تحولات اجتماعى و انقلاب اسلامى
از ديدگاه امام خمينى (ره)

مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى (ره)

- ۱۱ -


بيماريهاى بعد از انقلاب  
بيمارى هاى بعد از انقلاب مضر است ، آن توجه كردن به اينكه حالا، حالا من چه بايد داشته باشم ، ندارم ، مثلا من بايد مقامم چه باشد، نيست .
صحيفه نور جلد:10 صفحه :52 تاريخ سخنرانى :3/8/58
ماءيوس شدن از انقلاب  
الان دست هايى ، قلم هايى ، زبان هايى در كار است كه ملت ما را ماءيوس ‍ كند، اشكالاتى مى تراشند و نقل مى كنند و مى نويسند و مى گويند همه اش ‍ براى اين است كه روح ياس در شما، در جوان هاى ما، در قشرهاى ملت ما ايجاد كنند اگر روح ياس پيدا بشود در يك جامعه اى ، آن جامعه سست مى شود و اگر سست شد، نمى تواند به پيروزى برسد آنها هم چون به حسب شناخت روانشناسى خود به اينجا رسيده اند كه بايد اين ملت را ماءيوس كرد، هر چه بشود، هى مى گويند هيچ نشد همين كه تبليغات و بوق تبليغاتى شان در صدد اين است كه بگويند خوب ، انقلاب شد و هيچ كارى نشد، اين براى اين است كه شما را از اين انقلاب مايوس كنند.
صحيفه نور جلد:10 صفحه :118 تاريخ سخنرانى :12/8/58
نفاق افكنى و اغفال جوانان
دست هاى خائن از راه نفاق افكنى ، خلل مى خواهند وارد كنند بر نهضت ما، از راه اينكه يك دسته اى را در مقابل دسته ديگر قرار بدهند، اغفال كنند يك دسته اى از جوان ها، يك دسته از روستايى هايى كه دل صاف دارند، قلوب الهى صاف دارند، از آنها استفاده كنند و بر ضد شما جوان ها كه پاسدار اسلام هستيد و براى اسلام قيام كرديد و براى اسلام اين مشقت ها را متحمل شديد، آنها را مى خواهند در مقابل شما قرار بدهند و نگذارند اين مسائلى كه الان ما مبتلا به آن هستيم به پيش برود.
صحيفه نور جلد:11 صفحه :69 تاريخ سخنرانى :30/9/58
ايجاد نفاق و اختلاف در انقلاب و انجام كودتا 
حريف هاى ما كه كار كشته و كار كرده و مطالعه كرده هستند، اينها مطالعه كردند كه بايد در اين وقتى كه يك چنين انقلابى با دست خود ملت پيش ‍ آمده است كودتا نبوده است كه اختيارش را بشود يك كسى بگيرد و تحت نفوذ ديگرى باشد، با دست همين ملت بوده است و يك ملت را نمى شود مهار كرد، بايد چه بكنند، تا اينكه اين انقلاب را نگذارند به ثمر برسد. بايد خود انقلاب را از باطن داخل خودش فاسد كنند فعاليت الان در اين جهت است كه ميخواهند كه اين انقلاب را در خودش ايجاد نفاق و اختلاف كنند و مدفونش كنند و پس از اينكه خود انقلاب مدفون شد، بيايند و يك نفرى كه خودشان تعيين مى كنند، يك كودتايى ، يك بساطى درست كنند و همان مسائل سابقش را پيش بياورند.
صحيفه نور جلد:11 صفحه :810 تاريخ سخنرانى :6/10/58
طغيان نسبت به مردم و ايجاد هرج و مرج در جامعه 
يكى از مسائل ديگرى هم كه باز شياطين دارند دنبال مى كنند و ما بايد توجه داشته باشيم اين است كه كارهايى كه انجام مى گيرد، چه از دولت و چه از ملت ، چه از پاسدارها و چه از كميته ها، چه از دادگاه ها و چه از نظامى ها، از هر طائفه اى كه انجام مى گيرد، توجه داشته باشيد كه روى موازين اسلام انجام بگيرد، ما انقلاب كه كرديم ، انقلاب از تقريبا رژيم طاغوت و كفر به رژيم اسلام و عدل است . نبايد به اسم انقلاب ما خلاف كار انقلابى بكنيم ...
