توحيد در نهج البلاغه

علامه حاج شيخ محمد تقى شيخ شوشترى (رحمه الله تعالى عليه)

- پى‏نوشت‏ها -
- ۱ -


(1) - انفال، آيه 42.
(2) - امالى طوسى، ج 2، ص 190؛ عيون صدق، ج 2، ص 66؛ مناقب خوارزمى، ص 40؛ بحار الانوار، ج 10، ص 120.
(3) - أمالى صدوق، مجلس 55؛ توحيد صدوق، ص 304.
(4) - ستاره درخشان شوشتر، ص 107.
(5) - بهج الصباغه، ص 9. اين مقاله در سال 1367 در زمان حيات مؤلف نگاشته شده است.
(6) - شرح خوئى، ج 1، ص 80.
(7) - در عنوان 23 از فصل 1 توحيد.
(8) - بهج الصباغه، فصل 40، عنوان 13.
(9) - ابو على طوسى، امالى، ج 2، ص 108، مجلس 17.
(10) - خصائص الأئمه، ص 88.
(11) - همان.
(12) - نهج البلاغه، ج 1، ص 48، خطبه 16.
(13) - نهج البلاغه، ج 1، ص 58، خطبه 21.
(14 - يا أيها الذين آمنو لا تقربوا الصلاة و أنتم سكارى حتى تعلموا ما تقولون... نساء، آيه 43.
(15) - بهج الصباغه، فصل 8 عنوان 15؛ غارات ثقفى، ج 1، ص 302؛ تاريخ الخلفاء، ج 11، ص 154، مستر شد طبرى،
(16) - بهج الصباغه، فصل 60، عنوان 83.
(17) - فهرست طوسى، ص 4.
(18) - فهرست نجاشى، ص 19 و فهرست طوسى، ص
(19) - فهرست طوسى، ص 72.
(20) - فهرست نجاشى، ص 173.
(21) - همان، ص 295.
(22) - فهرست ابن نديم، ص 4
(23) - فهرست نجاشى، ص 167.
(24) - رجال كشى، ص 88.
(25) - امالى مفيد، ص 3، ح 3.
(26) - امالى طوسى، ج 2، ص 238.
(27) - كافى، ج 1، ص 141، ح 7 و توحيد صدوق، ص 31، ح 1.
(28) - الذريعه، ج 14، ص 113 - 160.
(29) - طرائف، ج 2 ص 483.
(30) - شرح ابن ميثم، ج 1، ص 269.
(31) - شرح كيذرى، ج 1، ص 87. خود كيذرى در مقدمه كتابش، ج 1، ص 87، گفته كه از آن دو شرح استفاده برده است.
(32) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 428 - 447 شرح خطبه 59.
(33) - همان، ج 4، ص 278 و بهج الصباغه، فصل 31، عنوان 1.
(34) - همان، ج 1، ص 213.
(35) - همان، ص 153.
(36) - همان، ج 4، ص 56.
(37) - شرح ابن ميثم، ج 3، ص 413.
(38) - همان، ج 4 ص 247.
(39) - همان، ص 209.
(40) - شرح ابن ابى الحديد، ج 4، ص 478.
(41) - همان، ص 506.
(42) - شرح ابن ميثم، ج 5، ص 461.
(43) - شرح ابن ميثم، ج 4، ص 337.
(44) - شرح ابن ابى الحديد، ج 4، ص 427 و 428.
(45) - بهج الصباغه، فصل 40، عنوان 12 و شرح ابن ميثم، ج 4، ص 194.
(46) - شرح ابن ميثم، ج 3، ص 413.
(47) - ابن دريد، جمهرة الغه، ج 1، ص 215.
(48) - عيون صدوق، ج 2، ص 5، ح 11 و تفسير عياشى، ج 1، ص 21 ح 13 و... .
(49) - تفسير عياشى، ج 1 ص 19، ح 5 و كافى، ج 3، ص 313، ح 3.
(50) - تاريخ طبرى، ج 5، ص 24.
(51) - همان، ص 24.
(52) - ادب الكاتب، ص 36.
(53) - ثواب الأعمال صدوق، ص 24، ح 1.
(54) - كافى، ج 2، ص 503، ح 5 و ثواب الأعمال، ص 28.
