نماز شناسى جلد دوم

حسن راشدى

- پى‏نوشت‏ها -


301- الانبياء /93 و 94.
302- مثنوى معنوى ، تصحيح بهاء الدين خرمشاهى ، بر اساس نسخه قونيه ، ص 514.
303- حجرات /13.
304- امام على (عليه السلام ) نهج ، خ 184، بند 5.
305- مسند احمد بن حنبل ، ج 1، ص 461.
306- لهوف ، ص 41.
307- ديوان حافظ تصحيح دكتر خطيب رهبر، ص 209 و 210 چاپ پنجم ، 1368 انتشارات صفى عليشاه .
308- الاعراف /157.
309- امام على (عليه السلام ) نهج البلاغه ، خ 234، فراز 34 (ترجمه نگارنده ).
310- لقمان /17.
311- هود /114 و 115.
312- البقره /45.
313- المعارج /20.
314- الانفال /65.
315- الانسان /12.
316- العنكبوت /45.
317- لقمان /17.
318- بحار الانوار، ج 91، ص 243 و طبع جديد مجلد 31، ص 592.
319- ديوان حافظ.
320- عيون اخبار الرضا (ع )، ج 2، ص 28 و بحار الانوار، ج 80، ص 14، ج 80، ص 14.
321- الحج /42.
322- جاده سجاده ، به اهتمام محمد رضا سنگرى ، ص 49 و 50.
323- تحرير الوسيله ، شرايط نماز جمعه ، شرط چهارم .
324- وسايل الشيعه ، ج 5، كتاب الصلوة ، حديث 10685.
325- وسائل الشيعه ، ج 5، كتاب الصلوة ، حديث 10685.
326- المائده /3.
327- وسايل الشيعه ، حديث 10685.
328- وسايل الشيعه ، ج 3، ص 377.
329- بحار الانوار، ج 81، ص 2 و 3 و محاسن برقى ، ص 48 و خصال صدوق ، ج 2، ص 40 و محجة البيضاء فيض ، ج 1، ص 356 با اختلاف در ذكر مروى عنه .
330- كارنامه اسلام ، ص 145.
331- شرايط منبر را در كتاب كبريت الاحمر فى شرايط المنبر اثر مرحوم حاج شيخ محمد باقر گازارى ، فقيه و محدث بر جسته بيرجندى ملاحظه فرماييد.
332- كليات سعدى ، تصحيح فروغى ، نشر امير كبير، ص 298.
333- نهج البلاغه فيض ، ص 1258، حكمت 361.
334- پيوند خلقو و خالق .
335- ملك /3.
336- نهج البلاغه ، حكمت 428 و بحار الانوار، ج 91، ص 136، س 2.
337- بحار الانوار، ج 36، ص 11 تاريخ امير المؤ منين ، باب 26، حديث 12.
338- المعجم المفهرس لالفاظ الحديث النبوى ، ج 1، ص 371.
339- المعجم المفهرس لالفاظ الحديث النبوى ، ج 1، ص 371.
340- نهج البلاغه /127.
341- نهج البلاغه / نامه 47.
342- حجرات /10.
343- مثنوى معنوى ، تصحيح قوام الدين خرمشاهى ، ص 514.
344- بقره /136.
345- مثنوى معنوى ، تصحيح بهاء الدين خرمشاهى ، بر اساس نسخه قونيه ، ص 514 - 516.
346- مسند احمد بن حنبل ، حديث 15661 و حديث 15673.
347- من عمل صالحا من ذكر او اءنثى و هو مؤ من فلنحيينه حيوة طيبة و لنجزينهم اجرهم باحسن ما كانوا يعملون . (النمل /99)
348- جامع الاحاديث سيوطى ، نشر اوقاف مصر، ج 9، ص 431، حديث 32977/3952.
349- جامع الصغير سيوطى ، ج 1، ص 144 و 489.
350- سفينة البحار، ج 1، ص 176.
351- جامع الاحاديث سيوطى ، نشر اوقاف مصر، ج 9، ص 341، حديث 32938/3953.
352- انفال /47.