...نباشد آنطورى كه اسم اسلام را رويش بگذاريم ، در واقع طاغوت باشد. يك وقتى ما توجه به اين نكنيم كه ما از طاغوت سر در آورديم با اسم اسلام . آنها طاغوت بودند و اسم اسلام هم تو كار نبود، ما مى گوئيم اسلام ، لكن يك وقت سر از طاغوت درآورد، طغيان بكنيد به مردم ، پاسدار مردم را اذيت كند، پاسبان مردم را اذيت كند، دادگاه ها برخلاف حكم بكنند، بايد همه چيز اسلامى بشود. اگر همه چيز اسلامى بشود يك جامعه اى پيدا مى شود غير قابل فساد، آسيب ديگر نمى بيند آن جامعه ، و اگر بنا باشد كه اگر باز يك جامعه اى هرج و مرج باشد آسيب بردار هست .
صحيفه نور جلد:11 صفحه :170 تاريخ سخنرانى :11/10/58
انشعاب و انحراف از اسلاميت نهضت  
اگر چنانچه نهضت ازاسلاميتش بيرون رفت ، هر كس يك راهى دارد، راه مختلف خواهد شد. وقتى راه ها مختلف شد، آسيب مى بيند.
صحيفه نور جلد:12 صفحه :191 تاريخ سخنرانى :1/4/59
اختلاف در بهره بردارى اقشار و گروههاى مختلف از پيرورى 
بعد از اينكه شما پيروز شديد و ملت پيروز شد دستجات مختلفى كه مى خواستند بهره بردارى بكنند و با شماها يك راه را نداشتند، شروع كردند به اظهار وجود كردن و گاهى هم پيروزى را به خودشان نسبت دادند. اينكه گفته شده است بعضى از اشخاص و بعضى از علماى جامعه شناسى گفته اند كه اگر پيروز شدند يك ملتى ، متحد مى شوند و اگر شكست خوردند مختلف مى شوند، اين مخالف آن چيزهايى است كه ما در عين مى بينيم بلكه علم اقتضاى اين را مى كند كه بعد از اينكه يك ملتى پيروز هم شدند به واسطه اينكه قشرهاى مختلف مقاصد مختلف دارند بعد از پيروزى شروع به مخالفت مى كنند. ما ديديم اين معنا را كه بعد از اينكه ملت ايران پيروز شد آن جبهه ها و آن گروه هايى كه در آنوقت مخالفتى نميكردند بعد از پيروزى براى بهره بردارى ، بهره بردارى و براى اينكه اين مساءله معجزه آميز را هر كدام به خودشان نسبت بدهند آنها به مخالفت برخاستند.
صحيفه نور جلد:14 صفحه :70 تاريخ سخنرانى :24/11/59
قدرت طلبى و مال طلبى (عدم تهذيب نفس )
و آن روزى كه ديديد و ديدند كه انحراف در مجلس پيدا شد، انحراف از حيث قدرت طلبى و از حيث مال طلبى ، در كشور در وزيرها پيدا شد، در رييس جمهور پيدا شد، آن روز بدانند كه علامت اينكه شكست بخوريم ، خودنمايى كرده از آن وقت بايد جلويش را بگيرند رييس جمهورى كه بخواهد سلطنت كند به اين مملكت ، خود مردم بايد جلويش را بگيرند مجلسى كه بخواهد قدرتمندى نشان بدهد و آن مسائلى كه سابق و آن افرادى كه سابق در مجلس بودند آن كارها را بكند، خود مردم بايد جلويش ‍ را بگيرند اگر مردم بخواهند كه اسلام را حفظ كنند، جمهورى اسلامى را حفظ كنند، دولت و مجلس و رييس جمهور و اينها را حفظشان كنند يعنى حفظ كنند، از اينكه خداى نخواسته يك وقت قدمى از آن ور برندارند اين شيطانى است كه در انسان هست و ممكن است كه هركس را منحرف كند و لازم است كه انسان خودش را مهذب كند.