(55) - كافى، ج 2، ص 96، ح 14.
(56) - ابراهيم، آيه 7.
(57) - امالى طوسى، ج 2، ص 88؛ امالى صدوق، ص 346، ح 2 و سنن ترمذى، ج 5، ص 510 و....
(58) - امالى صدوق، ص 169، ح 16، مجلس 36 و كافى، ج 2، ص 506، ح 4.
(59) - ابراهيم، آيه 7.
(60) - انبياء، آيه 7.
(61) - احزاب، آيات 45 و 46.
(62) - عيون صدوق، ج 2، ص 277 و فقيه، ج 2، ص 370 و تهذيب طوسى، ج 6، ص 95.
(63) - مؤمنون، آيه 12.
(64) - لسان العراب، ج 11، ص 339.
(65) - نور، آيه 63.
(66) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 14.
(67) - شرح خوئى، ج 1، ص 83 و قاموس، ج 2، ص 149 و مصباح المنير، ج 2، ص 342 ماده نور.
(68) - صحيح مسلم، ج 3، ص 1567 ح 43 و سنن نسائى، ج 7، ص 232.
(69) - الجامع الصغير، ج 1، ص 95.
(70) - نهايه ابن اثير، ج 5، ص 127 ماده نور.
(71) - اساس البلاغه، ص 476 ماده نور.
(72) - لسان العرب، ج 5، ص 241 ماده نور.
(73) - همان.
(74) - زلزله، آيات 7 - 8.
(75) - انبياء، آيه 47.
(76) - كافى، ج 1، ص 284، ح 4.
(77) - كافى، ج 1، ص 284، ح 3.
(78) - يتيمة الدهر ثعالبى، ج 3، ص 131.
(79) - تاريخ الدهر ثعالبى، ج 3، ص 131.
(80) - فهرست نجاشى، ج 2، ص 247.
(81) - كامل ابن اثير جزرى، ج 9، ص 261.
(82) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 13.
(83) - ديوان شريف مرتضى، ج 2، ص 133.
(84) - يتيمة الدهر ثعالبى، ج 3، ص 131.
(85) - خصائص الأئمه، ص 3.
(86) - فواتح ميبدى، ص 170.
(87) - امالى صدوق، ص 179، ح 5 و مناقب خوارزمى، ص 229.
(88) - فواتح، ص 171.
(89) - فواتح، ص 170.
(90) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 15.
(91) - اساس البلاغه، ص 459 ماده نصع.
(92) - اساس البلاغه، ص 45 ماده (ثقب).
(93) - كشف المحجه ابن طاووس، ص 157.
(94) - امالى طوسى، ج 2، ص 314 مجلس 22.
(95) - تارخ الخلفاء ابن قتيبه، ج 1، ص 4
(96) - خصال صدوق، ص 420، ح 14.
(97) - شرح ابن ابى الحديد، ج 3، ص 51 شرح خطبه 219.
(98) - فرقان، آيه 63.
(99) - اغانى، ج 1، ص 126.
(100) - مروج الذهب، ج 2، ص 419.
(101) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 8.
(102) - وزراء جهشيارى، ص 82.
(103) - صناعتين، ص 214.
(104) - بيان جاحظ، ج 1، ص 128.
(105) - كافى، ج 1، ص 136.
(106) - بيان جاحظ، ج 2، ص 122.
(107) - تارخ طبرى، ج 7، ص 160 سنه 206.
(108) - بيان جاحظ، ج 2، ص 163.
(109) - همان، ص 144.
(110) - عيون ابن قتيبه، ج 2، ص 253.
(111) - حيلة الأولياء، ج 8، ص 39.
(112) - بقره، آيه 156.
(113) - حيلة الأو لياء، ج 10، ص 39.
(114) - الوزراء، ص 82.
(115) - شرح ابن ابى الحديد، ج 3، ص 184، شرح خطبه 231.
(116) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص -142 144 شرح خطبه 27.
(117) - لسان العرب، ج 2، ص 596 (مسح).
(118) - فواتح ميبدى، ص 6.
(119) - امالى طوسى، ج 2، ص 190؛ عيون صدوق، ج 2، ص 66؛ مناقب خوارزمى، ص 40 و شواهد التزيل، ج 1، ص 81 و... .