353- انعام /152 و 153.
354- آل عمران /103.
355- تفسير روض الجنان ، نشر بنياد پژوهشهاى اسلامى ، ج 4، ص 459 و 460.
356- تفسير روض الجنان ، نشر بنياد پژوهشهاى اسلامى ، ج 4، ص 459 و 460.
357- تفسير روض الجنان ، نشر بنياد پژوهشهاى اسلامى ، ج 4، ص 459 و 460.
358- تفسير روض الجنان ، نشر بنياد پژوهشهاى اسلامى ، ج 4، ص 462 و 464.
359- تفسير روض الجنان ، نشر بنياد پژوهشهاى اسلامى ، ج 4، ص 462 و 464.
360- تفسير روض الجنان ، نشر بنياد پژوهشهاى اسلامى ، ج 4، ص 462 و 464.
361- نقشه هاى استعمار، محمد محمود صواف ، ص 38.
362- نگاهى به تاريخ جهان ، ج 1، ص 317.
363- تاريخ تمدن اسلام و عرب .
364- عذر تقصير به پيشگاه محمد و قرآن ، ترجمه سيد غلامرضا سعيدى ، ص 77.
365- امام صادق (عليه السلام ) وسائل الشيعه ، جزء پنجم ، ص 535، روايت 16067.
366- روم /30.
367- جاده سجاديه ، به اهتمام محمد رضا سنگرى ، ص 49 و 50.
368- ديوان اديب الممالك فراهانى .
369- با استفاده از مقاله آقاى دكتر جاسبى و همكاران ، قرائت شده در پنجمين اجلاسيه سراسرى نماز و مندرج در مجموعه مقالات همان اجلاسيه تحت عنوان نماز حقيقت درخشنده . ص 139 و 140.
370- با استفاده از مقاله تحقيقى آقاى دكتر جاسبى و همكاران مندرج در ص 141 از كتاب نماز حقيقت درخشنده (مجموعه مقالات پنجمين اجلاسيه سراسرى نماز).
371- المعجم المفهرس لالفاظ الحديث النبوى ، الجزء الاول ، ص 371.
372- جامع الاحاديث سيوطى ، نشر اوقاف مصر، ج 4، ص 297، حديث 13442.
373- نهج البلاغه ، خ 120.
374- بحار الانوار، ج 89، ص 197 و طبع جديد، مجلد 31، ص 111.
375- كارنامه اسلام ، ص 145.
376- در اين بحث نيز از مضامين مقاله آقاى دكتر جاسبى در پنجمين اجلاسيه سراسرى نماز در تبريز استفاده شده است .
377- وسايل الشيعه ، ج 7، روايت 9384.
378- بحار الانوار، طبع جديد، مجلد 31، ص 111، جزء 86، ص 197.
379- وسائل الشيعه ، ج 54، ص 4، حديث 9393.
380- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 3، حديث 9391.
381- الجمعه /9.
382- پژواك عشق ، ص 25 و 26.
383- ديوان پروين اعتصامى ، ص 203.
384- البقرة /190.
385- بحار الانوار، ج 78، ص 111، س 4.
386- النحل /100.
387- بحار الانوار، ج 89، ص 17.
388- منظور سرزمين قوم سباست .
389- مثنوى معنوى ، دفتر سوم ، بر اساس نسخه قونيه ، تصحيح قوام الدين خرمشاهى ، ص 417.
390- جامع الاحاديث سيوطى ، نشر اوقاف مصر، ج 6، حديث 23078.
391- النساء /147 و 148.
392- النساء /79.
393- طه /50.
394- العلق /2 - 5.
395- العنكبوت /45.
396- الزلزلة /7 و 8.
397- لقمان /15.
398- اياك نعبد و اياك نستعين .
399- بحول الله وقوته اقوم و اقعد.
400- ص /82 و 83.
401- ياسين /60.
402- نهج البلاغه تن خطبه 16.
403- تفسير نور الثقلين ، ج 1، ص 20.
404- تفسير نور الثقلين ، ج 1، ص 21.
405- تفسير نور الثقلين ، ج 1، ص 21.
