پيش گفتار
به نام هستى بخش
جهان آفرين
شكر و سپاس بى نهايت ، خداوند بزرگ را كه ما را از امّت مرحومه قرار
داد؛ و به صراط مستقيم ، ولايت حبْل اللّه - يعنى ؛ اهل بيت عصمت و
طهارت صلوات اللّه عليهم اءجمعين - هدايت نمود.
بهترين تحيّت و درود بر روان پاك پيامبر عالى قدر اسلام و بر اهل بيت
گرامى او باد، مخصوصا چهارمين خليفه بر حقّش ، امام علىّبن الحسين حضرت
سجّاد عليه السّلام .
و لعن و نفرين بر دشمنان و مخالفان اهل بيت رسالت ، كه در حقيقت دشمنان
خدا و رسول و قرآن خواهند بود.
نوشتارى كه در اختيار شما خواننده محترم قرار دارد برگزيده و گرفته شده
است از زندگى سراسر آموزنده ، چهارمين پيشواى بشريّت و ستاره فروزنده
آسمان ولايت ، آن انسان كامل و مجاهد عابد و نستوه كه لقب زين العابدين
و نيز سيّد السّاجدين را به خود اختصاص داده است .
و حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله ، در عظمت و جلالت آن امام همام ضمن
بشارت بر ولادتش ؛ و اين كه چهارمين خليفه و حجّت بر حقّ مى باشد،
فرمود: هنگامى كه نطفه اش توسّط فرزندم حسين عليه السّلام منعقد گردد
همانند ماه خواهد بود و وجودش بيان گر و هدايت گر بشر مى باشد، هر كه
از او - در اءبعاد مختلف زندگى - تبعيّت نمايد سعادتمند و اهل نجات است
.
و در روز قيامت به واسطه شفاعت و رهبرى آن امام ، وارد بهشت خواهد شد و
از نعمت هاى جاويد الهى بهره مند مى گردد.
آيات شريفه قرآن ، احاديث قدسيّه و روايات متعددى در منقبت و عظمت آن
امام مظلوم ، با سندهاى مختلف وارد شده است .
و اين مختصر ذرّه اى از قطره اقيانوس بى كران فضائل و مناقب و كرامات
آن امام والا مقام مى باشد، كه برگزيده و گلچينى است از ده ها كتاب
معتبر(1)،
در جهت هاى مختلف : عقيدتى ، سياسى ، عبادى ، اقتصادى ، فرهنگى ،
اجتماعى ، اخلاقى ، تربيتى و... خواهد بود.
به اميد آن كه اين ذرّه دلنشين و لذّت بخش مورد استفاده و إ فاده عموم
علاقمندان ، مخصوصا جوانان عزيز قرار گيرد.
و ذخيره اى باشد ((لِيَوْمٍ
لايَنْفَعُ مالٌ وَلابَنُونَ إ لاّ مَنْ اءتىَ اللّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ
لي وَلِوادَيَّ ولِمَنْ لَه عَليَّ حَقّ))
، انشاء اللّه تعالى .
مؤ لّف
در مدح چهارمين امام عليه السّلام
از ميهن بانوى ايران سر زد از خاك
عرب
|
آفتابى كز جمالش شد عيان آيات ربّ
|
حجّت حقّ، رحمت مطلق ، علىّ بن
الحسين
|
درّة التّاج شرف ، ماه عجم ، شاه
عرب
|
حَبّذا شاهى كه محكوم شد از او كاخ
كمال
|
فرّخا ماهى كه روشن شد از او مهد
ادب
|
زينت پرهيزكاران بود در زهد و عفاف
|
زان خدا سجّاد و زين العابدين دادش
لقب
|
آن شنيدستم كه در عهد ولى عهدى هشام
|
رهسپار كعبه شد، با مردم شام و حلب
|
خواست تا بوسد حجر را، گشت مانع ،
ازدحام
|
شد ز جمعيّت برون ، كاسايد از رنج و
تعب
|
ديد ناگه صف ز هم بشكست ، ماهى شد
پديد
|
كافتاب از پرتو صبح جمالش در عجب
|
ماه گرد كعبه مى گرديد و خلقى گرد
ماه
|
سنگ را از بوسه اى سيراب كرد از لعل
لب
|
چون هشام ، آن عزّت و قدر و جمال و
جاه ديد
|
از شرار آتش كين حسد شد ملتهب
|
زان ميان يك تن از او پرسيد كاين شه
زاده كيست
|
كاين چنين بر دامن مطلوب زد دست طلب
|
كرد در پاسخ تجاهل ، گفت نشناسم كه
كيست
|
زان تجاهل ها كه بر اعجاز احمد
بولهب
|
چون فرزدق آن سخندان توانا از هشام
|
اين سخن بشنيد، شد آشفته از خشم و
غضب
|
گفت گر نامش ندانى با تو گويم نام
او
|
گر بپرسى خاك بطحا را وجب اندر وجب
|
از زمين و آسمان و آفتاب و مشترى
|
زهره و پروين و ماه و كهكشان و
ذوذنب
|
مروه و بيت و صفا و زمزم و ركن و
مقام
|
مى شناسندش نكونام و نسب اصل و
حَسَب
|
ميوه بستان زهرا، قرّة العين حسين
|
آن كه شد پيدايش او آفرينش را سبب
|
كوكب صبح هدايت ، آن كه نور طلعتش
|
كرد محو از ساحت دين ، ظلمت جهل و
شغب
(2)
|
مختصر حالات ششمين معصوم ، چهارمين اختر امامت
آن حضرت روز جمعه يا پنج شنبه ، 15 جمادى الثّانى يا 23 شعبان ،
سال 36 يا 38 هجرى
(3)، در شهر مدينه منوّره تولّد يافت .
نام : علىّ
(4)
صلوات اللّه و سلامه عليه .
كنيه : ابوالحسن ، ابومحمّد، ابوالقاسم و... .
لقب : سجّاد، زين العابدين ، زين الصّالحين ، سيّد العابدين ، سيّد
السّاجدين ، ذو الثّفنات ، ابن الخيرتَيْن ، مجتهد، عابد، زاهد، خاشع ،
بكّاء، امين و... .
نقش انگشتر: حضرت داراى سه انگشتر بود، كه نقش هر كدام به ترتيب
عبارتند از: للّه للّه
((وَما تَوْفيقى إ
لاّ بِاللّه
)) ،
((الْحَمْدُ لِلّهِ العَلِيِّ))
،
((إ نَّ اللّهَ
بالِغُ اءَمْرِهِ)) و
((الْعِزَّةُ
لِلّهِ)) .
دربان : ابو خالد كابلى ، ابو جبلة ، يحيى بن امّ طويل .
پدر: امام ابو عبداللّه الحسين ، سيّد الشّهداء عليه الصّلاة والسّلام
.
