- 01 Transitional//EN"> مركز تعليمات اسلامي واشنگتن - كتابخانه معارف اسلامی - کربلا از آغاز تا پایان - پى‏نوشت‏ها -

کربلا از آغاز تا پایان

رسول جعفریان

- پى‏نوشت‏ها -


(1) - مسار الشیعة، ص 37 ؛ مصباح المتهجد، ص 758 ؛ ابوالفرج اصفهانى (مقاتل الطالبیین، ص 51) و مفید در ارشاد (ص 218) پنجم شعبان را روز تولد دانسته اند.
(2) - گذشت که برخى تولد امام حسن(ع) را در سال دوم دانسته‌اند که طبعا باید تولد امام حسین(ع) را هم در سال سوم بدانند. کلینى (کافى، ج 1، ص 463) و شیخ طوسى (التهذیب، ج 6، ص 41) بر این باورند.
(3) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 25
(4) - همان، ص 136
(5) - همان، ص 131
(6) - همان، ص 137
(7) - بحار الانوار، ج32، ص 405
(8) - همان، ج44، ص 266
(9) - تاریخ الیعقوبى، ج 2، ص 228
(10) - الارشاد، ج 2، ص 32؛ مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 87
(11) - ترجمة الامام الحسین(ع) (ابن سعد) ص 54
(12) - ترجمه الامام الحسین، ص 149
(13) - الامامة و السیاسة، ج 1، ص 154
(14) - انساب الاشراف (چاپ سهیل زکار، ج 5، ص 128 ـ 13)
(15) - بنگرید: رجال کشى، ج 1، صص 252 ـ 259
(16) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 35
(17) - همان، ص 149؛ التذکرة الحمدونیة، ج 9، ص 84؛ کتاب التواضع و الخمول، ص 142
(18) - همان، ص 145
(19) - نثر الدر، ج 1، ص 335؛ التذکرة الحمدونیه، ج 2، ص 186
(20) - شاید: مفضفض. یعنى زیاد، سرشار و پر.
(21) - ترجمة الامام الحسین، (ابن سعد) ص 36
(22) - اخبار الطوال، ص 228؛ کامل ابن اثیر، ج 3، ص 263
(23) - لهوف، ص 21؛ مثیر الاحزان، ص 9
(24) - الفتوح، ج 5، ص 25 ـ 26؛ مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ج 1، ص 186
(25) - مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ث 88
(26) - الفتوح، ج 4، ص 16 ـ 17
(27) - الامامة و السیاسة، ج 1، ص 176
(28) - الفتوح، ج 5، ص 25 و بنگرید: لهوف، ص 24
(29) - ابن اعثم، ج 5، ص 26؛ امالى صدوق، ص 152
(30) - الفتوح، ج 5، ص 33؛ و بنگرید: بحارالانوار، ج 44، ص 329؛ مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 89
(31) - الارشاد، ج 2، ص 34
(32) - قصص، 21
(33) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 56
(34) - الفتوح، ج 5، ص 38
(35) - الفصول المهمة، ص 184
(36) - انساب الاشراف، ج 3، ص 158؛ متن نامه آنان در تجارب الامم (ج 2، ص 41) آمده است.
(37) - اخبار الطوال، ص 231
(38) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 351؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 157) - متن این نامه درالفتوح کامل‌تر آمده و اشاره به این که فرزند معاویه هم بدون مشورت و اجماع خلافت را به دست گرفته، شده است.
(39) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 353
(40) - الثقات ابن حبان، (السیرة النبویة)، ج 2، ص 307
(41) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 64
(42) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 65
(43) - انساب الاشراف، ج 2، ص 77؛ اخبار الطوال، ص 332؛ الفتوح، ج 5، ص 56؛ الارشاد، ج 2، ص 41
(44) - انساب الاشراف، ج 2، ص 77؛ اخبار الطوال، ص 332؛ الفتوح، ج 5، ص 56؛ الارشاد، ج 2، ص 41
(45) - التنبیه و الاشراف مسعودى، ص 303؛ الارشاد، ج 2، ص 41؛ اعلام الورى، ص 223
(46) - الفتوح، ج 5، ص 63 ـ 64
(47) - بنگرید: انساب الاشراف، ج 3، ص 77 ـ 78؛ اخبار الطوال، ص 233؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 356
(48) - الارشاد، ج 2، ص 39
(49) - الارشاد، ج 2، ص 67
(50) - الارشاد، ج 2، همان، ص 61
(51) - انساب الاشراف، ج 3، ص 160
(52) - الفتوح، ج 5، ص 119
(53) - انساب الاشراف، ج 3، ص 164
(54) - ترجمة الامام الحسین(ع) صص 62 ـ 63
(55) - اخبار الطوال، ص 245
(56) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 386
(57) - بغیة الطلب، ج 6، ص 2614 و بنگرید: مختصر تاریخ دمشق، ج 27، ص 120
(58) - اسراء، 71
(59) - الفتوح، ج 5، ص 120
(60) - ترجمة الامام الحسین(ع)، ص 88
(61) - الفتوح، ج 5، ص 123
(62) - اخبار الطوال، ص 245؛ بنگرید: انساب الاشراف، ص 166 ـ 167
(63) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 394
(64) - اخبار الطوال، ص 246
(65) - یعقوبى، ج 2، ص 216) - منزل قطقطانیه بعد از قصر بنى مقاتل است که امام حسین(ع) روز 29 ذى حجه به آنجا رسیده و بعید مى نماید که شنیدن خبر شهادت مسلم در آنجا بوده باشد.
