پژوهشى پيرامون شهداى كربلا

پژوهشکده تحقيقات اسلامي

- پى‏نوشت‏ها -
- ۴ -


1523 . روضة الشهداء، ص 336، كتابفروشى اسلامية .
1524 . لباب الانساب ، ج 1، ص 349.
1525 . عشره كامله ، ص 464.
1526 . مناقب آل ابى طالب ، ج 4، ص 122.
1527 . العقدالفريد، ج 5، ص 134، الامامة و السياسة ، ج 2، ص 6.
1528 . الامامة و السياسة ، ج 2، ص 6، 7.
1529 . مناقب آل ابى طالب (ع )، ج 4، ص 122، وسيلة الدارين ، ص 278.
1530 . چـهـره درخـشـان قـمـر بنى هاشم (ع )، على ربانى خلخالى ، ج 1، ص 122، 123.
1531 . تـاريـخ طـبـرى ، ج 5، ص 469؛ دارالمـعـارف ، مـقـاتـل الطـالبـيـيـن ؛ دارالمعرفة ، ص 91، ولى برخى منابع نام وى را حوط بنت حفصه گفته اند. (تذكرة الخواص ص 229)
1532 . كـامـل بهائى ، ج 2، ص 303، روضة الشهداء، ص 393؛ نشر نويد اسلام ، ر. ك : به تاريخ جيب السير، ج 2، ص ‍ 53.
1533 . تاريخ طبرى ، ج 5، ص 387؛ دارالمعارف .
1534 . مـنـاقـب ، ج 4، ص 115، ابـصـار العـيـن ، ص 77؛ مـركز الدراسات الاسلامية لحرس الثورة ، مقتل الحسين (ع ) خوارزمى ، ج 2، ص 26؛ مكتبة المفيد، ولى در كتاب دايرة المـعـارف الحـسـيـنيه ، ج 6، ص 276 و ناسخ ، ج 2، ص 321 اين رجز را اين گونه آمده است :
نشكوا الى اللّه من العدوان قتال قوم فى الردى عميان
قد تركوا معالم القرآن و محكم التنزيل و التبيان
و اظهروا الكفر مع الطغيان
صـاحـب كـتـاب عـشـرء كـامـله (ص 432) ايـن رجـز را بـه جـعـفـر بـن مـحـمـد بـن عقيل نسبت داده است .
1535 . مقتل الحسين (ع )، مقرم ، ص 262؛ منشورات شريف رضى .
1536 . اقـبـال ، ج 3، ص 76 و 343؛ تـسـمـيـة مـن قـتل ، شماره 14؛ رجال شيخ طوسى ، ص 79؛ طبقات ابن سعد (تك جلدى ) ص 477؛ نفس المـهـمـوم ، ص 288؛ الثـقـات ، ج 2، ص 309؛ مـقاتل الطالبيين ، ص 91؛ دارالمعرفة ، تاريخ طبرى ، ج 5، ص 469؛ الاختصاص ، ص 83؛ مقتل الحسين (ع )، خوارزمى ، ج 2، ص 26؛ مكتبة المفيد.
1537 . نـسـب قـريـش ، ص 45؛ لبـاب الانـسـاب ، ج 1، ص 334؛ اعلام الورى ، ص 204. بـه گـفـتـه مـلاحـبـيـب الله كـاشـانـى چـون احـتـمـال دارد ابـوسـعـيـد [بـن عـقـيـل ] كـنـيـه عـبـدالله الاكـبـر بـاشـد پـس مـحـمـد بـن ابـى سـعـيـد بـن عـقـيـل [از شـهـيـدان كـربـلا اسـت ] هـمـان مـحـمـّد بـن عـبـدالله بـن عـقـيـل خـواهـد بـود. (تـذكـرة الشـهـداء، ص 154) امـا ظـاهـرا اين سخن نادرست است ؛ زيرا عقيل علاوه بر عبدالله ، فرزندى به نام ابى سعيد نيز داشته است . (ر.ك : المجدى ، ص 307، المعارف ، ص 205)
1538 . نسب قريش ، همانجا، لباب الانساب ، همانجا.
1539 . تذكرة الشهداء، ص 154.
1540 . عاشورا چه روزى است ، ص 254.
1541 . انـصـار الحـسـيـن ، ص 136؛ الدارالاسـلامـيـة ، مـقـاتـل الطـالبـيـيـن ، ص 62؛ مـؤ سـسـه دارالكـتـاب ، قـامـوس الرجـال ، ج 8، ص ‍ 387؛ مـشـاهد العترة الطاهره ، ص 175؛ ابصار العين ، ص 50؛ مكتبة بـصـيـرتـى ، ابـن فـنـدق مـى گـويـد: رقـيـه دخـتـر عـلى 7 بـراى مـسـلم بـن عـقـيل سه فرزند به نام هاى محمّد، عبدالله و على آورد. (لباب الانساب ، ج 1، ص 333، تنقيح المقال ، ج 3، ص 187)
1542 . لبـاب الانـسـاب ، ج 1، ص 402. در بـرخى گزارش ها آمده سن محمد 12 يا 13 سـال بـوده اسـت . (تـنـقـيـح المـقـال ، ج 3، ص 187؛ مـسـتـدركـات عـلم رجال الحديث ، ج 7، ص 187)
1543 . مـقـتـل الشـمـس ، ص 234، مـقـتـل الحسين (ع )، مقرم ، ص 262؛ منشورات شريف رضى ، وسيلة الدارين ، ص ‍ 233.
1544 . انـصـار الحـسين ، ص 136؛ الدارالاسلامية ، لباب الانساب ، ج 1، ص 402، مـقـاتـل الطـالبـيـيـن ، ص 62؛ مـؤ سـسـه دارالكـتـاب ، قـامـوس الرجال ، ج 8، ص 387؛ مشاهد العترة الطاهره ، ص 175، حياة الامام الحسين (ع )، ج 3، ص 253، ابصار العين ، ص 90؛ مركز الدراسات الاسلامية لحرس الثورة ، وسيلة الدارين ، ص 233، تنقيح المقال ، ج 3، ص 187.
1545 . لباب الانساب ، ج 1، ص 402.
1546 . فـرسـان الهـيـجـاء، ج 2، ص 61، ظاهرا اين قبيله از جعفى بن سعدالعشيره از قبيله مذحج مى باشند. (الانساب ، سمعانى ، ج 2، ص 68)
1547 . نـاسـخ التـواريـخ ، ج 2، ص 312، وسـيـلة الداريـن ، ص 194، فـرسـان الهيجاء، ج 2، ص 61، مستدركات علم رجال الحديث ، ج 7، ص 330.
1548 . عشره كامله ، ص 425، روضة الشهداء، ص 311 كتاب فروشى اسلامية .
1549 . روضة الشهداء، همانجا.
1550 . ابـصـار العـيـن ، ص 112 مـكـتـبـة بـصـيـرتـى ، تـنـقـيـح المقال ، ج 3، ص 213.
1551 . فـرسـان الهـيـجـاء، ج 2، ص 62، تـنـقـيـح المـقـال ، ج 3، ص 213، ابـصـار العـيـن ، ص 112 مكتبة بصيرتى ، وسيلة الدارين ، ص 190.
1552 . مناقب آل ابى طالب ، ج 4، ص 122، انصارالحسين ، ص 108 الدار الاسلامية ، فـرسـان الهـيـجـاء، ج 2، ص 62، قـامـوس الرجـال ، ج 8، ص 480، تـنـقـيـح المـقـال ، ج 3، ص 213، مـعـجم رجال الحديث ، ج 18، ص 142، ابصارالعين ، ص ‍ 112، تسمية من قتل مع الحسين ، ش 21، وسيلة الدارين ، ص 94.
