چهل داستان و چهل حديث
از امام حسين عليه السّلام

عبداللّه صالحى

- پى‏نوشت‏ها -


(1) - فهرست نام و مشخّصات بعضى از كتابهايى كه مورد استفاده اين مجموعه قرارگرفته است ، در آخرين قسمت جلد دوّل همين مجموعه نفيسه موجود مى باشد.
(2) - مطابق با بيستم دى ماه ، سال چهارم شمسى .
(3) - برخلاف اعيان الشّيعة كه اظهار داشته : امام حسن مجتبى عليه السّلام شش ماههبه دنيا آمده ؛ و امام حسين عليه السّلام طبق روال عادى مدّتحمل را گذرانده است .
(4) - نام حضرت به عنوان حسين ، شهيد، به رمز حروف اءبجد: 128، 319 مى باشد.
(5) - مطابق با نهم فروردين ماه ، سالچهل و نه شمسى .
(6) - مطابق با بيست و يكم مهرماه ، سال پنجاه و نه شمسى .
(7) - بحارالا نوار ج 97، ص 87.
جهت تدوين و تنظيم خلاصه حالات حضرت كتابهاىذيل مورد استفاده قرار گرفته است :
اصول كافى : ج 1، مستدرك الوسائل ، اعيان الشّيعة : ج 1، مناقب ابن شهرآشوب : ج 2،بحارالا نوار: ج 43 و44، كشف الغمّة : ج 1، عيون معجزات شيخ حسين عبدالوهاب ،دلائل الا مامة ، تاريخ اهل بيت ، مجموعه نفيسه ، تذكرة الخواصّ،النصول المهمّة ، ينابيع المودّة ، حلية الابرار: ج 3، جامعالمقال طريحى : ص 187 و... .
(8) - اشعار: از شاعر محترم آقاى ذاكر.
(9) - اعيان الشّيعة : ج 1، ص 562 - 510، بحارالا نوار:، ج 43، ص 240 و 243.
(10) - بحارالا نوار: ج 43 نسبت به نام فُطرس با اختلافنقل كرده است ، در ص 248 دردائيل و در ص 259صلصائيل و در ص 243 فطرس مى باشد، ضمنا مرحوم شيخ صدوق در كتاب إكمال الدّين : ص 282، ح 36 داستان را به طور مشروح بيان نموده ، و مدينة المعاجز: ج7، ص 432، ح 954 همين داستان را به طور مفصّل از چند كتاب ديگرنقل كرده است .
(11) - بحارالا نوار: ج 43، ص 271 و 281.
(12) - منتخب طريحى : ص 123، بحارالا نوار: ج 43، ص 312.
(13) - بحارالا نوار: ج 44، ص 191، حياة الا مام الحسين عليه السّلام : ص 125.
(14) - محجّة البيضاء: ج 4، ص 228.
(15) - بحارالا نوار: ج 44، ص 196، بهنقل از جامع الا خبار.
(16) - حلية الا برار: ج 2، ص 123، ج 6،فضائل شاذان بن جبرئيل قمّى : ص 83.
(17) - حياة الا مام الحسين عليه السّلام : ج 1، ص 124، بحارالا نوار: ج 44، ص 195،حلية الا برار: ج 3، ص 183، ج 4.
(18) - محجّة البيضاء: ج 4، ص 227، بحار: ج 81، ص 298، احتجاج طبرسى : ج 2،ص 19.
(19) - احتجاج طبرسى : ج 2، ص 23، بحارالا نوار: ج 44، ص 204.
(20) - عدّه اى از مؤ رّخين ، محلّ تجمّع را صحراى منى و عرفات گفته اند.
(21) - بحارالا نوار: ج 33، ص 173 - 185، ح 456، كتاب سُليم بن قيس : ص 199،احتجاج طبرسى : ج 1، ص 192. حديث بسيار طولانى است ، كه در ترجمه به مواردى ازآن اشاره و اكتفاء شده است .
(22) - تهذيب الا حكام : ج 5، ص 470، ح 293، مناقب ابن شهرآشوب : ج 4، ص 51،بحارالا نوار: ج 44، ص 183، ج 10.
(23) - الخرائج والجرائح : ج 1، ص 246، الثّاقب فى المناقب : ص 342، ح 266،بحار: ج 44، ص 181، ح 5، مدينة المعاجز: ج 3، ص 455، ح 975، اثبات الهداة : ج 2،ص 587، ح 62.
(24) - بحارالا نوار: ج 44، ص 189.
(25) - حياة الا مام الحسين عليه السّلام : ج 1، ص 128، بحارالا نوار: ج 44، ص 189.