(120) - فهرست منتخب الدين، ص 176.
(121) - شرح ابن ابى الحديد، ج 2، ص 167 شرح خطبه 89.
(122) - يوسف، آيه 84.
(123) - الرحمن، آيه 7.
(124) - معلقات سبع، ص 20.
(125) - شرح ابن ابى الحديد، ج 2، ص 159 شرح خطبه 89.
(126) - نبأ، آيات 2 - 3.
(127) - اسراء، آيه 88.
(128) - سعدى شيرازى.
(129) - تذكرة الخواص، ص 9
(130) - كشف الغمه، ج 1، ص 130 و غرر الحكم، فصل 39، ح 85.
(131) - بصائر الدرجات، ص 153، ح 4؛ شواهد التنزيلت ج 1، ص 280.
(132) - نهج البلاغه، ج 3، ص 73؛ رضمن نامه 45.
(133) - يوسف، آيه 54.
(134) - نهج البلاغه، ج 4، ص 93 حكمت 392.
(135) - لسان العرب، ج 4، ص 277 ماده دثر
(136) - همان، ج 12، ص 104 ماده جمم.
(137) - بحار الانوار، ج 40، ص 75، ح 112 و تذكرة الخواص سبط ابن جوزى، ص 13.
(138) - كفاية الطالب گنجى، ص 46؛ شواهد التنزيل، ج 1 ص 106 و مناقب خوارزمى، ص 40.
(139) - بقره، آيه 31.
(140) - نوح، آيه 26.
(141) - توبه، آيه 4
(142) - مناقب ابن شهر آشوب، ج 2، ص 31؛ مناقب خوارزمى، ص 39.
(143) - همان.
(144) - المؤتمر مقاتل بن عطيه، ص 47.
(145) - مناقب خوارزمى، ص 39 و امالى صدوق، ص 440.
(146) - ارشاد مفيد، ص 105 و مسند احمد، ج 1، ص 83.
(147) - الدر المنثور، ج 1، ص 288 و ارشاد مفيد، ص 0
(148) - تذكره سبط بن جوزى، ص 120، و مناقب ابن شهر آشوب، ج 2، ص 44.
(149) - امالى مفيد، ص 236، ح 6 مجلس 27 و امالى طوسى، ج 1، ص
(150) - مناقب ابن شهر آشوب، ج 2، ص 83.
(151) - تاريخ طبرى، ج 4، ص 29، سنه 37 و مروج الذهب مسعودى، ج 2، ص 386.
(152) - ارشاد مفيد، ص 57.
(153) - معارف ابن قتيبه، ص 210.
(154) - دهر، آيات 7 - 8.
(155) - اسباب النزول واحدى، ص 296 و مناقب خوارزمى، ص 192 و... .
(156) - بقره، آيه 274.
(157) - اسباب النزول واحدى، ص 58 و مناقب خوارزمى، ص 198.
(158) - كشف الغمه، ج 1، ص 175 و سنن ابن ماجه، ج 2، ص 818.
(159) - الامامة و السياسه ابن قتيبه، ج 1، ص 4
(160) - استيعاب، ج 3، ص 49.
(161) - مناقب سروى، ج 2، ص 95.
(162) - كافى، ج 8، ص 129 و مروج الذهب مسعودى، ج 2، ص 413....
(163) - جمل مفيد، ص 174.
(164) - شرح ابن ابى الحديد، ج 4، ص 480، و سقيفه جوهرى، ص 60.
(165) - تاريخ طبرى، ج 3، ص 543 (سنه 36)؛ مروج الذهب مسعودى، ج 2، ص 368 و جمل مفيد، ص 216.
(166) - صفين نصر، ص 160 و تاريخ طبرى، ج 3، ص 566.
(167) - نهج البلاغه، ج 1، ص 147، خطبه 82.
(168) - شرح ابن ابى الحديد، ج 2، ص 114 و ايضاح فضل بن شاذان، ص 128، 129.
(169) - اين مضامين را بسيارى از مورخين در باب زهد آن حضرت (عليه السلام) نقل كرده‏اند، از جمله: استيعاب، ج 3، ص 49؛ مناقب خوارزمى، ص 66؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 2، ص 93 و اسدالغابه، ج 4، ص 22.