1553 . بحارالانوار، ج 45، ص 72.
1554 . كتاب علما معاصرين ، ص 270.
1555 . اكسير العبادات فى اسرار الشهادات ، ج 2، ص 298.
1556 . الثقات ، ج 5، ص 391.
1557 . المـعـارف ، ص 204، نـَبـْط، قومى از عجم مى باشند و به آنها، نَبْطى مى گويند. (الانساب ، ج 5، ص 454)
1558 . فرسان الهيجاء، ص 63.
1559 . الشهيد مسلم بن عقيل ، ص 69.
1560 . مـقـاتـل الطالبين ، ص 52 دار المعرفة . او را حَلَبه (لباب الانساب ، ج 1، ص 376) و حبله نيز خوانده اند (تسمية من قتل مع الحسين (ع )، ش 18) خوانده اند.
1561 . تاريخ طبرى ، ج 5، ص 469 دار المعارف .
1562 . الشهيد مسلم بن عقيل ، ص 81 و 83.
1563 . الثقات ، ج 5، ص 391؛ الاعلام ، ج 7، ص 222.
1564 . الشهيد مسلم بن عقيل ، ص 109.
1565 . التاريخ الكبير، ج 4، ص 266.
1566 . المعارف ج 7، ص 204.
1567 . الشهيد مسلم بن عقيل ، ص 261.
1568 . المحبّر، ص 56.
1569 . المعارف ، ص 204.
1570 . المـعـارف ، ص 204؛ العبر، ج 1، ص 48؛ دائرة المعارف الشيعية العامر، ج 17، ص 132.
1571 . لباب الانساب ج 1، ص 376؛ جمهرة انساب العرب ، ص 69؛ عمدة الطالب ، ص 32.
1572 . الشهيد مسلم بن عقيل ، ص 262.
1573 . مناقب آل ابيطالب ، ج 3، ص 197.
1574 . رجال الطوسى ، ص 70.
1575 . الامامة و السياسة ، ج 2، ص 230.
1576 . الفتوح ، ج 5، ص 51 ـ 53؛
1577 . طـبـرى مـى نـويسد: مسلم (ع ) طى اين نامه از امام حسين (ع ) خواست تا او را از ادامـه سـفـر مـعـذور دارد. حـضـرت در پـاسـخ وى ، تـرس را عـامـل ايـن سـستى دانست و او را فرمان داد تا ماءموريت خود را به انجام برساند، (تاريخ الطـبـرى ، ج 5، ص 354 ـ 355، دارالمـعـارف ؛ الشـهـيـد مـسـلم بـن عـقـيـل ، ص 137). ولى ايـن گـزارش از جـهـاتـى قابل خدشه است . زيرا اوّلاً با شخصيت شناخته شده مسلم و سابقه درخشان وى در جنگ ها و شـجـاعـت هـايى كه از خود بروز داده است سازگارى ندارد. ثانيا چگونه ممكن است كه امام حـسين (ع ) شخص ضعيف و ترسويى را براى انجام چنين ماءموريت مهمّى برگزيند و او را روانه كوفه سازد؟
1578 . مروج الذهب ، ج 3، ص 49، 50.
1579 . تـاريـخ الطـبـرى ، ج 5، ص 355، دارالمعارف ؛ و نيز خانه سالم بن مسيّب (الفـتوح ، ج 5، ص 56) و خانه مسلم بن عوسبه (البداية و النّهاية ، ج 8، ص 154) و خانه هانى به عروه (الطبقات الكبرى ، ج 4، ص 31).
1580 . الفتوح ، ج 5، ص 56 و 57.
1581 . البداية و النهاية ، ج 8، ص 154.
1582 . تـاريـخ الطـبـرى ، ج 5، ص 355 ـ 357، دارالمـعارف ؛ الفتوح ، ج 5، ص 61.
1583 . الفتوح ، ج 5، ص 68 ـ 69.
1584 . و بـه قـولى 28 يا 30 هزار نفر با مسلم بيعت كردند (تاريخ ابن الوردى ، ج 1، ص 163).
1585 . تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 375، دارالمعارف .
1586 . الامام الحسين و اصحابه ، ص 115.
1587 . البداية و النهاية ، ج 8، ص 170.
1588 . مـنـاقـب آل ابـى طـالب ، ج 4، ص 99؛ الارشاد، ج 2، ص 48، (كنگره جهانى هزاره شيخ مفيد.)
1589 . و نـيـز گـزارش شـده كـه هـانـى بـن عـروة پـيـشـنـهـاد قـتـل ابـن زيـاد را بـه مـسـلم داد (العـقـدالفـريـد، ج 5، ص 127). هـم چـنـيـن نـقـل شده كه وقتى هانى بن عروه بيمار گشته بود ابن زياد به عيادتش رفت . عمارة بن عـمـيـر سـلونـى گـفـت اجـازه دهـيـد تـا ايـن طـغـيـان گـر را بـه قتل برسانيم (نهاية الارب ، ج 20، ص 397).
1590 . تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 363، دارالمعارف .
1591 . در گـزارش بـلاذرى آمـده اسـت كـه امـام حـسـيـن (ع )، عبداللّه بن يقطر را به كوفه فرستاد. ابن زياد او را دستگير و به شهادت رساند. (انساب الاشراف ، ج 3، ص 379، دارالفكر).
1592 . مناقب آل ابيطالب ، ج 4، ص 100.
1593 . همان .
1594 . مروج الذهب ، ج 3، ص 52.
1595 . تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 368، دارالمعارف .
1596 . مـنـصـور، نـام بـزرگِ فـرشـتـگـانـى است كه در بدر، پيامبر(ص ) را يارى كردند. اين جمله شعار مسلمانان بود.
يـعـنـى اى يـارى شـده بـمـيـران (ر.ك الشـهـيـد مـسـلم بـن عقيل ، ص 215).
1597 . ابـن سـعد مى نويسد: مسلم همراه چهار صد نفر از شيعيان راهى قصر عبيدالله شد ولى تنها 60 نفر او را تا قصر همراهى كردند. (الطبقات الكبير، ص 66).
1598 . البداية و النهاية ، ج 8، ص 157؛ تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 318.
1599 . الامامة والسياسة ، ج 2، ص 338.
1600 . مقتل الحسين (ع )، خوارزمى ، ج 1، ص 298، انوارالهدى .
1601 . الارشاد، ج 2، ص 52، كنگره جهانى هزاره شيخ مفيد.
1602 . همان .
1603 . طـبـرى مى گويد: ابن اشعث ، قعقاع بن شور و شبث بن ربعى با ياران مسلم به شدت به نبرد پرداختند. (تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 381، دارالمعارف ).
1604 . اعيان الشيعه ، ج 4، ص 554.
1605 . تاريخ الكوفه ، ص 302 ـ 303.
1606 . تاريخ الطبرى ، ج 5 ص 369 ـ 371، دارالمعارف .
1607 . مروج الذهب ، ج 3، ص 55.
1608 . وى در ابـتـدا كـنـيـز اشـعـث بـن قـيـس بـود. پـس از آنكه آزاد گرديد با اُسيد حضرمى ازدواج كرد (تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 371، دارالمعارف ).
1609 . همان .
1610 . الكامل فى التاريخ ، ج 4، ص 32.
1611 . الفتوح ، ج 5، ص 92.
1612 . الفـتـوح 7 ج 5، ص 94. (امـا طـبـق نـقـل طـبرى ، وقتى ابن اشعث ، مسلم بن عقيل را به قصر ابن زياد برد به او گفت كه به مسلم امان داده است . ابن زياد خشمگين شد و او را توبيخ كرد و گفت تو را براى دستگيرى او فرستادم نه براى امان دادن به وى . (تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 375، دارالمعارف ).