(26) - بحارالا نوار: ج 44، ص 210، مناقبآل ابى طالب : ج 4، ص 81.
(27) - بحارالا نوار: ج 76، ص 15، ح 2، چاپ بيروت ، و ج 73، چاپ ايران .
(28) - عيون الا خبار: ج 2، ص 43، ح 154، بحارالا نوار: ج 66 ص 433، و ج 80، ص186، وسائل الشيعه : ج 1، ص 254. ضمنا همين داستان را به بعضى ديگر از معصومينعليهم السّلام نسبت داده اند؛ و در كتابهاى مختلفى وارد شده است .
(29) - مناقب ابن شهرآشوب : ج 4، ص 52 ، بحارالا نوار: ج 44، ص 184، ضمن حديث11.
(30) - بحار الا نوار: ج 44، ص 191، مناقبآل ابى طالب : ج 3، ص 66، حلية الا برار: ج 3، ص 183، ح 4.
(31) - حياة الامام الحسين عليه السّلام : ج 1، ص 300.
(32) - چون صدقه بر ذرارى رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله حرام است .
(33) - بحارالا نوار: ج 44، ص 191، عوالم : ج 17، ص 65.
(34) - بحارالانوار: ج 44، ص 145.
(35) - بحارالا نوار: ج 36، ص 77، نورالثّقلين : ج 3، ص 164.
(36) - بحارالا نوار: ج 44، ص 183، مناقب ابن شهرآشوب : ج 4، ص 51، س 6.
(37) - نورالثّقلين : ج 4، ص 304، حلية الا برار: ج 3، ص 125، ح 13.
(38) - وسائل الشّيعه : ج 2، ص 770، ح 3040، كافى : ج 3، ص 189، ح 2، جامعالا حاديث : ج 3، ص 326، بحارالا نوار: ج 44، ص 202، ح 20.
(39) - بحارالا نوار: ج 26، ص 326.
(40) - بحارالا نوار: ج 36، ص 384.
(41) - بحالا نوار: ج 44، ص 187، ح 16، بهنقل از عيون المعجزات شيخ حسين عبدالوهّاب ، منسوب به سيّد مرتضى .
(42) - بحارالا نوار: ج 44، ص 184، مناقب ابن شهرآشوب : ج 4، ص 51، س 24.
(43) - بحارالا نوار: ج 44، ص 180، بهنقل از كتاب خرايج مرحوم راوندى .
(44) - بحارالا نوار: ج 44، ص 184، بهنقل از دلائل الامامة طبرى .
(45) - بحارالا نوار: ج 44، ص 182، ح 6، بهنقل از خرائج راوندى .
(46) - بحارالا نوار: ص 44، ص 180، دعوات راوندى : ص 65، ح 163،رجال كشّى : ص 115 ح 183، مدينة المعاجز: ج 1، ص 457، ح 976.
(47) - مناقب ابن شهرآشوب : ج 4، ص 38، بحارالا نوار: 44، ص 207، ح 4، و در ص119، ح 13، همين جريان را به امام حسن مجتبى عليه السّلام نسبت داده است .
(48) - بحارالا نوار: ج 25، ص 187، اين داستان در بسيارى از كتابهاى تاريخى وروائى آمده است .
(49) - تحف العقول : ص 176، بحارالانوار، ج 78، ص 119.
(50) - بحارالانوار: ج 44، ص 190، به نقل از مناقب ابن شهرآشوب .
(51) - بحارالا نوار: ج 18، ص 120.
(52) - مختصربصائرالدّرجات : ص 37 - 38 و ص 50 - 51.
(53) - حديقة الشّيعة : ج 2، ص 150.
(54) - المفيد فى ذكرى السبطالشّهيد: ص 66.
(55) - مقتل خوارزمى : ج 1، ص 237، تاريخ طبرى : ج 4، ص 309.
(56) - بحارالا نوار: ج 44، ص 388، خصائص الحسينيّه : ص 184،مقتل خوارزمى : ج 1، ص 254، حلية الابرار: ج 3، ص 184، ح 4، مناقب ابن شهرآشوب :ج 4، ص 55، س 4.
(57) - تلخيص از : مقتل خوارزمى : ج 2، ص 33، تاريخ طبرى : ج 4، ص 344،مشيرالاحزان : ص 72، بحارالانوار : ج 45، ص 47 - 57.
(58) - اشعار از شاعر محترم ژوليده .
(59) - المفيد: ص 95، تاريخ طبرى : ج 4، ص 334،مقتل خوارزمى : ج 1، ص 17.
(60) - حياة الامام الحسين عليه السّلام : ج 2، ص 116.
(61) - بحارالا نوار: ج 44، ص 383، مقتل خوارزمى : ج 1، ص 239.