406- همان مآخذ.
407- الانعام /161.
408- آل عمران /96.
409- الانعام /153 و 154.
410- التوبة /40.
411- الزخرف /27. تفسير روض الجنان ، ج 17، ص 166، نشر بنياد پژوهشهاى اسلامى .
412- لقمان /27.
413- آل عمران /139.
414- بحار الانوار ج 39، ص 47، س 12 (حديث مشهورى است كه مورد اعتماد و استناد شيعه و سنى است ).
415- الاسراء /70.
416- بحار الانوار، ج 78، ص 365، س 23 و ج 75، ص 300، س 17.
417- بحار الانوار، ج 74، ص 287، س 3.
418- بحار الانوار، ج 43، ص 291، س 21 و ج 44، ص 2، س 4.
419- مدينة البلاغة ، ج 2، ص 530.
420- الانبياء /22.
421- المدثر /38.
422- شورى /38.
423- بحار الانوار، ج 100، ص 75، س 11.
424- حج /41.
425- شورى /38.
426- مثنوى معنوى ، تصحيح قوام الدين خرمشاهى ، ص 230 و 231.
427- بحار الانوار، ج 74، ص 316.
428- بحار الانوار، ج 74، ص 316.
429- بحار الانوار، ج 74، ص 307.
430- حج /40.
431- مثنوى معنوى ، دفتر سوم ، تصحيح قوام الدين خرمشاهى ، ابيات 184 - 193.
432- اسراء /46.
433- جامع الاحاديث سيوطى ، ج 6، ص 245، نشر اوقاف مصر، حديث 21183.
434- جامع السعادات مولى مهدى نراقى ، فصل 100 و مصباح الشريعه ، باب هيجدهم (با اختلاف اندك در لفظ).
435- تحف العقول ، ص 46.
436- نهج البلاغه ، خطبه 1.
437- خورشيد بى غروب .
438- نهج البلاغه ، خطبه 154.
439- ترجمه نگارنده .
440- بقره /232.
441- طلاق /6.
442- آل عمران /158.
443- نهج البلاغه ، حكمت 164.
444- نهج البلاغه ، حكمت 202.
445- نهج البلاغه ، حكمت 152.
446- تفسير ابوالفتوح رازى ، نشر بنياد پژوهشهاى اسلامى ، ج 5، ص 126.
447- تفسير مجمع البيان ، ج 5، ص 126.
448- تحف العقول ، ص 333، طبع تهران .
449- تفسير ابوالفتوح رازى ، ج 5، ص 126.
450- نهج البلاغه ، حكمت 109.
451- نهج البلاغه ، حكمت 109.
452- نهج البلاغه ، حكمت 51.
453- آل عمران /158.
454- مثنوى معنوى ، تصحيح قوام الدين خرمشاهى ، ص 909، دفتر ششم ، بيت 2611 تا 2619.
455- مثنوى معنوى ، بر اساس نسخه قونيه ، تصحيح قوام الدين خرمشاهى ، دفتر دوم ، بيت 2266 تا 2284.
456- ر.ك . به تفسير نمونه ، ج 2، صفحات 458 تا 467.
457- تفسير نمونه ، ج 2، صفحات 458 تا 2467
458- تفسير مجمع البيان ، ذيل آيه مورد بحث .
459- شورى 38.
460- رعد /11.
461- تفسير المنار، ج 4، ص 200.
462- تاريخ اسلام ، دكتر فياض .
463- آل عمران /158.
464- اين معنى در سخنان امام على (عليه السلام ) نيز آمده است به نهج البلاغه رجوع كنيد.
465- بحار الانوار، ج 19، ص 218، س 2.
466- بحار الانوار، ج 22، ص 417، س 16.
467- الم نشرح لك صدرك (انشراح /2).
468- نهج البلاغه ، حكمت 167.
469- نهج البلاغه ، حكمت 169.
470- نهج البلاغه ، نامه 50.
471- نهج البلاغه ، نامه 53.
472- نهج البلاغه ، نامه 53، بند7.
473- نهج البلاغه ، نامه 31.