مادر: معروف به شهربانو، شاهزاده ايرانى ، دختر يزدجرد - كه آخرين
پادشاه فارس بود - مى باشد؛ و در زمان عُمَر به اسارت مسلمين در آمد و
امام علىّ عليه السّلام از فروش او مانع شد و فرمود:
او شريف زاده است ، آزادش بگذاريد تا از مسلمين هر كه را بخواهد با او
ازدواج نمايد و مهريه اش از بيت المال پرداخت شود.
پس با انتخاب خود، امام حسين عليه السّلام را براى همسرى خويش برگزيد
كه پس از ازدواج با او، امام سجّاد عليه السّلام از ايشان تولّد يافت .
حضرت در صحرا و صحنه كربلاء حضور داشت و مصائب سخت و دلخراشى را متحمّل
شد، كه عُمْر آن حضرت را در آن لحظات ، بين 22 تا 24 سال گفته اند؛ و
نسل شجره مباركه بنى الزّهراء توسّط امام سجّاد عليه السّلام تكثير و
منتشر گرديد.
آن حضرت پس از شهادت پدر بزرگوارش امام حسين عليه السّلام مبارزات
گوناگونى عليه دستگاه حكومتى بنى اميّه داشت و به شيوه هاى مختلفى در
فرصت هاى مناسب ، در هوشيارى بخشيدن جامعه نسبت به دستگاه ظالم لحظه اى
سكوت و آرامش نداشت ، از طريق سخنرانى ، تشكيل جلسات دعا و مناجات ،
گريه و اظهار مظلوميّت و تظلّم و... .
آن حضرت يكى از چهار نفر گريه كننده گان عالم به شمار آمده ، كه پس از
جريان دلخراش كربلاء مرتّب در هر فرصت مناسبى بر مظلوميّت پدرش امام
حسين عليه السّلام و ياران باوفايش مى گريست ، و جنايات دستگاه بنى
اميّه را افشاء مى كرد.
مدّت عمر: آن حضرت مدّت دو سال و چند ماه در حيات جدّش امام اميرالمؤ
منين عليه السّلام ، و حدود دوازده سال در حيات عمويش امام مجتبى عليه
السّلام ، و 23 يا 24 سال نيز با پدرش ، و حدود 35 سال امامت و رهبريّت
جامعه اسلامى را بر عهده داشت كه جمعا عمر آن حضرت را حدود 57 سال گفته
اند.
مدّت امامت : آن حضرت روز دهم محرّم الحرام ، سال 61 هجرى پس از شهادت
پدر بزرگوارش ، در سنين 23 يا 24 سالگى به منصب امامت و خلافت نايل آمد
و تا 12 يا 25 محرّم سال 94 يا 95، امامتش به طول انجاميد كه جمعا حدود
35 سال امامت و رهبريّت را بر عهده داشته است .
شهادت : حضرت روز شنبه ، دوازدهم يا بيست و پنجم محرّم ، سال 94 يا 95
هجرى قمرى
(5)، توسّط هشام بن عبدالملك مروان به وسيله زهر، مسموم
و به درجه رفيع شهادت نائل گرديد.
محلّ دفن : پيكر مطهّر و مقدّس آن بزرگوار در قبرستان بقيع كنار عمويش
امام حسن مجتبى عليهماالسّلام دفن گرديد.
تعداد فرزندان : مرحوم سيّد محسن امين تعداد پانزده پسر و چهار دختر
براى حضرتش نام برده است .
خلفاى هم عصر آن حضرت : يزيد بن معاويه بن ابى سفيان ، فرزندش معاوية
بن يزيد، مروان بن حكم ، عبدالملك بن مروان ، وليد ابن عبدالملك .
نماز آن حضرت : دو ركعت است ، كه در هر ركعت پس از قرائت سوره حمد، صد
مرتبه آية الكرسى يا سوره توحيد خوانده مى شود، و بعد از سلام نماز،
تسبيحات حضرت زهراء عليهاالسّلام گفته شود؛ و پس از آن حوايج مشروعه
خود را از درگاه خداوند منّان تقاضا و درخواست نمايد.
(6)
فرخنده ميلاد امام چهارم عليه السّلام
حجّت حقّ، آيت مطلق ، علىّ بن
الحسين
|
مظهر شمس الضّحى و زاده طاها و
ياسين
|
گوهر بحر امامت ، آن كه مى بودش صدف
|
دخت كسرى ، شاه بانو، بانوى ايران
زمين
|
پنجم شعبان چو طالع شد به امر
پروردگار
|
شهر يثرب نورافشان گشت از آن ماه
جبين
|
مهر رخسارش عيان گشتى چو از شاه
زنان
|
ماه و خورشيدِ فلك آمد ز نورش خوشه
چين
|
چيره بر ابليس دون گرديد چون گاه
نماز
|
اين ندا آمد ز رحمان اَنْتَ زين
العابدين
|
صاحب دعوت چو جدّش خاتم پيغمبران
|
وارث بابش علىّ در خطبه هاى آتشين
|
خديو دين كه بغضش باعث نار سقر آمد
|
ولىّ حقّ كه حُبّش موجب ماء معين
آمد
|
جهان را شهريار و خلق آن را سيّد و
سرور
|
خدا را حجّت و ختم رسل را جانشين
آمد
|
مُعين انبياء از ابتدا تا انتها
بودى
|
امين اوليا از اوّلين تا آخرين آمد
|
چو جدّش مصطفى فرمانده ارض و سماء
گشتى
|
چو بابش مرتضى شاهنشه دنيا و دين
آمد
|
مطيع امر و فرمانش قضا همچون قدر
آمد
|
غلام حلقه بر گوشش فلك همچون زمين
آمد
|
بهر عيدى نمود آزاد، يك سر بندگان
خود
|
غلامان و كنيزان را چنين يار و معين
آمد
|
چو باشد مادر نيك اختر وى دختر كسرى
|
سزد ايران زمين را فخر بر چرخ برين
آمد
|
فرزندى از دو بهترين انسانها
در احاديث و روايات مختلف آمده است :
هنگامى كه لشكر اسلام بر شهرهاى فارس هجوم آورد و پيروز شد غنيمت هاى
بسيارى از آن جمله ، دختر يزدگرد را به دست آورد و آن ها را به شهر
مدينه طيبّه آوردند.
همين كه آن غنائم جنگى را داخل مسجد بردند، جمعيّت انبوهى گرد آمده
بود؛ و در اين ميان زيبائى دختر يزدگرد توجّه همگان را به خود جلب كرده
بود.
پس چون چشم اين دختر به عمر بن خطّاب افتاد صورت خود را از او پوشاند و
گفت : اى كاش چنين روزى براى هرمز نمى بود، كه دخترش اين چنين در
نوجوانى اسير شود.