1613 . تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 374، دارالمعارف .
1614 . طـبـق نـقـل سـيـد عـبـدالحـمـيـد حـائرى مـسـلم بـن عـقـيـل پـرسـيـد مـن در امـانم ؟ ابن اشعث گفت : آرى و جز عمرو بن عبيدالحميد سلمى ، همگى سـخـنـان ابـن اشـعـث را تـاءيـيد كردند سپس قاطرى آوردند و مسلم را بر آن سوار كردند. (ذخيرة الدارين ، ج 1، ص 274).
1615 . تـاريـخ الطـبـرى ، ج 5، ص 373 ـ 375، دارالمـعارف ؛ البداية ، ج 8، ص 158.
1616 . الفتوح ، ج 5، ص 96.
1617 . تـاريـخ الطـبـرى ، ج 5، ص 373 ـ 376، دارالمـعارف ؛ الفتوح ، ج 5، ص 92ـ 97.
1618 . الفتوح ، ج 5، ص 97.
1619 . الفـتـوح ، ج 5، ص 97 ـ 99؛ تـاريـخ الطـبـرى ، ج 5، ص 376 ـ 377، دارالمعارف .
1620 . الفتوح ، ج 5، ص 100.
1621 . تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 376، دارالمعارف .
1622 . لباب الانساب ، ج 1، ص 397.
1623 . الفـتـوح ، ج 5، ص 102 ـ 104. مقتل الحسين (ع )، خوارزمى ؛ ج 1، ص 306، انوارالهدى .
1624 . گـفـتـه شـده وى بـه دسـت راشد بن صرد بن عتبه به شهادت رسيد.(لباب الانساب ،ج 1، ص 379).
1625 . الفتوح ، ج 5، ص 105 و 108.
1626 . الفتوح ، ج 5، ص 110؛ تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 379، دارالمعارف .
1627 . لباب الانساب ، ج 1، ص 397؛ تاريخ الاسلام ، ج 4، ص 146.
1628 . مراقد المعارف ، ج 2، ص 318.
1629 . الشهيد مسلم بن عقيل ، مقرم ، ص 255.
1630 . انساب الاشراف ، ج 3، ص 379.
1631 . العقد الفريد، ج 5، ص 128.
1632 . الكامل فى التاريخ ، ج 4، ص 42.
1633 . الفتوح ، ج 5، ص 110.
1634 . تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 397 و 398، دارالمعارف .
1635 . تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 397، دارالمعارف .
1636 . دائرة المعارف تشيع ، ج 1، ص 111.
1637 . رحله ابن جبير، ص 188.
1638 . دائرة المعارف تشيع ، ج 1، ص 111.
1639 . مصباح الزائر، ص 103.
1640 . تـسـمـيـة مـن قـتـل مع الحسين (ع )، ص 152؛ تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 362، دارالمعارف . و يا بنى اسد (لغت نامه دهخدا، ج 2، ص 18448)
1641 . مـسـتـدركـات عـلم رجـال الحـديـث ، ج 7، ص 414؛ تـنـقـيـح المـقـال ، ج 3، ص 214، ابـصـار العـيـن ، ص 108، مـركـز الدراسـات الاسـلامـية لحرس الثورة ؛ انصار الحسين (ع )، ص 108، الدارالاسلامية ؛ فرسان الهيجاء، ج 2، ص 116.
1642 . فرسان الهيجاء، ج 2، ص 116.
1643 . الاعلام ، ج 7، ص 222.
1644 . همان ، ج 8، ص 119؛ فرسان الهيجاء، ج 2، ص 116.
1645 . تنقيج المقال ، ج 3، ص 214؛ فرسان الهيجاء، همانجا.
1646 . الكـامـل فـى التـاريـخ ، ج 4، ص 30؛ تـاريـخ الطـبـرى ، ج 5، ص 369، دارالمـعارف ؛ انصار الحسين ، ص 108، الدارالاسلامية ؛ فرسان الهيجاء، ج 2، ص 116؛ نهاية الارب ، ج 20، ص 397؛ الاخبار الطوال ، ص 238.
1647 . الكامل فى التاريخ ، ج 4، ص 25 و 26؛ تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 362 و 363، دارالمعارف ؛ الاخبار الطوال ، ص 235؛ الفتوح ، ج 5، ص 70 ـ 75؛
1648 . ابصار العين ، 109، مركز الدراسات الاسلامية لحرس الثورة .
1649 . ر.ك : الكـامـل فـى التـاريـخ ، ج 4، ص 58؛ تـجـارب الامـم ، ج 2، ص 69؛ تـاريـخ الطـبـرى ، ج 5، ص 419؛ نـهـايـة الارب ، ج 20، ص 435؛ مـقـتـل الحـسـيـن (ع )، خـوارزمـى ، ج 1، ص 247، مـكـتـبـة المـفيد؛ الفتوح ، ج 5، ص 170؛ الارشاد، ج 2، ص 92، كنگره جهانى هزاره شيخ مفيد؛ بحارالانوار، ج 44، ص 393.
1650 . تـاريـخ الطـبـرى ، ج 5، ص 424، دارالمـعـارف ؛ ابـصـار العين ، ص 110، مركز الدراسات الاسلامية لحرس الثورة ؛ الارشاد، ج 2، ص 96.
1651 . ابـصـار العـيـن ، هـمـانـجـا، مـركـز الدراسات الاسلامية لحرس الثورة ؛ مناقب آل ابـيـطـالب ، ج 4، ص 110؛ مـقـتـل الحـسـيـن (ع )، خوارزمى ، ج 2، ص 14، مكتبة المفيد؛ الفتوح ، ج 5، ص 193.
1652 . احزاب (33)، آيه 23.
1653 . تـاريـخ الطـبـرى ، ج 5، ص 435 و 436، دارالمـعـارف ؛ الكـامـل فـى التـاريـخ ، ج 4، ص 67 و 68؛ نـهـايـة الارب ، ج 20، ص 448؛ مقتل الحسين (ع )، خوارزمى ، ج 2، ص 15، مكتبة المفيد.
1654 . مـنـاقـب آل ابـى طـالب ، ج 4، ص 110؛ تـاريـخ الطـبـرى ، ج 5، ص 436؛ ابصار العين ، 110، مركز الدراسات الاسلامية لحرس الثورة ؛ حياة الامام الحسين (ع )، ج 3، ص 213؛ تسمية من قتل مع الحسين (ع )، ص 152؛ بحارالانوار، ج 44، ص 393.
1655 . احزاب ، 23.
1656 . اقبال الاعمال 7 ج 3، ص 76 ـ 77.
1657 . تسمية من قتل مع الحسين (ع )، ش 89.
1658 . رجال الطوسى ، ص 80.
1659 . اقبال الاعمال ، ج 3، ص 79.
1660 . همان ، ص 346.
1661 . فـرسـان الهـيـجـاء، ج 1، ص 36؛ نـيـز ر.ك تـنـقـيـح المقال ، ج 3، ص 215.
1662 . الاصابة ، ج 5، ص 475.
1663 . ابصار العين ، ص 185، مركز الدراسات الاسلامية لحرس الثورة .
1664 . فـرسـان الهـيـجـاء، ج 1، ص 36 بـه نقل از اخبار الطوال . چنين مطلبى در آن پيدا نشد.
1665 . تنقيح المقال ، ج 3، ص 215، نيز ر.ك ابصار العين ، ص 185.
1666 . مدينة الحسين (ع ) ص 60.
1667 . ابـصـار العـيـن ، ص 185، مركز الدراسات الاسلامية لحرس الثورة ؛ تنقيح المقال ، ج 3، ص 215.
1668 . تـسـمـيـة مـن قـتـل ، ش 89؛ مـناقب ابن شهر آشوب ، ج 4، ص 122؛ نيز ر.ك : بحار الانوار، ج 45، ص 64.
