 404.
312- بحار ج 51 ص 361.
313- بحار ج 52 ص 213.
314- بحار ج 52 ص 244.
315- بحار ج 52 ص 157.
316- بحار ج 52 ص 152.
317- مفتاح الجنات ج 3 ص 50.
318- بحار ج 52 ص 91.
319- بحار ج 51 ص 250.
320- بحار ج 51 ص 142.
321- بحار ج 13 ص 301.
322- بحار ج 51 ص 65 و صواعق المحرقه ص 158.
323- بحار ج 52 ص 281.
324- بحار ج 52 ص 210.
325- بحار ج 52 ص 240.
326- كمال الدين صدوق ص 655.
327- بحار ج 52 ص 210.
328- بحار ج 52 ص 157.
329- بحار ج 52 ص 273.
330- نسخه خطى ابن حماد ص 59.
331- نسخه خطى ابن حماد ص 60
332- نسخه خطى ابن حماد ص 60.
333- بحار ج 52 ص ص 234.
334- بحار ج 52 ص 235.
335- صحيح مسلم ج 8 ص 180.
336- نسخه خطى ابن حماد ص 61.
337- بحار ج 52 ص 240.
338- بحار ج 52 ص 230.
339- بحار ج 52 ص 230.
340- نسخه خطى ابن حماد ص 88.
341- بحار ج 52 ص 147.
342- بحار ج 52 ص 147.
343- بشارة الاسلام ص 267 به نقل از بحار.
344- نسخه خطى ابن حماد ص 95.
345- بحرا ج 52 ص 332.
346- بحار ج 52 ص 334.
347- بحار ج 52 ص 334.
348- هود 8.
349- بحار ج 52 ص 341.
350- بحار ج 52 ص 309.
351- بحار ج 52 ص 370.
352- بحار ج 52 ص 368.
353- بشاره الاسلام ص 210 به نقل از دلائل الامامه طبرى .
354- بحار ج 52 ص 280.
355- بحار ج 52 ص 234.
356- روايتى است كه از بين سلسله سند و يا آخر آن يك يا چند نفر راوى حذف شده باشد.
357- نسخه خطى ابن حماد ص 91،
358- بحار ج 51 ص 157.
359- بحار ج 51 ص 120.
360- بحار ج 52 ص 217.
361- بحار ج 52 ص 307.
362- بحار ج 52 ص 307.
363- نسخه خطى ابن حماد ص 95.
364- بحارج 52 ص 315.
365- بحارج 52 ص 306.
366- بحارج 52 ص 285.
367- بحارج 52 ص 334.
368- بحارج 52 ص 363.
369- بحار ج 52 ص 308.
370- بحارج 53 ص 11.
371- نحل 46 47.
372- منطقه اى است در حجاز از سمت ايران و عراق .
373- بحارج 52 ص 342 از تفسير عياشى .
374- كافى ج 8 ص 224.
375- شرح نهج البلاغه ابن ميثم بحرانى .
376- يوم الخلاص ص 267 بدون مصدر.
377- بحار، ج 52، ص 330.
378- بحار، ج 52، ص 331.
379- بحار، ج 53، ص 12.
380- بحار، 52، ص 391.
381- نسخه خطى ابن حماد ص 98.
382- بحار،52، ص 275.
383- بحار، ج 52، ص 224.
384- نسخه خطى ابن حماد ص 96.
385- نسخه خطى ابن حماد ص 97.
386- ملاحم و فتن ص 123.
387- نسخه خطى ابن حماد ص 97.
388- تاج جامع الاصول ج 5 ص 356 و مسند احمد ج 2 ص 417.
389- نساء 159.
390- بحار، ج 52 ص 383.
391- صحيح بخارى ج 2 ص 256.
392- نسخه خطى ابن حماد ص 162.
393- بحار، ج 51، ص 80.
394- نسخه خطى ابن حماد ص 141
395- نسخه خطى ابن حماد ص 142.
396- نسخه خطى ابن حماد ص 115.
397- نسخه خطى ابن حماد ص 124.
398- نسخه خطى ابن حماد ص 118.
399- نسخه خطى ابن حماد ص 136.
400- نسخه خطى ابن حماد ص 131.
401- نسخه خطى ابن حماد ص 142.
402- بشارة الاسلام ص 258 به نقل از غيبت طوسى .
403- الزام الناصب ج 2 ص 225.
404- ملاحم و فتن ص 64.
405- بشارة الاسلام ص 251 به نقل از بحار.
406- نسخه خطى ابن حماد ص 136.
407- بشارة الاسلام ص 297 به نقل از فتوحات مكيه ابن عربى .