474- بحار الانوار، ج 72، ص 198، س 6.
475- بحار الانوار، ج 43، ص 338، س 2 و ج 75، ص 101، س 8.
476- مثنوى معنوى ، صحيح قوام الدين خرمشاهى ، ص 59، دفتر اول ، بيت هاى 1043 و 1044.
477- اليوم اءكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى ... (مائده /3).
478- تفسير نمونه ، ج 20، ص 463 (با حذف و اضافه و تغيير در عبادتها).
479- نهج البلاغه ، خ 27، بند 11 تا 14.
480- ترجمه از نگارنده است .
481- نهج البلاغه ، خ 87، بند 1 و2.
482- نهج البلاغه ، خ 87، بند 3 و 4.
483- نهج البلاغه ، خطبه 87، بند 5.
484- ترجمه ها از نگارنده است .
485- نهج البلاغه ، خ 104، بند 7.
486- نهج البلاغه ، خ 104، بند 8.
487- نهج البلاغه ، خ 104، بند 9.
488- الحج /39 تا 42.
489- السناء /78.
490- الحج /42.
491- آشنايى با معارف قرآن ، كتاب درسى مراكز تربيت معلم ، ص 48، تحت عنوان تكاليف عبادى و اجتماعى مقدمه خدا شناسى و معرفت .
492- اين جمله از اعلام الورى است .
493- حيات القلوب ، ج 4، تاريخ پيامبر اسلام ، مدينه ، انتشارات سرور، ص 1743 و 1744.
494- اشاره به ضربت خوردن امام على (عليه السلام ) در محراب عبادت است .
495- مقدمه ابن خلدون ، ترجمه پروين گنابادى ، ج 1، ص 419 - 422.
496- مقدمه ابن خلدون ، ترجمه پروين گنابادى ، ج 1، ص 514 - 518.
497- نهج البلاغه ، نامه 52.
498- قبله عشق ، ص 13.
499- شعر در زندگى ، ص 19.
500- بحار الانوار، ج 18، ص 360، س 15.
501- اسراء /78.
502- بقره /188.
503- بقره /184.
504- با استفاده از بحار الانوار، ج 65، ص 390 و 391.
505- كلمه الخوارزمى در اروپا به صورت الگارتمى استعمال شد. بعدها كلمهى لگاريتم عنوان دانشى است كه الگارتمى پايه گذار آن بود.
506- اقتباس از كتاب كارنامه اسلام ، گفتار دوازدهم (با افزايش و تغيير در بعضى عبارتها).
507- با استفاده از كارنامه اسلام ، زرين كوب ، فصل سيزدهم .
508- كارنامه اسلام ، ص 150، گفتار بيست و يكم (با تغيير در برخى از جملات و جابجايى عبارتها)
509- تاريخ تمدن اسلام ، ترجمه على جواهر كلام ، ص 621.
510- ترجمه تاريخ تمدن اسلام ، جرجى زيدان ، ص 624.
511- به اهتمام سيد محمد باقر شهيدى ، دفتر انتشارات اسلامى حوزه انتشارات اسلامى حوزه علميه قم ، ص 6.
512- ديوان شمس تبريزى .
513- راسل ، عرفان و منطق ، مبحث زمان .
514- الرحمن /29.
515- دين و روان ، ترجمه مهدى قائينى ، ص 154.
516- دعا عامل پيشرفت يا ركود؟ طبق نقل خلوتگه راز، ص 197.
517- با استفاده از احكام قرآن خزائلى ، ص 390.
518- نماز، نشانه حكومت صالحان ، ص 107 و 110 (با تغيير و تصرف ).
519- ترجمه نگارنده از دعاى 19 صحيفه سجاديه .
520- ترجمه نگارنده از دعاى 26 صحيفه سجاديه .
521- مجموعه آثار شريعتى ، نيايش ، ص 156 و 157.
522- دعا عامل پيشرفت يا ركود؟ ص 21.
523- ترجمهى نگارنده از دعاى 43 صحيفه سجاديه .
524- مؤ منون /2.
525- فلسفه نماز در اسلام .
