ارباب امانت (اخلاق ادارى در نهج البلاغه)

مصطفى دلشاد تهرانى

- پى‏نوشت‏ها -


(1) - امام روح الله موسوى خمينى، صحيفه نور، مجموعه رهنمودهاى امام خمينى، چاپ اول، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1361 - 1371 ش. ج 14، ص 224 (بخشى از پيام امام خمينى به مناسبت برگزارى كنگره هزاره نهج البلاغه، 27 ارديبهشت 1360).
(2 - ابو منصور عبدالملك بن محمد بن اسماعيل الثعالبى، يتيمة الدهر فى محاسن اهل العصر، شرح و تحقيق مفيد محمد قميحه، الطبعه الثانيه، دارالكتب العلميه، بيروت، 1403 ق. ص 3، ص 155؛ جمال الدين احمد بن على الحسينى المعروف بابن عنبه، عمده الطالب فى انساب آل ابى طالب، اشرف على مراجعته و مقابله الاصول لجنه احياء التراث، دار مكتبه الحياه، بيروت، ص 236.
(3) - ن. ك: ابوبكر احمد بن على الخطيب البغدادى، تاريخ بغداد أو مدينه السلام، دارالكتب العلميه، بيروت، ج 2، ص 246؛ ابوالفرج عبدالرحمن بن على بن الجوزى، المنتظم فى تاريخ الامم و الملوك، دراسة و تحقيق محمد عبدالقادر عطا، مصطفى عبدالقادر عطا، راجعه و صححه نعيم زرزور، الطبعه الاولى، دارالكتب العلميه، بيروت، 1412 ق. ج 15، ص 115؛ ابوالفداء اسماعيل بن عمر بن كثير الدمشقى، البدايه و النهايه، تحقيق على شيرى، الطبعه الاولى، دار احياء التراث العربى، بيروت، ج 12، ص 4؛ محمد باقر الخوانسارى، روضات الجنات فى احوال العلماء و السادات، الطبعه الاولى، الدار الاسلاميه، بيروت، 1411 ق. ج 6، ص 178؛ كارل بروكلمان، تاريخ الادب العربى، نقله الى العربيه عبدالحليم النجار، الطبعه الثانيه، افست دارالكتاب الاسلامى، قم، ج 2، ص 62.
(4) - ابو اسحاق ابراهيم بن هلال حرانى از اديبان و كاتبان برجسته قرن پنجم هجرى بوده است. وى در نويسندگى و انشا مقامى بلند داشت و او را در شمار ابن عميد آورده‏اند. ابو اسحاق بر آيين صابئين (پيروان حضرت يحيى) بود و بر آيين خود تعصب مى‏ورزيد. ر. ك: محمد بن اسحاق النديم، الفهرست، طبع تجدد، تهران، 1393 ق. ص 149؛ يتيمه الدهر، ج 2، صص 287 - 368؛ شهاب الدين ابو عبدالله ياقوت الحموى، معجم الادباء، دار احياء التراث العربى، بيروت، ج 2، صص 20 - 94؛ شمس الدين ابوالعباس احمد بن محمد بن خلكان، وفيات الاعيان و انباء ابناء الزمان، تحقيق احسان عباس، دار الثقافه، بيروت، ج 1، صص 52 - 54؛ عباس بن محمد رضا القمى، الكنى و الالقاب، المطيعه الحيدريه، النجف، 1376 ق. ج 2، صص 366 - 368؛ زكى مبارك، النثر الفنى فى القرن الرابع، الطبعه الثانيه، مكتبه السعاده، القاهره، ج 2، صص 290 - 295.
(5) - ن. ك: ابوالحسن محمد بن الحسين الموسوى (الشريف الرضى)، ديوان الشريف الرضى، الطبعه الاولى، وزاره الارشاد الاسلامى 1406 ق. ج 1، صص 381 - 385.
(6) - الكنى و الالقاب، ج 2، ص 368.
(7) - يتيمه الدهر، ج 3، ص 155.