1669 . اقبال الاعمال ، ج 3، ص 345؛ بحار الانوار، ج 98، ص 340، چاپ بيروت ؛ معجم رجال الحديث ، ج 18، ص ‍ 151.
1670 . المعارف ، ص 204.
1671 . در نـسخه ديگرى اين رجز چنين آمده است : وَ اءكتَفِى بِسادَةٍ نالُوا المُنى اولادِ مولانا الرَّسولِ العَرَبى (دائرة المعارف الحسينيه ، ج 5، ص 65).
1672 . نور العين فى مشهد الحسين (ع )، ص 46.
1673 . رجال الطوسى ، ص 80.
1674 . ياران پايدار، ص 166.
1675 . انـصـار الحـسـيـن ، ص 121، الدارالاسـلامـيـة ؛ مـعـجـم رجـال الحـديـث ، ج 18، ص 153؛ مـسـتـدركـات عـلم رجال الحديث ، ج 7، ص 418.
1676 . تسمية من قتل مع الحسين (ع )، ش 47؛ ذخيرة الدارين ، ص 226؛ بحارالانوار، ج 45، ص 72؛ و ج 98، ص ‍ 273، چاپ بيروت .
1677 . المـزار، ص 152؛ انـصـار الحـسين ، ص 165، الدارالاسلامية ؛ مستدركات علم رجـال الحـديـث ، ج 7، ص 418؛ قـامـوس الرجـال ، ج 8، ص 487، مـعـجـم رجال الحديث ، ج 18، ص 153.
1678 . امـالى صـدوق ، ص 76. شـيـخ صـدوق ؛بـدون ذكـر نام زندانبان ، از او به ((شـيـخ )) تـعـبـيـر كـرده يـاد آور شـده اسـت كـه مـشـكـور پـس از گـذشـت يـك سال اين دو كودك را شناخته است .
بـراى اطـلاع بـيـشـتـر ر.ك بـه : مـقـاله ((ابـراهـيـم و مـحـمـد فـرزنـدان مـسـلم بـن عقيل (ع ))).
1679 . قادسيه ، نام محلّى است در پانزده فرسخى كوفه (معجم البلدان ، ج 4، ص 291).
1680 . شـايـد وى هـمـان عـمـرو بـن حريث از ياران ابن زياد باشد (ارشاد، ج 2، ص 115، كـنـگـره جـهـانـى هزاره شيخ مفيد) كه بر اثر اشتباه چاپى ، يا خطاى ناسخان به ((عمرو بن حارث )) تبديل گشته است .
1681 . روضة الشهدا، 233 و 235، كتابفروشى اسلامية ؛ ناسخ التواريخ ، ج 2، ص 112 و 113؛ وسيلة الدارين ، ص ‍ 225 و 226.
1682 . وسيلة الدارين ، ص 192؛ رمز المصيبة ، ج 2، ص 66؛ ناسخ التواريخ ، ج 2، ص 262 فـرسـان الهـيـجـاء، ج 2، ص ‍ 121؛ عـشـره كـامـله ، ص 357؛ كـتـاب عـلمـاء معاصرين ، ص 269.
1683 . عاشورا چه روزى است ، ص 256.
1684 . اكسير العبادات فى اسرار الشهادات : ج 2، ص 342.
1685 . عشره كامله : ص 392.
1686 . عشره كامله : همانجا؛ اكسير العبادات فى اسرار الشهادات : ج 2، ص 342.
1687 . كتاب علماء معاصرين : ص 270.
1688 . حـسـيـن بن على ، ص 278، رمز المصيبة : ج 2، ص 140؛ فرسان الهيجاء: ج 2، ص 122.
1689 . عـشـره كـامله : ص 405؛ جواهر الايقان : ص 120؛ تذكره الشهداء: ص 132. در مـقـتـل مـنـسـوب بـه ابـى مـخـنـف نـام پـدر او نـيـامـده اسـت . (مقتل الحسين (ع ): ص 110)
1690 . جواهر الايقان ، ص 120.
1691 . تذكرة الشهداء، ص 132.
1692 . عـشـره كـامـله ، ص 405. اين رجز با اختلافى اندك در منابع ديگر آمده است . (جـواهر الايقان ، ص 120؛ فرسان الهيجاء، ج 2، ص 122؛ ناسخ التواريخ ، ج 2، ص 310؛ دائرة المعارف الحسينيه ، ج 6، ص 95.
1693 . عشره كامله ، همانجا.
1694 . ينابيع المودةّ: ص 398.
1695 . همان .
1696 . اكـليـل المـصـائب ، ص 166؛ اكـسـيـر العـبادات فى اسرار الشهاد: ج 2، ص 342؛ تذكرة الشهداء: ص 132.
1697 . اكسير العبادات فى اسرار الشهادات ، ج 2، ص 342.
1698 . همان ؛ نيز اكليل المصائب : ص 166؛ تذكرة الشهداء: ص 132.
1699 . فـرسـان الهـيـجـاء، ج 2، ص 25؛ ذخـيـرة الداريـن ، ص 222؛ مـستدركات علم رجال الحديث ، ج 6، ص 232؛ ابصار العين ، ص 200، مركز الدراسات الاسلامية لحرس الاسلامية .
1700 . ابـصـار العين ، ص 200، مركز الدراسات الاسلامية لحرس الاسلامية ؛ تنقيح المـقـال ، ج 3، ص 246. نـيز ر.ك : معجم رجال الحديث ، ج 18، ص 323؛ جامع الرواة ، ج 2، ص 262؛ مـنـهـج المـقـال ، ص 344؛ اعـيـان الشـيـعـه ، ج 1، ص 612؛ دائرة المعارف الشـيـعـيـة العـامـر، ج 17، ص 294؛ مـسـتـدركـات عـلم رجال الحديث ، ج 7، ص 490؛ ذخيرة الدارين : ص 222؛ فرسان الهيجاء، ج 2، ص 25.
1701 . رجـال الطوسى ، ص 80.
1702 . رجـال الطـوسـى ، هـمـانـجـا؛ تـسـمـيـة مـن قتل مع الحسين ، ش 22؛ تاريخ الطبرى ، ج 5، ص 469، دارالمعارف ؛ الثقات ، ج 2، ص 310، الكامل فى التاريخ ، ج 4، ص 93 ترجمة الامام الحسين و ابن سعد، ص 77.
1703 . تنقيح المقال ، ج 3، ص 247؛ ذخيرة الدارين : ص 173 ـ 174.
1704 . وسيلة الدارين ، ص 194.
1705 . مدينة الحسين (ع )، ص 60.
1706 . تنقيح المقال ، ج 3، ص 247؛ ذخيرة الدارين ، ص 173 ـ 174.
1707 . تسمية من قتل مع الحسين (ع )، ش 22؛ ذخيرة الدارين ، همانجا، الحدائق الورديه ، ص 103.
1708 . اقبال الاعمال ، ج 3 ص 73 ـ 346.
1709 . معجم رجال الحديث ، ج 18، ص 337.
1710 . اقبال ، ج 3، ص 344.
1711 . كتاب علماء معاصرين ، ص 269.
1712 . الاقبال ، ج 3، ص 346.
1713 . تـنـقـيـح المـقـال ، ج 3، ص 252؛ مـعـجـم رجال الحديث ، ج 19، ص 11؛ وسيلة الدارين ، ص 191.
1714 . ذخيرة الدارين ، ص 162؛ وسيلة الدارين ، ص 233.
1715 . دخـيـرة الدارين ، ص 162؛ وسيلة الدارين ، ص 233 ـ 234؛ عشره كامله ، ص 431.
1716 . ذخيرة الدارين ، و وسيلة الدارين ، همانجا.