(66) - عقدالفرید، ج 4، ص 379
(67) - لهوف، ص 73
(68) - انساب الاشراف، ج 3، ص 160، 220
(69) - تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 216؛ نسب قریش مصعب زبیرى، صص 127 ـ 128 (و منها تعتق أو تعود عبدا کما تعتبد العبید!
(70) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 380 ـ 381
(71) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 397؛ مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ص 229؛ نهایة الارب نویرى، ج 20، ص 414
(72) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 67 ـ 68
(73) - انساب الاشراف، ج 3، ص 377
(74) - اخبارالطوال، ص 243
(75) - تجارب الامم، ج 2، ص 59
(76) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 392
(77) - الفتوح، ج 5، ص 145
(78) - انساب الاشراف، ج 3، ص 168
(79) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 399
(80) - الفصول المهمة، ص 189
(81) - الارشاد، ج 2، ص 73
(82) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 403
(83) - الفتوح، ج 5، ص 136 ـ 138
(84) - اخبار الطوال، ص 247
(85) - انساب الاشراف، ج 3، ص 169 ـ 171، 225
(86) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 401 ـ 402
(87) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 403
(88) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 403 ـ 404
(89) - انساب الاشراف، ج 3، ص 171
(90) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 406
(91) - انساب الاشراف، ج 3، ص 176؛ اخبار الطوال، ص 249
(92) - الفتوح، ج 5، ص 153؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 180
(93) - انساب الاشراف، ج 3، ص 180
(94) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 68
(95) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 407
(96) - اخبار الطوال، ص 249
(97) - انساب الاشراف، ج 3، ص 176
(98) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 408؛الفتوح، ج 5، ص 141
(99) - اخبار الطوال، ص 250
(100) - الفتوح، ج 5، ص 148
(101) - مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ص 237
(102) - الفتوح، ج 5، ص 149 ـ 150
(103) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 69
(104) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 389
(105) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 389
(106) - تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 216
(107) - الفتوح، ج 5، ص 150 ـ 151
(108) - مقصود از همدان در این متن، باید شهر دستبى باشد که به عنوان شهرى میان رى و همدان معرفى شده است. در موارد دیگر از ثغر یا مرز دستبى یاد شده است. بنگرید: اخبار الطوال دینورى، ص 251؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 409
(109) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 68
(110) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 69 ـ 70
(111) - الفتوح، ج 5، ص 157
(112) - انساب الاشراف، ج 3، ص 178
(113) - مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 98
(114) - الفتوح، ج 5، ص 157 ـ 158
(115) - الفتوح، ج 5، ص 159
(116) - انساب الاشراف، ج 3، ص 178 ـ 179
(117) - وقعة صفین، صص 140 ـ 140
(118) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 429
(119) - انساب الاشراف، ج 3، ص 180
(120) - انساب الاشراف، ج 3، ص 180؛ بنگرید: مقتل الحسین مقرم، ص 240
(121) - انساب الاشرف، ج 3، ص 180؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 412؛ الارشاد، ج 2، ص 86
(122) - امالى صدوق، ص 155
(123) - مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ج 1، ص 244
(124) - الفتوح، ج 5، ص 162
(125) - انساب الاشراف، ج 3، ص 181
(126) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 69؛ الامامة و السیاسة، ج 2، ص 6؛ انساب الاشراف، ج3 ص 225؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 389
(127) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 412 ـ 413
(128) - مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ج 1، ص 246
(129) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 413
(130) - الفتوح، ج 5، ص 164
(131) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 414
(132) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 69
(133) - الامامة و السیاسة، ج 2، ص 6
(134) - انساب الاشراف، ج 3، ص 182 ـ 183؛ تاریخ الطبرى، ج 5، صص 414 ـ 415؛ مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، صص 97 ـ 98
(135) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 70
(136) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 416؛ الارشاد، ج 2، ص 89
(137) - تذکرة الخواص، صص 141 ـ 142
(138) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 415
(139) - انساب الاشراف، ج 3، ص 184
(140) - انساب الاشراف، ج 3، ص 184 ـ 185
(141) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 416 ـ 417
(142) - اعلام الورى، ص 237؛ المنتظم ابن جوزى، ج 5، ص 337؛ الکامل ابن اثیر، ج 3، ص 284
(143) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 70
(144) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 70 ـ 71
(145) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 185
(146) - انساب الاشراف، ج 3، ص 185؛ تاریخ الخلفاء، برگ 83 آ.