سپس از طرف امام علىّ عليه السّلام به او پيشنهاد داده شد كه هر يك از
مردان و جوانان حاضر را كه مايل است براى ازدواج انتخاب كند، و مهريه و
صداق او از بيت المال تاءمين و پرداخت گردد.
دختر كه خود را جهانشاه معرّفى كرده بود و امام علىّ اميرالمؤ منين
عليه السّلام او را شهربانو ناميد، نگاهى به اطراف خود كرد و پس از آن
كه افراد حاضر را مورد نظر قرار داد؛ از بين تمامى آنان ، حضرت ابا
عبداللّه الحسين عليه السّلام را برگزيد؛ و سپس جلو آمد و دست خود را
بر شانه آن حضرت نهاد.
در همين حال مولاى متّقيان علىّ عليه السّلام جلو آمد و حسين عليه
السّلام را مورد خطاب قرار داد و فرمود: از او محافظت كن و به او نيكى
نما، كه به همين زودى بهترين خلق خدا بعد از تو، از اين دختر به دنيا
مى آيد.
و چون از وى سؤ ال كردند كه به چه علّت ، امام حسين عليه السّلام را به
عنوان همسر خويش انتخاب نمود؟
در پاسخ گفت : پيش از آن كه لشكر اسلام بر ما هجوم آورد، من حضرت
محمّد، رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله را در خواب ديدم كه به همراه
فرزندش حسين عليه السّلام وارد منزل ما شد و مرا به ازدواج حسين عليه
السّلام درآورد.
وقتى از خواب بيدار شدم ، عشق و علاقه به او تمام وجودم را فرا گرفته
بود و به غير از او به چيز ديگرى نمى انديشيدم .
و چون شب دوّم فرا رسيد، در خواب ديدم كه حضرت فاطمه زهراء
عليهاالسّلام ، به منزل ما آمد و دين اسلام را بر من عرضه نمود و من
نيز اسلام را پذيرفتم و در عالم خواب توسّط حضرت زهراء مسلمان شدم .
سپس حضرت زهراء عليهاالسّلام به من فرمود: به همين زودى لشكر اسلام بر
فارس غالب و پيروز خواهد شد و تو را به عنوان اسير مى برند؛ و پس از آن
به وصال فرزندم حسين خواهى رسيد و كسى نمى تواند نسبت به تو تجاوز و
قصد سوئى كند.
مادر امام سجّاد زين العابدين عليه السّلام افزود: سخن و پيش گوئى حضرت
فاطمه زهراء عليهاالسّلام به واقعيّت پيوست و من صحيح و سالم به وصال
خود رسيدم و به همسرى و ازدواج امام حسين عليه السّلام درآمدم .
و پس از گذشت مدّتى سيّد السّاجدين ، امام زين العابدين سلام اللّه
عليه در شهر مدينه منوّره ديده به جهان گشود و جهانى را به نور وجود
مقدّس خود روشنائى بخشيد.
و آن حضرت همانند ديگر ائمّه اطهار صلوات اللّه عليهم اجمعين در حالتى
به دنيا قدم نهاد كه پاك و پاكيزه و ختنه شده بود؛ و پس از تولّد،
شهادت بر يگانگى خداوند و رسالت جدّش رسول خدا و امامت و خلافت
اميرالمؤ منين علىّ و ديگر اوصياء صلوات اللّه عليهم اجمعين داد.
و حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله نسبت به اين نوزاد فرمود:
((ابن الخِيرتَين
))
يعنى ؛ پدر اين نوزاد، امام حسين عليه السّلام بهترين خلق خدا و مادرش
، شهربانو بهترين زن از زنان عجم مى باشد.
(7)
از آدم تا سجّاد عليه السّلام
مرحوم حضينى و ديگر بزرگان آورده اند:
شخصى به نام عسكر - غلام امام محمّد جواد عليه السّلام - به نقل از
پدرش حكايت كند:
روزى به محضر شريف حضرت علىّ بن موسى الرّضا عليه السّلام شرف حضور
يافتم و عرضه داشتم : ياابن رسول اللّه ! چطور در بين اهل بيت رسول
اللّه صلّى اللّه عليه و آله فقط امام چهارم ، حضرت علىّ بن الحسين
عليهماالسّلام به عنوان
((سيّد العابدين
)) معروف و مشهور گشته است ؟
امام رضا عليه السّلام در جواب فرمود: خداوند متعال در قرآن تصريح
نموده است كه بعضى از پيغمبران را بر بعضى از ايشان فضيلت و برترى داده
است ؛ و ما اهل بيت رسالت نيز همانند انبياء عظام صلوات اللّه عليهم مى
باشيم .
و سپس افزود: و امّا در رابطه با جدّم ، علىّ بن الحسين عليهماالسّلام
، كه سؤ ال كردى :
همانا پدرم از پدران بزرگوارش عليهم السّلام بيان فرموده است : روزى
امام علىّ بن الحسين عليهماالسّلام مشغول نماز بود، كه ناگاه شيطان به
صورت يك افعى بسيار هولناكى ، با چشم هاى سرخ از درون زمين آشكار شد و
خود را به محراب عبادت آن حضرت نزديك كرد.
(8)
وليكن امام سجّاد عليه السّلام كمترين حسّاسيّتى در برابر آن موجود
وحشتناك نشان نداد و ارتباط خود را با پروردگار متعال خود قطع نكرد.
افعى دهان خود را نزديك انگشتان پاى آن حضرت آورد و آتشى از دهانش
خارج ساخت كه بسيار وحشتناك بود، ولى حضرت با آرامش خاطر و خيالى آسوده
به نماز خود ادامه مى داد و توجّهى به آن نداشت .
در همين حال كه شيطان با آن حالت ترسناك مشغول اذيّت و آزار بود،
ناگهان تيرى سوزاننده از سمت آسمان آمد و به آن ملعون اصابت كرد.
هنگامى كه تير به او خورد، فريادى كشيد و به همان حالت و شكل اوّليّه
خود بازگشت و كنار امام سجّاد، زين العابدين عليه السّلام ايستاد
واظهارداشت :
شما سيّد و سرور عبادت كنندگان هستى ؛ و چنين نامى تنها زيبنده و
شايسته شما مى باشد.
و سپس در ادامه كلام خود افزود: من شيطان هستم ؛ و تمام عبادت كنندگان
را از زمان حضرت آدم تا كنون فريب و بازى داده ام و كسى را از تو قوى
تر و پارساتر نيافته ام .
و پس از آن شيطان از نزد امام سجّاد عليه السّلام خارج شد و حضرت بدون
آن كه به او توجّهى داشته باشد، به نماز و نيايش خود با پروردگار متعال
خويش ادامه داد.