526- جامع الاحاديث سيوطى ، حديث 17642.
527- تفسير كبير فخر رازى و مجمع البيان طبرسى ذيل آيه مورد بحث .
528- مؤ منون /3.
529- النساء /58.
530- النحل /91.
531- جامع الاحاديث سيوطى ، ج 1، حديث 161، ص 47، نشر اوقاف مصر.
532- بحار الانوار، ج 8، ص 91.
533- با الهام از تفسير نمونه ، ص 92 تا 203.
534- رياض الصالحين ، ص 48.
535- من لايحضره الفقيه ، ج 1، باب فضل الصلوة ، حديث 3.
536- الجن /15.
537- منظور امام خمينى (ره ) است .
538- جاده سجاده به اهتمام محمد رضا سنگرى .
539- ديوان شهريار.
540- شعر در زندگى ، ص 18.
541- الشورى /38.
542- مريم /59.
543- النساء /142.
544- ماءخذ اخير.
545- الجمعه /10.
546- الجمعه /8.
547- نهج البلاغه ، نامه 53، بند 65 (ترجمه نگارنده ).
548- الماعون /4 و 5.
549- الجمعه /9.
550- طه /124.
551- القيامة /24 تا 32.
552- المائده /58.
553- البقره /67.
554- العلق /40.
555- نهج البلاغه ابن ابى الحديد، كلمات قصار.
556- فلاح السائل ، ص 127.
557- فقه الرضا (7)، ص 16.
558- بحار الانوار، ج 80، ص 21، حديث 38.
559- بحار الانوار، ج 80، ص 25 و مستدرك سفينة البحار، ج 6، ص 323 و 324.
560- مصيبت نامه شيخ فريدالدين عطار نيشابورى ، ص 322.
561- المنتخب الحسنى ، ص 75 و مستدرك سفينة البحار، ج 5، ص 27 و ج 6، ص 335.
562- امام صادق (عليه السلام ) بحار الانوار، ج 83، ص 10 و ج 84، ص 205.
563- وسايل الشيعه ، حديث 4799 و المجالس ، ص 19.
564- قرآن 19، مريم ، 59 و 60.
565- المنتخب الحسنى ، ص 75، به نقل از جامع الاخبار.
566- امالى صدوق ، ص 240، و بحار، ج 80، ص 11.
567- ثواب الاعمال ، ص 206 و بحار، ج 80، ص 19.
568- مستدرك الوسائل ، ج 3 روايت 5058.
569- وسائل الشيعه ، مجلد سوم ، ص 63، حديث 9624.
570- قبله عشق ، ص 58.
571- همان ماءخذ.
572- المرسلات /48.
573- جامع الاحاديث سيوطى .
574- اصول كافى ، كتاب ايمان و كفر، باب كفر و اركان آن .
575- كليات سعدى ، تصحيح محمد على فروغى ، انتشارات امير كبير، ص 298.
576- الغافر (مؤ من ) /60.
577- النساء /172.
578- السجدة /15.
579- نهج البلاغه ، خ 234 / القاصعه ، بند 1 (ترجمه نگارنده ).
580- نهج البلاغه ، خ 234 / قاصعه ، بند 1 (ترجمه نگارنده ).
581- برخى گفته اند: همچنان كه از ظاهر آيه بدست مى آيد، موضوع سجده ، آدم اين بوده است ليكن سجده بر آدم به معناى تعظيم در برابر او، و قبول مقام خليفه اللهى و ولايت وى بوده است كه ابليس ‍ از آن سر باز زد.
582- الحجر /29.
583- نهج البلاغه ، خ 234 / القاصعه ، بند 2 و 3 (ترجمه نگارنده ).
584- همان ماءخذ، بند 3.
585- خمسه نظامى ، اقبالنامه .
586- نگارنده به ياد دارد كه چند امريكايى در زمان شاه در جاده هاى ايران تصادف كردند و در بيمارستان بسترى شدند. چند جوانمرد ايرانى حاضر شدند مقدارى از خون خود را براى تجات آنان هديه كنند اما آنان در كمال گستاخى و حق ناشناسى گفتند: ما حاضريم بميريم اما خون ايرانى را در رگهايمان تزريق نكنند.
