عصر زندگى و چگونگى آينده انسان و اسلام
محمد حكيمى
- فهرست -
201- سوره انفال (8): 26.
202- سوره كهف (18): 28.
203- ((بحار))
72/2؛ ((الحياة )) 2/54؛ فارسى آن 2/56
- 57.
204- ((بحار))
14/252؛ الحياة )) 2/52؛ فارسى آن 2/57.
205- سوره نور (24): 55.
206- سوره مزمل (73): 11.
207- ((مجمع البيان
)) 7/392.
208- ((مجمع البيان
)) 7/152؛ به نقل ((خورشيد مغرب ))
/117.
209- سوره قصص (28): 5.
210- ((بحار))
51/54.
211- ((اين موضوع در بخش
((تحريف ص 97 - 89)) روشن گشت .
212- ((بيان الفرقان
)) 5/197.
213- ((مصادقة الاخوان
)) / 8، شيخ صدوق ؛ ((وسائل ))
8/414، با اندكى اختلاف .
214- ((بحار))
52/325.
215- ((وسائل
)) 12/294.
216- ((نهج البلاغه
))/424.
217- ((نهج البلاغه
))/425.
218- ((بحار))
102/113؛ ((مفاتيح الجنان ))، 542 از
دعاهايى كه در سرداب مبارك خوانده مى شود.
219- ((بحار))
85/232.
220- ((نهج البلاغه
))/425.
221- ((بحار))
52/332.
222- ((غيبت نعمانى
))/231.
223- ((غيبت نعمانى
))/253.
224- ((عيبت نعمانى
))/134؛ ((الحياة ))2/149.
225- ((نهج البلاغه
))/33.
226- كمال الدين 1/260
227- ((بحار))
52/336.
228- شناخت عمق اينگونه احاديث جز با هدايت خود
امامان معصوم عليه السلام امكان پذير نيست .
229- ((بحار))
52/336؛ ((در فجر ساحل )) / 45.
230- ((غيبت نعمانى
)) / 239؛ ((بحار)) 52/352؛
((خورشيد مغرب )) / 32.
231- ((منتخب الائر))
/ 171.
232- ((غيبت نعمانى
)) /318.
233- سوره ملك (68): 30.
234- ((كمال الدين
)) 1/325 و 326؛ ((بحار)) 51/52.
235- ((كافى
)) 1/406؛ ((الحياة )) 2/490؛
فارسى آن 2/482
236- ((كافى
)) 7/167؛ ((الحياة )) 2/487؛
فارسى آن 2/479.
237- براى توضيح بيشتر به ((الحياة
)) 2/484 به بعد مراجعه شود.
238- ((الحياة
)) 2/487 و 488.
239- ((نهج البلاغه
)) /1021؛ ((الحياة )) 2/475.
240- عواملى اصلى گسترش ترس و هراس در جامعه چند
دسته اند: سرمايه داران
كه اقتصاد جامعه را به صورت عامل فشارى بر گرده انسانهاى محروم در مى آورند و
توده هاى محروم را نسبت به تاءمين معاش خود، در نگرانى عميقى فرو مى برند و خود در
امنيت و آسايش زندگى مى كنند. سياسيون كه از اهرم قدرت و سلطه سياسى خود ابزارى
براى ارعاب و ترساندن توده هاى محروم مى سازند. نظاميان كه از سلاح براى تسليم
كردن گروههاى انسانى بهره مى گيرند. روحانى نمايان كه از ابزار فكر و فن و
تحريف تعاليم مذهب ، زمينه نگرانى و تشويش خاطر توده هاى مردم را فراهم مى سازند و
با تزوير و نيرنگ و فرو پوشى حقايق و نگفتن تعاليم ناب و سره مذهب ، آنان را به
تسليم در برابر قدرتهاى مسلط زمانه وا مى دارند، و آزادى و امنيت عمومى را با اين
شيوه
ها سلب مى كنند يا به مخاطره مى اندازند.
اين طبقات همه با شمشير انتقام مهدى عليه السلام نابود مى شوند.
241- سوره نور (24): 55.
242- ((غيبت نعمانى
)) / 240.
243- ((كمال الدين
)) 2/646.