(9)
اظهار نعمت و شكر توفيق
يكى از اصحاب امام زين العابدين عليه السّلام و از راويان حديث
كه به نام زهرى معروف است ، حكايت كند:
روزى به همراه آن حضرت ، نزد عبدالملك مروان رفتيم ؛ عبدالملك ، احترام
شايانى نسبت به حضرت سجّاد عليه السّلام به جا آورد؛ و چون چشمش به
آثار سجود در چهره و پيشانى مبارك امام زين العابدين عليه السّلام
افتاد، گفت :
اى ابو محمّد! خود را بسيار در زحمت عبادت انداخته اى ، با اين كه
خداوند متعال تمام خوبى ها را به تو داده است و تو نزديك ترين فرد به
رسول اللّه مى باشى ، تو داراى علم و كمالى هستى كه ديگران از داشتن آن
محروم مى باشند!
امام سجّاد عليه السّلام فرمود: آنچه از فضل پروردگار و توفيقات الهى
براى من گفتى ، نياز به شكر و سپاس دارد.
و آن گاه فرمود: پيغمبر خدا صلّى اللّه عليه و آله با اين كه تمام
خطاهاى گذشته و آينده اش بخشيده شده بود، آن قدر نماز مى خواند كه
پاهاى مباركش ورم مى كرد، به قدرى روزه مى گرفت كه دهانش خشك مى گشت و
مى فرمود: آيا نبايد بنده اى شكرگزار باشم .
و سپس حضرت در ادامه سخنانش افزود: حمد خداوندى را، كه ما را بر ديگران
برترى بخشيد و به ما پاداش خير عطا نمود، و در دنيا و آخرت حمد و سپاس
، تنها مخصوص اوست .
به خدا سوگند! چنانچه اعضاء و جوارحم قطعه قطعه گردد و در اثر عبادت
نفسم قطع شود، يك صدم شكر يكى از نعمت هاى خداوند را هم انجام نداده ام
.
چگونه مى توان نعمت هاى الهى را برشمرد؟! و چگونه توان شكر نعمتى از
نعمت هايش را خواهيم داشت ؟!
نه به خدا قسم ! خداوند هرگز مرا غافل از شكر نعمت هايش نبيند.
و چنانچه عائله ام و ديگر خويشان و سائر مردم حقّى بر من نمى داشتند،
به جز عبادت و ستايش و مناجات با خداوند سبحان ، كار ديگرى انجام نمى
دادم و سخنى به جز تسبيح و ذكر خداى متعال نمى گفتم تا آن كه نفسم قطع
شود.
زهرى مى گويد: سپس امام عليه السّلام به گريه افتاد و عبدالملك نيز
گريان شد و گفت : چقدر فرق است بين كسى كه آخرت را طلب كرده و براى آن
جديّت و كوشش مى نمايد و بين آن كسى كه دنيا را طلب كرده است و باكى
ندارد كه از كجا و چگونه به دست مى آورد، پس چنين افرادى در آخرت سهمى
و نجاتى برايشان نخواهد بود.
(10)
ادّعاى رهبرى و گواهى سنگ
امام محمّد باقر عليه السّلام حكايت نمايد:
مدّتى پس از آن كه امام حسين عليه السّلام به شهادت رسيد، روزى محمّد
بن حنفيّه به حضرت سجّاد، امام زين العابدين عليه السّلام گفت : اى
برادرزاده ! تو خوب مى دانى كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ،
وصاياى امامت را به پدر من اميرالمؤ منين علىّ عليه السّلام تحويل داد
و او نيز اين امانت الهى را به برادرم امام حسن مجتبى عليه السّلام
سپرد و پس از آن هم به امام حسين عليه السّلام داده شد و او در صحراى
سوزان كربلاء به شهادت رسيد.
و مى دانى كه پدرت وصيّتى درباره امامت نكرده است ، و چون تو جوانى بيش
نيستى ؛ پس با من كه عموى تو و هم رديف پدرت مى باشم ؛ و همچنين از تو
بزرگ تر و با تجربه هستم و من عموى تو و هم رديف پدرت مى باشم و من
بزرگ و با تجربه ام .
بنابر اين در امر امامت و رهبرى جامعه اسلامى با من نزاع نكن ؛ زيرا كه
آن حقّ من خواهد بود.
امام سجّاد عليه السّلام در مقابل او چنين اظهار داشت : اى عمو! رعايت
تقواى الهى كن و از خدا بترس و در آنچه حقّ تو نيست ادعّا نكن ، من تو
را موعظه مى كنم كه مبادا در رديف بى خردان باشى .
همانا پدرم امام حسين عليه السّلام پيش از آن كه عازم عراق گردد، با من
عهد نمود و وصاياى امامت را به من سپرد و اين سلاح حضرت رسول است ، كه
نزد من موجود مى باشد.
بنابراين ، آنچه را استحقاق ندارى مدّعى آن مباش كه برايت بسى خطرناك
است و مرگ زودرس ، تو را فرا مى گيرد؛ پس بدان كه خداوند متعال وصايت و
امامت را تنها در ذريّه امام حسين عليه السّلام قرار داده است .
و چنانچه مايل باشى ، نزد حجرالا سود برويم و از آن شهادت طلبيده و آن
را حاكم قرار دهيم .
امام باقر عليه السّلام فرمود: چون محمّد حنفيّه به همراه آن حضرت كنار
حجرالا سود آمدند، امام زين العابدين عليه السّلام به محمّد حنفيّه
خطاب نمود: تو از خدا بخواه و او را بخوان كه اين سنگ به سخن آيد.
پس محمّد حنفيّه هر چه دعا كرد، اثرى ظاهر نگشت ، و بعد از آن امام
سجّاد عليه السّلام فرمود: اينك نوبت من است ؛ چون اگر حقّ با تو مى
بود جواب مى شنيديم .
محمّد حنفيّه گفت : اكنون تو از خدا بخواه كه اين سنگ شهادت دهد.
سپس امام سجّاد عليه السّلام دعائى را زمزمه نمود و سنگ را مخاطب قرار
داد و فرمود: تو را قسم مى دهم به آن كسى كه ميثاق پيغمبران وديگر
اوصياء را در تو قرار داد، شهادت دهى كه امامت و وصايت پس از پدرم امام
حسين عليه السّلام حقّ كدام يك از ما دو نفر مى باشد.
ناگهان سنگ به حركت درآمد، به طورى كه نزديك بود از جاى خود بيرون آيد؛
و آن گاه با زبانى فصيح به عربى چنين گفت : خداوندا! من شهادت مى دهم
كه وصايت و امامت بعد از حسين ابن علىّ، حقّ پسرش علىّ بن الحسين خواهد
بود.
و محمّد بن حنفيّه با مشاهده اين چنين معجزه اى ، حقّ را پذيرفت و
امامت و ولايت امام سجّاد عليه السّلام را قبول كرد و از او در تمام
مسائل و امور اطاعت نمود.