(170) - مناقب ابن شهر آشوب، ج 4، ص 149 و ارشاد مفيد، ص 255.
(171) - نهج البلاغه، ج 2، ص 29، خطبه 144.
(172) - همان، ص 180 خطبه 198.
(173) - يهود و نصارى كه در پناه مسلمين اند.
(174) - سيره ابن هشام، ج 3، ص 43؛ تفسير فرات كوفى، ص 35؛ مناقب ابن مغازلى، ص 197 و ارشاد مفيد، ص 47.
(175) - تاريخ طبرى، ج 2، ص 56 و 57.
(176) - مضمون اين مطلب را كلينى؛ ركافى، ج 1، ص 449، ح 31 با اندك اختلافى نقل كرده است.
(177) - سنن ابن ماجه، ج 1، ص 44 ح 120؛ تارخ طبرى، ج 2 ص 56 و خصال صدوق، ص 401، ح
(178) - تارخ طبرى، ج 1، ص 55.
(179) - استيعاب، ج 3، ص 27.
(180) - صناعتين، ص 186.
(181) - نهج البلاغه، نامه 35.
(182) - شرح ابن ابى الحديد، ج 4، ص 54 شرح نامه 35.
(183) - شرح ابن ابى الحديد، ج 2، ص 150 شرح خطبه 89.
(184) - مرخ و غفار دو درخت كه از آن‏ها آتش مى‏گيرند.
(185) - شرح ابن ابى الحديد، ج 2، ص 230.
(186) - ديوان فرزدق، ج 1، ص 418.
(187) - شرح خوئى، ج 1، ص 90.
(188) - بيان جا حفظ، ج 1، ص 161.
(189) - بيان جاحظ، ج 1، ص 359.
(190) - يونس، آيه 35.
(191) - ناصريات، ص 178.
(192) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص
(193) - يتيمة الدهر، ج 2، ص 300.
(194) - شرح ابن ابى الحديد، ج 2، ص 526 شرح خطبه 181.
(195) - بحث از اين خطبه در عنوان 1 از فصل 25 در شرح خطبه 32 خواهد آمد.
(196) - توبه، آيه 31.
(197) - شرح ابن ابى الحديد، ج 3، ص 294.
(198) - اخبار الحكما، ص 135.
(199) - وقعة صفين، ص 458.
(200) - نهج البلاغه، ج 3، ص 73، در ضمن نامه 45.
(201) - نهج البلاغه، ج 4، ص 75، حكمت 318.
(202) - تارخ طبرى، ج 3، ص 547، و مروج الذهب مسعودى، ج 2، ص 371.
(203) - وقعه صفين نصر، ص 477.
(204) - نهج البلاغه، ج 4، ص 16، حكمت 77.
(205) - نهج البلاغه، ج 2، ص 218،؛ رضمن خطبه 222.
(206) - نهج البلاغه، ج 1، ص 37،؛ رضمن خطبه شقشقيه.
(207) - شرح ابن ابى الحديد، ج 3، ص 51، شرح خطبه 219.
(208) - نهايه ابن اثير، ج 3، ص 243 و امالى مفيد، ص 30، ح 4، مجلس 4.
(209) - لسان العرب، ج 11، ص 49، ماده بدل.
(210) - فتح، آيه 29.
(211) - نهج البلاغه، ج 3، ص 70، نامه 45.
(212) - شرح ابن ابى الحديد، ج 2، ص 231.
(213) - يتيمة الدهر ثعالبى، ج 1، ص 208.
(214) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 17.
(215) - مصباح كفعمى، ص 759، فصل 49.
(216) - مروج الذهب، مسعودى، ج 3، ص 286.
(217) - ذيل طبرى، ص 38.
(218) - تارخ طبرى، ج 4، ص 599.
(219) - تاريخ بغداد، - 14، ص 242.
(220) - صحاح، ج 2، ص 775، ماده غير.
(221) - اساس البلاغه، ص 331، ماده غير.
(222) - شرح ابن ميثم، ج 1، ص 101.
(223) - صحاح اللغه، ج 1، ص 457 ماده جهد.
(224) - نحل، آيه‏
(225) - غافر، آيه 38.
(226) - صناعتين، ص 51 و 52
(227) - تحف العقول، ص 312
(228) - دلائل الاعجاز، ص 206.