(147) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 419؛ این مطلب در زیارت ناحیه مقدسه هم آمده است.
(148) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 419 ـ 420
(149) - مقاتل الطالبیین، ص 74 ـ 75
(150) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 419؛ اعلام الورى، ص 237
(151) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 418
(152) - امالى صدوق، ص 156
(153) - امالى صدوق، ص 156
(154) - مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 99؛ تجارب الامم، ج 2، ص 69
(155) - انساب الاشراف، ج 3، ص 186؛ بنگرید: تاریخ الطبرى، ج 5، ص 421
(156) - لهوف، ص 94
(157) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 422
(158) - الفتوح، ج 5، ص 174 ـ 175
(159) - الامامة و السیاسة، ج 2، ص 12
(160) - عقد الفرید، ج 4، ص 379؛ تاریخ ابن عساکر، ترجمة الامام على بن ابى طالب(ع)، ص 220
(161) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 422؛ رجال الکشى، ج 1، ص 2932
(162) - الفتوح، ج 5، ص 183
(163) - اثبات الوصیة، ص 126
(164) - انساب الاشراف، ج 3، ص 187
(165) - انساب الاشراف، ج 3، ص 226
(166) - اخبار الطوال، ص 254؛ و بنگرید: تاریخ الطبرى، ج 5، ص 422
(167) - انساب الاشراف، ج 3، ص 187؛ اخبار الطوال، ص 253؛ الفتوح، ج 5، ص 174
(168) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 423 ـ 424؛ الارشاد مفید، ج 2، ص 96
(169) - الفتوح، ج 5، ص 175
(170) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 71
(171) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 423
(172) - کامل ابن اثیر، ج 3، ص 286 ـ 287
(173) - اثبات الوصیة، ص 126؛ کامل الزیارات، ص 73
(174) - الفتوح، ج 5، ص 181 ـ 182
(175) - مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 100
(176) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 72
(177) - انساب الاشراف، ج 3، ص 188، 226
(178) - کشف الغمة، ج 2، صص 55 ـ 56
(179) - تحف العقول، ص 274 ـ 275؛ امالى ابوطالب زیدى، ص 95ـ 97؛ مقتل الحسین(ع)خوارزمى، ج 2، صص 6 ـ 8؛ تاریخ دمشق، ترجمة الامام الحسین(ع)صص 216 ـ 218
(180) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 427
(181) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 72
(182) - انساب الاشراف، ج 3، ص 225
(183) - اخبار الطوال، ص 254
(184) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 392
(185) - انساب الاشراف، ج 3، ص 188 ـ 189؛ تاریخ الیعقوبى، ج 2، ص 244 ـ 245
(186) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 426 ـ 427
(187) - مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ج 2، ص 8؛ ترجمة الامام الحسین(ع) ص 72
(188) - انساب الاشراف، ج 3، ص 190؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 429؛الفتوح، ج 5، ص 183
(189) - امالى ابوطالب زیدى، ص 97؛ مقتل الحسین(ع)، ج 2، ص 8
(190) - انساب الاشراف، ج 3، ص 190
(191) - امالى ابوطالب زیدى، ص 97؛ مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ج 2، ص 8
(192) - ابن شهرآشوب، ج 4، ص 113
(193) - الفتوح، ج 5، ص 184
(194) - انساب الاشراف، ج 3، ص 190
(195) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 429 ـ 430؛ ابن سعد قاتل سالم غلام آزاد شده عبیدالله را، عبدالله بن تمیم بن... یاد کرده است. بنگرید: ترجمة الامام الحسین(ع) ص 72
(196) - انساب الاشراف، ج 3، ص 190؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 430
(197) - همان، ج 5، ص 432
(198) - همان، ج 5، ص 431
(199) - انساب الاشراف، ج 3، ص 191 ـ 192
(200) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 435
(201) - همان، ج 5، ص 435
(202) - گاه از عبارات برخى مورخان بر مى آید که گویى از همان آغاز تیراندازى دشمن، سپاه امام تنها 32 بوده‌اند (انساب الاشراف، ج 3، ص 194 ؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 436) در حالى که به نظر مى رسد این افراد، باقى مانده سپاه پس از تیراندازى وسیع دشمن و شهادت جمع 38 نفرى آنان بوده است.