(8) - ن.ك: يتيمه الدهر، ج 3، ص 155؛ عمده الطالب، ص 237
(9) - السيد عبد الزهراء الحسينى الخطيب، مصادر نهج البلاغه و أسانيده، الطبعه الثانيه، موسسه الاعلمى للمطبوعات، بيروت، 1395 ق. ج 1، ص 87
(10) - سيد هبه الدين شهرستانى، در پيرامون نهج البلاغه، ترجمه سيد عباس ميرزاده اهرى چاپ سوم، بنياد نهج البلاغه، 1359 ش. ص‏
(11) - ر.ك: أبوالحسن محمد بن الحسين الموسوى (الشريف الرضى)، خصائص أميرالمومنين على بن أبى طالب (عليه السلام)، منشورات الرضى، قم، 1363 ش. صص 1-4
(12) - أبوالحسن محمد بن الحسين الموسوى (الشريف الرضى)، نهج البلاغه، ضبط نصه و ابتكر فهارسه العلميه صبحى الصالح الطبعه الاولى، بيروت، 1387 ق. مقدمه الشريف الرضى،صص 33-34
(13) - أبوالحسن محمد بن الحسين الموسوى (الشريف الرضى)، نهج البلاغه، ضبط نصه و ابتكر فهارسه العلميه صبحى الصالح، الطبعه الاولى، بيروت، 1387 ق. مقدمه الشريف الرضى،ص 35
(14) - در نسخه‏ها و شروح مختلف نهج البلاغه اين تعداد اندكى مختلف است و دليل آن اين است كه برخى، يك خطبه و جز آن را دو بخش نموده و گاهى دو خطبه و غير آن را تحت يك عنوان و شماره ذكر كرده‏اند همچنين در بخش حكمتها شريف رضى پس از آوردن 260 حكمت فصلى از حكمتهايى گشوده است كه غريب مى‏نمايد و نيازمند تفسير است و در اين فصل 9 حكمت را ذكر كرده است و سپس به ادامه بخش حكمتهايى پرداخته است كه نيازمند تفسير نيست و با شماره 261 به بعد مشخص شده است. از اين رو آن 9 حكمت گاهى در شمارش حكمتها از ياد رفته و تعداد حكمتها كمتر معرفى شده است.
(15) - مقدمه نهج البلاغه،ص 36
(16) - احمد بن أبى يعقوب بن جعفر بن واضح اليعقوبى، مشاكله الناس لزمانهم، الطبعه الاولى، دار الكتاب الجديد، بيروت،ص 15
(17) - أبوالحسن على بن الحسن المسعودى، مروج الذهب و معادن الجواهر، دار الاندلس، بيروت، ج 2،ص 419
(18) - آخرين و گرانقدرترين تأليف در اين باره، اثرى است با عنوان نهج السعاده فى مستدرك نهج البلاغه،تأليف شيخ محمد باقر محمودى، از عالمان سختكوش معاصر كه تاكنون هشت مجلد آن به چاپ رسيده است و بالغ بر دوازده مجلد خواهد شد. در انگيزه و صورت اين اقدام بزرگ ن.ك: محمد باقر المحمودى، نهج السعاده فى مستدرك نهج البلاغه، الطبعه الاولى، مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، مؤسسه التضامن الفكرى، بيروت، 1385-1397 ق. ج 1، مقدمه،صص 7-16
(19) - مقدمه نهج البلاغه،ص 36
(20) - محمد عبده، شرح نهج البلاغه، الطبعه الاولى، دار البلاغه، بيروت،1409 ق.صص 12-13
(21) - مرتضى مطهرى، سيرى در نهج البلاغه، چاپ دوم، انتشارات عين الهى، 1358 ش.صص 4-5
(22) - مصادر نهج البلاغه، ج 1،ص 43
(23) - عزالدين عبدالحميد بن هبه الله ابن أبى الحديد المعتزليت شرح نهج البلاغه، بتحقيق محمد أبوالفضل ابراهيم، الطبعه الاولى، دار احياءالكتب العربيه، مصر، 1378 ق. ج 1،ص 24
(24) - شمس الدين أبوالمظفر يوسف بن قزأوغلى (سبط ابن الجوزى) تذكره الخواص، مؤسسه اهل البيت، بيروت، 1401 ق. ص 114
(25) - مقدمه نهج البلاغه،صص 35-36
(26) - مقدمه نهج البلاغه،ص 36
(27) - سيرى در نهج البلاغه،صص 26-30
(28) - شرح ابن أبى الحديد، ج 10،صص 128-129
(29) - نهج البلاغه، نامه 53؛ در تمام كتاب از ترجمه‏هاى زير استفاده شده است: الف. ترجمه سيد جعفر شهيدى، چاپ اول، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامى، 1368 ش.