587- نهج البلاغه ، خطبه 234، ترجمه نگارنده .
588- معصومين (ع )، بحار الانوار، ج 7، ص 267، و ج 10، ص 394.
589- رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )، بحار الانوار، ج 82، ص 227.
590- دعائم الاسلام ، ج 1، ص 133.
591- المستطرف فى كل فن مستظرف شهاب الدين محمد بن احمد الابشيهى ، جزء اول باب اول .
592- نساء /103.
593- وسائل الشيعه ، ج 3، ص 3، باب وجوب الصلاة ، احاديث 1 و 2 و 3.
594- وسائل الشيعه ، ج 3، ص 29، حديث 4.
595- الحجر /99.
596- المدثر /46 و 47.
597- قول مشهورى از امام على (عليه السلام ).
598- ترجمه رساله قشيريه ، ص 456 (باب معرفت ).
599- وسايل الشيعه ، ح 3، ص 3 باب وجوب الصلاة ، احاديث 1، 2 و 3.
600- وسايل الشيعه ، ج 3، ص 29، حديث 7.
601- همان ماءخذ، حديث 5.
602- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 20، ص 295.
603- بحار الانوار، ج 88، ص 26.
604- اصول كافى ، كتاب ايمان و كفر، باب گناهان كبيره ، حديث 8 (ترجمه از نگارنده است ).
605- قرآن ، /20، طه 123 تا 128.
606- هفت پيكر نظامى ، نشر آتليه هنر محمد سلحشور، صفحات 20 و 21.
607- الكسيس كارل ، نيايش ، ترجمه دكتر على شريعتى ، ج 8، از مجموعه آثار شريعتى ، ص 15 و 16.
608- اصول كافى ، كتاب الايمان و الكفر، باب العصبية .
609- ماءخذ اخير.
610- بحار الانوار، ج 82، ص 227، س 14.
611- الحج /19.
612- غررالحكم و دررالكلم ، رقم 2236 و ميزان الحكمة ، ج 5، ص 367.
613- مجموعه آثار دكتر على شريعتى ، ج 8، ص 28.
614- نهج ، خ 234، القاصعه ، بند 40 و 41 (ترجمه نگارنده ).
615- قرآن 20 / البقره ، 105.
616- قرآن ، 7 / الاعراف ، 125.
617- با استفاده از كتاب يكصد و چهارده ، تاءليف آقاى محسن قرائتى ، ص 32، به نقل از اسرار الصلوة ملكى .
618- كليات سعدى ، تصحيح محمد على فروغى ،، چ 1356، انتشارات امير كبير، ص 84.
619- كليات سعدى .
620- كليات سعدى ، تصحيح فروغى ، ص 909.
621- با استفاده از تفسير نمونه ، ج 25، ص 255.
622- سنن ابن ماجه ، باب 78 (باب فرض الجمعة من السنن )، حديث 1081.
623- لايحضره الفقيه ، طبع غفارى ، ج 2، ص 104 و 105، حديث 1263.
624- كنزالعمال ، حديث 21123 و وسائل الشيعه ، ج 3، ص 6، حديث 25.
625- وسائل الشيعه ، ج 3، حديث 26.
626- ماءخذ اخير، ص 4، حديث 11.
627- بحارالانوار، ج 2، ص 203 و ميزان الحكمة ، ج 5، ص 403.
628- وسائل الشيعه ، مجلد 13، ص 245، روايت 24247، باب كراهة استعمال الاجير قبل تعيين اجرته و عدم جواز منعه من الجمعة .
629- با استفاده از تفسير نمونه ، ج 25، ص 255.
630- الماعون ، /4 و 5.
631- ترجمه بخشى از چهل و ششمين دعاى صحيفه سجاديه (به قلم نگارنده ).
632- نماز حقيقت درخشنده ، ص 111 و 112.
633- مثنوى معنوى ، دفتر اول ، تفسير كريمه ماشاءالله كان بر اساس نسخه قونيه .