ترجمه :
فرمود: حقيقت ادب و تربيت عبارت است از: دارا بودن خصلت
هاى خوب ، خالى بودن از صفات زشت و ناپسند.
انسان به وسيله اءدب - در دنيا و آخرت - به كمالات اخلاقى
مى رسد؛ و نيز با رعايت اءدب نيل به بهشت مى يابد.
35 قالَ عليه السلام : إ نَّ بَيْنَ
جَبَلَىْ طُوسٍ قَبْضَةٌ قُبِضَتْ مِنَ الْجَنَّةِ، مَنْ
دَخَلَها كانَ آمِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ مِنَ النّار.(103)
ترجمه :
فرمود: همانا بين دو سمت شهر طوس قطعه اى مى باشد كه از
بهشت گرفته شده است ، هر كه داخل آن شود و با معرفت زيارت
كند -، روز قيامت از آتش در اءمان خواهد بود.
36 قالَ عليه السلام : مَنْ زارَ
قَبْرَ عَمَّتى بِقُمْ، فَلَهُ الْجَنَّتهُ.(104)
ترجمه :
فرمود: هركس قبر عمّه ام حضرت معصومه سلام اللّه عليها را
با علاقه و معرفت در قم زيارت كند، أ هل بهشت خواهد بود.
قالَ عليه السلام : مَنْ زارَ
قَبْرَ اءخيهِ الْمُؤْمِنِ فَجَلَسَ عِنْدَ قَبْرِهِ
وَاسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ وَ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى
الْقَبْرِ وَقَرَءَ: ((إ
نّااءنْزَلْناهُ فى لَيْلَةِالْقَدْرِ))
سَبْعَ مَرّاتٍ، اءمِنَ مِنَ الْفَزَعَ الاْ كْبَرِ.(105)
ترجمه :
فرمود: هركس بر بالين قبر مؤ منى حضور يابد و رو به قبله
بنشيند و دست خود را روى قبر بگذارد و هفت مرتبه سوره
مباركه ((إ نّا اءنزلناه
)) را بخواند از شدايد و
سختيهاى صحراى محشر در اءمان قرار مى گيرد.
38 قالَ عليه السلام : ثَلاثٌ
يَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّهِ: كَثْرَةُ الاْ
سْتِغْفارِ، وَ خَفْضِ الْجْانِبِ، وَ كَثْرَةِ
الصَّدَقَةَ.(106)
ترجمه :
فرمود: سه چيز، سبب رسيدن به رضوان خداى متعال مى باشد:
1 - نسبت به گناهان و خطاها، زياد استغفار و اظهار ندامت
كردن .
2 - اهل تواضع كردن و فروتن بودن .
3 - صدقه و كارهاى خير بسيار انجام دادن .
39 قالَ عليه السلام : الْعامِلُ
بِالظُّلْمِ، وَالْمُعينُ لَهُ، وَالرّاضى بِهِ شُرَكاءٌ.(107)
ترجمه :
فرمود: انجام دهنده ظلم ، كمك دهنده ظلم و كسى كه راضى به
ظلم باشد، هر سه شريك خواهند بود.
40 قالَ عليه السلام : التَّواضُعُ
زينَةُالْحَسَبِ، وَالْفَصاحَةُ زينَةُالْكَلامِ، وَ
الْعَدْلُ زينَةُالاْ يمانِ، وَالسَّكينَةُ
زينَةُالْعِبادَةِ، وَالْحِفْظُ زينُةُالرِّوايَةِ.(108)
ترجمه :
فرمود: تواضع و فروتنى زينت بخش حسب و شرف ، فصاحت زينت
بخش كلام ، عدالت زينت بخش ايمان و اعتقادات ، وقار و ادب
زينت بخش اعمال و عبادات ؛ و دقّت در ضبط و حفظ آن ، زينت
بخش نقل روايت و سخن مى باشد.