ب. ترجمه عبدالمحمد آيتى، چاپ اول، بنياد نهج البلاغه، 1376 ش.
ج. ترجمه اسدالله مبشرى، چاپ پنجم، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1371 ش.
د. ترجمه و شرح فشرده، محمد جعفر امامى و محمد رضا آشتيانى، زير نظر ناصر مكارم شيرازى، چاپ اول، مؤسسه مطبوعاتى هدف، قم.
ه. ترجمه و شرح علينقى فيض الاسلام، چاپخانه حيدرى، 1330 ش.
(30) - ترجمه و شرح علينقى فيض الاسلام، چاپخانه حيدرى خطبه 176.
(31) - ترجمه و شرح علينقى فيض الاسلام، چاپخانه حيدرى نامه 53.
(32) - ترجمه و شرح علينقى فيض الاسلام، چاپخانه حيدرى نامه 53.
(33) - محمد باقر المجلسى، بحار الانوار الجامعه لعلوم الائمه الاطهار، الطبعه الثالثه، دار الحياء التراث العربى، بيروت، 1403 ق. ج 78،ص 53.
(34) - نهج البلاغه، حكمت 372.
(35) - شرح ابن أبى الحديد، ج 20،ص 279.
(36) - نهج البلاغه، حكمت 73.
(37) - نهج البلاغه، كلام 16.
(38) - نهج البلاغه،
(39) - نهج البلاغه، خطبه‏175.
(40) - نهج البلاغه، نامه 53.
(41) - نهج البلاغه، نامه 53.
(42) - نهج البلاغه، نامه 53.
(43) - نهج البلاغه، نامه 53.
(44) - نهج البلاغه، حكمت 334.
(45) - نهج البلاغه، حكمت 36.
(46) - نهج البلاغه، حكمت 383.
(47) - نهج البلاغه، حكمت 160.
(48) - نهج البلاغه، حكمت 216.
(49) - نهج البلاغه، حكمت 220.
(50) - نهج البلاغه، نامه 26.
(51) - شمس الدين محمد حافظ شيرازى، ديوان اشعار، به اهتمام انجوى شيرازى، انتشارات محمد على علمى، 1346 ش.ص 96.
(52) - جلال الدين محمد بلخى (مولوى)، مثنوى معنوى، به كوشش توفيق - ه سبحانى، چاپ دوم، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1374 ش. دفتر ششم، ص 880
(53) - نهج البلاغه، حكمت 81
(54) - نهج البلاغه، حكمت 81.
(55) - نهج البلاغه، حكمت 449
(56) - نهج البلاغه، خطبه 103
(57) - امام روح الله موسوى خمينى، تفسير سوره حمد، دفتر انتشارت اسلامى، قم،صص 47 - 48
(58) - نهج البلاغه، كلام 82
(59) - نهج البلاغه، حكمت 208
(60) - نهج البلاغه، خطبه 193
(61) - نهج البلاغه، نامه 1، 38، 50، 51، 60، 63، 75.
(62) - نهج البلاغه، نامه 53
(63) - نهج البلاغه، خطبه 216
(64) - قرآن، آل عمران /79
(65) - نهج البلاغه، خطبه 147
(66) - عبدالواحد التميمى الامدى، غررالحكم و دررالكلم، مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، بيروت، 1407 ق، ج 2،ص 210
(67) - أبو عبدالله محمد بن النعمان البغدادى الملقب بالمفيد، الارشاد فى معرفه حجج الله على العباد، صححه و اخرجه السيد كاظم الموسوى المياموى، دار الكتب الاسلاميه، طهران، 1377 ق. 141؛ بحارالانوار، ج 77،ص 419
(68) - جمال الدين محمد خوانسارى، شرح غررالحكم و دررالكلم، بامقدمه و تصحيح و تعليق مير جلال الدين حسينى ارموى، چاپ سوم، انتشارات دانشگاه تهران، 1360 ش. ج 2،ص 4.