(11)
رهائى از زن مخالف
حضرت ابوجعفر امام محمّد باقر عليه السّلام حكايت فرمايد:
روزى از روزها مردى - از آنايان - به محضر پدرم امام زين العابدين عليه
السّلام وارد شد و به آن حضرت عرضه داشت : ياابن رسول اللّه ! همسرت -
كه از خانواده شيبانى ها است - امام علىّ بن ابى طالب عليه السّلام را
دشنام و ناسزا مى گويد و با خوارج هم عقيده است .
او اين عقيده را از شما پنهان مى دارد، چنانچه مايل باشيد خود را مخفى
نمائيد تا من با او سخن گويم و متوجّه شويد كه چگونه است .
لذا پدرم ، امام زين العابدين عليه السّلام اين پيشنهاد را پذيرفت و
فرداى آن روز به عنوان اين كه همانند هميشه از خانه خارج مى گشت ، حركت
كرد و در گوشه اى استراحت نمود.
پس آن مرد آمد و با همسر آن حضرت مشغول صحبت شد و پيرامون اميرالمؤ
منين علىّ عليه السّلام مطالبى را مطرح كرد، و زن از روى دشمنى و
خباثتى كه داشت ، مشغول دشنام گفتن و توهين به آن حضرت شد؛ و پدرم امام
سجّاد عليه السّلام سخنانى كه بين آن ها ردّ وبدل مى گرديد، به طور
كامل مى شنيد؛ و با اين كه آن زن بسيار مورد علاقه پدرم بود، چون
متوجّه شد كه از مخالفين و نواصب است او را طلاق داده و رهايش ساخت .
(12)
هدايت گران پس از غروب خورشيد
يكى از اصحاب به نام كنگر ابو خالد كابلى حكايت كند:
روزى در محضر پر فيض امام سجّاد زين العابدين عليه السّلام شرفياب شدم
و از آن حضرت سؤ ال كردم چه كسانى پس از رسول خدا صلّى اللّه عليه و
آله واجب الا طاعه هستند؟
حضرت فرمود: اى كنگر! كسانى نسبت به امور دين و مردم اولى الا مر بوده
؛ و فرمايشاتشان لازم الا جراء مى باشد كه از طرف خداوند به عنوان امام
و خليفه معرّفى شده باشند.
و اوّلين آن ها پس از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ، اميرالمؤ منين
، علىّ بن ابى طالب و سپس حسن و آن گاه حسين عليهم السّلام ؛ و بعد از
ايشان ولايت و رهبرى جامعه به من محوّل گرديده است .
كنگر گويد: پرسيدم كه روايتى از حضرت امير علىّبن ابى طالب عليه
السّلام وارد شده است كه فرمود: هيچ گاه زمين خالى از حجّت نمى ماند،
آيا حجّت خدا بعد از شما كيست ؟
حضرت فرمود: پسرم ، كه نامش در تورات باقر مى باشد، او شكافنده تمام
علوم و فنون است ؛ و بعد از او فرزندش ، جعفر حجّت خدا خواهد بود كه
نام او در آسمان ها، صادق مى باشد.
گفتم : ياابن رسول اللّه ! با اين كه همه شما صادق و راستگو هستيد،
چطور فقط او عنوان صادق را به خود گرفته است .
حضرت در جواب فرمود: همانا پدرم امام حسين از پدرش اميرالمؤ منين
عليهماالسّلام نقل نمود، كه پيغمر خدا فرموده است : هرگاه فرزندم جعفر
بن محمّد تولّد يافت او را صادق لقب دهيد.
چون كه پنجمين فرزندش نيز به نام جعفر است ؛ و با تمام جراءت و جسارت
ادّعاى امامت خواهد نمود و در پيشگاه خداوند او به عنوان جعفر كذّاب و
مفترى على اللّه مى باشد، زيرا به برادر خود حسادت مى ورزد و چيزى را
كه اهليّت ندارد ادّعا مى كند.
بعد از آن امام سجّاد عليه السّلام بسيار گريست و آن گاه اظهار داشت :
به روشنى مى بينم كه جعفر كذّاب ، هم دست طاغوت زمانش شده و از روى طمع
و حسادت ، منكر - دوازدهمين - حجّت خدا مى گردد.
گفتم : اى سرور! اين كه مى گويند دوازدهمين حجّت خدا غيبت مى نمايد،
آيا حقيقت دارد؟ و آيا امكان پذير است ؟
حضرت فرمود: آرى ، سوگند به خداوند، كه اين مطلب در كتابى نزد ما موجود
است ؛ و تمام جريانات و وقايعى كه بر ما و بعد از ما ودر زمان غيبت رخ
مى دهد، همه آن ها در آن كتاب موجود مى باشد.
(13)
شرمندگى حسن بصرى
حسن بصرى - كه يكى از دراويش صوفى مسلك مى باشد - در كنگره عظيم
حجّ در محلّ مِنى براى جمعى از حاجيان ، مشغول موعظه و نصيحت بود.
امام علىّ بن الحسين عليهماالسّلام از آن محلّ عبور مى نمود، چشمش به
حسن بصرى افتاد كه براى مردم سخنرانى و موعظه مى كرد.
حضرت ايستاد و به او خطاب كرد و فرمود: اى حسن بصرى ! لحظه اى آرام باش
، از تو سؤ الى دارم ، چنانچه در اين حالت و با اين وضعيتى كه مابين
خود و خدا دارى ، مرگ به سراغ تو آيد آيا از آن راضى هستى ؟ و آيا براى
رفتن به سوى پروردگارت آماده اى ؟
حسن بصرى گفت : خير، آماده نيستم .
حضرت فرمود: آيا نمى خواهى در افكار و روش خود تجديد نظر كنى و تحوّلى
در خود ايجاد نمائى ؟
حسن بصرى لحظه اى سر به زير انداخت و سپس گفت : آنچه در اين مقوله
بگويم ، خالى از حقيقت است .
امام سجّاد عليه السّلام فرمود: آيا فكر مى كنى كه پيغمبر ديگرى مبعوث
خواهد شد؟ و تو از نزديكان او قرار خواهى گرفت ؟
پاسخ داد: خير، چنين فكرى ندارم .
حضرت فرمود: آيا در انتظار جهانى ديگر غير از اين دنيا هستى ، كه در آن
كارهاى شايسته انجام دهى و نجات يابى ؟
اظهار داشت : خير، آرزوى آن را ندارم .
امام عليه السّلام فرمود: آيا تاكنون عاقلى را ديده اى كه از خود راضى
باشد و به راه كمال و ترقّى قدم ننهد؛ و در فكر تحوّل و موعظه خود
نباشد؛ ولى ديگران را پند و اندرز نمايد؟!
و بعد از اين سخنان ، امام سجّاد عليه السّلام به راه خود ادامه داد و
رفت .
حسن بصرى پرسيد: اين چه كسى بود، كه در اين جمع با سخنان حكمت آميز خود
با من چنين صحبت كرد؟
در پاسخ به او گفتند: او علىّ بن الحسين عليهماالسّلام بود.