1717 . تـنـقـيـح المـقـال ، ج 3، ص 260؛ ابـصار العين ، ص 117، مركز الدراسات الاسـلامـيـة لحـرس الثـورة ؛ اعـيان الشيعه ، ج 1، ص 612؛ عبرات المصطفين ، ج 2، ص 193 (البته عبرات اشاره به شهادت او نكرده است .)
1718 . تـاريـخ طـبـرى ، ج 5، ص 454 دارالمـعـارف ؛ كامل ابن اثير، ج 4، ص 80.
1719 . عشره كامله ، ص 425.
1720 . مـنـسـوب بـه جـَمـَل بـن كـنانه ، شاخه اى از قبيله مَذْحِج ، از اعراب قحطانى . (معجم قبائل العرب ، ج 1، ص 205).
1721 . تسمية من قتل ، ش 67؛ وسيلة الدارين ، ص 196.
1722 . رجال الطوسى ، ص 80.
1723 . تسمية مَنْ قُتِل مَعَ الحسين (ع )، ش 67.
1724 . وسيلة الدارين ، ص 196.
1725 . تنقيح المقال ، ج 3، ص 266.
1726 . مكانى نزديك قادسيه كوفه (معجم البلدان ، ج 4، ص 92).
1727 . مقتل الحسين (ع )، ابومخنف ، ص 70.
1728 . تـاريخ طبرى ، ج 5، ص 412 دار المعارف ؛ خوارزمى اين قضيه را با اندك تـفـاوتـى بـه هـلال بـن نـافع نسبت داده است (مقتل خوارزمى ، ج 1، ص 346 ـ 347 انوار الهدى .)
1729 . تاريخ طبرى ، ج 5، ص 435 دار المعارف .
1730 . همان .
1731 . مقتل الحسين (ع ) خوارزمى ، ج 2، ص 18 انوار الهدى .
1732 . تاريخ طبرى ، ج 5، ص 441.
1733 . مناقب آل ابى طالب ، ج 4، ص 113.
1734 . تاريخ طبرى ، ج 5، ص 441 دار المعارف .
1735 . تاريخ طبرى ، ج 5، ص 441 ـ 442 دار المعارف .
1736 . در تاريخ طبرى ، ج 5، ص 435 دار المعارف ؛ و برخى منابع ديگر، جَمَلى آمـده و بـا تـوجـه بـه ايـنـكـه جـَمـَل بـن كـنـانـه شـاخـه اى از ((مـراد)) اسـت ، بـه احتمال زياد اين تغيير ناشى از تصحيف مى باشد.
1737 . الاقبال ، ج 3، ص 78.
1738 . همان ، ص 344.
1739 . وقايع كربلا، ص 95.
1740 . مناقب آل ابى طالب ، ج 3، ص 351.
1741 . وسـيـلة الداريـن ، ص 199؛ مـسـتـدركـات عـلم رجال الحديث ، ج 8، ص 64.
1742 . همان .
1743 . همان .
1744 . مـعـجـم البـلدان ، ج 4، ص 175؛ مـنـاقـب آل ابى طالب ، ج 3، ص 351؛ الاصابه ، ج 7، ص 195.
1745 . وسيلة الدارين ، ص 199.
1746 . همان .
1747 . همان .
1748 . مـنـسـوب بـه راسـب تـيـره اى از قـبـيـله اَزَدْ (ابـصـار العـين ، ص 187؛ مركز الدراسات الاسلامية لحرس الثورة ).
1749 . رجال الطوسى ، ص 81.
1750 . تسمية من قتل ، ش 84.
1751 . مدينة الحسين (ع )، ص 61.
1752 . تنقيح المقال ، ج 3، ص 273.
1753 . مدينة الحسين (ع )، ص 61.
1754 . وسيلة الدارين ، ص 200.
1755 . مناقب آل ابى طالب ، ج 4، ص 122.
1756 . وسيلة الدارين ، ص 200.
1757 . همان .
1758 . الاقبال ، ج 3، ص 346.
1759 . وسيلة الدارين ، ص 200.
1760 . رجال الطوسى ، ص 80.
1761 . تنقيح المقال ، ج 3، ص 274.
1762 . همان .
1763 . همان .
1764 . مناقب آل ابى طالب ، ج 4، ص 122.
1765 . الاقبال ، ج 3، ص 77؛ 345.
1766 . روضة الشهداء، ص 295 كتابفروشى اسلامية ؛ نيز ر.ك : رياض الشهادة ، ص 139؛ عشره كامله ، ص 373 با تلخيص ؛ كتاب علماء معاصرين ، ص 269.
1767 . پـدر وهـب را، حـبـاب ، جـنـاب ، جناح (مثيرالاحزان ، ص 62؛ لهوف ، ص 61) و كلب نيز گفته اند. (اكليل المصائب ، ص 117).
1768 . روضـة الشهداء، ص 289، كتابفروشى اسلامية ؛ انصار الحسين ، ص 111، الدار اسلامية ؛ ياران پايدار، ص ‍ 175.
1769 . عشره كامله ، 366؛ ياران پايدار، همانجا.
1770 . روضة الشهداء، ص 290 كتابفروشى اسلامية ؛ وسيلة الدارين ، ص 201.
1771 . عشره كامله ، ص 366، به نقل از ابى مخنف .
1772 . روضة الشهداء، ص 290، كتابفروشى اسلامية .
1773 . وسـيـلة الدارين ، ص 201. به گفته مؤ لف روضة الشهداء، همسر وهب همراه شـوهـرش به حضور امام حسين (ع ) رسيد و در محضر آن حضرت دو تقاضا كرد: 1ـ وهب در عـرصـه گـاه مـحشر، بى او به بهشت نرود. 2ـ چون غريب و تنها است ، به عنوان كنيز و خـدمـتـكـار، نزد دختران و خواهران امام حسين (ع ) بماند. امام (ع ) در خواست او را پذيرفت و وهـب عـازم مـيـدان شـد. (روضـة الشـهـداء، ص 291 كـتابفروشى اسلامية ؛ نيز ر.ك ناسخ التواريخ ، ج 2، ص 270.)
1774 . مناقب ، ج 4، ص 109؛ بحارالانوار، ج 45، ص 16.
1775 . لهـوف ، ص 161؛ مـثـيـر الاحـزان : ص 62. نـيـز .ر.ك مقتل الحسين (ع ) خوارزمى ، ج 2، ص 15 ـ 16، انوار الهدى ؛ الفتوح ، ج 5، ص 189 با كمى تفاوت و زيادتى . ابن شهر آشوب به اسارت وهب اشاره كرده و از شهادتش سخنى نگفته است . (مناقب ، ج 4، ص 109).
1776 . برخى تعداد هلاك شده ها را 100 تن ذكر كرده اند. (عشره كامله ، ص 369).
1777 . اسرار الشهادة ، ج 2، ص 326. نيز ر.ك بحار، ج 45، ص 17؛ عشره كامله ، ص 366.
1778 . مـتـقـل الحسين (ع ) خوارزمى ، ج 2، ص 15 انوار الهدى ، ولى روضة الشهدا، ص 293 كتابفروشى اسلامية مى گويد: همسر وهب كشته شد.
1779 . ثـعـلبـيـه ، مـنـطـقـه اى اسـت در مـسـيـر مـكـّه بـه كـوفـه بـعـد از شـقـوق و قبل از خزيميه ، (معجم البلدان ، ج 2، ص 78).
1780 . وسيلة الدارين ، ص 201 وقايع الايام ، ج 1، ص 409.
1781 . مقتل الحسين (ع )، خوارزمى ، ج 2، ص 16، انوار الهدى ؛ بحارالانوار، ج 45، ص 17؛ شـيـخ صـدوق ؛ مـطـلب فـوق را بـا مـقـدارى تـفـاوت و بـه نـام وهـب بـن وهـب نقل كرده است : (رك : متن فوق ، ذيل عنوان وهب بن وهب ).