(69) - نهج البلاغه، نامه 31.
(70) - نهج البلاغه، حكمت 456
(71) - غرر الحكم، ج 2،ص 237
(72) - أبو محمد الحسن بن على بن الحسين به شيعه الحرانى، تحف العقول عن آل الرسول، مكتبه بصيرتى، قم، 1394 ق.ص 362
(73) - شرح غررالحكم، ج 2،ص 2
(74) - نهج البلاغه، حكمت 247
(75) - نهج البلاغه، خطبه 216
(76) - أبو جعفر محمد بن على بن الحسين بن بابويه القمى (الصدوق)، الخصال، صححه و علق عليه على اكبر الغفارى، مكتبه الصدوق، طهران، 1389 ق. ج 1،ص 139؛ بحارالانوار، ج 75،صص 337 - 338.
(77) - نهج البلاغه، نامه 53
(78) - نهج البلاغه، نامه 51
(79) - نهج البلاغه، نامه 5
(80) - نهج البلاغه، نامه 40
(81) - نهج البلاغه، نامه 53
(82) - نهج البلاغه، حكمت 123
(83) - شرح غررالحكم، ج 1،ص 309
(84) - نهج البلاغه، حكمت 81
(85) - نهج البلاغه، خطبه 216
(86) - نهج البلاغه، نامه 53
(87) - نهج البلاغه، نامه 53
(88) - نهج البلاغه، نامه 51
(89) - نهج البلاغه، خطبه 88
(90) - نهج البلاغه، نامه 51
(91) - نهج البلاغه، نامه 53
(92) - نهج البلاغه، نامه 25
(93) - أبو جعفر محمد بن جرير الطبرى، تاريخ الرسل و الملوك (تاريخ الطبرى)، تحقيق محمد أبوالفضل ابراهيم، الطبعه الرابعه، دار المعارف، القاهره 1979م. ج 5،ص 73؛ عزالدين أبو الحسن على بن محمد المعروف بابن الاثير، الكامل فى التاريخ، دار صادر، بيروت، 1385 ق. ج 3،ص 335؛ شهاب الدين احمد بن عبدالوهاب النويرى، نهايه الارب فى فنون الادب، الطبعه الاولى، دار الكتب المصريه، القاهره، 1341 - 1405 ق. ج 20،صص 165 - 166؛ و نيز،ن.ك: أبو عبيد القاسم بن سلام الهروى، الاموال، تحقيق و تعليق محمد خليل هراس، الطبعه الثانيه، دار الفكر، بيروت، 1408 ق.صص 296 - 297؛ أبوالحسن احمد بن يحيى البلاذرى، أنساب الاشراف، حققه و قدم له سهيل زكار، رياض زركلى، الطبعه الاولى، دار الكفر، بيروت، 1417 ق. ج 3،ص 133
(94) - أنساب الاشراف، ج 3،ص 135
(95) - ن.ك: الاموال،ص 297
(96) - ن.ك: أنساب الاشراف، ج 3،ص 146
(97) - نهج البلاغه، حكمت 164 (بر اساس ضبط ابن أبى الحديد معتزلى: شرح ابن أبى الحديد، ج 18،ص 388، حكمت 166).
(98) - ن.ك: عباس بن محمد رضا القمى، شرح حكم نهج البلاغه، تقديم و تحقيق باقر قربانى زرين، الطبعه الاولى، بنياد نهج البلاغه، 1417 ق. ص 223.