(229) - اقوال در تفسير بلاغت در كتاب البيان و التبيين جاحظ و عقد الفريد ابن عبد ربه نقل شده است.
(230) - جاحظ، البيان و التبيين، ص 1
(231) - شرح ابن ابى الحديد، ج 2، ص 120.
(232) - تارخ بغداد، ج 1، ص 290.
(233) - بقره، آيات 26، 27.
(234) - آل عمران، آيه 7.
(235) - نهج البلاغه، ج 1، ص 160.
(236) - لسان العرب، ج 11، ص 64 ماده بلال.
(237) - همان، ص 66، ماده بلبل.
(238) - همان و اساس البلاغه، ج 3 ماده بلل.
(239) - لسان العرب، ج 11، ص 67، ماده بلل.
(240) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 18.
(241) - ارشاد مفيد، ص 120؛ كافى، ج 1، ص 155 ح 1 و شرح ابن ابى الحديد، ج 4، ص 277.
(242) - آل عمران، آيه 173.
(243) - نهج البلاغه، ج 1، ص 40 خطبه 5.
(244) - همان، ص 41، خطبه 6.
(245) - مطالب السئول، ص 27.
(246) - شرح خوئى، ج 1، ص 97، بحار الانوار، ج 77، ص 300، ح 7، از على بن محمد واسطى نقل شده.
(247) - صحاح، ج 1، ص 463 ماده حمد.
(248) - مصباح المنير، ج 1، ص 183، ماده حمد.
(249) - معانى الاخبار، ج 4، ص 2.
(250) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 20.
(251) - همان، ص 21.
(252) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 20 و 21.
(253) - يحاح، ج 6، ص 2225 ماده اله.
(254) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 20.
(255) - زمر، آيه 38.
(256) - جاثيه آيه 23.
(257) - شرح ابن ابى الحديد ج 1، ص 20.
(258) - كشف الغمه، ج 2 ص 330؛ مكارم الاخلاق طبرسى، ص 307.
(259) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 19؛ شرح ابن ميثم، ج 1، ص 1
(260) - كهف، آيه 109.
(261) - لقمان، آيه 20.
(262) - ابراهيم، آيه 34.
(263) - مناقب ابن شهر آشوب، ج 2، ص 355؛ شواهد التنزيل حسكانى، ج 1، ص 329، ح 455.
(264) - بحار النوار، ج 46، ص 56، ح 10.
(265) - همان، ج 4، ص 248.
(266) - شرح خوئى، ج 1، ص 100.
(267) - كافى، ج 1، ص 99، ح
(268) - توحيد صدوق، ص 41، ح 3.
(269) - فاطر، آيه 1.
(270) - تبيان طوسى، ج 4، ص 88.
(271) - يس، آيه 82.
(272) - اعراف، آيه 57.
(273) - حجر، آيه 22.
(274) - شورى، آيه 33.
(275) - اعراف، آيه 57.
(276) - حجر، آيه 22.
(277) - فرقان، آيه 48.
(278) - نمل، آيه 63.
(279) - روم، آيه 46.
(280) - فاطر، آيه‏
(281) - بقره، آيه 164.
(282) - كهف، آيه 45.
(283) - ذاريات، آيه 41.
(284) - اسراء، آيه 69.
(285) - حج، آيه 31.
(286) - ابراهيم، آيه 18.
(287) - انبياء، آيه 81.
(288) - ص، آيه 36.
(289) - سبأ، آيه 12.
(290) - شورى، آيه 33.
(291) - قمر، آيه 19.
(292) - احقاف، آيه 24.
(293) - انفال، آيه 46.
(294) - نحل، آيه 15.
(295) - نبأ، آيه 7.
(296) - حديد، آيه 3.
(297) - توحيد صدوق، 314 ح - 2، كافى 1، 115، ح 5.
(298) - علل الشرائع، ج 1، ص 252 ح 9 و عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 97، ح 1.
(299) - زمر، آيه 3.
(300) - كافى، ج 1، ص 109؛ توحيد صدوق، ص 144، ح 10.