1782 . مـنـاقـب ، ج 4، ص 109، نـيـز ر. ك الفـتـوح ، ج 5، ص 190؛ مـقـتـل خـوارزمـى ، ج 2، ص 15، انـوار الهـدى ؛ بـا مـقـدارى كـاسـتـى و زيـادتـى . فـاضـل دربـنـدى تـمـام ابـيـات فـوق را بـه نـقـل از اءبـى مـخـنـف بـه گـونـه اى ديگر نقل كرده است . (اسرار الشهادة ، ج 2، ص 326) وقار شيرازى علاوه بر ابيات فوق اين رجز را نيز به وهب نسبت داده است :
يا حسينَ بنَ على لَيْسَ يَبْغىِ القوم قَصْدكَفازَ مَنْ والاك مَوْلى و كانَ اليومَ جُنْدَك
لَعَنَ اللّهُ مُعاديك وَ مَنْ اَظْهَر حقْدك لَعَن اللّهُ بن سَعدٍ و يزيدَ حَينَ صدك
(عشره كامله ، ص 369 به نقل از ابى مخنف )
ملا حسين واعظ كاشفى رجز ديگرى را به نقل از وهب ذكر كرده است :
امـيـرى حسينٌ و نِعْمَ الاَميرْله لمعة كالسراج المنير (روضة الشهداء، ص 291 كتابفروشى اسلامية .)
خـوارزمـى و ابـن شـهـر آشـوب ايـن رجز و چند بيت ديگر آن را به ((جوانى كه پدرش در معركه كشته شده )) (مقتل خوارزمى ، ج 2، ص 25، انوار الهدى ؛ مناقب ، ج 4، ص 113) و عـلاّمـه سـمـاوى تـنـها دو بيت فوق را به اسلم بن عمرو نسبت داده اند. (ابصار العين ، ص 96).
1783 . امالى صدوق ، ص 137؛ روضة الواعظين ، ص 207؛ نفس المهموم ، ص 259. عـلاّمـه مـجـلسى ؛ اين وهب و وهب بن عبداللّه را در زمره شهيدان كربلا قرار داده و براى هر يـك شـرح حـال جـداگانه آورده است . (بحار، ج 44، ص 320 و ج 45، ص 17) اما صاحب وسـيلة الدارين مى گويد: به احتمال ، وهب بن وهب همان وهب بن عبداللّه باشد، (ص 203). مـؤ لف نـاسـخ التـواريـخ هـم در ذيـل عـنـوان ((وهـب بـن عـبـداللّه )) بـه نـقـل از طـريـحى نام وهب بن وهب را نيز آورده ولى ياد آور شده است كه هر چه جستجو كرده بيش از يك وهب نيافته است . (ج 2، ص 269).
1784 . الاسـتـيـعـاب ، ج 4، ص 1526؛ ر.ك : وقـعـة صـفـيـن ، ص 359؛ مـنـتـهـى المقال ، ج 6، ص 414.
1785 . الطبقات الكبرى ، ج 3، ص 262؛ تاريخ طبرى ، ج 5، ص 42 و 110؛ ر.ك . انـساب الاشراف (تك جلدى )، ص 143، 212، مجمع احياء الثقافة الاسلامية ؛ الاستيعاب فى معرفة الاصحاب ، ج 4، ص 1546، 1547.
1786 . روضـة الشهداء، ص 300، 303، كتابفروشى اسلامية ؛ محرق القلوب ، ص 85، 86، نـسـخـه خـطـى كـتـابـخـانـه آيـت اللّه نـجـفـى مـرعـشـى ، شـمـاره مسلسل 10069.
1787 . تحريف لفظى آن است كه لفظى را كم يا زياد مى كنند و يا كلمه يا جمله اى را پـس يـا پـيـش كـنند و به هر حال معنى را كم يا زياد كنند يا تغيير دهند (مجموعه آثار، شهيد مطّهرى ، ج 17، ص 602.)
1788 . مجموعه آثار، شهيد مطّهرى ، ج 17، ص 78 و 591 و 592 و 606.
1789 . رياض الشهادة ، ج 2، ص 141، 142.
1790 . مـقـتـل الحـسـيـن (ع )، مـقـرم ، ص 151، مـنـشـورات شـريـف رضى ؛ ر.ك . اخبار الطوال ، ص 233، مروج الذهب ، ج 3، ص 59.
1791 . ابصار العين ، ص 140، مركز الدراسات الاسلامية لحرس الثورة .
1792 . فرسان الهيجاء، ج 2، ص 140.
1793 . كـثـيـر بـن شـهـاب از طـرف مـعـاويـه والى خـراسـان شـد ولى امـوال زيـادى را بـرداشـت و بـه كـوفـه فـرار كـرد و در خـانه هانى بن عروه پنهان شد (فـرسـان الهـيـجـاء، ج 2، ص 139، 140؛ ابـصـار العـيـن ، ص 140، مـركـز الدراسات الاسلامية لحرس ‍ الثورة .)
1794 . ابصار العين ، ص 140، مركز الدراسات الاسلامية لحرس الثورة ؛ فرسان الهيجاء، ج 2، ص 139 ـ 140.
1795 . اخبار الطوال ، ص 233؛ تاريخ طبرى ، ج 5، ص 361 ـ 362، دار المعارف ؛ ارشاد، شيخ مفيد، ص 2، ص 139 ـ 140، كنگره جهانى هزاره شيخ مفيد.
1796 . اخبار الطوال ، همانجا.
1797 . تـاريـخ طـبـرى ، ج 5، ص 363، دار المعارف . به نقلى ديگر پس از آن كه هـانـى بـن عـروة مـسلم بن عقيل را به خانه راه داد چون ابن زياد متوجه شد كه هانى بيمار اسـت از آنـجـا كـه بـا وى دوسـت بود قصد عيادت او را كرد هانى به مسلم و يارانش گفت : آنگاه كه ابن زياد نزد من آمد و نشست من مى گويم ((آبم دهيد)). شما بيرون بياييد و او را بكشيد. پس از آن كه ابن زياد به عيادت هانى آمد و نشست هانى سه مرتبه گفت آبم دهيد، چرا تاخير مى كنيد ولو به قيمت جان من تمام شود. ابن زياد متوجه شد و برخاست و رفت . (تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 243).
1798 . تاريخ طبرى ، ج 5، ص 361 ـ 363، دار المعارف .
1799 . مـَعـْقـَل ، غـلام ابـن زيـاد بـود كـه سـه هـزار درهم به وى داد و گفت : با اين پـول در پـى مـسـلم بـن عـقـيـل بـرو. اگـر يـاران وى را يـافـتـى ايـن پول را به آنها بده و بگو كه اين پول را در جنگ با دشمن خرج كنند. تو چنان وانمود كن كـه گـويـا يـكـى از آنـهـا هستى و چون اين پول را به آنها دادى مورد اعتماد آنها قرار مى گـيـرى و چـيـزى را از تـو مـخـفى نمى كنند و هر روز صبح و عصر نزد آنها برو. او به مـسـجـد اعـظـم كـوفـه آمد و توانست با مسلم بن عوسجه ارتباط برقرار كند و خود را به عـنـوان يـكـى از دوسـت داران اهـل بيت قلمداد نمايد. عاقبت مسلم بن عوسجه او را نزد مسلم در خـانـه هـانـى بـرد، مـعـقـل بـا پـرداخـت پـول و بـيـعـت بـا مـسـلم هـر روز قـبل از همه به خانه هانى مى رفت و بعد از همه بيرون مى آمد و سپس تمام گزارشات را براى ابن زياد مى برد. (تاريخ طبرى ، ج 5، ص 362، دار المعارف .)