(62) - بحارالانوار: ج 44، ص 189.
(63) - الحكم الزاهرة : ج 1، ص 127.
(64) - اشعار از شاعر محترم آقاى فؤ اد كرمانى .
(65) - تحف عقول : ص 177، بحارالا نوار: ج 75، ص 117، ح 5.
(66) - نهج الشّهادة : ص 39، بحارالا نوار: ج 75، ص 121، ح 4.
(67) - مستدرك الوسائل : ج 9، ص 24، ح 10099 بهنقل از مجموعه شهيد.
(68) - محجّة البيضاء: ج 4، ص 228، بحارالا نوار: ج 75، ص 116، ح 2.
(69) - تحف العقول : ص 179، بحارالا نوار: ج 75، ص 119، ح 2.
(70) - بحارالا نوار: ج 2، ص 130، ح 15 و ج 75، ص 127، ح 10.
(71) - نهج الشّهادة : ص 47.
(72) - بحالا نوار: ج 75، ص 127، ح 10.
(73) - وسائل الشّيعة : ج 11، ص 339، بحارالا نوار: ج 46، ص 153، ح 16.
(74) - بحار الا نوار: ج 44، ص 192، ضمن ح 4، و ص 381، ضمن ح 2.
(75) - وسائل الشّيعة : ج 5، ص 25، كافى : ج 6، ص 445، ح 4.
(76) - عِبْرَة به معناى اعتبار و عبرت گرفتن است .
عَبْرَة به معناى گريان و جريان اشگ مى باشد. مجمع البحرين : ج 1، ص 111، (عبر).
(77) - اءمالى شيخ صدوق : ص 118، بحارالا نوار: ج 44، ص 284، ح 19.
(78) - إ حقاق الحقّ: ج 11، ص 431.
(79) - تنبيه الخواطر، معروف به مجموعة ورّام : ص 348، س 11.
(80) - تنبيه الخواطر: ص 427، س 14، بحارالا نوار: ج 68، ص 183، ح 44.
(81) - تنبيه الخواطر، معروف به مجموعة ورّام : ص 429، س 6.
(82) - محجّة البيضاء: ج 4، ص 228.
(83) - نهج الشّهادة : ص 38.
(84) - نهج لشّهادة : ص 59.
(85) - نهج الشّهادة : ص 47، بحارالا نوار: ج 78، ص 122، ح 5.
(86) - نهج الشّهادة : ص 196.
(87) - بلاغة الحسين عليه السّلام : ص 285، بحار الا نوار: ج 44، ص 192، ح 5.
(88) - وسائلالشّيعة : ج 16، ص 65، ح 20993، كافى : ج 2، ص 439، ح 8.
(89) - اصول كافى : ج 2، ص 611، بحارالا نوار: ج 89، ص 200، ح 17.
(90) - تحف العقول : ص 174، و بحارالا نوار: ج 10، ص 137، ح 4.
(91) - بحارالا نوار: ج 70، ص 353، ح 54، بهنقل از عيون الا خبارالرّضا عليه السّلام .
(92) - وسائل الشّيعة : ح 20، ج 3، ص 243، بحارالا نوار: ج 100، ص 292، ح39.
(93) - مستدرك الوسائل : ج 9، ص 391، ج 1، بحارالا نوار: ج 69، ص 354، ح 11.
(94) - مستدرك الوسائل : ج 11، ص 218، ح 15، بحارالا نوار: ج 75، ص 257، ح108.
(95) - مستدرك الوسائل : ج 12، ص 416، ح 13، بحارالا نوار: ج 75، ص 121، ح 4.
(96) - ينابيع المودّة : ج 2، ص 37، ح 58.
(97) - نهج الشّهادة : ص 60.
(98) - نهج الشّهادة : ص 346.
(99) - اصول كافى : ج 2، ص 373، ح 3، بحارالا نوار: ج 75، ص 120، س 6،وسائل الشّيعة : ج 16،ص 153، ح 3.
(100) - نهج الشّهادة : ص 370، مستدرك الوسائل : ج 11، ص 245، ح 12881.
(101) - نهج الشّهادة : ص 356، بحارالا نوار: ج 75، ص 127، ح 11.
(102) - بحارالا نوار: ج 75، ص 54، ح 96.
(103) - نهج الشّهادة : ص 293، تفسيرالامام العسكرى عليه السّلام : ص 330، بحار:ج 23، ص 260، ح 8.
(104) - اءمالى شيخ صدوق : ص 167، مستدركالوسائل : ج 12، ص 209، ح 13902.
(105) - تفسيرالا مام العسكرى عليه السّلام : ص 309، ح 154، بحارالا نوار: ج 65،ص 156، ح 11.