(203) - انساب الاشراف، ج 3، ص 192 ـ 193
(204) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 435 ـ 436
(205) - اقبال الاعمال، ص 575
(206) - انساب الاشراف، ج 3، ص 194
(207) - تاریخ الطبرى، ج 5، 437
(208) - همان، ج 5، ص 437 ـ 438
(209) - انساب الاشراف، ج 3، ص 194
(210) - الارشاد، ج 2، ص 105 ـ 107
(211) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 439
(212) - رسالة تسمیة من قتل مع الحسین(ع)، ص 156
(213) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 439 ـ 440
(214) - انساب الاشراف، ج 3، ص 194 ـ 195؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 440
(215) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 440
(216) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 440؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 195
(217) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 441؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 195
(218) - مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ج 2، ص 17
(219) - انساب الاشراف، ج 3، ص 195 ـ 196
(220) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 441
(221) - الفتوح، ج 5، ص 192
(222) - الفتوح، ج 5، ص 192 ـ 193
(223) - مقتل الحسین(ع) ج 2، ص 24 آیا این همان عمرو بن خالد ازدى است؟ در متن خوارزمى از عمر بن خالد صیداوى یاد شده اما در مثیرالاحزان ابن نما (ص 33)، عمرو بن خالد آمده است.
(224) - التفوح، ج 5، ص 193
(225) - الفتوح، ج 5، ص 193؛ مقتل الحسین(ع) خوارزمى، ج 2، ص 14
(226) - انساب الاشراف، ج 3، ص 198
(227) - الفتوح، ج 5، ص 194
(228) - انساب الاشراف، ج 3، ص 198
(229) - بنگرید: المناقب، ج 4، ص 104 ـ 105
(230) - انساب الاشراف، ج 3، ص 198؛ تاریخ الطبرى، ج 5، ص 445 ـ 446
(231) - انساب الاشراف، ج 3، ص 197
(232) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 441 ـ 442
(233) - به این مطلب در مقتل منسوب به ابومخنف اشارت رفته با این عبارت: «و کان ربّاه أمیرالمؤمنین(ع)».
(234) - اخبار الطوال، ص 256
(235) - تاریخ خلیفة بن خیاط، ج 1، ص 225
(236) - مقاتل الطالبیین، ص 89؛ المجدى فى انساب الطالبیین، ص 15
(237) - مقاتل الطالبیین، ص 90
(238) - مقاتل الطالبیین، ص 90
(239) - المجدى فى انساب الطالبیین، ص 15
(240) - همان، ص 88
(241) - همان، ص 88
(242) - همان، ص 88
(243) - على بن ابى طالب(ع) مى فرمود: من نام عثمان را از روى نام برادرم عثمان بن مظعون براى وى انتخاب کردم. مقاتل الطالبیین، ص 89
(244) - انساب الاشراف، ج 3، ص 201
(245) - اخبار الطوال، ص 257
(246) - همان، ص 257
(247) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 468
(248) - همان، ص 87
(249) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 446؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 200؛ اخبار الطوال، ص 256 «فکان أوّل من تقدّم منهم». مقاتل الطالبیین، ص 86 «هو اوّل من قتل فى الواقعة».
(250) - الفتوح، ج 5: ص 203
(251) - ترجمة الامام الحسین ص 76
(252) - طبقات الکبرى، الطبقة الخامسة، ص 476
(253) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 73
(254) - یا آنچنان که در جاى دیگر در همین طبقات ابن سعد و نیز مقاتل الطالبیین (ص 88) و اخبار الطوال (ص 257) آمده «عمرو بن سعید [سعد] ازدى» [اسدى] .