1800 . ضـرب المثلى است عربى نخستين كسى كه اين سخن را گفت حارث بن جبلة يا عبيد بن ابرص بود كنايه از اين كه : بپاى خود به سوى مرگ آمدى (ترجمه ارشاد شيخ مفيد، سيد هاشم رسولى محلاتى ، ج 2، ص 46)
1801 . استغاثه و دادرسى هنگام پيش آمد و مصيبت .
1802 . تـاريـخ طبرى ، ج 5، ص 361 ـ 381، دار المعارف ، ارشاد، شيخ مفيد، ج 2، ص 45ـ 64، كنگره جهانى هزاره شيخ مفيد.
1803 . مناقب آل ابى طالب ، ج 4 ص 102.
1804 . تـاريـخ حـبيب السير، ج 2، ص 243، ابصار العين ، ص 140 و 142، مركز الدراسات الاسلامية لحرس الثوره .
1805 . تـاريـخ طبرى ، ج 5، ص 379، 380، دار المعارف ، ارشاد، شيخ مفيد، ج 2، ص 64، 65،كنگره جهانى هزاره شيخ مفيد، ناسخ التواريخ ، ج 2، ص 105 ـ 106؛ ر.ك : اخـبـار الطـوال ، ص 242، ابـصـار العـيـن ، ص 142، مركز الدراسات الاسلامية لحرس الثوره ، فرسان الهيجاء، ج 2، ص 106 ـ 107.
1806 . تـاريـخ طـبرى ، ج 5، ص 380 ـ 381، دار المعارف ؛ ارشاد، ج 2، ص 65 ـ 66، كنگره جهانى هزاره شيخ مفيد.
1807 . ارشاد، ج 2، ص 65 ـ 66، كنگره جهانى هزاره شيخ مفيد.
1808 . اخبار الطوال ، ص 247 ـ 248.
1809 . تاريخ طبرى ، ج 5، ص 426، دار المعارف .
1810 . وسيلة الدارين ، ص 209.
1811 . مراقد المعارف ، ج 2، ص 359؛ آرامگاه هاى خاندان پاك پيامبر، ص 250.
1812 . تسمية مَن قُتل مع الحسين (ع )، ش 107، الحدائق الوردّية ، ص 105.
1813 . همان .
1814 . تـنـقـيـح المـقـال ، ج ، ص 303 ـ 304؛ نيز ر. ك : ذخيرة الدارين ، ص 257 ـ 258؛ وسـيلة الدارين ، ص 203 ـ 204؛ معالى السبطين ، ج 1، ص 400 ـ 402؛ فرسان الهيجاء، ج 2، ص 144 ـ 145.
1815 . امالى شيخ صدوق ، ص 137.
1816 . عوالم ، ج 17، ص 170.
1817 . امالى شيخ صدوق ، ترجمه و شرح محمد باقر كمره اى ، ص 162.
1818 . بـا تـوجـه بـه ايـنـكـه رجـز مـذكـور بـه هـلال بـن نـافـع و نـافـع بـن هـلال نـيـز نـسـبـت داده شـده اسـت (رك : مـقـاله نـافـع بـن هـلال و مـقـاله هـلال بـن نـافـع ) گـمـان مـى رود كـه مـنـظـور از هـلال بـن حـجـاج ، هـمـان هـلال بـن نـافـع يـا نـافـع بـن هلال باشد، كه در نام پدرش ، اشتباه روى داده است ، (نيز ر.ك : دائرة المعارف الحسينيّه ، ج 6، ص 111 و (پـاورقـى ) و 57؛ مـقـتـل الحـسـيـن (ع )، مـقرم ، ص 248، مشورات شريف رضى (پاورقى .)
1819 . الفـتـوح ، ج 5، ص 200، المـفـيـد فـى ذكرى السبط الشهيد، ص 97، 98، روضة الشهداء، ص 298، 299، كتابفروشى اسلامية ، رمزالمصيبة ، ج 2، ص 85.
1820 . عشره كامله ، ص 402.
1821 . مثيرالاحزان ، ص 43.
1822 . هـنـداوانـه ابـوجـهـل كـه بـه تـلخـى آن مثل زده مى شود.
1823 . الفتوح ، ج 5، ص 147، 148، الملهوف ، ص 138.
1824 . الدمعة الساكبة ، ج 4، ص 273.
1825 . همان ، 273، 274.
1826 . مـقـتـل الحسين (ع )، خوارزمى ، ج 1، ص 346، 347، انوار الهدى ، برخى اين قـضـيـه را بـا انـدك تـفـاوتى درباره نافع بن هلال گفته اند. (طبرى ، ج 5، ص 412، 413)
1827 . روضـة الشـهـداء، ص 298، كـتابفروشى اسلامية ؛ ناسخ التواريخ ، ج 2، ص 277.
1828 . مقتل الحسين (ع )، ابومخنف ، ص 108، 109؛ الدمعة الساكبة ، ج 4، ص 307.
1829 . شكاف تير كه در زره قرار مى گيرد.
1830 . روضة الشهداء، ص 299، كتابفروشى اسلامية .
1831 . ناسخ التواريخ ، ج 2، ص 279.
1832 . ناسخ التواريخ ، ج 2، ص 277 ـ 279.
1833 . الملهوف ، ص 177.
1834 . تسمية مَنْ قُتِل مع الحسين (ع )، 102؛ الحدائق الورديّه ، ص 104.
1835 . ناسخ التواريخ ، ج 2، ص 322.
1836 . وسيلة الّدارين ، ص 430.
1837 . مـازنـى : مـنسوب است به مازِن كه نام قبيله اى است از تميم ، و مازن به معنى تخم مورچه است . (الانساب ، ج 5، ص 163 و 165)
1838 . روضة الشهداء، ص 299، كتابفروشى اسلامية .
1839 . مـنـاقـب ، ج 4، ص 111؛ الفـتـوح ، ج 5، ص 194؛ مقتل الحسين (ع ) خوارزمى ، ج 2، ص 21، انوار الهدى .
1840 . جلاء العيون ، ص 670.
1841 . انعام ، 162.
1842 . روضة الشهداء، ص 299، كتابفروشى اسلامية ؛ ياران پايدار، ص 78.
1843 . روضة الشهداء، همانجا، كتابفروشى اسلامية ؛ عشره كامله ، ص 392.
1844 . مـقـتـل الحـسين (ع ) خوارزمى ، ج 2، ص 21، انوار الهدى ؛ الفتوح ، ج 5، ص 194.
1845 . مدينة الحسين (ع )، ص 62.
1846 . مـنـاقـب ، ج 4، ص 111. نـيـز ر.ك (مـقتل الحسين (ع ) خوارزمى ، ج 2، ص 21، انـوار الهـدى ؛ الفـتـوح ، ج 5، ص ‍ 194؛ نـاسـخ التـواريـخ ، ج 2، ص 293 بـا كمى تفاوت و زيادتى .)
1847 . تـاريـخ طـبـرى ، ج 5، ص 154، دار المـعـارف ؛ نـسب قريش ، ص 44؛ اعيان الشيعه ، ج 10، ص 302؛ المجدى ، ص 12.
1848 . الدّمعة السّاكبه ، ج 5، ص 89.
1849 . اسرار الشهاده ، ج 3، ص 475.
1850 . لباب الانساب ، ج 1، ص 333.
1851 . ناسخ التّواريخ ، ج 2، ص 292. (برخى از منابع رجز فوق را با اندكى اخـتـلاف بـه عـمـرو بـن جـنـاده نـسـبـت داده انـد. مـانـنـد الفـتـوح ، ج 5، ص 202؛ مـقـتـل الحـسـيـن (ع ) خـوارزمـى ، ج 2، ص 21، انوار الهدى ؛ ناسخ التّواريخ ، ج 2، ص ‍ 302.)