244- ((منتخب الاثر))
/ 474.
245- ((منتخب الائر))
/474.
246- ((بحار))
51/84.
247- ((بحار))
51/123.
248- ((بحار))
52/336.
249- ((اختصاص
)) /19؛ ((در فجر ساحل )) / 46.
250- بايد نبودن چنان مربيان انسان سازى را كه
امام مهدى عليه السلام ، تربيت
مى كند نيز جزء موانع بشمار آورد.
251- فرهنگ و هنر و آموزش و پرورش و ابزارهاى
ديگر نشر انديشه و فكر از دست
سرمايه داران و حكومتهاى وابسته بيرون مى آيد.
252- به ((الغدير))
و ديگر كتابهاى مربوط مراجعه شود.
253- ((منتخب الائر))
469.
254- اشراف زادگان و اميران و شاهان و شاهزادگان
كمربندهاى زرين مى بستند. و
امام در بيعت خويش پيمان مى گيرد كه كارگزاران حكومت و يارانش از اين شيوه هاى
طاغوتى و غير اسلامى و اشرافيگرى بپرهيزند.
255- مشكلى كه همه حكومتگران گرفتار آنند، و با
گماردن ماءموران و نگهبانان از
مردم فاصله مى گيرند، و كمترين زيان آن ، بيخبرى از واقعيات روزمره جامعه و بى
اطلاعى از ستم ستم پيشگان و زور زورداران بر طبقات محروم است .
256- در بخش ((انتظار))
اين موضوع بررسى مى شود.
257- در نگارش اين بخش ، و ديگر بخشها و نوشته
ها، هيچ انگيزه اى جز عرضه
حقايق دين و شناساندن اسلام ناب و راستين ، در سر نبوده است ، روشن است كه كتابها و
نوشته هايى كه به اين منظور و با اين انگيزه ها نگارش مى يابد و نشر مى گردد،
مسئوليت بزرگى دارد كه مهمترين آن تصوير و ترسيم درست آيين الهى است . و در اين
راه و راستا كتمان حقايق گناهى نابخشنودنى است ، و هر گونه فروپوشى حق و حقيقت
(بنا به ملاحظاتى )، مخدوش ساختن چهره واقعى دين خدا است .
258- ((كمال الدين
)) 1 / 251.
259- ((تفسير قمى
)) 2 / 305.
260- ((بحار))
52/337. اينگونه تعبير براى بيان فزونى و كثرت است .
261- ((بحار))
52/339.
262- ((بحار))
52/338.
263- در اين باره از جمله مى توان به كارهاى
امثال ((داوينچى ))، ((ميكلانژ))
و ((رافائيل )) براى معابد مسيحى اشاره
كرد، و
همچنين كارهاى سنگين هزينه اى كه در ديگر معابد در سراسر دنيا و مساجد در كشورهاى
اسلامى شده است . كه شرح حتى فهرست وار آنها از حوصله اين كتاب خارج است .
264- ((وسائل
)) 3/488.
265- ((بحار))
52/323.
266- ((بحار))
74/222.
267- ((كافى
)) 2/170.
268- ((مكيال المكارم
)) 1/327 به نقل از ((بحار))
67/65.
269- در احاديث ما حق مؤ من از دائره مسائل مادى
فراتر رفته است و در
مسائل تربيتى ، روحى ، غمها و شاديها و...مؤ من حقوقى لازم و واجب دارد.
270- ((كافى
)) 3/368؛ ((بحار)) 52/374.
271- در جامعه اى كه مدرسه نداريم و نو باوگان
ما در مدارسى سه شيفته و چهار
شيفته درس مى خوانند، خوابگاه براى دانشجويان به اندازه لازم وجود ندارد،
بيمارستان
و درمانگاه به اندازه كافى نيست ، در بسيارى از مناطق راههاى لازم روستايى وجود
ندارد،
كار براى همه نيروهاى واجد شرايط نيست و بالاتر از همه ، زندگى توده هاى مردم دچار
كمبود و نبود ضرورى ترين مسائل و كالاها و مواد زندگى است ، و فقر و فحشاء و اعتياد
كه لازم و ملزوم يكديگرند در قشرهايى بيداد مى كند؛ با اين شرايط و اين چگونگيهاى
مرگبار، كسانى مساجد مجلل بسازند و گلدسته ها و گنبدها بر بام سراى آنها افراشته
دارند؟ اين چگونه ترويج دين خدا است ؟! و در نظر انسانهاى شريفى كه دست بگريبان
مشكلات و نابسامانيها و كمبود داريهاى طاقت فرسا هستند اين دين چگونه ممكن است ناجى
انسانها جلوه كند؟ و جاذبه اى در دلها پديد آورد؟!