پس از آن ديگر كسى نديد كه حسن بصرى براى مردم سخنرانى و موعظه كند.
(14)
خصلت هاى ممتاز
حضرت باقرالعلوم عليه السّلام صفات و خصلت هائى را پيرامون پدرش
، حضرت سجّاد، زين العابدين عليه السّلام بيان فرموده است كه بسيار
قابل توجّه و كسب فيض است :
در هر شبانه روز همچون اميرالمؤ منين علىّ عليه السّلام هزار ركعت نماز
به جا مى آورد، پانصد درخت خرما داشت كه كنار هر درختى دو ركعت نماز مى
خواند.
چون آماده نماز مى گرديد، رنگ چهره اش دگرگون مى گشت و به هنگام
ايستادن به نماز، همچون عبدى ذليل و فروتن كه در برابر پادشاهى عظيم و
جليل قرار گرفته ؛ و تمام اعضاء بدنش از ترس و خوف الهى مى لرزيد.
نمازش همانند كسى بود كه در حال وداع و آخرين ملاقات و ديدار با
پروردگارش باشد.
هنگام نماز به هيچ كسى و هيچ سمتى توجّه نداشت ؛ و تمام توجّهش به خداى
متعال بود، به طورى كه گاهى عبايش از روى شانه هايش مى افتاد و اهميّتى
نمى داد، وقتى به حضرتش گفته مى شد، در پاسخ مى فرمود: آيا نمى دانيد
در مقابل چه قدرتى ايستاده و با چه كسى سخن مى گويم ؟!
مى گفتند: پس واى بر حال ما كه به جهت نمازهايمان بيچاره و هلاك خواهيم
گشت ؛ و حضرت مى فرمود: نافله بخوانيد، همانا كه نمازهاى نافله جبران
ضعف ها را مى نمايد.
حضرت در شب هاى تاريك كيسه هاى آرد و خرما و مبالغى دينار و درهم بر
پشت خود حمل مى نمود و چه بسا چهره خود را مى پوشانيد؛ و آن ها را بين
فقراء و نيازمندان توزيع و تقسيم مى نمود.
و چون حضرتش وفات يافت ، مردم متوجّه شدند كه او امام و پيشوايشان ،
حضرت سجّاد امام زين العابدين عليه السّلام بوده است .
روزى شخصى نزد آن حضرت آمد و گفت : ياابن رسول اللّه ! من تو را بسيار
دوست دارم ، پس فرمود: خداوندا، من به تو پناه مى برم از اين كه ديگران
مرا دوست بدارند در حالى كه مورد خشم و غضب تو قرار گرفته باشم .
از يكى از كنيزان پدرم پيرامون زندگى آن بزرگوار سؤ ال شد؟
در جواب گفت : حضرت در منزل آنچه مربوط به خودش بود، شخصا انجام مى داد
ضمن آن كه به ديگران هم كمك مى نمود.
روزى پدرم از محلّى عبور مى كرد، ديد عدّه اى درباره ايشان بدگوئى و
غيبت مى كنند، ايستاد و فرمود: اگر آنچه درباره من مى گوييد صحّت دارد
از خداوند مى خواهم كه مرا بيامرزد؛ و چنانچه دروغ مى گوييد، خداوند
شما را بيامرزد.
هرگاه محصّل و دانشجوئى به محضر آن حضرت وارد مى شد، مى فرمود: مرحبا
به كسى كه به سفارش رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله عمل مى كند، هركه
جهت تحصيل علم از منزل خارج شود در هر قدمى كه بردارد زمين برايش تسبيح
مى گويد.
پدرم امام سجّاد عليه السّلام سرپرستى بيش از صد خانوار مستضعف و بى
بضاعت را بر عهده گرفته بود و به آن ها كمك مى نمود.
و آن حضرت سعى مى نمود كه هميشه در كنار سفره اش يتيمان و تهى دستان و
درماندگان بنشينند؛ و آن هائى كه معلول و فلج بودند، حضرت با دست مبارك
خود براى ايشان لقمه مى گرفت و در دهانشان مى نهاد؛ و اگر عائله
داشتند، نيز مقدارى غذا براى خانوادهايشان مى فرستاد.
(15)
استجابت دعا در هلاكت دشمن
محدّثين و تاريخ نويسان آورده اند:
پس از واقعه دلخراش كربلاء، و بعد از وقوع تحوّلاتى در حكومت بنى اميّه
، مختار ثقفى روى كار آمد.
و يكى از فرماندهان مختار شخصى به نام ابراهيم فرزند مالك اشتر بود، كه
بعد از آن كه عبيداللّه بن زياد ملعون را دست گير كردند، توسّط ابراهيم
، فرمانده لشكر مختار در كنار رودى به نام خارز به هلاكت رسيد و سپس سر
آن خبيث را به همراه چند سر ديگر از جنايت كاران و قاتلين - در صحنه
عاشوراى حسينى سلام اللّه عليه - را براى مختار فرستاد.
و مختار نيز بى درنگ و بدون فوت وقت ، سر عبيداللّه ملعون را براى امام
سجّاد، حضرت زين العابدين عليه السّلام و همچنين عمويش محمّد حنفيّه إ
رسال داشت .
هنگامى كه سر آن ملعون را حضور امام سجّاد عليه السّلام آوردند، آن
حضرت كنار سفره طعام نشسته بود و غذا تناول مى نمود.
و چون چشم حضرت بر آن سر افتاد، فرمود: هنگامى كه ما را به مجلس
عبيداللّه بن زياد وارد كردند، آن ملعون با اصحاب خود مشغول خوردن غذا
بود و سر مقدّس و مطهّر پدرم ، حضرت ابا عبداللّه الحسين عليه السّلام
را نيز مقابلش نهاده بودند.
و من در همان حالت از خداوند متعال تقاضا كردم : پيش از آن كه از اين
دنيا بروم ، سر بريده ابن زياد ملعون را ببينم .
شكر و سپاس خداوند متعال را به جا مى آورم كه دعاى مرا مستجاب نمود.
پس از آن ، امام سجّاد عليه السّلام سر آن ملعونِ خبيث و پليد را به
دور انداخت و سر بر سجده شكر نهاده و چنين اظهار داشت :
حمد مى گويم و سپاس به جا مى آورم خداوند متعالى را كه دعاى مرا به
استجابت رساند و در اين دنيا انتقام خون به ناحقّ ريخته پدرم را از
دشمن گرفت .
و سپس افزود در پايان : خداوند، مختار را پاداش نيك و جزاى خير عطا
فرمايد.