(301) - كافى، ج 1، ص 108؛ توحيد صدوق، ص 144، ح‏
(302) - ابتداى بحث و درس علم كلام از بصره شروع شد كه حسن بصرى (21 - 110 ه.ق) حوزه درسى تشكيل داد و بحث و تشاجر و زد و خوردهاى علمى در گرفت و يكى از شاگردان حسن بصرى به نام و اصل بن عطاء (- 80 131 ه. ق) به واسطه اختلافى كه پيش آمد از حسن كناره گرفت و خود حوزه درس مستقلى تشكيل داد و به همين مناسبت آن گروه را معتزلى ناميدند (يعنى كناره گيرها). بناى اين گروه بر كار گرفتن عقل و رأى در فهم مطالب دينى بود و هر چه از قرآن و حديث كه با عقل و رأيشان سازگار نبود تأويل مى‏كردند و همين تأويلات معتزله براى گروه مخالف كه حسن بصرى و پيروان آن بودند دست آويزى بود كه از آن بر عليه معتزله استفاده مى‏كردند و براى تخريب اساس روش آنان غوغا و جنجال راه انداختند كه اين تأويلات و توجيهات در قرآن و حديث از ضلات و گمراهى است و بايد قرآن و حديث را بر ظاهر خود باقى گذاشت، حتى اگر بر خلاف صريح برهان عقلى باشد، مانند آيات كريمه الرحمن على العرش استوى؛ خداى رحمان بر عرش قرار گرفت، و جاء ربك و الملك؛ پروردگار تو با فرشتگان آمد. وجوه يومئذ ناضرة * الى ربها ناظرة؛ چهره‏هايى آن روز شادان و خندان اند كه پروردگارشان را مى‏بينند. كه اين آيات ظاهرا معناى جسم بودن حق تعالى از آن‏ها فهميده مى‏شود و به گفته صاحب گوهر مراد جاى تعجب است كه اينان در فروع دين كه جاى تصرف عقل نيست و بلكه تعبدى است و بايد بدون چون و چرا و به عنوان آن كه شارع دستور داده است پذيرفت رأى و قياس را به كار مى‏برند و در اصول دين كه ميدان جولان فكر و تعقل است دست و پاى عقل را مى‏بندند. اين دسته كه موسوم به اهل حديث بودند در مقابل معتزله نمى‏توانستند مقاومت علمى كنند. زيرا اهل برهان و استدلال نبودند و با سلاح تعبد به ظواهر آيات و اخبار، خود را از زحمت پيكار علمى در امان داشتند. تا آن كه شخصى به نام ابو الحسن اشعرى (متوفى حدود 324 ه. ق) كه در اول معتزلى بود و از شاگردان ابو على جبائى (متوفى 303 ه. ق) ولى به واسطه اختلافى كه در يك مسئله با استاد خود پيدا كرد از حوزه درس او خارج شد و به اهل حديث پيوست و در مقابل معتزله علم مخالفت بر افراشت و براهين و قواعد مقلى معتزله را با اصول و قواعدى كه خود تأسيس كرده بود بر هم ريخت، او و پيروانش بر افراشت و براهين و قواعد عقلى معتزله را با اصول و قواعدى كه خود تأسيس كرده بود بر هم ريخت، او و پيروانش به نام اشعرى ناميده شدند و خود ابو الحسن نيز نسب‏اش به ابو موسى اشعرى قهرمان داستان حكمين مى‏رسيد. مترجم نقل از پاورقى رساله طلب و اراده امام خمينى (رحمه الله تعالى عليه) ترجمه سيد احمد فهرى، ص 6 - 7.
(303) - صفات ذات، صفاتى است كه تصور ذات بى پايان خداوند براى درك آن‏ها كافى است، مانند علم، قدرت... و صفات فعل صفاتى است كه به ملاحظه صادر شدن كارى از آن ذات مقدس به او نسبت داده مى‏شود مانند: خالقيت، زنده كردن، ميرانيدن... .