272- براى اين موضوع مهم : (ارتباط دو بعد حيات
)، به ((الحياة )) 3/221 به
بعد مراجعه شود.
273- ((كافى
)) 5/73 و 6/288.
274- سوره حديد (75): 17.
275- ((بحار))
51/54.
276- ((كمال الدين
)) 1/317.
277- ((غيبت نعمانى
)) /25.
278- ((مفاتيح الجنان
)) /531.
279- ((بحار))
5/49.
280- سوره ملك (67): 30.
281- سوره ملك (67): 30.
282- ((بحار))
52/256- 260
283- ((بحار))
52/380
284- ((منتخب الاثر))
/433.
285- ((بحار))
52/256 - 260.
286- ((بحار))
52/256 - 260.
287- ((بحار))
52/256 - 260
288- ((نهج البلاغه
)) /324
289- ((منتخب الاثر))
/432
290- ((مكارم الاخلاق
)) /527
291- ((نهج البلاغه
)) /324.
292- ((غيبت نعمانى
)) /235
293- ((بحار))
52/259.
294- ((مستدرك الوسائل
)) 2/322
295- مسائلى كه هر روز و هر لحظه شاهد آن هستيم
.
296- ((بحار))
52/263
297- ((بحار))
52/260
298- ((منتخب الاثر))
/314
299- ((مكارم الاخلاق
)) /529
300- 3 و 4. ((منتخب الاثر))
/429 و 431.
301- ((منتخب الاثر))
/429
302- ((بحار))
52/263
303- ((منتخب الاثر))
/430.
304- ((بحار))
52/260.
305- ((بحار))
52/259.
306- در داخل جامعه هاى اسلامى نيز از اين نمونه
فراوان است .
307- ((بحار))
52/257
308- ((مكارم الاخلاق
))/526
309- ((بحار))
52/257
310- ((منتخب الاثر))
/314
311- ((بحار))
52/258
312- ((مكارم الاخلاق
)) /529
313- يعنى احساست الهى و فضيلت دوستانه را از
دست مى دهند
314- ((مكارم الاخلاق /526
و 527.
315- نمونه خيلى روشن آن سقوط ماركسيسم و
واژگونى نظامهاى سوسياليستى است .
316- بحار، 51/122.
317- بحار، 51/122.
318- ((مكيال المكارم فى
فوائد الدعاء للقائم )) 2/152.
319- ((بحار))
53/178.
320- ((تحف العقول
)) / 324.
321- ((مكيال المكارم
)) 1/94 و 53.
322- ((ميكال المكارم
)) 1/94 و 53.
323- ((ميكال المكارم
)) 1/454.
324- ((بحار))
53/178. و در ((ميكال المكارم )) 1/52،
((ساءنا)) آمده است .
325- ((نهج البلاغه
))، 95؛ ((الحياة )) 2/258.
326- ((نهج البلاغه
)) / 971.
327- ((تحف العقول
)) / 172؛ ((الحياة )) 2/32.
328- ((بحار))
85/232 چاپ : مكتبة الاسلاميه ، تهران ؛ ((ميكال المكارم
)) 2/90 - 91.
329- ((مكيال المكارم
)) 1/218.
330- ((الصحيفة المهدية
)) / 35 - 36.
331- ((مكيال المكارم
)) 1/218.
332- ((الصحيفة المهدية
)) / 35 - 36.
333- ((بحار))
85/233؛ ((الصحيفة المهدية ))، / 52 -
53؛
((ميكال المكارم )) 2/21. با اختلاف
اندكى در پاره اى از كلمات .
334- ((الصحيفة المهدية
)) / 115.
335- ((الصحيفة المهدية
))/ 115 .
336- سوره يوسف (12): 87.