صحيفه نور جلد:16 صفحه :32 تاريخ سخنرانى :19/11/60
غرور و غفلت و تزلزل در انسجام و وحدت
مبادا پيروزى ها شما را مغرور كند و از كمك هاى غيبى غافل نمايد كه غرور و غفلت انسان را به تباهى مى كشد و بى ترديد از قدرت نظامى مى كاهد و پس از اتكال به خداوند به قدرت خود كه از اوست اعتماد و اتكال داشته باشيد.
مى دانيد كه پيروزى ها در اثر انسجام تمام قواى مسلح با نقشه واحد و فكر واحد نصيب شما شد بايد اين انسجام و اين وحدت حفظ شود كه تزلزل در اين امر الهى از بزرگترين اسباب فشل و خداى ناخواسته شكست است .
صحيفه نور جلد:16 صفحه :134 تاريخ سخنرانى :29/1/61
غفلت از ياد خدا و غرور و سركشى 
لازم است در اين زمان كه كشور اسلامى ما مبتلابه جنگ تحميلى است به قواى مسلح و رزمندگان عزيز، اين مدافعان اسلام بزرگ و كشور عزيز و به ساير متصديان امور نظامى و انتظامى و امنيتى تذكر دهم كه همانطور كه تاكنون مشاهده و لمس كرده ايد با وحدت و انسجام شماست كه پيروزى در مرزها و در داخل كشور نصيب شما و ملت بزرگ ايران شده است ، كوچكترين غفلت از اين امر و بالاتر از آن خداى نخواسته غفلت از ياد خداوند تعالى موجب سستى و تزلزل خواهد شد و زحمات چندين ساله تان و خون شهيدان عزيزمان به باد فنا خواهد رفت . توجه به معنويت و تكليف الهى و ياد خداوند باعث مى شود كه اين وحدت محفوظ و اين برادرى برقرار ماند خوف آن است كه اسلحه در دست شما جوانان عزيز موجب غرور و سركشى شود و آن تحول روحانى عظيم كه در شما پيدا شده است از دستتان برود و شيطان نفس اماره شما را به دام كشد.
صحيفه نور جلد:17 صفحه :227 تاريخ سخنرانى :12/1/62
استبداد دينى و كناره گيرى مردم از روحانيون 
يك قصه هم قصه بعضى ائمه جمعه و بعضى از علماى بلاد است كه با دخالت هاى بى مورد خود در امور دولت ، اسباب اين مى شوند كه مردم از آنها كنار گيرند. اگر مردم از روحانيون كنار گيرند، موجب مى شود كه روحانيون شكست بخورند و اگر روحانيون شكست بخورند، جمهورى اسلامى شكست مى خورد. اين مطلب را بارها گفته ام كه روحانيون بايد وضعى ارشادى داشته باشند، نه اين كه بخواهند حكومت كنند. كارى نبايد بكنيم كه مردم بگويند اينها دستشان به جايى نمى رسيد، حالاكه رسيد ديديد اين طور شدند. استبداد دينى خود تهمتى است كه از كنارش نبايد گذشت ، راديوها مرتب از آن سخن مى گويند و ما را به خودكامگى متهم مى كنند. روحانيون نبايد كارى كنند كه شاهد دست دشمن بدهند. دخالت ما بايد نهى از منكر و امر به معروف باشد.
صحيفه نور جلد:19 صفحه :50 تاريخ سخنرانى :11/6/63
ترجيح مصالح شخصى بر مصالح اسلام ! 