(99) - ظالم بن عمرو بن سفيان معروف به ابوالاسود دؤلى از شخصيتهاى برجسته تابعين و از فقيهان و محدثان تابعين است. وى عالمى بزرگ و فقيهى گرانقدر و شاعرى توانا بود و علم نحو را از امير مؤمنان على عليه السلام آموخت و علم نحو را به تعليم آن حضرت بنيان گذاشت. ابوالاسود از اصحاب و ياوران و شيعيان نيك خصلت و وفادار امام على عليه السلام بود و در نبردهاى آن حضرت امام عليه السلام را همراهى نمود و در دوران حكومت امير مؤمنان مناصبى چند را عهده‏دار بود، از جمله قاضى بصره و كاتب ابن عباس در بصره و خازن بيت المال بصره بود و مدتى كارگزار آنجا بود. پس از شهادت امير مؤمنان على عليه السلام ابوالاسود خطبه‏هايى سوزناك ايراد كرد و براى مردم سخنرانى نمود و آنان را به بيعت با حسن بن على عليه السلام فرا خواند. اشعار ابوالاسود در رثاى على عليه السلام مشهور است كه در آن معاويه را مسئول شهادت امام عليه السلام معرفى كرده است. به احتمال زياد ابوالاسود در سن هشتاد و پنج سالگى در سال 69 هجرى رحلت كرد. ر.ك: أبو عبدالله محمد بن سعد، الطبقات الكبرى، دار بيروت للطباعه والنشر، بيروت، 1405 ق. ج 7،ص 99؛ أبو عمرو خليفه بن خياط بن أبى هبيره الليثى (خليفه العصفرى)، تاريخ خليفه بن خياط، راجعه و ضبطه و وثقه و وضع حواشيه و فهرسه نجيب فواز، حكمت كشلى فواز، الطبعه الاولى، دار الكتب العلميه، بيروت، 1415 ق.صص 121 - 122؛ أبو محمد عبدالله بن مسلم بن قتيبه، الشعر و الشعراء، حققه و ضبط نصه مفيد قميحه، راجعه و ضبط نصه نعيم زرزور، الطبعه الثانيه، دار الكتب العلميه، بيروت، 1405 ق.ص 488؛ أبوالفرج على بن الحسين بن محمد الاصفهانى، الاغانى، شرحه و كتب هوامشه عبد على مهنا و سمير جابر، الطبعه الاولى، دار الكتب العلميه، بيروت، 1407 ق. ج 12،صص 346 - 387؛ على بن احمد بن سعيد بن حزم الاندلسى،، جمهره أنساب العرب، الطبعه الاولى، دارالكتب العلميه، بيروت، 1403 ق.ص 185؛ عزالدين أبوالحسن على بن محمد المعروف بابن الاثير، اسد الغابه فى معرفه الصحابه، دار الفكر، بيروت، 1409 ق. ج 2،ص 485؛ روضات الجنات، ج 4، صص 157 - 181.
(100) - محمد بن على بن ابراهيم الاحسائى المعروف بابن أبى جمهور، عوالى اللالى العزيزيه فى الاحاديث الدينيه، تحقيق آقا مجتبى العراقى، قدم له شهاب الدين المرعشى النجفى، مطبعه سيد الشهداء، قم، 1403 ق. ج 2،ص 343؛ حسين بن محمد تقى النورى الطبرسى، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، الطبعه الثانيه، مؤسسه آل البيت لاحياء التراث، بيروت، 1408 ق. ج 17، ص‏359.
(101) - نهج البلاغه، حكمت 244
(102) - نهج البلاغه، خطبه 167
(103) - نهج البلاغه، خطبه 100
(104) - نهج البلاغه، خطبه 113
(105) - نهج البلاغه، خطبه 176
(106) - نهج البلاغه، خطبه 216
(107) - نهج البلاغه، حكمت 244
(108) - نهج البلاغه، خطبه 191
(109) - نهج البلاغه، نامه 53
(110) - نهج البلاغه، نامه 26
(111) - ر.ك: مرتضى مطهرى، ده گفتار، انتشارات حكمت،صص 5 - 6.
(112) - ر.ك: مصطفى دلشاد تهرانى، سيرى در تربيت اسلامى، چاپ سوم، مؤسسه نشر و تحقيقات ذكر، 1377 ش.ص 159 (اعتدال بيم و اميد).
(113) - بحار الانوار، ج 102 ص 56؛ عباس بن محمد رضا قمى مفاتيح الجنان، ترجمه مهدى الهى قمشه‏اى، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1364 ش. ص 918.