1852 . ناسخ ، ج 2، ص 292؛ رمز المصيبه ، ج 2، ص 103.
1853 . نـاسـخ التـواريخ ، ج 2، ص 293؛ فرسان الهيجاء؛ ج 2، ص 146، وسيلة الّدارين ، ص 211.
1854 . تاريخ طبرى ، ج 5، ص 364، دار المعارف .
1855 . اسرار الشّهاده ، ج 2، ص 61.
1856 . تنقيح المقال ، ج 3، ص 322.
1857 . ذخيرة الدارين ، ص 255.
1858 . تـنـقـيـح المقال ، ج 3، ص 322؛ ذخيرة الدارين ، ص 255؛ عاشورا چه روزى است ، ص 255؛ وسيلة الدّارين ، 209؛ مدينة الحسين 62.
1859 . نـام حـرّان در اصـل ، هـاران ، پـدر حـضـرت لوط(ع ) بـوده و سـپـس به حرّان تـبـديـل گـشـتـه اسـت . نـيـز، حـرّان نـخـسـتـيـن شـهـرى بـود كـه پـس از بابل ساخته شد. (الانساب ، سمعانى ج 2، ص 195)
1860 . بـرخـى نـيـز او را صـابـئى دانـسته اند. (الامام الحسين (ع ) و اصحابه ، ص 407)
1861 . شعراء، آية 227.
1862 . روضة الشهداء، ص 367، كتابفروشى اسلامية ؛ نيز ر.ك (ناسخ التواريخ ، ج 3، ص 115؛ الامام الحسين و اصحابه ، ص 407.)
1863 . تنقيح المقال ، ج 3، ص 325.
1864 . رجال الطوسى ، ص 81.
1865 . ابصار العين ، ص 189، مركز الدراسات الاسلامية لحرس الثورة .
1866 . يونس ، آيه 58.
1867 . تاريخ طبرى ، ج 5، ص 353، 354، دار المعارف .
1868 . ابصار العين ، ص 190، مركز الدراسات الاسلامية لحرس الثورة .
1869 . الاقبال ، ج 3، ص 78.
1870 . همان ، ص 345.
1871 . ابـصـار العـين ، ص 190، 191، مركز الدراسات الاسلامية لحرس الثورة .. (متن اين قصيده در شرح حال عبدالله بن يزيد قيسى آمده است .)
1872 . رجـال الطـوسـى ، ص 81؛ جـامـع الرواة ، ج 2، ص 342؛ مـجـمـع الرجال ، ج 6، ص 269 و ج 2، ص 81؛ نقد الرجال ، ج 5، ص 89؛ روضة الواعظين ، ص 204، و 205؛ كـشـف الغـمـه ، ج 2، ص 259 ـ 260؛ الفصول المهمه ، ص 191 ـ 192؛ الاقبال ، ج 3، ص 77؛ بحار الانوار، ج 45، ص 70 و ج 101، ص 272، چـاپ ايـران ؛ عـوالم ، ج 17، ص 338؛ تـسـمـيـة مـن قـتـل مـع الحـسـيـن (ع )، ش 94؛ اخـتيار معرفة الرجال ، تحقيق سيد مهدى رجايى ، ج 1، ص 293؛ انـصـار الحـسـيـن (ع )؛ تـنـقـيـح المـقـال ، ج 3، ص 325؛ ذخيرة الدارين ، ص 179؛ ابـصـار العـيـن ، ص 126، مـركـز الدراسـات الاسـلامـيـة لحـرس الثـورة .؛ مـعـجـم رجـال الحـديـث ، ج 20، ص 110؛ نفس المهموم ، ص 196 ـ 197؛ عبرات المصطفين ، ج 2، ص 159 (پاورقى )؛ الكامل فى التاريخ ، ج 4، ص 60 (پاورقى ).
1873 . اختيار معرفة الرجال ، تصحيح مصطفوى ، ص 79.
1874 . الارشـاد، ج 2، ص 95، كـنـگـره جهانى هزاره شيخ مفيد؛ تاريخ طبرى ، ج 5، ص 421، 423، 429، 431، 432، دارالمـعـارف ؛ الكـامـل فـى التـاريـخ ، ج 4، ص 60؛ انـسـاب الاشـراف ، ج 3، ص 187، 189، 191، دارالتـعـارف ؛ مـنـاقـب آل ابـى طـالب ، ص 109؛ الاقـبـال ، ج 3، ص 344؛ بـحار الانوار، ج 101، ص 340، چاپ ايران ، الفتوح ، ج 5، ص 171 ـ 173؛ المـلهـوف ، ص ‍ 139، 154، 155، 160، مـركـز الدراسـات الاسـلامـيـة لحرس الثورة .؛ انصار الحسين (ع )، ص 76 ـ 77، الدار الاسلامية .
1875 . ر.ك . پاورقى نخست همين مقاله .
1876 . تـاريـخ الطـبـرى ، ج 5، ص 421، 423، 429، 431، 432، دارالمـعـارف ؛ الفتوح ، ج 5، ص 173.
1877 . الكامل فى التاريخ ، ج 4، ص 60؛ انساب الاشراف ، ج 3، ص 187، 189، 191، دارالتعارف ؛ الارشاد، ج 2، ص 95، كنگره جهانى هزاره شيخ مفيد.
1878 . تسمية من قتل مع الحسين (ع )، ش 94.
1879 . رجـال الطـوسـى ، ص 81؛ نـيـز ر.ك . جـامـع الرواة ، ج 2، ص 342؛ نـقـد الرجال ، ج 5، ص 89؛ مجمع الرجال ، ج 6، ص 269.
1880 . تـنـقـيـح المـقـال ، ج 3، ص 325؛ نيز ر.ك . ذخيرة الدارين ، ص 179؛ وسيلة الدارين ، ص 213 ـ 214. پاره اى مآخذ، سخنان يزيد بن حصين با عمر سعد و لشكريان او را، دربـاره بـسـتـن آب ، بـا تـفـصـيـل بـيـش تـرى نقل كرده اند. ر.ك . روضة الواعظين ، ص 204 ـ 205؛ كشف الغمة ، ج 2، ص 259 ـ 260؛ الفصول المهمة ، ص 191 ـ 192؛ نفس المهموم ، ص ‍ 196 ـ 197.
1881 . اكـسـيـر العـبـادات فـى اسـرار الشـهـادات ، ج 2، ص 293؛ نيز ر.ك . دائرة المعارف الحسينيّة ، ج 6، ص 108.
1882 . الاقبال ، ج 3، ص 77؛ نيز ر.ك . بحارالانوار، ج 45، ص 70 و ج 101، ص 272؛ عوالم ، ج 17، ص 338.
1883 . شـمـشـيـرى اسـت منسوب به مشارف شام . ر.ك . (لغت نامه ، دهخدا، ج 12، ص 18497).
1884 . مـَشـْرِقـى ، مـنـسـوب اسـت بـه ((مـَشـْرِق )) تـيره اى از قبيله همدان (الانساب ، سمعانى ، ج 5، ص 303).
1885 . تسمية من قتل مع الحسين (ع )، ش 94.
1886 . عبرات المصطفين ، ج 2، ص 159.
1887 . مـتـقل الحسين (ع )، ابو مخنف ، ص 107؛ تذكرة الشهداء، ص 129؛ نيز ر.ك . فرسان الهيجاء، ج 2، ص 153 ـ 154.
1888 . تـاريـخ طـبـرى ، ج 5، ص 408 و 445 ـ 446، دارالمـعـرفـة ؛ البـدايـة و النهايه ، ج 8، ص 186.