شما يك حكومت طاغوتى را برداشتيد و به جاى او يك حكومت اسلامى گذاشتيد. شمايى كه اين كار را كرديد بايد دنبالش باشيد تا نگهش داريد، نمى شود كه انسان يك كارى بكند و نيمه كاره رهايش كند. امروز كه اسلام و جمهورى اسلامى در دست شما و ما و همه ملت ايران امانت است ، اگر چنانچه خلاف بكنيم ، خلاف مصالح جمهورى اسلامى بكنيم ، خلاف مصالح اسلام بكنيم ، به اين امانت خيانت كرديم و در پيشگاه مقدس حق تعالى مجرم و خائن هستيم . خيانت همه اش اين نيست كه منافقين مى كنند ، آنها هم يك قسمش است . خيانت آن نيست كه صدام مى كند، آن هم يك قسمش است . آنهايى كه در داخل با اسم هاى مختلف ضربه مى خواهند بزنند به اسلام و با اسم امور مختلفه اى به حكومت اسلامى مى خواهند ضربه بزنند، اينها هم خيانت كردند. گاهى خيانت اينها راه را باز مى كند براى اين كه آنهايى كه مثل صدام و منافقين هستند راهشان باز بشود و خيانت بالاتر را بكنند. ما كه مى گوييم كه مسلمان هستيم ، شيعه على بن ابى طالب هستيم ، بايد ببينيم كه شيوه على بن ابى طالب چى بود، همين على بن ابيطالب كه رسول خدا او را به جاى خودش نصب كرد، بيست و چند سال براى مصالح اسلامى موافقت كرد با اشخاصى كه به عقيده او غاصب مقام بودند، براى اين كه مصالح اسلام اقتضا مى كرد. اگر حضرت آن وقت مى خواست معارضه بكند، اسلام در خطر بود. مايى كه مى گوييم مسلمان هستيم ، بايد مصالح اسلام را در نظر بگيريم ، نه مصالح شخصى خودمان را. بايد ببينيم كه امروز ضربه زدن به مجلس شوراى اسلامى ، ضربه زدن به شوراى نگهبان ، ضربه زدن به رييس جمهور، ضربه زدن به دولت اسلامى ، اين مى سازد با شيعه بودن با على بن ابى طالب ؟
صحيفه نور جلد:19 صفحه :62 تاريخ سخنرانى :23/6/63
كنار گذاشتن صاحبان اصلى انقلاب  
مسؤ ولين ، صاحبان اصلى انقلاب را با بهانه هاى بى اساس پس نزنند تا به جاى آنان كسانى را كه وارثان رژيم گذشته و وابستگان فكرى به آنان هستند جايگزين كنند. البته بايد از متخصصان متعهد و يا لااقل غير معاند استفاده شود، لكن نه به قيمت كنار گذاشتن صاحبان اصلى انقلاب .
صحيفه نور جلد:19 صفحه :410 تاريخ سخنرانى :22/11/63
رخنه موريانه هاى موذى (ايادى استكبار جهانى ) در صفوف  
بهوش باشيد كه موريانه هاى موذى ، اين ايادى استكبار جهانى در صدد رخنه كردن در صفوف شما هستند دست هاى وحدت را به هم دهيد و بازو به بازوى هم يكدل و يك جهت اين هديه الهى را كه پس از قرون متمادى به شما عطا فرموده قدردانى و حفظ كنيد و از نقص ها و كمبودها كه لازمه هر انقلابى است و در انقلاب شما به بركت اسلامى و مردمى بودن از همه كمتر است ، به خود سستى راه ندهيد كه با خواست خداوند منان با پيروزى شما همه چيز اصلاح مى شود.
صحيفه نور جلد:19 صفحه :110 تاريخ سخنرانى :22/11/63
ساده انديشان موجه ابزارى براى مقاصد شوم نفوذيها 
اگر بتوانند (36) با نيروى نظامى ، اگر نشد، با نشر فرهنگ مبتذل خود و بيگانه كردن ملت از اسلام و فرهنگ ملى خويش و اگر هيچ كدام از اينها نشد، ايادى خود فروخته خود از منافقين و ليبرال ها و بى دين ها را كه كشتن روحانيون و افراد بى گناه برايشان چون آب خوردن است ، در منازل و مراكز ادارات نفوذ مى دهند كه شايد به مقاصد شوم خود برسند. و نفوذى ها بارها اعلام كرده اند كه حرف خود را از دهان ساده انديشان موجه مى زنند.
صحيفه نور جلد:21 صفحه :710 تاريخ سخنرانى :2/1/68
والسلام .

fehrest page

back page