337- ((مكيال المكارم
)) 1/186.
338- ((نفس المهموم
)) / 87، حاج سيخ عباس قمى ، چاپ حاج عبدالرحيم .
339- ((نفس المهموم
)) / 87، حاج سيخ عباس قمى ، چاپ حاج عبدالرحيم .
340- ((مكيال المكارم
))2/81.
341- ((مكيال المكارم
))2/81.
342- ((كافى
))2/189؛ ((مكيال ))2/419.
343- ((كافى
)) 2/196؛ ((مكيال )) 2/420.
344- ((بحار))
52 130.
345- به فكر ديگران بودن و بخشى از
مال خويش را به ديگران دادن ((مواسات ))
است . در ((السان العرب )) آمده است :
((يقال : يواءسى فى ماله اى يساوى )) كه
((يواءسى )) به معناى ((يساوى
)) آمده
است . بنابراين ((مواسات ))، بخشش مال
تا سطح همسانى با ديگران است .
((السان العرب )) ابن منظور، 14/36،
((ادب الحوزة )) قم 1405.
346- ((نورالثقلين
))5/666.
347- ((مكيال
)) 2/265.
348- ((مكيال
))2/419.
349- ((كافى
)) 8/381؛ ((مكيال )) 2/423.
350- ((مكيال
))2/424.
351- ((مكيال
))2/425.
352- سوره آل عمران (2): 200.
353- ((تفسير قمى
))1/129.
354- ((تفسير برهان
))1/343؛ 2/425 و 426.
355- ((تفسير برهان
))1/335؛ ((مكيال ))2/426.
356- ((مكيال
))2/424.
357- ((ارشاد))/
4، شيخ مفيد، چاپ مكتبة بصيرتى ، قم .
358- ((تفسير برهان
))1/335؛ ((مكيال ))2/427.
359- ((مكيال
))2/427.
360- سوره انفال (8): 60.
361- ((مكيال
)) 2/425.
362- ((مكيال
)) 2/195
363- ((بحار))
52/122.
364- ((بحار))
52/129.
365- ((مكيال
))2/222؛ به نقل از ((غيبت شيخ طوسى ))،
باب ((علائم الظهور)).
366- ((بحار))52/123.
367- ((تحار))
52/. 122
368- ((كافى
)) 8/37؛ ((مكيال ))2/290.
369- بايد همه جامعه هاى اسلامى داراى چنين وضعى
باشند. نه تنها شيعه ، زيرا
مسئله مهدى عليه السلام و ظهور او امرى اسلامى است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و
آله خبر آن را داده است ، و در دهها كتاب از كتب معتبر
اهل سنت ، در آن باره احاديثى مهم و فراوان رسيده است .
370- ((تحف العقول
))/ 229 - 230.
371- ((مفاتيج الجنان
))/ 527.
372- ((مفاتيح الجنان
)) / 527.
373- ((بحار))
52/123.
374- ((ميكال
)) 2 / 160.
375- ((ميكال
)) 2 / 157.
376- ((ميكال
)) 2/ 160 به نقل از كافى 1/341.
377- ((ميكال
)) 2 / 160.
378- ((ميكال
)) 2 / 160 و 161.
379- ((ارشاد))
/360.
380- ((خورشيد مغرب
)) / 107.
381- مطالعه در زندگى اين دو پيشواى بزرگ ،
بخوبى روشن مى سازد كه امام
موعود عليه السلام در اخلاق و احوال شخصى چگونه است . براى توضيح اين چگونگيها
به الحياة 2 / 227 تا 237 و 266 رجوع شود.
382- ((غيبت نعمانى
)) / 233.
383- ((بحار))
52 / 359.
384- ((غيبت نعمانى
)) /285.
385- كنايه است از نبود وقت براى استراحت و خواب
راحت .
386- متخصصان رشته هاى گوناگون تاريخ و فرهنگ و
علوم بشرى بر اين جمله
گواهى مى دهند، و به اين موضوع اعتراف دارند.
387- ((بحار))
51/59، ((خورشيد مغرب )) /341.
388- ((بحار))
52/305.
389- ((نور الثقلين
)) 2/390، ((خورشيد مغرب ))،
120.
|