(255) - بنگرید: انساب الاشراف، ج 3، ص 200؛ مادرش «خوصاء» دختر خصفة بن ثقیف (از طایفه بکر بن وائل) بوده است. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 469؛ مقاتل الطالبیین، ص 95
(256) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 469
(257) - مقاتل الطالبیین، ص 96
(258) - همان، ص 97
(259) - همان، ص 98
(260) - تاریخ خلیفة بن خیاط، ج 1، ص 225 برخی او را کشته در یوم المذار به دست مختار می‌دانند.
(261) - همان، ج 1، ص 225
(262) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 450
(263) - انساب الاشراف، ج 3، ص 201
(264) - ابن سعد در جاى دیگرى هم مى نویسد: امام حسین(ع) در حالى که عمامه مشکى بر سر داشت و موهاى خود را نیز رنگ سیاه زده بود، چون یک جنگجوى شجاع مى جنگید. ترجمة الامام الحسین(ع)ص 73
(265) - اخبار الطوال، ص 258
(266) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 75
(267) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 75؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 218
(268) - الارشاد، ج 2، ص 112
(269) - آنچه را که سر را با آن مى پوشانند.
(270) - الارشاد، ج 2، ص 112 ـ 113
(271) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 78
(272) - الارشاد، ج 2، ص 111
(273) - تاریخ الطبرى، ج 5، صص 4545 ـ 455
(274) - درباره رقم شهداى کربلا آمارها متفاوت است؛ اما در این میان، عدد 72 شهرت خاصى دارد. دینورى در اخبار الطوال ـ ص 256) تصریح دارد که سپاه امام متشکل از 32 اسب سوار و چهل نفر پیاده بود. در فهرستى که فضیل بن الزبیر الرسان آورده، نام 107 شهید کربلا ثبت شده است. بنگرید: رسالة تسمیة من قتل مع الحسین(ع)، مجله تراثنا، صص 149 ـ 157
(275) - انساب الاشراف، ج 3، ص 204 ـ 206
(276) - حکایت ابومخنف از ماجراى خولى و آوردن سر امام حسین(ع) و ظهور نور از آن در خانه، جالب‌تر بیان شده است. تاریخ الطبرى، ج 5، ص 455) - البته قدرى هم مسائلى در آن است که به هر روى، باید با تأمل مورد بررسى قرار گیرد.
(277) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 456
(278) - انساب الاشراف، ج 3، ص 206 ـ 207؛ آمار دینورى چنین است: هوازن با 22 سر ؛ تمیم با 17 سر به رهبرى حصین بن نمیر؛ کنده با 13 سر به رهبرى قیس بن اشعث؛ بنو اسد با 6 سر به رهبرى هلال اعور؛ ازد با 5 سر به رهبرى عیهمة بن زهیر و ثقیف با 12 سر به رهبرى ولید بن عمرو. و مقایسه کنید با آنچه ابومخنف نوشته است: تاریخ الطبرى، ج 5، ص 468
(279) - الارشاد، ج 2، صص 117 ـ 118
(280) - تاریخ الیعقوبى، ج 2، ص 245؛ رسالة تسمیة من قتل مع الحسین(ع)، ص 157
(281) - زمر، 42
(282) - آل عمران، 45
(283) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 79؛ الارشاد، ج 2، ص 116؛ گزارش ابومخنف به نقل از سلیمان بن ابى راشد، همین حکایت است با افزوده هایى دیگر.
(284) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 457
(285) - الفتوح، ج 5، صص 223 ـ 225
(286) - الفتوح، ج 5، صص 247 ـ 248؛ مقاتل الطالبیین، ص 121
(287) - ترجمة الامام الحسین(ع) ص 82
(288) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 460
(289) - انساب الاشراف، ج 3، ص 212؛ الفتوح، ج 5، صص 235 ـ 236
(290) - بنگرید: انساب الاشراف، ج 3، ص 214
(291) - بلاذرى هم این شعر را آورده است. بنگرید: انساب الاشراف، ج 3، ص 222. شگفت که نسل امویان از میان رفت و نسل علویان پایدار ماند.
(292) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 462
(293) - تاریخ الطبرى، ج 5، ص 466؛ انساب الاشراف، ج 5، ص 217
(294) - مجموعه رسائل اعتقادى علامه محمد باقر مجلسى ( به کوششش سید مهدى رجایى، مشهد، بنیاد پژوهشهاى اسلامى، 1368) صص 199 ـ 198
(295) - مجموعه رسائل اعتقادى علامه مجلسى، صص 201 ـ 200
(296) - تاریخ الطبرى، ج 7، ص 55؛ الکامل، ج 5، ص 148
(297) - مقاتل الطالبیین، ص 378