(16)
مدينه در محاصره دشمن و تنها پشتيبان ، فرشته
الهى
سعيد بن مسيّب - كه يكى از اصحاب و ياران امام سجّاد، حضرت زين
العابدين عليه السّلام است - حكايت كند:
در آن هنگامى كه دشمن به شهر مدينه طيّبه حمله و هجوم آورد و تمام
اموال و ثروت مسلمان ها را چپاول كرده و به غارت بردند، مدّت سه شبانه
روز اطراف مسجد النّبىّ صلّى اللّه عليه و آله در محاصره دشمن قرارگرفت
.
و در طىّ اين مدّت ، ما به همراه امام سجّاد عليه السّلام بر سر قبر
مطهّر حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله مى آمديم ؛ و زيارت مى كرديم و
نماز مى خوانديم ، ولى هرگز دشمن متوجّه ما نمى شد و ما را نمى ديد.
و هنگامى كه كنار قبر مطهّر مى رسيديم ، حضرت سجّاد عليه السّلام
سخنانى را با قبر مطرح و زمزمه مى نمود كه ما متوجّه آن سخنان نمى شديم
.
در يكى از همين روزها در حالتى كه مشغول زيارت قبر مطهّر بوديم و حضرت
نيز با قبر مطهّر و مقدّس جدّش سخن مى گفت ، ناگاه مردى اسب سوار را
ديديم ، در حالتى كه لباس سبز پوشيده بود و سلاحى در دست داشت ، بر ما
وارد شد.
و چون هر يك از نيروى دشمن مى خواست به قبر شريف جسارتى كند، آن اسب
سوار با سلاح خود به آن شخص مهاجم اشاره مى نمود و بدون آن كه آسيبى به
او برسد، در دم به هلاكت مى رسيد.
و پس از آن كه مدّت قتل و غارت پايان يافت و دشمنان از شهر مدينه طيّبه
بيرون رفتند، امام سجّاد حضرت زين العابدين عليه السّلام تمامى زيور
آلات زنان بنى هاشم را جمع آورى نمود؛ و خواست كه آن هدايا را به رسم
تشكّر و قدر دانى ، تقديم آن اسب سوار سبزپوش نمايد؛ ليكن او خطاب به
امام زين العابدين عليه السّلام كرد و اظهار داشت :
يابن رسول اللّه ! من يكى از ملائكه الهى هستم كه چون دشمن به شهر
مدينه طيّبه و همچنين به اهالى آن حمله كرد، از خداوند متعال اجازه
خواستم تا حامى و پشتيبان شما باشم .
(17)
زهد و قناعت همراه با ثروت انبوه
مرحوم قطب الدّين راوندى در كتاب خود به نقل از امام پنجم ،
حضرت باقرالعلوم عليه السّلام آورده است :
روزى عبدالملك بن مروان مشغول طواف كعبه الهى بود و امام سجّاد حضرت
زين العابدين عليه السّلام نيز بدون آن كه كمترين توجّهى به عبدالملك
نمايد، مشغول طواف گرديد و تمام توجّهش به خداى متعال بود.
عبدالملك با ديدن اين صحنه ، از اطرافيان خود سؤ ال كرد: اين شخص
كيست ، كه هيچ اعتنا و توجّهى به ما ندارد؟
به او گفتند: او علىّ بن الحسين ، زين العابدين است .
عبدالملك در همان جائى كه بود نشست و بدون آن كه حركتى كند دستور داد:
او را نزد من آوريد.
چون حضرت را نزد عبدالملك آوردند، گفت : ياابن رسول اللّه ! من كه قاتل
پدرت - امام حسين عليه السّلام - نيستم ؛ پس چرا نسبت به ما بى اعتنا و
بى توجّه هستى ؟
حضرت فرمود: قاتل پدرم به جهت كارهاى ناشايستى كه داشت ، دنيايش تباه
گشت و با كشتن پدرم آخرتش نيز تباه گرديد، اگر تو هم دوست دارى كه
همچون او دنيا و آخرتت تباه گردد، هر چه مى خواهى انجام بده .
عبدالملك عرضه داشت : خير، هرگز من چنان نمى كنم ؛ وليكن از تو مى
خواهم تا در فرصت مناسبى نزد ما آئى ، تا از دنياى ما بهره مندشوى .
در اين هنگام ، امام سجّاد عليه السّلام روى زمين نشست و آن گاه دامن
عباى خويش را گشود و به ساحت اقدس الهى اظهار داشت : خداوندا، موقعيّت
و عظمت دوستان و بندگان مخلصت را به او نشان بده ، تا مورد عبرتش قرار
گيرد.
ناگاه دامان حضرت پر از جواهرات گرانبها شد و همه چشم ها را بدان سو،
خيره گشت .
سپس حضرت خطاب به عبدالملك كرد و فرمود: اى عبدالملك ! كسى كه اين چنين
نزد خداوند متعال آبرومند و محترم باشد، چه احتياجى به دنياى شما دارد؟
و پس از آن اظهار داشت : خداوندا، آن ها را از من بازگير، كه مرا نيازى
به آن ها نيست .
(18)
نجات از غُل و زنجير
ابن شهاب زُهَرى - كه يكى از ياران و دوستان حضرت سجّاد امام
زين العابدين صلوات اللّه و سلامه عليه است - حكايت كند:
در آن روزى كه عبدالملك بن مروان امام سجّاد عليه السّلام را دست گير
كرد، حضرت را به شهر شام فرستاد، و ماءمورين بسيارى را نيز براى كنترل
آن حضرت گماشت ، آن چنان كه حضرت در سخت ترين وضعيّت قرار گرفت .
زُهَرى گويد: من با يكى از فرماندهان صحبتى كردم و اجازه خواستم تا با
امام عليه السّلام خداحافظى كنم ؛ پس به من اجازه دادند، همين كه به
محضر مبارك حضرت وارد شدم ، او را در اتاقى بسيار كوچك ديدم ، در حالى
كه پاهاى حضرت را با زنجير به گردنش بسته و دست هايش را نيز دست بند
زده بودند.
من با ديدن چنين صحنه اى دلخراش ، گريان شدم و عرضه داشتم : اى كاش
من به جاى شما بودم و شما را با اين حالت نمى ديدم .
امام عليه السّلام فرمود: اى زهرى ! گمان مى كنى اين حركات و شكنجه ها
مرا آزرده خاطر مى گرداند؟!
چنانچه بخواهم و اراده نمايم ، همه آن ها هيچ است .
سپس حضرت تكانى به پاها و دست هاى مباركش داد و خود را از غُل و زنجير
و دست بند رها ساخت ؛ و آن گاه من از حضور پُر فيض حضرت خداحافظى كرده
و بيرون آمدم .
بعد از آن شنيدم كه ماءمورين در جستجوى حضرت بسيج شده بودند و مى
گفتند: نمى دانيم در زمين فرو رفته و يا آن كه به آسمان بالا رفته است
، ما چندين ماءمور مواظب او بوديم ؛ ولى شبانگاه او را از دست داديم و
چون به كجاوه او رفتيم ، غل و زنجير را در حالى كه كف كجاوه افتاد بود،
خالى ديديم .