(114) - نهج البلاغه، خطبه 198
(115) - نهج البلاغه، حكمت 165
(116) - نهج البلاغه، حكمت 89
(117) - نهج البلاغه، نامه 53
(118) - نهج البلاغه، خطبه 216
(119) - نهج البلاغه، خطبه 103
(120) - نهج البلاغه، نامه 31
(121) - نهج البلاغه، نامه 31
(122) - نهج البلاغه، خطبه 142
(123) - نهج البلاغه، نامه 31
(124) - نهج البلاغه، حكمت 123
(125) - نهج البلاغه، حكمت 127
(126) - نهج البلاغه، خطبه 183
(127) - قرآن، ملك / 2.
(128) - أبو جعفر محمد بن يعقوب الكلينى، الكافى، صححه و علق عليه على اكبر الغفارى، دار الكتب الاسلاميه، طهران، 1388 ق. ج 2،ص 16.
(129) - كمال الدين أبوالقاسم محمد بن طلحه النصيبى الشافعى، مطالب السؤول فى مناقب آل الرسول، طبع حجرى، طهران، 1287 ق.ص 56
(130) - غررالحكم، ج 1،ص 262.
(131) - نهج البلاغه، حكمت 95
(132) - نهج البلاغه، حكمت 239
(133) - نهج البلاغه، خطبه 176
(134) - غررالحكم، ج 1،ص 310
(135) - نهج البلاغه، نامه 16.
(136) - نهج البلاغه، خطبه 176
(137) - نهج البلاغه، حكمت 425
(138) - ابوفراس همام بن غالب ملقب به فرزدق حدود سال 20هجرى در بصره چشم به جهان گشود و در خاندانى صاحب مجد و شرافت پرورش يافت و در مقام شعر و شاعرى بدانجا رسيد كه يونس بن حبيب نحوى درباره‏اش گفته است كه اگر شعر فرزدق نبود يك سوم زبان عرب از ميان مى‏رفت. او شاعر وصف و غزل و مبارزه ادبى است و در اين ميدان قدرت خيال و دقت نظر و قوت بيانى شگفت دارد. در دوران حكومت وليد بن عبدالملك در مراسم حج در برابر بى‏اعتنايى هشام بن عبدالملك برادر وليد و وليعهد او در مورد امام سجاد عليه السلام قصيده ميميه مشهور خود را سرود و خواند كه در آن فضايل امام سجاد عليه السلام را به زيبايى تمام جلوه‏گر ساخته است. پس از اين واقعه هشام نام فرزدق را از دفتر جوايز زدود و او را روانه زندان نمود. فرزدق در سال 110 يا 112 يا 114 هجرى در گذشت. ر.ك: أبو عبدالله محمد بن سلام الجمحى، طبقات الشعراء، الطبعه الثانيه، دارالكتب العلميه، بيروت، 1408 ق.صص 111 - 156؛ الشعر و الشعراء لابن قتيبه، صص 310 - 318؛ الأغانى، ج 21، صص 278 - 407؛ صادق آئينه‏وند، ادبيات انقلاب در شيعه، چاپ اول، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1359 ش. ج 1، صص 43 - 55.
(139) - نهج البلاغه، حكمت 446.
(140) - نهج البلاغه خطبه 34.
(141) - نهج البلاغه، كلام 16.
(142) - نهج البلاغه، خطبه 216.
(143) - نهج البلاغه، خطبه 216.
(144) - الكافى، ج 8، ص 355.
(145) - نهج البلاغه، خطبه 216.
(146) - نهج البلاغه، خطبه 216.
(147) - نهج البلاغه، نامه 53.
(148) - نهج البلاغه، نامه 51.
(149) - نهج البلاغه، نامه 59.
(150) - نهج البلاغه، خطبه 34
(151) - .ك: كمال الدين ميثم بن على بن ميثم البحرانى، شرح نهج البلاغه، دفتر تبليغات اسلامى، قم، 1362 ش. ج 2،صص 83 - 84
(152) - نهج البلاغه، نامه 26
(153) - نهج البلاغه، خطبه 216
(154) - نهج البلاغه، خطبه 216