408- رحمن 41.
409- غيبت نعمانى ص 127.
410- شرح نهج البلاغه ج 2 ص 178.
411- غيبت نعمانى ص 121.
412- بحار ج 51 ص 218.
413- بحار ج 51 ص 157.
414- بحار ج 53 ص 343.
415- كهف 65.
416- توبه 33.
417- محجة بحرانى ص 86.
418- محجة بحرانى ص 87.
419- محجة بحرانى ص 86.
420- بحار ج 52 ص 191.
421- تفسير عياشى ج 2 ص 87.
422- تفسير عياشى ج 2 ص 56.
423- تفسير عياشى ص 88.
424- روضه كافى ص 287.
425- سجده 53.
426- غيبت نعمانى ص 143.
427- تفسير عياشى ج 1 ص 183.
428- بيان شافعى ص 129.
429- بيان شافعى ص 63.
430- بحار ج 51 ص 78.
431- ملاحم و فتن ص 66.
432- شرح نهج البلاغه ج 4 ص 36.
433- بحار ج 52 ص 352.
434- بشارة الاسلام ص 297.
435- كافى ج 1 ص 412.
436- كمال الدين صدوق ص 331.
437- بحار ج 51 ص 68.
438- بحار ج 52 ص 351.
439- نسخه خطى ابن حماد ص 98.
440- نسخه خطى ابن حماد ص 99.
441- بقره 213.
442- نسخه خطى ابن حماد ص 99.
443- بحار ج 52 ص 191.
444- بشارة الاسلام ص 185.
445- بحار ج 56 ص 49.
446- كشف الغمه ج 3 ص 250.
447- نسخه خطى ابن حماد ص 98.
448- بحار ج 52 ص 336.
449- بحار ج 52 ص 321.
450- بحار ج 52 ص 391.
451- بحار ج 52 ص 236.
452- كمال الدين صدوق ص 565.
453- بحار ج 52 ص 327.
454- غيبت نعمانى ص 319.
455- بحار ج 52 ص 321.
456- رحمان 23 24.
457- غيبت طوسى ص 229.
458- بحار ج 53 ص 56.
459- بحار ج 53 ص 40.
460- بحار ج 53 ص 50.
461- بحار ج 53 ص 40.
462- بحار ج 53 ص 46.
463- بحار ج 53 ص 39.
464- غيبت طوسى ص 13 و صواعق ابن حجر ص 158.
465- ابن حماد ص 98.
466- نهج البلاغه خطبه 100.
467- نهج البلاغه خطبه 138.
468- نهج البلاغه خطبه 182.
469- نساء 156.
470- بحار ج 51 ص 219 222.
471- مقدمه ابن خلدون ص 311.
472- مقدمه ابن خلدون ص 322.
473- مقدمه ابن خلدون ص 327.
474- روايتى است كه بواسطه راوى شيعه و مورد ستايش با قطع نظر از عدالت او، سند آن روايت به معصوم (ع ) برسد.
475- روايتى است كه آنرا فقط يك راوى نقل كند و به آن (شاذ) نيز مى گويند.
476- روايتى است ساختگى و جعلى ، و معناى روايت صحيح قبلا گذشت .
477- الامام المهدى عند اهل السنه ج 1 ص 289.
478- الامام المهدى عند اهل السنه ج 1 ص 420.
479- الامام المهدى عند اهل السنه ج 1 ص 433.
480- الامام المهدى عند اهل السنه ج 1 ص 296 و 301 و 302.
481- الامام المهدى عند اهل السنه ج 1 ص 354.
482- الامام المهدى عند اهل السنه ج 1 ص 369.
483- الامام المهدى عند اهل السنه ج 1 ص 164.
484- الامام المهدى عند اهل السنه ج 1 ص 174.
485- الامام المهدى عند اهل السنه ج 1 ص 152.
486- الامام المهدى عند اهل السنه ج 1 ص 163.
487- الامام المهدى عند اهل السنه ج 2 ص 54.
488- الامام المهدى عند اهل السنه ج 2 ص 158 و 160.
489- الامام المهدى عند اهل السنه ج 2 ص 210 214.
490- الامام المهدى عند اهل السنه ج 2 ص 288 391.
491- الامام المهدى عند اهل السنه ج 2 ص 194 195.
492- الامام المهدى عند اهل السنه ج 2 ص 62.
493- الامام المهدى عند اهل السنه ج 1 ص 214.
494- الامام المهدى عند اهل السنه ج 1 ص 463.
495- الامام المهدى عند اهل السنه ج 1 ص 106 107.
496- الامام المهدى عند اهل السنه ج 1 ص 480 506.