(304) - مى‏نويسد سبب برگشتن ابو الحسن اشعرى از استاد اين شد كه روزى از وى پرسيد: آيا رعايت صلاح بندگان بر خدا واجب است يا نه؟ ابو على گفت: آرى، پرسيد: چه مى‏گويى درباره سه نفر از اطفالى كه كافر زاده باشند خداى تعالى يكى از آن‏ها را قبل از بلوغ و پاى گذاشتن به دايره تكليف قبض روح كند و دو نفر ديگر را زنده نگه دارد آن گاه يكى از آن دو نفر مسلمان بشود و مطيع فرمان‏هاى الهى و ديگرى كافر گردد و گناه كار، حكم و احوال اين سه برادر در قيامت به چه نحو خواهد بود؟ ابو على گفت: آن كه مسلمان شد اهل بهشت است و آن كه كافر زيست جايش دوزخ است و آن كه پيش از بلوغ مرد نه در بهشت است و نه در دوزخ. ابو الحسن گفت: آن كه پيش از بلوغ مرده است هر گاه بگويد: خدايا! اگر مرا زنده نگه مى‏داشتى من به تو ايمان آورده و امروز در بهشت از نعمت‏هاى بهشتى بهره‏مند بودم، خداى تعالى به او چه جواب خواهد داد؟ابو على گفت: او نمى‏داند شايد اگر زنده مى‏ماند كافر مى‏شد و به جهنم مى‏رفت، خداى تعالى صلاح او را مى‏دانست كه او را پيش از بلوغ قبض روح كرد. ابو الحسن گفت: اين مصلحت بينى را چرا تنها درباره يكى از آن سه نفر كرد و درباره آن كه كافر مرد نكرد؟ ابو على از جواب عاجز ماند. ابو الحسن از پيش او برخاست و گفت: تعالى ذوالجلال ان توزن أحكامه بالاعتزال (خدا ذوالجلال والاتر از آن است كه احكامش با قواعد و مبانى وذهب اعتزال سنجيده شود) و از آن پس شروع به ابطال طريقه اعتزال كرد. (مترجم: نقل از رساله طلب و اراده امام خمينى (رحمه الله تعالى عليه) ترجمه سيد احمد فهرى، پاورقى ص 7 و 8).
(305) - ملل و نحل شهرستانى، ج 1، ص 84.
(306) - كافى، ج 1، ص 126، ح 3؛ توحيد صدوق، ص 254، ح 4؛ ارشاد مفيد، ص 280.
(307) - ارشاد مفيد، ص 9
(308) - عيون صدوق، ج 1، ص 123، ح 51؛ توحيد صدوق، ص 34، ح 2؛ امالى مفيد، ص 253، ح 4، مجلس 30 و امالى طوسى، ج 1، ص 23، مجلس 1.
(309) - مجادله، آيه 7.
(310) - شورى، آيه
(311) - يس، آيه 82.
(312) - كافى، ج 1، ص 107، ح 1؛ توحيد صدوق، ص 139.
(313) - توحيد صدوق، ص 98 و علل الشرئع، ج 1 ص 9 ح 3.
(314) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 27.
(315) - قاموس، ج 4، ص 192، ماده همم.
(316) - لسان العرب، ج 12، ص 621 ماده همم.
(317) - همان، ج 3، ص 180، ماده رعد.
(318) - صحاح اللغه، ج 5، ص 2061، ماده همم.
(319) - كنز الفوائد كراجكى، ص 86.
(320) - كافى، ج 1، ص 103، توحيد صدوق، ص 123.
(321) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 25.
(322) - در شرح ابن ميثم، ج 1، ص 131 نيز اشباحها آمده است.
(323) - قمر، آيه 49.
(324) - صحاح اللغه، ج 6، ص 2321، ماده حنو.
(325) - بحار الانوار، ج 57، ص 181.
(326) - شرح ابن اب يالحديد، ج 1، ص 292.
(327) - شرح ابن ميثم، ج 2، ص 127.
(328) - شرح خوئى، ج 2، ص 78.
(329) - فصلت، آيه 53.
(330) - كافى، ج 1، ص 98، ح 7 و توحيد صدوق، ص 108، ح 3.
(331) - اوائل المقالات مفيد، ص 62.
(332) - شرح ابن ابى الحديد، ج 1، ص 292.
(333) - كافى، ج 1، ص 97، ح 5 و توحيد صدوق، ج 5، ص 108.
(334) - واقعه، آيات 83 - 85.
(335) - ق، آيه 16.
(336) - انفال، آيه 24.
(337) - توحيد مفضل، ص 177.
(338) - نهج البلاغه، ج 1، ص 206، خطبه 106.