زهرى گويد: من سريع نزد عبدالملك رفتم تا بيشتر در جريان امر قرار گيرم
، و هنگامى كه بر عبدالملك وارد شدم ، پس از صحبت هائى ، به من گفت :
در آن چند روزى كه علىّ بن الحسين عليهماالسّلام مفقود شده بود، ناگهان
نزد من آمد و اظهار نمود: اى عبدالملك ! تو را با من چه كار است ؟ و از
من چه مى خواهى ؟
گفتم : دوست دارم نزد من و در كنار من باشى .
فرمود: وليكن من دوست ندارم ؛ و سپس از نزد من خارج شد و رفت ، و مرا
از آن پس ترس و وحشتى عجيب فرا گرفته است .
(19)
هر كه دعوت شود دوستش دارند
مرحوم طبرسى در كتاب احتجاج خود آورده است :
در يكى از سال ها بر اثر نيامدن باران ، شهر مكّه را بى آبى و خشك سالى
فرا گرفته بود، آن چنان كه مردم سخت در مضيقه و تنگناى بى آبى قرار
گرفته بودند.
لذا بعضى از شخصيّت ها همانند: مالك بن دنيار، ثابت بنانى ، ايّوب
سجستانى ، حبيب فارسى و... جهت نيايش و نياز به درگاه خداوند متعال
وارد مسجدالحرام شده و كعبه الهى را طواف كردند؛ وليكن هر چه دعا و
استغاثه كردند، نتيجه اى حاصل نشد و باران نيامد.
در همين بين ، جوانى خوش سيما، غمگين و محزون وارد شد و پس از طواف و
زيارت كعبه الهى ، خطاب به جمعيّت كرد و فرمود: اى جماعت ! آيا در جمع
شماها كسى نيست كه مورد محبّت خداى مهربان باشد؟
جمعيّت گفتند: اى جوان ! وظيفه ما دعا و درخواست كردن است و استجابت
دعا بر عهده خداوند رحمان مى باشد.
جوان فرمود: چنانچه يك نفر از شما محبوب پروردگار مى بود، دعايش
مستجاب مى گرديد؛ و سپس به آن ها اشاره نمود كه از نزديك كعبه كنار
رويد، و آن گاه خودش نزديك آمد و سر به سجده الهى نهاد و چنين اظهار
داشت :
((سَيِّدى
بِحُبِّك لى إ لاّ سَقَيْتَهُمُ الْغَيْثَ))
؛ اى مولا و سرورم ! تو را قسم مى دهم به آن محبّت و دوستى كه نسبت به
من دارى ، اين مردم را از آب باران سيراب فرما.
ناگهان ابرى پديدار شد و همانند دهانه مشگ ، باران بر اهل مكّه و بر آن
جمعيّت فرو ريخت .
ثابت بنانى گويد: به او گفتم : اى جوان ! از كجا دانستى كه خدايت تو را
دوست دارد؟
فرمود: چنانچه خداوند كريم ، مرا دوست نمى داشت ، به زيارت خانه اش
دعوتم نمى كرد؛ پس چون مرا به زيارت خود پذيرفته است ؛ دوستم مى دارد،
و به همين جهت وقتى دعا كردم مستجاب شد.
پس از آن ، جوان اشعارى را به اين مضمون سرود:
هركه پروردگار متعال را بشناسد و عارف به او باشد؛ ولى در عين حال خود
را از ديگران بى نياز نداند، شقىّ و بيچاره است .
بنده خدا به غير از تقوا و پرهيزكارى چه چيز ديگرى مى تواند برايش
سودمند باشد؟
با اين كه مى داند تمامى عزّت ها و سعادتمندى ها و خوشبختى ها تنها
براى افراد باتقوا و پرهيزكار خواهد بود.
ثابت بنانى گويد: پس از آن از اهالى مكّه سؤ ال كردم كه اين جوان كيست
؟
گفتند: او علىّ بن الحسين بن علىّ بن ابى طالب - يعنى امام سجّاد، زين
العابدين - عليهم السّلام مى باشد.
(20)
نتيجه تواضع در مقابل بى خردان
روزى امام سجّاد، حضرت زين العابدين عليه السّلام در جمع عدّه
اى از دوستان و ياران خود نشسته بود، كه يكى از خويشان آن حضرت ، به
نام حسن بن حسن وارد شد.
و چون نزديك حضرت قرار گرفت ، زبان به دشنام و بدگويى به آن حضرت باز
كرد؛ و امام عليه السّلام سكوت نمود و هيچ عكس العملى در مقابل آن مرد
بى خرد نشان نداد تا آن كه آن مرد بد زبان آنچه خواست به حضرت گفت و
سپس از مجلس بيرون رفت .
آن گاه ، امام سجّاد عليه السّلام به حاضرين در جلسه خطاب نمود و
فرمود: دوست دارم هر كه مايل باشد با يكديگر نزد آن مرد برويم تا پاسخ
مرا در مقابل بد رفتارى او بشنود.
افراد گفتند: يابن رسول اللّه ! ما همگى دوست داريم كه همراه شما باشيم
و آنچه لازم باشد به او بگوييم و از شما حمايت كنيم .
سپس حضرت كفش هاى خود را پوشيد و به همراه دوستان خود حركت كرد و آن ها
را با اين آيه شريفه قرآن نصيحت نمود:
((والكاظمين الغيظ والعافين عن النّاس
واللّه يحبّ المحسنين ))
(21).
و با اين سخن دلنشين ، همراهان فهميدند كه حضرت با آن مرد برخورد خوبى
خواهد داشت .
وقتى به منزل آن مرد رسيدند، حضرت يكى از همراهان را صدا كرد و فرمود:
به او بگوئيد كه علىّ بن الحسين آمده است .
چون مرد بد زبان شنيد كه آن حضرت درب منزل او آمده است ، با خود گفت :
او آمده است تا تلافى كند و جسارت هاى مرا پاسخ گويد.
پس هنگامى كه آن مرد درب خانه را گشود و از خانه خارج گشت ، حضرت به او
فرمود: اى برادر! تو نزد من آمدى و به من نسبت هائى دادى و چنين و چنان
گفتى ، اگر آنچه را كه به من نسبت دادى در من وجود دارد، پس از خداوند
متعال مى خواهم كه مرا بيامرزد.
و اگر آنچه را كه گفتى ، در من نيست و تهمت بوده باشد از خداوند مى
خواهم كه تو را بيامرزد.
چون آن مرد چنين اخلاق حسنه اى را از امام زين العابدين عليه السّلام
مشاهده كرد، حضرت را در آغوش گرفته و بوسيد و ضمن عذرخواهى ، گفت : اى
سرورم ! آنچه را كه به شما گفتم ، تهمت بود ومن خود سزاوار آن حرف ها
هستم ، مرا ببخش .
(22)